VFT Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!
Over vit K:
Ik las laatst daarover dat er onderzoeken zijn geweest dat de eerste colostrum van moedermelk heeel grote hoeveelheden vitamine K bevat. Als je je baby dus borstvoedt, vooral vanaf het begin zonder bijvoeding, dan krijgt je baby genoeg binnen. Dat er met moedermelk niet genoeg zou zijn, stamt nog uit de tijd dat baby's vaak in ziekenhuizen werden geboren en in andere ruimtes verbleven en waarbij de borstvoeding aan het begin niet altijd makkelijk op gang kwam en/of er meer bijvoeding werd gegeven (suikerwater en zo).
Daarnaast is er geen goed basis uitgangspunt van de hoeveelheid die een baby 'zou moeten hebben'. Nu wordt soms gezegd dat baby's 'te weinig' hebben, maar dat is niet echt goed gefundeerd omdat niemand eigenlijk weet wat het natuurlijke uitgangspunt is (nu wordt dat gebaseerd op wat een volwassenen zou moeten hebben, maar zelfs daarvan is niet per se een natuurlijk uitgangspunt bekend). Ik zelf denk dat het misschien juist nodig is om minder te hebben ivm de veranderende bloedsomloop vlak na de geboorte. En dat het daarom pas met het eerste colostrum wordt doorgegeven.
Als je baby extra risico's heeft op bepaalde bloeding, bijv. door vaccuumtang verlossing, dan kun je wellicht juist wel overwegen om vit K bij te geven omdat dat kan helpen om bepaalde zulke bloedingen te verminderen. Maar bij laagrisico baby's komen die bloedingen zo weinig voor, dat ik zelf niet preventief daartegen stoffen wil toedienen bij m'n netgeboren baby.
Hier dus gekozen om geen vit K te geven, ik kan zelf evt. op mijn (natuurlijke) inname letten om via de borstvoeding door te geven. Ik ga er vanuit dat als ik voldoende heb om door te geven, dat er dan altijd genoeg wordt doorgegeven via de bv. Ik let dan dus liever zelf op mijn voeding.