abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186843007
Toen ik 17 was (nu bijna 29) was ik een ei en heb ik half-per-ongeluk een gebouw tot de grond aan afgebrand. Voor de geïnteresseerde: had een flesje deo laten ontploffen in een hutje. Hutje brand dus af (ook al stom) en wat staat er aan de andere kant van de muur? Een textielfabriek... dat fikt wel! Maar gelukkig niemand gewond o.i.d. (dat was ff schrikken), dus het draait puur om schade. Braaf een paar weken in de jeugdgevangenis gezeten, en 240 uur taakstraf zonder issues afgerond.

De verzekeraar van de eigenaar van dat pand heeft alles vergoed, maar probeerde dat later natuurlijk bij mij terug te halen. Veel brieven naar me gestuurd, maar ze hebben er nooit een rechtszaak van gemaakt. Laatste dat ik er van hoorde was 27 Juni 2011 (leeftijd 21 inmiddels):

https://i.imgur.com/RCPIimE.jpg

Toen navraag gedaan bij mijn advocaat:

Hoi *knip*,
Volgens mij waren het inderdaad twee claims, twee bedrijven hadden schade door de brand; De brief van *knip (incassobureau)* is bedoeld om de verjaring van de vordering tot schadevergoeding te stuiten (maar het is de vraag of ze daarvoor de juiste formulering hebben gebruikt); de vordering verjaart na vijf jaar (maar de vordering op de aansprakelijkheidsverzekeraar van de "dader" verjaart al na drie jaar, vandaar de brief).

Gewoon niet rechtstreeks reageren, wel brief doorsturen naar eigen verzekering. Het beleid van verzekeraars is zo dat ze eigenlijk bij minderjarigen geen regres nemen (dat wil zeggen dat de verzekeraar wel zijn verzekerde schadeloos stelt maar de vordering niet overneemt en doorzet tegen de "dader".) Dus eigenlijk verwacht ik niet dat ze doorgaan (maar dat is afwachten). In de tussentijd kan je natuurlijk gewoon geld verdienen; voor een beslag moeten ze eigenlijk eerst een executoriale titel hebben (een vonnis dat onherroepelijk is). De kans dat ze conservatoir beslag leggen (dus zonder titel maar in afwachting ervan..) lijkt me klein. Dus ik zou me niet teveel zorgen maken..

Succes,
*knip*

Die uitleg snapte ik half (ok kwart) maar ik ben doorgegaan met mijn 'leven.' Was werkloos, geen school, veel therapie. Uiteindelijk in 2014 begonnen met werken/verdienen maar natuurlijk nooit op eigen houtje contact opgenomen met dat incassobureau. Nu ligt afgelopen vrijdag (mei 2019) dit op de mat:

https://i.imgur.com/qfCRDE1.jpg

Dus ja, mijn vraag: am I screwed? I dacht dat dit na bijna 8 jaar geen bericht toch wel voorbij zou zijn. Of misschien heb ik nog berichten van ze gemist in de tussentijd, who knows....
pi_186843628
Lijkt me verjaard, maar een advocaat zal er meer van weten.
.
pi_186843672
je hebt gelukkig 10 dagen om te betalen :(

verder maar eens kontakt opnemen met rechtshulp of zo, die brieven zijn idd om de schuld niet te laten stuiten maar 8 jaar is wel wat lang, verders geen ervaring ermee.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_186843893
Ik ga zekers rechtshulp zoeken, heb al contact opgenomen met een instantie. Vraag me ook af of ik gebruik kan maken van mijn rechtsbijstandsverzekering indien nodig. Deze heb ik al een paar jaar, maar is natuurlijk pas ruim (7 jaar ofzo) na de gebeurtenis afgesloten.
pi_186843946
Denk dat er op 2011 een nieuwe termijn van 5 jaar ingegaan is.
.
pi_186843965
Tering, dat bedrag :X. Duur geintje
Somebody that I used to know
pi_186844057
Ja lijkt mij ook, die 5 jaar. Kan me ook goed voorstellen dat zo'n incassobureau gewoon kijkt of er iets te halen valt. Een brief kost ze immers een paar cent. Maar ík wil graag duidelijkheid. Is niet goed voor de bloeddruk dit :')
pi_186844092
Had je je verandering van inkomen eigenlijk niet moeten doorgeven in 2014?
pi_186844213
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:14 schreef Postbus100 het volgende:
Had je je verandering van inkomen eigenlijk niet moeten doorgeven in 2014?
Want?
zie email 27 oktober
pi_186844262
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Want?
Staat in de eerste brief. Geen idee of dat verplicht is of dat zij dat graag willen?
pi_186844299
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:11 schreef Postbus100 het volgende:
Tering, dat bedrag :X. Duur geintje
Ik ben al lang blij dat het niet de tweede claim/schuld/whatever betreft:

https://i.imgur.com/g0DP95J.png

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:17 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Staat in de eerste brief. Geen idee of dat verplicht is of dat zij dat graag willen?
Ik ging uit van het tweede. Kan me niet voorstellen dat zoiets ooit verplicht is zonder tussenkomst rechter.
pi_186844383
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:18 schreef dimitri33 het volgende:

[..]

Ik ben al lang blij dat het niet de tweede claim/schuld/whatever betreft:

https://i.imgur.com/g0DP95J.png
[..]

Ik ging uit van het tweede. Kan me niet voorstellen dat zoiets ooit verplicht is zonder tussenkomst rechter.
:o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_186844425
Dan spring ik voor de trein denk ik. Goodbye cruel world!
pi_186844539
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:13 schreef dimitri33 het volgende:
Ja lijkt mij ook, die 5 jaar. Kan me ook goed voorstellen dat zo'n incassobureau gewoon kijkt of er iets te halen valt. Een brief kost ze immers een paar cent. Maar ík wil graag duidelijkheid. Is niet goed voor de bloeddruk dit :')
Is dit hetzelfde incassobureau? Anders heb je ook nog de kans dat de vordering is doorverkocht.
pi_186844649
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:19 schreef dimitri33 het volgende:
Dan spring ik voor de trein denk ik. Goodbye cruel world!
Gewoon lekker naar het buitenland vertrekken.
Maar die rente slaat nergens op lijkt mij, ze besluiten tijdelijk niet de schuld op te eisen in brief 1, maar dan wel de rente opeisen.

Dan zou ik als verzekeraar standaard het extra lang laten sudderen en dan als bonus de rente pakken, goed verdienmodel.
Hell To The Liars
pi_186844704
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:21 schreef Bucketlist het volgende:

[..]

Is dit hetzelfde incassobureau? Anders heb je ook nog de kans dat de vordering is doorverkocht.
Nee, die kwam niet van een incassobureau maar van de verzekeraar direct. En dat was een andere verzekeraar dan degene die wel een incassobureau gebruikt (en nu dus weer $$ wil) dus ik zie ze wel echt als 2 verschillende claims.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:23 schreef Droopie het volgende:

[..]

Gewoon lekker naar het buitenland vertrekken.
Doe ik pas als ze me voor de rechter dagen
pi_186844721
Ik denk dat het verjaard is.

Mij kennende zou ik het voor de rechter laten komen en ze brieven laten sturen wat ze willen, tenslotte kunnen wat advocaatkosten erbij geen kwaad en zijn de advocaatkosten eerst voor hun.

En zolang je niet een paar duizend euro + op je rekening hebt, zullen ze waarschijnlijk ook geen conservatoir beslag leggen op je bankrekening.
pi_186844872
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:24 schreef Vollenhoven het volgende:
Ik denk dat

Mij kennende zou ik
Alle goede bedoelingen ten spijt, we blijven leken. Ik zou een advocaat oid vragen. Dit is geen kattenpis en je wilt gewoon weten hoe het zit (ook voor je eigen gemoedsrust)
  dinsdag 14 mei 2019 @ 22:28:03 #19
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_186844908
Had je niet gewoon een schuldeiser erbij kunnen regelen direct op je 18e om jezelf persoonlijk failliet te laten verklaren en sowieso van hun af te zijn?
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_186844922
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:24 schreef Vollenhoven het volgende:
Ik denk dat het verjaard is.

Mij kennende zou ik het voor de rechter laten komen en ze brieven laten sturen wat ze willen, tenslotte kunnen wat advocaatkosten erbij geen kwaad en zijn de advocaatkosten eerst voor hun.

En zolang je niet een paar duizend euro + op je rekening hebt, zullen ze waarschijnlijk ook geen conservatoir beslag leggen op je bankrekening.
Ik neem ook geen contact met ze op ofzo. Hoop alleen dat het niet voor de rechter komt want dan moet ik rennen denk ik.

Ik had 14.000 op mijn rekening staan maar ben net bijna een jaar werkloos geweest maar moest natuurlijk wel mijn hypotheek e.d. dokken, dus mijn geld is alweer op. Vind het wel een beetje verdacht dat ze net nu ik weer in dienst ben weer een brief sturen. En waar ze mijn 'nieuwe' adres vandaan hebben weet ik ook niet. Vorige brief woonde ik nog bij de ouders. Maar goed, daar zijn dit soort incassobureaus goed in natuurlijk.

quote:
10s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:28 schreef Catkiller het volgende:
Had je niet gewoon een schuldeiser erbij kunnen regelen direct op je 18e om jezelf persoonlijk failliet te laten verklaren en sowieso van hun af te zijn?
Ohhh nonono. Dat heeft nogal wat gevolgen. En het is pas schuld als een rechter dat zegt, tenzij ik me vergis.
  dinsdag 14 mei 2019 @ 22:34:08 #21
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_186845190
Die van een miljoen ga je natuurlijk nooit daadwerkelijk kunnen betalen. Ik zou eerst kijken of je nog aansprakelijk bent, en zo ja kun je hopelijk in de wsnp zodat je niet tot je dood hiermee blijft zitten.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  Moderator dinsdag 14 mei 2019 @ 22:37:16 #22
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186845327
Hierover kunnen we zeggen dat het wel/niet verjaard is... maar het is een politiezaak geweest dus zal er mogelijk een andere regel gelden. Advocaat even consulteren?

Wat betreft de situatie zelf; je kan altijd een lage regeling proberen en daarna de kredietbank bezoeken voor een sanering. Maar die regeling wel verzoeken omdat je van goede wil bent.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_186845462
Bij die brief betreffende de anderhalf miljoen noemde ze dit artikel:

Artikel 307
1. Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden.
2. In geval van een verbintenis tot nakoming na onbepaalde tijd loopt de in lid 1 bedoelde termijn pas van de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de schuldeiser heeft medegedeeld tot opeising over te gaan, en verjaart de in lid 1 bedoelde rechtsvordering in elk geval door verloop van twintig jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de opeising, zonodig na opzegging door de schuldeiser, op zijn vroegst mogelijk was.

Ik snap dus echt helemaal niks van wat daar staat. Ze klonken echter vrij zeker van hun zaak, dus zou goed 20 jaar kunnen zijn ipv 5. Hopelijk kan een advocaat me meer duidelijkheid geven.
pi_186845595
Dam door een stommiteit in je jeugd zulke vorderingen op je dak krijgen... das wel heftig! Ik hoop voor je dat het allemaal verjaard is en/of op een of andere manier als dat niet het geval is onderuit te komen is. D.m.v. schuldhulp of wat dan ook. Want ook alleen die vordering van 55k is een megabedrag voor de meeste mensen. Laat staan die van 1.4 miljoen.

Succes kerel!
  Moderator dinsdag 14 mei 2019 @ 22:53:44 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186845936
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:40 schreef dimitri33 het volgende:
Bij die brief betreffende de anderhalf miljoen noemde ze dit artikel:

Artikel 307
1. Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden.
2. In geval van een verbintenis tot nakoming na onbepaalde tijd loopt de in lid 1 bedoelde termijn pas van de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de schuldeiser heeft medegedeeld tot opeising over te gaan, en verjaart de in lid 1 bedoelde rechtsvordering in elk geval door verloop van twintig jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de opeising, zonodig na opzegging door de schuldeiser, op zijn vroegst mogelijk was.

Ik snap dus echt helemaal niks van wat daar staat. Ze klonken echter vrij zeker van hun zaak, dus zou goed 20 jaar kunnen zijn ipv 5. Hopelijk kan een advocaat me meer duidelijkheid geven.
1
2
3
4
5
6
7
8
Soort schuld    Verjaringstermijn
Algemene termijn schulden        20 jaar
Belastingschuld                3 tot 12 jaar
Consumentenkoop                2 jaar
Leningen en krediet            5 jaar
Onbetaalde periodieke betalingen    5 jaar
Verkeerde betaling                5 of 20 jaar
Schade of boete                5 of 20 jaar
Het is een opeising vanuit een verzekeraar dus ik denk dat het een algemene schuld is... Dus 20 jaar.
pi_186846139
Anderhalf miljoen euro schade, op je 17e. Wow. Al doe je zulke stommiteiten als minderjarige mag je wat mij betreft heel je leven een deel van je loon terugbetalen.

Maar in de werkelijkheid lijkt dit mij ook verjaard.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_186846746
Volgens mij is het gewoon een consumentenschuld @Renesite

Btw iedereen die hier TS veroordeeld. :') hij was minderjarig en ik denk dat een eventuele rechter zo ook over denkt. Zeker als het verjaard is.

Ik zou gewoon wachten tot een eventuele rechtszaak TS.
Incassobureau's dreigen vaak, maar als ze niet zeker weten dat ze de zaak kunnen winnen, gaan ze geen geld erin steken.

Tenslotte konden ze je ook 10 jaar geleden voor het gerecht slepen.

Kan best zo zijn dat een incassobureau de schuld heeft opgekocht van de verzekering, gebeurt vaker.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2019 23:11:09 ]
  Moderator dinsdag 14 mei 2019 @ 23:11:20 #28
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186846803
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 23:10 schreef Vollenhoven het volgende:
Volgens mij is het gewoon een consumentenschuld @:Renesite

Btw iedereen die hier TS veroordeeld. :') hij was minderjarig en ik denk dat een eventuele rechter zo ook over denkt. Zeker als het verjaard is.

Ik zou gewoon wachten tot een eventuele rechtszaak TS.
Incassobureau's dreigen vaak, maar als ze niet zeker weten dat ze de zaak kunnen winnen, gaan ze geen geld erin steken.

Tenslotte konden ze je ook 10 jaar geleden voor het gerecht slepen.
Ik zou zeker niet wachten en op z'n minst mn rechten bespreken met een advocaat of rechtsbijstand oid.
pi_186847672
Even uit m'n hoofd:

De verzekeraar neemt de vordering van haar verzekerde over, omdat de verzekeraar de verzekerde schadeloos heeft gesteld. Omdat de vordering wordt overgenomen, verandert de verjaringstermijn niet. Voor 'schade' is die termijn 5 jaar vanaf het moment dat je bekend bent met de schade en de dader, en in elk geval 20 jaar (net welke termijn eerder eindigt).

Ook al zou de brief van 27 juni 2011 als stuitingshandeling gezien kunnen worden, dan nog is de termijn van 5 jaar ruimschoots afgelopen. Je komt er dus goed vanaf.

Dit is - natuurlijk - anders als je tussentijds nog brieven hebt ontvangen of de verjaring op andere wijze is gestuit.
pi_186848446
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 23:41 schreef Waterdrinker het volgende:
Even uit m'n hoofd:

De verzekeraar neemt de vordering van haar verzekerde over, omdat de verzekeraar de verzekerde schadeloos heeft gesteld. Omdat de vordering wordt overgenomen, verandert de verjaringstermijn niet. Voor 'schade' is die termijn 5 jaar vanaf het moment dat je bekend bent met de schade en de dader, en in elk geval 20 jaar (net welke termijn eerder eindigt).

Ook al zou de brief van 27 juni 2011 als stuitingshandeling gezien kunnen worden, dan nog is de termijn van 5 jaar ruimschoots afgelopen. Je komt er dus goed vanaf.

Dit is - natuurlijk - anders als je tussentijds nog brieven hebt ontvangen of de verjaring op andere wijze is gestuit.
Brieven zonder vonnis zijn toch niet rechtsgeldig?
pi_186848548
Oh, het verjaringsartikel (3:310 BW) bevat nog een vierde lid:

'Indien de gebeurtenis waardoor de schade is veroorzaakt, een strafbaar feit oplevert waarop de Nederlandse strafwet toepasselijk is, verjaart de rechtsvordering tot vergoeding van schade tegen de persoon die het strafbaar feit heeft begaan niet zolang het recht tot strafvordering niet door verjaring of door de dood van de aansprakelijke persoon is vervallen.'

M.a.w.: als je iets strafbaars hebt gedaan, dan geldt de verjaringstermijn van het strafrecht. Voor brandstichting is dat normaliter 20 jaar. Bij jeugdstrafrecht is dat hetzelfde, voor wat ik zo snel even lees. Je zou dan dus alsnog fucked zijn.

Ik weet alleen niet hoe het met deze lid 4-verjaring zit als je al veroordeeld bent. Ik zou het dus wel even goed laten uitzoeken, of een andere FOK!ker moet tijd en zin hebben om dat wat nader uit te pluizen.
pi_186848620
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 00:11 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

Brieven zonder vonnis zijn toch niet rechtsgeldig?
Jawel hoor, zolang je maar duidelijk bent.

Art. 3:317 BW:
'1. De verjaring van een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis wordt gestuit door een schriftelijke aanmaning of door een schriftelijke mededeling waarin de schuldeiser zich ondubbelzinnig zijn recht op nakoming voorbehoudt.'
pi_186848654
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2019 00:17 schreef Waterdrinker het volgende:

'Indien de gebeurtenis waardoor de schade is veroorzaakt, een strafbaar feit oplevert waarop de Nederlandse strafwet toepasselijk is, verjaart de rechtsvordering tot vergoeding van schade tegen de persoon die het strafbaar feit heeft begaan niet zolang het recht tot strafvordering niet door verjaring of door de dood van de aansprakelijke persoon is vervallen.'

M.a.w.: als je iets strafbaars hebt gedaan, dan geldt de verjaringstermijn van het strafrecht. Voor brandstichting is dat normaliter 20 jaar. Bij jeugdstrafrecht is dat hetzelfde, voor wat ik zo snel even lees. Je zou dan dus alsnog fucked zijn.

Ik weet alleen niet hoe het met deze lid 4-verjaring zit als je al veroordeeld bent. Ik zou het dus wel even goed laten uitzoeken, of een andere FOK!ker moet tijd en zin hebben om dat wat nader uit te pluizen.
In werking getreden in 2013, Nvt dus.
zie email 27 oktober
pi_186848694
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2019 00:21 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Jawel hoor, zolang je maar duidelijk bent.

Art. 3:317 BW:
'1. De verjaring van een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis wordt gestuit door een schriftelijke aanmaning of door een schriftelijke mededeling waarin de schuldeiser zich ondubbelzinnig zijn recht op nakoming voorbehoudt.'
Precies. Een rechtsvordering is pas een rechtsvordering als er een vonnis plaats vindt.

Weet niet veel van recht af. Dus zou er naast kunnen zitten.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2019 00:27:24 ]
pi_186848698
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 00:27 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

Precies. Een rechtsvordering is pas een rechtsvordering als er een vonnis plaats vindt.

Nee. De fameuze Tekst &Commentaar zegt er dit over :"Een rechtsvordering tot vergoeding van schade of tot betaling van een bedongen boete verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de benadeelde zowel met de schade of de opeisbaarheid van de boete als met de daarvoor aansprakelijke persoon bekend is geworden"
Het gaat om het moment dat je door hebt of moet hebben dat je geld van iemand kunt halen.
zie email 27 oktober
pi_186848729
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 00:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Nee. De fameuze Tekst &Commentaar zegt er dit over :"Een rechtsvordering tot vergoeding van schade of tot betaling van een bedongen boete verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de benadeelde zowel met de schade of de opeisbaarheid van de boete als met de daarvoor aansprakelijke persoon bekend is geworden"
Het gaat om het moment dat je door hebt of moet hebben dat je geld van iemand kunt halen.
Oh.
pi_186848780
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 00:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]

In werking getreden in 2013, Nvt dus.
Jawel toch? Volgens het overgangsrecht geldt 'ie voor alle vorderingen die op moment van inwerkingtreding van dat gewijzigde lid 4 niet verjaard waren. Gezien de stuiting in 2011 was de vordering niet in 2013 verjaard, en valt hij daarmee onder het 'nieuwe' regime van lid 4. Of mis ik iets?
pi_186848828
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2019 00:33 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Jawel toch? Volgens het overgangsrecht geldt 'ie voor alle vorderingen die op moment van inwerkingtreding van dat gewijzigde lid 4 niet verjaard waren. Gezien de stuiting in 2011 was de vordering niet in 2013 verjaard, en valt hij daarmee onder het 'nieuwe' regime van lid 4. Of mis ik iets?
Even verder scrollen wil wel eens helpen. Je hebt gelijk.

Wel behoorlijk bizar overigens. :')
zie email 27 oktober
pi_186848887
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2019 00:17 schreef Waterdrinker het volgende:

Als je met “Uitpluizen” bedoelt navigator openen heb ik dat zojuist gedaan: Tekst & Commentaar: Aan deze overgangsbepaling zou afbreuk worden gedaan indien de (onherroepelijke) berechting van een eerder gepleegd strafbaar feit het gebruikmaken van het in lid 4 neergelegde verjaringsregime zou verhinderen. Dat is dan ook niet het geval
Kortom, helaas.
Zie ook: ECLI:NL:PHR:2000:AA7048 ( die ik niet gelezen heb :@ )
zie email 27 oktober
pi_186848910
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 00:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Even verder scrollen wil wel eens helpen. Je hebt gelijk.

Wel behoorlijk bizar overigens. :')
Ja, best wel. Zeker in deze situatie, waarin louter wordt gerekt om te wachten op een betere verhaalspositie. Je zou het nog kunnen gooien op rechtsverwerking of de derogerende werking van r&b, maar je staat al op achterstand dan.

Of gewoon de verzekeraar melden dat het verjaard is, en dan hopen dat ze lid 4 niet kennen en het erbij laten zitten. :D
  woensdag 15 mei 2019 @ 01:14:15 #41
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_186849246
Ben ik de enige die hoopt dat TS de lul is en mag gaan dokken?

Als je zo gewetenloos andermans eigendom beschadigd en dan de tegenpartij als het slechte gaat zien die jou willen pakken.

Op die leeftijd waren er ook altijd mannetjes die altijd net wat meer moesten doen om respect te krijgen van de kudde. "Kijk eens wat ik durf." Vaak zijn dit ook de mannetjes die rond hun 30e nog geen 50K bij elkaar hebben weten te sparen en jarenlang werkloos zijn geweest. En alles doen om maar geen verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden.
  woensdag 15 mei 2019 @ 01:15:22 #42
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_186849257
Is dit niet zo´n typisch geval dat een of ander louche incassobureautje de vordering heeft overgekocht en dat nu alsnog probeert uit te ´´zuigen´´.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_186849580
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 01:14 schreef Ixnay het volgende:

Als je zo gewetenloos andermans eigendom beschadigd en dan de tegenpartij als het slechte gaat zien die jou willen pakken.

Op die leeftijd waren er ook altijd mannetjes die altijd net wat meer moesten doen om respect te krijgen van de kudde. "Kijk eens wat ik durf." Vaak zijn dit ook de mannetjes die rond hun 30e nog geen 50K bij elkaar hebben weten te sparen en jarenlang werkloos zijn geweest. En alles doen om maar geen verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden.
TS was minderjarig en het was een ongeluk. :)

Zegt veel over jou als je echt achter de tekst die je hierboven schrijft, staat.
pi_186850104
quote:
7s.gif Op woensdag 15 mei 2019 01:15 schreef phpmystyle het volgende:
Is dit niet zo´n typisch geval dat een of ander louche incassobureautje de vordering heeft overgekocht en dat nu alsnog probeert uit te ´´zuigen´´.
Is ook mijn eerste gedachte bij dit verhaal.

Maar gezien de bedragen waar het over gaat, zou ik in ieder geval als ik TS was, niet op advies leunen van dit forum.

Hier heeft hij echte hulp bij nodig.
Mijn reactie is in ieder geval dat het ook verjaard lijkt, de vraag is of ze het wel kunnen verhalen gezien hij destijds minderjarig was en dat volgens mij de boel wel anders maakt.

Linksom of rechtsom zou ik het sowieso voor een rechter proberen te krijgen als ze toch doorzetten.
pi_186850107
quote:

Het is WGR, niet een moreel 'wat vind jij van deze zaak?' onderbuikforum. TS is dom geweest en is gestraft, wtf schieten we ermee op als iedereen hier nog even gaat roepen hoe verwerpelijk zijn gedrag is of was?
pi_186850142
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 02:10 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

TS was minderjarig en het was een ongeluk. :)

Zegt veel over jou als je echt achter de tekst die je hierboven schrijft, staat.
Nee het was geen ongeluk. Ik ben het eens dat er gewoon betaald moet worden. Ts was geen 5 ofzo meer en kon waarschijnlijk prima overzien wat er kon gebeuren.
Mensen hebben flinke schade geleden door ts en hij zou lekker verder mogen gaan met zijn leven?
Pek en veren en terugbetalen van de schade.
  woensdag 15 mei 2019 @ 07:14:43 #48
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_186850273
Mensen? Het is niet de direct benadeelde die geld van TS wil zien hè.

Een bedrijf heeft keurig vergoeding gekregen van hun verzekeraar en de verzekeraar heeft gedaan wat ze af en toe moeten doen: uitbetalen.

En TS heeft een straf gekregen en uitgezeten.
pi_186850354
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 06:49 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Nee het was geen ongeluk. Ik ben het eens dat er gewoon betaald moet worden. Ts was geen 5 ofzo meer en kon waarschijnlijk prima overzien wat er kon gebeuren.
Mensen hebben flinke schade geleden door ts en hij zou lekker verder mogen gaan met zijn leven?
Mee eens.
Vandaag ook in het nieuws: forse stijging aantal autobranden. Dat zijn vaak ook dit soort ‘kwajongensstreken’. Stellen dat het onrechtvaardig is om dit soort schade nog te betalen heeft mogelijk ook een aanzuigende werking, wie doet ze wat?
pi_186850694
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 07:36 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Mee eens.
Vandaag ook in het nieuws: forse stijging aantal autobranden. Dat zijn vaak ook dit soort ‘kwajongensstreken’. Stellen dat het onrechtvaardig is om dit soort schade nog te betalen heeft mogelijk ook een aanzuigende werking, wie doet ze wat?
Ik heb niet bepaald het idee dat de doorsnee autobrand 'per ongeluk' ontstaat doordat er jongeren met vuur spelen wat dan uit de hand loopt.

Deels is de toename van autobranden te wijten aan de toenemende hoeveelheid elektronica. Deels aan toename van opzettelijke brandstichting.

Dat laatste kan ik echt niet vergelijken met jongeren die met vuur spelen en daarbij niet alle risico's juist hebben ingeschat. Zelf nooit met vuur gespeeld?

Kampvuurtje stoken. Biertje erbij. Vervolgens stoer gaan lopen doen door meer hout op het vuur te gooien, of brandbare vloeistoffen gaan kloten of zoals TS met Deo spuitbussen. Meestal loopt het goed af en zijn de volgende dag de enige vindbare sporen een restje opgebrand hout en een paar lege bierflesjes (want die laatste ruim je als stoere jongere niet op...)

Maar met iets minder geluk zijn de gevolgen groot zoals bij TS.
pi_186850743
quote:

Lol lol met niet jarenlang werkloos te zijn geweest zijn er maar weinig echte mensen die dit zou lukken.
  Moderator woensdag 15 mei 2019 @ 08:42:54 #52
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186850864
quote:

Laten we die kant niet opgaan. En sowieso die laatste alinea. Grappig. Leuke perceptie heb je.
pi_186850959
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2019 00:42 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Ja, best wel. Zeker in deze situatie, waarin louter wordt gerekt om te wachten op een betere verhaalspositie. Je zou het nog kunnen gooien op rechtsverwerking of de derogerende werking van r&b, maar je staat al op achterstand dan.

Of gewoon de verzekeraar melden dat het verjaard is, en dan hopen dat ze lid 4 niet kennen en het erbij laten zitten. :D
Die kans lijkt me heel klein.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 06:49 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Ik krijg uit de OP niet echt het idee dat het de intentie was om de textielfabriek af te laten branden. Jij hebt een andere OP gelezen, lijkt het.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_186851048
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 08:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik heb niet bepaald het idee dat de doorsnee autobrand 'per ongeluk' ontstaat doordat er jongeren met vuur spelen wat dan uit de hand loopt.

Deels is de toename van autobranden te wijten aan de toenemende hoeveelheid elektronica. Deels aan toename van opzettelijke brandstichting.

Dat laatste kan ik echt niet vergelijken met jongeren die met vuur spelen en daarbij niet alle risico's juist hebben ingeschat. Zelf nooit met vuur gespeeld?

Kampvuurtje stoken. Biertje erbij. Vervolgens stoer gaan lopen doen door meer hout op het vuur te gooien, of brandbare vloeistoffen gaan kloten of zoals TS met Deo spuitbussen. Meestal loopt het goed af en zijn de volgende dag de enige vindbare sporen een restje opgebrand hout en een paar lege bierflesjes (want die laatste ruim je als stoere jongere niet op...)

Maar met iets minder geluk zijn de gevolgen groot zoals bij TS.
Eigenlijk weet ik niet zo goed wat het verschil is tussen stoer doen met auto’s afbranden, stoer doen met vuur en alcohol met vrienden en stoer doen met een aansteker in een schuurtje naast een textielfabriek.
pi_186851129
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 00:27 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

Je komt vaker met dit soort kreten. Misschien is het handig om gewoon geen inhoudelijke statements te geven op de momenten dat je zelf al niet weet hoe het zit.

quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 07:14 schreef Brighteyes het volgende:
Mensen? Het is niet de direct benadeelde die geld van TS wil zien hè.

Een bedrijf heeft keurig vergoeding gekregen van hun verzekeraar en de verzekeraar heeft gedaan wat ze af en toe moeten doen: uitbetalen.

En TS heeft een straf gekregen en uitgezeten.
Dus omdat een verzekeraar de vordering overloopt mag de verzekeraar niet doen waardoor hij slachtoffers schadeloos kan stellen? Je doet net alsof er geen schade is, die is er natuurlijk gewoon.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 08:54 schreef baskick het volgende:

[..]

[..]

Ik krijg uit de OP niet echt het idee dat het de intentie was om de textielfabriek af te laten branden. Jij hebt een andere OP gelezen, lijkt het.
Het is een opzet delict, dus een echt ongeluk kan het nooit meer zijn. En leeftijd in het achterhoofd houdend. Hij was 17, geen 13. Een half jaar later zou hij keurig meerderjarig zijn. Maarja daar is reeds genoeg over geschreven.

Voor TS:
Raadpleeg een advocaat, die kosten kunnen er wel bij en die kan, met alle stukken (en mogelijk verder opgevraagde stukken) een beter advies geven dan heel fok met een paar briefjes.
pi_186851222
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 09:02 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat het verschil is tussen stoer doen met auto’s afbranden, stoer doen met vuur en alcohol met vrienden en stoer doen met een aansteker in een schuurtje naast een textielfabriek.
Jij ziet niet het verschil tussen opzettelijk flinke schade aanrichten (auto's in de fik steken) en pubers die wat aanklooien?
pi_186851400
TS, veel succes hiermee!
  woensdag 15 mei 2019 @ 09:34:31 #58
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_186851465
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 09:08 schreef investeerdertje het volgende:
*snip*

Dus omdat een verzekeraar de vordering overloopt mag de verzekeraar niet doen waardoor hij slachtoffers schadeloos kan stellen? Je doet net alsof er geen schade is, die is er natuurlijk gewoon.
*snip*
Ik reageerde op iemand die net deed of er nu iemand op een houtje moet bijten door de geleden schaden. Dat is onzin. Er is een verzekeraar die een enorm bedrag heeft moeten uitkeren en nu kijkt of ze dat nog op iemand kunnen verhalen.
pi_186851698
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 09:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Jij ziet niet het verschil tussen opzettelijk flinke schade aanrichten (auto's in de fik steken) en pubers die wat aanklooien?
Jij noemt het wat aanklooien. Ik vraag me dus af wat het verschil is indien er inderdaad zo’n grote schade is.
pi_186851824
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 09:47 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Jij noemt het wat aanklooien. Ik vraag me dus af wat het verschil is indien er inderdaad zo’n grote schade is.
Dat die pubers het gevolg nooit gewild hebben.
zie email 27 oktober
pi_186852076
Argh ik wil ook best doorgaan op het morele aspect, maar daar is dit topic niet voor. Zullen we het bij de juridische kant houden?

[ Bericht 11% gewijzigd door noodgang op 15-05-2019 10:32:53 ]
  Moderator woensdag 15 mei 2019 @ 10:32:40 #62
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_186852349
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 10:10 schreef Postbus100 het volgende:
Argh ik wil ook best doorgaan op het morele aspect, maar daar is dit topic niet voor. Zullen we het bij de juridische kant houden?
Dit lijkt me een goed idee. De situatie is voor TS nu zoals hij in de OP aangeeft, ongeacht of hij op zn 17e moreel juist of onjuist bezig was.
pi_186853038
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 08:54 schreef baskick het volgende:

[..]

[..]

Nee hoor,hij was 17 jaar. Op die leeftijd kun je over het algemeen wel de gevolgen van je acties overzien.
Misschien kan ts zichzelf alvast aanmelden bij schuldhulp. 3 jaar wsnp en hij is er vanaf.
  Moderator woensdag 15 mei 2019 @ 11:18:53 #64
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_186853155
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 11:12 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Nee hoor,hij was 17 jaar. Op die leeftijd kun je over het algemeen wel de gevolgen van je acties overzien.
Misschien kan ts zichzelf alvast aanmelden bij schuldhulp. 3 jaar wsnp en hij is er vanaf.
Als de rechter erin meegaat dat het ter goeder trouw is/niet verwijtbaar is. Als de rechter vindt dat deze schadevergoeding niet saneerbaar is kan het nog wel eens tegen gaan vallen.
pi_186853271
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 11:18 schreef noodgang het volgende:

[..]

Als de rechter erin meegaat dat het ter goeder trouw is/niet verwijtbaar is. Als de rechter vindt dat deze schadevergoeding niet saneerbaar is kan het nog wel eens tegen gaan vallen.
Dat kan ook nog. Ik zou eerst een advocaat raadplegen en dit niet op zijn beloop laten in de hoop dat het vanzelf weggaat.
pi_186853638
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 09:08 schreef investeerdertje het volgende:
Je komt vaker met dit soort kreten. Misschien is het handig om gewoon geen inhoudelijke statements te geven op de momenten dat je zelf al niet weet hoe het zit.

Kan je benoemen waar ik fout zit? :)

Als we op FOK! gaan roepen dat iedereen het fout heeft, bevordert dat de discussie niet echt.

Ik ben benieuwd naar je reactie.
pi_186853904
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 09:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat die pubers het gevolg nooit gewild hebben.
Als je een auto in de fik steekt en het huis brandt erbij af is dat ook zo.
Maar goed ik ben niet juridisch onderlegd, zo weet ik ook niet of de intentie bepalend is voor de verantwoordelijkheid van de gevolgschade.
pi_186853918
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 12:11 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Als je een auto in de fik steekt en het huis brandt erbij af is dat ook zo.
Maar goed ik ben niet juridisch onderlegd, zo weet ik ook niet of de intentie bepalend is voor de verantwoordelijkheid van de gevolgschade.
Daar zit wel een eind aan. Maar dat zal hier niet spelen. Dit is echt nog wel 'dichtbij' genoeg.
zie email 27 oktober
pi_186854002
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 11:52 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

Kan je benoemen waar ik fout zit? :)

Als we op FOK! gaan roepen dat iedereen het fout heeft, bevordert dat de discussie niet echt.

Ik ben benieuwd naar je reactie.
Moet ik dat nog doen?
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 00:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het gebeurd je alleen vaker met een disclaimer er onder dat ik denk: Joh, zoek het dan gewoon uit voor je iets neerplempt.
pi_186854104
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 12:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Moet ik dat nog doen?
[..]

Het gebeurd je alleen vaker met een disclaimer er onder dat ik denk: Joh, zoek het dan gewoon uit voor je iets neerplempt.
Blijkbaar was het zo onduidelijk dat er een toevoeging bij Tekst&Commentaar geplaatst moest worden.

Ik schreef daarom ook. "Weet niet veel van recht af. Kan er naast zitten".

Voor de rest gaat het hier om TS dus graag weer on-topic. :)
pi_186854381
quote:

Waarschijnlijk ben jij de enige.

Banken en verzekeraars zijn vervelend

[ Bericht 1% gewijzigd door Rene op 15-05-2019 13:36:18 ]
.
pi_186854497
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 12:39 schreef Fer het volgende:

[..]

Waarschijnlijk ben jij de enige.

Banken en verzekeraars zijn vervelend
Banken zijn zo ongeveer de drijvende kracht geweest achter de ontwikkeling van de samenleving.

[ Bericht 2% gewijzigd door Rene op 15-05-2019 13:35:08 ]
pi_186854537
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 12:39 schreef Fer het volgende:
Banken en verzekeraars zijn vervelend.
Wat een wonderschone wereld zouden we hebben als er geen centrale plek meer was voor ondernemers om geld op te halen en als iedereen zijn eigen risico's volledig moest dragen _O_ .

[ Bericht 2% gewijzigd door Rene op 15-05-2019 13:35:30 ]
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_186854974
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 11:12 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Dat de gevolgen wellicht te overzien waren maakt m.i. niet dat het opzet is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_186854998
-dubbel-
pi_186855476
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 11:18 schreef noodgang het volgende:

[..]

Als de rechter dat dacht had ts geen straf gekregen lijkt mij. Gezien het feit zowel detentie als taakstraf heeft gekregen zien ze het niet als een oepsie.
De verzekeraar heeft de fabriek schadeloos gesteld en staat volgens mij in hun recht om de schade op de schuldige te verhalen. (hoe en hoeveel ze kunnen verhalen is wellicht wel iets waar nog naar gekeken kan/ moet worden. Daar zou ik dan ook echt een advocaat voor om advies vragen)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_186855610
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 13:16 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat de gevolgen wellicht te overzien waren maakt m.i. niet dat het opzet is.
Waarom dan jeugddetentie en het hoogste aantal strafuren? Kennelijk dacht de rechtbank ook niet dat het een ongeluk was.
pi_186855739
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 21:55 schreef dimitri33 het volgende:
Toen ik 17 was (nu bijna 29) was ik een ei en heb ik half-per-ongeluk een gebouw tot de grond aan afgebrand. Voor de geïnteresseerde: had een flesje deo laten ontploffen in een hutje. Hutje brand dus af (ook al stom) en wat staat er aan de andere kant van de muur? Een textielfabriek... dat fikt wel! Maar gelukkig niemand gewond o.i.d. (dat was ff schrikken), dus het draait puur om schade. Braaf een paar weken in de jeugdgevangenis gezeten, en 240 uur taakstraf zonder issues afgerond.

De verzekeraar van de eigenaar van dat pand heeft alles vergoed, maar probeerde dat later natuurlijk bij mij terug te halen. Veel brieven naar me gestuurd, maar ze hebben er nooit een rechtszaak van gemaakt. Laatste dat ik er van hoorde was 27 Juni 2011 (leeftijd 21 inmiddels):

https://i.imgur.com/RCPIimE.jpg

Toen navraag gedaan bij mijn advocaat:

Hoi *knip*,
Volgens mij waren het inderdaad twee claims, twee bedrijven hadden schade door de brand; De brief van *knip (incassobureau)* is bedoeld om de verjaring van de vordering tot schadevergoeding te stuiten (maar het is de vraag of ze daarvoor de juiste formulering hebben gebruikt); de vordering verjaart na vijf jaar (maar de vordering op de aansprakelijkheidsverzekeraar van de "dader" verjaart al na drie jaar, vandaar de brief).

Gewoon niet rechtstreeks reageren, wel brief doorsturen naar eigen verzekering. Het beleid van verzekeraars is zo dat ze eigenlijk bij minderjarigen geen regres nemen (dat wil zeggen dat de verzekeraar wel zijn verzekerde schadeloos stelt maar de vordering niet overneemt en doorzet tegen de "dader".) Dus eigenlijk verwacht ik niet dat ze doorgaan (maar dat is afwachten). In de tussentijd kan je natuurlijk gewoon geld verdienen; voor een beslag moeten ze eigenlijk eerst een executoriale titel hebben (een vonnis dat onherroepelijk is). De kans dat ze conservatoir beslag leggen (dus zonder titel maar in afwachting ervan..) lijkt me klein. Dus ik zou me niet teveel zorgen maken..

Succes,
*knip*

Die uitleg snapte ik half (ok kwart) maar ik ben doorgegaan met mijn 'leven.' Was werkloos, geen school, veel therapie. Uiteindelijk in 2014 begonnen met werken/verdienen maar natuurlijk nooit op eigen houtje contact opgenomen met dat incassobureau. Nu ligt afgelopen vrijdag (mei 2019) dit op de mat:

https://i.imgur.com/qfCRDE1.jpg

Dus ja, mijn vraag: am I screwed? I dacht dat dit na bijna 8 jaar geen bericht toch wel voorbij zou zijn. Of misschien heb ik nog berichten van ze gemist in de tussentijd, who knows....
Hoe is de schadeclaim tot stand gekomen, is er gevoegd in de strafrechtelijke procedure zonder incasso door het CJIB?

quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 14:04 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Waarom dan jeugddetentie en het hoogste aantal strafuren? Kennelijk dacht de rechtbank ook niet dat het een ongeluk was.
Immers brandstichting is een opzetdelict (mogelijkheidsbewustzijn is geen ongelukje meer).
pi_186856103
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 12:49 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Banken zijn zo ongeveer de drijvende kracht geweest achter de ontwikkeling van de samenleving.
Nee dat is de samenleving.

[ Bericht 15% gewijzigd door noodgang op 15-05-2019 14:41:37 (Beetje ontopic graag :)) ]
  Moderator woensdag 15 mei 2019 @ 14:40:38 #80
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_186856308
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 13:54 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Als de rechter dat dacht had ts geen straf gekregen lijkt mij. Gezien het feit zowel detentie als taakstraf heeft gekregen zien ze het niet als een oepsie.
De verzekeraar heeft de fabriek schadeloos gesteld en staat volgens mij in hun recht om de schade op de schuldige te verhalen. (hoe en hoeveel ze kunnen verhalen is wellicht wel iets waar nog naar gekeken kan/ moet worden. Daar zou ik dan ook echt een advocaat voor om advies vragen)
In dit geval bedoel ik de insolventierechter die de WSNP zou moeten uitspreken :)
pi_186857686
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 14:40 schreef noodgang het volgende:

[..]

In dit geval bedoel ik de insolventierechter die de WSNP zou moeten uitspreken :)
Ahhh, oepsie, niet goed gelezen :@
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  PR/Manusje van alles woensdag 15 mei 2019 @ 17:02:07 #82
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_186859561
Toch altijd wel grappig, tig brieven laatste kans dit, laatste kans dat. 8 jaar verder, nog geen cent betaald.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_187047317
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 17:02 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Toch altijd wel grappig, tig brieven laatste kans dit, laatste kans dat. 8 jaar verder, nog geen cent betaald.
Dan denk ik dat je de foto's van de brieven die TS heeft geplaatst niet goed hebt gelezen.
Daarin staat dat er 22.500,- is ontvangen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2019 14:56:24 ]
  donderdag 23 mei 2019 @ 15:12:27 #84
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_187047528
Wat een bedragen...
pi_187050499
Het is volgens mij verjaard na 5 jaar. Maar mocht het toch zijn dat het niet verjaard is gewoon failliet gaan want ze gaan toch niet echt verwachten dat jij 50k +1.5 miljoen euro kunt gaan dokken? _O- Anders gewoon naar het buitenland gaan.
  Moderator donderdag 23 mei 2019 @ 19:00:49 #86
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_187050976
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2019 18:34 schreef vigen98 het volgende:
Het is volgens mij verjaard na 5 jaar. Maar mocht het toch zijn dat het niet verjaard is gewoon failliet gaan want ze gaan toch niet echt verwachten dat jij 50k +1.5 miljoen euro kunt gaan dokken? _O- Anders gewoon naar het buitenland gaan.
Als je (persoonlijk) failliet wordt verklaard verdwijnt de schuld niet zomaar hoor. (en dit is na 5 jaar ook niet zomaar verjaard)
pi_187051897
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2019 18:34 schreef vigen98 het volgende:
Niet altijd dus
  Moderator vrijdag 24 mei 2019 @ 00:02:14 #88
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_187057280
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2019 19:00 schreef noodgang het volgende:

[..]

Als je (persoonlijk) failliet wordt verklaard verdwijnt de schuld niet zomaar hoor. (en dit is na 5 jaar ook niet zomaar verjaard)
Verwacht dat de wsnp wordt bedoeld :7
pi_187057534
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 00:02 schreef Renesite het volgende:

[..]

Verwacht dat de wsnp wordt bedoeld :7
Moeten daarvoor schuldeisers niet akkoord gaan?
dag
pi_187058305
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 00:23 schreef Peter het volgende:

[..]

Nee wsnp aanvraag wordt door de gemeente aangevraagd. Wel zal een rechter toetsen of het minnelijke traject goed is verlopen voordat bij wsnp toekent.
pi_187059049
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 00:23 schreef Peter het volgende:

[..]

Ja, dat 'moet'. Maar gaan ze niet vrijwillig akkoord, is er nog een dwangakkoord.
Je raekt an de dinge geweun.
  Moderator vrijdag 24 mei 2019 @ 08:32:01 #92
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_187059125
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 08:13 schreef Messina het volgende:

[..]

Ja, dat 'moet'. Maar gaan ze niet vrijwillig akkoord, is er nog een dwangakkoord.
In de minne. Daarna wettelijk.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:26:46 #93
427747 Tieten
Krijg nou...
pi_187059697
Ik hoop dat het niet verjaard is, laat het maar een voorbeeld zijn.
Zodat al die andere bengels ook lekker mogen lappen voor dit soort onzinnige zaken.

Dan kunnen de verzekerings premie's ook weer eens omlaag ipv omhoog ivm stijgende kosten.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 10:10:42 #94
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_187060260
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 09:26 schreef Tieten het volgende:
Ik hoop dat het niet verjaard is, laat het maar een voorbeeld zijn.
Zodat al die andere bengels ook lekker mogen lappen voor dit soort onzinnige zaken.

Dan kunnen de verzekerings premie's ook weer eens omlaag ipv omhoog ivm stijgende kosten.
Van een kale kip kan je niet plukken....
pi_187060282
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 10:10 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]

Van een kale kip kan je niet plukken....
Jawel, de wsnp kan dat wel. En ts is geen kale kiep met een koophuis.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 11:58:56 #96
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_187061989
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 10:12 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Jawel, de wsnp kan dat wel. En ts is geen kale kiep met een koophuis.
En waarschijnlijk een hypotheek. Wat kunnen ze dan ophalen? Niet genoeg voor zelfs maar 1% van die 5 miljoen. En al halen ze de 1%, denk je echt dat een volgend puberjongetje denkt: "oei, dimitri kreeg na zoveel jaar een verzekeraar op z'n dak, laat ik dit maar niet doen"?
pi_187063062
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 11:58 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]

En waarschijnlijk een hypotheek. Wat kunnen ze dan ophalen? Niet genoeg voor zelfs maar 1% van die 5 miljoen. En al halen ze de 1%, denk je echt dat een volgend puberjongetje denkt: "oei, dimitri kreeg na zoveel jaar een verzekeraar op z'n dak, laat ik dit maar niet doen"?
Het is ook niet bedoeld om zoveel mogelijk op te halen maar om mensen te straffen. Zodat ze beter nadenken over hun daden.
pi_187063241
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 13:10 schreef Cryptocoryne het volgende:
Het is ook niet bedoeld om zoveel mogelijk op te halen maar om mensen te straffen. Zodat ze beter nadenken over hun daden.
Het is niet bedoeld om te straffen, daar heeft de rechter een straf voor opgelegd. Dit is bedoeld om gedupeerden schadeloos te stellen. Ja de verzekeringsmaatschappij is een gedupeerde.
pi_187063485
quote:

Jij hebt nooit iets gedaan wat dom is toen je jong was? Dit is gewoon heel ongelukkig afgelopen en geen brandstichting ofzo.

Maar TS zal toch zelf (of zijn ouders) ook een verzekering hebben gehad? Waarom is die geen partij?
Onder deze lijn niet schrijven
pi_187064356
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 13:43 schreef marzman het volgende:

[..]

Jij hebt nooit iets gedaan wat dom is toen je jong was? Dit is gewoon heel ongelukkig afgelopen en geen brandstichting ofzo.

Maar TS zal toch zelf (of zijn ouders) ook een verzekering hebben gehad? Waarom is die geen partij?
omdat hij strafrechtelijk veroordeeld is voor, juist, brandstichting en je dan houten kaak krijgt. Want het is wel brandstichting. Hij had er alleen geen oogmerk toe, slechts de opzet.
pi_187064434
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 13:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Het is niet bedoeld om te straffen, daar heeft de rechter een straf voor opgelegd. Dit is bedoeld om gedupeerden schadeloos te stellen. Ja de verzekeringsmaatschappij is een gedupeerde.
De gedupeerden krijgen misschien een paar euro. De enige die erbij vaart is de wsnp bewindvoerder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')