Titel spreekt voor zich. We zijn beiden midden twintig. En ik voel een soort verlamming. Niet omdat ik bang zou zijn voor een zwangerschap en het starten van een gezinnetje met haar. Dat zou geen enkel probleem voor mij zijn, natuurlijk wordt ons leven heel anders maar ik zou het als een uitdaging zien die wij samen aangaan.
Maar toen ze mij vertelde dat ze mogelijk zwanger was kon ik haar niet steunen in dit gesprek en zeggen dat ik haar zou steunen wat ze ook mocht besluiten of wat dan ook het geval was. Ik ben fel tegen abortus. Eerst was het altijd in theorie, maar ik merk direct dat nu het mogelijk realiteit is, dat de weerstand even groot is. Ik hoor ooit van anderen dat het anders wordt als het over je eigen situatie gaat, daar merk ik niets van. Ik was niet in staat om een goed gesprek met haar te voeren, omdat ik koste wat kost een gesprek over abortus probeerde te vermijden. Hierdoor viel ik stil. Mijn grootste angst is dat ze zwanger blijkt te zijn en een abortus wil. Niet zwanger zijn, en zwanger zijn en het willen houden zijn voor mij beiden goed nieuws.
We hebben er ooit gesprekken over gehad, in eerste instantie was ze behoorlijk pro-abortus. De eerste keer dat we erover spraken gaf ik niet meteen openheid van zaken, we hadden een romantisch reisje en een beladen discussie vond ik niet het goede moment. Later wel duidelijk gemaakt wat mijn overtuiging is, zou niet eerlijk zijn om hier geen serieus gesprek over te voeren. En ze is wat meer naar mijn kant gekomen. Ze zou niet zelf meer voor abortus kiezen. Maar goed dat was in de theorie. Je hoort vaak genoeg dat iemand die altijd gedacht heeft niet voor abortus te kiezen er in de praktijk toch anders over gaat denken en het toch kiest. Of andersom, iemand die altijd meende een abortus te kiezen ineens een felle moederleeuwin wordt. Ik ben er dus doodsbenauwd voor dat indien ze zwanger is ze nu in de praktijk toch anders begint te denken. En mocht ze abortus kiezen dan zou ik daar nooit mee kunnen leven en dat zou voor mij het einde betekenen aan al onze toekomstplannen.
Denk dat we nu gauw genoeg erachter moeten komen of ze zwanger is. En ik zit al veel stappen verder met mijn angsten. Terwijl ik verwacht dat mijn vriendin vooral nog met angst zit om zwanger te zijn. Ik heb haar wel praktisch geholpen met opzoeken wat de omstandigheden zijn, en wat de kansen zijn van een zwangerschap etc. Mijn vriendin heeft er geen weet van dat ik in mijn hoofd al vele stappen verder ben.
De kans op zwangerschap zou klein moeten zijn in verband met anticonceptie, maar er zijn omstandigheden die de kans aanzienlijk verhogen als ook lichamelijke zaken die wijzen op zwangerschap. Persoonlijk is mijn gevoel best sterk dat het een miskraam is en ze dus helemaal niet meer zwanger is. Maar dit gevoel is nergens op gefundeerd.
Denk dat wat nu ook het geval is, ik nu binnenkort een nog veel serieuzer gesprek hierover moet gaan hebben. Ik wil voorkomen dat we zonder duidelijkheid hierover nog eens in deze positie terecht komen.
Dank voor het lezen, reacties graag. Graag geen pro-life vs pro-choice discussie hiervan maken. Wat ik wel zou willen horen is tips voor de gesprekken die we moeten gaan voeren.