abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Manager PR/Moderator zondag 5 mei 2019 @ 00:30:59 #1
269689 crew  Viv
pi_186618846

Opvoeden! Van kleine kwesties zoals "Help, mijn kind eet poep uit de kattenbak!" tot grootse vraagstukken zoals "Als mijn kind straks terugkijkt op zijn/haar jeugd, wat hoop ik dan meegegeven te hebben?". Af en toe komt er in de diverse topics (baby, dreumes, peuter, etc.) een discussie voorbij over opvoeden:
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:44 schreef Roomsnoes het volgende:
Wat ik in de diverse topics wel fijn en leuk lezen vind, is dat er zo nu en dan een opvoeduitdaging de groep in wordt gegooid, en daar dan begeleiding/visies/ideetjes voor worden gegeven. Ik ben zelf vaak zo tot andere inzichten gekomen. Niet beter, of meer correct, maar anders. Alsof iemand even met je meekijkt ofzo.
… waarna het al snel weer over de dagelijkse dingen gaat. Er is animo voor een apart topic waarin we meer de diepte in kunnen, echter wel met de nodige mitsen en maren:

Ieder kind en iedere ouder is uniek. Onze doelen kunnen verschillen en de manier waarop we deze het liefst willen bereiken ook. En dan is het nog maar de vraag wat er van die manier uiteindelijk terechtkomt in de praktijk. Wat voor de één heel goed kan uitpakken, kan bij de ander de plank volledig misslaan.

Het is dus niet de bedoeling dat je jouw manier propageert alsof het beter zou zijn dan die van een ander:
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:41 schreef Stormqueen het volgende:
Voorbeeld:

Niet "Ik zie altijd van die moeders die hun kinderen de hele dag voor de tv zetten, dat is echt slecht, ik snap niet dat ze dat doen."

Wel: "Ik ben benieuwd hoe andere ouders denken over beeldschermtijd. Welke afwegingen maak jij en waarom?"
Andersom is het óók niet de bedoeling dat de ander zich na een discussie zonder oordelen alsnog bekritiseerd of aangevallen voelt. Als je daar gevoelig voor bent, dan is dit misschien niet het juiste topic voor je.

En dan nu de feelgood-boodschap:

Het is geneuzel in de marge. Tenzij kindermishandeling echt jouw ding is, maakt het voor het eindresultaat vooralsnog vrij weinig uit welke theorie of aanpak je erop nahoudt:
https://www.volkskrant.nl(...)t-is-prima~b277f913/
Dus: je doet het nu al goed! :Y Met het uitwisselen van ideeën en ervaringen in dit topic kan het er dus hooguit wat gemakkelijker/prettiger/meer doordacht/meer bewust van worden. O+

Nou, daar gaan we! *O*
pi_186621186
Mooi topic.
Ik heb een zesjarige en voed met een mix van Rie/oo op.
Wat mij helpt zijn een paar quotes die mijn mantra zijn.
Tijdens bepaalde periodes kan ik heel onzeker zijn en echt met mijn handen in het haar zitten.
  zondag 5 mei 2019 @ 09:15:28 #3
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_186621858
Kudos voor de op O+
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_186622728
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 07:23 schreef Omentielvo het volgende:
Mooi topic.
en voed met een mix van Rie/oo op.
Ik ben nu al de draad kwijt.

Sorry, maar ik weet niet wat dit betekent. Kun je het misschien uitleggen?

Verder, inderdaad mooie op. _O_ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 5 mei 2019 @ 10:24:04 #5
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_186622858
Ik begon vol goede moed met ap/up en dat is eigenlijk steeds meer over gegaan in de ik-doe-maar-wat-methode. Die bevalt vooralsnog het beste.
pi_186622908
Oh op die fiets.

Laat ik het er dan maar op houden dat ik volledig van de ie/aaa methode ben.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 5 mei 2019 @ 10:28:20 #7
426379 elamanilo
elämänilo
pi_186622918
Misschien ter verduidelijking in de OP al die afkortingen opnemen?! :D
  Manager PR/Moderator zondag 5 mei 2019 @ 10:37:37 #8
269689 crew  Viv
pi_186623049
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 10:28 schreef elamanilo het volgende:
Misschien ter verduidelijking in de OP al die afkortingen opnemen?! :D
Ja, lijkt me een goed plan! :D Als de mensen die zo'n afkorting gepost hebben mij even een website tippen via DM/PM waarin de theorie goed uitgelegd wordt, dan zet ik die link er ook bij. :Y)
  zondag 5 mei 2019 @ 11:20:47 #9
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_186623709
AP = Attachment Parenting (in het nederlands ook wel Natuurlijk ouderschap)
AK = Alfie Kohn (de god der UP)
BLW = Baby led weaning oftewel de rapley methode
NA= Natuurlijk ouderschap
Kleintjes-methode -- Een voedselintroductie manier met een voedselschema voor allergieen, heeft rapley invloeden
Rapley = Beginnen met 6 maanden vast voedsel te geven.
RIE= Respect into Action/ RIE staat voor Resources for Infant Educarers
UP = Unconditional Parenting (nederlandse afkorting is OO)
  Moderator zondag 5 mei 2019 @ 11:56:50 #10
5428 crew  miss_sly
pi_186624353
Wauw, fijne OP, Vivi!
Duidelijk lijstje, Buda.

Wij deden vooral maar wat voor ons goed voelde en daar bleek ook een stroming bij te horen, namelijk onvoorwaardelijk ouderschap. Ik kan me voor een heel groot deel vinden in de visie van Alfie Kohn over omgang met kinderen. Daar stoppen we verder wat van onszelf bij en op gezette tijden loopt het allemaal voor geen meter en doen we iets totaal anders.

Doorgaans vind ik naarmate ze ouder wordt de het gemakkelijker wordt, hoewel ik me soms wel wat zorgen kan maken over de aankomende puberteit. Maar eens zien hoe alles dan loopt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_186625125
Dank, Buda.

Ik denk vrij bewust na over opvoeding, maar ik ben dus niet zo dat ik me helemaal heb verdiept in bepaalde methodes (en bijbehorende afkortingen). Ik lees her en der wat, maar wat ik vooral doe is nadenken over welke normen en waarden voor mij voorop staan, waar ik prioriteit aan geef, hoe ik het voel en daarbij reflecteer ik: wat lukt, wat gaat lastig, wat doe ik, wat zou ik anders kunnen doen?

Ik denk dat ik (en waarschijnlijk iedereen) veel baseer op wat ik in mijn leven aan ervaringen heb opgedaan: mijn eigen kindertijd, wat ik bij anderen heb gezien, mijn ervaringen in het onderwijs.

Ik heb toen ik het onderwijs in ging eens op een rij moeten zetten welke waarden voor mij het belangrijkste zijn om over te brengen in mijn onderwijspraktijk. Dat deed ik samen met medestudenten. Dat was heel leerzaam, omdat je voor je gevoel dingen bovenaan zet die 'logisch' zijn, maar dan blijkt een ander heel andere waarden bovenaan te hebben staan.

Vanuit ervaringen in mijn jeugd en ook persoonlijkheid is een waarde als 'autonomie' bijv zeer belangrijk voor me. Voor mijzelf dus, maar daardoor vind ik het ook heel belangrijk aan een ander te geven. Dus: niet teveel invullen, zelf leren nadenken, laten ontdekken, vallen en opstaan en daarvan leren.

Ik merk dus dat ik dat in de opvoeding ook centraal stel. Tegelijkertijd ben ik zelf conservatief, streng, gedisciplineerd opgevoed met traditionele waarden. Alhoewel ik in mijn eigen leven een heel ander pad heb bewandeld merk ik duidelijk dat dit toch ook in mij zit, evenals de nuchterheid die ik sterk van huis heb meegekregen. Dat zie ik ook wel terug in hoe ik mijn kinderen nu opvoed. We (mijn vriend heeft dit ook) verwachten ook wel een bepaald respect terug, omgangsvormen, discipline.
Ik voel soms wel hoe dit botst met andere waarden die ik heb en ook de aantrekking die ik voel tot bijvoorbeeld onvoorwaardelijk ouderschap.

Waar ik nu op uitkom, is dat ik dit niet meer als een botsing beschouw, maar als gewoon onderdeel van wie ik ben en ben geworden, door alle invloeden die ik heb gehad en keuzes die ik zelf maak.
Ik zou nooit een methode of idee helemaal kunnen volgen. Ik kan niet de ideeën van een ander incorporeren, overnemen, 'nadoen'. Ik kan er dingen uithalen die aansluiten op hoe ik het zelf zie en voel, maar veel meer dan dat is het niet.
pi_186625635
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit heb nagedacht over de beste opvoedmethode voor mijn kinderen. Ik klooi maar wat aan :@
Even een korte vraag om mijn mening met die van jullie te vergelijken.
Kinderen die dagelijks knuffels en kusjes van hun ouders krijgen zijn beter af dan kinderen die weinig liefde van hun ouders krijgen?
pi_186625723
Kinderen die op structurele basis fysieke genegenheid missen, krijgen groeiachterstand en lopen mentale schade op. Dat zegt genoeg, denk ik.

De ervaringen met weeskinderen:

quote:
In the 1990s, researchers discovered a naturally occurring, and heartbreaking, large-scale case of touch deprivation in kids: In Romania, where national policies on childbearing led to a skyrocketing birth rate, thousands of unwanted children were raised in crowded orphanages with little to no physical human contact. Harvard researchers Mary Carlson and Felton Earls, who traveled to Romania to examine the effects of this type of environment, later described “the muteness, blank facial expressions, social withdrawal, and bizarre stereotypic movements” they observed.

Developmental psychologist Tiffany Field, director of the Touch Research Institute at the University of Miami School of Medicine, has made her own research trips to Romanian orphanages; the children she saw there, she says, were physically and mentally stunted, with heights and weights well below normal for their age. “They were extremely mentally delayed on cognitive tests,” she recalls, “and they walked around behaving like children you’d see with severe autism. They didn’t make eye contact, they didn’t talk, they didn’t smile … these are kids who may get touch on a regular basis, but not enough.”
Zie: https://www.thecut.com/20(...)-of-human-touch.html
  zondag 5 mei 2019 @ 13:11:35 #14
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_186625783
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 13:03 schreef Cryptocoryne het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit heb nagedacht over de beste opvoedmethode voor mijn kinderen. Ik klooi maar wat aan :@
Even een korte vraag om mijn mening met die van jullie te vergelijken.
Kinderen die dagelijks knuffels en kusjes van hun ouders krijgen zijn beter af dan kinderen die weinig liefde van hun ouders krijgen?
(dagelijks) kussen en knuffelen staat niet gelijk aan veel liefde.
Je kan liefde ook op andere manieren uiten, bovendien heeft niet iedereen de zelfde behoefte aan kusjes of knuffels en is het kind afhankelijk of die genegenheid gewenst is. en ik denk dat iedereen zijn kind liefde wil geven.

Ik denk dat je niet kan zeggen geen kusjes is weinig liefde.

Maar ieder kind heeft liefde nodig, niet altijd dagelijkse kussen en knuffels om dat te ervaren.
pi_186625962
quote:
17s.gif Op zondag 5 mei 2019 13:11 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]

(dagelijks) kussen en knuffelen staat niet gelijk aan veel liefde.
Je kan liefde ook op andere manieren uiten, bovendien heeft niet iedereen de zelfde behoefte aan kusjes of knuffels en is het kind afhankelijk of die genegenheid gewenst is. en ik denk dat iedereen zijn kind liefde wil geven.

Ik denk dat je niet kan zeggen geen kusjes is weinig liefde.

Maar ieder kind heeft liefde nodig, niet altijd dagelijkse kussen en knuffels om dat te ervaren.
Nee ik bedoel gewoon aan je kind laten voelen dat je van hem of haar houdt, ze complimenten geven als ze iets goeds gedaan hebben, dat soort dingen.
pi_186626083
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 13:18 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Nee ik bedoel gewoon aan je kind laten voelen dat je van hem of haar houdt, ze complimenten geven als ze iets goeds gedaan hebben, dat soort dingen.
Over dat complimenten geven, daar is uit onderzoek over gebleken dat als je je kind heel vaak complimenteert dit weer kan leiden tot faalangst. Je kunt een kind er overbewust van maken voor prestaties.

Het is denk ik zoals met veel dingen: zoeken naar wat werkt, voor jou als ouder en voor het kind. Zoals buda ook schrijft: de een is meer van knuffels en kusjes dan de ander.

En ik heb een dochter van 5 die nu, als ik zeg dat ik van haar houd, zegt: "Jaahaa, mama, dat wéét ik." :+ .
pi_186626147
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 13:18 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Dat een kind weet dat er van hem/haar gehouden wordt lijkt mij inderdaad heel belangrijk.
De manier waarop je dat toont kan weer verschillen. De ene mens is veel knuffelige dan de ander.

Complimenten bij goed gedrag of als ze iets goed gedaan hebben is voor mij bijvoorbeeld niet een teken van liefde. Want toon je je liefde dan ook als ze bijvoorbeeld een onvoldoende halen op hun rapport?
pi_186626300
quote:
2s.gif Op zondag 5 mei 2019 13:25 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Over dat complimenten geven, daar is uit onderzoek over gebleken dat als je je kind heel vaak complimenteert dit weer kan leiden tot faalangst. Je kunt een kind er overbewust van maken voor prestaties.

Het is denk ik zoals met veel dingen: zoeken naar wat werkt, voor jou als ouder en voor het kind. Zoals buda ook schrijft: de een is meer van knuffels en kusjes dan de ander.

En ik heb een dochter van 5 die nu, als ik zeg dat ik van haar houd, zegt: "Jaahaa, mama, dat wéét ik." :+ .
Ik vind opvoeden ook best lastig. Ook nooit echt over nagedacht destijds.
  Moderator zondag 5 mei 2019 @ 13:42:15 #19
5428 crew  miss_sly
pi_186626383
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 13:37 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Ik vind opvoeden ook best lastig. Ook nooit echt over nagedacht destijds.
Dat het lastig is, lijkt me ook best logisch. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die het moeiteloos af gaat. Een levend wezen verzorgen en grootbrengen en is al heel wat. Daarnaast zijn er allerlei onderzoeken die a of juist b als beste uit zouden wijzen en zijn er hordes mensen die een mening hebben over hoe JIJ het doet. Want zij doen het anders en dus beter.

En dat laatste zal ongetwijfeld, omdat het in hun geval, met hen als ouders en hun kinderen in hun omstandigheden het beste zal zijn voor hun gezin. Dat zegt niets over dat van jou.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 5 mei 2019 @ 15:44:28 #20
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_186628709
Voor mij is AP en UP het naampje bij wat ik deed, in pricipe sta ik daar nog achter.
Ik ben naarmate de kinderen ouder aan het worden wel meer consequenties aan gedrag aan het verbinden maar nogsteeds niet echt straffen of autoritaire opvoeding.

Ik sta niet boven mijn kinderen en ik weet het niet altijd beter dan hun.
Ze kunnen soms best eens gelijk hebben ookal dacht ik daar eerder anders over.

Ik vind veel complimenteren echt nogsteeds niet bij ons passen.

Ik vind nogsteeds AP heel belangrijk, lang borstvoeding, samen slapen enorm veel doen met kind en voor kind. Maar ik vind het jammer dat moeder vaak de verzorgende is, en degene die alle attachment doet, die focus past totaal niet bij mij.

Ik ga dus hopelijk binnenkort weer alleen op vakantie net als dat ik al een paar keer eerder heb gedaan. Ik vind dat je als ouder echt jezelf niet moet verliezen en zeker niet in dienst staat van je kinderen. Ik vind dat goede hechtin ook kan komen van vaders, opa en oma en vaak genoeg ook van de gastouder etc. Ik vind hoe slecht veel AP ouders praten over een KDV echt onprettig.

Wat niet echt hoort bij opvoedstromingen maar wat voor mij wel heel belangrijk is dat is opvoeden zonder bodyshaming, controle en baas over eigen lichaam (minus vaccinatie, tandenpoetsen etc). Ik zal ze nooit zeggen hoe hun haar te knippen of wat dan ook.
Ook vind ik seksisme en genderrollen echt heel stom. Feminisme is ook belangrijk.
In mijn huis zijn we heel open over seksualiteit en geaardheid.

Dat vind ik nu ze ouder worden echt veel belangrijker dan wel of niet een compliment bij een tekening. Dat is allemaal een beetje basis peuter en kleuter gedoe en dat gaat steeds meer over van opvoeden naar levensvisie meegeven.
pi_186632228
Buda. Herkenbaar m.b.t. de consequenties naarmate ze ouder wordt.
Ik probeer er wel altijd een logische consequentie van te maken.
  zondag 5 mei 2019 @ 19:25:12 #22
11682 Moonah
Jolie femme
pi_186634386
Leuk topic!

Wij doen vooral aan "opvoeden is voor-leven". En dat gaat heel fijn en goed.

En verder is er geen straf nodig (soms wel even gemopper heen en weer, maar we komen er altijd samen uit op een prettige en redelijke manier). Ik vind straf heel naar, doe ik in de klas ook niet. Ik houd van de visie Alfie Kohn, maar om volledig volgens zijn leer te leven gaat me te ver.

Ik heb nog wel zitten nadenken wat er 'bijzonder' is bij ons. Ben op 2 dingen gekomen.

*als/dan: daar doen we dus bewust niet aan.
"Als je je bord leeg eet, mag je straks op de laptop."
"Als je nu niet gaat opruimen, dan krijg je geen toetje."
"Als je een goed rapport hebt, dan krijg je een mooi cadeautje."
Grappig, zoonlief (12) zegt het nu zelf ook wel eens tegen mij: "Mam, dat is een als/dannetje hoor!" (maar dat was iets in de trant van 'als je nu opschiet, dan zijn we nog net op tijd').

*zelf doen wat je zelf kunt doen.
Hebben we hem van jongs af aan laten doen. Ook al duurden dingen dan dus soms heeeel lang, en jeukten mijn handen om het dan toch maar snelsnel zelf te doen.
En ja, soms maak ik écht nog wel zijn broodtrommel klaar, zoals vanavond, aan het einde van de vakantie. Maar dat is dan gewoon een extraatje (hetgeen ook op die manier wordt gewaardeerd).

Al met al heeft deze manier van opvoeden vooralsnog een heel fijn, sociaal, lief, behulpzaam kind opgeleverd (disclaimer: we hebben er maar één, én hij zit nog net niet in de pubertijd).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_186634602
Goeie OP Vivi! hartjehartje

Ik houd niet echt een visie aan, denk ik. Maar een aantal basisprincipes zitten redelijk diep, zowel op persoonlijk plan als op mijn werk (pedagoog op een kindergarten).

Ik praat met ze, niet tegen ze.
Het kind-zijn heeft een eigenwaarde, een kind is geen volwassene-in-wording.
Er is enorm veel ruimte voor spelen thuis en ik zorg er voor dat speelgoed aansluit bij de ontwikkeling en interesse. Lijkt voor de hand liggend, maar ik vind het erg belangrijk dat ze uitdaging hebben in hun spel. We komen om in het speelgoed, maargoed. Is een guilty pleasure van mij, speelgoedwinkels :D
Uitingen van vreugde, verdriet, boosheid of andere gevoelens wijs ik nooit af. Er is altijd een knuffel te halen, of een hand om vast te houden.
Ik verhef mijn stem zelden. Kan niet zeggen nooit, dat zou niet eerlijk zijn, maar waar ik eerst een erg kort lontje had, moet ik zeggen dat het me in het ouderschap verdomd goed af gaat.
Ik probeer oprecht geinteresseerd te zijn in wat ze doen, en beantwoord hun reacties als zij willen weten wat ik doe. Hier wijs ik ze ook niet af.
Ik probeer te zoeken naar de intentie van een handeling, niet per sé de uitvoering. Als het een teringbende wordt omdat ze zelf hun glaasje willen vullen, dan probeer ik daar niet negatief op reageren. Zo probeer ik ook de intentie van kind 1 aan kind 2 duidelijk te maken. Als kind 1 van 2,5 bv een speeltje afpakt, dan benoem ik dat tegenover kind 2 als: "Oh, hij wil met je spelen! Kind 1, kan je vragen of je mee mag doen?".
Ik probeer geen nee/niet te zeggen. Niet dat ze alles mogen, maar "ga op je billen zitten" heeft dezelfde boodschap als "niet op de bank staan". Zo voel ik me minder politieagent, en denk ik dat de kinderen minder het gevoel hebben dat ze niets mogen en alles fout doen.
Als ik me ergens aan erger, dan probeer ik te achterhalen waar dat vandaan komt. Doen ze echt iets vervelends, of ben ík degene die wat kan veranderen? Als ik moe ben, dan heb ik geen zin in zingende kinderen. Dat is dan niet hun probleem, maar het mijne. Dan ga ik een verdieping omhoog, bv (niet dat ik ze niet wil leren om rekening met elkaar te houden, uiteraard ;))

Ik probeer altijd een reden te geven als iets niet mag, of juist moet. Als ze dan een tegengeluid geven, dan probeer ik dat te respecteren. Als ze vragen waarom ze bv niet naar buiten mogen, dan gebeurt het vaak genoeg dat ik daar eigenlijk geen antwoord op heb. Dan zeg ik: hm, goede vraag, waarom ook niet, ga je schoenen maar halen :D
Ik zeg sorry als ik ergens spijt van heb. Kan niet verwachten dat zij dat doen, als ze het zelf nooit horen.

Verder ben ik me net als jij Budda erg bewust van feminisme, baas over eigen lichaam, zowel haar als kleding etc (met uitzondering dat met oorbellen toch echt een poosje gewacht moet worden, en dat medische dingen uiteraard gewoon moeten).
Ben me ook erg bewust van hoe we tegenover geaardheid staan, of geloof etc. Ik probeer, als we het over verliefd zijn hebben, of trouwen ofzo, consequent te zeggen dat je verliefd kan worden op een meisje of jongen. Ze vertellen dat het net zo normaal is om op een jongen dan wel een meisje te vallen.

Verder vind ik opvoeden echt zo gaaf :D Ik vind het echt zo fantastisch om te zien hoe die koters opgroeien, samen spelen, samen ruziën en weer vriendjes worden.
  zondag 5 mei 2019 @ 19:37:11 #24
11682 Moonah
Jolie femme
pi_186634836
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:31 schreef Roomsnoes het volgende:

Verder vind ik opvoeden echt zo gaaf :D Ik vind het echt zo fantastisch om te zien hoe die koters opgroeien, samen spelen, samen ruziën en weer vriendjes worden.
Leuk! ^O^
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_186635013
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:31 schreef Roomsnoes het volgende:

O+

Bij mij wisselt het af van supergaaf tot het moeilijkste wat ik ooit gedaan heb.
Ik loop dan tegen oud zeer of mijn eigen onzekerheden aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')