Verbaast je dat oprecht, als je aangeeft dat de ouders de oorzaak en sleutel van alle succes maar juist ook ellende zijn, ondersteund met een eindeloze opsomming van wat je moeder, ondanks haar goede bedoelingen, allemaal verkeerd gedaan heeft tot het punt dat jij er blijkbaar suïcidaal van werd? Verwondert het je dan, dat mensen met jonge kinderen daar een beetje van in de kramp schieten en het ze onzeker maakt?quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 19:20 schreef -marz- het volgende:
Maar waarom staat dat zo centraal en is angst om te falen alles overheersend?
Mijn ervaring is dat zeuren toch wel plaatsvindt, ook als je nooit toegeeflijk bent, en dat kinderen bij het ouder worden best voor rede vatbaar zijn als je open praat over regels en uitzonderingen. Het leven is niet consequent, dus ik vind de vaardigheid om te begrijpen wat er achter regels of gewoonten schuilgaat en daar keuzes in te kunnen maken iets wat je in de opvoeding kunt meegeven?quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 19:19 schreef Lemijn het volgende:
Zo, even iets anders.
.
.
.
.
Wat zijn jullie ervaringen met toegeeflijk zijn? Ik vind het zó moeilijk om altijd aan mijn regels onze gewoontes vast te houden. Terwijl rond bedtijd alles leuker is dan naar bed gaan en zijn enthousiasme over een boek dat ik net heb gekocht vind ik dan aandoenlijk en dan lezen we het nog een keer. Maar dan is daarna tandenpoetsen drama en ben ik eigenlijk gewoon te laat met hem in bed leggen.
Andere voorbeelden:
- op schoot laten eten omdat er in zijn ogen iets engs langs reed waar hij van schrok
- een doosje rozijntjes in de auto
- geen slab om wegens kleren toch al vies
- dat ik het speelgoed alleen opruim in plaats van samen
Ja, we hebben hier de categorie toegeeflijkheid aan peuters. Nu is het leed meestal nog wel te overzien als we het de volgende keer anders doen. Maar hij is ook heel goed in er de volgende keer weer om vragen. Verschilt dat per kind of wordt het lastiger naarmate ze ouder worden? Ik hoor wel eens van ouders dat 1x afwijken van de regel betekent dat er voortaan altijd om gezeurd wordt. Dat lijkt me zo jammer.
Oh, ik ben wel over te halen. Zo hebben wij onlangs onze vakantie met nog een paar gaden verlengd omdat zoonlief dat prima wist te beargumenteren.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 20:39 schreef Leandra het volgende:
Imaar als ik geen "ja" zeg wordt het ook geen "ja" meer.
Goede argumenten werken vaak wel, zeker zolang ik het nog min of meer open laat met een "weet ik nog niet".quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 20:40 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oh, ik ben wel over te halen. Zo hebben wij onlangs onze vakantie met nog een paar gaden verlengd omdat zoonlief dat prima wist te beargumenteren.
Ha dat is een mooie, ik heb mensen onzeker gemaakt omdat ik een kind ben uit een disfunctioneel gezin en vertelde over wat het met mij heeft gedaan.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 20:13 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Verbaast je dat oprecht, als je aangeeft dat de ouders de oorzaak en sleutel van alle succes maar juist ook ellende zijn, ondersteund met een eindeloze opsomming van wat je moeder, ondanks haar goede bedoelingen, allemaal verkeerd gedaan heeft tot het punt dat jij er blijkbaar suïcidaal van werd? Verwondert het je dan, dat mensen met jonge kinderen daar een beetje van in de kramp schieten en het ze onzeker maakt?
Hier ook zo ongeveerquote:Op dinsdag 6 augustus 2019 20:39 schreef Leandra het volgende:
Ik heb niet heel veel grenzen, maar degene die ik heb zijn weinig flexibel.
Ik sta wel makkelijk open voor suggesties (zeg mama, zullen we naar de dierentuin/bioscoop/zwembad gaan?), maar als ik geen "ja" zeg wordt het ook geen "ja" meer.
Dat weten ze ook allebei.
Ik doe ook niet moeilijk over bedtijden tijdens weekenden en vakanties, maar je moet niet beneden gaan zitten chagrijnen omdat je moe bent, dan moet je gewoon gaan slapen.
Die is idd mooi, vrijheid binnen grenzen.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 21:38 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Hier ook zo ongeveer
Moonah, ik herinner me volgens mij een uitspraak van jou van jaren terug die ik altijd heb onthouden en proberen uit te voeren. Het was iets in de trant van ‘Vrijheid binnen grenzen’ oftewel je kind zich zelfstandig laten bewegen binnen gestelde grenzen. En die grenzen groeien mee met leeftijd en zelfstandigheid.
Vandaag is er weer een grens verlegd, ze ging met vriendinnen met de trein naar Den Haag.
Je bedoelde het vast niet zo, maar bewustwording kan geen kwaad. Dit leek haast op een sneaky verwijtquote:Op dinsdag 6 augustus 2019 21:41 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Lemijn ik ben behoorlijk toegeeflijk. En wat hij vandaag mag, mag met 90% zekerheid morgen ook weer.
Iets dat snel kapot gaat, gevaarlijk is, heel vies, of te duur om kapot gaan te riskeren mag hij niet. En hij mag niet de hele dag door eten. Al het andere vind ik wel best. Dus al jouw voorbeelden heb ik niet zo'n moeite mee, al vind ik rozijntjes in een rijdende auto wel spannend.
-Een dag later wil hij dan misschien weer op schoot eten maar de eetstoel in is altijd een klein gevecht.
-Dag later eventueel zonder slab, die trekt hij toch los als het hem niet zint.
-Boekjes lezen kan na het tanden poetsen weer. Soms letterlijk totdat het licht uit gaat. Ik tel de boekjes ook niet trouwens, hij bladert gewoon wat in vijf boekjes tegelijk en wijst plaatjes aan die mijn man dan benoemt.
Ik ben trouwens wel heel consequent. Alles mag nog 1x, daarna is het klaar. Dan kan hij nog een optie B proberen maar dan is het ook echt gedaan. Daar geef ik dus niet in toe want ik wil geen -ik tel tot drie- mama zijn.
Ik wil jouw lijstje graag volgen met nog 1 uitbreiding: iemand (mens of dier) pijn doen. Maar het lukt me niet goed om principes los te laten. Spelen met eten kan ik bijvoorbeeld heel slecht hebben, maar valt niet in het lijstje.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 21:41 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Lemijn ik ben behoorlijk toegeeflijk. En wat hij vandaag mag, mag met 90% zekerheid morgen ook weer.
Iets dat snel kapot gaat, gevaarlijk is, heel vies, of te duur om kapot gaan te riskeren mag hij niet. En hij mag niet de hele dag door eten. Al het andere vind ik wel best. Dus al jouw voorbeelden heb ik niet zo'n moeite mee, al vind ik rozijntjes in een rijdende auto wel spannend.
...
quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 20:30 schreef madewithlove het volgende:
Zo zie je maar dat het goed is om over opvoeding te blijven lezen en sparren.
Ah ja!!quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 21:38 schreef Sjeen het volgende:
Moonah, ik herinner me volgens mij een uitspraak van jou van jaren terug die ik altijd heb onthouden en proberen uit te voeren. Het was iets in de trant van ‘Vrijheid binnen grenzen’ oftewel je kind zich zelfstandig laten bewegen binnen gestelde grenzen. En die grenzen groeien mee met leeftijd en zelfstandigheid.
Wauw,cool!quote:Vandaag is er weer een grens verlegd, ze ging met vriendinnen met de trein naar Den Haag.
Ik was een 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-mama!quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 21:41 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
ik wil geen -ik tel tot drie- mama zijn.
Ik zou Niet gaan opvoeden op basis van wat er misschien ‘mis’ kan gaan bij opa. Opa fixt dat zelf wel. Of door wel tot haar door te dringen of des opas het niet erg te vinden.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 22:44 schreef Adrian4 het volgende:
Ik probeer heel hard wat flexibeler te worden, want dat maakt mijn leven wat makkelijker. Maar ik kom er meer en meer achter dat ik gewoon niet flexibel ben en dat we daar met zijn allen wel eens last van hebben
[..]
Ik wil jou lijstje graag volgen met nog 1 uitbreiding: iemand (mens of dier) pijn doen. Maar het lukt me niet goed om principes los te laten. Spelen met eten kan ik bijvoorbeeld heel slecht hebben, maar valt niet in het lijstje.
Hoe gaan jullie bijvoorbeeld om wanneer je peuter bloemen plukt van een bloemenstruik in de tuin. Is het dan goed om te tolereren? Het doet niemand pijn, de struik gaat niet dood en het is ook niet gevaarlijk. Ik vind het niet fijn, want ik ben heel trots op de mooie bloemenstruik en ik ben heel bang dat ik het als ik het bij ons toe laat, ze bij opa ook bloemen gaan plukken en dat is zo ongeveer zijn levenswerk. Peuters uitleggen dat ik het niet fijn vind lukt me niet, want ze kunnen niks met mijn gevoel in dit geval. Of doe ik het dan verkeerd?
Ik vind goed opvoeden gewoon zo moeilijk
Mijn nichtje is afgelopen jaar overgestapt naar het speciaal onderwijs. Zij heeft tot groep 7 geworsteld op een gewone school, met extra begeleiding van school en thuis van mijn zus. In eerste instantie ging dat goed, maar dat laatste jaar liep ze vast en ze was diep ongelukkig. Nu zit ze een half jaar op de andere school. Ze is juist helemaal opgebloeid. Van steeds de slechtste in de klas was ze nu ineens gewoon als alle anderen of zelfs de beste. Haar zelfvertrouwen heeft een enorme boost gekregen. Overigens geen ‘standaard’ diagnose als autisme of ADHD. Punt is: soms is speciaal onderwijs de allerbeste keuze.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 12:53 schreef -marz- het volgende:
[..]
Sorry maar dat is gewoon pertinent niet waar. Om iemand te helpen hoef je diegene niet eerst in een hokje te stoppen hoor.
Met een diagnose categoriseer je gedrag van je kind en schaar je het onder een label wat gaat over afwijkingen. Zeggen dat iemand een afwijking heeft is wel degelijk een ernstige diskwalificatie. Kinderen dragen dat de rest van hun leven bij zich. Je kind laten diagnosticeren wegens gedragproblemen is het ontlopen van je verantwoordelijkheid en je incompetentie als opvoeder proberen te compenseren met externe oplossingen buiten het gezin.
Wat voor gevoel geef je je kind als je het maar uit handen geeft want jij bent zó onhandelbaar dat papa en mama niet met je om kunnen gaan? Kijk maar, de autoriteit vindt het ook. Dan ben je dus voor de rest van je leven fucked, je gaat daar namelijk zelf in geloven.
Met alle respect, maar ik kan echt gewoon niet geloven dat er werkelijk mensen zijn die dat niet beseffen of weten wat dat inhoudt.
Ik heb zelf gewerkt in de diagnostiek. Het is mensonterend. Het is gekunsteld bovendien. Het testen en diagnosticeren van kinderen is random, is totaal niet gevalideerd noch betrouwbaar, blijkt gewoon uit onderzoek. Men wil nu dan ook in Belgie van de DSM af omdat het zo stigmatiserend is en een groei-mindset totaal belemmert.
Heb je ooit een autist met zelfvertrouwen gezien? Ooit een autist gezien van wie de ouders dachten dat het autisme over zou gaan?
Toch ken ik meerdere mensen die als kind gediagnosticeerd zijn en die door hun eigen ouders tot op de dag van vandaag als autist gezien worden, ondanks dat zij zich later alsnog ontwikkeld hebben en normaal meedraaien in de maatschappij. Waarbij van een afwijking dus gewoon geen sprake blijkt te zijn! Alleen die ouders blijven maar in de waan dat het echt heus wel een afwijking heeft. En dat heeft deze families stuk voor stuk verwoest. Waarom? Omdat zij zelf weigerden hun mindset aan te passen aan de behoeftes van hun kind en dat gaat dus ook nooit meer gebeuren. Diagnostiek heeft hen de "waarheid" in handen gegeven en daar houden zij aan vast. Het lag allemaal niet aan hen.
Kind naar speciaal onderwijs sturen is gewoon een diskwalificatie. Jouw kind hoort dus niet tussen de normale kinderen blijkbaar. Daar kan je niet omheen. Je kan niet diagnosticeren zonder te diskwalificeren. Een diagnose heeft écht vergaande gevolgen. Dat niet kunnen inzien vind ik heel erg naief en gevaarlijk, sorry dat ik het zeg.
Ja, je doet het precies als een mens eigenlijk.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 19:26 schreef Lemijn het volgende:
Ja het is typisch zoiets waarvan ik dacht dat me het makkelijk af zou gaan, maar in praktijk ben ik liever een beetje flexibel (oa qua tijd) en met spontane acties en zo. En dan blijken mijn eigen behoeftes belangrijker dan ik vantevoren had ingeschat.
Ik wil zo graag al een beetje samen leven, in plaats van zijn politieagent/corrector zijn. Natuurlijk blijf ik wel de ouder, en hij de tweejarige zonder empathie en tijdsbesef en meer van dat soort nuttige dingen. Maar toch he. Ik dril geen hond. En soms lijkt een beetje toegeven ook wel te werken. Zo zong ik net nog een liedje terwijl ik eigenlijk de laatste al had gedaan. Toen kon ik daarna opeens zonder problemen weg. Soms lijkt autonomie geven dus te werken en soms juist dat consequent zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |