quote:Dieren die de test met succes hebben afgelegd, zijn:
Mensen
Chimpansees
Orang-oetans
Bonobo's
Dolfijnen (tuimelaars)
Eksters
Aziatische olifanten
Nou dat dusquote:Op dinsdag 28 mei 2019 13:51 schreef mstx het volgende:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spiegelproef
[..]
Mieren ook hoorde ik een tijdje geleden.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 13:51 schreef mstx het volgende:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spiegelproef
[..]
Katten die spiegel aanvallen.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 13:57 schreef MisterMaster het volgende:
Zien wel vaak. Zichzelf altijd herkennen? Daar zijn voorbeeld filmpjes genoeg van op internet dat ze zichzelf rot schrikken of honden die gaan lopen blaffen.
Een spiegel is dan ook geen klok.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 15:05 schreef Ship-o-Bricks het volgende:
Ja, maar dan weten ze nog niet hoe laat het is.
Mieren herkennen misschien soortgenoten van hetzelfde nest aan hun geur, maar zichzelf in een spiegel herkennen is wel iets anders.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 14:34 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Mieren ook hoorde ik een tijdje geleden.
Dit vind ik wel een goed punt, maar betekent dit dat je na herhaling jezelf kunt herkennen, ook als je een dier bent?quote:Op dinsdag 28 mei 2019 16:18 schreef Tssha het volgende:
Ik denk dat de meeste dieren zichzelf wel in een bepaalde mate in hun reflectie kunnen herkennen. Als ze bijv. water drinken uit een rivier of meer en hun reflectie erin terugzien zie je ze ook niet schrikken. Dat sommige (huis)dieren schrikken van hun spiegelbeeld heeft denk ik meer te maken met dat ze zichzelf daarvoor nooit hebben gezien én dat het object, waarin ze hun reflectie terugzien, onbekend/nieuw is voor hen.
[ afbeelding ]
Als je een kind nooit in een spiegel laat kijken of een foto van zichzelf laat zien en het kind op latere leeftijd voor het eerst een spiegel en zichzelf ziet, hij ook zal denken wie/wat is dat?
Ja echt, Ik heb het even opgezocht;quote:Op dinsdag 28 mei 2019 16:12 schreef Farenji het volgende:
[..]
Mieren herkennen misschien soortgenoten van hetzelfde nest aan hun geur, maar zichzelf in een spiegel herkennen is wel iets anders.
Ik denk het wel. Maar ben het eens met Cause_Mayhem, er kunnen andere redenen zijn voor waarom dieren soms wel/niet op hun spiegelbeeld reageren. Het heeft imo niks te maken met 'bewustzijn', zowat alle dieren vertonen (een bepaalde mate van) intelligentie en bijv. emoties (zoals liefde, angst, agressie, verdriet, vreugde, pijn, etc) dat is op zich een teken van bewustzijn. Daar heb je een object als spiegel niet voor nodig.quote:Op dinsdag 28 mei 2019 23:39 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dit vind ik wel een goed punt, maar betekent dit dat je na herhaling jezelf kunt herkennen, ook als je een dier bent?
Zeer interessant filmpje.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 12:08 schreef DuizendGezichten het volgende:
Svyato, een peuter, ziet zichzelf voor het eerst in de spiegel. Fascinerende film.
Wat mij opviel waren ook de rauwe reacties van woede en frustratie. Er wordt nogal met die bezem gehengst.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 21:31 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Zeer interessant filmpje.
Voor mij persoonlijk een bevestiging dat 'jezelf' herkennen in een spiegel niet zo klip en klaar is.
Dit kind is duidelijk aan het onderzoeken, niet zeker in eerste instantie.
Prachtige interactie met zichzelf, heel leerzaam. Dank dus hiervoor. Heb ervan genoten.
Van de week was er een van mijn kippen de gang ingelopen en voor de spiegel "zichzelf" aan het pikken. Ik dacht nog wat is dat nu voor geluid...tok tok tok (past wel bij een kip overigens)quote:Op dinsdag 28 mei 2019 16:12 schreef Farenji het volgende:
[..]
Mieren herkennen misschien soortgenoten van hetzelfde nest aan hun geur, maar zichzelf in een spiegel herkennen is wel iets anders.
Sommige primaten, dolfijnen en walvissen wel.quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 03:30 schreef firefly3 het volgende:
Ik denk niet dat dieren zichzelf in de spiegel kunnen herkennen. Zowel katten, mieren en apen niet. Hier is geen solide bewijs voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |