abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185890618
Ik heb een studie gekozen waarvan ik eigenlijk al lange tijd weet dat het de verkeerde keuze was.

Destijds heb ik het afgemaakt om niet met een schuld te blijven zitten (oude leensysteem waarbij lening een gift werd)

Mijn opleiding bied simpel gezegd werk in 3 verschillende categorieën.

Na mijn diploma te hebben ontvangen heb ik tóch gesoliciteerd op een baan in categorie 1 om het een kans te geven. Dit stond me helaas toch al snel tegen en na een half jaar ging ik opzoek naar iets anders.

Ik leerde mijn huidige partner kennen en ben verhuisd naar de randstad. Daar een baan aangenomen in categorie 2. Dit was echter een baan met zeer slechte werkomstandigheden en een nog onprettigere bedrijfsfeer.

Mijn contract werd uiteindelijk bij de 2e keer niet verlengd aangezien er geen klik was tussen mij en het team, en na ruim 1 jaar moest ik opzoek naar iets anders.

Sinds begin dit jaar ben ik begonnen in categorie 3, de laatste optie, waarna ik alle mogelijke banen binnen mijn opleidingsgebied heb gehad.

En jullie raden het al: wederom geen succes.

Na een voortgangsgesprek heb ik te horen gekregen dat ze me als persoon een fijne collega vinden en me goed in het team vinden passen maar dat mijn werk écht niet voldoende is.

Ik krijg nog de kans om me te verbeteren maar heb er een heel slecht gevoel over aangezien ik zelf ook voel dat ik totaal niet gelukkig wordt van dit werk.

Het is zo erg dat ik nu wakker lig om het feit dat ik over een paar uur weer moet gaan.

Ik heb me al een aantal keren verdiept in de kosten van een nieuwe studie, ook eventueel via LOI ed. Maar ik kan dat echt niet betalen, waardoor studeren gewoon geen optie meer is.

De enige optie die ik nu nog heb is het doen van onopgeleid werk, aangezien mijn studie nergens anders bij aansluit dan het specifieke werkveld waarin ik nu alles heb verkend.

Ik ben 27 jaar oud en heb werkelijk niks maar dan ook niks bereikt in mijn leven. Voel me ontzettend depressief en zie het leven ook eigenlijk niet meer zitten.

Alle tijd die ik hierin heb gestoken is voor niks geweest, en nu kan ik werk gaan doen dat evenmin leuk zal zijn maar ook nog ontzettend slecht verdiend.

Is er iemand hier die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt, en zo ja hoe ben je hier mee omgegaan? Want ik weet op dit moment echt niet hoe ik nog iets van mijn leven ga maken...
  donderdag 28 maart 2019 @ 04:55:40 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185890632
Je bent meer dan je opleiding... er zijn functies die vragen om "hbo-werk-en-denk-niveau" zonder specifieke studie. Ook mbo-niveau kun je aan...
Werk categorie 2 kun je bij een leuker bedrijf proberen.

Ik heb een coach gekregen om uit te zoeken hoe je in de arbeidsmarkt past. Dat is duur, maar ik neem aan dat het ook met zelfstudie kan. Het gaat erom dat je je vaardigheden in kaart brengt en daarmee gaat zoeken naar een vacature.

Je bent nog jong. Stap 1 is zorgen dat je geld binnen krijgt. Stap 2 is doorgroeien. Als jij bij een goed bedrijf binnenkomt en je laat zien wat je kunt, is het ook voor hun beter jou op de goede plek te zetten en je cursussen aan te bieden om optimaal te functioneren.
Er zijn maar weinig mensen die aan de top beginnen.

Een tweede studie zou ik niet meer beginnen (tenzij via een bedrijf). Hoge kosten, als je klaar bent, ben je oud, de kans dat je dan wèl leuk werk krijgt lijkt me klein.

Naast een dom baantje kun je je via vrijwilligerswerk ontwikkelen, zodat je meer vaardigheden onder de knie krijgt, waarmee je bij sollicitaties je voordeel kunt doen.
pi_185890839
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 04:55 schreef Lunatiek het volgende:
Je bent meer dan je opleiding... er zijn functies die vragen om "hbo-werk-en-denk-niveau" zonder specifieke studie. Ook mbo-niveau kun je aan...
Dit ja.

Zelf ook HBO studie gedaan en alleen afgemaakt zodat ik niks terug hoef te betalen, daarna niet eens gesolliciteerd in dat vakgebied. Je hebt meer kansen dan je denkt. Ga eens naar een paar uitzendbureaus en vertel daar je situatie.

Wat lijkt je bijvoorbeeld wel leuk om te doen?
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_185890882
En als je toch een studie wil. Veel opleidingen in de zorg hebben een werk/ leer traject. Dan verdien je dus vanaf dag 1.
Dat zal een stuk minder zijn als je nu hebt maar plezier in je werk is ook veel waard
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_185890944
Ik ben met alleen VWO diploma gaan werken en zat na enkele jaren op MBO4/MBO+ niveau kwa inhoud en ruimschoots kwa salaris. Je hebt nu eenmaal denkniveau, dus kan veel zaken tijdens het werken leren en jezelf verbeteren.

Ik heb wel gevoel voor techniek, dat maakt het wel makkelijker om een baan te vinden en door te groeien, dat wel.
.
pi_185890964
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 06:51 schreef Fer het volgende:
Ik ben met alleen VWO diploma gaan werken en zat na enkele jaren op MBO4/MBO+ niveau kwa inhoud en ruimschoots kwa salaris. Je hebt nu eenmaal denkniveau, dus kan veel zaken tijdens het werken leren en jezelf verbeteren.

Ik heb wel gevoel voor techniek, dat maakt het wel makkelijker om een baan te vinden en door te groeien, dat wel.
Dit ja, ik ben zelf in de IT werkzaam, maar ook daar kom ik genoeg mensen tegen die verder geen IT gerelateerde opleiding hebben genoten.
pi_185891017
Klopt maar zelfs zonder technische knobbel haal je vrij makkelijk een heftruck certificaat of vca.

Met wat talent voor organiseren ben je snel een goede planner.
.
pi_185891056
M'n collega heeft Nederlandse taal gestudeerd aan de universiteit en werkt nu op een kantoor van een enorm groot bedrijf.

Wat ik bedoel te zeggen is dat ze tegenwoordig niet perse meer kijken naar je opleiding maar naar je vaardigheden. Er is heus wel wat mogelijk.

Zou je eerder druk maken om de korte periodes die je bij bedrijven werkt want dat zegt wel wat.
  donderdag 28 maart 2019 @ 07:21:05 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185891116
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 07:12 schreef Harlekien het volgende:

Zou je eerder druk maken om de korte periodes die je bij bedrijven werkt want dat zegt wel wat.
Met al dat flex let men daar nu minder op.
  donderdag 28 maart 2019 @ 07:21:14 #10
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_185891119
quote:
M'n collega heeft Nederlandse taal gestudeerd aan de universiteit en werkt nu op een kantoor van een enorm groot bedrijf.

Wat ik bedoel te zeggen is dat ze tegenwoordig niet perse meer kijken naar je opleiding maar naar je vaardigheden. Er is heus wel wat mogelijk.

Als koffiejuf of heeft hij nog iets te betekenen daar?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_185891124
GC / [Vraag wat je wil] een anesthesiemedewerker in opleiding Is anesthesie verpleegkundige iets voor je? Ik lees net dat daar een tekort aan is.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_185891263
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 07:21 schreef valentijn101 het volgende:
GC / [Vraag wat je wil] een anesthesiemedewerker in opleiding Is anesthesie verpleegkundige iets voor je? Ik lees net dat daar een tekort aan is.
Ik sprak een laatst iemand in een wijk/gezondsheidscentrum, die prikte bloed en nam samples voor laboratoriumonderzoek. Ik weet niet meer hoe, maar die kwam ook van fabriekswerk af. Hij was al aardig op leeftijd, dus het is echt wel mogelijk.
.
pi_185891333
Heb niet alles gelezen in dit topic. Maar de opleiding is voor mij minder relevant. Alleen leuk dat je een bepaald niveau hebt.

De vacatures hier hebben vaak wel een richting erbij staan, maar ik geloof dat allemaal wel. Werkervaring, hoe iemand in het leven staat en of ik kan inschatten dat hij/zij het werk kan is voor mij veel belangrijker.

Je bent dus niet verdoemd naar onopgeleid werk. De zoektocht naar een baan die bij je past is alleen wat lastiger. Meer niet.
pi_185891343
Van de laatste die ik heb aangenomen weet ik niet eens wat hij gestudeerd heeft. :@

Vast iets interessants.
  Moderator donderdag 28 maart 2019 @ 07:58:54 #15
5428 crew  miss_sly
pi_185891448
Je zegt dat je een andere studie niet kan betalen, maar heb je wel al een idee wat je zou willen doen? Of alleen maar iets anders dan wat je gestudeerd hebt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_185891496
Als geld het probleem is, kun je misschien ergens een BBL-plek zoeken, dan doe je een opleiding terwijl je al wel geld verdient.
pi_185891541
quote:

Als je het maar kan onderbouwen hoeft dat geen probleem te zijn.
pi_185891621
joh, kansen zat.

zelf ooit lang geleden MEAO administratief gedaan, daarna de IT ingerold en nu ben ik IT-consultant, per 1 juni mijn baan opgezegd en gaan we reizen organiseren in Siberië. je kan alle kanten op, zoek eerst eens uit wat je wilt, kijk dan wat de mogelijkheden zijn, en ga daar aan werken.

Je kan in ieder geval zeggen dat je het 3 maal geprobeerd hebt, dat het toch blijkt dat het niet bij je past is jammer maar kan gebeuren.
pi_185892099
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 08:20 schreef Noudanzeg het volgende:
joh, kansen zat.

zelf ooit lang geleden MEAO administratief gedaan, daarna de IT ingerold en nu ben ik IT-consultant, per 1 juni mijn baan opgezegd en gaan we reizen organiseren in Siberië. je kan alle kanten op, zoek eerst eens uit wat je wilt, kijk dan wat de mogelijkheden zijn, en ga daar aan werken.

Je kan in ieder geval zeggen dat je het 3 maal geprobeerd hebt, dat het toch blijkt dat het niet bij je past is jammer maar kan gebeuren.
Iedereen kan dus makkelijk de IT binnen rollen tegenwoordig. Ook allemaal gratis traineeships ervan worden aangeboden. Om gek van te worden. Iedereen wordt in de IT ingezet. Dat is geen vererende functie meer, maar slechts dat de gehele maatschappij gebasseerd is op het kunstmatige en men niks meer van de natuur, emoties, over zichzelf of het primitieve tegenwoordige nog af weet.

Maar wat als je nu psycholoog of hersen neurobiologywetenschapper wilt worden? Daar worden geen gratis traineeships en cursussen voor aangeboden. Daar is tekort en zo opleiding van minimaal 5jaar doe je niet meer op je 27e. Want je wilt ook kinderen, want je hebt geen geld, want je wilt eventueel ook naar het buitenland. Oftewel een baan waar je geen passie voor hebt moeten nemen met hopelijk zo weinig mogelijk uren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Naregenkomtzon op 28-03-2019 09:10:44 ]
  donderdag 28 maart 2019 @ 09:09:16 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_185892177
Zoals meerderen al zeggen. Ik denk niet dat je veroordeeld hoeft te zijn tot ongeschoold werk als je een beetje intelligent en gemotiveerd bent. Een HBO diploma is op zichzelf al wel wat waard omdat het aantoont dat je een niveau hebt. Dus er zijn buiten je beroep waarschijnlijk ook wle mogelijkheden. Zeker nu de stand van de economie goed is ontstaat daar wel ruimte.

En soms zijn een paar cursussen wel genoeg als het om ontbrekende kennis gaat. Dat is qua kosten/tijd nog wel te overzien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 28-03-2019 09:31:04 ]
pi_185892210
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:09 schreef Hexagon het volgende:
Zoals meerderen al zeggen. Ik denk niet dat je veroordeeld hoeft te zijn tot ongeschoold werk als je een beetje intelligent en gemotiveerd bent. Een HBO diploma is op zichzelf al wel wat waard omdat het aantoont dat je een niveau hebt. Dus er zijn buiten je beroep waarschijnlijk ook wle mogelijkheden. Zeker nu de stand van de economie goed is ontstaat daar wel ruimte.

En soms zijn een paar cursussen wel genieg als het om ontbrekende kennis gaat. Dat is qua kosten/tijd nog wel te overzien.
Cursussen zijn niet genoeg voor werk in de zorg en de medische kant. Ondanks dat ik cursussen vermeld in mijn motivatiebrief ben ik elke keer afgewezen bij medische vacatures en in de zorg al is het op MBO niveau.

Je moet officieel BIG geregistreerd zijn en een basisarts zijn kost minimaal 5jaar studie.

Bij IT kan je wel prima cursussen volgen en bij prima bedrijf werken zonder opleiding omdat ze dolgraag je willen hebben door IT tekort.

[ Bericht 4% gewijzigd door Naregenkomtzon op 28-03-2019 09:18:07 ]
pi_185892244
Je moet je eigenbeeld en zelfs zin om te leven echt niet laten afhangen van je werk. Het is maar werk en dat doe je om cash binnen te harken. Je bent pas 27 dus nog kans en tijd genoeg om middels cursussen ed je om te scholen.

En vaak is het helemaal niet nodig maar kan je gewoon wat anders gaan doen dat je wel ligt, je kan iig aantonen een HBO-niveau te hebben.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_185892262
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:12 schreef Naregenkomtzon het volgende:

[..]

Cursussen zijn niet genoeg voor werk in de zorg en de medische kant.
Je moet officieel BIG geregistreerd zijn en een basisarts zijn kost minimaal 5jaar studie.
Ja jezus arts is wel even een heeeeeel andere categorie.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_185892305
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:15 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ja jezus arts is wel even een heeeeeel andere categorie.
Haha ja, heb jij de oplossing?
  donderdag 28 maart 2019 @ 09:33:20 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_185892495
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:12 schreef Naregenkomtzon het volgende:

[..]

Cursussen zijn niet genoeg voor werk in de zorg en de medische kant. Ondanks dat ik cursussen vermeld in mijn motivatiebrief ben ik elke keer afgewezen bij medische vacatures en in de zorg al is het op MBO niveau.

Bij IT kan je wel prima cursussen volgen en bij prima bedrijf werken zonder opleiding omdat ze dolgraag je willen hebben door IT tekort.

Je hoeft ook niet per se in de zorg te werken natuurlijk. En in de zorg zijn dan weer veel leerwerktrajecten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')