Er is wel een flinke marketingcampagne rond dit album gaande. Lijkt nog groter dan voorgaande albums. Zo zie je dat Metallica gewoon een miljoenenbedrijf is. Heb de indruk dat ze wat financiële schade van de coronajaren moeten compenseren.quote:Op maandag 24 april 2023 21:48 schreef Felixa het volgende:
Lars Ulrich vandaag te gast op de podcast van Conan O'Brien.
https://podcasts.apple.co(...)4347?i=1000610349774
Als je rijk wordt en je gaat er naar leven, dan heb je hoge kosten.quote:Op maandag 24 april 2023 22:54 schreef Repentless het volgende:
[..]
Er is wel een flinke marketingcampagne rond dit album gaande. Lijkt nog groter dan voorgaande albums. Zo zie je dat Metallica gewoon een miljoenenbedrijf is. Heb de indruk dat ze wat financiële schade van de coronajaren moeten compenseren.
Je zou denken dat een band van dat uitzonderlijk grote kaliber het niet meer nodig heeft om hun product zo breed te promoten, omdat ze al decennia een enorme en trouwe fanschare hebben die binnen de kortste keren weet dat ze met een nieuw album komen. Of ze nu wel of geen airplay krijgen nu met nieuw materiaal, het maakt niet zoveel meer uit na hun megaklapper met The Black Album en bijbehorende hitsingles waardoor ze een van de grootste stadionacts op aarde zijn geworden.
Toch lijkt er veel aan gelegen om nog steeds nieuw publiek aan te boren, ondanks dat ze zich behoorlijk in de herfst van hun carrière bevinden. Daarin zie je toch, zoals gezegd, dat het ook gewoon een miljoenenbusiness is gericht op maximale winst en continuïteit. Niks mis mee overigens, maar ik denk dat ze inmiddels zo legendarisch zijn dat het gewoon zichzelf verkoopt. De hardcore fans kopen het album toch wel en ze verkopen de stadions toch wel uit.
plus al het personeel dat ze in dienst hebben. Of dacht je dat ze die alleen hoeven te betalen als ze een show spelen?quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:08 schreef Godshand het volgende:
[..]
Als je rijk wordt en je gaat er naar leven, dan heb je hoge kosten.
Nieuwe mensen zien te vinden is nodig. Op een gegeven moment heeft de generatie geboren in de jaren 60/70 wel al het Metallica spul in huis. Een deel haakt af. Ze hebben al het dan materiaal al. En dan droogt de inkomsten stroom op, niet in de laatste plaats doordat dat streams niet veel opleveren. Maar daarom zijn ze er ook op YouTube, ook daar ook inkomsten te genereren.
Daar haal je nieuwe fans, en blijft de inkomsten stroom constant. Zodat de kosten van de dure huizen, de dure auto's van Lars, de horror verzameling van Kirk en de bassen van Trujilo betaald kunnen blijven. Daarnaast hebben ze hun eigen oefenruimte annex studio, welke ook niet gratis is.
Qua privévermogen hebben de bandleden naar verluidt al lang en breed hun schaapjes op het droge. Hetfield, Hammett en Ulrich zijn ieder goed voor enkele honderden miljoenen dollars.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:08 schreef Godshand het volgende:
[..]
Als je rijk wordt en je gaat er naar leven, dan heb je hoge kosten.
Nieuwe mensen zien te vinden is nodig. Op een gegeven moment heeft de generatie geboren in de jaren 60/70 wel al het Metallica spul in huis. Een deel haakt af. Ze hebben al hun materiaal al. En dan droogt de inkomsten stroom op, niet in de laatste plaats doordat dat streams niet veel opleveren. Maar daarom zijn ze er ook op YouTube, ook om daar inkomsten te genereren.
Daar haal je nieuwe fans, en blijft de inkomsten stroom constant. Zodat de kosten van de dure huizen, de dure auto's van Lars, de horror verzameling van Kirk en de bassen van Trujilo betaald kunnen blijven. Daarnaast hebben ze hun eigen oefenruimte annex studio (inclusief personeel), hun eigen platen label, hun eigen cd/platen drukker (inclusief personeel), welke ook niet gratis is.
Kortom, veel lopende kosten. Als er geen nieuwe fans bij komen, moeten de band leden zaken gaan verkopen. Kijk bijvoorbeeld naar Michael Jackson, die met zijn nieuwe muziek na het Dangerous album niet zo succesvol was. En dure flopfilms maakte en zijn mini Disney park hobby had. Die moest zijn park gaan verkopen toen de schare nieuwe fans niet zo groot bleek als in de jaren 80... En een deel van de oude fans was af gehaakt...
I don't think so Tim.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:30 schreef Tokus het volgende:
[..]
plus al het personeel dat ze in dienst hebben. Of dacht je dat ze die alleen hoeven te betalen als ze een show spelen?
Waarom denk je dat de Stones nog altijd touren? Omdat de Rolling Stones BV niet even zomaar iedereen op straat kan zetten.
Heb je een copy paste? Ik ben geen abonnee.quote:Op donderdag 27 april 2023 08:55 schreef Fietsertje70 het volgende:
de rest van Amsterdam is toch niet helemaal blij met het Arenaconcert vanavond
https://www.ad.nl/binnenl(...)ljoen-kost~a0e3155c/
Ik stoor me ontiegelijk aan de hihat dat ik het hele album niet af kan luisteren. Als je het eenmaal hoort kun je het ook niet meer wegdenken een wordt het irritant.quote:Op zaterdag 22 april 2023 01:12 schreef Red_85 het volgende:
Lux en if darkness had a son zijn prima 'Tallica nummers hoor en 72 seasons is een hele beste plaat.
Dat gezeur. Kijk, zo goed als Kill m all, master of puppets en ride the lightning, dat is echt heel lastig. Maar van alle platen die gemaakt zijn, blijft er genoeg hangen. Hardwired heeft ook merendeel, vind ik, echt super platen er op staan. Alleen is het moderner. Gelukkig gaan ze ook een beetje met hun tijd mee.
Hoort er bij als hoge toon tussen de lage tonen. Brengt balans.quote:Op vrijdag 28 april 2023 02:47 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik stoor me ontiegelijk aan de hihat dat ik het hele album niet af kan luisteren. Als je het eenmaal hoort kun je het ook niet meer wegdenken een wordt het irritant.
Wat denk je van Iron Maiden?quote:Op woensdag 26 april 2023 23:11 schreef Repentless het volgende:
[..]
Qua privévermogen hebben de bandleden naar verluidt al lang en breed hun schaapjes op het droge. Hetfield, Hammett en Ulrich zijn ieder goed voor enkele honderden miljoenen dollars.
Concerten en merchandise zijn voor vrijwel alle bands tegenwoordig de grootste bron van inkomsten, sinds de gouden tijden van de verkoop van fysieke geluidsdragers al enige tijd achter ons liggen. Als je een (relatief) jonge band bent, ben je vooral bezig met het uitbouwen van je populariteit en het winnen van nieuwe fans. Sommige bands maken echter zo'n onuitwisbare indruk dat ze een hondstrouwe fanschare opbouwen die eigenlijk nooit meer weggaat waardoor ze altijd stadions blijven vullen.
Ze worden tijdloos en zijn niet meer afhankelijk van de trends van het moment of radiohits om hun populariteit te behouden. De laatste nummer 1-hit van de Stones is inmiddels 54 jaar geleden. De laatste keer dat ze een single in de top 40 hadden, is 34 jaar geleden. Maar als ze een concert geven, is elk stadion ter wereld al decennia gewoon steevast uitverkocht omdat het de Stones zijn. Diezelfde status heeft Metallica ook, net als andere bands/muzikanten. Als U2 nooit meer een hit scoort of een album uitbrengt, blijven de stadions zich vullen. Idem met acts als Madonna, Bruce Springsteen, AC/DC, Rammstein en zelfs Guns 'N Roses. Of op (wellicht) iets kleinere schaal: Iron Maiden, Pearl Jam (hoewel die ook gewoon in een Gelredome staan), KISS, Pearl Jam, Radiohead.
Een act als Duran Duran is midden jaren '80 heel even de grootste band op aarde geweest die stadions vulde. Simple Minds heeft eind jaren '80 ook in De Kuip gestaan. Maar dat waren veel meer bands die het moesten hebben van radiohits en hun populariteit van het moment, waardoor er ook veel casual luisteraars naar hun concerten gingen. Wanneer die aanwas van nieuwe fans of tijdelijke populariteit sterk terugloopt, zie je dat zulke bands snel richting kleinere concertzalen gaan.
Tot slot: hoewel bands van het kaliber Metallica dus zoals gezegd een bedrijf zijn, kun je het wat mij betreft toch niet geheel vergelijken met een 'normaal' bedrijf dat steeds nieuwe klanten, nieuwe producten of groei nodig heeft voor continuïteit. Als Metallica (of een andere mega-act van die orde van grootte) nooit meer een nieuw album of nieuwe muziek uitbrengt, blijven de stadions zich toch wel iedere keer vullen wanneer de optredens kwalitatief goed blijven (waarmee dus ook hun grootste inkomstenstroom op gang blijft). De enorme fanschare die ze hebben (waaronder ik), blijft toch wel gaan. Daarnaast wordt de liefde voor de band en hun werk inmiddels ook al van de ene generatie op de andere doorgegeven. Het is echter, in tegenstelling tot 'normale' bedrijven, geen bedrijf of product dat op de huidige schaal gecontinueerd kan worden wanneer de bandleden (in ieder geval Hetfield of Ulrich) ermee stoppen. Als zij ermee ophouden, stopt dat deel van de business gewoon per direct.
Wat stoort je dan als ik vragen mag? Het feit dat Ulrich bijna altijd open speelt?quote:Op vrijdag 28 april 2023 02:47 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik stoor me ontiegelijk aan de hihat dat ik het hele album niet af kan luisteren. Als je het eenmaal hoort kun je het ook niet meer wegdenken een wordt het irritant.
Wat mij betreft dat je hem continu hoort. Op elke plek waar er geen beat is maar alleen een riff, dat getik op die hihat.quote:Op vrijdag 28 april 2023 10:14 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Wat stoort je dan als ik vragen mag? Het feit dat Ulrich bijna altijd open speelt?
Heb de cd nu een paar keer geluisterd en moet toch zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Na de eerste paar nummers op YT stonden was ik wat skeptisch, maar daar kom ik op terug
Viel me op dat ze (denk ik) voor de akoestiek wel een soort opblaasbare panelen of iets dergelijks in het dak hadden gehangen.quote:Op vrijdag 28 april 2023 12:54 schreef ems. het volgende:
Was wel tof gisteren. Geluid was wel echt erbarmelijk. Het is dat ik enigszins bekend ben met metallica maar het ongeoefende oor heeft, van waar ik zat, vermoedelijk nauwelijks een woord kunnen verstaan. Dit was dan ook mijn eerste en laatste keer dat ik naar de arena ga voor een optreden.
Verder wel blij verrast met de kwaliteit van Metallica zelf. Ik vond er nog zeker wel genoeg energie en pit in zitten.
Voor een gratis kaartje heb ik mij prima vermaakt. Als ik de volle mep had betaald had ik het wel zonde gevonden. Vrienden van mij hadden VIP tickets gekocht voor die 'pit' daar heel dichtbij voor 400 euro ofzo? Dat gaat mij vrij ver
Maar ik ben sowieso al een tijd niet meer geweest naar concerten dus het was wel even wennen allemaal. 7.20 voor een "grote" bier wtf?
Ik vroeg me sowieso af wat dat wasquote:Op vrijdag 28 april 2023 13:10 schreef Repentless het volgende:
[..]
Viel me op dat ze (denk ik) voor de akoestiek wel een soort opblaasbare panelen of iets dergelijks in het dak hadden gehangen.
Een hihat hoort er inderdaad bij maar het is een beetje als de bass, het moet niet opvallen maar als je het niet hoort mis je iets. Al is dat misschien de vergelijk met bass en Metallica niet helemaal fairquote:Op vrijdag 28 april 2023 09:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoort er bij als hoge toon tussen de lage tonen. Brengt balans.
Irriteer me er er nauwelijks aan en viel me totaal niet op tot ik je post las.
Elke metaldrummer speelt open dus dat is het niet. Als ik drums af mix voor mijn band dan begin ik met de kick en snare, die moet je voelen en horen. Daar onder (qua volume) komen de toms en als laatste het ijzerwerk die weer iets minder luid in de mix zitten. Zonder het allemaal heel technisch te maken, is op dit album eerst de hi-hat die ik hoor en dan pas de rest. In de mix moet de hihat nét hoorbaar zijn. Dit is gewoon echt te veel.quote:Op vrijdag 28 april 2023 10:14 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Wat stoort je dan als ik vragen mag? Het feit dat Ulrich bijna altijd open speelt?
Heb de cd nu een paar keer geluisterd en moet toch zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Na de eerste paar nummers op YT stonden was ik wat skeptisch, maar daar kom ik op terug
Ik neem zelf aan dat het voor de akoestiek is. Panelen die ervoor zorgen dat de geluidsgolven minder weerkaatsen tegen het dak, zodat er minder galm ontstaat.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |