Het blijft dan ook anekdotisch bewijs. Is het echt zo erg? Er is veel bijval van andere ervaringsdeskundigen. Vermoed echter wel dat degenen die 'links' zijn het ook minder zal opvallen.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 10:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zo kun je het ook zien ja.
Ik geef overigens al een jaar of twintig les, dus ik heb ook wel enig contact met de onderwijsrealiteit. Die absurde beschrijvingen van Beertema heb ik nog nooit ergens herkend.
Maar dat is het lastige van PVV-politici. Je weet nooit of ze bewust in karikaturen en hyperbolen praten.
Dit is wel een belangrijk punt inderdaad: het gros is wrs te menselijk/dom om de eigen subjectieve input niet te herkennen en zien neutraliteit in 'linkse' aannames en standpunten.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Vermoed echter wel dat degenen die 'links' zijn het ook minder zal opvallen.
Valt nogal mee. Er gaan zachtst gezegd nogal wat wenkbrauwen omhoog als je voor de klas bijvoorbeeld FvD fascistisch zou noemen. En dan krijg je daarna nog eens bergen ouders over je heen. Dit soort uitspraken komen in de onderwijspraktijk echt niet of nauwelijks voor.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het blijft dan ook anekdotisch bewijs. Is het echt zo erg? Er is veel bijval van andere ervaringsdeskundigen. Vermoed echter wel dat degenen die 'links' zijn het ook minder zal opvallen.
Wel een verschil inderdaad. Bij acties die focussen op de uitingen van individuele mensen ligt het risico van een heksenjacht op de loer.quote:Op donderdag 28 maart 2019 21:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hier heb ik geen problemen mee. Dit gaat om schoolboeken en niet om mensen.
Oeh, deze opmerking is wel een beetje zwak.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:21 schreef Jigzoz het volgende:
Maar goed, vooralsnog lijkt een FvD'er-meldpunt de enige manier om die achterlijke heksenjacht te stoppen. Complotidioten zijn tenslotte nooit voor rede vatbaar.
Dit is gewoon een reactie a laquote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:33 schreef Franny_G het volgende:
Natuurlijk wordt het als een subjectieve uiting gepresenteerd. Echt, waar zien jullie docenten en schoolboekenauteurs nou eigenlijk voor aan?.
Ik schrijf zelf al een tijd mee aan een geschiedenismethode (Memo, van Malmberg). Als er iets is waar we als auteursteam de hele tijd mee bezig zijn, dan is het wel de teksten voortdurend kritisch bekijken of het wel voldoet aan de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Uiteraard schrijf je met een neutrale pen. Alsof het voorstelbaar is dat bijv het communisme als iets louter positiefs zou worden beschreven of zoiets. Hoe zie je zoiets voor je?
Er is geen linkse indoctrinatie. Maar waardevrij en meningloos lesgeven over geschiedenis is onmogelijk. Alleen al omdat in de keuze van de onderwerpen een bepaalde visie zit. Verder kennen we in Nederland vrijheid van onderwijs en bestaat er bijzonder onderwijs. Daar zit al in dat je vanuit een bepaalde levensbeschouwing kunt en mag lesgeven in NL.
Hoezo? Hoe stop je anders een heksenjacht die gebaseerd is op een complottheorie? Ik zie eigenlijk weinig andere opties. Ja, vervolging wegens laster en opruiing, maar dat werkt ze alleen maar in de hand.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:31 schreef Montagui het volgende:
[..]
Oeh, deze opmerking is wel een beetje zwak.
En daar komt nog bij dat een cartoon eigenlijk per definitie al een subjectieve uiting is. Er zullen altijd wel mensen te vinden zijn die zullen vallen over het voorbeeld dat je kiest om door de leerlingen te laten analyseren. En wat dan nog.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:33 schreef Franny_G het volgende:
Natuurlijk wordt het als een subjectieve uiting gepresenteerd. Echt, waar zien jullie docenten en schoolboekenauteurs nou eigenlijk voor aan?.
Ik schrijf zelf al een tijd mee aan een geschiedenismethode (Memo, van Malmberg). Als er iets is waar we als auteursteam de hele tijd mee bezig zijn, dan is het wel de teksten voortdurend kritisch bekijken of het wel voldoet aan de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Uiteraard schrijf je met een neutrale pen. Alsof het voorstelbaar is dat bijv het communisme als iets louter positiefs zou worden beschreven of zoiets. Hoe zie je zoiets voor je?
Er is geen linkse indoctrinatie. Maar waardevrij en meningloos lesgeven over geschiedenis is onmogelijk. Alleen al omdat in de keuze van de onderwerpen een bepaalde visie zit. Verder kennen we in Nederland vrijheid van onderwijs en bestaat er bijzonder onderwijs. Daar zit al in dat je vanuit een bepaalde levensbeschouwing kunt en mag lesgeven in NL.
Mooi dat open grenzen, de EU, massamigratie en linkse censuurneigingen in het onderwijs negatief belicht worden.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:33 schreef Franny_G het volgende:
daar hoort bij dat je kinderen leert wat het leven in een democratie inhoudt en wat er bijv in onze grondwet staat. Dingen die daartegen in druisen, worden dan ook als zodanig benoemd.
Vooralsnog ben ik ook geneigd naar een complottheorie. Zeker gelet op al die 'meldpunten' in het verleden en waar nog geen net rapport van is opgemaakt. Daarom vind ik ook dat ze nu moeten doorpakken en het concreet maken. Zo niet, dan ophouden met huilen.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoezo? Hoe stop je anders een heksenjacht die gebaseerd is op een complottheorie? Ik zie eigenlijk weinig andere opties. Ja, vervolging wegens laster en opruiing, maar dat werkt ze alleen maar in de hand.
Degenen die tot taak hebben dergelijke zaken aan de Grondwet te toetsen zien dat allemaal niet als ongrondwettelijk. Dat lijkt me een redelijk criterium voor grondwettelijkheid. Met het beleid kun je het natuurlijk oneens zijn, maar dat is een andere discussie.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:44 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Mooi dat open grenzen, de EU, massamigratie en linkse censuurneigingen in het onderwijs negatief belicht worden.
Maar dat kán dus op deze manier niet. Dan staan de woorden fascisme en FvD een keer op hetzelfde schoolbord. Wat heb je dan aangetoond? Geen hol.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:45 schreef Montagui het volgende:
[..]
Vooralsnog ben ik ook geneigd naar een complottheorie. Zeker gelet op al die 'meldpunten' in het verleden en waar nog geen net rapport van is opgemaakt. Daarom vind ik ook dat ze nu moeten doorpakken en het concreet maken. Zo niet, dan ophouden met huilen.
Gezien je reactie weet ik dat jij die boeken niet gelezen hebt. Maakt niet uit, maar trek dan niet zo'n grote broek aan.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 01:21 schreef probeer het volgende:
[..]
Geen enkele van die boeken zegt ook maar iets over de situatie op Nederlandse universiteiten.
Haha.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:48 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Degenen die tot taak hebben dergelijke zaken aan de Grondwet te toetsen zien dat allemaal niet als ongrondwettelijk. Dat lijkt me een redelijk criterium.
Hoe moet de inspectie erachter komen dan?quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar dat kán dus op deze manier niet. Dan staan de woorden fascisme en FvD een keer op hetzelfde schoolbord. Wat heb je dan aangetoond? Geen hol.
Als er echt wat aan de hand was, dan greep de inspectie wel in.
Maar goed, die zitten ongetwijfeld ook in het complot...
Je hebt verifieerbare context nodig.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar dat kán dus op deze manier niet. Dan staan de woorden fascisme en FvD een keer op hetzelfde schoolbord. Wat heb je dan aangetoond? Geen hol.
Dankzij 'rechts' ja. Zeker niet doordat het allemaal zo links is.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:50 schreef Oostwoud het volgende:
Ook in het onderwijs is het Rijnlandmodel zo goed als afgeschaft.
Waar heb ik het over links of rechts? Ik stel iets vast.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dankzij 'rechts' ja. Zeker niet doordat het allemaal zo links is.
Baudet zelf is nogal Angelsaksisch georiënteerd ook.
Exact. En die wordt volledig buiten beschouwing gelaten.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:52 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Je hebt verifieerbare context nodig.
"Waar denken jullie aan bij GroenLinks?" (De klas noemt een aantal trefwoorden.) "Goed, dat schrijven we op..."
"Waar denken jullie aan als ik FvD zeg?" (Enz.)
Indoctrinatie?
De grondwet wordt in Nederland niet getoetst, vandaar ook artikel 137C en D welke in strijd zijn met de grondwet. Een goed begin voor FvD is om de grondwet weer toetsbaar te maken, dan hebben ze automatisch gedoogsteun van D66, en kan vervolgens een rechter kijken of er ongrondwettelijke wetten gemaakt zijn in Nederland.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:48 schreef Iblardi het volgende:
Degenen die tot taak hebben dergelijke zaken aan de Grondwet te toetsen zien dat allemaal niet als ongrondwettelijk. Dat lijkt me een redelijk criterium voor grondwettelijkheid. Met het beleid kun je het natuurlijk oneens zijn, maar dat is een andere discussie.
Je kunt je ook afvragen hoeveel de samenleving als geheel ermee wint als je Big Brother-achtige praktijken in de klas introduceert om volstrekte neutraliteit in het onderwijs af te dwingen. Welk doel is daarmee gediend, en heiligt dat doel de middelen?quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Exact. En die wordt volledig buiten beschouwing gelaten.
Komt nog eens bij dat de tentakels van politieke partijen simpelweg geen plek hebben in het klaslokaal. Begin dan maar een eigen school of zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |