abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 mei 2019 @ 13:41:13 #26
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_187046312
quote:
14s.gif Op donderdag 23 mei 2019 10:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Bullshit, zo dicht kom je niet met je blok of een last bij een andere kraan, nog niet misschien.

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe jij dat denkt te kunnen zien 'gezien de schade'.. Of geef je gewoon je waffel maar een douw? Heet je toevallig Krabbendam? Die heeft ook een toffe glazen bol :r
Ik ging ervan uit dat die verslaggever dat van getuigen (of een officiele bron) gehoord had. Die kunnen zich vergissen, maar de schade klopt wel met die versie.

De mast vertoont een flinke zijwaartse deuk, en zowel eronder als erboven is de bevestiging aan de kraan nog steeds intact. Dan leek het logisch dat die schade ontstaan was door een zijwaartse kracht op de mast (of op de lift die op die locatie hing). Geknikt (buckled) door een te grote vertikale belasting was misschien theoretisch mogelijk, maar met de bevestiging erboven nog intact leek dat vrij onwaarschijnlijk.
are we infinite or am I alone
pi_187046816
Ben wel benieuwd naar de oorzaak. Er is weinig van de lift over zo te zien. Gezien de schade aan de liftgeleider is er wel iets van zijwaartse impact geweest. Op één van de foto's zie je ook hulpverleners bij een nog intacte lift van een andere kraan, wat inderdaad kan duiden op de rol van een andere kraan en machinist.

Als er inderdaad maar 30 cm zit tussen de giek van de intacte kraan en de toren van de kraan van de gevallen lift, is dat wel bizar zeg.

quote:
14s.gif Op donderdag 23 mei 2019 12:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

LMRA op de automatische piloot invullen natuurlijk;

Een LMRA voorkomt zoiets niet, training over het algemeen ook niet.

Wel een goede werkvoorbereiding i.c.m. protocollen. Met 30 cm marge tussen het uiteinde van de giek en de toren van een andere kraan, zou imo de kraan zo geplaatst moeten worden dat de lift (bij gebruik) niet in het draaibereik van de giek van de andere kraan komt.
pi_187046968
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2019 14:17 schreef Justinn het volgende:
Ben wel benieuwd naar de oorzaak. Er is weinig van de lift over zo te zien. Gezien de schade aan de liftgeleider is er wel iets van zijwaartse impact geweest. Op één van de foto's zie je ook hulpverleners bij een nog intacte lift van een andere kraan, wat inderdaad kan duiden op de rol van een andere kraan en machinist.

Als er inderdaad maar 30 cm zit tussen de giek van de intacte kraan en de toren van de kraan van de gevallen lift, is dat wel bizar zeg.
[..]

Wel een goede werkvoorbereiding i.c.m. protocollen. Met 30 cm marge tussen het uiteinde van de giek en de toren van een andere kraan, zou imo de kraan zo geplaatst moeten worden dat de lift (bij gebruik) niet in het draaibereik van de giek van de andere kraan komt.
Er was dus een protocol. De ene kraan zou niet draaien wanneer de Lift in gebruik is. Er zat een invalmachinist op die hier niet mee bekend was.

Dit is mijn situatie nu.
pi_187047213
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2019 14:28 schreef Liebherr het volgende:

[..]

Er was dus een protocol. De ene kraan zou niet draaien wanneer de Lift in gebruik is. Er zat een invalmachinist op die hier niet mee bekend was.

Dit is mijn situatie nu.
[ afbeelding ]
Dat is niet echt een harde beheersmaatregel natuurlijk...
pi_187048876
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2019 14:28 schreef Liebherr het volgende:

Dit is mijn situatie nu.
[ afbeelding ]
Holy moly, dat kan ook behoorlijk fout gaan als je collega niet op zit te letten.
Ik heb zelf wel eens in een werkbak gestaan die aan een mobiele kraan hing, ook die machinist kreeg het voor elkaar om met zijn mast tegen een andere mobiele kraan aan te draaien. Best wel eng als je in het bakje staat.
Kraanmachinisten zijn geen alleskunners dus lijkt het mij verstandig om dit soort situaties gewoon te voorkomen, dat er zonder goed opletten gewoon ergens niet tegenaan gedraaid KAN worden.
Niet altijd haalbaar natuurlijk, soms moeten er gewoon 2 kranen staan voor de voortgang van het werk.
En uiteraard zit er veel verschil in machinisten. Een goede let goed op en is ook voorbereid op onverwachte situaties.
  donderdag 23 mei 2019 @ 17:14:53 #31
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_187049448
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2019 13:00 schreef Liebherr het volgende:

[..]

Die jongen zat net een paar weken op de kraan.
Wat doet hij dan op een plek waar meerdere kranen tegelijkertijd aan het hijsen zijn? Die knul zit op een stoel waar hij pas over een paar jaar zou moeten zitten.
Hijbegeleider/rigger/banksman faalt, HSE beleid faalt, plus dat die jongen ondergekwalificeerd is om op zo'n lokatie te werken als verse kraanvogel.

Klinkt niet als iets wat niet dagelijks gebeurt, maar het is wel een aardig voorbeeld van de gevolgen die zoiets kan hebben.

Ben daarstraks zelf nog stilgegooid; ik heb een VVL'er onder de kraan die helemaal niks kan, ook kakelverse papieren (zelfs VCA van 3 weken oud), 0,0 hijservaring, kan het niet, ziet het niet, snapt het niet, en wordt door iedereen misbruikt als getmethisgetmethat, en dus heb ik meestal niks omdat hij onzinklusjes voor anderen loopt te doen, en als ik hem wel heb, doet 'ie het verkeerd. Vlechter pikt zelf aan en kijkt nergens naar, loopt 3 keer onder dezelfde hijs door terwijl de HSE manager van de opdrachtgever naar hem staat te kijken.. En doei werkvergunning :W

Gelukkig had ik het van de week op mijn 2e dag zelf al bij diverse mensen aangekaart, maar die verkozen de struisvogel-methode, nu wordt er niks meer gehesen zonder ekte-ekte rigger, en ligt de hele zooi stil.

Personeel krijgen is al een crime, en dan moet je maar werken met wat je hebt, en dan krijg je dit soort ellende. Ik zie het echt overal; de bouw is momenteel echt een verzamelplaats van nikskunners en newbies die overal vandaan getrokken worden, ik heb Portugezen en Hongaren, de Portugezen gaan op zich wel, maar die Hongaren komen in groepjes, en die delen met zijn alleen één IQ, wat doorgaans niet hoger is als de schoenmaat van de voorman :') ..

En daar moet je dan veilig mee zien te werken; noem het een uitdaging, elke dag weer.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 23 mei 2019 @ 17:19:30 #32
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_187049510
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2019 13:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Toch geen bullshit, blijkbaar.
Idd, maar wel een erg bijzondere situatie.. Een paar torenkranen bij elkaar zetten vereist een bijzondere aanpak en een heel strikte hijsbegeleiding inclusief TRA en verplichte communicatie tussen de kranen onderling op een separaat portofoonkanaal. Een onervaren machinist heeft daar helemaal niks te zoeken imho, moet je helemaal niet willen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 23 mei 2019 @ 22:11:53 #33
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_187054864
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2019 14:17 schreef Justinn het volgende:

[..]

Of een anti-botsingssysteem? Geen idee of die met de stand van de lift rekening kunnen houden (bvb een prohibited zone wanneer de lift niet onderaan staat).
are we infinite or am I alone
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')