abonnement Unibet Coolblue
  maandag 13 september 2021 @ 20:05:16 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201343587
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 19:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Volgens mij kan je de maximumsnelheid zelf instellen met het rechterdraaiwiel op het stuur.
Of hij nu nog borden negeert weet ik niet maar als je het gas zelf intrapt kan je er natuurlijk ook overheen.
Lijkt me niet iets wat uiteindelijk een probleem zal blijven in FSD, zeker niet omdat het ook borden leest (en anders kan terugvallen op een database).

Dit is en blijft natuurlijk een testversie, onder alle gevallen ben je zelf nog verantwoordelijk voor de veiligheid en snelheid.

Vanaf 10.1 of 10.2 gaan ze ook meer "stacks" samenvoegen, nu heb je op de snelweg bijvoorbeeld nog andere software dan op lokale wegen of bij het inparkeren. Dat moet uiteindelijk allemaal 1 versie zijn, met hetzelfde "brein" dat rijdt.
Ik doe voorlopig nog wel even zelf gas, remmen, schakelen en sturen in mijn midlifcrisisspeeltje met benzinemotor :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201343861
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 20:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik doe voorlopig nog wel even zelf gas, remmen, schakelen en sturen in mijn midlifcrisisspeeltje met benzinemotor :D
Hoe indrukwekkend de vorderingen ook zijn, dat lijkt me voorlopig wel het veiligst :+
pi_201645132
Voor wie het ontgaan is:

Tesla heeft in de USA onlangs z'n "request FSD bèta" knop geopend voor het grote publiek mits ze gekozen hebben voor de FSD optie (zo'n 11% van het totaal aantal verkochte Tesla's).

Tot nu toe reden er in heel de USA maar 2000 betàtesters rond.

Vermoedelijk heeft Tesla nu meer rekencapaciteit om meer data te kunnen analyseren en zijn ze redelijk tevreden met de vorderingen van FSD bèta 10.x en durven ze het aan om meer mensen uit te nodigen.

Tesla zit uiteraard niet te wachten op problemen, daarom monitoren ze na je aanvraag een week lang je rijgedrag en bij een vrijwel perfecte score kom je in aanmerking en voegen ze iedere dag 1.000 testers toe.

Als je teveel risico neemt (stuur te lang loslaten of "stunts" uithaalt) kunnen ze je bèta deelname ieder moment weer intrekken en dat is logisch.

Pas zodra DOJO (zelf ontwikkelde AI / machine learning chips) grootschalig uitgerold wordt zullen ze voldoende capaciteit hebben om echt grote sprongen te maken, momenteel gebruiken ze hiervoor nog Nvidia GPU's (zover ik weet).
pi_201755121
FSD bèta 10.2 is uit.

Deze videomaker is net toegelaten tot het bèta programma en was wel enthousiast in z'n reacties :+

pi_201980983
https://www.ad.nl/auto/de(...)itgebleven~a11b929a/

quote:
Deelauto's worden nauwelijks gebruikt: verwachte populariteit is uitgebleven

Deelauto’s zouden leiden tot minder autobezit, maar niets is minder waar. Ze worden nauwelijks gebruikt. Bijna een miljoen mensen hebben zich ooit ingeschreven bij een deelautodienst, maar 80 procent gebruikt vervolgens nooit zo’n deelauto.

[..]

Een verklaring voor het gebrek aan belangstelling voor deelauto's is de prijs, vermoedt Marco van Burgsteden van Crow. Wie bijvoorbeeld met een Greenwheels-auto een dagje naar een vriend wil die 100 kilometer verderop woont is bijna 120 euro kwijt. ,,Maar de verborgen kosten van het bezit van een eigen auto zijn ook hoog. Als je één keer in de maand die rit moet maken, is een deelauto al voordeliger. De op het eerste gezicht hoge kosten van het gebruik van een deelauto maken dat zo’n voertuig niet zomaar voor ieder klein ritje wordt gebruikt.’’
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_201981864
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 09:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een verklaring voor het gebrek aan belangstelling voor deelauto's is de prijs, vermoedt Marco van Burgsteden van Crow. Wie bijvoorbeeld met een Greenwheels-auto een dagje naar een vriend wil die 100 kilometer verderop woont is bijna 120 euro kwijt. ,,Maar de verborgen kosten van het bezit van een eigen auto zijn ook hoog. Als je één keer in de maand die rit moet maken, is een deelauto al voordeliger. De op het eerste gezicht hoge kosten van het gebruik van een deelauto maken dat zo’n voertuig niet zomaar voor ieder klein ritje wordt gebruikt.’’
Ik denk dat het bedoelde ritje eens per week met de deelauto al voordeliger is dan een auto bezitten. Maar zo voelt het niet natuurlijk.

Behalve dat ik wel vaker dan eens per week in de auto zit blijft de spontaniteit voor autogebruik bij een deelauto ook wat achter. Ik woon op een dorp, er is geen deelauto te vinden in de wijde omgeving.

In de stad zal dat anders zijn. Toch zit je ook met andere beperkingen zoals beschikbaarheid op dat moment en er b.v. geen dakdragers op mogen zetten.

Ik denk dat stadslui die zonder auto kunnen eerder wat meer tijd nemen voor OV dan de directe kosten voor een deelauto. Toch voorspel ik als er een zelfrijdende auto op afspraak voor de deur staat dat het prive autobezit wel rap gaat afnemen.
  zondag 7 november 2021 @ 21:15:13 #257
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_202077752
Dat zeker als je en auti huurt bij Hertz straks dan krijg je een zelfrijdende Auto , dan blijf je dat doen denk ik
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 11 november 2021 @ 00:58:27 #258
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_202119603
Ja, hoe gaat het met die zelfrijdende auto's eigenlijk? Ik zag net dit plaatje dat Lyft had gemaakt eind 2016:



Zitten ze een beetje op schema? :+
pi_202127337
quote:
10s.gif Op donderdag 11 november 2021 00:58 schreef Tijn het volgende:
Ja, hoe gaat het met die zelfrijdende auto's eigenlijk? Ik zag net dit plaatje dat Lyft had gemaakt eind 2016:

[ afbeelding ]

Zitten ze een beetje op schema? :+
Nee, ik geloof dat Lyft ook links en rechts ingehaald wordt. Maar wat dat aangaat kan ik ook alleen maar wat youtube-kanalen na papegaaien waar wellicht mensen achter zitten met eigen belangen.
pi_202213240
Kijktip: "Kees van der spek grijpt katalysatordief in de kraag".
https://www.rtl.nl/progra(...)epakt?nodeId=5267670

Een jongedame huurt 11x in 4 weken een Toyota Prius Hybrid. Ze zegt dat ze haar ouders wilt bezoeken. In werkelijkheid zet ze de auto klaar voor handlangers, die de katalysator open slijpen en de edelmetalen eruit vissen. vervolgens lassen ze het stuk uitlaat dicht en brengt de dame de auto terug. schade 25.000 euro

Autodelen is soms letterlijk het in stukken delen van de auto. Ik zou m'n auto nooit uitlenen aan een onbekende. Een deelauto die net gebruikt is door een drugsverslaafde pas ik ook voor.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 17 november 2021 @ 08:10:30 #261
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202214249
25.000 euro schade als een catalysator van 1500 gestolen/ beschadigd wordt?

Crimineel gedrag maar dat bedrag is met 10 hele dikke pennen geschreven.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202214260
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:10 schreef daNpy het volgende:
25.000 euro schade als een catalysator van 1500 gestolen/ beschadigd wordt?

Crimineel gedrag maar dat bedrag is met 10 hele dikke pennen geschreven.
Dat.

Daarnaast zit er onder zo'n elektrische zelfrijdende auto vast geen katalysator meer ;)
  woensdag 17 november 2021 @ 08:14:48 #263
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202214270
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat.

Daarnaast zit er onder zo'n elektrische zelfrijdende auto vast geen katalysator meer ;)
Zo'n Pripus is gewoon hybride. En daar zal de ICE ook aan uitstoot moeten voldoen gok ik.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202214278
quote:
10s.gif Op donderdag 11 november 2021 00:58 schreef Tijn het volgende:
Ja, hoe gaat het met die zelfrijdende auto's eigenlijk? Ik zag net dit plaatje dat Lyft had gemaakt eind 2016:

[ afbeelding ]

Zitten ze een beetje op schema? :+
Dat soort schema's wordt zelden gehaald, Pareto haalt ze altijd weer in.

Bij Tesla zie ik per versie ook vorderingen maar perfect is het nog zeker niet.
pi_202214291
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:14 schreef daNpy het volgende:

[..]
Zo'n Pripus is gewoon hybride. En daar zal de ICE ook aan uitstoot moeten voldoen gok ik.
Hmm?

Wat ik bedoel: die zelfrijdende auto's zijn straks allemaal elektrisch, die hebben geen katalysator meer.
  woensdag 17 november 2021 @ 08:18:29 #266
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202214297
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hmm?

Wat ik bedoel: die zelfrijdende auto's zijn straks allemaal elektrisch, die hebben geen katalysator meer.
Die elektromotoren zit lekker veel koper in. Dat is ook wat waard :9
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202214307
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:18 schreef daNpy het volgende:

[..]
Die elektromotoren zit lekker veel koper in. Dat is ook wat waard :9
Ja, alleen lukt dichtlassen en terugrijden dan niet echt :P
pi_202214388
Een zelfrijdende taxi heeft ongetwijfeld een tracking systeem. Een evt dief of vandaal is dan wel weer op te sporen.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:10 schreef daNpy het volgende:
25.000 euro schade als een catalysator van 1500 gestolen/ beschadigd wordt?

Crimineel gedrag maar dat bedrag is met 10 hele dikke pennen geschreven.
Met 11 auto's die allen 2000 tot 2500 euro schade hebben is dat best wel een reëel bedrag denk ik.
  woensdag 17 november 2021 @ 09:59:53 #269
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202215191
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:31 schreef qajariaq het volgende:
Met 11 auto's die allen 2000 tot 2500 euro schade hebben is dat best wel een reëel bedrag denk ik.
Ah, zo had ik het niet gelezen idd.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_203062041
quote:
Netjes hoor, ik vind dergelijke ritjes erg inspannend omdat je werkelijk overal rekening mee moet houden. Alleen niet zo netjes om die andere auto te blokkeren terwijl er ruimte zat was iets naar voren te rijden.

Hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid, in een beta is de chauffeur uiteraard volledig aansprakelijk voor schade. Maar is al uitgevochten hoe dat uiteindelijk geregeld gaat worden?
pi_203081378
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 13:20 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Netjes hoor, ik vind dergelijke ritjes erg inspannend omdat je werkelijk overal rekening mee moet houden. Alleen niet zo netjes om die andere auto te blokkeren terwijl er ruimte zat was iets naar voren te rijden.

Hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid, in een beta is de chauffeur uiteraard volledig aansprakelijk voor schade. Maar is al uitgevochten hoe dat uiteindelijk geregeld gaat worden?
Als autonoom rijden toegelaten wordt, zal een verzekeringsmaatschappij dat op zich niet zo makkelijk meer kunnen weigeren lijkt me. Als er minder ongevallen zijn, zullen ze het zelfs aanmoedigen.

Tesla is bezig met z'n eigen verzekering uitrollen, dat is nog weer een andere optie.


In de publieke opinie zal autonoom rijden wel aardig wat tijd nodig hebben voor acceptatie.
Als er een ongeluk gebeurt, wordt dat breed uitgemeten en is het "zie je wel!" maar een voorkomen ongeval haalt het nieuws niet, simpelweg omdat het niet gebeurd is.
Alleen de statistieken kunnen dan overtuigen.

----

Wel interessant om te zien hoe verschillende bedrijven vol inzetten op lidar, camera's en radar en Tesla alleen nog maar (relatief goedkope) camera's gebruikt (die niet echt in het zicht vallen):







En dan Tesla...

  zaterdag 8 januari 2022 @ 03:24:53 #273
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_203089098
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:31 schreef qajariaq het volgende:
Een zelfrijdende taxi heeft ongetwijfeld een tracking systeem. Een evt dief of vandaal is dan wel weer op te sporen.
[..]

een zelfrijdende auto zou gewoon wraak kunnen nemen
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zaterdag 8 januari 2022 @ 10:13:15 #274
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203090653
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 17:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

Als autonoom rijden toegelaten wordt, zal een verzekeringsmaatschappij dat op zich niet zo makkelijk meer kunnen weigeren lijkt me. Als er minder ongevallen zijn, zullen ze het zelfs aanmoedigen.
Een verzekeringsmaatschappij zal altijd gaan voor de makkelijkste manier om niet te hoeven betalen. En een particulier aansprakelijk stellen is veel makkelijker dan een bedrijf aansprakelijk stellen. Dus ga er maar rekening mee houden dat jij als 'bestuurder' gewoon aansprakelijk blijft.

Mag jij vervolgens proberen je schade bij Tesla te verhalen. _O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203090721
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 10:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Een verzekeringsmaatschappij zal altijd gaan voor de makkelijkste manier om niet te hoeven betalen. En een particulier aansprakelijk stellen is veel makkelijker dan een bedrijf aansprakelijk stellen. Dus ga er maar rekening mee houden dat jij als 'bestuurder' gewoon aansprakelijk blijft.
In level 4 en 5 voertuigen zit niet eens meer noodzakelijk een stuur en pedalen en je bent dus ook geen bestuurder.
In feite kan zo'n voertuig zelfstandig je oma thuis brengen of je kinderen van 8 en 10 naar school brengen.
Afgezien van een noodknop (die het voertuig op een veilige manier zal proberen te stoppen / parkeren) heb je geen invloed op het rijgedrag.

Het is dus niet meer dan logisch dat autofabrikanten de verzekering zelf regelen of dat verzekeraars daar op inspringen. Als jij geen bestuurder bent, is de auto het. De verantwoordelijkheid bij een ongeval zal dus naar de fabrikant verschuiven.

Los daarvan (zoals de TT ook al suggereert) verwacht ik dat autobezit afneemt naarmate autonome auto's de markt veroveren. Met name in grote steden is er weinig reden om een auto en een dure parkeerplek te hebben als je ieder moment van de dag kan beschikken over persoonlijk vervoer. Dat zal niet gelden als je dagelijks met een auto vol gereedschap naar klanten moet maar om je boodschappen te doen gaat dat prima.

Voordeel is ook dat je de auto kan afstemmen op je wensen. Wil je naar de Ikea om een kast te kopen?

Ga je op de heenweg in een kleine auto (of met het OV) en je rijdt terug in een SUV / station / busje dat qua grootte past bij wat je hebt aangeschaft.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2022 10:23:55 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')