Geeft niet, dat vermoedde ik al.quote:Op zondag 7 april 2019 20:04 schreef Soury het volgende:
[..]
Ik las het verkeerd. Ik begreep het niet
Snap ik. Ik weet het niet zo goed mijn ouders waren zelf nog jong.quote:
Ja, mijn ouders woonden beide in het Noorden van het land. Die hebben ook geen honger gekend of zo.quote:Op zondag 7 april 2019 20:07 schreef cafca het volgende:
[..]
Van de verhalen over de oorlog herinner ik me vooral de verschillen. Mijn moeder woonde in Den Haag, mijn vader (en schoonouders) op het platteland. In de stad was het wel veel zwaarder
Klopt. Mijn ouders woonden in Rotterdam, dus die maakten ook de hongerwinter en de bombardementen mee. Die fietsten dan op houten banden naar het platteland om eten te vinden.quote:Op zondag 7 april 2019 20:07 schreef cafca het volgende:
[..]
Van de verhalen over de oorlog herinner ik me vooral de verschillen. Mijn moeder woonde in Den Haag, mijn vader (en schoonouders) op het platteland. In de stad was het wel veel zwaarder
Zeker!quote:Op zondag 7 april 2019 20:05 schreef Disana het volgende:
[..]
Wow, dat is lang geleden zeg. Ik hoop dat je deze foto koestert.
Ja, soms had je zelfs steunen voor nek en handen. Je ziet ook dat naar rechts toe, de boel wat 'uitgesmeerd' lijkt. Ik dacht dat deze foto uit 1860-70 komt.quote:Op zondag 7 april 2019 20:07 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Dat is een oude foto!
Volgens mij mocht er in die tijd niet gelachen worden, zelfs geen glimlach, als er een foto werd gemaakt.
Dat zijn vaak wel standaard uitspraken ja, vond je dat lastig?quote:Op zondag 7 april 2019 20:04 schreef Disana het volgende:
[..]
Mijn moeder deed niets anders. Het was de belangrijkste reden waarom wij ons bord leeg moesten eten.
Het moet diepe indruk hebben gemaakt op je vader. Voor jou is het wel verhelderend dat hij en zijn moeder van alles hebben bijgehouden. Het is toch een deel van je familiegeschiedenis.quote:Op zondag 7 april 2019 20:08 schreef Voxs het volgende:
[..]
Mijn vader was nog klein, 6 tot 8 jaar tijdens de oorlog. Zijn ouders moesten het huis verlaten omdat de Duitsers het confisqueerden ivm met de Atlantik linie. Hij herinnert zich nog veel en heeft het ook allemaal opgeschreven. Best heftige dingen. Een kaartje met bijvoorbeeld door zijn moeder bijgehouden gewichten van man en kinderen. Opa woog op een gegeven moment nog maat 57 kilo, dacht ik..
Ik at gelukkig bijna alles, maar voor mijn broer was het wel een probleem want hij lustte juist bijna niets.quote:Op zondag 7 april 2019 20:09 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Dat zijn vaak wel standaard uitspraken ja, vond je dat lastig?
Mijn ouders en vooral mijn moeder heeft wel spannende dingen meegemaakt in de oorlog, haar ouders woonde en vaarden op een binnenvaartschip en dat schip is in beslag genomen door de Duitsers.quote:Op zondag 7 april 2019 20:06 schreef Disana het volgende:
[..]
Hebben ze veel last van de oorlog gehad?
Zaten ze in Amsterdam? Dan hebben ze misschien ook honger gekend.quote:Op zondag 7 april 2019 20:08 schreef Soury het volgende:
[..]
Snap ik. Ik weet het niet zo goed mijn ouders waren zelf nog jong.
Dat laatste kan ik me wel voorstellen, want gelukkig heb je de oorlog niet meegemaakt en natuurlijk is het erg voor je ouders dat zij dat wel hebben.quote:
Dat is inderdaad heftig.quote:Op zondag 7 april 2019 20:08 schreef Voxs het volgende:
[..]
Mijn vader was nog klein, 6 tot 8 jaar tijdens de oorlog. Zijn ouders moesten het huis verlaten omdat de Duitsers het confisqueerden ivm met de Atlantik linie. Hij herinnert zich nog veel en heeft het ook allemaal opgeschreven. Best heftige dingen. Een kaartje met bijvoorbeeld door zijn moeder bijgehouden gewichten van man en kinderen. Opa woog op een gegeven moment nog maat 57 kilo, dacht ik..
Dat is zo, anderzijds is het niet prettig voor een kind als het ermee wordt belast door een schuldgevoel op te roepen.quote:Op zondag 7 april 2019 20:13 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Dat laatste kan ik me wel voorstellen, want gelukkig heb je de oorlog niet meegemaakt en natuurlijk is het erg voor je ouders dat zij dat wel hebben.
Zekerquote:Op zondag 7 april 2019 20:11 schreef Disana het volgende:
[..]
Het moet diepe indruk hebben gemaakt op je vader. Voor jou is het wel verhelderend dat hij en zijn moeder van alles hebben bijgehouden. Het is toch een deel van je familiegeschiedenis.
Jammer dat ze niet herkenbaar zijn, maar wel een zeer mooie foto.quote:Op zondag 7 april 2019 20:14 schreef Superbadeendje het volgende:
Mijn betovergrootouders eind 19de eeuw, met kippies.
[ afbeelding ]
Heftige verhalen.. en vaak nog steeds grote impact wbt emoties.quote:Op zondag 7 april 2019 20:12 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Mijn ouders en vooral mijn moeder heeft wel spannende dingen meegemaakt in de oorlog, haar ouders woonde en vaarden op een binnenvaartschip en dat schip is in beslag genomen door de Duitsers.
Ook ging ze op een keer eten brengen bij mensen die ondergedoken zaten en liep ze terug over een dijk terwijl ze de kogels langs haar oren hoorden suizen.
Wat een mooi tafereeltje.quote:Op zondag 7 april 2019 20:14 schreef Superbadeendje het volgende:
[ afbeelding ]
Er komen dan vaak herinneringen terug. Ik hoop dat ze worden genoteerd.quote:Op zondag 7 april 2019 20:14 schreef Voxs het volgende:
[..]
ZekerHij deed het vooral voor zijn kleinzoon, maar hij is de laatste jaren best bezig met dingen herinneren. Hoort vast bij het oud zijn en 'afronding' van het leven.
Kinderen werden ondergebracht op het platteland. Bommen, ook kogels die vlogen en meer van dat soort.quote:
Inderdaad. In dat boek van mijn tante staan ook hele verhalen over de oorlog. Opa had een volkstuintje waar alleen aardappelen en kool groeide en heeft een groot deel van zijn boekencollectie in de kachel opgestookt om warm te blijven enzo.quote:Op zondag 7 april 2019 20:09 schreef Disana het volgende:
[..]
Klopt. Mijn ouders woonden in Rotterdam, dus die maakten ook de hongerwinter en de bombardementen mee. Die fietsten dan op houten banden naar het platteland om eten te vinden.
Mooi!quote:Op zondag 7 april 2019 20:14 schreef Superbadeendje het volgende:
[ afbeelding ]
Dat noem ik impact. Vooral de inname van hun schip moet heel naar zijn geweest.quote:Op zondag 7 april 2019 20:12 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Mijn ouders en vooral mijn moeder heeft wel spannende dingen meegemaakt in de oorlog, haar ouders woonde en vaarden op een binnenvaartschip en dat schip is in beslag genomen door de Duitsers.
Ook ging ze op een keer eten brengen bij mensen die ondergedoken zaten en liep ze terug over een dijk terwijl ze de kogels langs haar oren hoorden suizen.
Wat erg dat hij zijn boeken moest verbranden. Wel weer fijn dat hij een volkstuintje had.quote:Op zondag 7 april 2019 20:16 schreef cafca het volgende:
[..]
Inderdaad. In dat boek van mijn tante staan ook hele verhalen over de oorlog. Opa had een volkstuintje waar alleen aardappelen en kool groeide en heeft een groot deel van zijn boekencollectie in de kachel opgestookt om warm te blijven enzo.
Mijn moeder komt uit West Friesland. Daar was wel honger maar een boel boerenquote:Op zondag 7 april 2019 20:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Zaten ze in Amsterdam? Dan hebben ze misschien ook honger gekend.
Ah, dat scheelt, boeren in de buurt.quote:Op zondag 7 april 2019 20:18 schreef Soury het volgende:
[..]
Mijn moeder komt uit West Friesland. Daar was wel honger maar een boel boeren
Mijn moeder heeft er nooit veel last van gehad, 'niet klagen, maar dragen' was haar motto. Totdat mijn vader overleed in 1995, toen kwam met het verdriet het verleden naar boven en heeft ze hele zware jaren gehad.quote:Op zondag 7 april 2019 20:15 schreef Voxs het volgende:
[..]
Heftige verhalen.. en vaak nog steeds grote impact wbt emoties.
Ja, mijn vader is een ander verhaal. Ik weet daar zelf niet veel vanquote:
Ach wat zielig. Is ze daar ooit overheen gekomen?quote:Op zondag 7 april 2019 20:20 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft er nooit veel last van gehad, 'niet klagen, maar dragen' was haar motto. Totdat mijn vader overleed in 1995, toen kwam met het verdriet het verleden naar boven en heeft ze hele zware jaren gehad.
Dat is ook heel heftig ook, zo beangstigend.quote:Op zondag 7 april 2019 20:09 schreef Disana het volgende:
[..]
Klopt. Mijn ouders woonden in Rotterdam, dus die maakten ook de hongerwinter en de bombardementen mee. Die fietsten dan op houten banden naar het platteland om eten te vinden.
En ik neem aan dat je het niet meer na kunt vragen.quote:Op zondag 7 april 2019 20:20 schreef Soury het volgende:
[..]
Ja, mijn vader is een ander verhaal. Ik weet daar zelf niet veel van
Dat was echt overleven.quote:Op zondag 7 april 2019 20:16 schreef cafca het volgende:
[..]
Inderdaad. In dat boek van mijn tante staan ook hele verhalen over de oorlog. Opa had een volkstuintje waar alleen aardappelen en kool groeide en heeft een groot deel van zijn boekencollectie in de kachel opgestookt om warm te blijven enzo.
Ik kan me er wat bij voorstellen. Alles voor je gezin en dan valt iemand weg waar je dat mee hebt opgebouwd.quote:Op zondag 7 april 2019 20:20 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft er nooit veel last van gehad, 'niet klagen, maar dragen' was haar motto. Totdat mijn vader overleed in 1995, toen kwam met het verdriet het verleden naar boven en heeft ze hele zware jaren gehad.
Ik vind deze gaaf, vooral door die fiets.quote:
Geweldig, wat een mooie foto. Staat daar ook familie van je op?quote:Op zondag 7 april 2019 20:23 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Ik vind deze gaaf, vooral door die fiets.
[ afbeelding ]
Nee niet echt, het eerste jaar na zijn overleden ging mijn moeder door, zoals ze altijd gewend was, maar na een klein jaar ging het steeds slechter met haar, is toen ook een tijdje opgenomen geweest. Hoe hard je ook je best doet om sterk te zijn, er komt altijd een tijd dat je je verleden en verdriet in de ogen moet kijken, denk ik.quote:Op zondag 7 april 2019 20:21 schreef Disana het volgende:
[..]
Ach wat zielig. Is ze daar ooit overheen gekomen?
In elk geval een tijd waarin je het niet langer kunt onderdrukken. Triest voor je moeder.quote:Op zondag 7 april 2019 20:25 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Nee niet echt, het eerste jaar na zijn overleden ging mijn moeder door, zoals ze altijd gewend was, maar na een klein jaar ging het steeds slechter met haar, is toen ook een tijdje opgenomen geweest. Hoe hard je ook je best doet om sterk te zijn, er komt altijd een tijd dat je je verleden en verdriet in de ogen moet kijken, denk ik.
Die kleding ook!quote:Op zondag 7 april 2019 20:23 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Niet dat ik weet, ik schat dat deze foto tussen 1880-90 komt.quote:Op zondag 7 april 2019 20:24 schreef Disana het volgende:
[..]
Geweldig, wat een mooie foto. Staat daar ook familie van je op?
Dat denk ik ook.quote:Op zondag 7 april 2019 20:27 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Niet dat ik weet, ik schat dat deze foto tussen 1880-90 komt.
Geweldig!quote:Op zondag 7 april 2019 20:23 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
waar sta jij?quote:Op zondag 7 april 2019 20:40 schreef Superbadeendje het volgende:
Laatste dan voor vandaag:
[ afbeelding ]
Kermis vroeg 20ste eeuw op het marktplein in mijn geboorteplaats.
Ik zit in die rolstoel in het midden vd foto.quote:
quote:Op zondag 7 april 2019 20:48 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Ik zit in die rolstoel in het midden vd foto.
Kippiesquote:Op zondag 7 april 2019 20:14 schreef Superbadeendje het volgende:
[ afbeelding ]
Terroristenquote:Op zondag 7 april 2019 20:59 schreef Amphorapotje het volgende:
Mooi, alle foto's en verhalen.Doet mij weer denken aan verhalen van mijn ouders tijdens de oorlog, woonden in Zuid-Holland. Kenden geen honger, zaten bij het verzet, pa en ooms beroofden distributiekantoren, met Engelse stenguns, die waren gedropped. Mijn moeder deed alsof ze zwanger was en stopte die bonnen onder een soort van buikschort. Zo gingen de voedselbonnen naar de mensen die wel honger hadden.
Vreemd, mijn vader en drie broers hielpen de Engelsen aan info en Nederlanders aan eten en een andere broer werkte voor de Duitsersquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |