Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot!! In 2018 is in Nederland 329 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 223 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 8700 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.
Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Heeft iemand ook een uitnodiging voor een event van Cruise Travel (via GvE) ontvangen een week of twee geleden? Ik heb mij een paar keer proberen aan te melden, maar geen enkele reactie/bevestiging mogen ontvangen. Iemand anders misschien wel?
Meegenomen. Vervolgens wel de hypotheekinfo opgevraagd, ik overwoog een hogere inleg omdat de rente/risico verhouding hoog lijkt. Jammer weer dat de inschrijving Rabo 250k blijkt te zijn. De hypotheek is dus 150k (volgens A4F), inschrijving is 250k.
Meegenomen. Vervolgens wel de hypotheekinfo opgevraagd, ik overwoog een hogere inleg omdat de rente/risico verhouding hoog lijkt. Jammer weer dat de inschrijving Rabo 250k blijkt te zijn. De hypotheek is dus 150k (volgens A4F), inschrijving is 250k.
Hoe weet je dat de inschrijving hypotheek 250K is? Ik had begrepen 200K. (150K + 35%)
Als de inschrijving inderdaad 250k is trek ik me waarschijnlijk terug. Wie kan hier opheldering over geven?
[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 06-05-2019 12:56:15 ]
Op maandag 6 mei 2019 12:32 schreef NaRegenDeZon het volgende: Als de inschrijving inderdaad 250k is trek ik me waarschijnlijk terug. Wie kan hier opheldering over geven?
Dan nog is er toch nog steeds sprake van voldoende overwaarde om de crowdfundlening ruimschoots te kunnen dekken?
Dan nog is er toch nog steeds sprake van voldoende overwaarde om de crowdfundlening ruimschoots te kunnen dekken?
Lijkt me ook. Daarnaast: de familie zal de familielening ook niet graag zien verdampen en zullen nog eerder bijspringen om de lening van a4f extra te lenen aan het echtpaar dan dat de woning verkocht wordt. Of er nu 150 of 250 staat ingeschreven.... de lening is 150. Als de ondernemers die hadden willen verhogen hadden ze beter de 60k vanuit de hypotheek kunnen ophalen dan bij de crowd.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik moet zeggen dat ik het er in grote lijnen wel mee eens ben.
Hoe weet je dat de inschrijving hypotheek 250K is? Ik had begrepen 200K. (150K + 35%)
Als de inschrijving inderdaad 250k is trek ik me waarschijnlijk terug. Wie kan hier opheldering over geven?
Wat een gezeur weer!
Als het op deze manier moet ben ik heel snel klaar met dit platform.
Is de inschrijving nu ¤130k, ¤150k, ¤200k of ¤250k en zijn deze bedragen incl. of excl. de eventuele 35/40% voor rente en kosten??? In het ergste geval kan de inschrijving dan oplopen tot ¤350k incl. eventuele rente en kosten! Verder is van belang of de geldnemer aan A4F heeft verklaart dat er binnen de Rabo hypotheek niet meer bijgeleend zal worden.
Ik hoop dat A4F hier snel duidelijkheid over zal verschaffen.
Als het op deze manier moet ben ik heel snel klaar met dit platform.
Is de inschrijving nu ¤130k, ¤150k, ¤200k of ¤250k en zijn deze bedragen incl. of excl. de eventuele 35/40% voor rente en kosten??? In het ergste geval kan de inschrijving dan oplopen tot ¤350k incl. eventuele rente en kosten! Verder is van belang of de geldnemer aan A4F heeft verklaart dat er binnen de Rabo hypotheek niet meer bijgeleend zal worden.
Ik hoop dat A4F hier snel duidelijkheid over zal verschaffen.
Geheel mee eens! Wanneer leren de platformen eens secuur over dit soort essentiële info te communiceren. Lijkt me toch niet al te moeilijk voor serieuze partijen in de financiële branche!
Op maandag 6 mei 2019 13:36 schreef Horsemen het volgende: Is de inschrijving nu ¤130k, ¤150k, ¤200k of ¤250k en zijn deze bedragen incl. of excl. de eventuele 35/40% voor rente en kosten??? In het ergste geval kan de inschrijving dan oplopen tot ¤350k incl. eventuele rente en kosten! Verder is van belang of de geldnemer aan A4F heeft verklaart dat er binnen de Rabo hypotheek niet meer bijgeleend zal worden.
De inschrijving in het hypotheekregister is 250k (ik heb een kadaster opvraging gedaan) en dat is altijd inclusief kosten Rabo. Ik zie geen pos/neg hypotheekverklaring dus er lijkt in theorie nog wel enige ruimte om bij te lenen bij de Rabo onder de 1e hypotheek. Dat is voor mij in ieder geval reden om mijn bijdrage niet te verhogen, maar verder vind ik het risico nog steeds ok.
De inschrijving in het hypotheekregister is 250k (ik heb een kadaster opvraging gedaan) en dat is altijd inclusief kosten Rabo. Ik zie geen pos/neg hypotheekverklaring dus er lijkt in theorie nog wel enige ruimte om bij te lenen bij de Rabo onder de 1e hypotheek. Dat is voor mij in ieder geval reden om mijn bijdrage niet te verhogen, maar verder vind ik het risico nog steeds ok.
Dank voor het opvragen en de informatie
Het zou toch wel op zijn plaats zijn als A4F in de pitch van het project of per mail hier verduidelijking over geeft en met het werkelijke verhaal op de proppen komt.
Gevraagd bedrag KoM lening World Ice Festivals gehalveerd:
quote:
World Ice Festivals B.V. biedt investeerders een rentepercentage aan van 10% met aanvullende zekerheden. Investeert u mee om de resterende 38% te financieren? World Ice Festivals B.V. (WIF) heeft de horeca voor het evenement in Maastricht afgekocht en heeft een lucratieve deal kunnen sluiten met een horeca-ondernemer voor Maastricht en komende evenementen. Op basis hiervan is het doelbedrag aangepast naar ¤ 150.000.
Op dit moment heeft het project van de ondernemers Gert Bakker en Frans van Eck al 62% van haar fundingdoel bereikt.
Met de aanpassing van het doelbedrag blijven de reeds aangeboden zekerheden volledig in stand. Daarnaast bieden de ondernemers een aanvullende zekerheid met een waarde van ca. ¤ 50.000. Daarmee is de dekkingswaarde van de zekerheden significant toegenomen.
De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft een aanvraag ingediend voor 3.000 kaarten. Dit correspondeert met een opbrengst van ca. ¤ 50.000. De opbrengst van de eerste 3.000 aan de NS verkochte kaarten worden verpand aan de Stichting Zekerheden Kapitaal op Maat. Dit betekent dat zodra deze gelden door WIF zijn ontvangen, deze worden overgeboekt naar de bankrekening van de Stichting Zekerheden Kapitaal op Maat. De Stichting Zekerheden zal dit bedrag onder zich houden en slechts vrijgeven als WIF aan haar verplichtingen jegens NS en de investeerders via Kapitaal op Maat heeft voldaan.
U kunt meer lezen over dit project en de geboden zekerheden via deze link