Nee, maar de tandheugel is van de mast “gescheurd” en de mast is geknikt als ik het goed zie op de foto’s.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Is er al bekend hoe die lift heeft kunnen vallen?
Jup zwaartekrachtquote:Op woensdag 22 mei 2019 21:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Is er al bekend hoe die lift heeft kunnen vallen?
vooral van het merk Liebherr?quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:15 schreef Liebherr het volgende:
Ik ben zelf torenkraanmachinist en sta bijna dagelijks in dit soort liften.
Ben benieuwd naar de oorzaak. Jij zal morgen niet zo lekker instappen, of wel?quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:19 schreef Liebherr het volgende:
[..]
Nee, maar de tandheugel is van de mast “gescheurd” en de mast is geknikt als ik het goed zie op de foto’s.
Gelast aan de mast die aan de toren wordt bevestigd met een soort steigerklemmen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ben benieuwd naar de oorzaak. Jij zal morgen niet zo lekker instappen, of wel?
Zit die heugel met bouten aan die mast of zit die gelast?
Best mogelijk, gezien de schade.quote:Mogelijk heeft een andere bouwkraan de machinistenlift geraakt
Maar da's dan toch wel gemeld dan mag ik hopen?quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Best mogelijk, gezien de schade.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tenzij dat het moment van het ongeluk was (maw de "kabine" van de lift werd geraakt en viel naar beneden).quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:57 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Maar da's dan toch wel gemeld dan mag ik hopen?
Als je een kraan zo kan toetakelen en je gaat door of er niets is gebeurd ben je ook wel ongeschikt als machinist.
Ja hoor, ik doe geen torenkranen.. Beetje geestdodend en te lang op dezelfde plek.quote:
Bullshit, zo dicht kom je niet met je blok of een last bij een andere kraan, nog niet misschien.quote:Op woensdag 22 mei 2019 21:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Best mogelijk, gezien de schade.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De liftbak moest naar beneden staan als de kraan in bedrijf was. Er zit ongeveer 30cm tussen de toren en de punt van de giek bij maximale belasting. De machinist die de bak eraf heeft geslagen was hier niet van op de hoogte omdat hij nieuw op het project was. Wanneer de lift omhoog staat staat hij dus in het draaibereik.quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:15 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Bullshit, zo dicht kom je niet met je blok of een last bij een andere kraan, nog niet misschien.
Ik ben ook wel heel benieuwd hoe jij dat denkt te kunnen zien 'gezien de schade'.. Of geef je gewoon je waffel maar een douw? Heet je toevallig Krabbendam? Die heeft ook een toffe glazen bol
ja,quote:Op donderdag 23 mei 2019 11:16 schreef warhamstr het volgende:
Dus de ene kraan heeft die lift geraakt?
Hoe kut is dat voor collega machinist
30 cm is gewoon nul marge, zeker als dat op de liftgeleider is ipv op de liftkooi. Halen ze er maar mooi 6 meter tussenuit, of ze gaan er lekker zelf in zitten.quote:Op donderdag 23 mei 2019 11:12 schreef Liebherr het volgende:
[..]
De liftbak moest naar beneden staan als de kraan in bedrijf was. Er zit ongeveer 30cm tussen de toren en de punt van de giek bij maximale belasting. De machinist die de bak eraf heeft geslagen was hier niet van op de hoogte omdat hij nieuw op het project was. Wanneer de lift omhoog staat staat hij dus in het draaibereik.
Ik zit nu ook in de situatie dat de lagere kraan tegen mijn toren zou kunnen komen. Hij is beveiligd met een zwenkafslag.
[ afbeelding ]
Die jongen zat net een paar weken op de kraan.quote:Op donderdag 23 mei 2019 12:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
30 cm is gewoon nul marge, zeker als dat op de liftgeleider is ipv op de liftkooi. Halen ze er maar mooi 6 meter tussenuit, of ze gaan er lekker zelf in zitten.
En zulke 'details' niet overdragen aan een verse knuppelrukker is natuurlijk ook zo fout als wat..
LMRA op de automatische piloot invullen natuurlijk;
'vindt u dat u voldoende bent geinstrueerd?' [JA]
'kunt u het werk veilig uitvoeren?' [JA]
'denkt u zelf ook nog wel eens na?' [NEE]
Als wat jij hier typt overeenstemt met de feiten, gaat er een HSE mannetje een paar heel spannende vragen krijgen.
Toch geen bullshit, blijkbaar.quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:15 schreef Sounddragon het volgende:
Bullshit, zo dicht kom je niet met je blok of een last bij een andere kraan, nog niet misschien.
Ik ging ervan uit dat die verslaggever dat van getuigen (of een officiele bron) gehoord had. Die kunnen zich vergissen, maar de schade klopt wel met die versie.quote:Op donderdag 23 mei 2019 10:15 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik ben ook wel heel benieuwd hoe jij dat denkt te kunnen zien 'gezien de schade'.. Of geef je gewoon je waffel maar een douw? Heet je toevallig Krabbendam? Die heeft ook een toffe glazen bol
Een LMRA voorkomt zoiets niet, training over het algemeen ook niet.quote:Op donderdag 23 mei 2019 12:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
LMRA op de automatische piloot invullen natuurlijk;
Er was dus een protocol. De ene kraan zou niet draaien wanneer de Lift in gebruik is. Er zat een invalmachinist op die hier niet mee bekend was.quote:Op donderdag 23 mei 2019 14:17 schreef Justinn het volgende:
Ben wel benieuwd naar de oorzaak. Er is weinig van de lift over zo te zien. Gezien de schade aan de liftgeleider is er wel iets van zijwaartse impact geweest. Op één van de foto's zie je ook hulpverleners bij een nog intacte lift van een andere kraan, wat inderdaad kan duiden op de rol van een andere kraan en machinist.
Als er inderdaad maar 30 cm zit tussen de giek van de intacte kraan en de toren van de kraan van de gevallen lift, is dat wel bizar zeg.
[..]
Een LMRA voorkomt zoiets niet, training over het algemeen ook niet.
Wel een goede werkvoorbereiding i.c.m. protocollen. Met 30 cm marge tussen het uiteinde van de giek en de toren van een andere kraan, zou imo de kraan zo geplaatst moeten worden dat de lift (bij gebruik) niet in het draaibereik van de giek van de andere kraan komt.
Dat is niet echt een harde beheersmaatregel natuurlijk...quote:Op donderdag 23 mei 2019 14:28 schreef Liebherr het volgende:
[..]
Er was dus een protocol. De ene kraan zou niet draaien wanneer de Lift in gebruik is. Er zat een invalmachinist op die hier niet mee bekend was.
Dit is mijn situatie nu.
[ afbeelding ]
Holy moly, dat kan ook behoorlijk fout gaan als je collega niet op zit te letten.quote:Op donderdag 23 mei 2019 14:28 schreef Liebherr het volgende:
Dit is mijn situatie nu.
[ afbeelding ]
Wat doet hij dan op een plek waar meerdere kranen tegelijkertijd aan het hijsen zijn? Die knul zit op een stoel waar hij pas over een paar jaar zou moeten zitten.quote:Op donderdag 23 mei 2019 13:00 schreef Liebherr het volgende:
[..]
Die jongen zat net een paar weken op de kraan.
Idd, maar wel een erg bijzondere situatie.. Een paar torenkranen bij elkaar zetten vereist een bijzondere aanpak en een heel strikte hijsbegeleiding inclusief TRA en verplichte communicatie tussen de kranen onderling op een separaat portofoonkanaal. Een onervaren machinist heeft daar helemaal niks te zoeken imho, moet je helemaal niet willen.quote:Op donderdag 23 mei 2019 13:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Toch geen bullshit, blijkbaar.
Of een anti-botsingssysteem? Geen idee of die met de stand van de lift rekening kunnen houden (bvb een prohibited zone wanneer de lift niet onderaan staat).quote:Op donderdag 23 mei 2019 14:17 schreef Justinn het volgende:
Ben wel benieuwd naar de oorzaak. Er is weinig van de lift over zo te zien. Gezien de schade aan de liftgeleider is er wel iets van zijwaartse impact geweest. Op één van de foto's zie je ook hulpverleners bij een nog intacte lift van een andere kraan, wat inderdaad kan duiden op de rol van een andere kraan en machinist.
Als er inderdaad maar 30 cm zit tussen de giek van de intacte kraan en de toren van de kraan van de gevallen lift, is dat wel bizar zeg.
[..]
Een LMRA voorkomt zoiets niet, training over het algemeen ook niet.
Wel een goede werkvoorbereiding i.c.m. protocollen. Met 30 cm marge tussen het uiteinde van de giek en de toren van een andere kraan, zou imo de kraan zo geplaatst moeten worden dat de lift (bij gebruik) niet in het draaibereik van de giek van de andere kraan komt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |