Want?quote:Op dinsdag 14 mei 2019 22:14 schreef Postbus100 het volgende:
Had je je verandering van inkomen eigenlijk niet moeten doorgeven in 2014?
Staat in de eerste brief. Geen idee of dat verplicht is of dat zij dat graag willen?quote:
Ik ben al lang blij dat het niet de tweede claim/schuld/whatever betreft:quote:
Ik ging uit van het tweede. Kan me niet voorstellen dat zoiets ooit verplicht is zonder tussenkomst rechter.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 22:17 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Staat in de eerste brief. Geen idee of dat verplicht is of dat zij dat graag willen?
quote:Op dinsdag 14 mei 2019 22:18 schreef dimitri33 het volgende:
[..]
Ik ben al lang blij dat het niet de tweede claim/schuld/whatever betreft:
https://i.imgur.com/g0DP95J.png
[..]
Ik ging uit van het tweede. Kan me niet voorstellen dat zoiets ooit verplicht is zonder tussenkomst rechter.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Somebody that I used to know
Is dit hetzelfde incassobureau? Anders heb je ook nog de kans dat de vordering is doorverkocht.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 22:13 schreef dimitri33 het volgende:
Ja lijkt mij ook, die 5 jaar. Kan me ook goed voorstellen dat zo'n incassobureau gewoon kijkt of er iets te halen valt. Een brief kost ze immers een paar cent. Maar ík wil graag duidelijkheid. Is niet goed voor de bloeddruk dit
Gewoon lekker naar het buitenland vertrekken.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 22:19 schreef dimitri33 het volgende:
Dan spring ik voor de trein denk ik. Goodbye cruel world!
Nee, die kwam niet van een incassobureau maar van de verzekeraar direct. En dat was een andere verzekeraar dan degene die wel een incassobureau gebruikt (en nu dus weer $$ wil) dus ik zie ze wel echt als 2 verschillende claims.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 22:21 schreef Bucketlist het volgende:
[..]
Is dit hetzelfde incassobureau? Anders heb je ook nog de kans dat de vordering is doorverkocht.
Doe ik pas als ze me voor de rechter dagenquote:Op dinsdag 14 mei 2019 22:23 schreef Droopie het volgende:
[..]
Gewoon lekker naar het buitenland vertrekken.
Alle goede bedoelingen ten spijt, we blijven leken. Ik zou een advocaat oid vragen. Dit is geen kattenpis en je wilt gewoon weten hoe het zit (ook voor je eigen gemoedsrust)quote:
Ik neem ook geen contact met ze op ofzo. Hoop alleen dat het niet voor de rechter komt want dan moet ik rennen denk ik.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 22:24 schreef Vollenhoven het volgende:
Ik denk dat het verjaard is.
Mij kennende zou ik het voor de rechter laten komen en ze brieven laten sturen wat ze willen, tenslotte kunnen wat advocaatkosten erbij geen kwaad en zijn de advocaatkosten eerst voor hun.
En zolang je niet een paar duizend euro + op je rekening hebt, zullen ze waarschijnlijk ook geen conservatoir beslag leggen op je bankrekening.
Ohhh nonono. Dat heeft nogal wat gevolgen. En het is pas schuld als een rechter dat zegt, tenzij ik me vergis.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 22:28 schreef Catkiller het volgende:
Had je niet gewoon een schuldeiser erbij kunnen regelen direct op je 18e om jezelf persoonlijk failliet te laten verklaren en sowieso van hun af te zijn?
quote:Op dinsdag 14 mei 2019 22:40 schreef dimitri33 het volgende:
Bij die brief betreffende de anderhalf miljoen noemde ze dit artikel:
Artikel 307
1. Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden.
2. In geval van een verbintenis tot nakoming na onbepaalde tijd loopt de in lid 1 bedoelde termijn pas van de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de schuldeiser heeft medegedeeld tot opeising over te gaan, en verjaart de in lid 1 bedoelde rechtsvordering in elk geval door verloop van twintig jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de opeising, zonodig na opzegging door de schuldeiser, op zijn vroegst mogelijk was.
Ik snap dus echt helemaal niks van wat daar staat. Ze klonken echter vrij zeker van hun zaak, dus zou goed 20 jaar kunnen zijn ipv 5. Hopelijk kan een advocaat me meer duidelijkheid geven.
1 2 3 4 5 6 7 8 | Soort schuld Verjaringstermijn Algemene termijn schulden 20 jaar Belastingschuld 3 tot 12 jaar Consumentenkoop 2 jaar Leningen en krediet 5 jaar Onbetaalde periodieke betalingen 5 jaar Verkeerde betaling 5 of 20 jaar Schade of boete 5 of 20 jaar |
Ik zou zeker niet wachten en op z'n minst mn rechten bespreken met een advocaat of rechtsbijstand oid.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 23:10 schreef Vollenhoven het volgende:
Volgens mij is het gewoon een consumentenschuld @:Renesite
Btw iedereen die hier TS veroordeeld.hij was minderjarig en ik denk dat een eventuele rechter zo ook over denkt. Zeker als het verjaard is.
Ik zou gewoon wachten tot een eventuele rechtszaak TS.
Incassobureau's dreigen vaak, maar als ze niet zeker weten dat ze de zaak kunnen winnen, gaan ze geen geld erin steken.
Tenslotte konden ze je ook 10 jaar geleden voor het gerecht slepen.
Brieven zonder vonnis zijn toch niet rechtsgeldig?quote:Op dinsdag 14 mei 2019 23:41 schreef Waterdrinker het volgende:
Even uit m'n hoofd:
De verzekeraar neemt de vordering van haar verzekerde over, omdat de verzekeraar de verzekerde schadeloos heeft gesteld. Omdat de vordering wordt overgenomen, verandert de verjaringstermijn niet. Voor 'schade' is die termijn 5 jaar vanaf het moment dat je bekend bent met de schade en de dader, en in elk geval 20 jaar (net welke termijn eerder eindigt).
Ook al zou de brief van 27 juni 2011 als stuitingshandeling gezien kunnen worden, dan nog is de termijn van 5 jaar ruimschoots afgelopen. Je komt er dus goed vanaf.
Dit is - natuurlijk - anders als je tussentijds nog brieven hebt ontvangen of de verjaring op andere wijze is gestuit.
Jawel hoor, zolang je maar duidelijk bent.quote:Op woensdag 15 mei 2019 00:11 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Brieven zonder vonnis zijn toch niet rechtsgeldig?
In werking getreden in 2013, Nvt dus.quote:Op woensdag 15 mei 2019 00:17 schreef Waterdrinker het volgende:
Oh, het verjaringsartikel (3:310 BW) bevat nog een vierde lid:
'Indien de gebeurtenis waardoor de schade is veroorzaakt, een strafbaar feit oplevert waarop de Nederlandse strafwet toepasselijk is, verjaart de rechtsvordering tot vergoeding van schade tegen de persoon die het strafbaar feit heeft begaan niet zolang het recht tot strafvordering niet door verjaring of door de dood van de aansprakelijke persoon is vervallen.'
M.a.w.: als je iets strafbaars hebt gedaan, dan geldt de verjaringstermijn van het strafrecht. Voor brandstichting is dat normaliter 20 jaar. Bij jeugdstrafrecht is dat hetzelfde, voor wat ik zo snel even lees. Je zou dan dus alsnog fucked zijn.
Ik weet alleen niet hoe het met deze lid 4-verjaring zit als je al veroordeeld bent. Ik zou het dus wel even goed laten uitzoeken, of een andere FOK!ker moet tijd en zin hebben om dat wat nader uit te pluizen.
Precies. Een rechtsvordering is pas een rechtsvordering als er een vonnis plaats vindt.quote:Op woensdag 15 mei 2019 00:21 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Jawel hoor, zolang je maar duidelijk bent.
Art. 3:317 BW:
'1. De verjaring van een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis wordt gestuit door een schriftelijke aanmaning of door een schriftelijke mededeling waarin de schuldeiser zich ondubbelzinnig zijn recht op nakoming voorbehoudt.'
Nee. De fameuze Tekst &Commentaar zegt er dit over :"Een rechtsvordering tot vergoeding van schade of tot betaling van een bedongen boete verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de benadeelde zowel met de schade of de opeisbaarheid van de boete als met de daarvoor aansprakelijke persoon bekend is geworden"quote:Op woensdag 15 mei 2019 00:27 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Precies. Een rechtsvordering is pas een rechtsvordering als er een vonnis plaats vindt.
Weet niet veel van recht af. Dus zou er naast kunnen zitten.
Oh.quote:Op woensdag 15 mei 2019 00:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. De fameuze Tekst &Commentaar zegt er dit over :"Een rechtsvordering tot vergoeding van schade of tot betaling van een bedongen boete verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de benadeelde zowel met de schade of de opeisbaarheid van de boete als met de daarvoor aansprakelijke persoon bekend is geworden"
Het gaat om het moment dat je door hebt of moet hebben dat je geld van iemand kunt halen.
Jawel toch? Volgens het overgangsrecht geldt 'ie voor alle vorderingen die op moment van inwerkingtreding van dat gewijzigde lid 4 niet verjaard waren. Gezien de stuiting in 2011 was de vordering niet in 2013 verjaard, en valt hij daarmee onder het 'nieuwe' regime van lid 4. Of mis ik iets?quote:Op woensdag 15 mei 2019 00:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In werking getreden in 2013, Nvt dus.
Even verder scrollen wil wel eens helpen. Je hebt gelijk.quote:Op woensdag 15 mei 2019 00:33 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Jawel toch? Volgens het overgangsrecht geldt 'ie voor alle vorderingen die op moment van inwerkingtreding van dat gewijzigde lid 4 niet verjaard waren. Gezien de stuiting in 2011 was de vordering niet in 2013 verjaard, en valt hij daarmee onder het 'nieuwe' regime van lid 4. Of mis ik iets?
Als je met “Uitpluizen” bedoelt navigator openen heb ik dat zojuist gedaan: Tekst & Commentaar: Aan deze overgangsbepaling zou afbreuk worden gedaan indien de (onherroepelijke) berechting van een eerder gepleegd strafbaar feit het gebruikmaken van het in lid 4 neergelegde verjaringsregime zou verhinderen. Dat is dan ook niet het gevalquote:Op woensdag 15 mei 2019 00:17 schreef Waterdrinker het volgende:
Oh, het verjaringsartikel (3:310 BW) bevat nog een vierde lid:
'Indien de gebeurtenis waardoor de schade is veroorzaakt, een strafbaar feit oplevert waarop de Nederlandse strafwet toepasselijk is, verjaart de rechtsvordering tot vergoeding van schade tegen de persoon die het strafbaar feit heeft begaan niet zolang het recht tot strafvordering niet door verjaring of door de dood van de aansprakelijke persoon is vervallen.'
M.a.w.: als je iets strafbaars hebt gedaan, dan geldt de verjaringstermijn van het strafrecht. Voor brandstichting is dat normaliter 20 jaar. Bij jeugdstrafrecht is dat hetzelfde, voor wat ik zo snel even lees. Je zou dan dus alsnog fucked zijn.
Ik weet alleen niet hoe het met deze lid 4-verjaring zit als je al veroordeeld bent. Ik zou het dus wel even goed laten uitzoeken, of een andere FOK!ker moet tijd en zin hebben om dat wat nader uit te pluizen.
Ja, best wel. Zeker in deze situatie, waarin louter wordt gerekt om te wachten op een betere verhaalspositie. Je zou het nog kunnen gooien op rechtsverwerking of de derogerende werking van r&b, maar je staat al op achterstand dan.quote:Op woensdag 15 mei 2019 00:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Even verder scrollen wil wel eens helpen. Je hebt gelijk.
Wel behoorlijk bizar overigens.
TS was minderjarig en het was een ongeluk.quote:Op woensdag 15 mei 2019 01:14 schreef Ixnay het volgende:
Ben ik de enige die hoopt dat TS de lul is en mag gaan dokken?
Als je zo gewetenloos andermans eigendom beschadigd en dan de tegenpartij als het slechte gaat zien die jou willen pakken.
Op die leeftijd waren er ook altijd mannetjes die altijd net wat meer moesten doen om respect te krijgen van de kudde. "Kijk eens wat ik durf." Vaak zijn dit ook de mannetjes die rond hun 30e nog geen 50K bij elkaar hebben weten te sparen en jarenlang werkloos zijn geweest. En alles doen om maar geen verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden.
Is ook mijn eerste gedachte bij dit verhaal.quote:Op woensdag 15 mei 2019 01:15 schreef phpmystyle het volgende:
Is dit niet zo´n typisch geval dat een of ander louche incassobureautje de vordering heeft overgekocht en dat nu alsnog probeert uit te ´´zuigen´´.
Het is WGR, niet een moreel 'wat vind jij van deze zaak?' onderbuikforum. TS is dom geweest en is gestraft, wtf schieten we ermee op als iedereen hier nog even gaat roepen hoe verwerpelijk zijn gedrag is of was?quote:Op woensdag 15 mei 2019 01:14 schreef Ixnay het volgende:
Ben ik de enige die hoopt dat TS de lul is en mag gaan dokken?
Als je zo gewetenloos andermans eigendom beschadigd en dan de tegenpartij als het slechte gaat zien die jou willen pakken.
Op die leeftijd waren er ook altijd mannetjes die altijd net wat meer moesten doen om respect te krijgen van de kudde. "Kijk eens wat ik durf." Vaak zijn dit ook de mannetjes die rond hun 30e nog geen 50K bij elkaar hebben weten te sparen en jarenlang werkloos zijn geweest. En alles doen om maar geen verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden.
Nee het was geen ongeluk. Ik ben het eens dat er gewoon betaald moet worden. Ts was geen 5 ofzo meer en kon waarschijnlijk prima overzien wat er kon gebeuren.quote:Op woensdag 15 mei 2019 02:10 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
TS was minderjarig en het was een ongeluk.
Zegt veel over jou als je echt achter de tekst die je hierboven schrijft, staat.
Mee eens.quote:Op woensdag 15 mei 2019 06:49 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Nee het was geen ongeluk. Ik ben het eens dat er gewoon betaald moet worden. Ts was geen 5 ofzo meer en kon waarschijnlijk prima overzien wat er kon gebeuren.
Mensen hebben flinke schade geleden door ts en hij zou lekker verder mogen gaan met zijn leven?
Pek en veren en terugbetalen van de schade.
Ik heb niet bepaald het idee dat de doorsnee autobrand 'per ongeluk' ontstaat doordat er jongeren met vuur spelen wat dan uit de hand loopt.quote:Op woensdag 15 mei 2019 07:36 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Mee eens.
Vandaag ook in het nieuws: forse stijging aantal autobranden. Dat zijn vaak ook dit soort ‘kwajongensstreken’. Stellen dat het onrechtvaardig is om dit soort schade nog te betalen heeft mogelijk ook een aanzuigende werking, wie doet ze wat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |