abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 12 juni 2019 @ 00:03:59 #176
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_187381113
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 23:44 schreef knoopie het volgende:
Ik zoek een energieaanbieder voor onze toekomstige woning. Volgende maand verhuizen wij naar onze nieuwe woning in NL, en die heeft dus vier (?) zonnepanelen en is energieklasse A. Ook is er een dag/nachtteller voor de stroom aanwezig.
De vorige bewoner had met een vergelijkbare gezinssituatie een stroomverbruik van 2000kwh (850 normaal, 1150 dal) en een teruglevering van 1100kwh (780 normaal en 320 dal)

Warm water en verwarming is nog met gas, maar door de isolatie maar 400m3.

Mijn vraag is nu, welke energieleverancier kan ik hier het beste voor kiezen? Wat is slim met dag/nachttarief? Is er nog voordeel als je gas en stroom van dezelfde aanbieder neemt?
Aangezien ik tien jaar niet in NL gewoond heb, weet ik niet precies meer hoe en wat.
Dit is niet het juiste topic hiervoor. Maar ik raad je aan om je gegevens bij 2 of 3 vergelijkingssites als Independer erin te gooien, dan krijg je vanzelf het beste resultaat eruit. Let wel op dat de eerste vermelding soms gesponsord is, en dus niet het beste hoeft te zijn.
  woensdag 12 juni 2019 @ 02:06:59 #177
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_187382276
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 00:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dit is niet het juiste topic hiervoor. Maar ik raad je aan om je gegevens bij 2 of 3 vergelijkingssites als Independer erin te gooien, dan krijg je vanzelf het beste resultaat eruit. Let wel op dat de eerste vermelding soms gesponsord is, en dus niet het beste hoeft te zijn.
https://gaslicht.com van onze Groningse vriend Ben Woldring heeft altijd wel prima aanbiedingen.
pi_187384175
Wij hebben 3 offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Omdat er (grote) verschillen zitten in de offertes en adviezen vind ik het lastig om een goede keuze te maken. Zouden jullie eens mee willen kijken?
Onze situatie: de panelen komen te liggen op het platte dak van de schuur, lange kant gericht op het zuiden. De schuur is 6.10 x 3.80, ons jaar verbruik 1750 kWh (met opgroeiende kinderen, dus het verbruik zal eerder omhoog dan omlaag gaan in de komende jaren).

Aanbieder 1: 6 panelen van 300Wp, verwachte opbrengst 1400 kWh, optimizers en omvormer Solar Edge, panelen van DMEGC/Canadian Solar of vergelijkbaar.
Aanbieder 2: 8 panelen van 300 Wp, verwachte opbrengst 2050 kWh, optimizers en omvormer Solar Edge, panelen van JA Solar
Aanbieder 3: 6 panelen van 310 Wp, verwachte opbrengst 1700 kWh, geen optimizers, SMA omvormer, panelen van JA Solar.

Mijn vragen:
- Hoe zinvol zijn optimizers? Aanbieder 3 geeft aan optimizers niet zinvol te vinden omdat er geen/weinig obstakels zijn. Of dit in de toekomst altijd zo blijft hebben we niet helemaal zelf in de hand omdat we in een woonwijk wonen en daarmee ook afhankelijk zijn van anderen.

- Ik lees goede berichten over panelen van JA Solar. Hoe zit het met de kwaliteit van DMEGC of Canadian Solar?

- Ik begrijp niet goed waar de verschillen in verwachte opbrengst door worden veroorzaakt. Aanbieder 2 en 3 hebben beide panelen van JA Solar, maar de verwachte opbrengst verschilt verhoudingsgewijs (en dan houd ik ook rekening met het verschil van 300 en 310 Wp). Aanbieder 1 heeft in vergelijking met de andere 2 aanbieders een lager rendement qua verwachte opbrengst. Heeft dit te maken met de kwaliteit van de gebruikte panelen? Of gebruikt de ene aanbieder een rooskleuriger rekenmodel om de verwachte opbrengst te berekenen?
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:15:58 #180
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_187384866
Verwachte opbrengst is sowieso een onzin ding. Verwacht jij een zonnige zomer of een zomer vol bewolking en regen?

Geschatte opbrengst zou iig al beter zijn.
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:18:58 #181
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_187384917
Trouwens bij heel veel energie bedrijven ligt het stroomverbruik veel hoger dan werkelijk als je de gezinssamenstelling invoert. Heeft nog niemand A++ apparatuur of laat iedereen de lampen en tv aan snachts ofzo?

Ik zou 2400 moeten gebruiken maar zit op nog geen 75 per maand.
pi_187384935
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 10:10 schreef Stampertje31 het volgende:
Wij hebben 3 offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Omdat er (grote) verschillen zitten in de offertes en adviezen vind ik het lastig om een goede keuze te maken. Zouden jullie eens mee willen kijken?
Onze situatie: de panelen komen te liggen op het platte dak van de schuur, lange kant gericht op het zuiden. De schuur is 6.10 x 3.80, ons jaar verbruik 1750 kWh (met opgroeiende kinderen, dus het verbruik zal eerder omhoog dan omlaag gaan in de komende jaren).

Aanbieder 1: 6 panelen van 300Wp, verwachte opbrengst 1400 kWh, optimizers en omvormer Solar Edge, panelen van DMEGC/Canadian Solar of vergelijkbaar.
Aanbieder 2: 8 panelen van 300 Wp, verwachte opbrengst 2050 kWh, optimizers en omvormer Solar Edge, panelen van JA Solar
Aanbieder 3: 6 panelen van 310 Wp, verwachte opbrengst 1700 kWh, geen optimizers, SMA omvormer, panelen van JA Solar.

Mijn vragen:
- Hoe zinvol zijn optimizers? Aanbieder 3 geeft aan optimizers niet zinvol te vinden omdat er geen/weinig obstakels zijn. Of dit in de toekomst altijd zo blijft hebben we niet helemaal zelf in de hand omdat we in een woonwijk wonen en daarmee ook afhankelijk zijn van anderen.

Optimizers zijn alleen nuttig bij flinke schaduwen, denk aan hele panelen die langdurig in de schaduw liggen. De schaduw van een pijpje hoeft tegenwoordig geen probleem meer te zijn, panelen hebben ingebouwde bypass diodes én omvormers worden steeds beter in "shadow management". Schaduwen heb je overigens alleen als de zon zelf zichtbaar is, als het bewolkt is krijgen je panelen "diffuus licht" en heb je er sowieso amper last van.

Overigens kan je ook achteraf nog optimizers van Tigo of Huawei laten plaatsen als in de toekomst de situatie verandert.

quote:
- Ik lees goede berichten over panelen van JA Solar. Hoe zit het met de kwaliteit van DMEGC of Canadian Solar?

- Ik begrijp niet goed waar de verschillen in verwachte opbrengst door worden veroorzaakt. Aanbieder 2 en 3 hebben beide panelen van JA Solar, maar de verwachte opbrengst verschilt verhoudingsgewijs (en dan houd ik ook rekening met het verschil van 300 en 310 Wp). Aanbieder 1 heeft in vergelijking met de andere 2 aanbieders een lager rendement qua verwachte opbrengst. Heeft dit te maken met de kwaliteit van de gebruikte panelen? Of gebruikt de ene aanbieder een rooskleuriger rekenmodel om de verwachte opbrengst te berekenen?
Opbrengst is geen exacte wetenschap, één slechte zomer en je zit zo meer dan 10% lager.

Doorgaans is het "aantal panelen" x "Wp per paneel" x 0,9 als redelijke indicatie als je panelen op zuid liggen. Maar soms gaan panelen ruim over die 0,9 factor, zoals vorig jaar met die mooie zomer.

Je mag verwachten dat 300 of 310 of 320Wp panelen amper verschil in jaaropbrengst hebben, 310 is maar ruim 3,33% meer dan 300.
pi_187385040
Overigens zijn systemen met 6 tot 8 panelen eigenlijk aan de korte kant voor SolarEdge optimizers als je wél te maken hebt met serieuze schaduwen.

Bij 6 panelen moeten ze al de P404 optimizers gebruiken omdat de string anders te kort is volgens de datasheet van SolarEdge (minimaal 8 panelen nodig, tenzij je de P404 optimizer gebruikt).


Bij 8 panelen is het met een P370 eigenlijk ook al krap maar mag het net.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-06-2019 11:38:21 ]
pi_187385394
Maak van tevoren goede afspraken over de toegang tot de portal van je omvormers.

Houden zij het in beheer? Of jij? Wat als het bedrijf failliet gaat dan?

Mijn omvormers heb ik zelf geregistreerd, de installateur kan er niet bij tenzij ik hem tijdelijk rechten geef (kan handig zijn bij een storing).
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:52:49 #185
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_187385412
Die 6 optimers, die te koop staan.
Ik heb nu op mijn muur een combi van 3x 250WP, 2x 275wp en 1x300wp.
Zitten met microomvormers.

Ik heb veel schaduw want de zon draait om mijn warmtepomp heen.

Ik wil eigenlijk van de omvormers af, ik vind die dingen echt een drama.

kan ik de optimers gebruiken met verschillende panelen?
Ik neem aan dat ze allemaal als 250wp geen functioneren, maar dat neem ik dan voor lief.
Tot nooit .......
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:53:37 #186
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_187385429
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 10:10 schreef Stampertje31 het volgende:
Wij hebben 3 offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Omdat er (grote) verschillen zitten in de offertes en adviezen vind ik het lastig om een goede keuze te maken. Zouden jullie eens mee willen kijken?
Onze situatie: de panelen komen te liggen op het platte dak van de schuur, lange kant gericht op het zuiden. De schuur is 6.10 x 3.80, ons jaar verbruik 1750 kWh (met opgroeiende kinderen, dus het verbruik zal eerder omhoog dan omlaag gaan in de komende jaren).

Aanbieder 1: 6 panelen van 300Wp, verwachte opbrengst 1400 kWh, optimizers en omvormer Solar Edge, panelen van DMEGC/Canadian Solar of vergelijkbaar.
Aanbieder 2: 8 panelen van 300 Wp, verwachte opbrengst 2050 kWh, optimizers en omvormer Solar Edge, panelen van JA Solar
Aanbieder 3: 6 panelen van 310 Wp, verwachte opbrengst 1700 kWh, geen optimizers, SMA omvormer, panelen van JA Solar.

Mijn vragen:
- Hoe zinvol zijn optimizers? Aanbieder 3 geeft aan optimizers niet zinvol te vinden omdat er geen/weinig obstakels zijn. Of dit in de toekomst altijd zo blijft hebben we niet helemaal zelf in de hand omdat we in een woonwijk wonen en daarmee ook afhankelijk zijn van anderen.

- Ik lees goede berichten over panelen van JA Solar. Hoe zit het met de kwaliteit van DMEGC of Canadian Solar?

- Ik begrijp niet goed waar de verschillen in verwachte opbrengst door worden veroorzaakt. Aanbieder 2 en 3 hebben beide panelen van JA Solar, maar de verwachte opbrengst verschilt verhoudingsgewijs (en dan houd ik ook rekening met het verschil van 300 en 310 Wp). Aanbieder 1 heeft in vergelijking met de andere 2 aanbieders een lager rendement qua verwachte opbrengst. Heeft dit te maken met de kwaliteit van de gebruikte panelen? Of gebruikt de ene aanbieder een rooskleuriger rekenmodel om de verwachte opbrengst te berekenen?
Dat dakoppervlak lijkt mij groot genoeg voor 12 panelen in een oost/west opstelling? Zou dat nog een optie zijn?
pi_187385464
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:52 schreef Speekselklier het volgende:
Die 6 optimers, die te koop staan.
Ik heb nu op mijn muur een combi van 3x 250WP, 2x 275wp en 1x300wp.
Zitten met microomvormers.

Ik heb veel schaduw want de zon draait om mijn warmtepomp heen.

Ik wil eigenlijk van de omvormers af, ik vind die dingen echt een drama.

kan ik de optimers gebruiken met verschillende panelen?
Ik neem aan dat ze allemaal als 250wp geen functioneren, maar dat neem ik dan voor lief.
Ja, dat kan zeker. Die P300's bedoel ik dan.

En nee, ze functioneren niet allemaal als 250Wp panelen, juist bij optimizers kan je prima panelen mengen zonder dat het invloed heeft op de opbrengst van een andere type paneel.

6 panelen is wel te kort voor een string met p300 optimizers, je zou er dus nog minimaal 2 bij moeten leggen.

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-power-optimizer-datasheet-nld.pdf
pi_187385492
quote:
3s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:53 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

Dat dakoppervlak lijkt mij groot genoeg voor 12 panelen in een oost/west opstelling? Zou dat nog een optie zijn?
Goed opmerking.
Sowieso wordt het salderen vanaf 2023 afgebouwd dus wat overproductie hebben is praktisch om toch een lage rekening te houden.

Oost-west is ook minder stormgevoelig en je kan er inderdaad meer kwijt omdat de panelen geen schaduw op elkaar kunnen werpen.
  woensdag 12 juni 2019 @ 12:02:12 #189
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_187385583
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, dat kan zeker. Die P300's bedoel ik dan.

En nee, ze functioneren niet allemaal als 250Wp panelen, juist bij optimizers kan je prima panelen mengen zonder dat het invloed heeft op de opbrengst van een andere type paneel.

6 panelen is wel te kort voor een string met p300 optimizers, je zou er dus nog minimaal 2 bij moeten leggen.

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-power-optimizer-datasheet-nld.pdf
Er passen er twee bij dus dat zou mooi zijn.
Mijn micro-omvormers zijn echt een drama.

In 8 jaar tijd zijn er al 4 vervangen omdat ze oververhit waren.
Uitzoeken welke kapot waren was niet lastig, de keim liep er gewoon uit.
Ik hoop dat dat met een optimezer beter gaat (zitten ook onder de panelen natuurlijk)
Tot nooit .......
pi_187385644
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Er passen er twee bij dus dat zou mooi zijn.
Mijn micro-omvormers zijn echt een drama.

In 8 jaar tijd zijn er al 4 vervangen omdat ze oververhit waren.
Uitzoeken welke kapot waren was niet lastig, de keim liep er gewoon uit.
Ik hoop dat dat met een optimezer beter gaat (zitten ook onder de panelen natuurlijk)
Ja, dat gaat wel beter, optimizers hebben ook uitval maar niet zo extreem.
De statistieken van dat ene bedrijf dat veel SolarEdge sets legde zat op 1,46% uitval in 5 jaar.
Dat klinkt niet zo hoog maar met 68 panelen op m'n dak ben ik dus vast wel een keer aan de beurt ;)
  woensdag 12 juni 2019 @ 12:12:30 #191
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_187385730
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 10:10 schreef Stampertje31 het volgende:
Wij hebben 3 offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Omdat er (grote) verschillen zitten in de offertes en adviezen vind ik het lastig om een goede keuze te maken. Zouden jullie eens mee willen kijken?
Onze situatie: de panelen komen te liggen op het platte dak van de schuur, lange kant gericht op het zuiden. De schuur is 6.10 x 3.80, ons jaar verbruik 1750 kWh (met opgroeiende kinderen, dus het verbruik zal eerder omhoog dan omlaag gaan in de komende jaren).

Aanbieder 1: 6 panelen van 300Wp, verwachte opbrengst 1400 kWh, optimizers en omvormer Solar Edge, panelen van DMEGC/Canadian Solar of vergelijkbaar.
Aanbieder 2: 8 panelen van 300 Wp, verwachte opbrengst 2050 kWh, optimizers en omvormer Solar Edge, panelen van JA Solar
Aanbieder 3: 6 panelen van 310 Wp, verwachte opbrengst 1700 kWh, geen optimizers, SMA omvormer, panelen van JA Solar.

Mijn vragen:
- Hoe zinvol zijn optimizers? Aanbieder 3 geeft aan optimizers niet zinvol te vinden omdat er geen/weinig obstakels zijn. Of dit in de toekomst altijd zo blijft hebben we niet helemaal zelf in de hand omdat we in een woonwijk wonen en daarmee ook afhankelijk zijn van anderen.

- Ik lees goede berichten over panelen van JA Solar. Hoe zit het met de kwaliteit van DMEGC of Canadian Solar?

- Ik begrijp niet goed waar de verschillen in verwachte opbrengst door worden veroorzaakt. Aanbieder 2 en 3 hebben beide panelen van JA Solar, maar de verwachte opbrengst verschilt verhoudingsgewijs (en dan houd ik ook rekening met het verschil van 300 en 310 Wp). Aanbieder 1 heeft in vergelijking met de andere 2 aanbieders een lager rendement qua verwachte opbrengst. Heeft dit te maken met de kwaliteit van de gebruikte panelen? Of gebruikt de ene aanbieder een rooskleuriger rekenmodel om de verwachte opbrengst te berekenen?
Wat vind je belangrijk, een zo kort mogelijke terugverdientijd of de grootste besparing over 10-15 jaar? Indien het eerste, neem geen optimizers. Indien het tweede kun je ze wel overwegen. Het levert meer op, waarbij het verschil over de jaren toe zal nemen door ongelijke degradatie van panelen. Hoeveel dat exact zal zijn is moeilijk in te schatten, maar een toename van 5% winst bij een nieuwe installatie tot 10% bij een 10 jaar oude installatie is niet ondenkbaar.

edit: Ik ga er dan wel vanuit dat je niet meer panelen kwijt kunt. Indien dat wel het geval is kun je dat beter doen.
pi_187385757
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:12 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wat vind je belangrijk, een zo kort mogelijke terugverdientijd of de grootste besparing over 10-15 jaar? Indien het eerste, neem geen optimizers. Indien het tweede kun je ze wel overwegen. Het levert meer op, waarbij het verschil over de jaren toe zal nemen door ongelijke degradatie van panelen. Hoeveel dat exact zal zijn is moeilijk in te schatten, maar een toename van 5% winst bij een nieuwe installatie tot 10% bij een 10 jaar oude installatie is niet ondenkbaar.
Heb je dat bericht onder je CTRL-V staan ofzo? :+

En nee, zoveel winst haal je niet met optimizers zonder schaduw, de enige bron die dat beweert is de productfolder van SolarEdge.
Het is meer leuk voor de statistieken of om te zien welke optimizer stuk is.

quote:
edit: Ik ga er dan wel vanuit dat je niet meer panelen kwijt kunt. Indien dat wel het geval is kun je dat beter doen.
Die edit is dan wel weer een prima aanvulling. Meer panelen is een relatief goedkope manier om je opbrengst op te krikken.

Bij een plat dak is de eerder geopperde oost-west opstelling prima daarvoor.
Je opbrengst per paneel zakt iets maar door het grotere aantal panelen stijgt de totale opbrengst fors en je hoeft ook niet een veel zwaardere omvormer omdat de zon toch niet gelijk op oost en west kan staan.
  woensdag 12 juni 2019 @ 12:26:32 #193
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_187385903
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:15 schreef MaGNeT het volgende:
Bij een plat dak is de eerder geopperde oost-west opstelling prima daarvoor.
Je opbrengst per paneel zakt iets maar door het grotere aantal panelen stijgt de totale opbrengst fors en je hoeft ook niet een veel zwaardere omvormer omdat de zon toch niet gelijk op oost en west kan staan.
En de spreiding van de opbrengst over de dag heeft nog als voordeel dat je eigen verbruik procentueel toeneemt (je dekt een groter deel van je sluipgebruik door langere opwekperiode), en dat dipjes in je opbrengst door bewolking hebben relatief minder invloed op je totale opbrengst
pi_187385922
quote:
6s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:26 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

En de spreiding van de opbrengst over de dag heeft nog als voordeel dat je eigen verbruik procentueel toeneemt (je dekt een groter deel van je sluipgebruik door langere opwekperiode), en dat dipjes in je opbrengst door bewolking hebben relatief minder invloed op je totale opbrengst
Klopt.
Daarom heb ik ze hier ook op oost, west, zuid én noord ;)
  woensdag 12 juni 2019 @ 12:54:19 #195
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_187386355
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Heb je dat bericht onder je CTRL-V staan ofzo? :+

En nee, zoveel winst haal je niet met optimizers zonder schaduw, de enige bron die dat beweert is de productfolder van SolarEdge.
Het is meer leuk voor de statistieken of om te zien welke optimizer stuk is.
[..]

Ik zou je graag geloven, maar de praktijk wijst anders uit. Die 10% na 10 jaar is wel maar een gokje hoor, maar dat de huidige >5% winst best realistisch is en verder toe zal nemen per jaar is aannemelijk.
pi_187386473
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:54 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik zou je graag geloven, maar de praktijk wijst anders uit. Die 10% na 10 jaar is wel maar een gokje hoor, maar dat de huidige >5% winst best realistisch is en verder toe zal nemen per jaar is aannemelijk.
Zoals ik al 2x eerder zei, wat je ziet in je portal is verre van nauwkeurig (10% afwijking) en niet bruikbaar om een punt te maken.

Uit de documentatie van SolarEdge zelf:

quote:
Accuracy of the SolarEdge Monitoring System,
Technical Note

Measurement Accuracy

All measuring devices inside the SolarEdge hardware have a ±2.5% accuracy. This means that each direct measurement (i.e. voltage or current) may have a deviation of up to 2.5% from the actual value.
Values like energy, which aren’t measured directly but calculated from several direct measurements, have a ±5% accuracy.
These accuracies are within the requirements of EU and US regulations for PV monitoring applications which are not used for revenue calculation (equipment used for revenue calculation (i.e. energy meters) typically have a ±2% or ±0.5% accuracy).
If a meter is installed at the site, it records energy with certain accuracy. The difference between the value displayed in the monitoring portal and the value displayed on the meter depends on the SolarEdge accuracy and the meter accuracy, and may be greater than the SolarEdge accuracy.
Er kan dus een afwijking van -5% tot +5% in het uitlezen van je optimizers zitten.

Je kan de resultaten van je eigen optimizers dus nooit opvoeren als "kijk, wat een afwijking mijn panelen hebben" want door de manier waarop de stroomopwekking berekend wordt per optimizer zit daar sowieso al een onnauwkeurigheid tot 10% in.

Ondanks dat je dit ongetwijfeld al 2x eerder gelezen hebt, kom je toch weer met die reactie.

Tenzij je met een wetenschappelijk onderzoek kan komen waarin gelijke systemen onder gelijke omstandigheden zijn vergeleken met SolarEdge systemen, verwijs ik alle "extra rendement" claims naar het land der fabelen.

Daarnaast zijn optimizers DC/DC converters en die hebben geen 100% rendement, aangezien een deel verloren gaat als warmte bij het verhogen of verlagen van het voltage. Er gaat dus rendement verloren als je optimizers hebt. SolarEdge claimt "99,5%" rendement maar ook daar heb ik geen onderzoeksresultaten voor gevonden.

In gevallen waar forse schaduw is, maken optimizers dat verlies wel weer goed, daar twijfel ik niet aan. Maar voor een dak zonder schaduw is het nut niet bewezen.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-06-2019 13:06:46 ]
pi_187388891
Bedankt voor de reacties en tips. Het verhaal rond de optimizers is mij nu een stuk duidelijke geworden. Goede tip ook om te kijken naar een oost-west opstelling; hadden we nog niet aan gedacht.
  woensdag 12 juni 2019 @ 20:00:48 #198
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_187393673
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Er passen er twee bij dus dat zou mooi zijn.
Mijn micro-omvormers zijn echt een drama.

In 8 jaar tijd zijn er al 4 vervangen omdat ze oververhit waren.
Uitzoeken welke kapot waren was niet lastig, de keim liep er gewoon uit.
Ik hoop dat dat met een optimezer beter gaat (zitten ook onder de panelen natuurlijk)
Mijn 2 nieuwe sets worden gewoon weer aangesloten op SMA string omvormers. Het is goedkoper, en het is simpel te vervangen bij upgrades of defecten.

Er is amper een business case om solaredge te bouwen ten opzichten van een degelijk string omvormer met schaduwmanagmement, het is leuk voor de inzichten en de statistieken maar daar houdt het wel bij op.

Mogelijk dat je een voordeeltje haalt bij complexe schaduw, bij eenvoudige schaduw zoals een of meerdere pijpjes of slagschaduw van een dakkapel werkt SMA optitrac uit de kunst is mijn ervaring (design van de string is dan wel belangrijk ivm min mppt spanning) _O_

De SMA HF bij mijn ouders draait al 7 jaar probleemloos _O_

Kan niet wachten om de paneeltjes het dak op te slingeren.. nog even geduld :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Revolution-NL op 12-06-2019 20:11:49 ]
pi_187393882
Godverdomme hee krijgen we nu elke week de discussie over wel/niet optimizers met Leolinedance etc? Tijd dat ik dit topic uit mijn AT lijst haal. :{w
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 12 juni 2019 @ 20:26:18 #200
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_187394095
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 20:00 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mijn 2 nieuwe sets worden gewoon weer aangesloten op SMA string omvormers. Het is goedkoper, en het is simpel te vervangen bij upgrades of defecten.


De panelen op mijn grote dak zitten ook op een SMA. Prima machine!

Maar op mijn schuur liggen 6 panelen en sinds kort staat in het midden van de zuid-rand een warmtepomp van 1 meter hoog en 1 meter breed.

Deze neemt nogal wat licht weg. Eigenlijk ligt er permanent een paneel voor 50% in mijn zelf gecreerde schaduw. Daar wordt je met een SMA niet vrolijk van. Toen des tijd heb ik gekozen voor micro-omvormers maar daar heb ik echt geen lol van. Ik denk dat bij mij zelfs @MaGNeT in mijn geval optimizers zal adviseren.



De drie panelen op de middelste rij pakt dus altijd 1 schaduw als de zon tussen ZZO en ZZW staat. Als ik er twee panelen bij leg heb ik ook bij ZO en ZW een paneel met stevige schaduw. Let wel, dat inschuldige WP-unitje is 1 meter hoog!

(oh ja, de drie noordelijke panelen hebben vanaf O en W de schaduw van de huizen al te pakken want die liggen tegen het huis aan.)

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 12-06-2019 20:49:41 ]
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')