quote:15:01
Burgemeester Jan van Zanen meldt net dat er drie doden zijn gevallen en negen gewonden door de schietpartij in Utrecht.
twitter:GemeenteUtrecht twitterde op maandag 18-03-2019 om 14:54:05Burgemeester Jan van Zanen reageert op het schietincident eerder vandaag https://t.co/PzI6t2tPtX reageer retweet
In het kortquote:quote:
In de Utrechtse wijk Kanaleneiland heeft maandagochtend een schietpartij plaatsgevonden. Het vuur werd geopend op de inzittenden van een tram bij het 24 Oktoberplein. Dit is wat we tot nu toe weten over het incident.
Laatste nieuwsberichtentwitter:PolitieUtrecht twitterde op maandag 18-03-2019 om 14:17:27De politie vraagt u uit te kijken naar de 37-jarige Gökman Tanis (geboren in Turkije) in verband met het incident vanmorgen aan het #24oktoberplein in Utrecht. Benader hem niet zelf maar bel direct de opsporingstiplijn 0800-6070 https://t.co/QZ88s3Wl0k reageer retweet
quote:Ooggetuige Niels (21): ‘Hij schoot op die mensen die die vrouw hielpen’
De 21-jarige Niels zat in de tram in Utrecht waar vanmorgen ‘mogelijke terreurverdachte’ Gökman Tanis begon te schieten. Niels ‘had het gevoel’ dat de dader zich op één persoon richtte. ,,Hij mikte op die mensen die die vrouw probeerde te helpen.”
Niels is net weer thuis, na door de politie te zijn gehoord, nog stevig onder de indruk van wat hij heeft gezien. ,,Het gebeurde in het tramstel achter mij. Er was ineens commotie. De tram kwam stil te staan in een bocht dus ik kon goed zien wat er in het tramstel achter mij gebeurde. De deur van de tram werd geforceerd en er werden ramen ingeslagen. In ons tramstel was verwarring maar bleef het redelijk kalm.”
,,Er was op dat moment op zeker al geschoten in dat tramstel achter mij. Je hoorde van die plop-plop-plop-geluiden, alsof er een geluiddemper op zat. Daarna zag ik mensen naar buiten rennen, echt voor hun leven. Ik had het gevoel dat hij zich speciaal op een iemand richtte want ik zag een vrouw naar buiten kruipen. Omstanders probeerden haar weg te trekken maar toen ze dat deden ging die man speciaal achter haar aan en mikte op die omstanders.”
,,Nee, ik kon niet goed zien hoe hij eruit zag. Hij had een donkere jas aan, normaal postuur, en had een lang pistool in zijn hand. Gewoon zo’n handpistool, geen automatisch wapen, voor zover ik kon zien. Daarna ging ie nog achter iemand aan, met een geel hesje, die die vrouw probeerde te helpen, en daarna kon ik het niet meer zien.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)uw-hielpen~abd214eb/
Liveblogsquote:Gezochte Gökmen Tanis stond terecht wegens schieten met vuurwapen en verkrachting
UTRECHT - De 37-jarige Gökmen Tanis, die wordt gezocht vanwege het schietdrama bij het 24 Oktoberplein, is vaak in aanraking geweest met justitie. Hij stond in 2014 terecht omdat hij zou hebben geschoten met een vuurwapen en wegens poging tot doodslag.
Zijn strafblad is lang: hij zou in oktober 2014 een vrouw hebben beledigd en naar haar hebben gespuugd. Ook beledigde en bedreigde hij toen een agent. Tevens zou hij dat jaar onder invloed hebben gereden.
Zeer recent stond hij ook voor de rechter: twee weken terug nog omdat hij een vrouw zou hebben verkracht. Ook zou hij zich onlangs schuldig hebben gemaakt aan het stelen van een fiets en een inbraak in een bedrijfspand. Die delicten dateren van september en oktober vorig jaar.
De verkrachting zou zijn gebeurd in juli 2017 in Utrecht. Precies twee weken geleden was een zogenoemde regiezitting.
De politie heeft een foto van Tanis verspreid. De man, die Turkse roots heeft, zou vanochtend hebben geschoten in of bij een tram op het 24 Oktoberplein. Daarbij is een nog onbekend aantal mensen gewond geraakt en er zijn mogelijk ook mensen overleden. Tanis is nog voortvluchtig.
quote:Op maandag 18 maart 2019 16:00 schreef Moustachio het volgende:
DENK houdt zich nu verdacht stil. Vorige week met Urk en Nieuw Zeeland waren ze de hele dag actief.
twitter:tunahankuzu twitterde op maandag 18-03-2019 om 12:41:11Afgelopen zaterdag was ik nog in #Kanaleneiland #Utrecht. We maken ons ernstig zorgen en volgen het nieuws nauwgezet. Laten we de kalmte bewaren en waakzaam blijven. Als .@DenkNL hebben we campagneactiviteiten voorlopig opgeschort. reageer retweet
twitter:DenkNL twitterde op maandag 18-03-2019 om 12:48:20We maken ons ernstig zorgen en volgen het nieuws nauwgezet. Laten we de kalmte bewaren en waakzaam blijven. Als @DenkNL hebben we campagneactiviteiten stilgelegd. reageer retweet
Dat heet zien wat je wil zien.twitter:F_azarkan twitterde op maandag 18-03-2019 om 12:51:05Naar aanleiding van de zeer verontrustende situatie in Utrecht kanaleneiland maken wij ons ernstig zorgen en volgen het nieuws nauwgezet. Laten we de kalmte bewaren, waakzaam blijven en elkaar steunen. Onze gedachten gaan uit naar de slachtoffers en hun familie. reageer retweet
Ze kent haar eigen volk gewoon goed.quote:Op maandag 18 maart 2019 16:04 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Gewoon misselijkmakend om meteen zo’n conclusie te trekken.
Toen ik mijn afkeer uitsprak over extreem-rechts, die verschrikkelijke aanslag, die radicale idioot die de doodstraf moet krijgen en het verschrikkelijk vond voor de slachtoffers?quote:Op maandag 18 maart 2019 16:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Je ziet serieus niet in dat jij hier kortgeleden nog bezig was met precies het omgekeerde?
Wilders heeft erg snel na die aanslag gereageerd. Nee dus.quote:Op maandag 18 maart 2019 16:04 schreef satecl het volgende:
[..]
Is het bij de PVV niet precies andersom?
Nou nou, dat valt toch wel mee. Nederlanders hebben niet of nauwelijks problemen met turken. Ja die show in rotterdam met die vlaggen en trots was niet erg verbroederend maar dat waren we al bijna weer vergeten.quote:Op maandag 18 maart 2019 16:03 schreef Strani het volgende:
[..]
Nou.. als ik een Turk was in Nederland zou ik op dit moment ook een beetje droevig zijn, omdat ik weet wat voor effect dit zou hebben op de manier waarop ik voorlopig behandeld word.
En je punt is?????quote:Op maandag 18 maart 2019 16:05 schreef _--_ het volgende:
[..]twitter:tunahankuzu twitterde op maandag 18-03-2019 om 12:41:11Afgelopen zaterdag was ik nog in #Kanaleneiland #Utrecht. We maken ons ernstig zorgen en volgen het nieuws nauwgezet. Laten we de kalmte bewaren en waakzaam blijven. Als .@:DenkNL hebben we campagneactiviteiten voorlopig opgeschort. reageer retweet
twitter:DenkNL twitterde op maandag 18-03-2019 om 12:48:20We maken ons ernstig zorgen en volgen het nieuws nauwgezet. Laten we de kalmte bewaren en waakzaam blijven. Als @:DenkNL hebben we campagneactiviteiten stilgelegd. reageer retweet
Dat heet zien wat je wil zien.twitter:F_azarkan twitterde op maandag 18-03-2019 om 12:51:05Naar aanleiding van de zeer verontrustende situatie in Utrecht kanaleneiland maken wij ons ernstig zorgen en volgen het nieuws nauwgezet. Laten we de kalmte bewaren, waakzaam blijven en elkaar steunen. Onze gedachten gaan uit naar de slachtoffers en hun familie. reageer retweet
Jezusquote:Op maandag 18 maart 2019 16:02 schreef Razor21 het volgende:
Die info klopt inderdaad niet. Maar om nu te stoppen met Twitter voor vandaag ivm droevige dag vind ik ook zo'n onzin. Alsof dat mens nu thuis droevig zit te zijn![]()
twitter:talithamuusse twitterde op maandag 18-03-2019 om 15:34:22Ter aanvulling; ik heb alleen mijn eigen ooggetuigenverslag. Maar meer mensen zullen dit net gezien hebben bij station Amstel. Iedereen keek om namelijk. Zeker twintig auto’s deden mee. reageer retweet
twitter:talithamuusse twitterde op maandag 18-03-2019 om 15:57:31Over vorige tweet. Als ik een verkeerde observatie heb gedaan en er een staking is van uber chauffeurs. Dan spijt het mij. Ik schrok erg van de toeterende auto’s; ook kan ik geen nieuwsbronnen vinden over een uber staking. Ga voor vandaag stoppen met twitteren. Te droevig alles. reageer retweet
twitter:talithamuusse twitterde op maandag 18-03-2019 om 16:00:10Excuses voor deze tweet. Blijkt inderdaad vanochtend ook een staking van uber te zijn gepland vlakbij Amstel. Zo zie je hoe snel je door angst verkeerde conclusies kan trekken. Excuses. #utrecht https://t.co/GLlMl5A5wZ reageer retweet
Door zwakzinnigen ja. Maar die tokkies boeien toch niet zo eigenlijk.quote:Op maandag 18 maart 2019 16:03 schreef Strani het volgende:
[..]
Nou.. als ik een Turk was in Nederland zou ik op dit moment ook een beetje droevig zijn, omdat ik weet wat voor effect dit zou hebben op de manier waarop ik voorlopig behandeld word.
Weer één die zich niet aangesproken voelde door die Gillette reclame.quote:Op maandag 18 maart 2019 16:07 schreef Anonymousz het volgende:
Hij viel vaak vrouwen lastig'
Turkse schrijver en opiniemaker Celal Altuna heeft via een volgens hem betrouwbare Turkse bron in Utrecht gehoord dat verdachte Tanis de afgelopen tien jaar verslaafd was aan harddrugs en alcohol. Daarvoor zou hij geradicaliseerd zijn geweest. Hij woont in Kanaleneiland en was daar bekend. Hij viel vaak vrouwen lastig.
Maakt niet uit toch? Terreur is terreur.quote:Op maandag 18 maart 2019 16:08 schreef Aquarii het volgende:
Ze gaan uit van een terroristisch motief maar zeggen niet wat de aanwijzingen daarvoor zijn. Lekker duidelijk weer...
twitter:hasavrat twitterde op maandag 18-03-2019 om 14:53:41A Turkish businessmsn residing in Utrecht told BBC Türkçe that Tanış had "fought in Chechnya" and that a "few years ago [Tanış] was arrested and released for his connection to ISIS. He was not a part of the Turkish community [in Holland], he was a recluse." https://t.co/RKnMxQB02Q reageer retweet
Vermoedelijk goed verhaal*quote:Op maandag 18 maart 2019 16:09 schreef Melleyn het volgende:
[..]
Vermoedelijke dader handelde vermoedelijk uit eerwraak. Goed verhaal.
En dat terwijl hij in het Pownedfilmpje juist voor zedelijk gedrag pleitte.quote:Op maandag 18 maart 2019 16:07 schreef Anonymousz het volgende:
Hij viel vaak vrouwen lastig'
Turkse schrijver en opiniemaker Celal Altuna heeft via een volgens hem betrouwbare Turkse bron in Utrecht gehoord dat verdachte Tanis de afgelopen tien jaar verslaafd was aan harddrugs en alcohol. Daarvoor zou hij geradicaliseerd zijn geweest. Hij woont in Kanaleneiland en was daar bekend. Hij viel vaak vrouwen lastig.
Nee, de post waarin je een gehele religie weer schuld in de schoenen probeerde te schuiven.quote:Op maandag 18 maart 2019 16:06 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Toen ik mijn afkeer uitsprak over extreem-rechts, die verschrikkelijke aanslag, die radicale idioot die de doodstraf moet krijgen en het verschrikkelijk vond voor de slachtoffers?
Ik had toch echt 0 reacties op die uitspraken.
Nee houden rekening met de mogelijkheid van terrorisme, ze gaan er niet vanuit.quote:Op maandag 18 maart 2019 16:08 schreef Aquarii het volgende:
Ze gaan uit van een terroristisch motief maar zeggen niet wat de aanwijzingen daarvoor zijn. Lekker duidelijk weer...
Lijkt me duidelijk, te snel het terrorismedraaiboek uit de kast getrokken.quote:De politie zegt rekening te houden met een terroristisch motief, maar 100 procent zekerheid hebben ze nog niet. "Zou ook kunnen dat het in de relationele sfeer is", zegt woordvoerder Bernard Jens van politie. "We wachten op het onderzoek van de recherche voor we daar verder uitspraken over doen."
Vandaar ook die baard.quote:Op maandag 18 maart 2019 16:08 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Weer één die zich niet aangesproken voelde door die Gillette reclame.
Better safe than sorryquote:Op maandag 18 maart 2019 16:10 schreef Ketchupcurry het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk, te snel het terrorismedraaiboek uit de kast getrokken.
Het verschil tussen terroristische aanslag of een schietpartij in de relationele sfeer is groot.quote:Op maandag 18 maart 2019 16:08 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Maakt niet uit toch? Terreur is terreur.
Werd net gezegd op het NOS journaalquote:Op maandag 18 maart 2019 16:10 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Nee zouden rekening met de mogelijkheid van terrorisme, ze gaan er niet vanuit.
Linda, is dit het moment om met een lachende profielfoto berichtjes te plaatsen???quote:
Laten we gaan toeterenquote:
Dat maakt de impact op NL niet minder groot.quote:Op maandag 18 maart 2019 16:10 schreef Aquarii het volgende:
[..]
Het verschil tussen terroristische aanslag of een schietpartij in de relationele sfeer is groot.
Want als er zoiets gebeurt heb je liever dat ze uren gaan wachten tot ze weten dat het terrorisme is?quote:Op maandag 18 maart 2019 16:10 schreef Ketchupcurry het volgende:
[..]
Man man man, komen ze nu mee.quote:De politie zegt rekening te houden met een terroristisch motief, maar 100 procent zekerheid hebben ze nog niet. "Zou ook kunnen dat het in de relationele sfeer is", zegt woordvoerder Bernard Jens van politie. "We wachten op het onderzoek van de recherche voor we daar verder uitspraken over doen."
Te langquote:Op maandag 18 maart 2019 16:12 schreef Strani het volgende:
Hoe lang geleden is het eigenlijk dat er nog daadwerkelijk nieuws doorkwam?
quote:Op maandag 18 maart 2019 16:13 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Heb je eindelijk een verwarde man noemen ze het een aanslag.
Vanmorgen, toen het gebeurde.quote:Op maandag 18 maart 2019 16:12 schreef Strani het volgende:
Hoe lang geleden is het eigenlijk dat er nog daadwerkelijk nieuws doorkwam?
quote:Op maandag 18 maart 2019 16:13 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Heb je eindelijk een verwarde man noemen ze het een aanslag.
Daar moet mee gewacht worden tot er 100% zekerheid is over het motief? En anders is het te snel?quote:Op maandag 18 maart 2019 16:10 schreef Ketchupcurry het volgende:
[..]
twitter:GemeenteUtrecht twitterde op maandag 18-03-2019 om 16:13:29Update: advies om binnen te blijven is opgeheven. https://t.co/Pl4fwI3mDt reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |