quote:
Maar dat zegt dus heel weinig. Het is niet een kwestie van hoe jonger je begint hoe sneller je bent.
quote:
Leclerc had twee weken geleden nog heel veel moeite met hem. Na 2 kwalificaties staat het gelijk.
quote:
Op zaterdag 30 maart 2019 18:10 schreef tja77 het volgende:[..]
Omdat hij meerdermalen heeft aangetoont d.m.v. acties op de baan, veel meer te zijn dan een middelmatig coureur.
De race in Brazilie bijv. inhaalacties in z’n Torro Rosso. Beter kwallificeren dan kwallificatiebeest Ricciardo.
Weet ik, maar Opreis beweert dat je de telemetrie van Leclerc had moeten kennen om te zien dat het een bijzonder talent is, terwijl we bij Verstappen aan zijn leeftijd genoeg hebben. Ricciardo zo'n kwalificatiebeest? Hij is wel goed in zijn beslissende rondje voor mekaar krijgen, maar niks extreems. Het is ook niet zo dat hij qua racepace nooit gelijkwaardig of zelfs beter was, en winnen kon hij ook met de RB, poleposition rijden ook. Gemiddeld minder in de quali maar met de hogere pieken.
quote:
Op zaterdag 30 maart 2019 18:23 schreef opreis het volgende:[..]
Red Bull geen topteam noemen is onzin. Alleen Mercedes heeft het de afgelopen 10jaar beter gedaan.
Maar dat ga je natuurlijk toeschrijven aan Vettel.
Het was één aaneengesloten periode van succes in grofweg dezelfde auto, met dezelfde motor en dezelfde coureur. Dat is een goed begin om de stap te zetten naar het worden van een echt topteam, maar dat ben je in mijn optiek pas als je na een technische verandering, een andere motor en/of een andere coureur ook weer meedoet om de titel, al dan niet na een paar zwakke jaren. Zo is Benetton ook nooit een echt topteam geweest zoals destijds Williams, McLaren en Ferrari dat waren.
Nu zitten we in een vrij bijzonder tijdperk in die zin dat de dominantie van Mercedes ongekend is. Maar Ferrari mag den weliswaar hele lange periodes zonder titel kennen, ze hebben sinds hun laatste titel met Alonso twee keer op het nippertje verloren en zijn met Vettel ook alweer twee keer de grote uitdager geweest.
Ook in de gemaakte keuzes zie je dat het meer een opportunistische uitdager is dan een gevestigde macht. Gewoon een klantenmotor van de plank kopen bijvoorbeeld, daar kwamen ze mee weg in het V8 tijdperk omdat er weinig rek meer in die technologie zat, maar met zo'n radicale regelwijziging wil een echt topteam liever samen met de motorbouwer aan de slag. Een rijdersduo Ricciardo en de destijds piepjonge Verstappen is ook weer zoiets. Een echt topteam zou eerder 40 miljoen betalen voor een topper. Dat de keuzes voor McLaren helemaal verkeerd hebben uitgepakt doet er niet aan af dat het wel typische keuzes voor een topteam zijn.
Dan hebben we nog het om de haverklap dreigen met vertrek uit de F1, hoe wil je nou een topteam worden als je er niet voor de lange termijn in zit? Is het wel meer dan een reclamestunt voor die energiedrankjes? Dan hadden we vorig jaar nog belangrijkste troef Newey die vooral andere dingen wilde gaan doen. De schade viel mee maar het werd wel geaccepteerd en was niet optimaal. Ze hebben ook structureel een vrij matig seizoensbegin om dan te moeten inlopen, zelfs die twee jaar dat de auto de beste was kwamen ze niet zo goed uit de startblokken.
Het zijn toch een beetje de jonge honden, de uitdagers van de gevestigde orde, de underdogs. Dat maakt het een heel leuk team, maar ook een team dat de kansen moet grijpen die voorbij komen dan een team dat die kansen afdwingt, voor een heel seizoen. Daar moet je je verwachtingen op aanpassen. In de periode Vettel viel alles op zijn plek en hebben ze er het maximale uitgepeurd. Dat kan best nog een keer gebeuren maar als Mercedes en Ferrari, en misschien straks McLaren weer, niet tegelijk in een zwakke fase zitten wordt het heel moeilijk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.