abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 maart 2019 @ 09:17:57 #1
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_185580206

En alle overige Britse politiek.

Op 23 juni 2016 is er een raadgevend referendum gehouden over het lidmaatschap van de Europese Unie. De regering heeft aangegeven de uitslag te gaan uitvoeren.
De uitkomst van dit referendum was:
Opkomst 72,2%
Voor uittreding uit de EU 51,9%
Voor blijven in de EU 48,1%

Opvallend in deze uitslag is dat Engeland en Wales in meerderheid voor de Brexit stemden. Maar dat Londen, Schotland en Noord Ierland voor Remain kozen.

De volgende stap in dit uittredingsproces is om Artikel 50 (de uittreding) officieel in gang te zetten. Dit heeft Theresa May op 28 maart 2017 gedaan, door een brief naar Donald Tusk te sturen. Deze brief werd op 29 maart 2017 door hem ontvangen.
De Brexit datum staat dan ook vast op 29 maart 2019.

In de tussenliggende 2 jaar heeft men de tijd om een terugtredingsakkoord (de zogenaamde Withdrawal Agreement - of WA) te onderhandelen. Pas na deze overeenkomst kan het VK de onderhandelingen starten over de toekomstige relatie met de EU (the Future Relationship).

Deze Withdrawal Agreement is een overeenkomst tussen het VK en de EU over hoe de uittreding er uit komt te zien. Key issues zijn o.a.:

• Rechten van EU burgers in het VK en visa versa.
• De kwestie Ierland/Noord Ierland, hoe om te gaan met die grens (de zogenaamde backstop).
• De financiële eindafrekening van aangegane verplichtingen van het VK.

Op 14 november 2018 bereikten de Britse en EU onderhandelaars een akkoord.
Hier is dat akkoord te lezen:
https://ec.europa.eu/comm(...)-14-november-2018_en

Door de rode lijnen van zowel het VK als de EU, was er weinig speelruimte in de onderhandelingen. Dit plaatje is door Michel Barnier (hoofd onderhandelaar EU zijde) gebruikt om duidelijk te maken wat de opties zijn.

Hoewel het terugtredingsakkoord door zowel de Britten als de EU samen tot stand gekomen is, heeft het Britse Lagerhuis dit akkoord in januari 2019 weggestemd:
432 stemmen tegen, 202 stemmen voor en 16 onthoudingen

Het grootste struikelblok is de zgn Backstop voor Noord Ierland.
Het Lagerhuis heeft Theresa May terug naar de EU gestuurd om dit uit de overeenkomst te halen.
De EU staat op het standpunt dat de WA echter niet meer heropend kan worden.
En dit is de impasse waarin we zijn beland.
Zonder goedkeuring op de WA zal Groot Brittannië op 29 maart uit de EU vallen zonder overgang en zonder regeling:
De No Deal Brexit.
Dit heeft grote implicaties voor burgers, bedrijven, goederenstromen voor zowel het VK als de EU.

Slides van de EU die de WA uitleggen:
https://ec.europa.eu/comm(...)eement_explained.pdf

Agenda:
On March 12, May is expected to try once more to get her deal approved, though much will rest on whether she can secure extra assurances from Brussels about the thorny issue of Northern Ireland's border.

If that vote fails, May will ask parliament a day later whether it wants to leave the European Union without any kind of exit deal - a potentially disruptive divorce with damaging consequences for the world's fifth largest economy.

If parliament rejects that outcome as well, lawmakers will then decide on March 14 if they want to try to delay Brexit, potentially opening the door to a wholesale renegotiation with the EU - or even a second referendum at home.

If the process does go to a third ballot, when Speaker John Bercow bellows "Division!" and bells ring across parliament and beyond to alert lawmakers to the vote, Britain could be 15 minutes from taking its first step towards reversing Brexit.

Statement Tusk
  woensdag 13 maart 2019 @ 09:37:47 #2
8369 speknek
Another day another slay
pi_185580463
quote:
The single biggest known British political advertiser on Facebook is a mysterious pro-Brexit campaign group pushing for a no-deal exit from the EU. The revelation about Britain’s Future, which has never disclosed the source of its funding or organisational structure, has raised concerns about the influence of “dark money” in British politics.

The little-known campaign group has spent more than £340,000 on Facebook adverts backing a hard Brexit since the social network began publishing lists of political advertisers last October, making it a bigger spender than every UK political party and the government combined.

However, there is no information available about who is ultimately paying for the adverts, highlighting a key flaw in Facebook’s new political transparency tools.
(The Guardian)

I'm not saying it's the Russians, but....
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_185580533
Iedereen houdt hier elkaar in gijzeling.

De Brexeteers die hopen dat door het wegstemmen een uiteindelijke no-deal leidt tot geen douane-unie met de EU.

De Remainers die hopen dat door het wegstemmen nieuwe verkiezingen komen en daarmee een referendum wat de Brexit mogelijkerwijs zal terug draaien.

De EU wordt gegijzeld door het VK die evenmin een no deal wil omdat dit financieel als politiek zeer ongunstig voor hun beide zal uitvallen. Onrust in het VK zal hoogstwaarschijnlijk overslaan op de EU en hun stabiliteit (die toch al broos is) verder ondermijnen.

Dus wordt het uitstel. Maar uitstel naar wat? Het is wel een verschrikkelijk interessant politiek spel om naar te kijken. Nu al historisch en toekomst bepalend voor ons allemaal. :)
  woensdag 13 maart 2019 @ 09:45:04 #4
38114 beantherio
pi_185580548
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 09:17 schreef Hanca het volgende:
Als ik zo in diverse kranten in diverse landen rond lees, is dit het meest waarschijnlijke scenario: vanavond stemmen ze met grote meerderheid tegen een no deal brexit. De Britten komen er verder niet uit en gaan dus voor uitstel. De EU gaat die verlenen op hun voorwaarden, de Britten hebben niks te eisen. En dus wordt het een uitstel van 2 jaar.
Dan denk ik dat een meerderheid liever kiest voor "no deal". Ondanks dat een meerderheid daar vanavond ongetwijfeld tegen zal stemmen.
pi_185580558
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 09:43 schreef Elzies het volgende:
Iedereen houdt hier elkaar in gijzeling.

De Brexeteers die hopen dat door het wegstemmen een uiteindelijke no-deal leidt tot geen douane-unie met de EU.

De Remainers die hopen dat door het wegstemmen nieuwe verkiezingen komen en daarmee een referendum wat de Brexit mogelijkerwijs zal terug draaien.

De EU wordt gegijzeld door het VK die evenmin een no deal wil omdat dit financieel als politiek zeer ongunstig voor hun beide zal uitvallen. Onrust in het VK zal hoogstwaarschijnlijk overslaan op de EU en hun stabiliteit (die toch al broos is) verder ondermijnen.

Dus wordt het uitstel. Maar uitstel naar wat? Het is wel een verschrikkelijk interessant politiek spel om naar te kijken. Nu al historisch en toekomst bepalend voor ons allemaal. :)
Het wordt uitstel onder de voorwaarden van de EU. Dat betekend in elk geval een uitstel van 2 jaar, wat de andere voorwaarden zullen worden ben ik nog wel benieuwd naar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_185580583
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 09:45 schreef beantherio het volgende:
[..]

Dan denk ik dat een meerderheid liever kiest voor "no deal". Ondanks dat een meerderheid daar vanavond ongetwijfeld tegen zal stemmen.
De meerderheid heeft intussen nog liever geen brexit als een no deal brexit. Ze gaan echt alles doen om no deal te voorkomen. En een uitstel van 2 jaar is een mooie uitweg.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 13 maart 2019 @ 09:55:45 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_185580701
Volgens mij wil überhaupt niemand in de Britse politiek nog een Brexit, maar ze willen ook niet degene zijn die ervoor uitkomt. Dit wordt een permanente Keeping Up Appearances klucht, totdat iemand anders de beslissing voor ze neemt, of we gaan nog vijftien jaar uitstel tegemoet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_185580717
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 09:45 schreef beantherio het volgende:
[..]

Van de 650 mp s zijn er 500 voor remain
pi_185580757
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 09:45 schreef Hanca het volgende:
[..]

Het wordt uitstel onder de voorwaarden van de EU. Dat betekend in elk geval een uitstel van 2 jaar, wat de andere voorwaarden zullen worden ben ik nog wel benieuwd naar.
Ik verwacht ook instemming met uitstel over een langere periode. Maar dat veranderd feitelijk niets. Welke uitkomst er uiteindelijk ook komt, de band met de EU zal nooit meer hetzelfde of volledig zijn.

Daarvoor is het VK simpelweg te verdeeld en het onderlinge vertrouwen tussen de landen teveel beschadigd.
  woensdag 13 maart 2019 @ 10:04:02 #10
38114 beantherio
pi_185580810
De kans op langer uitstel lijkt me klein (ik lees net dat Rees-Mogg zojuist in een interview heeft geroepen dat de EU daar zelf om moet vragen en niet GB) en dat er een meerderheid voor remain zou zijn is moeilijk waar te maken. Dat laatste is ook irrelevant: het is wel duidelijk dat er een meerderheid is voor het overnemen van het resultaat van het referendum. Die keuze is trouwens in een wet gegoten en kan dus niet meer zomaar ongedaan gemaakt worden.
pi_185580985
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:04 schreef beantherio het volgende:
De kans op langer uitstel lijkt me klein (ik lees net dat Rees-Mogg zojuist in een interview heeft geroepen dat de EU daar zelf om moet vragen en niet GB) en dat er een meerderheid voor remain zou zijn is moeilijk waar te maken. Dat laatste is ook irrelevant: het is wel duidelijk dat er een meerderheid is voor het overnemen van het resultaat van het referendum. Die keuze is trouwens in een wet gegoten en kan dus niet meer zomaar ongedaan gemaakt worden.
Als het moet kan een wet heel snel worden afgevoerd......
pi_185581008
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:18 schreef Ajaxcied10 het volgende:
[..]

dat zal "het volk" leuk vinden
  woensdag 13 maart 2019 @ 10:21:52 #13
38114 beantherio
pi_185581019
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:18 schreef Ajaxcied10 het volgende:
[..]

Het gaat dan niet puur om een stemming in het lagerhuis. Het moet ook nog langs het hogerhuis he.
pi_185581024
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:21 schreef beantherio het volgende:
[..]

Het gaat dan niet puur om een stemming in het lagerhuis. Het moet ook nog langs het hogerhuis he.
daar is het percentage remainers nog hoger
  woensdag 13 maart 2019 @ 10:24:37 #15
38114 beantherio
pi_185581053
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:22 schreef riazop het volgende:
[..]

daar is het percentage remainers nog hoger
Los daarvan is het punt dat er niet veel tijd meer is. Het moet door zowel het lagerhuis als het hogerhuis aangenomen worden en vervolgens moet het ook nog door alle EU-lidstaten goedgekeurd worden. Er zijn nog maar 16 dagen en we zitten nog heel ver af van dit scenario. En normaal gesproken zouden die 16 dagen al te kort zijn om zoiets te doorlopen. Het window voor een "no brexit" scenario is mogelijk al gesloten.
pi_185581090
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:24 schreef beantherio het volgende:
[..]

Los daarvan is het punt dat er niet veel tijd meer is. Het moet door zowel het lagerhuis als het hogerhuis aangenomen worden en vervolgens moet het ook nog door alle EU-lidstaten goedgekeurd worden. Er zijn nog maar 16 dagen en we zitten nog heel ver af van dit scenario. En normaal gesproken zouden die 16 dagen al te kort zijn om zoiets te doorlopen. Het window voor een "no brexit" scenario is mogelijk al gesloten.
Wel nee, wetje er doorheen rammen kan binnen 24 als je dat perse wil. Dat kan nog makkelijk.
zie email 27 oktober
pi_185581249
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 09:57 schreef riazop het volgende:
[..]

Van de 650 mp s zijn er 500 voor remain
Leg eens uit? Want 500 van de 650 stemde voor het aanroepen van Art 50.
  woensdag 13 maart 2019 @ 10:40:41 #18
38114 beantherio
pi_185581319
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]

Wel nee, wetje er doorheen rammen kan binnen 24 als je dat perse wil. Dat kan nog makkelijk.
Ik heb de afgelopen 2,5 jaar over veel dingen gedacht dat ze makkelijk konden, maar dat bleek toch heel vaak heel anders te werken. Momenteel lijkt me "no brexit" in ieder geval ver uit zicht: men wil het in het lagerhuis zelfs niet eens op de agenda zetten in een motie of zoiets.
  woensdag 13 maart 2019 @ 10:44:30 #19
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_185581404
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:40 schreef beantherio het volgende:
[..]

Ik heb de afgelopen 2,5 jaar over veel dingen gedacht dat ze makkelijk konden, maar dat bleek toch heel vaak heel anders te werken. Momenteel lijkt me "no brexit" in ieder geval ver uit zicht: men wil het in het lagerhuis zelfs niet eens op de agenda zetten in een motie of zoiets.
Als de politici er allemaal zijn, en dat zullen ze zijn 29 maart, dan kunnen ze dat binnen paar uur doorheen rammen. Dat moet het probleem niet zijn.
pi_185581426
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 09:55 schreef speknek het volgende:
Volgens mij wil überhaupt niemand in de Britse politiek nog een Brexit, maar ze willen ook niet degene zijn die ervoor uitkomt. Dit wordt een permanente Keeping Up Appearances klucht, totdat iemand anders de beslissing voor ze neemt, of we gaan nog vijftien jaar uitstel tegemoet.
De meeste brexiteers zullen nog steeds best een brexit willen dunkt me. Alleen zullen ze misschien wat spijt hebben van het ondoordacht zonder plan in het avontuur te stappen.

En dan heb je nog de koste wat kost brexiteers. Die boeit het allemaal niet en hopen stiekem of openlijk op een no deal.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_185581482
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]

Leg eens uit? Want 500 van de 650 stemde voor het aanroepen van Art 50.
omdat ze de "wil van het volk" respecteerden

maar dat was niet hun eigen positie
pi_185581498
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]

En dan heb je nog de koste wat kost brexiteers. Die boeit het allemaal niet en hopen stiekem of openlijk op een no deal.
een no deal is op dit moment ook verreweg de beste deal
  woensdag 13 maart 2019 @ 10:53:24 #23
38114 beantherio
pi_185581523
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:51 schreef riazop het volgende:
[..]

Absoluut niet, maar het is de enige overgebleven route. "no deal" is eigenlijk de enige echte backstop.
  woensdag 13 maart 2019 @ 10:53:31 #24
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_185581527
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:51 schreef riazop het volgende:
[..]

Vanuit perspectief van?
pi_185581575
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:53 schreef Frozen-assassin het volgende: