https://www.ad.nl/dossier(...)eem-rechts~a474f61e/quote:Aanslag Nieuw-Zeeland past in beeld van groeiende dreiging vanuit extreem-rechts
De gruwelijke aanslagen op twee moskeeën in Nieuw-Zeeland passen in het beeld dat de Nederlandse Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) al enige tijd schetst. De ernst en omvang van geweld door kleine extreemrechtse groepen of individuen in Westerse landen neemt toe, ook in Europa
Kleinschalige professionele cellen en eenlingen oefenen steeds vaker ernstig geweld uit in verschillende Europese landen”, zo schreef de NCTV eind vorige maand in haar dreigingsbeeld Terrorisme. ,,Doelwitten zijn moslims, linkse tegenstanders en politici.” Bij de aanslag in Nieuw-Zeeland liep de dader naar twee moskeeën en maakte daarbij meer dan 40 dodelijke slachtoffer
https://www.rd.nl/vandaag(...)beschermen-1.1553706quote:Van Buuren: „Terrorismedeskundigen noemen dit wederzijdse radicalisering. Daar waarschuwen ze overheden ook voor. De aanslagen uit jihadistische kring de afgelopen jaren in Europa hebben niet alleen directe slachtoffers geëist. Die terreur zorgde ook voor polarisatie. Daardoor groeit rechts-extremisme in Europa. Rechts-extremisten zijn uit op wraak jegens moslims en redeneren: „Nu is het onze tijd, we nemen revanche.” Dat alles kan zomaar leiden tot een spiraal van geweld.”
Ik merk ook weinig van daadwerkelijk geweld. Veel grote bekken op twitter, maar in het echt rennen ze weg zodra je tegen ze in gaat.quote:,,De opleving van rechts-extremisme in Nederland uit zich vooralsnog niet in het plegen van geweld, maar in een steeds agressiever en opruiender internetdiscours”, schreef de NCTV. Maar de dienst waarschuwt wel voor ‘de impact van het gepolariseerde maatschappelijke debat op ‘lone actors’.’
Inderdaad, volgens mij is extreem-rechts hier vooral een groep internethelden.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 14:33 schreef trein2000 het volgende:
Quote uit dezelfde bron[..]
Ik merk ook weinig van daadwerkelijk geweld. Veel grote bekken op twitter, maar in het echt rennen ze weg zodra je tegen ze in gaat.
Extreemrechts in Nederland zijn altijd lieverdjes geweest in vergelijking met hun wapenbroeders in andere landen .quote:Op vrijdag 15 maart 2019 14:33 schreef trein2000 het volgende:
Ik merk ook weinig van daadwerkelijk geweld. Veel grote bekken op twitter, maar in het echt rennen ze weg zodra je tegen ze in gaat.
Zie het als het trekken aan een elastiek totdat het knapt dus geweld uitbreekt.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 14:33 schreef trein2000 het volgende:
Waar blijkt dat uit?quote:Op vrijdag 15 maart 2019 14:37 schreef _--_ het volgende:
[..]
Ziet het als het trekken aan een elastiek totdat het knapt dus geweld uitbreekt.
https://www.at5.nl/artike(...)te-lang-onderbelichtquote:
Tja ik lees het. Ik onderken onmiddellijk dst er gestoorde gekken tussenlopen. Aan alle kanten, maar ook zeker ter rechterzijde. Echter, tegen lone Wolfs kun je heel weinig doen.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 14:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
https://www.at5.nl/artike(...)te-lang-onderbelicht
Als je nog meer bronnen wil geef een gil.
Het is ook een feit dat Nederlanders het percentage moslims in het land grof overschatten, en ook krijgt moslimgeweld 400% meer aandacht dan de rest terwijl het maar 15% van het geheel vormt.
quote uit de gegeven linkquote:Op vrijdag 15 maart 2019 14:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
https://www.at5.nl/artike(...)te-lang-onderbelicht
Als je nog meer bronnen wil geef een gil.
Het is ook een feit dat Nederlanders het percentage moslims in het land grof overschatten, en ook krijgt moslimgeweld 400% meer aandacht dan de rest terwijl het maar 15% van het geheel vormt.
quote:Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat meer dan tweederde van de Nederlandse moskeeën hiermee is geconfronteerd. Jaarlijks zijn er 20 tot 25 incidenten, vooral in de vorm van dreigbrieven, brandstichting en afgehakte varkenskoppen die voor de deur worden gelegd.
Structureel probleem
Maar volgens UvA-onderzoeker Ineke van der Valk, die de incidenten in kaart bracht, worden dit soort boodschappen niet altijd serieus genoeg genomen. 'Het is een structureel probleem geworden, dat niet altijd de aandacht heeft gekregen die het verdient', zegt ze.
Minimaal tweederde van de Nederlandse moskeeën heeft met xenofobischer geweld te maken, volgens peer reviewed UvA onderzoek. Dat is vrij systematisch.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 14:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tja ik lees het. Ik onderken onmiddellijk dst er gestoorde gekken tussenlopen. Aan alle kanten, maar ook zeker ter rechterzijde. Echter, tegen lone Wolfs kun je heel weinig doen.
En grote georganiseerde geweldsincidenten zie ik nog niet direct gebeuren in Nederland.
Neemt niet weg dat dit probleem weldegelijk meer aandacht verdient.
Ik kom ze in het echt ook wel tegen. Van die PVV'ers die atoombommen op het complete Midden-Oosten, behalve Israel, willen gooien.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 16:14 schreef xpompompomx het volgende:
Ook hier op Fok was er laatst iemand die geweld zag als de enige oplossing voor het "moslimprobleem".
Ook lees ik dat van beide kanten de oorzaak schuilt in de toenemende polarisatie, en dat klinkt mij wel als logisch in de oren; derhalve weet ik dus ook niet of het handig is om een deel van het geweld of dreiging te vatten, deze in een hokje te stoppen het zo rechts dan wel links makende, en hierover te spreken handig is. Misschien kan je beter kijken naar politiek gemotiveerd geweld als een, om dit tezamen aan te pakken; in plaats van rechts dat links geweld hekelt en vice versa.quote:Links bediende zich al
veel langer van geweld tegen rechts en
zocht de confrontatie met rechts ook
bewust op. Door toegenomen
zelfvertrouwen bij extreemrechts gaan
die ook de confrontatie meer aan. Toch
lijken links-extremisten nog niet een
heldere strategie te hebben om de
nieuwe verschijningsvormen van het
rechts-extremisme van repliek te
dienen. Het is voorstelbaar dat links-
extremisten de komende tijd vaker van
zich zullen laten horen tegen het nieuwe
elan van rechts-extremisten.
Je leest hier sowieso dat extremistische onzin genormaliseerd wordt. Eenzelfde groepje posters die constant het hele omvolking onzin herhalen zodat het salonfahig wordt. Immigranten/moslims beschouwen als ongedierte, ras/IQ-discussies, klimaatontkenners, kolonialismegoedpraters enz. Ik beschouw mezelf als vrij rechts maar in dat soort dingen kan ik mij totaal niet vinden en ik merk een steeds groter wordende afkeur daartegen bij mezelf. Dan is het lastig om niet mee te gaan in die polarisatie en om te slaan naar een ander uiterste.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 16:14 schreef xpompompomx het volgende:
Ook hier op Fok was er laatst iemand die geweld zag als de enige oplossing voor het "moslimprobleem".
Alle comments onder het verhaal bij die jongen in Urk die in zijn eigen huis, met familie en al, in elkaar is geslagen. Hij zou een meisje hebben lastig gevallen tot met hetzelf hebben uitgelokt. Het deed me meer denken aan wat die blanke Zuiderlingen riepen nadat ze in de 'Deep South' weer eens iemand hadden gelyncht.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 17:03 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Je leest hier sowieso dat extremistische onzin genormaliseerd wordt. Eenzelfde groepje posters die constant het hele omvolking onzin herhalen zodat het salonfahig wordt. Immigranten/moslims beschouwen als ongedierte, ras/IQ-discussies, klimaatontkenners, kolonialismegoedpraters enz. Ik beschouw mezelf als vrij rechts maar in dat soort dingen kan ik mij totaal niet vinden en ik merk een steeds groter wordende afkeur daartegen bij mezelf. Dan is het lastig om niet mee te gaan in die polarisatie en om te slaan naar een ander uiterste.
Ik denk dat politici de polarisatie ook juist als vehikel gebruiken meer zetels te winnen daarmee zelf deze polarisatie weer voedende.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 17:01 schreef DeParo het volgende:
Het laat toch wel zien hoe in het Westen de migratie- en integratiepolitiek volledig verkeerd is aangepakt. Grote groepen mensen binnengelaten onder het mom van die passen zichzelf wel aan. Dat bleek toch een stuk lastiger zijn dan gedacht. Nu zie je polarisatie aan beide kanten. Je kan zeggen wat je wilt maar met de grote groep migranten die is gekomen met de Syrische vluchtelingenstromen (en niet alleen Syriers) maak ik me zorgen dat er aan beide kanten nog veel meer radicalisatie gaat plaatsvinden. Dit is niet de schuld van de mens die een beter leven wilt opbouwen in een veilig land of simpweg geweld ontvlucht. Noch is het de schuld van de mens die zonder duidelijke politieke representatie en verklaring een woonomgeving zeer plotseling radicaal veranderd ziet worden en er sociaal-economisch niet of nauwelijks op vooruit gaat. Ik zie wel een falende overheid die niet met de hedendaagse problemen om kan gaan maar wel pretendeert de situatie onder controle te hebben. Als dit zo doorgaat krijg je uiteindelijk een enorme geweldsescalatie, als die niet er al langzaam is, en steeds meer rechtse regeringen die ook geen belang hebben het migratie- of integratiebeleid te verbeteren en steeds meer repressieve maatregelen gaan nemen. Het lot van een falende overheid.
Onwerkelijk topic. Hetzelfde zie je nu met die aanslagen. De mentale gymnastiek om zoiets toch niet te hoeven afkeuren is olympisch goud waardig.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 17:06 schreef DeParo het volgende:
[..]
Alle comments onder het verhaal bij die jongen in Urk die in zijn eigen huis, met familie en al, in elkaar is geslagen. Hij zou een meisje hebben lastig gevallen tot met hetzelf hebben uitgelokt. Het deed me meer denken aan wat die blanke Zuiderlingen riepen nadat ze in de 'Deep South' weer eens iemand hadden gelyncht.
Behalve dan dat het politiek midden compleet geëlimineerd wordt. Dus ik geloof niet dat 'politici' als uniforme groep dat zo willen.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 17:08 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik denk dat politici de polarisatie ook juist als vehikel gebruiken meer zetels te winnen daarmee zelf deze polarisatie weer voedende.
En daarom krijg je ook steeds meer rechtse regeringen op specifiek dat gebied, vergelijk het met 20-30 jaar geleden, en de opmars van rechts (qua migratie) is onmiskenbaar en een vrijwel continue groei. Ik zie dat niet zo snel stoppen of tegen gegaan worden en de maatregelen zullen ook steeds strenger worden.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 17:08 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik denk dat politici de polarisatie ook juist als vehikel gebruiken meer zetels te winnen daarmee zelf deze polarisatie weer voedende.
Klopt. En je kan ook geen middenweg meer vinden bij andere discussies. Thema's waar je best nog een middenweg kan vinden worden compleet leeggevreten door of je bent helemaal voor of je bent helemaal tegen.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 17:09 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Onwerkelijk topic. Hetzelfde zie je nu met die aanslagen. De mentale gymnastiek om zoiets toch niet te hoeven afkeuren is olympisch goud waardig.
Dat zie je overigens steeds vaker aan beide zijden. Hoe sneller het over 'de andere kant' gaat, hoe minder je het hoeft te hebben over debieltjes die iets doen wat niet door de beugel kan maar hetzelfde gedachtegoed delen.
Nee ik stel ook niet alle politici, al betrap ik er wel steeds meer op eigenlijk...quote:Op vrijdag 15 maart 2019 17:10 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Behalve dan dat het politiek midden compleet geëlimineerd wordt. Dus ik geloof niet dat 'politici' als uniforme groep dat zo willen.
Ik ben van mening dat dit vooral aan de rechterzijde wordt gebruikt. In Oostenrijk, FN in Frankrijk, in Griekenland, in Italië, in Hongarije, in Polen, in Amerika. Hoe meer onvrede je kan kweken hoe meer iedereen omslaat naar een extreme kant. Links hoor ik eigenlijk niet eens. Wat vindt de PvdA überhaupt van dingen? Ik zie alleen artikelen in het nieuws over FvD en VVD eigenlijk. Die domineren het complete nieuws. Hetzelfde zag je met Trump. Ging het over Hillary, dan ging het over Hillary die iets van Trump vond.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 17:15 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nee ik stel ook niet alle politici, al betrap ik er wel steeds meer op eigenlijk...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |