quote:De Notre-Dame in Parijs staat in brand. Vlammen en rook komen uit het dak van de middeleeuwse kathedraal en het vuur blijft zich ogenschijnlijk uitbreiden. De spits van de kathedraal is ingestort. Gebouwen in de omgeving zijn ontruimd.
"Het hele geraamte staat in brand", zegt een woordvoerder van de Notre-Dame. Hij zegt dat het houten interieur van de kerk hoogstwaarschijnlijk niet meer te redden is. De hulpdiensten proberen de kunst die in de kathedraal is opgeslagen naar buiten te krijgen.
Volgens de politie zijn er voor zover bekend geen doden gevallen bij de brand. Of er mensen gewond zijn geraakt, is nog niet duidelijk.
"Het is vreselijk. Dit is een icoon van de stad en dat icoon staat nu in brand", zegt correspondent Frank Renout. "Iedereen staat erbij en kijkt ernaar en het wordt live uitgezonden." Honderden mensen staan op bruggen in de omgeving naar de brand te kijken.
Volgens de politie is het vuur vermoedelijk niet aangestoken. De brandweer zegt tegen persbureau AFP dat de brand mogelijk is ontstaan bij restauratiewerkzaamheden. Rond de torenspits stonden steigers. Vorige week zijn zestien koperen standbeelden rond de spits verwijderd om gerestaureerd te worden.
Burgemeester Hidalgo van Parijs spreekt van een vreselijke brand. Zij en de politie vragen mensen om uit de buurt te blijven zodat de hulpdiensten bij de kathedraal kunnen komen.
President Macron, die vandaag een toespraak zou houden naar aanleiding van de maandenlange gelehesjesprotesten, heeft zijn speech afgeblazen in verband met de brand. Het Elysée meldt dat Macron naar de Notre-Dame gaat. "Een deel van ons staat in brand", zegt president Macron. Hij betuigt zijn medeleven aan alle Katholieken en Fransen.
Donald Tusk, de voorzitter van de Europese Raad, zegt dat de Notre-Dame van Parijs de Notre-Dame van heel Europa is. "Wij staan vandaag allemaal Parijs bij", schrijft hij op Twitter.
Twaalfde eeuw
De bouw van de beroemde vroeggotische kathedraal begon in de twaalfde eeuw en werd in de dertiende eeuw grotendeels afgerond. De Notre-Dame is een van de bekendste bouwwerken ter wereld en trekt jaarlijks miljoenen bezoekers.
https://nos.nl/artikel/22(...)spits-ingestort.html
Waard voor wie? Mogen mensen dat zelf bepalen? Misschien vind jij dat waardevol, andere mensen niet. We leven in een democratie, als de meerderheid niet meer religieus zijn en niet meer hechten aan de kerk, dan moet daar gehoor aan gegeven worden.quote:Op maandag 15 april 2019 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, zie België en Duitsland waar kerkengeld bestaat. Daar zal een kerkgebouw tot in de lengte der dagen beschermd en onderhouden worden. Waarom? Omdat dat het waard is.
Nogmaals, sommige mensen hechten daar niet aan. Dat is hun goedrecht.quote:Als je verder die paar kerken die we nog over hebben nodig hebt om de woningnood op te lossen, dan lijkt me dat een probleem van een grotere orde dan 'leegstaande gebedshuizen die niet langer nuttig zijn'.
Het is altijd een afweging, ik ben met je eens dat het relevant is, maar als de meederheid van de mensen andere dingen belangrijker vindt en daar prioriteit aan wilt geven dan dien je daar als democratie gehoor aan te geven. We leven niet meer in de Middeleeuwen waarbij de kerk alles bepaalt.quote:Maak van een kerk een gemeenschappelijk museum, een aandenken aan onze voorouders en hun traditie. Appartementen bouw je maar ergens anders.
Ik hecht 0,0 waarde aan religie, maar zoiets als dit is gewoon architectonisch en cultureel erfgoed, dat staat los van of het nou een kerk is of niet.quote:Op maandag 15 april 2019 20:39 schreef Shreyas het volgende:
Waard voor wie? Mogen mensen dat zelf bepalen? Misschien vind jij dat waardevol, andere mensen niet. We leven in een democratie, als de meerderheid niet meer religieus zijn en niet meer hechten aan de kerk, dan moet daar gehoor aan gegeven worden.
Allemaal prima, maar dan ook graag nokken met dat gezeik over 'onze cultuur' en 'tradities' die verdwijnen. Als Zwarte Piet werkelijk nog het enige is waar 'de Nederlander' voor uit z'n nest komt, hebben we helemaal geen 'invasie' van immigranten, moslims, pinguïns of marsmannetjes nodig om 'onze cultuur' te gronde te zien gaan: dat kunnen we dan prima zelf, met dat onuitroeibare rendements- en nutsdenken van de 21e eeuwse Nederlander.quote:Op maandag 15 april 2019 20:39 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waard voor wie? Mogen mensen dat zelf bepalen? Misschien vind jij dat waardevol, andere mensen niet. We leven in een democratie, als de meerderheid niet meer religieus zijn en niet meer hechten aan de kerk, dan moet daar gehoor aan gegeven worden.
[..]
Nogmaals, sommige mensen hechten daar niet aan. Dat is hun goedrecht.
[..]
Het is altijd een afweging, ik ben met je eens dat het relevant is, maar als de meederheid van de mensen andere dingen belangrijker vindt en daar prioriteit aan wilt geven dan dien je daar als democratie gehoor aan te geven. We leven niet meer in de Middeleeuwen waarbij de kerk alles bepaalt.
Dit.quote:Op maandag 15 april 2019 20:41 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik hecht 0,0 waarde aan religie, maar zoiets als dit is gewoon architectonisch en cultureel erfgoed, dat staat los van of het nou een kerk is of niet.
Nogmaals, dat vind jij, dat mag en ik zal je eerlijk zeggen, dat vind ik ook. Maar niet iedereen deelt die mening.quote:Op maandag 15 april 2019 20:41 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik hecht 0,0 waarde aan religie, maar zoiets als dit is gewoon architectonisch en cultureel erfgoed, dat staat los van of het nou een kerk is of niet.
Aan het dak. Ze waren lood aan het vervangen en beelden aan het restaureren, aldus de BBC.quote:Op maandag 15 april 2019 20:41 schreef Boca_Raton het volgende:
Weet iemand of er gezegd is waar de werkzaamheden waren in de kathedraal?
Beetje GoT-gevoel.quote:
Pfffff.quote:Op maandag 15 april 2019 20:43 schreef Crazy-M het volgende:
[ afbeelding ]
Rook uit de voorste torens. Vuur grijpt nog steeds om zich heen
Dat is mogelijk nog wel te redden.quote:Op maandag 15 april 2019 20:42 schreef monkyyy het volgende:
Slecht nieuws: De rook komt inmiddels ook uit de voorste twee torens. De vlammenzee kruipt naar de voorzijde van de kathedraal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |