abonnement Unibet Coolblue
pi_200159948
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 19:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
het is juist andersom. de keuring is slechts een medische keuring. over de rijvaardigheid worden geen vragen gesteld.
En ook die medische keuring is een wassen neus die slechts bureaucratisch is... :) Althans volgens mijn eigen ervaring wel.

Ooit ongeluk gehad met blijvend letsel. De revalidatiespecialisten dachten aanvankelijk dat dit nooit meer goed zou komen en voorspelden voor mij een toekomst van nieuwe banden ipv nieuwe schoenen. ;)

Nu zit daar een zg medisch CBR mannetje aangesloten bij de revalidatiekliniek, die kwam bij mij op bezoek met een voor mij vooropgestelde eigen verklaring en of ik die wou ondertekenen. Dat ik niet meer in staat ben om voertuig veilig te besturen. In de opname van dat moment was dit ook zo en gefrustreerd als ik was heb ik getekend. Resultaat was beide rijbewijzen tot nader inzien ongeldig verklaard. Gelukkig hadden alle specialisten het bij het foute eind en ben ik weer voldoende hersteld.

Daarna bij CBR aanvraag gedaan waarop ik een test moest afleggen. Zegge en schrijven met medisch CBR mannetje en auto'tje van lokale rijschool 300 meter naar afgelegen straat moeten rijden.1 Noodstop moeten maken. Meneer is goed rijdt u maar terug en klaar, rijbewijs terug.

Motorfiets heb ik nog steeds niet terug, maar samen met Auto wel automatisch Bromfiets bijgeschreven gekregen. Toen heb ik ze eens gebeld met de vraag wat dit voor onzin is. Ik mag om medische reden geen motorfiets besturen maar wel met excact dezelfde handeling met een brommer dezelfde weg op? Antwoord was "Tja meneer, inderdaad krom maar het is wat het is, wettelijke regeling die ook wij niet zomaar kunen veranderen.. Maar wil je terug op de motorfiets willen we toch graag zien dat u dat ook kunt.

Dus met de brommer mag ik vooralsnog de boel onveilig maken en iemand van de sokken rijden zonder verdere vragen. :D

Er is niets medisch aan die keuring. Het is slechts gebaseerd op een uitspraak van een medisch specialist en dannog moet je eigen verklaring ondertekenen. Ben je geestelijk nog bij volle verstand en teken je niet hebben ze geen poot om op te staan. ^O^ Ik had spijt als haren op mijn hoofd dat ik me erin heb laten lullen en toen getekend heb.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 01-07-2021 20:02:28 ]
  donderdag 1 juli 2021 @ 20:06:13 #227
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200160244
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 19:06 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

het is juist andersom. de keuring is slechts een medische keuring. over de rijvaardigheid worden geen vragen gesteld.
tuurlijk niet, daar voor was het rijbewijs

als je door de medische keuring komt dan kun je dus autorijden , of je een rollator hebt of niet doet er niet toe
Sommigen hebben een rolstoel en rijden toch in een auto
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200161068
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 18:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan natuurlijk denken aan "level 4" waarbij de autonome auto bepaalde wegen en lastige situaties vermijdt. Je zal dan niet altijd voor de deur kunnen uitstappen maar het is al een stuk beter dan OV.
In de USA is dat wat makkelijker met het vrij eenvoudig opgezette wegennet, vele stopborden, etc.
Welke animatie sciencefictionfilm was het ook alweer? Alles autonoom en alle gebruikers lijdend aan obesitas.

Ik ben het echt vergeten maar die film past perfect in jou verhaal.

Iedereen terug op de fiets en lokaal aan de slag zou een gezondere oplossing zijn. :) En natuurlijk ook het einde van autobezit.

Auto? The end or the begining?

[ Bericht 5% gewijzigd door Watuntrik op 01-07-2021 21:17:26 ]
pi_200163135
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 21:10 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Welke animatie sciencefictionfilm was het ook alweer? Alles autonoom en alle gebruikers lijdend aan obesitas.

Ik ben het echt vergeten maar die film past perfect in jou verhaal.

Iedereen terug op de fiets en lokaal aan de slag zou een gezondere oplossing zijn. :) En natuurlijk ook het einde van autobezit.

Auto? The end or the begining?
Ik denk dat je Wall-E bedoelt. Ik hoop dat de automatisering van de maatschappij mij meer ruimte geeft om te sporten eigenlijk.
pi_200163188
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 23:45 schreef Solstice1 het volgende:
Wall-E
Yes dat was 'm inderdaad, Wall-E wel de ster maar niet de boodschap... Dankjewel!

quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 23:45 schreef Solstice1 het volgende:
Ik hoop dat de automatisering van de maatschappij mij meer ruimte geeft om te sporten eigenlijk.
Das een mooie geautomatiseerd sporten!?... Autonomische fitnesstoestellen?
pi_200166537
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 23:56 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Yes dat was 'm inderdaad, Wall-E wel de ster maar niet de boodschap... Dankjewel!
[..]

Das een mooie geautomatiseerd sporten!?... Autonomische fitnesstoestellen?
Nee, doordat werk verder weggeautomatiseerd wordt en daar hopelijk op een gegeven moment een basisinkomen tegenover staat of je in ieder geval minder hoeft te werken om rond te komen zou je meer aan familie en sporten en andere leuke dingen toekomen.
pi_200969670
met een vriendin ben ik eens gaan kijken naar de nadelen van een deelauto. We hebben gekeken bij meerdere deelauto-projecten wat structurele, terugkerende problemen zijn.

Nu zijn er de volgende voorbeelden van klachten die terugkomen;

• Een volgende klant maakt melding van haren in de auto. 25 euro schoonmaakkosten, voor een losgelaten haar.
• Auto door een vorige klant niet goed afgesloten, waardoor de accu leeg was. Maar de nieuwe klant krijgt daar de schuld van. de kosten worden niet vergoed, het is dan niet mogelijk om de auto af te melden.
• Auto is zeer smerig, een zwijnenstal.
• Auto blijkt niet op de plek te staan, waar deze voor gereserveerd stond.

iets wat wel veel voorkomt is een slechte klantenservice. Als je door vertraging of een incident niet op tijd bent, moet je wel de kans krijgen om dit door te kunnen geven.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_201010122
@TS ik denk niet dat het einde van het autobezig nabij is binnen nu en 25 jaar (nabij is dan wel weer relatief).
Tenzij auto rijden extreemduur gaat worden. (maar dat zie ik niet heel snel gebeuren)

Het gros van de auto bezitters zijn mensen die dat ding functioneel gezien nodig hebben voor woon-werk, om kinderen/familieleden weg te brengen, boodschappen te doen, familie bezoek etc.

Ik heb twee jaar lang gebruik gemaakt van Greenwheels. (auto delen met vreemden)

Voordeel:
Onder aan de streep was en ben ik nog steeds goedkoper uit dan met een eigen auto.
PS. de Greenwheel auto staat 3 min lopen van mij vandaan.

De nadelen:
Deel auto's bv bij Greenwheels moetje plannen/reserveren voor een bepaald tijdslot. ga je daar overheen, dan kost het geld, ben je eerder terug kost het ook geld.

De auto wordt door andere gebruik, je ziet gebruikers sporen van andere mensen in de auto. Als je een vorm van smetvrees hebt, dan raad ik af om gebruik te maken van een deelauto constructie ;) .

Sommige mensen vinden het tanken met een tankpas schijnbaar eng. Regelmatig gehad dat de tank nog maar 1/5 vol zat, je kan hier melding van maken, maar je moet m zelf nog mbv de Greenwheels tankpas weer volgooien. (dit wordt nog leuk met een elektrische auto, dan kan je minimaal 20 min op tellen bij je tijdslot)

Je kan niet impulsief effe weg, je moet dan altijd online checken of de auto beschikbaar is en de beschikbaarheid moet matchen met jou plan (tijdslot issues).

Ik kreeg na twee jaar een andere werkgever incl lease auto. het gemak en dat ik 99% in-control ben wat er met de auto gebeurd is mij de bijtelling wel waard.
pi_201012850
Volgens mij heb ik hier wel een paar keer genoemd dat ik niet in de autonome Tesla geloof omdat ze geen lidar gebruiken.

Maar met de informatie die ze bij Tesla AI Day beschikbaar stelden, moet ik daar toch op terug komen.
Het is best bizar hoe ver ze al zijn en hoe ze problemen oplossen.

Je zou denken dat in sneeuwval of regen rijden een probleem zou zijn met alleen camera's maar daarbij heb ik nooit rekening gehouden met hun AI ontwikkelingen en de vele resources die ze hebben.

Voor wie geïnteresseerd is, een ingekorte versie:

pi_201049138
Op zich wel een interessant punt van het YouTube-kanaal "SolvingTheMoneyProblem" over de AI en autonoom rijden is dat Tesla op dit moment het enige automerk is dat z'n auto al vanaf de eerste Model S met meerdere camera's uitrust en van al die auto's data ontvangt.

Op dat vlak hebben ze een gigantische voorsprong t.o.v. andere autofabrikanten. In combinatie met hun AI-learning kan Tesla letterlijk iedere weg en situatie analyseren en trainen.

Stel dat een Volkswagen of GM hetzelfde wil bereiken, dan zouden ze vanaf nu iedere auto met meerdere camera's moeten uitrusten, de AI ontwikkelen, etc. Het duurt minimaal 6 tot 10 jaar voor ze op datzelfde niveau zitten maar niets wijst er op dat ze dat gaan doen.

Waymo is natuurlijk ook erg ver met hun autonome voertuigen, zij zijn echter geen autofabrikant en kiezen heel andere oplossingen waardoor de investering van autonoom rijden nog bovenop de autoprijs komt en lang zo mooi niet integreert.

Het blijft natuurlijk speculeren of Tesla ooit level 4 of 5 haalt maar als er 1 automerk is dat op dat vlak de beste kaarten in handen heeft, dan zet ik m'n geld nu op Tesla (letterlijk: heb sinds een week Tesla aandelen).

De video in kwestie:

pi_201320792
Tesla FSD bèta 10 is uit sinds gisteren, een beperkt aantal mensen heeft er al mee kunnen rijden.

Het lijkt misschien niet altijd indrukwekkend, als een leerling die bezig is met z'n 3e rijles, maar als je beseft dat DOJO nog niet eens live is en ze dit doen met de "beperkte" rekencapaciteit die ze nu hebben toch weer wel.




[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-09-2021 12:27:37 ]
pi_201320986
Heb je nog een software-update nodig als de Tesla een bocht niet herkend?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_201321061
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 12:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
Heb je nog een software-update nodig als de Tesla een bocht niet herkendt?
Ik weet niet precies wat je vraag is maar als je vraagt of FSD bèta 10 een bèta is, ja dat is het.
Dus beide handen bij het stuur en klaar om altijd in te kunnen grijpen.

Zonder falen geen vooruitgang.
pi_201321202
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 18:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
met een vriendin ben ik eens gaan kijken naar de nadelen van een deelauto. We hebben gekeken bij meerdere deelauto-projecten wat structurele, terugkerende problemen zijn.

Nu zijn er de volgende voorbeelden van klachten die terugkomen;

• Een volgende klant maakt melding van haren in de auto. 25 euro schoonmaakkosten, voor een losgelaten haar.
Bij autonome auto's die ingezet worden als TaaS verwacht ik daarover geen gezemel. De bekleding van stoelen en interieur zullen vaker van materialen gemaakt worden die makkelijk schoon te maken zijn.

Na x ritten zal zo'n auto terugkeren naar een servicedepot voor een schoonmaak, laden, inspectie op achtergelaten voorwerpen, etc. Een klant kan ook vuil rapporteren (knop of app) en dan zal hetzelfde gebeuren.

quote:
• Auto door een vorige klant niet goed afgesloten, waardoor de accu leeg was. Maar de nieuwe klant krijgt daar de schuld van. de kosten worden niet vergoed, het is dan niet mogelijk om de auto af te melden.
Dat is in de situatie van een autonome auto geen issue, die rijdt zelf van klant naar klant.

quote:
• Auto is zeer smerig, een zwijnenstal.
Zie eerste punt. En als dat vaak gebeurt nadat jij een autonoom voertuig gebruikt, dan zullen daar wel gevolgen aan hangen. Mogelijk kan men beelden terugkijken in geval van vernieling of vervuiling van een voertuig.

quote:
• Auto blijkt niet op de plek te staan, waar deze voor gereserveerd stond.
Een autonome auto rijdt direct door naar de volgende klant (of servicedepot) dus geen issue.

quote:
iets wat wel veel voorkomt is een slechte klantenservice. Als je door vertraging of een incident niet op tijd bent, moet je wel de kans krijgen om dit door te kunnen geven.
Dat lijkt me prima in een app te verwerken, zo'n auto logt daarnaast zelf ook zijn ritten dus dat kan je over elkaar heen leggen en bijna automatiseren.
pi_201321356

Hopelijk bij de volgende software-update kan de auto de bocht wel nemen.
De autoschadehersteller is iedereen erg dankbaar voor deze fomo-gadget.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_201321554
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 12:48 schreef spectrumanalyser het volgende:

Hopelijk bij de volgende software-update kan de auto de bocht wel nemen.
De autoschadehersteller is iedereen erg dankbaar voor deze fomo-gadget.
Je weet dat dit voorbeeld Autopilot is en geen FSD?

Slechts zo'n 11% van alle Tesla's is verkocht met FSD (is een meeroptie) en die gebruikers krijgen de FSD bèta updates.

Je kan niet verwachten dat een adaptieve cruise control met lane assist je door een lokaal stratenplan navigeert.
Mijn Toyota haakt op een snelweg al af als de bocht wat te scherp wordt (zelfde probleem dat Ford BlueCruise ook heeft).

Met FSD kom je wss die bocht wel door.


En nogmaals, er zijn wel voldoende filmpjes te vinden waar FSD faalt. Daarom is het een bèta, zijn er altijd eerst releases naar een kleine groep testers, wordt het vervolgens uitgerold naar een grotere groep en is de groep FSD bèta bezitters echt wel bewust van het feit dat ze testers zijn als ze het gebruiken.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-09-2021 13:10:14 ]
pi_201321623
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 13:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je weet dat dit voorbeeld Autopilot is en geen FSD?
Dit is wel de allerslechtste reactie die je kunt krijgen als je net je dure auto in de prak gereden hebt.
Ja maar meneer, u had Autopilot. Met het nieuwe product zal dit echt niet gebeuren hoor!
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_201321646
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 13:09 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Dit is wel de allerslechtste reactie die je kunt krijgen als je net je dure auto in de prak gereden hebt.
Ja maar meneer, u had Autopilot. Met het nieuwe product zal dit echt niet gebeuren hoor!
Het zijn 2 verschillende producten met een geheel eigen prijskaartje.

Autopilot is cruise control + lane assist (van oprit tot afrit). Als bonus bij "Advanced Autopilot" nog automatisch inparkeren, "smart summon" zodat je auto eventueel uit een krappe parkeerplek kan rijden via je app of zelfs naar je toe rijden op een parkeerterrein, etc.

FSD wordt ontwikkeld om straks level 3, 4 en hopelijk uiteindelijk 5 autonoom te zijn.

Er zijn veel mensen die met Autopilot kijken tot hoever ze kunnen gaan, dat mag. Maar als je handen loslaat in een Toyota of Ford met vergelijkbare techniek, schuif je ook die hekken in.
pi_201321858
Die FSD testfilmpjes zijn echt wel gaaf om te zien. Elke update is weer beter. Als blijft het af en toe nog wel spannend, zoals hier op 6:40: :D :X

pi_201321920
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 13:37 schreef Tourniquet het volgende:
Die FSD testfilmpjes zijn echt wel gaaf om te zien. Elke update is weer beter. Als blijft het af en toe nog wel spannend, zoals hier op 6:40: :D :X

Klopt, het faalt nog vaak genoeg.

Het ligt er deels ook wel uit in welk gebied gereden wordt. Tesla heeft nu nog beperkte rekencapaciteit en kan niet alle situaties / steden in kaart brengen en daarop trainen, dus werkt het in bepaalde wijken / steden beter.

Daarom werken ze aan DOJO, waarmee ze gigantisch veel meer rekencapaciteit krijgen om hun AI te verbeteren.

De tijdlijn van Musk wanneer het klaar is kan je wel met een korreltje zout nemen maar dat ze vooruit gaan is inmiddels wel duidelijk, vergeleken met de eerste bèta's is dit echt een grote verbetering.

De grootste stap die gezet is met hoe FSD de wereld ziet en hoe de camerabeelden nu omgezet worden in vectoren. Alles oogt rustiger, de randen en objecten worden beter herkend en gelabeld en het "geheugen" om te onthouden waar een voertuig is als het tijdelijk achter een ander voertuig verstopt is, is ook sterk verbeterd. Net als een mens kan je niet om een voertuig heen kijken maar maak je een schatting van wat het gaat doen. Dat is erg ingewikkeld, aan de andere kant let FSD constant op, het is nooit afgeleid.
pi_201321962
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 13:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, het faalt nog vaak genoeg.

Het ligt er deels ook wel uit in welk gebied gereden wordt. Tesla heeft nu nog beperkte rekencapaciteit en kan niet alle situaties / steden in kaart brengen en daarop trainen, dus werkt het in bepaalde wijken / steden beter.

Daarom werken ze aan DOJO, waarmee ze gigantisch veel meer rekencapaciteit krijgen om hun AI te verbeteren.

De tijdlijn van Musk wanneer het klaar is kan je wel met een korreltje zout nemen maar dat ze vooruit gaan is inmiddels wel duidelijk, vergeleken met de eerste bèta's is dit echt een grote verbetering.
Klopt, ben daarom ook heel benieuwd hoe zo'n systeem als dit over een jaar of 5-10 presteert. Die filmpjes drukken m'n neus ook weer op de feiten hoe belabberd de Amerikaanse wegen zijn qua belijning, onderhoud en ontwerp. :P
pi_201321985
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 13:47 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Klopt, ben daarom ook heel benieuwd hoe zo'n systeem als dit over een jaar of 5-10 presteert. Die filmpjes drukken m'n neus ook weer op de feiten hoe belabberd de Amerikaanse wegen zijn qua belijning, onderhoud en ontwerp. :P
Klopt, Sandy Munro had een 1 op 1 met Elon Musk begin dit jaar en haalde dat ook aan.
Elon ging daar op in (vanaf 9:40)

pi_201339195
Deze vond ik wel grappig :P

  maandag 13 september 2021 @ 19:50:42 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201343316
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 14:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Deze vond ik wel grappig :P

Ja, alleen wel storend dat de auto zich kennelijk niets aantrekt van de maximale en geadviseerde snelheden, tot dat 45 mph is, dan kan hij zich er min of meer wel aan houden (omdat hij niet echt harder kan door het overige verkeer).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201343458
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 19:50 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, alleen wel storend dat de auto zich kennelijk niets aantrekt van de maximale en geadviseerde snelheden, tot dat 45 mph is, dan kan hij zich er min of meer wel aan houden (omdat hij niet echt harder kan door het overige verkeer).
Volgens mij kan je de maximumsnelheid zelf instellen met het rechterdraaiwiel op het stuur.
Of hij nu nog borden negeert weet ik niet maar als je het gas zelf intrapt kan je er natuurlijk ook overheen.
Lijkt me niet iets wat uiteindelijk een probleem zal blijven in FSD, zeker niet omdat het ook borden leest (en anders kan terugvallen op een database).

Dit is en blijft natuurlijk een testversie, onder alle gevallen ben je zelf nog verantwoordelijk voor de veiligheid en snelheid.

Vanaf 10.1 of 10.2 gaan ze ook meer "stacks" samenvoegen, nu heb je op de snelweg bijvoorbeeld nog andere software dan op lokale wegen of bij het inparkeren. Dat moet uiteindelijk allemaal 1 versie zijn, met hetzelfde "brein" dat rijdt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')