abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_185911672
Welkom in het topic over de AIVD kerstpuzzel, dé puzzel voor iedereen die op zoek is naar een kerstpuzzel die net ietsje anders is dan de gangbare kruiswoordraadsels. Zowel ervaren puzzelaars als beginnelingen zijn in dit topic welkom om mee te praten over het puzzel-hoogtepunt van dit jaar ^O^

Over de kerstpuzzel
De kerstpuzzel bestaat uit een aantal cryptografische opgaves, die onafhankelijk van elkaar op te lossen zijn. De puzzels vereisen redenerend vermogen, google skills en een flinke portie doorzettingsvermogen. Een basiskennis van de cryptografie is een voordeel bij het oplossen van de puzzel :s)

Voor de winnaar ligt er eeuwige roem én de felbegeerde beker in het verschiet.

Teaseropdrachten
Dit jaar kan er een ‘tijdige’ voorsprong worden verdiend door twee teaseropdrachten op te lossen. De opdrachten worden eind november en begin december geplaatst op instagram en twitter.

Belangrijke data
- 15 januari 2019: uiterste inzenddatum van het antwoordformulier
- februari 2019?: de winnaar wordt bekend gemaakt

Errata
Soms sluipen er wat schoonheidsfoutjes in bij het maken van de kerstpuzzel. De errata worden gepubliceerd op de website van de AIVD, dus houd deze zeker in de gaten tijdens het puzzelen.
Zo zijn er al errata voor 9, 10 en 25.

Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top2000
- Alles over Jan Smit
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities

Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Reya

Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!
pi_185911786
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 09:46 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

Mijn inzending is inmiddels bekeken.

'Dat is een bijzonder goede inzending. We kunnen er zo snel geen fouten in ontdekken, maar we gaan er natuurlijk nog een keer goed naar kijken.'

Maar even afwachten dus :)
Pfieuw, goed nieuws, wat zal je opgelucht zijn!
pi_185911811
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 09:41 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ahh dat verklaart het. Klopt ze zijn heel streng geweest. Logisch ook, gezien hoeveel er rond de 100 zitten.
[..]

Nee lag niet aan 27, lag puur aan creativiteit is mij verteld.
En die zin met verticaal verstopt MAGIE en KLEINZERIG LAMMERGIER was van mij, ik heb het daarin moeten afleggen tegen de zin van thabit en TheSilentEnigma, die hierboven ergens staat. Deze is niet opgenomen in de vermeldingen want daar zit een gevoelig woord in :P
Haha, Don’t Mention the War!

Maar diepe buiging voor die zin Carlo! _O_ _O_
Bijzonder knap.
pi_185911850
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 09:53 schreef lezpuz-dvai het volgende:

[..]

Pfieuw, goed nieuws, wat zal je opgelucht zijn!
Haha het heeft zeker wat frustraties opgeleverd.
pi_185911870
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 09:55 schreef lezpuz-dvai het volgende:

[..]

Haha, Don’t Mention the War!

Maar diepe buiging voor die zin Carlo! _O_ _O_
Bijzonder knap.
Dankje, was ook zeker niet makkelijk om er nog redelijk Nederlands van te maken (en rijm ook nog) :P
Maar goed hier had ik ten minste wel heel lang de tijd voor, gezien de puzzel zelf zo gepiept was...
pi_185912396
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 09:57 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

Haha het heeft zeker wat frustraties opgeleverd.
Fijn dat deze editie voor jou toch nog een goed einde krijgt!
pi_185912648
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 09:57 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

Haha het heeft zeker wat frustraties opgeleverd.
Goed nieuws! Ik zou je bijna een bonuspunt gunnen voor de schrik...
pi_185912751
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:05 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Goed nieuws! Ik zou je bijna een bonuspunt gunnen voor de schrik...
Haha doe dat maar niet, want dan komen er mogelijk weer frustraties bij het team van Thabit etc. :Y
pi_185913010
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:12 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

Haha doe dat maar niet, want dan komen er mogelijk weer frustraties bij het team van Thabit etc. :Y
Ik zei ook "bijna" he, ik wil je ook weer niet boven de 101 zien komen :P
pi_185913063
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:28 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Ik zei ook "bijna" he, ik wil je ook weer niet boven de 101 zien komen :P
Misschien wel 101.25 O-)
pi_185914195
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 11:32 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

Misschien wel 101.25 O-)
Hey niet te dichtbij komen he!
pi_185914368
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:00 schreef CarloV het volgende:

[..]

Hey niet te dichtbij komen he!
Maakt het wel minder druk op het podium.
pi_185914453
Bestaan er trouwens makkelijkere varianten van deze puzzel? Ik vind dit soort cryptische dingen leuk om op te lossen maar deze puzzel is me echt te moeilijk :)
pi_185915376
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:11 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

Maakt het wel minder druk op het podium.
Had liever een nog drukker podium gehad :P
  vrijdag 29 maart 2019 @ 14:38:19 #15
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_185915848
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 07:47 schreef lezpuz-dvai het volgende:
Een extra beker voor de beste solo-puzzelaar zou ik ook wel terecht vinden.
Het is toch buitencategorie in je eentje.

Ik had wel alle vragen opgelost maar ik had het alleen nooit foutloos kunnen inleveren.
Zo had ik bijvoorbeeld ook het Excel-afrondingsfoutje er in zitten bij vraag 3b.
In een groep gaan alle antwoorden toch nog even door de check heen.

Ik vind het toch apart dat wij geen bonuspunten hebben gekregen, als thema hadden we RSA, drie van de vier hints gevonden, en de volgende zin met alle letters en het thema er in.

December:
Dus feest, 't nuttigen van witte wijn, lachen.
En tijd ons te tarten met de welgevoede kerstpuzzel.
Bidden en balend van ellende,
pogen met RSA of 'n lammergier wat op te lossen.
En dan? Wel mooi punten scoren.


Maar goed, natuurlijk al superblij dat we in de Club van 100 zijn beland.
Dit vind ik een heel mooie zin, complimenten!

En ook ik pleit voor een solo- en teambeker, hoewel je zo'n solopuzzelaar dan ook maar net op z'n blauwe ogen moet kunnen geloven dat 'ie ook echt alleen is geweest natuurlijk.
pi_185915948
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 13:18 schreef egoblokje het volgende:
Bestaan er trouwens makkelijkere varianten van deze puzzel? Ik vind dit soort cryptische dingen leuk om op te lossen maar deze puzzel is me echt te moeilijk :)
Hier kun je van alles vinden, misschien zit er wat van je gading bij.

https://www.mysterytwisterc3.org/en/
pi_185916238
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 14:38 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]
Dit vind ik een heel mooie zin, complimenten!
Dank je wel, ik zal ze doorgeven aan de maker!
Die van jullie is ook heel mooi, gefeliciteerd (en thabit) met de overwinning.
pi_185916526
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 14:47 schreef nomina het volgende:

[..]

Hier kun je van alles vinden, misschien zit er wat van je gading bij.

https://www.mysterytwisterc3.org/en/
Thanks! Al 2 opgelost :p
pi_185919828
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 14:38 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]
En ook ik pleit voor een solo- en teambeker, hoewel je zo'n solopuzzelaar dan ook maar net op z'n blauwe ogen moet kunnen geloven dat 'ie ook echt alleen is geweest natuurlijk.
Ja ik ben hier nog niet helemaal over uit. Maar het punt is ook dat ik hiermee direct mezelf tot solo-winnaar benoem. Dat lijkt me niet gepast. :P

Alle individuen met een foutloze inzending verdienen wat mij betreft evenveel eer als ik zou krijgen. Dus dan zouden er mijns inziens meerdere solo-winnaars moeten zijn. Hetzelfde voor teams.

Ik neem aan dat er onder die 101-punters vast nog wel een aantal foutloze inzendingen zitten. En dat die of creativiteit net "iets minder" hebben gemaakt, of gewoon het hebben af laten weten daar iets "moois" van te maken. Maar dat doet niet af van het feit dat ze gewoon alles wat er (feitelijk) te halen viel, hebben binnengehaald.
pi_185921485
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 18:18 schreef CarloV het volgende:

[..]
Ik neem aan dat er onder die 101-punters vast nog wel een aantal foutloze inzendingen zitten. En dat die of creativiteit net "iets minder" hebben gemaakt, of gewoon het hebben af laten weten daar iets "moois" van te maken.
Tja, wat is "foutloos"? Moet je bij 27 alleen het thema hebben gevonden voor 3 punten, of krijg je die 3 punten alleen als je ook minstens zoveel aanwijzingen hebt gevonden? En dan bonuspunten voor extra aanwijzingen?

Bij de creativiteit is "De kerstpuzzel is lastig" al een correcte oplossing, die dus 1 punt waard zou zijn. De opgave lijkt te zeggen dat originaliteit pluspunten kan opleveren, evenals het aantal letters.
pi_185921963
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 19:40 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Tja, wat is "foutloos"? Moet je bij 27 alleen het thema hebben gevonden voor 3 punten, of krijg je die 3 punten alleen als je ook minstens zoveel aanwijzingen hebt gevonden? En dan bonuspunten voor extra aanwijzingen?

Bij de creativiteit is "De kerstpuzzel is lastig" al een correcte oplossing, die dus 1 punt waard zou zijn. De opgave lijkt te zeggen dat originaliteit pluspunten kan opleveren, evenals het aantal letters.
"foutloos" is alles wat je aantoonbaar qua punten binnen hebt wat mij betreft. Dus inclusief de 4 aanwijzingen bij 27. De rest zou geen bonus op moeten leveren lijkt me, tenzij er ook geheime hints zijn. De 1 punt voor een creatieve oplossing lijkt me dan ook aantoonbaar en het aantal letters is ook aantoonbaar (daar zijn echter geen punten voor gegeven). Iets als originaliteit is in zekere zin een vaag begrip. Het is ook lastig om "origineler" te zijn dan iets anders. Iets is origineel, of niet.
pi_185945891
Ik baal een beetje van mijn score (49), had het hoger verwacht.

Maar goed, heb wel veel plezier aan deze puzzel beleefd, het lezen van het forum en uiteraard de zelfverzonnen puzzels eind november en begin december.

En voor ik het vergeet:

Zvwa sryvpvgngvrf nna nyyr gbc 10 chmmrynnef!
pi_185946101
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 10:57 schreef gewooneenlezer het volgende:
Zvwa sryvpvgngvrf nna nyyr gbc 10 chmmrynnef
Als je zelf controleert met de antwoorden kom je dan wel op 49? Want er was hier nog iemand die een verkeerde score toegestuurd had gekregen.
pi_185972140
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 11:10 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

Als je zelf controleert met de antwoorden kom je dan wel op 49? Want er was hier nog iemand die een verkeerde score toegestuurd had gekregen.
Yup...ikke..
Eind vorige week, of begin deze week zou ik meer horen, maar het is in ieder geval niet eind vorige week geworden. Hoop/verwacht dus vandaag nog of morgen de uitslag...
pi_185972911
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 16:15 schreef PnavE_81 het volgende:

[..]

Yup...ikke..
Eind vorige week, of begin deze week zou ik meer horen, maar het is in ieder geval niet eind vorige week geworden. Hoop/verwacht dus vandaag nog of morgen de uitslag...

Ik heb ook nog mensen doorverwezen naar de mail (niet iedereen zal ook echt een mail hebben verstuurd, gezien sommigen toch niet belachelijk hoog gingen scoren). Zo heb ik ook iemand gesproken met 80 punten verschil in uitkomst en verwachting. Maar ook mensen net onder de 100, die geen fout konden ontdekken. Ze zullen het er wel drukker mee hebben dan geanticipeerd.
pi_185973902
Ja dat is dan toch wel slordig
Dit jaar viel het redelijk mee met de foutjes in de puzzel zelf vond ik (in vergelijking met andere jaren toch), maar fouten in de uitslagen is wel erg jammer...
Zouden er dan ook mensen met 80 punten te veel zijn geeindigd denk ik dan?
Gelukkig is dit in ieder geval een puzzel waarvan je zelf aardig kan inschatten hoeveel punten je zou moeten hebben.
pi_185974007
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 17:46 schreef PnavE_81 het volgende:
Dit jaar viel het redelijk mee met de foutjes in de puzzel zelf vond ik (in vergelijking met andere jaren toch), maar fouten in de uitslagen is wel erg jammer...
Niet alle foutjes waren verbeterd (zie de hoofdletter A van Augustus bij 8, velen hadden dit misschien als een hint gezien) en er zijn nog wel een aantal vaagheden waar ik nog mijn vraagtekens over heb en die niet worden verduidelijkt door de uitwerkingen.

quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 17:46 schreef PnavE_81 het volgende:
Zouden er dan ook mensen met 80 punten te veel zijn geeindigd denk ik dan?
Geen flauw idee of die er zijn, maar misschien melden die mensen zich niet, want mooie klassering :P

quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 17:46 schreef PnavE_81 het volgende:
Gelukkig is dit in ieder geval een puzzel waarvan je zelf aardig kan inschatten hoeveel punten je zou moeten hebben.
Ligt eraan hoe precies je het puntenaantal wil hebben, bij mij gaat dat op halve punten en dan is dat niet heel duidelijk meer. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door CarloV op 01-04-2019 18:01:51 ]
pi_185974229
quote:
Ligt eraan hoe precies je het puntenaantal wil hebben, bij mij gaat dat op halve punten en dan is dat niet heel duidelijk meer. ;)
je mag toch een klein beetje hopen dat ze bij deze categorie deelnemers toch nog even een keertje goed kijken of ze niet ergens een foutje hebben gemaakt :S
pi_185974376
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 18:11 schreef PnavE_81 het volgende:

[..]

je mag toch een klein beetje hopen dat ze bij deze categorie deelnemers toch nog even een keertje goed kijken of ze niet ergens een foutje hebben gemaakt :S
Dat is zeker waar. Maar het is lastig om in een oogopslag te zien waar dan dat "foutje" zit. Dit jaar was ik foutloos, dus dan ligt die halve punt verschil ergens anders.

Ander voorbeeld: In 2014 werd ik gedeeld derde vanwege een typefout, al dacht ik in eerste instantie dat ik de associatievraag fout had omdat mijn antwoord niet bij de uitwerkingen stond, die werd dan weer wel goedgerekend. Dus alternatieve antwoorden kunnen soms ook juist weer goed zijn, ook al wordt er niks over gezegd in de uitwerkingen.

Ik weet niet in hoeverre dat dit jaar het geval is, de kans op alternatieve antwoorden was vrij klein bij de meeste opgaven. Op vraag 8 misschien na dan.

Verder weet je niet of je bij een "half antwoord" ook "halve punten" krijgt. Ook dat gebeurt soms nog wel eens.

[ Bericht 7% gewijzigd door CarloV op 01-04-2019 18:25:02 ]
pi_185976450
Ik heb inderdaad ook nog geen definitief antwoord ;)
pi_185980692
Wat betreft foutjes in de puzzel: bij het citaat van Escher in 11c staat in de uitwerking 'popart', dat moet volgens mij 'opart' zijn. Op diverse sites vind je beide varianten, maar onder andere de documentaire 'Het oneindige zoeken' (terug te zien op NPO start) is toch echt sprake van 'opart'.
pi_185981331
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 22:51 schreef Youri165 het volgende:
Wat betreft foutjes in de puzzel: bij het citaat van Escher in 11c staat in de uitwerking 'popart', dat moet volgens mij 'opart' zijn. Op diverse sites vind je beide varianten, maar onder andere de documentaire 'Het oneindige zoeken' (terug te zien op NPO start) is toch echt sprake van 'opart'.
Hier nog een paar:
Opgave 16: cabinet is met een "c" gespeld ipv gebruikelijker "k"
Opgave 20: Zit een extra spatie bij 6+6= 9, ik had nog het idee dat dit een hint voor het thema kon zijn net als met Augustus bij 8. Immers 6+6=12 en dan heb je 129 dus RSA-129. Nou is dit heel vergezocht, maar het idee is dan dat je alle foutjes gaat verzamelen om zo iets nieuws te vormen. Ze werden dit keer namelijk niet verbeterd, dus misschien zit er wel wat achter.
Typografisch: Met alle dubbele "ff" lijkt er iets mis te zijn, maar dat is slechts het lettertype (gecontroleerd).

Bij 11c, zat ik met die stipjes op de achtergrond, dat zijn namelijk precies genoeg om "The magic words are squeamish ossifrage" neer te zetten (zonder spaties), dus wellicht dat je die nog ergens overheen kon leggen (was me te lastig). Verder zijn die stipjes vreemd, omdat je binnen de cirkels ook nog stipjes had moeten verwachten als het gridpoints zijn en de ruimte tussen de cirkels transparant is. Dus ja weet niet of dit een grafische fout was of echt een reden had.
pi_185994389
Ook wij hebben gezocht of de vorm van 11c nog iets betekende. Het lijkt erg op het schilderij 'Target' van Jasper Johns, en dat is op zijn beurt weer een popart schilder. Maar goed, dat lijkt dus verder nergens op te slaan.
  woensdag 3 april 2019 @ 11:21:03 #34
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_186006247
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 23:21 schreef CarloV het volgende:

[..]

Hier nog een paar:
Opgave 16: cabinet is met een "c" gespeld ipv gebruikelijker "k"
Dit is natuurlijk om het maken van het woord 'kerstpuzzel' moeilijker te maken (nu staan er maar 1 'k' en 2 'z''s in de tekst).
pi_186006421
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 11:21 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk om het maken van het woord 'kerstpuzzel' moeilijker te maken (nu staan er maar 1 'k' en 2 'z''s in de tekst).
Zou kunnen, daar heb ik ook heel veel last van gehad, samen met het aantal M'en, G'en, R'en en het overschot aan T's en N'en waar je normaal gesproken te kort aan hebt :P

Maar goed dat is meer omdat ik mijn eigen regels erbij verzin om het voor mezelf nog interessant te maken. Anders is deze puzzel ondanks het tekort aan k's en z'en gewoon nog steeds veel te eenvoudig.
pi_186009347
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 11:32 schreef CarloV het volgende:

[..]

Maar goed dat is meer omdat ik mijn eigen regels erbij verzin om het voor mezelf nog interessant te maken. Anders is deze puzzel ondanks het tekort aan k's en z'en gewoon nog steeds veel te eenvoudig.
Uitdaging:
Zelfde puzzel, maar met de extra eis dat alle woorden alfabetisch oplopend moeten zijn. Hoe meer gebruikte letters, des te meer bonus.

Wie biedt?
pi_186014685
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 14:11 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Uitdaging:
Zelfde puzzel, maar met de extra eis dat alle woorden alfabetisch oplopend moeten zijn. Hoe meer gebruikte letters, des te meer bonus.

Wie biedt?
Dat is wel een uitdaging ja, misschien dat ik hier nog een keertje mee bezig ga! Want dan wil ik wel alles er in krijgen!
pi_186016166
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 18:07 schreef CarloV het volgende:

[..]

Dat is wel een uitdaging ja, misschien dat ik hier nog een keertje mee bezig ga! Want dan wil ik wel alles er in krijgen!
Ik zou van jou niet anders verwachten... :)
pi_186017324
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 19:13 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Ik zou van jou niet anders verwachten... :)
Ja alleen mijn laptop is kapot, dus het is nu nog een beetje vervelend om dan alles op een tablet te doen :P

Verder heb ik natuurlijk ook wel wat anders te doen dan puzzelen. Ik puzzel in principe alleen tijdens kerst, want dat kan ik nog verantwoorden aan mezelf ;)
pi_186026858
Eindelijk mn uitslag binnen :)
Met 65 punten heb je van de 1085 inzendingen een gedeelde 149e plaats behaald.
pi_186028422
Kreeg net een mail terug van de puzzelmakers waar ik punten had misgelopen. Ze hebben besloten niet in te gaan op vragen over scores, wel checken ze nog een keer je score als je zelf een ander puntenaantal geteld hebt.
Jaja
pi_186046231
Weten we nu eigenlijk al definitief wie gewonnen heeft/hebben?
pi_186047755
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 april 2019 10:47 schreef Erbo79 het volgende:
Weten we nu eigenlijk al definitief wie gewonnen heeft/hebben?
Een team van Fok+Viva geloof ik...
pi_186050008
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 12:33 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

Een team van Fok+Viva geloof ik...
Ik gok (Fok + Viva)^2, of (Fok + Viva)*Fok. Immers thabit zit op Fok, en TheSilentEnigma zit sowieso op beide ;)

quote:
6s.gif Op vrijdag 5 april 2019 10:47 schreef Erbo79 het volgende:
Weten we nu eigenlijk al definitief wie gewonnen heeft/hebben?
Ja thabit en TheSilentEnigma als team hebben gewonnen. Ik heb geen hoop meer op een extra punt. Ik ben nog wel in gesprek, maar ze zijn vrij vastberaden. De vastberadenheid is enigzins terecht, als de uitslag verandert moet je ook administratief allemaal dingen wijzigen, en je zit met een fout persbericht, en je moet de winnaars inlichten, etc. Maar ik ben dus ook vastberaden, dus ja dan duurt dat maar lang :P

Edit: Oh trouwens de Belgische uitwerkingen zijn er ook! (zie ander topic)

[ Bericht 2% gewijzigd door CarloV op 05-04-2019 16:03:31 ]
pi_186053351
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 15:17 schreef CarloV het volgende:

[..]
Edit: Oh trouwens de Belgische uitwerkingen zijn er ook! (zie ander topic)
Nou, top 100! (Misschien hebben er minder dan 100 mensen iets ingestuurd, maar dat terzijde.)
Jaja
  vrijdag 5 april 2019 @ 19:32:24 #46
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_186053862
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 19:09 schreef Geerart het volgende:

[..]

Nou, top 100! (Misschien hebben er minder dan 100 mensen iets ingestuurd, maar dat terzijde.)
Dat is een goede mogelijkheid als je kijkt naar hoe vaak vragen goed beantwoord zijn. Maar 65 hebben de laatste vraag goed en die is het meest beantwoord.
pi_186054984
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 19:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dat is een goede mogelijkheid als je kijkt naar hoe vaak vragen goed beantwoord zijn. Maar 65 hebben de laatste vraag goed en die is het meest beantwoord.
Nou ja goed was de eerste keer en duurde ff voordat de media in belgie aanwakkerde, dus het aantal downloads is wel erg groot voor dit aantal inzendingen. Blijkbaar velen die de hoop direct al opgaven! :P

Top 100 is inderdaad een zekerheidje als je hebt ingestuurd ;)
pi_186055265
Eerste puzzel AIVD 2011: 27 inzendingen. Jaar later 35 inzendingen. Zo gek is 92 dan nog niet. Dit jaar 1085 maar vorig jaar ook slechts 550. Ook in Nederland moest dit groeien en is het ook niet eens stabiel boven de 1000.
pi_186055525
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 19:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dat is een goede mogelijkheid als je kijkt naar hoe vaak vragen goed beantwoord zijn. Maar 65 hebben de laatste vraag goed en die is het meest beantwoord.
Ja stond erbij in de mail, 92 inzendingen dacht ik. Had zelf ook alleen de eerste en de laatste vraag gemaakt. Waar heb je dat overzicht kunnen vinden?
Jaja
pi_186055554
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 20:37 schreef SolarStorm het volgende:
Eerste puzzel AIVD 2011: 27 inzendingen. Jaar later 35 inzendingen. Zo gek is 92 dan nog niet. Dit jaar 1085 maar vorig jaar ook slechts 550. Ook in Nederland moest dit groeien en is het ook niet eens stabiel boven de 1000.
Dat is zeker waar! En ook gezien de moeilijkheidsgraad van Belgie. Maar de 1085 inzendingen was nooit gehaald als de NL puzzel zo moeilijk was als die van Belgie, je moet voor de gein eens kijken wat voor slagveld dat was :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 20:51 schreef Geerart het volgende:

[..]

Ja stond erbij in de mail, 92 inzendingen dacht ik. Had zelf ook alleen de eerste en de laatste vraag gemaakt. Waar heb je dat overzicht kunnen vinden?
In de inleiding van de uitwerkingen staat een tabel en een grafiek.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')