Met afstandsbediening:quote:
Als ik heel snel even kijk dan is met afstandsbediening duurder.quote:En is op afstand goedkoper dan met schakelaar?
Ik heb beide: Volledig geautomatiseerd op basis van wind, temperatuur (binnen en buiten) en lichtsterkte en regen (dat is in de meeste gevallen voldoende).quote:Op maandag 4 maart 2019 15:56 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb met afstandsbediening. Maar ik kan ze dmv home automation ook met telefoon bedienen indien nodig. Maar ik hebt zo geprogrammeerd dat we eigenlijk de ab niet gebruiken
Klinkt heel duur en erg ideaalquote:Op maandag 4 maart 2019 15:56 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb met afstandsbediening. Maar ik kan ze dmv home automation ook met telefoon bedienen indien nodig. Maar ik hebt zo geprogrammeerd dat we eigenlijk de ab niet gebruiken
Dat valt verrassend genoeg heel erg meequote:
Ok, theoretisch gezien werkt dat dus ook met de AB van bijvoorbeeld een garagedeur of automagische poort? Kan dat ding gewoon elke remote kopiëren of moet het spul dan aan bepaalde eisen voldoen?quote:Op maandag 4 maart 2019 19:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat valt verrassend genoeg heel erg meeGoed, je moet natuurlijk een rolluik hebben met een afstandsbediening, ik bedoel, dat kost best wel wat, maar in dit scenario heb je die kosten toch al, want daar gaat dit topic over.
Het enige wat ik heb is een Athom Homey, die kost 299 euro, en die kan verschillende protocollen met elkaar combineren. Als je al een a.b. hebt voor je rolluik (RTS heb ik, geen Somfy IO), dan kun je Homey leren dat signaal van die a.b. over te nemen. Vanaf dat moment kun je met Homey je rolluiken bedienen en omdat die ook een app hebben voor op je mobiele apparaat kun je dan dus met je telefoon je rolluiken bedienen.
Werkt hier meer dan prima. De enige 'meerkosten' die je dus hebt is de Homey zelf. Goed, ik ga dan nog wat verder en heb dat ook gekoppeld aan wat omgevingssensoren (licht, beweging, etc) maar in principe heb je die niet nodig om het te laten werken
[ afbeelding ]
Inmiddels is er een nieuwe app die wél de juiste info laat zien, want die regel 'Turned on since 13:37' staat bij alles, en klopt niet, maar goed, de functionaliteit op zich werkt![]()
Klopt! Homey ondersteund wifi, zigbee, z-wave (+), 433mhz (klik aan klik uit), 868mhz (weerstations en goedkopere apparatuur), infrarood en bluetooth. En vanwege de grote community is ook bijna voor alles wel een app, plugin of bridge te verkrijgen. Mocht je apparaat het niet doen met homey, dan kun je ook schakelmateriaal er tussen zetten van fibaro of een goedkoper alternatief en dat werkt dan weer met Homey.quote:Op maandag 4 maart 2019 20:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ok, theoretisch gezien werkt dat dus ook met de AB van bijvoorbeeld een garagedeur of automagische poort? Kan dat ding gewoon elke remote kopiëren of moet het spul dan aan bepaalde eisen voldoen?
Moet je zoiets allemaal zelf programmeren/installeren of kun je dat ook kant en klaar kopen ergens inclusief installatie?quote:Op maandag 4 maart 2019 20:20 schreef Veritas-1 het volgende:
[..]
Klopt! Homey ondersteund wifi, zigbee, z-wave (+), 433mhz (klik aan klik uit), 868mhz (weerstations en goedkopere apparatuur), infrarood en bluetooth. En vanwege de grote community is ook bijna voor alles wel een app, plugin of bridge te verkrijgen. Mocht je apparaat het niet doen met homey, dan kun je ook schakelmateriaal er tussen zetten van fibaro of een goedkoper alternatief en dat werkt dan weer met Homey.
Overzicht van apparaten en mogelijkheden: https://www.athom.com/nl/talks-with-homey/
Homey hoef je maar weinig voor te programmeren (eigenlijk gewoon niet). De flows kun je via een interface in elkaar zetten.quote:Op maandag 4 maart 2019 20:27 schreef vosss het volgende:
[..]
Moet je zoiets allemaal zelf programmeren/installeren of kun je dat ook kant en klaar kopen ergens inclusief installatie?
Homey is kant en klaar. Jij koopt iets, een sensor, of slimme verlichting of whatever, koppelt dat via de wizard aan je homey, en klaar.quote:Op maandag 4 maart 2019 20:27 schreef vosss het volgende:
[..]
Moet je zoiets allemaal zelf programmeren/installeren of kun je dat ook kant en klaar kopen ergens inclusief installatie?
Je hoeft 0,0 code te schrijven. Echt helemaal niet.quote:Op maandag 4 maart 2019 20:31 schreef vosss het volgende:
Ik kan niet programmeren en heb 2 linker handen
Ow ok. Dat is al positief.quote:Op maandag 4 maart 2019 20:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je hoeft 0,0 code te schrijven. Echt helemaal niet.
Ik ben ook begonnen met Hue. Inmiddels geeft mn brievenbus me een seintje op mn telefoon als er post bezorgd is. Daarnaast spreekt Homey in de woonkamer hardop de zin 'er is post bezorgd' uit.quote:Op maandag 4 maart 2019 20:32 schreef vosss het volgende:
[..]
Ow ok. Dat is al positief.
Ik heb geen rolluiken en verder ook niks wat automatisch kan, maar het lijkt me wel handig om zo een systeem te hebben.
Nice, thanks!quote:Op maandag 4 maart 2019 20:20 schreef Veritas-1 het volgende:
[..]
Klopt! Homey ondersteund wifi, zigbee, z-wave (+), 433mhz (klik aan klik uit), 868mhz (weerstations en goedkopere apparatuur), infrarood en bluetooth. En vanwege de grote community is ook bijna voor alles wel een app, plugin of bridge te verkrijgen. Mocht je apparaat het niet doen met homey, dan kun je ook schakelmateriaal er tussen zetten van fibaro of een goedkoper alternatief en dat werkt dan weer met Homey.
Overzicht van apparaten en mogelijkheden: https://www.athom.com/nl/talks-with-homey/
Dan blijft alles gewoon doorgaan zoals ingesteld op de Homey.quote:Op maandag 4 maart 2019 20:43 schreef Sounddragon het volgende:
Maarrehh.. als je nou door een storing geen interwebz hebt, doet niks het meer?
Dit. Want je wifi werkt wel nog, of je modem nu een verbinding heeft nasr buiten of niet. Je kunt voor je vakantieperiode een flow maken dat ie elke 2e dag bv een half uur moet sproeien van tijd X tot Y. Heb je je telefoon helemaal niet nodig op vakantiequote:Op maandag 4 maart 2019 20:48 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Dan blijft alles gewoon doorgaan zoals ingesteld op de Homey.
Ah ok, kewl, dat is wel netjesquote:Op maandag 4 maart 2019 20:48 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Dan blijft alles gewoon doorgaan zoals ingesteld op de Homey.
Wat gebruik je dan voor automation?quote:Op maandag 4 maart 2019 15:59 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
Ik heb beide: Volledig geautomatiseerd op basis van wind, temperatuur (binnen en buiten) en lichtsterkte en regen (dat is in de meeste gevallen voldoende).
Handmatige override, zodra die in de open of dicht stand staat werkt de automatische stand niet meer.
een normale schakelaar en een zelf geschreven arduino programmatje met een bergje sensoren, input van buienradar en 2 relais om het zonnescherm te sturenquote:
Nadeel van IO is wel dat het geen open standaard is en dus niet aan je domotica kan koppelen.quote:Op maandag 4 maart 2019 20:36 schreef Pielemenneke het volgende:
Ik zou persoonlijk voor afstand bediend gaan.
Maar dat is puur omdat ik een schakelaar op de muur lelijk vind.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de kabel van de rolluikmotor naar een voedingspunt (wcd) moet, dus die kabel krijg je te zien. Of je moet een elektricien inschakelen om het geheel professioneel te werken.
Prijstechnisch is er inderdaad een verschil, motoren op afstand bediend zijn een stukje uurder.
Een tip die ik je wel wil geven: Ga voor Somfy IO (RTS gaat er in de toekomst uit), al het andere is prijstechnisch zeker interessant maar kwalitatief een stuk minder.
Analoge afstandsbedieningquote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:37 schreef cunial het volgende:
Heb een touwtje aan de schakelelaar vastgemaakt zodat ik mijn bed niet uit hoef, dat is alleen voor open.
Dat klopt, IO werkt uitsluitend op Somfy systemen. Daarom zal waarschijnlijk het hele RTS er wel uit gaan zodat je als consument het hele totaalpakket bij hen af moet nemen.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nadeel van IO is wel dat het geen open standaard is en dus niet aan je domotica kan koppelen.
Het stuurt echter wel ene betrouwbaarder signaal.
Overigens heb ik zelf een combi, muurbediening en fibaro schakelaars.
Het si gewoon tof dat de rolluiken ook in geval van brand of uitval van het netwerk te bedienen zijn.
Kan er net niet bij dus vond het wel een mooie oplossing, het is niet fraai maar het werkt. Zou overigens niet weten hoe ik een standaarf rolluik aan een app of afstandbediening zou moeten koppelen.quote:
Hoi,quote:Op maandag 4 maart 2019 16:33 schreef Confetti het volgende:
Wij hebben rolluiken op zonne-energie van Bubendorff, de ID2 solar. In Duitsland voor nog geen 550 euro per stuk gehaald.
Daar heb je zowel een handschakelaar als een centrale bediening, waarmee je routines kan instellen. Uit eigen ervaring zeg ik dat ik de centrale bediening het meest gebruik.
Een schakelaar en een afstandsbediening dat maar één rolluik kan bedienen maakt niet zoveel uit.
Prima ervaringen. Qua geluid bij het omhooggaan hoor je hem wel, maar niet meer dan ieder ander rolluik. Ik zie trouwens dat ze inmiddels ook de ID3 verkopen. Deze heeft twee snelheden bij het omhoog/omlaaggaan, waardoor de motor nog stiller kan werken. Dat je niet hoeft te klooien met elektra en boren door muren is ook erg fijn.quote:Op zaterdag 3 augustus 2019 17:00 schreef Umitah het volgende:
[..]
Hoi,
Wij zijn ons aan het orienteren en ik kreeg ook een offerte voor de id2. Hoe bevalt die? Voor- en nadelen? Is de motor gehorig?
TechnoCat woont in België? Gezellig alle luiken dicht.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 05:11 schreef TechnoCat het volgende:
Ik heb 3 rolluiken waarvan 2 elektrisch en 1 handmatig. De handmatige rolluik zit op de 1e verdieping voor de slaapkamer. De andere 2 zitten respectievelijk voor mijn hobbykamer beneden en de andere zit voor de voordeur. In beide gevallen gebruik ik een afstandsbediening, of beter gezegd, ik heb zelfs 2 afstandsbedieningen mocht er eentje falen. Voor de rolluik bij de voordeur kun je ook niet om een afstandsbediening heen. Maar voor thuisgebruik zit er ook een afstandsbediening op de muur gemonteerd enkel voor de voordeur rolluik. Als het donker wordt of ik ga van huis gaan alle rolluiken dicht. Als ik op bed ga, gaat zelfs de stroom van de rolluik bij de voordeur er af. Dit heeft niets met de rolluik zelf te maken, maar vanwege de verlichting met sensor die steeds getriggerd wordt door bewegende bosjes door de wind. Dit moet ik nog een keer aanpakken. In ieder geval zonder stroom gaat de rolluik niet omhoog. De AB's zijn handig, eentje heb ik bij me en de andere ligt elders, maar niet IN huis. Het bereik van die dingen is aardig groot. Op 30 meter afstand kan ik het knopje al indrukken en de rolluik voor de voordeur gaat al omhoog. Tegen de tijd dat ik uitgestapt ben en bij de voordeur ben is de rolluik volledig omhoog. Ik wil uiteindelijk nog wat meer rolluiken hebben voor wat andere ramen en die mogen voor wat mij betreft wel op een schakelaar. Minder kans dat een inbreker de frequentie van de rolluik weet en het zelf kan openen. Alle rolluiken die niet voor de voordeur zitten kunnen het beste met een schakelaar bediend worden. Ze kunnen dan niet door creatieve inbrekers met eigen gemaakte AB's geopend worden.
Ik heb mijn rolluiken alweer een paar jaar en ze geven een goed gevoel. Ze houden warmte buiten in de zomer, maar ook weer binnen in de winter. De rolluik bij de voordeur zorgt er voor dat inbrekers niet zomaar bij de die deur kunnen komen en houden ook fel zonlicht tegen. En omdat mijn bel achter de rolluik zit krijg ik ook nooit irritante verkopers of Jehova's aan de deur. En ze geven je gewoon een algeheel veiliger gevoel.
Buiten dat, moet je je ook even realiseren dat je bij brand als een rat in de val zit in je Fort Knox huis.. ga er maar gevoeglijk vanuit dat dan de aardlek er vrij rap uit ligt, en dan wens ik je veel plezier met je rolluikenquote:Op zaterdag 3 augustus 2019 20:41 schreef Awsom het volgende:
[..]
TechnoCat woont in België? Gezellig alle luiken dicht.
Dat is waar, je kan beter de voordeur met een touwtje bedienen lijkt me.quote:Op zondag 4 augustus 2019 12:02 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Buiten dat, moet je je ook even realiseren dat je bij brand als een rat in de val zit in je Fort Knox huis.. ga er maar gevoeglijk vanuit dat dan de aardlek er vrij rap uit ligt, en dan wens ik je veel plezier met je rolluiken![]()
De brandweer en andere hulpdiensten kunnen dus ook niet snel naar binnen in een noodgeval.
Just sayin'.
Ik heb ook RTS rolluiken, en ik heb een Homey, want die spreekt ook 433Mhz. IO wordt inmimddels ook ondersteund door Homey, maar het principe dat je een tussenstation moet hebben wat die frequentie kan aanspreken, en van de andere kant smart is zodat je dat tussenstation met je telefoon kunt bedienen klopt.quote:Op zondag 4 augustus 2019 13:11 schreef cunial het volgende:
[..]
Dat is waar, je kan beter de voordeur met een touwtje bedienen lijkt me.
Ik heb nu overal rts ontvangers ingebouwd en kan met 1 afstandbediening rolluiken en zonwering bedienen, ik zag op internet dat je ook via die app kan bedienen maar dan moet je een somfy connexoon of een tahoma hebben, iemand ervaring daarmee? Het verschil is blijkbaar iets met IO en RTS maar is mij nog niet helemaal duidelijk..
Top! Homey kan ook infrarood signalen ontvangen toch?quote:Op zondag 4 augustus 2019 13:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb ook RTS rolluiken, en ik heb een Homey, want die spreekt ook 433Mhz. IO wordt inmimddels ook ondersteund door Homey, maar het principe dat je een tussenstation moet hebben wat die frequentie kan aanspreken, en van de andere kant smart is zodat je dat tussenstation met je telefoon kunt bedienen klopt.
Ik heb het. Werkt super.
Een verschil tussen RTS en IO is dat IO veel uitgebreider en stabieler werkt. RTS is 433Mhz, zeg maar net als de KaKu units. Je kunt een signaal verzenden, maar er komt geen bevestiging of wat dan ook terug, je kunt niet uitlezen wat de status van de rolluiken is (naar boven of beneden) etc etc.
Het is echt een fire & forget signaal bij RTS, waar bij IO er 2weg communicatie mogelijk is.
Uhhh, verzenden in ieder geval, ontvangen, geen idee, ik gebruik geen infrarood.quote:Op zondag 4 augustus 2019 17:40 schreef cunial het volgende:
[..]
Top! Homey kan ook infrarood signalen ontvangen toch?
Confetti waar heb je dat rolluik gekocht adres of site ?quote:Op maandag 4 maart 2019 16:33 schreef Confetti het volgende:
Wij hebben rolluiken op zonne-energie van Bubendorff, de ID2 solar. In Duitsland voor nog geen 550 euro per stuk gehaald.
Daar heb je zowel een handschakelaar als een centrale bediening, waarmee je routines kan instellen. Uit eigen ervaring zeg ik dat ik de centrale bediening het meest gebruik.
Een schakelaar en een afstandsbediening dat maar één rolluik kan bedienen maakt niet zoveel uit.
Via https://www.le-service.de(...)vorbaurollladen-funk .quote:Op donderdag 19 december 2019 18:38 schreef Thatsitt het volgende:
[..]
Confetti waar heb je dat rolluik gekocht adres of site ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |