Noemen ze dit niet gaslighting?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:09 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Niet dom, maar gek. Zo van 'waar heb jij het nou weer over joh? Mafkees! Jij hoort wat je wil horen denk ik.' dat ze aan zichzelf gaat twijfelen.
Goede basis voor een relatie inderdaad. Dat iemand zo’n klein leugentje vertelt op de eerste avond, ok, maar als hij dan gaat doen of ik gek ben, dan is het wel einde verhaal.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:09 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Niet dom, maar gek. Zo van 'waar heb jij het nou weer over joh? Mafkees! Jij hoort wat je wil horen denk ik.' dat ze aan zichzelf gaat twijfelen.
Ja ditquote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:18 schreef Miss-X het volgende:
[..]
Goede basis voor een relatie inderdaad. Dat iemand zo’n klein leugentje vertelt op de eerste avond, ok, maar als hij dan gaat doen of ik gek ben, dan is het wel einde verhaal.
quote:Op maandag 4 maart 2019 21:21 schreef Fretwork het volgende:
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat zij dan te verbergen heeft..
Dat is dus het punt, je verbergt het niet. Je doet alsof je dat vanaf het begin al hebt verteld op het moment dat er dus zo een gebeurtenis is waarbij je leeftijd ter sprake komt. Dat noemen ze inderdaad gas lighting. Werkt heel goed.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:18 schreef Sick_Little_Monkey het volgende:
[..]
Noemen ze dit niet gaslighting?
Alsof ze nooit achter zijn echte leeftijd gaat komen als de relatie standhoudt. Verjaardagen en zo![]()
Zeg toch gewoon dat je een stomme leugen verteld hebt, TS.
Ja, maar bewijs maar eens dat je het niet verkeerd hebt onthouden. Dat is er juist zo mooi aan.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:18 schreef Miss-X het volgende:
[..]
Goede basis voor een relatie inderdaad. Dat iemand zo’n klein leugentje vertelt op de eerste avond, ok, maar als hij dan gaat doen of ik gek ben, dan is het wel einde verhaal.
Er zullen zat mensen zijn die er misschien intrappen, maar als iemand mij vertelt 27 te zijn, dan weet ik dat echt nog wel.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:32 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dat is dus het punt, je verbergt het niet. Je doet alsof je dat vanaf het begin al hebt verteld op het moment dat er dus zo een gebeurtenis is waarbij je leeftijd ter sprake komt. Dat noemen ze inderdaad gas lighting. Werkt heel goed.[..]
Ja, maar bewijs maar eens dat je het niet verkeerd hebt onthouden. Dat is er juist zo mooi aan.
Mensen onderschatten altijd hoe goed dit soort dingen bij hun werken. Overigens had zij er niet zo bij nagedacht, dus was het ideaal geweest. Nu weet ze dat TS bereid is over dit soort dingen te liegen.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:37 schreef Miss-X het volgende:
[..]
Er zullen zat mensen zijn die er misschien intrappen, maar als iemand mij vertelt 27 te zijn, dan weet ik dat echt nog wel.
Echt hoezo moeten mensen dit soort gedrag aanmoedigen?
Waarom liegen mensen tegen elkaar?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:08 schreef Polenbatser het volgende:
Waarom zou je je partner willen manipuleren door middel van gaslighting? Of een ander? Het is niet een positief iets.
Dit.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:18 schreef Miss-X het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd, maar dat is m'n vraag niet.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:18 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Waarom liegen mensen tegen elkaar?
Het antwoord is hetzelfde. Mensen willen beter overkomen dan ze zijn. Dus liegen ze. Of liegen ze over dat ze gelogen hebben.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:23 schreef Polenbatser het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd, maar dat is m'n vraag niet.
Het lijkt me een machtsmiddel.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:08 schreef Polenbatser het volgende:
Waarom zou je je partner willen manipuleren door middel van gaslighting? Of een ander? Het is niet een positief iets.
Ik begrijp het ook niet, maar sommige dingen moet je ook gewoon helemaal niet willen begrijpen denk ikquote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:08 schreef Polenbatser het volgende:
Hij komt op mij over als iemand die iets nieuws gelezen heeft en denkt dat hij nu een nieuw truukje kent.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 11:32 schreef Miss-X het volgende:
Zelf jaren geleden meegemaakt dat een man dat soort (gaslighting) gedrag toonde. Ik was nog erg jong toen het gebeurde en gelukkig prik ik er nu wel doorheen (en ik heb gewoon een man die dat soort gedrag niet hoeft te vertonen)
Ik snap niet dat dat gedrag bijna verheerlijkt wordt door PiyeReloaded, bijvoorbeeld door te zeggen dat het ideaal zou zijn als ze niet zo goed had nagedacht.
Deze post ben ik het mee eens, herinneringen zijn over het algemeen niet betrouwbaar en misverstanden ontstaan, dat is een gegeven. Ik snap ook nog wel dat er mensen zijn die niet durven opbiechten dat ze hebben gelogen over de leeftijd en het zo proberen te spelen dat er verwarring ontstaat over wat er gezegd is, of begrepen, maar het maakt in mijn ogen wel uit hoe je ermee doorgaat als blijkt dat de ander voet bij stuk houdt. Dus na die eerste, volgens mij heb je dat verkeerd verstaan/begrepen, waarop zij dan zegt, nou ik weet echt zeker 24 gehoord te hebben. Ga je dan door met 'nee nee, ligt allemaal aan jou', of maak je er dan iets van in de trant van, 'oh, zou ik het dan verkeerd gezegd hebben? Kan ik me niet voorstellen, maar ik was toen afgeleid/nerveus, dus misschien heb ik het wel verkeerd gezegd, maar ik ben 21 dus.' Dat laatste vind ik een stuk natuurlijker, dan stug blijven volhouden dat het aan haar ligt. Dat lijkt me ook niet werken in dit geval. Op de laatste manier laat je in het midden wie het verkeerd heeft gedaan, maar erken je wel dat er een misverstand was, die nu is rechtgezet. Het verkeerd herinneren geldt namelijk voor beide partijen en als iemand dat alleen van toepassing wil laten zijn op een ander komt dat nogal dubieus over.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 12:12 schreef PiyeReloaded het volgende:
Echt gas lighting is inderdaad een patroon waarbij je iemand over lange termijn laat twijfelen aan de eigen gedachtes, om zo macht over die persoon uit te oefenen. Dit valt daar niet onder, net zoals drie jaartjes van je leeftijd af liegen geen pathologische leugen is, ondanks dat het wel liegen zonder echt doel is. Of zoals iemand een aantal berichtjes achter elkaar sturen geen stalken is.
Alleen is het dan weer niet waar dat dit soort zaken meestal niet werken als je het een keer doet. Jouw voorbeeld is gewoon wat extremer en opvallender (van begin twintig en twee jaar ouder naar eind twintig en 8 jaar ouder, terwijl ze het de eerste keer nog eens gelezen had ook). In werkelijkheid herinneren mensen zich constant zaken anders. Herinneringen zijn niet zo betrouwbaar, bovendien verstaan mensen elkaar soms ook verkeerd. Dus dit soort misverstanden gebeuren ook gewoon echt en resulteren meestal in de erkenning dat je het fout kan herinneren.
Daarom is het ook zo dat daadwerkelijke gas lighting zo schadelijk is. Iedereen herinnert zich zaken verkeerd en we zijn best bereid dat te erkennen, maar als iemand structureel jou overtuigt dat jij degene bent die je alles verkeerd herinnert of je op zijn minst in de verdediging drukt, dan breekt dat je zelfvertrouwen stukje bij beetje af.
Als zij nu maar niet liegt.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 14:45 schreef Harlekien het volgende:
Dat gaslighting is echt een dingetje he, klinkt als mijn ex namelijk.
Maaruh, heb het opgebiecht uiteindelijk (was ook te lezen eerder in dit topic) en ze vond het geen probleem als ik maar niet meer zou liegen. Als ze iets achterhoudt dan zien we dat dan wel weer, ga me niet druk om iets maken zonder zeker te weten dat het hoeft.
PS. Ze stuurde me net een appje dat ze me snel weer wil zien, lijkt serieus te gaan worden tussen ons. Blij dat ik het opgebiecht heb.
Klinkt positiefquote:Op dinsdag 5 maart 2019 14:45 schreef Harlekien het volgende:
Dat gaslighting is echt een dingetje he, klinkt als mijn ex namelijk.
Maaruh, heb het opgebiecht uiteindelijk (was ook te lezen eerder in dit topic) en ze vond het geen probleem als ik maar niet meer zou liegen. Als ze iets achterhoudt dan zien we dat dan wel weer, ga me niet druk om iets maken zonder zeker te weten dat het hoeft.
PS. Ze stuurde me net een appje dat ze me snel weer wil zien, lijkt serieus te gaan worden tussen ons. Blij dat ik het opgebiecht heb.
uh niet echt een goed plan. Je weet niet of ze je leeftijd onthouden hebt. Als zij het zich goed herinnerd heb je 2 keer gelogen in haar ogen.quote:
Foei jijquote:Op maandag 4 maart 2019 13:53 schreef PiyeReloaded het volgende:
Hoe oud ben jij, heb je gezegd dat je was en is zij dan?
Mooi dat het goed is gekomen trouwens. Ik zou het zelf niet hebben opgebiecht, maar gewoon doen alsof zij je leeftijd al weet en dan als ze een keer zegt 'huh, jij was toch zo oud' gewoon doen alsof zij gek is en je altijd al duidelijk hebt verteld hoe oud je bent.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |