abonnement Unibet Coolblue
pi_185879967
Waarom stop je eigenlijk met ademhalen? En wanneer stoppen ze met beademen? Als in, word je soms wel eens wakker terwijl de slang er nog in zit?
  woensdag 27 maart 2019 @ 17:05:25 #103
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185880172
quote:
5s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:38 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Maar die bewustwording is nu vooral gebaseerd op eigen verklaring. Waarom niet gelijk genotyperen zodat je de rest van je leven er profijt van hebt?
Leuk onderzoek voor een arts in opleiding misschien ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:41 schreef klaasweetalles het volgende:
doe je ook aan euthanasie?
Nee. ;)

quote:
5s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:52 schreef LTVDK het volgende:
Afgelopen jaar ben ik helaas een aantal keer onder narcose geweest, de eerste paar keer weer ik vrij weinig meer van (ook omdat ik helemaal volgepropt werd met ketamine en andere pijnstillers). Maar de laatste keer wel gewoon bewust meegemaakt. Het zal vast per ziekenhuis verschillen, maar de 'intake' voor de operatie (wegen, conditie etc.) was ruim een week voor de operatie zelf. Waarom is dit zo ver van tevoren en niet gewoon op dezelfde dag als de operatie?
Omdat er dan nog iets mee gedaan kan worden, zoals als de patiënt een hoge bloeddruk blijkt te hebben. Het liefst is een hoge bloeddruk onder controle met medicatie, omdat dit ook gevaren tijdens de anesthesie met zich mee brengt wanneer deze hoge is normaal gesproken.

Als het een geplande ingreep is die ook nog uitgesteld kan worden, dan kan dit nog. Als pas op de dag zelf dit gevonden wordt, dan loopt men een groter risico óf de operatie gaat niet door en er is ineens 'ruimte' in een OK-programma, welke tijd schaars is.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 27 maart 2019 @ 17:08:15 #104
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185880210
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 16:56 schreef Miss-X het volgende:
Waarom stop je eigenlijk met ademhalen? En wanneer stoppen ze met beademen? Als in, word je soms wel eens wakker terwijl de slang er nog in zit?
Meestal wordt de anesthesie gestart met Propofol. Als 'bijwerking' heeft deze dat het een ademstop geeft.

Aan het einde van de operatie worden de anesthesiemiddelen verlaagd of uitgezet en dan neemt je lichaam het ademhalen weer zelf over. Dit is het moment om te stoppen met beademen (daarop is de beademingsmachine ook ingesteld). ;)

En ja, je kan wakker worden terwijl de tube er nog in zit. Alleen van dit moment herinnert bijna niemand zich. :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 27 maart 2019 @ 17:08:53 #105
432997 Ven1972
Man met humor
pi_185880225
Ik ben vroeger heel vaak geopereerd, ben al gewend aan verschillende narcose. Maar de laatste keer dat ik geopereerd aan CI in UMCG in Groningen was ik zo stoned van narcose, dat mij heel rustig heeft gemaakt na operatie. En ik heb toen ook veel water gedronken na operatie waar het narcose uit mijn lichaam moest gaan.
Ik kreeg dan ook vol gevoel in de blaas vanwege de narcose, waar ik uren na operatie moeilijk kon plassen.

Ik gebruik nu voor mijn diabetes nog Metformine, waar ook door als ik toch geopereerd zou worden volgens de protocol 2 dagen mee moeten stoppen wegens mogelijke schade aan nieren bij narcose. Is dat per ziekenhuis verschillend hoe je ook met diabetespatiënten behandelt voor een operatie. Zo krijgt men de patiënt alvast infuus met glucose nadat hij of zij geopereerd wordt. En ook bloedsuiker moeten vaker gecontroleerd worden zodat bloedspiegel goed is of niet.
Humor, serieus en vrolijk!
  woensdag 27 maart 2019 @ 17:16:24 #106
370767 Rafeiro
do alentejo
pi_185880351
Als je echt extreme pijn hebt willen ze je vaak geen morfine geven, heeft dat te maken met de eventuele samenwerking met anesthesie?
You sound reasonable...Time to up my medication.
  woensdag 27 maart 2019 @ 17:16:41 #107
111260 Charmian
a little joy
pi_185880357
Is het waar dat je allerlei geheimen onthuld als je uit je narcose ontwaakt? :D
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
  woensdag 27 maart 2019 @ 17:30:04 #108
370767 Rafeiro
do alentejo
pi_185880558
Oh en slaapmedicatie is net zo. Te snel verslavend, snel minder functioneel. Zit daar nog enige logica in? :@ Het is er toch om een doel te dienen? Morfine is soms echt een "joke" enige keer dat ik mijn pijn een 10 gaf was vlak na een morfine injectie. Op Nitrazepam, blijkbaar een zwaar middel heb ik nooit meer dan 90 minuten geslapen.
Zijn er artsen of richtingen waar je daarvoor heen kan gaan?
Ik slaap zelden meer dan 2-4 uur en sta derhalve open voor veel opties.
Moe zijn, en dan bedoel ik dus echt moe zijn is zo onvoorstelbaar naar. Na 5-7 dagen begin je echt te hallucineren, beginnen schaduwen te leven. en je schrikt constant weer "wakker".
Echt dit gun ik niemand, maar het bestaat. Is daar wat aan te doen?
You sound reasonable...Time to up my medication.
  woensdag 27 maart 2019 @ 18:02:02 #109
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_185880996
Ben je vanuit een andere functie op het idee gekomen om anesthesiemedewerker te worden?
  woensdag 27 maart 2019 @ 18:03:25 #110
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185881015
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Omdat je gewoon kunt praten in het kapje en het ook verstaan wordt. ;)
Als je bezig met diep inademen via de neus (wat de opdracht is) lukt dat niet.
  woensdag 27 maart 2019 @ 18:30:21 #111
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_185881551
Ik ben na een algehele narcose altijd enorm beroerd en moet 2/3 dagen flink overgeven. Is er een medicijn die dit kan tegenhouden? Ik heb het al meerdere keren gevraagd aan de anesthesiemedewerker maar ze schrijven het op en doen er volgens mij niks mee omdat het elke keer onder narcose zo blijft.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_185881762
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 11:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jeetje, heftig!

In principe is de stelregel dat volwassenen met een infuus in slaap gaan. Kinderen gaan met het gas of infuus (infuus voornamelijk oudere kinderen die het begrijpen).
Met gas kan wel, maar hoe groter de patiënt, hoe langer het duurt... En het is gewoon minder controleerbaar dan via het infuus. Zeker omdat je dan geen infuus hebt om medicatie te kunnen geven wanneer er iets gebeurd (zoals een hele lage bloeddruk).

Qua ingreep maakt het niet uit, als je met 'gas' in slaap gaat, krijg je daarna alsnog een infuus, alleen merk je er dus niks van. ;) En dan kunnen ze ook overschakelen van 'gas'-narcose naar 'infuus'-narcose.
In geval van infuus-narcose, om welke hoeveelheden hebben we het dan? Is het een paar druppels per minuut, of gaan er liters doorheen? :P

En als je het hebt over "narcose", gaat het dan om pijnstilling (verdoving), slaapmiddel, spierverslappers, alles tegelijk?
pi_185881899
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:16 schreef Charmian het volgende:
Is het waar dat je allerlei geheimen onthuld als je uit je narcose ontwaakt? :D
Ik heb wel eens gehad dat iemand wakker werd na propofol en die vertelde dat ie zich ongeveer zo lekker voelde als in de jaren ‘60, toen ie wat blowtjes op had :)
pi_185882145
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 15:40 schreef Kirb het volgende:
Je geeft aan dat er een groot tekort is aan anesthesiemedewerkers, is er dan ook echt een tekort aan aanmeldingen voor de opleiding? Of worden er te weinig geschikte kandidaten gevonden/haken mensen tijdens opleiding af?

Weet jij toevallig of er ook wel eens mensen worden aangenomen die uit een totaal andere branche komen qua werk? Of vooral schoolverlaters/verpleegkundigen?

Lijkt me tof werk! /wieweetooit :P
Toen ik 2 jaar geleden solliciteerde waren er 60 aanmeldingen :o

Gelukkig aangenomen en inmiddels in het 3e en laatste jaar beland. Beste keus ooit geweest ^O^ ^O^

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar in welk ziekenhuis werk je? (En als je dat liever niet zegt, academisch of perifeer? ) en zou je ooit nog eens willen gaan zzp'en?
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_185882504
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:47 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ik heb wel eens gehad dat iemand wakker werd na propofol en die vertelde dat ie zich ongeveer zo lekker voelde als in de jaren ‘60, toen ie wat blowtjes op had :)
P
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:47 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ik heb wel eens gehad dat iemand wakker werd na propofol en die vertelde dat ie zich ongeveer zo lekker voelde als in de jaren ‘60, toen ie wat blowtjes op had :)
Propofol is dan ook ee nwondermiddel.
  woensdag 27 maart 2019 @ 19:29:39 #116
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_185882794
Wat is het verschil tussen een roesje en een narcose?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_185884045
Wie bepaalt de hoeveelheden narcosemiddel? En wie beademt de patiënt met zo’n ballon, is dat ook degene die daadwerkelijk intubeert?

Ik moet dit jaar een operatie ondergaan en ben echt heel erg bang dat ik sterf door de narcose :-(
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_185884437
Klopt het dat jullie altijd van een golfbaan afgetrokken moeten worden zodra er een ruggeprikje gezet moet worden?
-nee-
pi_185885793
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:58 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Toen ik 2 jaar geleden solliciteerde waren er 60 aanmeldingen :o

Gelukkig aangenomen en inmiddels in het 3e en laatste jaar beland. Beste keus ooit geweest ^O^ ^O^

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar in welk ziekenhuis werk je? (En als je dat liever niet zegt, academisch of perifeer? ) en zou je ooit nog eens willen gaan zzp'en?
Ik werk momenteel in een heel andere sector, heeft niks met de zorg te maken :P. Maar overweeg al langer om eens iets compleet anders te gaan doen, vraag me af hoe reëel het is om hier tussen te komen.
Gaaf dat het jou gelukt is!
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
pi_185886427
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 20:20 schreef kleinvogelijn het volgende:
Wie bepaalt de hoeveelheden narcosemiddel? En wie beademt de patiënt met zo’n ballon, is dat ook degene die daadwerkelijk intubeert?

Ik moet dit jaar een operatie ondergaan en ben echt heel erg bang dat ik sterf door de narcose :-(
Met het gevaar dat ik voor iemand anders ga antwoorden, maar de anesthesist is uiteindelijk diegene die over de doseringen gaat. Al zijn er voor vrijwel alle medicatie wel standaard doseringen die je na verloop van tijd uit je hoofd leert kennen.

En de machine die aan de tube vast zit beademt de patient gedurende de operatie. De ballon gebruik je alleen in het begin heel even en vaak op het einde ook weer even. Gelukkig maar, want anders zou je de hele tijd vast staan om iemand te beademen, terwijl er genoeg te doen is in de tussentijd.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_185886519
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 21:22 schreef Kirb het volgende:

[..]

Ik werk momenteel in een heel andere sector, heeft niks met de zorg te maken :P. Maar overweeg al langer om eens iets compleet anders te gaan doen, vraag me af hoe reëel het is om hier tussen te komen.
Gaaf dat het jou gelukt is!
Het landelijk tekort is enorm. Voor de regio zuid holland (waar ik dus werk) is berekent dat er per jaar per ziekenhuis 20 leerlingen opgeleid moeten worden om het tekort weg te werken.(ook met de vergrijzing die eraan zit te komen op te vangen) Nu is dat geen reëel aantal om op te leiden, maar je kansen zouden nog best wel eens oke kunnen zijn.

Zo zit er in mijn klas bijvoorbeeld iemand die eerst theologie gestudeerd heeft en dat zat was. Ze komen vanuit alle richtingen en achtergronden.
Al zijn ex-verpleegkundigen en verzorgende wel de hoofdmoot van de leerlingen (bij ons in ieder geval).
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:06:59 #122
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185887139
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:08 schreef Ven1972 het volgende:
Ik ben vroeger heel vaak geopereerd, ben al gewend aan verschillende narcose. Maar de laatste keer dat ik geopereerd aan CI in UMCG in Groningen was ik zo stoned van narcose, dat mij heel rustig heeft gemaakt na operatie. En ik heb toen ook veel water gedronken na operatie waar het narcose uit mijn lichaam moest gaan.
Ik kreeg dan ook vol gevoel in de blaas vanwege de narcose, waar ik uren na operatie moeilijk kon plassen.

Ik gebruik nu voor mijn diabetes nog Metformine, waar ook door als ik toch geopereerd zou worden volgens de protocol 2 dagen mee moeten stoppen wegens mogelijke schade aan nieren bij narcose. Is dat per ziekenhuis verschillend hoe je ook met diabetespatiënten behandelt voor een operatie. Zo krijgt men de patiënt alvast infuus met glucose nadat hij of zij geopereerd wordt. En ook bloedsuiker moeten vaker gecontroleerd worden zodat bloedspiegel goed is of niet.
Er zijn protocollen per ziekenhuis hoe om te gaan met diabetici :)
Maar de suikerspiegel wordt inderdaad bij ons gecontroleerd en bijgestuurd met insuline of glucose per infuus.

quote:
4s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:16 schreef Rafeiro het volgende:
Als je echt extreme pijn hebt willen ze je vaak geen morfine geven, heeft dat te maken met de eventuele samenwerking met anesthesie?
Extreme pijn na de operatie?

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:16 schreef Charmian het volgende:
Is het waar dat je allerlei geheimen onthuld als je uit je narcose ontwaakt? :D
Nee ;)

quote:
4s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:30 schreef Rafeiro het volgende:
Oh en slaapmedicatie is net zo. Te snel verslavend, snel minder functioneel. Zit daar nog enige logica in? :@ Het is er toch om een doel te dienen? Morfine is soms echt een "joke" enige keer dat ik mijn pijn een 10 gaf was vlak na een morfine injectie. Op Nitrazepam, blijkbaar een zwaar middel heb ik nooit meer dan 90 minuten geslapen.
Zijn er artsen of richtingen waar je daarvoor heen kan gaan?
Ik slaap zelden meer dan 2-4 uur en sta derhalve open voor veel opties.
Moe zijn, en dan bedoel ik dus echt moe zijn is zo onvoorstelbaar naar. Na 5-7 dagen begin je echt te hallucineren, beginnen schaduwen te leven. en je schrikt constant weer "wakker".
Echt dit gun ik niemand, maar het bestaat. Is daar wat aan te doen?
Ik zou eens met de huisarts gaan praten... Dit is niet iets voor op dit forum.

quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:02 schreef Trashcanman het volgende:
Ben je vanuit een andere functie op het idee gekomen om anesthesiemedewerker te worden?
Mijn vooropleiding en een kennis die de opleiding op dat moment deed.

quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je bezig met diep inademen via de neus (wat de opdracht is) lukt dat niet.
Je hoeft niet constant diep in- en uit te ademen. Je mag best antwoorden als men wat vraagt. ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:11:42 #123
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185887271
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:30 schreef LPFAN het volgende:
Ik ben na een algehele narcose altijd enorm beroerd en moet 2/3 dagen flink overgeven. Is er een medicijn die dit kan tegenhouden? Ik heb het al meerdere keren gevraagd aan de anesthesiemedewerker maar ze schrijven het op en doen er volgens mij niks mee omdat het elke keer onder narcose zo blijft.
Er is medicatie wat gegeven kan worden tegen misselijkheid, ook een combinatie van middelen, alleen geen enkel medicijn of combinatie geeft 100% kans op succes, helaas.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:40 schreef t-star het volgende:

[..]

In geval van infuus-narcose, om welke hoeveelheden hebben we het dan? Is het een paar druppels per minuut, of gaan er liters doorheen? :P

En als je het hebt over "narcose", gaat het dan om pijnstilling (verdoving), slaapmiddel, spierverslappers, alles tegelijk?
Grofweg 40-100ml/uur als je narcose via het infuus geeft.

Narcose = combinatie van slaapmiddel, pijnstilling en evt. een spierverslapper.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 18:58 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Toen ik 2 jaar geleden solliciteerde waren er 60 aanmeldingen :o

Gelukkig aangenomen en inmiddels in het 3e en laatste jaar beland. Beste keus ooit geweest ^O^ ^O^

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar in welk ziekenhuis werk je? (En als je dat liever niet zegt, academisch of perifeer? ) en zou je ooit nog eens willen gaan zzp'en?
Academisch :)
ZZP-en... Het is aantrekkelijk, maar ik heb ook graag zekerheid. Dus als ik het zal doen, is het pas na vlieguren gemaakt te hebben. :Y

Jij?

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 19:29 schreef livelink het volgende:
Wat is het verschil tussen een roesje en een narcose?
Bij een roesje ben je in principe aanspreekbaar en kun je opdrachten uitvoeren. Je reflexen blijven intact. Voornamelijk geschikt bij kleine ingrepen die vervelend zijn, zoals onderzoek van de dikke darm.

Narcose is voor de grotere ingrepen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:14:41 #124
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185887357
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 20:20 schreef kleinvogelijn het volgende:
Wie bepaalt de hoeveelheden narcosemiddel? En wie beademt de patiënt met zo’n ballon, is dat ook degene die daadwerkelijk intubeert?

Ik moet dit jaar een operatie ondergaan en ben echt heel erg bang dat ik sterf door de narcose :-(
De hoeveelheid wordt bepaald door de anesthesioloog in eerste instantie op basis van leeftijd, gewicht. En wordt bijgestuurd door middel van de metingen die wij doen.

Meestal is diegene die beademt met de ballon ook diegene die intubeert. Die heeft de 'luchtweg' als taak gekregen.

Dat is denk ik wel de grootste angst die mensen hebben (op prikangst na), de kans om te overlijden voor/na een operatie is groter dan tijdens de operatie. :+

quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 20:36 schreef Marsenal het volgende:
Klopt het dat jullie altijd van een golfbaan afgetrokken moeten worden zodra er een ruggeprikje gezet moet worden?
Nee _O-

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 21:45 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Het landelijk tekort is enorm. Voor de regio zuid holland (waar ik dus werk) is berekent dat er per jaar per ziekenhuis 20 leerlingen opgeleid moeten worden om het tekort weg te werken.(ook met de vergrijzing die eraan zit te komen op te vangen) Nu is dat geen reëel aantal om op te leiden, maar je kansen zouden nog best wel eens oke kunnen zijn.

Zo zit er in mijn klas bijvoorbeeld iemand die eerst theologie gestudeerd heeft en dat zat was. Ze komen vanuit alle richtingen en achtergronden.
Al zijn ex-verpleegkundigen en verzorgende wel de hoofdmoot van de leerlingen (bij ons in ieder geval).
Hier hetzelfde, de groep ZZP-ers en gedetacheerden is ook érg groot.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:20:49 #125
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_185887536
Tijdens een ruggeprik was alleen de been van mijn vrouw gevoelloos war was hier fout gegaan?
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:32:07 #126
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185887825
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:20 schreef xzaz het volgende:
Tijdens een ruggeprik was alleen de been van mijn vrouw gevoelloos war was hier fout gegaan?
En waaraan moest ze geopereerd worden?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:35:57 #127
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_185887910
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:32 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

En waaraan moest ze geopereerd worden?
Zwangerschap.

Btw; respect voor alle deskundige die die werken in de zorg.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:41:45 #128
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185888061
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:35 schreef xzaz het volgende:

[..]

Zwangerschap.

Btw; respect voor alle deskundige die die werken in de zorg.
Een ruggenprik kan helaas niet goed zitten. Soms is niet duidelijk waarom niet, soms is er te weinig gegeven (ze zijn voorzichtig bij een zwangerschap/keizersnede) of zit het blok simpelweg te laag en laat het blok zich niet bijsturen.

Het is jammer dat er dan vaak overgestapt moet worden op algehele narcose.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 27 maart 2019 @ 22:48:33 #129
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_185888237
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:41 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Een ruggenprik kan helaas niet goed zitten. Soms is niet duidelijk waarom niet, soms is er te weinig gegeven (ze zijn voorzichtig bij een zwangerschap/keizersnede) of zit het blok simpelweg te laag en laat het blok zich niet bijsturen.

Het is jammer dat er dan vaak overgestapt moet worden op algehele narcose.
Bedankt!
  woensdag 27 maart 2019 @ 23:02:02 #130
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_185888551
Soms wordt een 'roesje' via een infuus ook toch wel door een verpleegkundige gedaan?
Ik moest een paar jaar geleden n.a.v. het bevolkingsonderzoek darmkanker een roesje/dormicum voor een (vervelend) colonoscopie krijgen en heb geen moment het idee gehad iets te hebben gemist en ben al die tijd volledig bij bewustzijn geweest en zat mee te kijken en te praten met de arts en de verpleegkundigen.
Hadden ze in dit geval niet beter iets 'op maat' moeten geven of moeten controleren of ik wel een beetje 'weg' was?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_185888559
Dit topic moet je niet lezen als je binnenkort onder narcose moet 😜
pi_185890174
Ik moest ooit naar de anesthesist om een ruggenprik te krijgen om hersenvloeistof af te nemen. Vond de afleiding die de medewerkers mij gaven terwijl de hoofdanesthesist aan het friemelen was in mn rug wel fijn O+ En ik mocht mn eigen hersenvloeistof zien O+

Mooi beroep
  donderdag 28 maart 2019 @ 05:54:04 #133
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_185890733
Leuk en interessant topic !
Aan het typen...
pi_185890797
Krijg je altijd zo'n beademingstube in je mond? En als je aan je mond geopereerd word?
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_185891480
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:

Academisch :)
ZZP-en... Het is aantrekkelijk, maar ik heb ook graag zekerheid. Dus als ik het zal doen, is het pas na vlieguren gemaakt te hebben. :Y

Jij?

Zit zelf perifeer ergens en blijf ook nog wel even hangen. Wil niet als een onervaren zzp'er ergens binnen wandelen. Maar het is wel erg aantrekkelijk dezer dagen, zowel qua vrijheid als qua salaris.

Denk dat de helft van onze afdeling inmiddels zzp'er of gedetacheerde is, bizar eigenlijk.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  donderdag 28 maart 2019 @ 08:24:30 #136
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_185891656
Waarom word ik altijd misselijk van narcose? :'(
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_185892134
Schaal 55?
pi_185892486
Wat maakt dat je overgestapt ben van de zorg aan mensen met dementie?
  donderdag 28 maart 2019 @ 09:38:13 #139
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_185892557
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 08:02 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Zit zelf perifeer ergens en blijf ook nog wel even hangen. Wil niet als een onervaren zzp'er ergens binnen wandelen. Maar het is wel erg aantrekkelijk dezer dagen, zowel qua vrijheid als qua salaris.

Denk dat de helft van onze afdeling inmiddels zzp'er of gedetacheerde is, bizar eigenlijk.
Ik begrijp hun overweging wel. Meer vrijheid en je kan vragen wat je wil. Maar goed voor betaalbaarheid van zorg is het niet.
  donderdag 28 maart 2019 @ 09:41:00 #140
111260 Charmian
a little joy
pi_185892611
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 08:24 schreef PrisTheShiz het volgende:
Waarom word ik altijd misselijk van narcose? :'(
Omdat je met een lege maag allerlei troep krijgt toegediend? Dat was bij mij toch echt wel het geval. Ik zag een andere patient een half uur nadat ze weer op zaal lag een kop koffie met melk naar binnenwerken. Je kon er op wachten dat die boven een spuugbak zou hangen, en inderdaad een paar minuten later... :r :')
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_185892627
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:06 schreef _The_General_ het volgende:
Schaal 55?
Ja

quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:38 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Ik begrijp hun overweging wel. Meer vrijheid en je kan vragen wat je wil. Maar goed voor betaalbaarheid van zorg is het niet.
Het maakt de zorg vele malen duurder ja. Maar als ik naar onze afdeling kijk zijn de meeste mensen uiteindelijk weg gegaan door het dramatische management en de overdaad overleggen, papierwerk en het niet flexibel zijn qua inplannen van diensten.
Wat het uiteindelijk voor de mensen die wel in vaste dienst blijven alleen maar erger maakt. Soort van neerwaartse spiraal die steeds erger wordt.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_185892881
Voor mijn operatie had ik gezorgd voor flink conditie, heeft dat geholpen? Narcose was kort en het verblijf in ziekenhuis was ook best kort, zeven uur melden en om twaalf uur zat ik al in de auto naar huis. (niet zelf rijden natuurlijk).
pi_185893065
Wat vond je het moeilijkste aspect van je opleiding/vak om onder de knie te krijgen?
pi_185893334
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:55 schreef nanuk het volgende:
Voor mijn operatie had ik gezorgd voor flink conditie, heeft dat geholpen? Narcose was kort en het verblijf in ziekenhuis was ook best kort, zeven uur melden en om twaalf uur zat ik al in de auto naar huis. (niet zelf rijden natuurlijk).
Mij is in ieder geval geleerd: zo optimaal mogelijk erin gaan, betekent ook een sneller herstel.
Overigens is het vaak niet de narcose waar je zo verzwakt door raakt, maar het herstel van de operatiewond(en).

Ben benieuwd wat er bij andere opleidingen verteld wordt eigenlijk. Zal vast ook veel onderling verschil in zitten, zoals bij alles in de anesthesie :D
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_185893467
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 10:18 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Mij is in ieder geval geleerd: zo optimaal mogelijk erin gaan, betekent ook een sneller herstel.
Overigens is het vaak niet de narcose waar je zo verzwakt door raakt, maar het herstel van de operatiewond(en).

Ben benieuwd wat er bij andere opleidingen verteld wordt eigenlijk. Zal vast ook veel onderling verschil in zitten, zoals bij alles in de anesthesie :D
Hoe is de opleiding georganiseerd dan nu?
In mijn tijd - oma vertelt - was het 3 maanden preklinische school, stages op verpleegafdelingen ( zodat je bekend bent met wat patiënt-zijn inhoudt, en vanaf 2e jaar op de ok en terugkomstudiedagen.
Dit was regionaal, met +/- 20 ll uit diverse (perifere) ziekenhuizen.
Verpleegkundigen stroomden in vanaf 2e jaar.
pi_185893849
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 10:29 schreef AnneX het volgende:

[..]

Hoe is de opleiding georganiseerd dan nu?
In mijn tijd - oma vertelt - was het 3 maanden preklinische school, stages op verpleegafdelingen ( zodat je bekend bent met wat patiënt-zijn inhoudt, en vanaf 2e jaar op de ok en terugkomstudiedagen.
Dit was regionaal, met +/- 20 ll uit diverse (perifere) ziekenhuizen.
Verpleegkundigen stroomden in vanaf 2e jaar.
Afhankelijk van waar je de opleiding doet 3 tot 4 maanden een voorbereidende periode. Daarna begin je gelijk op ok. Maar gedurende 3 jaar heb je wel her en der stages (seh, afdeling, ic, ccu, het klinisch pijnteam, scopie afdeling, sedatie en dan vergeet ik vast nog wel iets)
Verpleegkundige stromen in het 2e jaar in inderdaad.
Ik als rontgenlaborant moest gewoon de hele opleiding doen ( maar met behoud van salaris, dus ach :D )

En het is inderdaad met verschillende ziekenhuizen uit de regio, zowel academisch als perifeer bij ons.

Denk dat we gemiddeld een week per 6 weken op school zitten. Met de meeste schoolweken in jaar 1 en 2 en wat minder in jaar 3.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_185894013
Kun je een voorbeeld geven van een hele complexe (al dan niet onverwachte) situatie en hoe je die hebt aangepakt?
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_185894155
Dank je Asschen.
Niet veel veranderd, dus.
pi_185894441
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:41 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Ja
[..]

Heeft mijn partner ook. Een heel prettig salaris, ook bij partime werken!
pi_185899199
Hoe ziet je werkplanning er uit? Draai je veel nachten/weekenden, of valt dat ook te ontwijken?
pi_185900094
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 17:08 schreef VraagWatJeWil het volgende:

En ja, je kan wakker worden terwijl de tube er nog in zit. Alleen van dit moment herinnert bijna niemand zich. :)
Fijn, ik ben dus weer eens een uitzondering. :+
Het verhaal hier achter ligt uiteraard wel iets genuanceerder en heeft hier mee te maken:

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:41 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Een ruggenprik kan helaas niet goed zitten. Soms is niet duidelijk waarom niet, soms is er te weinig gegeven (ze zijn voorzichtig bij een zwangerschap/keizersnede) of zit het blok simpelweg te laag en laat het blok zich niet bijsturen.

Het is jammer dat er dan vaak overgestapt moet worden op algehele narcose.
Even mijn verhaal in een spoiler, als je binnenkort geopereerd moet worden heb je nu de keuze het voor mij vervelende verhaal wel of niet te lezen. ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goed, dat was mijn verhaal maar nu heb ik nog even een vraag over een andere operatie die ik kreeg:

Wat doet een algehele narcose (geen idee welk middel er toen is gebruikt) eigenlijk precies met je hersenen?
De reden dat ik het vraag is dat ik na mijn laatste operatie in de uitslaapkamer weer wakker werd en goed wist waar ik was en wat er gebeurd was maar ik tóch iets raars deed zonder dat ik het door had.
Ik neem aan dat je ook wel eens mensen hebt gezien die na een zware klap op hun hoofd liggend op hun rug hun armen gebogen optrekken.
Als ik dat zie in een filmpje op bijvoorbeeld Dumpert denk ik eigenlijk altijd aan hersenletsel.
Zo lag ik dus ook, zonder het te weten.
Pas toen een verpleegkundige tegen mij zei dat ik mijn armen ook wel gewoon neer mocht leggen merkte ik het pas. Huh? Oh, inderdaad ja. Ik lig er vreemd bij.
Is er dan iets te veel "spul" in mijn hersens terecht gekomen of is dit vrij normaal?
pi_185900836
Ben je zelf wel eens onder narcose geweest?

Wat is jouw inzicht in pijnbestrijding dmv muziek en meditatie?
En hypnose?
  donderdag 28 maart 2019 @ 18:13:25 #153
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185900999
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 09:55 schreef nanuk het volgende:
Voor mijn operatie had ik gezorgd voor flink conditie, heeft dat geholpen? Narcose was kort en het verblijf in ziekenhuis was ook best kort, zeven uur melden en om twaalf uur zat ik al in de auto naar huis. (niet zelf rijden natuurlijk).
Dat helpt zeker mee in het herstel :Y

quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 10:02 schreef Coppi het volgende:
Wat vond je het moeilijkste aspect van je opleiding/vak om onder de knie te krijgen?
In het begin ben je heel erg bezig met het 'kunstje' onder de knie krijgen, zoals het infuus prikken. Later kun je terwijl dat je dit doet, met de patient praten.
Daarnaast moeten gewoon nog veel andere zaken gebeuren.

In alle handelingen een goede structuur en flow krijgen kost tijd. Dat vond ik persoonlijk het lastigst tot nu toe.

quote:
2s.gif Op donderdag 28 maart 2019 11:06 schreef WheeleE het volgende:
Kun je een voorbeeld geven van een hele complexe (al dan niet onverwachte) situatie en hoe je die hebt aangepakt?
Een Jehova-getuige met een heel laag Hb (aantal rode bloedcellen in het lichaam) en nog een actieve bloeding. En wetende dat je geen bloedproducten mag geven. Dan weet je dat je op het randje zit van wat je voor die patient kan doen, terwijl je eigenlijk veel meer zou kunnen doen voor die patient. Dat is lastig.

quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 16:29 schreef Crumpette het volgende:
Hoe ziet je werkplanning er uit? Draai je veel nachten/weekenden, of valt dat ook te ontwijken?
Tijdens de opleiding draai je weinig diensten (nacht/weekend). En na je diplomering is het ook volledig afhankelijk van waar je gaat werken: groot ziekenhuis (meer diensten) of een kliniek zoals Bergman (weinig diensten, opereren daar niet 24/7 ;)).
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  donderdag 28 maart 2019 @ 18:18:04 #154
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185901086
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 17:13 schreef vannelle het volgende:

[..]

Fijn, ik ben dus weer eens een uitzondering. :+
Het verhaal hier achter ligt uiteraard wel iets genuanceerder en heeft hier mee te maken:
[..]

Even mijn verhaal in een spoiler, als je binnenkort geopereerd moet worden heb je nu de keuze het voor mij vervelende verhaal wel of niet te lezen. ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goed, dat was mijn verhaal maar nu heb ik nog even een vraag over een andere operatie die ik kreeg:

Wat doet een algehele narcose (geen idee welk middel er toen is gebruikt) eigenlijk precies met je hersenen?
De reden dat ik het vraag is dat ik na mijn laatste operatie in de uitslaapkamer weer wakker werd en goed wist waar ik was en wat er gebeurd was maar ik tóch iets raars deed zonder dat ik het door had.
Ik neem aan dat je ook wel eens mensen hebt gezien die na een zware klap op hun hoofd liggend op hun rug hun armen gebogen optrekken.
Als ik dat zie in een filmpje op bijvoorbeeld Dumpert denk ik eigenlijk altijd aan hersenletsel.
Zo lag ik dus ook, zonder het te weten.
Pas toen een verpleegkundige tegen mij zei dat ik mijn armen ook wel gewoon neer mocht leggen merkte ik het pas. Huh? Oh, inderdaad ja. Ik lig er vreemd bij.
Is er dan iets te veel "spul" in mijn hersens terecht gekomen of is dit vrij normaal?
Nee, er is dan niet teveel 'spul' in je hersenen terecht gekomen ;)
Wat het precies allemaal doet in de hersenen gaat boven mijn pet om dat uit te leggen, sorry. Dit zal ook volledig afhankelijk zijn van welke medicijnen er gebruikt worden, elk medicijn heeft een (net) ander werkingsmechanisme.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 18:01 schreef Roosgeluk het volgende:
Ben je zelf wel eens onder narcose geweest?

Wat is jouw inzicht in pijnbestrijding dmv muziek en meditatie?
En hypnose?
Ik ben vroeger onder narcose geweest, maar dat kan ik niet bewust terug halen.

Ik weet dat er patiënten zijn die graag muziek in de oren hebben wanneer zij onder narcose gaan, omdat dit voor hen rust geeft.
Maar muziek en hypnose zijn niet echt onderwerpen waar iets in de praktijk mee gedaan wordt bij ons.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185901353
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 22:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Grofweg 40-100ml/uur als je narcose via het infuus geeft.

Narcose = combinatie van slaapmiddel, pijnstilling en evt. een spierverslapper.

.
Ik neem aan dat het meest gangbare is propofol voor het slapen, morfine voor pijnstilling, maar welke spierverslapper wordt meestal/ het meest gebruikt?

Overigens is mij vorige maand vóór de operatie verteld, dat ze je eerst de pijnstilling toedienen, waar je wat draaierig van kan worden, daarna (in mijn geval i.i.g. omdat ik het bij een eerdere operatie heb meegemaakt dat ik geen adem meer kon halen door de spierverslapper maar wel bij kenniswas en dat was doodeng) het slaapmiddel en als laatste de spierverslapper.

En wat vind je van het Oxycodon/ OcyContin voorschrijven/ gebruik na een operatie?
Op donderdag 9 juli 2020 21:24 schreef Zeroku het volgende:
Mijn enige vrouw is @:PoezeligDing de rest hoef ik niet.
Op donderdag 16 juli 2020 17:49 schreef Zeroku het volgende: @PoezeligDing is het kerstkransje op mijn piek.
pi_185901657
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 18:38 schreef PoezeligDing het volgende:

[..]

Ik neem aan dat het meest gangbare is propofol voor het slapen, morfine voor pijnstilling, maar welke spierverslapper wordt meestal/ het meest gebruikt?

Overigens is mij vorige maand vóór de operatie verteld, dat ze je eerst de pijnstilling toedienen, waar je wat draaierig van kan worden, daarna (in mijn geval i.i.g. omdat ik het bij een eerdere operatie heb meegemaakt dat ik geen adem meer kon halen door de spierverslapper maar wel bij kenniswas en dat was doodeng) het slaapmiddel en als laatste de spierverslapper.

Dat is over het algemeen ook wel de volgorde van inspuiten van medicatie ja.
Waarbij de pijnstilling tijdens de operatie vaak sufentanil (500x sterker dan morfine) of remifentanil (100- 200x sterker dan morfine). Waarbij de keuze voor welke een uitgebreid verhaal gaat worden :P
spierverslapper is over het algemeen rocuronium (esmeron) of soms Succinylcholine als het maar heel kort verslapt hoeft te worden.
Overigens zijn er nog tig verslappers, maar die worden maar in enkele gevallen gebruikt.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  donderdag 28 maart 2019 @ 19:05:54 #157
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185901768
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 18:38 schreef PoezeligDing het volgende:

[..]

Ik neem aan dat het meest gangbare is propofol voor het slapen, morfine voor pijnstilling, maar welke spierverslapper wordt meestal/ het meest gebruikt?

Overigens is mij vorige maand vóór de operatie verteld, dat ze je eerst de pijnstilling toedienen, waar je wat draaierig van kan worden, daarna (in mijn geval i.i.g. omdat ik het bij een eerdere operatie heb meegemaakt dat ik geen adem meer kon halen door de spierverslapper maar wel bij kenniswas en dat was doodeng) het slaapmiddel en als laatste de spierverslapper.

En wat vind je van het Oxycodon/ OcyContin voorschrijven/ gebruik na een operatie?
Zie het antwoord van Asschen_Sukar ^O^

En Oxycodon/Oxycontin... Ik zie het inderdaad veel voorgeschreven worden en als ik dan de verhalen op internet lees over verslaving etc... Lastig! Want het is gewoon een goede pijnstiller, alleen heeft het ook veel nadelen, zoals de verslavingsgevoeligheid.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185901801
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 18:58 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Dat is over het algemeen ook wel de volgorde van inspuiten van medicatie ja.
Waarbij de pijnstilling tijdens de operatie vaak sufentanil (500x sterker dan morfine) of remifentanil (100- 200x sterker dan morfine). Waarbij de keuze voor welke een uitgebreid verhaal gaat worden :P
spierverslapper is over het algemeen rocuronium (esmeron) of soms Succinylcholine als het maar heel kort verslapt hoeft te worden.
Overigens zijn er nog tig verslappers, maar die worden maar in enkele gevallen gebruikt.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 19:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Zie het antwoord van Asschen_Sukar ^O^

En Oxycodon/Oxycontin... Ik zie het inderdaad veel voorgeschreven worden en als ik dan de verhalen op internet lees over verslaving etc... Lastig! Want het is gewoon een goede pijnstiller, alleen heeft het ook veel nadelen, zoals de verslavingsgevoeligheid.
Dank jullie wel.
Op donderdag 9 juli 2020 21:24 schreef Zeroku het volgende:
Mijn enige vrouw is @:PoezeligDing de rest hoef ik niet.
Op donderdag 16 juli 2020 17:49 schreef Zeroku het volgende: @PoezeligDing is het kerstkransje op mijn piek.
  donderdag 28 maart 2019 @ 20:53:38 #159
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185904309
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185904583
Waarom mag je niet opereren bij koorts?
  donderdag 28 maart 2019 @ 21:06:34 #161
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_185904656
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 28 maart 2019 @ 21:22:43 #162
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185905081
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 21:03 schreef Stupeed het volgende:
Waarom mag je niet opereren bij koorts?
Omdat koorts een teken is van een infectie. En die infectie wil je niet in je operatiegebied krijgen.
En een operatie is een grote stress voor het lichaam en het lichaam moet goed kunnen herstellen na een operatie en daarbij kun je geen infectie gebruiken. Dus de kans op complicaties is groter.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 23:02 schreef golfer het volgende:
Soms wordt een 'roesje' via een infuus ook toch wel door een verpleegkundige gedaan?
Ik moest een paar jaar geleden n.a.v. het bevolkingsonderzoek darmkanker een roesje/dormicum voor een (vervelend) colonoscopie krijgen en heb geen moment het idee gehad iets te hebben gemist en ben al die tijd volledig bij bewustzijn geweest en zat mee te kijken en te praten met de arts en de verpleegkundigen.
Hadden ze in dit geval niet beter iets 'op maat' moeten geven of moeten controleren of ik wel een beetje 'weg' was?
quote:
5s.gif Op donderdag 28 maart 2019 21:06 schreef golfer het volgende:

[..]

Kan/wil je ook nog even ingaan op deze vraag van mij?
GC / [Vraag wat je wil] aan een anesthesiemedewerker in opleiding
Natuurlijk!
Er zijn inderdaad ook verpleegkundigen die een 'roesje' kunnen/mogen geven.
Het lijkt er in dit geval op dat je een niet passend roesje hebt gekregen, omdat je het alsnog als vervelend hebt ervaren en volledig bij kennis was. Hooguit heeft het voor een klein beetje ontspanning gezorgd.

Een roesje door een gespecialiseerde anesthesiemedewerker wordt gegeven met Propofol. De hoeveelheid Propofol wordt gedoseerd op lichaamsgewicht en hoe jij hierop reageert. Meestal 'slaap' je tijdens een roesje met Propofol, wat nu duidelijk niet het geval was bij jou. ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  donderdag 28 maart 2019 @ 23:07:45 #163
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_185907827
Heb je examens waar je moet raden wat er net is geinjecteerd? (antwoorden voordat je out gaat)
reset
  donderdag 28 maart 2019 @ 23:20:52 #164
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_185908064
Ik heb een narcosemiddel gehad toen ze een picc-line inbrachten.

Ze zeiden "Dit werkt binnen 10 sec". Ik dacht "ja vastzzzz".

Wat was het?
reset
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 29 maart 2019 @ 01:33:29 #165
269689 crew  Viv
pi_185909571
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 23:07 schreef Individual het volgende:
Heb je examens waar je moet raden wat er net is geinjecteerd? (antwoorden voordat je out gaat)
:D
pi_185912022
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 19:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:
En Oxycodon/Oxycontin... Ik zie het inderdaad veel voorgeschreven worden en als ik dan de verhalen op internet lees over verslaving etc... Lastig! Want het is gewoon een goede pijnstiller, alleen heeft het ook veel nadelen, zoals de verslavingsgevoeligheid.
Ocycodon een ochtend na een operatie is slecht voor je sociale contacten.... Ik werd er druk en vervelend van in ieder geval,ook voor mezelf niet fijn. Maar goed als je werkelijk pijn hebt dan zal het wel prettig zijn te slikken. Bij mij was het een veel te zwaar middel achteraf.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 10:56:12 #167
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185912530
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 23:20 schreef Individual het volgende:
Ik heb een narcosemiddel gehad toen ze een picc-line inbrachten.

Ze zeiden "Dit werkt binnen 10 sec". Ik dacht "ja vastzzzz".

Wat was het?
Waarschijnlijk Propofol

quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 23:07 schreef Individual het volgende:
Heb je examens waar je moet raden wat er net is geinjecteerd? (antwoorden voordat je out gaat)
Nee :')

quote:
99s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 10:13 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ocycodon een ochtend na een operatie is slecht voor je sociale contacten.... Ik werd er druk en vervelend van in ieder geval,ook voor mezelf niet fijn. Maar goed als je werkelijk pijn hebt dan zal het wel prettig zijn te slikken. Bij mij was het een veel te zwaar middel achteraf.
Mocht het nog een keer nodig zijn dat je het krijgt, gewoon aangeven.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 16:05:36 #168
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_185917199
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 10:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Waarschijnlijk Propofol

Dat is toch dat slaapmiddel dat Michael Jackson zo lekker vond?

Het was inderdaad wel lekker.

Sta je tijdens een operatie klaar met een om ze plat te spuiten als ze wakker dreigen te worden terwijl de chirurchen nog bezig zijn?
reset
  vrijdag 29 maart 2019 @ 18:30:19 #169
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185919990
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 16:05 schreef Individual het volgende:

[..]

Dat is toch dat slaapmiddel dat Michael Jackson zo lekker vond?

Het was inderdaad wel lekker.

Sta je tijdens een operatie klaar met een om ze plat te spuiten als ze wakker dreigen te worden terwijl de chirurchen nog bezig zijn?
Dat is inderdaad hetzelfde slaapmiddel.

Je staat niet met een spuit klaar in je handen. In principe moet dat niet nodig zijn. ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185921565
Welke chirurgische specialismen vind je het leukst? En is het handig om eerst een zorggerelateerde opleiding (mbo-v/hbo-v) te hebben? Omdat het anders te moeilijk is? Het lijkt mij erg interessant maar ik haal eind dit schooljaar mijn mbo4 in een totaal andere richting.
  vrijdag 29 maart 2019 @ 22:00:31 #171
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_185924498
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2019 19:43 schreef GoodGirl_ het volgende:
Welke chirurgische specialismen vind je het leukst? En is het handig om eerst een zorggerelateerde opleiding (mbo-v/hbo-v) te hebben? Omdat het anders te moeilijk is? Het lijkt mij erg interessant maar ik haal eind dit schooljaar mijn mbo4 in een totaal andere richting.
Ik vind persoonlijk de KNO-, kaak- of algemene chirurgie het leukst.

Het is wel handig om een zorggerelateerde opleiding te hebben gedaan, dan heb je al enige kennis en ervaring in de zorg. Maar een goede motivatie is net zo belangrijk!

Als je twijfelt: schrijf eens op een vacature voor de opleiding en vraag of je een dag kan meekijken. Eventueel alleen een dag op de opleiding om het niveau te bekijken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator zaterdag 30 maart 2019 @ 11:20:21 #172
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185931838
Het vraag wat je wil account is weer doorgegeven aan de volgende persoon. Ik wil de vragenbeantwoorder en de vragen stellers heel erg bedanken :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_185967040
10.. 9.. 8 .. 7.. :Z
pi_194600325
Hoi ,ik heb wel een vraag, ik moet ook onder narcose, maar ik heb een angststoornis met daarbij hypochondrie, wat betekend dat als ik een rare sensatie of pijn in mijn lichaam voel ik in een hysterische paniek aanval kan terecht komen. Alvorens de narcose kan ik kiezen voor n rustgende pil, maar wek ik juist hier niet mijn angst mee op, door wat ik ga voelen na de pil, ook hoor ik soms van mensen op internet dat ze na inspuiten van narcose prikkels en warmte voelen bij de arm en uiteindelijk tong en gezicht, nu kan ik prikkels en doof gevoel in een arm wel handelen maar een doof gevoel in mijn gezicht hoofd of en nek dan flip ik totaal! En ga ik zeker weten met een heftige paniek aanval onder zeil. Wil u mij aub beetje in details uitleggen hoe t zal voelen, en of narcose kan zonder enig rare sensatie te hoeven voelen maar gewoon in slaap direct? Kan een narcose ook snel gebeuren ipv langzaam in spuiten of maakt dat geen verschil? Ik heb overmorgen mikn operatie, is een galblaas verwijdering.
Ben vandaag zo vrolijk!
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 12:20:51 #175
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194600468
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 12:09 schreef Naantje82 het volgende:
Hoi ,ik heb wel een vraag, ik moet ook onder narcose, maar ik heb een angststoornis met daarbij hypochondrie, wat betekend dat als ik een rare sensatie of pijn in mijn lichaam voel ik in een hysterische paniek aanval kan terecht komen. Alvorens de narcose kan ik kiezen voor n rustgende pil, maar wek ik juist hier niet mijn angst mee op, door wat ik ga voelen na de pil, ook hoor ik soms van mensen op internet dat ze na inspuiten van narcose prikkels en warmte voelen bij de arm en uiteindelijk tong en gezicht, nu kan ik prikkels en doof gevoel in een arm wel handelen maar een doof gevoel in mijn gezicht hoofd of en nek dan flip ik totaal! En ga ik zeker weten met een heftige paniek aanval onder zeil. Wil u mij aub beetje in details uitleggen hoe t zal voelen, en of narcose kan zonder enig rare sensatie te hoeven voelen maar gewoon in slaap direct? Kan een narcose ook snel gebeuren ipv langzaam in spuiten of maakt dat geen verschil? Ik heb overmorgen mikn operatie, is een galblaas verwijdering.
Heb je dit al met de persoon besproken die je onder narcose gaat doen ?
Dit topic is namelijk al best wel een paar maanden oud en ik denk niet dat je een reactie gaat krijgen van haar zelf :)

Toch @Bosbeetle ?
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 12:29:11 #176
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194600573
De kans op antwoord is laag maar ik ga het toch even doorgeven aan de TS, wie weet kan die antwoorden :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 17 augustus 2020 @ 17:32:40 #177
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_194604624
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 12:09 schreef Naantje82 het volgende:
Hoi ,ik heb wel een vraag, ik moet ook onder narcose, maar ik heb een angststoornis met daarbij hypochondrie, wat betekend dat als ik een rare sensatie of pijn in mijn lichaam voel ik in een hysterische paniek aanval kan terecht komen. Alvorens de narcose kan ik kiezen voor n rustgende pil, maar wek ik juist hier niet mijn angst mee op, door wat ik ga voelen na de pil, ook hoor ik soms van mensen op internet dat ze na inspuiten van narcose prikkels en warmte voelen bij de arm en uiteindelijk tong en gezicht, nu kan ik prikkels en doof gevoel in een arm wel handelen maar een doof gevoel in mijn gezicht hoofd of en nek dan flip ik totaal! En ga ik zeker weten met een heftige paniek aanval onder zeil. Wil u mij aub beetje in details uitleggen hoe t zal voelen, en of narcose kan zonder enig rare sensatie te hoeven voelen maar gewoon in slaap direct? Kan een narcose ook snel gebeuren ipv langzaam in spuiten of maakt dat geen verschil? Ik heb overmorgen mikn operatie, is een galblaas verwijdering.
Ik ben de TS:
Ten eerste: bespreek het!
Het narcosemiddel kan prikkelend werken in het bloedvat, dit is bekend en zal (als 't goed is) ook aandacht voor zijn.

De snelheid van inspuiten maakt een verschil in hoe snel je in slaap gaat, maar dit scheelt echt minimaal (er zitten geen grote verschillen in hoe lang iemand hier over doet).

Er kan een voorverdovend middel gegeven worden voordat het slaapmiddel gegeven wordt, maar dan kan dit gevoel alsnog optreden.

Het prikkelend gevoel trekt snel weg en dan komt de slaap er aan. Maar bespreek het gewoon en jij bent echt niet de enige, dus er is zeker (standaard al) aandacht voor.

Bespreek het en geef aan als het te snel/langzaam voor je gaat (de handelingen, de voortgang), jij kent jezelf 't beste.

Je mag evt DM-en.
pi_199604608
Ik hoop dat dit nog actief is.

Ik heb een vraag over anesthesie.

Door een tekort aan anesthesisten (ivm covid) werd mijn rugoperatie onlangs niet onder narcose gedaan maar enkel met plaatselijke verdoving. Dit ging perfect, je kunt tijdens de operatie aangeven wat wel en niet pijnlijk is enz.. Nu vroeg ik mij af waarom er voor narcose gekozen wordt bij operaties waar dat eigenlijk niet echt nodig is?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  vrijdag 28 mei 2021 @ 14:21:00 #179
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_199655674
quote:
1s.gif Op maandag 24 mei 2021 21:41 schreef valentijn101 het volgende:
Ik hoop dat dit nog actief is.

Ik heb een vraag over anesthesie.

Door een tekort aan anesthesisten (ivm covid) werd mijn rugoperatie onlangs niet onder narcose gedaan maar enkel met plaatselijke verdoving. Dit ging perfect, je kunt tijdens de operatie aangeven wat wel en niet pijnlijk is enz.. Nu vroeg ik mij af waarom er voor narcose gekozen wordt bij operaties waar dat eigenlijk niet echt nodig is?
Angst bij de patiënt, niet alles kan onder lokale/spinale verdoving, duur van de operatie (lange tijd stil moeten liggen niet altijd mogelijk), afwijkingen van de patiënt (anatomisch) waardoor het niet mogelijk is, etc. Er zijn veel goede redenen voor.
pi_199661557
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 14:21 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Angst bij de patiënt, niet alles kan onder lokale/spinale verdoving, duur van de operatie (lange tijd stil moeten liggen niet altijd mogelijk), afwijkingen van de patiënt (anatomisch) waardoor het niet mogelijk is, etc. Er zijn veel goede redenen voor.
Ja, dat klinkt idd logisch. Bedankt voor het antwoord ^O^
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_199703527
Dat is het een van de goede bijeffecten van covid, we vinden een hoop andere manieren om mensen toch van hun problemen af te kunnen helpen. De komende tijd gaat voor de OK een topdrukte betekenen, dus dit soort ontwikkelingen zijn perfect.

@Goddelijker , opleiding al afgerond? Wil je al in het leukste ziekenhuis van Den Haag komen werken? O-)

mochten er vragen omtrent anesthesie zijn, ben ik ook altijd via DM te bereiken.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  woensdag 2 juni 2021 @ 15:44:41 #182
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_199718912
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 10:38 schreef Asschen_sukar het volgende:
Dat is het een van de goede bijeffecten van covid, we vinden een hoop andere manieren om mensen toch van hun problemen af te kunnen helpen. De komende tijd gaat voor de OK een topdrukte betekenen, dus dit soort ontwikkelingen zijn perfect.

@:Goddelijker , opleiding al afgerond? Wil je al in het leukste ziekenhuis van Den Haag komen werken? O-)

mochten er vragen omtrent anesthesie zijn, ben ik ook altijd via DM te bereiken.
Ha! Inmiddels al even afgerond (bijna 1,5 jaar) en aan het werk (en ook Covid-IC tussendoor). Groot tekort in DH?
pi_199719023
Van de 16 kamers die we hebben, kunnen we er nu tussen de 8 en 10 draaien. Voor de rest is geen personeel, zelfs nu de covid inzet voorbij is. Gelukkig zijn er wat detacheerders en zzp'ers die bij springen, anders was het nog erger.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_199719500
Is er toevallig ook een apotheker (assistent) aanwezig?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')