Ooit bier uit een kartonnen beker gedronken? Smaakt verschrikkelijk. Verder hebben meeste van deze bekers een plastic lining.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 10:13 schreef raptorix het volgende:
Goede punten @:ETA , ik snap niet waarom die festivals geen kartonnen bekers gebruiken, ook qua opruim kosten lijtk me dat een stuk handiger omdat die niet de bodem worden ingetrapt, en ook qua veiligheid beter.
Je hebt ook bioplastics, ooit tijdje voor een partij gewerkt die dat maakte, kreeg een pen van ze waarvan je onderscheid niet merkte van normaal plastic.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 10:26 schreef ETA het volgende:
[..]
Ooit bier uit een kartonnen beker gedronken? Smaakt verschrikkelijk. Verder hebben meeste van deze bekers een plastic lining.
Ik heb een bepaalde visie wat het beste zou zijn, maar het is een zeer complex vraagstuk, dus ik ben benieuwd hoe een politieke partij hier in staat. Sterker nog, ik ben benieuwd of ze de kennis hebben om een gedegen uitspraak over te doen. Ik zie in andere landen en in sommige gemeentes rare eisen worden gesteld, ingegeven door kneejerk reacties dan echte kennis.
Enig verschil is dat je mogelijk meer schade toebrengt aan het milieu. Er is veel misinformatie rondom bioplastics, dat schaadt het proces zelfs meer. Maar dat is een discussie die we buiten dit topic kunnen voeren, ik ben benieuwd hoe GL hier in staat.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 10:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hebt ook bioplastics, ooit tijdje voor een partij gewerkt die dat maakte, kreeg een pen van ze waarvan je onderscheid niet merkte van normaal plastic.
Er gaat volgens mij juist, zoals de grote meerderheid van de bevolking wil, eerder meer statiegeld bij komen. Die 70-90% reductie van zwerfafval gaat het bedrijfsleven nooit halen, dus er komt statiegeld op blik en kleine flesjes in 2021. GroenLinks heeft trouwens onlangs nog gepleit dat nu al in te voeren.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 10:10 schreef ETA het volgende:
• Gaat statiegeld verdwijnen in NL? Volgens het huidige Raamovereenkomst Verpakkingen kan dit gebeuren zodra aan bepaalde eisen is voldaan. Aan de meeste eisen is nu voldaan, met uitzonderingen van PVC in verpakkingen.
Maar dan moet je de huidige afspraken met retail gaan veranderen (raamovereenkomst loopt tot 2022), dat zullen ze niet waarderen omdat ze grote investeringen en veranderingen hebben moeten doorvoeren (bijvoorbeeld het verbod op gratis plastic tasjes). Hun "beloning" was dat ze mochten afstappen van statiegeld. Dus benieuwd een partij is die zich aan afspraken houdt.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 10:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er gaat volgens mij juist, zoals de grote meerderheid van de bevolking wil, eerder meer statiegeld bij komen. Die 70-90% reductie van zwerfafval gaat het bedrijfsleven nooit halen, dus er komt statiegeld op blik en kleine flesjes in 2021. GroenLinks heeft trouwens onlangs nog gepleit dat nu al in te voeren.
De huidige overeenkomst bevat dat er 70-90% minder zwerfafval moet zijn, anders gaat er per 1-1-2021 statiegeld op kleine flesjes komen (blik nog niet, zie ik).quote:Op vrijdag 17 mei 2019 10:44 schreef ETA het volgende:
[..]
Maar dan moet je de huidige afspraken met retail gaan veranderen (raamovereenkomst loopt tot 2022), dat zullen ze niet waarderen omdat ze grote investeringen en veranderingen hebben moeten doorvoeren (bijvoorbeeld het verbod op gratis plastic tasjes). Hun "beloning" was dat ze mochten afstappen van statiegeld. Dus benieuwd een partij is die zich aan afspraken houdt.
Geen gemakkelijk topic, dus ik ben benieuwd wat GL hierover te zeggen heeft. Als ze de afspraken eenzijdig gaan wijzigen voor de grote flessen, waarom zou de retail aan afspraken gaan houden voor de kleine flesjes?quote:Op vrijdag 17 mei 2019 10:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
De huidige overeenkomst bevat dat er 70-90% minder zwerfafval moet zijn, anders gaat er per 1-1-2021 statiegeld op kleine flesjes komen (blik nog niet, zie ik).
https://nos.nl/artikel/22(...)e-meer-recyclet.html
Wat GL wil kun je hier lezen: https://groenlinks.nl/standpunten/afval-en-recyclingquote:Op vrijdag 17 mei 2019 10:52 schreef ETA het volgende:
[..]
Geen gemakkelijk topic, dus ik ben benieuwd wat GL hierover te zeggen heeft. Als ze de afspraken eenzijdig gaan wijzigen voor de grote flessen, waarom zou de retail aan afspraken gaan houden voor de kleine flesjes?
Ok, dus ze willen bestaande afspraken gaan verbreken. Dat geeft retailers de mogelijkheid om ook zich niet aan de afspraak te houden, is dat wat ze willen?quote:Op vrijdag 17 mei 2019 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat GL wil kun je hier lezen: https://groenlinks.nl/standpunten/afval-en-recycling
Is trouwens niet echt een vraag voor de GL europarlementariërs, het is een nationaal issue.
Zoals je in het bovenstaand aangehaalde NOS artikel kunt lezen, kwamen de retailers als eerste de afspraken niet na. Inmiddels is er dacht ik geen enkele partij meer voor het helemaal afschaffen van statiegeld, omdat de retailers jaar op jaar hun afspraken niet na komen.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 10:58 schreef ETA het volgende:
[..]
Ok, dus ze willen bestaande afspraken gaan verbreken. Dat geeft retailers de mogelijkheid om ook zich niet aan de afspraak te houden, is dat wat ze willen?
quote:Statiegeld op grote flessen blijft. Het is nu vrijwillig. Gevraagd werd: waarom geen verankering in de wetgeving? Er is misschien veel kritiek op vrijwillige afspraken, maar dit is een afspraak die fantastisch werkt zonder dat er wetgeving voor is. Dit is statiegeld op basis van een convenant, zou je kunnen zeggen. Het werkt heel goed — het was in de uitzending misschien even vergeten om dat te melden — en het blijft ook. Stel dat het bedrijfsleven zegt: als we toch statiegeld gaan invoeren op die kleine flesjes, integreer het dan in die op grote flessen. Ik heb zelf al aangeboden dat ik bereid ben om daarnaar te kijken om dat te integreren. Maar het werkt nu, en we gaan niet iets verstoren wat werkt. Dat is dus nog een punt om nader van gedachten over te wisselen. Maar het allerbelangrijkste voor het milieu is dat het statiegeld op grote flessen blijft. Ik heb dat systeem ook al algemeen verbindend verklaard.
dank voor de info, daar zal ik dan verder moeten induiken.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 11:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals je in het bovenstaand aangehaalde NOS artikel kunt lezen, kwamen de retailers als eerste de afspraken niet na. Inmiddels is er dacht ik geen enkele partij meer voor het helemaal afschaffen van statiegeld, omdat de retailers jaar op jaar hun afspraken niet na komen.
In 2012 maakte voormalig staatssecretaris Joop Atsma (CDA) de afspraak met het bedrijfsleven dat statiegeld op grote flessen zou mogen worden afgeschaft, mits aan zeven voorwaarden voldaan zou worden. Die voorwaarden zijn vastgelegd in de Raamovereenkomst Verpakkingen. In 2015 concludeerde zijn opvolger Wilma Mansveld dat het bedrijfsleven niet was geslaagd in de voorwaarde om PVC-verpakkingen te verwijderen uit de supermarkten, waarmee statiegeld definitief niet werd vrijgegeven.
https://recyclingnetwerk.(...)erland-het-tijdspad/
Jouw raamovereenkomst is dus al verdwenen, afgeschoten door Mansveld in 2015. Die overeenkomst bestaat niet meer. De staatssecretaris heeft in dit debat aangegeven dat statiegeld op grote flessen niet gaat worden afgeschaft.
In het verlengde, is GroenLinks nog altijd voor een luchtbrug?quote:Op vrijdag 17 mei 2019 11:35 schreef Plompzakker het volgende:
Vinden jullie niet dat door honderden miljoenen Afrikanen onrealistische verwachtingen over kansen in Europa voor te schotelen je een enorm onveilige situatie creëert op bijvoorbeeld de Middellandse zee?
In het verlengde, is een luchtbrug niet heel erg slecht voor het milieu?quote:Op vrijdag 17 mei 2019 11:37 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
In het verlengde, is GroenLinks nog altijd voor een luchtbrug?
Ik dacht bijna dat je het over bitterballen ging hebbenquote:Op vrijdag 17 mei 2019 11:35 schreef Plompzakker het volgende:
Vinden jullie niet dat door honderden miljoenen Afrikanen onrealistische verwachtingen over kansen in Europa voor te schotelen je een enorm onveilige situatie creëert op bijvoorbeeld de Middellandse zee?
Goed dat je het zegt.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 11:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik dacht bijna dat je het over bitterballen ging hebben
Andere vraag voor meneer GroenLinks: waarom is gekozen voor elektriciteit als energie transitimiddel? Waterstof kan gemakkelijk door bestaande gasbuizen worden geleid. De bestaande electro infra kan zonder zware aanpassingen en uitbreiding de gevraagde capaciteit niet leveren. Nog los van het astronomische kostenplaatje dat hiermee gepaard gaat. Zet dat af tegen 0,0003% mondiale milieuwinst, terwijl China er vrolijk honderden kolencentrales bijbouwt. Waarom moet Nederland dan als gekke Henkie weer voorop lopen en (zoals steeds weer opnieuw) de rekening gepresenteerd krijgen?
Zijn toch een paar miljard die naar Europa willen komen?quote:Op vrijdag 17 mei 2019 11:35 schreef Plompzakker het volgende:
Vinden jullie niet dat door honderden miljoenen Afrikanen onrealistische verwachtingen over kansen in Europa voor te schotelen je een enorm onveilige situatie creëert op bijvoorbeeld de Middellandse zee?
Zeker. Maar dit is alsof Femke Halsema op het podium komt voor Ajax supporters. Know your audience. Hier heb je niets te winnen.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier worden meer kritische en zeer terechte vragen gesteld aan GL dan in een jaar door de vaderlandse pers
De kritische vragen zullen ook wel vakkundig ontweken wordenquote:Op vrijdag 17 mei 2019 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier worden meer kritische en zeer terechte vragen gesteld aan GL dan in een jaar door de vaderlandse pers
Politici zijn er niet om voor het koor te preken, hoewel dat ze dat graag doen.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 12:00 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Zeker. Maar dit is alsof Femke Halsema op het podium komt voor Ajax supporters. Know your audience. Hier heb je niets te winnen.
Natuurlijk, waarmee heel duidelijk wordt waar. Men voor staatquote:Op vrijdag 17 mei 2019 12:01 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
De kritische vragen zullen ook wel vakkundig ontweken worden
Ik zou niet weten waarom niet. Het overgrote deel van de FOK!kers is in mijn ogen gematigd en staat open voor een andere mening dan hun eigen. Dat zijn inderdaad vaak niet de meest aanwezige users, of althans niet in POL. Maar we doen dit voor iedereen, niet alleen de mensen die actief in POL posten.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 12:00 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Zeker. Maar dit is alsof Femke Halsema op het podium komt voor Ajax supporters. Know your audience. Hier heb je niets te winnen.
Welke partijen durfden niet?quote:Op vrijdag 17 mei 2019 12:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom niet. Het overgrote deel van de FOK!kers is in mijn ogen gematigd en staat open voor een andere mening dan hun eigen. Dat zijn inderdaad vaak niet de meest aanwezige users, of althans niet in POL. Maar we doen dit voor iedereen, niet alleen de mensen die actief in POL posten.
GroenLinks durft hier tenminste te komen, dat kan je van de meeste partijen niet zeggen.
Naast de partijen die hier voorbij komen de komende dagen heeft D66 nog geprobeerd om tijd vrij te maken. Dat is vooralsnog helaas niet gelukt.quote:
Het electoraat van groenlinks interesseert dat toch niet. Die stemmen toch wel voor het goede gewetenquote:Op vrijdag 17 mei 2019 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Natuurlijk, waarmee heel duidelijk wordt waar. Men voor staat
"Wir schaffen das"quote:Op vrijdag 17 mei 2019 12:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wie doet dat en waar? Je dikke duim in Dikke Duimië?
Dat ging over het opvangen van Syrische vluchtelingen.quote:
En je vraag aan GroenLinks is?quote:Op vrijdag 17 mei 2019 13:10 schreef The_answer_is_within_you het volgende:
In tegenstelling tot het klootjesvolk hier, heb ik me inmiddels een heuse boot met alle benodigdheden erop en eraan gekocht. Iedereen weet tenminste dat binnen dit en een paar jaar de aarde onheroepelijk naar de knoppen is. Tenzij men drastisch van levenstijl gaat veranderen uiteraard, wat ik eerlijk gezegd niet gauw zie gebeuren (wel een beetje realistisch blijven he). Een goeie investering, of niet dan?!
Ah stom. Cool dat GL en Volt wel dat lef hebben.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 12:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Naast de partijen die hier voorbij komen de komende dagen heeft D66 nog geprobeerd om tijd vrij te maken. Dat is vooralsnog helaas niet gelukt.
Alle andere partijen hebben geen reactie gegeven.
Wat slecht zeg!quote:Op vrijdag 17 mei 2019 12:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Naast de partijen die hier voorbij komen de komende dagen heeft D66 nog geprobeerd om tijd vrij te maken. Dat is vooralsnog helaas niet gelukt.
Alle andere partijen hebben geen reactie gegeven.
Noach, jij hier?quote:Op vrijdag 17 mei 2019 13:10 schreef The_answer_is_within_you het volgende:
In tegenstelling tot het klootjesvolk hier, heb ik me inmiddels een heuse boot met alle benodigdheden erop en eraan gekocht. Iedereen weet tenminste dat binnen dit en een paar jaar de aarde onheroepelijk naar de knoppen is. Tenzij men drastisch van levenstijl gaat veranderen uiteraard, wat ik eerlijk gezegd niet gauw zie gebeuren (wel een beetje realistisch blijven he). Een goeie investering, of niet dan?!
Nee, dat staat symbool voor de hele "wij doen lekker toch wat we willen, fuck de kiezer" mentaliteit. Ziedaar de voedingsbodem voor rechts.quote:Op vrijdag 17 mei 2019 12:40 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat ging over het opvangen van Syrische vluchtelingen.
Ja echt wel johquote:Op vrijdag 17 mei 2019 18:11 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nee, dat staat symbool voor de hele "wij doen lekker toch wat we willen, fuck de kiezer" mentaliteit. Ziedaar de voedingsbodem voor rechts.
Zolang de economische vluchteling een verdienmodel is voor de overheid, zal de aanwas alleen maar toenemen en als het aan partijen als GroenLinks ligt zelfs absurde vormen aannemen.
Is er nog wel ruimte voor mijn vraag?quote:Op vrijdag 17 mei 2019 19:15 schreef Jantje2k het volgende:
Meerdere vragen hier:
• Vinden jullie het daadwerkelijk goed dat er zoveel kinderen een zogenaamde klimaatstaking doen? En waarom dan? Want het is natuurlijk niet alsof dat nou zoveel verandert, zeker niet als je daarna bijvoorbeeld dit leest
• Wat is precies het voordeel van de trein tegenover het vliegtuig, dat jullie vliegen per se duurder willen maken, terwijl het reizen per trein goedkoper moet? Alleen om dit schoner is voor het milieu? Over het algemeen kan er minder bagage worden meegenomen per trein. Komen hier ook oplossingen voor, of moeten de reizigers dat zelf maar uitzoeken?
• Bijvoorbeeld wat er nu in Amsterdam gebeurd, is enigszins apart te noemen. Waarom zou je geen auto's op een brandstof willen toestaan, terwijl bijvoorbeeld de cruise-schepen die aanmeren al veel meer verbranden? Bovendien gaat dit er echt niet voor zorgen dat er zoveel minder CO2 zal worden uitgestoten, aangezien dat zal worden verplaatst. Fijnstof echter, komt voornamelijk van de banden, niet van de motor. Hoe zwaarder de auto is, hoe meer fijnstoot er van de banden komt. Door het accupakket zijn elektrische auto's standaard erg zwaar. Is het dan wel een goed idee, om iedereen nu elektrische auto's te laten rijden, en dus iedereen op kosten te jagen, terwijl dit waarschijnlijk niet eens een verbetering gaat worden?
• Is een europees leger wel slim? Als bijvoorbeeld Rusland, die nu steeds dreigender gedrag vertoont, ook zeggenschap heeft over het leger, dan is het toch niet echt handig om zelf geen geheel eigen, onafhankelijk leger meer te hebben?
• Jullie geven aan dat alle kolencentrales in 2030 gesloten moeten zijn. Verwachten jullie dan dat die behoefte aan energie, die eerder groter dan kleiner zal worden, kan worden opgewekt door middel van zonnepanelen en windmolens, of is het ook de bedoeling om bijvoorbeeld kerncentrales bij te gaan bouwen?
• Hoe staan jullie erin voor bijvoorbeeld het MKB? Krijgen zij het wat jullie betreft makkelijker, zoals minder lange loondoorbetaling, enzovoort, of wordt dat eerder zwaarder, door de hogere belastingen die jullie willen gaan heffen.
• Jullie willen kilometerheffing gaan invoeren. Waarom is dat een goed idee? De meeste mensen zullen toch woon-werk moeten rijden. Bovendien zal het, als het op de weg rustiger wordt, toch weer drukker worden, omdat als er weinig file staat mensen eerder een baan op een half uur rijden afstand zullen nemen, waardoor de file zal blijven bestaan. Bovendien zijn er heel veel mensen die zullen moeten blijven rijden. Bijvoorbeeld montagebedrijven, of bezorgdiensten. Krijgen zij ontheffing, of moeten zij dat ook gewoon betalen, ook al gaat dat er nooit voor zorgen dat ze gaan stoppen met rijden, omdat dat gewoon geen optie is?
• Waarom zijn jullie bijvoorbeeld voor een kinderpardon? Zijn jullie van mening dat dat eerlijk is tegenover inmiddels uitgeprocedeerde asielzoekers. Zorgt dit niet voor een aantrekken van asielzoekers die hopen een kans te krijgen door te blijven procederen, ook al is daar helemaal geen reden voor? Zou het niet beter zijn als we gewoon consequent zijn en dan gewoon regels handhaven? Is dat niet veel eerlijker, zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!
Zolang ze die van mij eerder beantwoorden denk ik van welquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |