Dat je geen bewijs ziet voor het niet bestaan van God betekent niet dat God niet bestaat.quote:Op woensdag 6 maart 2019 22:36 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat het klimaat schommelingen vertoont wil nog niet zeggen dat het geen invloed ervaart van de mens.
Klopt, en nu?quote:Op woensdag 6 maart 2019 23:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat je geen bewijs ziet voor het niet bestaan van God betekent niet dat God niet bestaat.
Daar is helemaal niks mis mee. Sterker nog. Dat is efficint. Door die rechten af te kopen zal een ander zijn uitstoot tegen lagere kosten reduceren.quote:Op maandag 4 maart 2019 02:13 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Ik dacht dat dat hele co2 puntensysteem was afgeachaft. Dus niet. Complete waanzin. Corporaties mogen co2 punten kopen waardooor zij net zoveel mogen vervuilen als voorheen en toch xo2 neutraal blijven.
Dat je geen tegenargumenten levert maar strooit met een soort dogma.quote:
Ik zeg alleen dat het een de ander niet uitsluitquote:Op woensdag 6 maart 2019 23:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat je geen tegenargumenten levert maar strooit met een soort dogma.
Alsof het een onbetwiste waarheid zou zijn dat het man caused global warming is.
Dat is geloof. Dat zijn geen argumenten.
Dat houdt meer warmte vast ja... Goed. De concentraties zijn alleen wel vrij laag allemaal. Lucht bestaat voor 80% stikstof 16% 02 dacht ik?quote:Op woensdag 6 maart 2019 23:49 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat het een de ander niet uitsluitMaar goed als je per se argumenten wil horen... Het is neem ik aan algemeen bekend dat straling van de zon de aarde bereikt. En deze straling wordt voor een deel geabsorbeerd door het aardoppervlakte en voor een deel weerkaatst naar buiten als infrarode straling. De weerkaatsing hiervan wordt op zijn beurt weer voor een deel geabsorbeerd door de verschillende gassen die in onze atmosfeer voorkomen, met name de broeikasgassen. Hoe meer gassen, hoe meer absorptie.
Dat wil niet zeggen dat er een consensus is over de mate waarin deze gassen zorgen voor een bepaalde toename in de energie/opwarming, maar dit lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch. Meer moleculen die energie absorberen zorgen voor opwarming.
Klopt, maar die gassen absorberen geen Co2 naar wat ik meen, dus een verandering van 0,2 naar 0,3% is nog steeds een verhoging van 50%. Desondanks heb ik, ondanks een tijd in die richting gestudeerd te hebben me nooit echt verdiept in het gedrag van gassen. Ik ben echter wel bekend met de absorptie van bepaalde soorten energie door bepaalde stoffen (dat is ook het principe van een zonnepaneel). Dus dat het aanpassen van de verhouding van de atmosfeer van een planeet die onder andere de temperatuur daar bepaald veranderingen met zich meebrengt wil ik wel geloven. De mate waarin is discutabel voor mij.quote:Op donderdag 7 maart 2019 00:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat houdt meer warmte vast ja... Goed. De concentraties zijn alleen wel vrij laag allemaal. Lucht bestaat voor 80% stikstof 16% 02 dacht ik?
Wel eens hoor, met wolken maken kan je de temperatuur ook laten zakken wssquote:Op donderdag 7 maart 2019 00:14 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Klopt, maar die gassen absorberen geen Co2 naar wat ik meen, dus een verandering van 0,2 naar 0,3% is nog steeds een verhoging van 50%. Desondanks heb ik, ondanks een tijd in die richting gestudeerd te hebben me nooit echt verdiept in het gedrag van gassen. Ik ben echter wel bekend met de absorptie van bepaalde soorten energie door bepaalde stoffen (dat is ook het principe van een zonnepaneel). Dus dat het aanpassen van de verhouding van de atmosfeer van een planeet die onder andere de temperatuur daar bepaald veranderingen met zich meebrengt wil ik wel geloven. De mate waarin is discutabel voor mij.
Volgens mij zijn wolken een verzameling van vloeistof dampen, dus weet niet of de kleur die wij waarnemen echt veel invloed heeft op de temperatuur. Kan goed zijn dat de meeste straling ertussendoor gaatquote:Op donderdag 7 maart 2019 00:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wel eens hoor, met wolken maken kan je de temperatuur ook laten zakken wss
Dat is resonantie van waterstof atomen. Dacht ik.quote:Op donderdag 7 maart 2019 00:21 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Volgens mij zijn wolken een verzameling van vloeistof dampen, dus weet niet of de kleur die wij waarnemen echt veel invloed heeft op de temperatuur. Kan goed zijn dat de meeste straling ertussendoor gaatMaar goed, dat zou ik echt niet weten. Op dit vlak bedenk ik altijd maar zo, in een simpele magnetron kan je een porseleinen bord minutenlang zetten zonder dat hij warm wordt, maar wat eten is dan gloeiend heet. Is ook een vorm van warmteopwekking in de vorm van straling. Maar echte details zou ik zo ook niet kunnen geven, daarom sta ik ook niet negatief tegenover groeperingen die niet elke uitspraak als waarheid aannemen
Ja zoiets inderdaad, maar meer als voorbeeld van hoe bepaalde straling bepaalde stoffen kan benvloeden. Dat in de magnetron heeft met golflengte te maken geloof ik, maar goed, details, de strekking hiervan/mijn mening hierover lijkt me duidelijkquote:Op donderdag 7 maart 2019 00:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is resonantie van waterstof atomen. Dacht ik.
De ozonlaag zou ook niet zo snel meer dikker wordenquote:Op woensdag 6 maart 2019 23:58 schreef MadJackthePirate het volgende:
Als heel gemakkelijk voorbeeld kan je de maan nemen, in kosmisch aspect niet veel verder van de aarde verwijderd, maar veel extremer qua temperatuur. Het verschil met de aarde is de atmosfeer. Een logische hypothese zou zijn dat een verandering van deze atmosfeer een verandering van de temperatuur teweegbrengt.
Die wordt ook niet dikker omdat in China er nog illegale cfk uitstoten zijn.quote:Op donderdag 7 maart 2019 07:10 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
De ozonlaag zou ook niet zo snel meer dikker worden
Volgens mij zijn alle mensen er schuldig aanquote:Op donderdag 7 maart 2019 07:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die wordt ook niet dikker omdat in China er nog illegale cfk uitstoten zijn.
https://www.duurzaamnieuw(...)ast-gat-in-ozonlaag/
Een opiniepeiling zit wat mij betreft in het gebied van nice to know. Voor hele nieuwe ontdekkingen is het niet aan te raden. Een opiniepeiling of een bacterie maagzweren veroorzaakt zou enkele decennia terug unaniem "natuurlijk niet!" opgeleverd hebben.quote:Op woensdag 6 maart 2019 09:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, wetenschap kent (idealiter, dus als methode) geen afgoden en profeten. Wetenschap is georganiseerde scepsis.
Maar consensus is natuurlijk weldegelijk van belang. Vergelijk het bijvoorbeeld met de evolutietheorie of de relativiteitstheorie. Natuurlijk, als student ben je vaak vooral bezig om een vakgebied vanuit de tekstboeken te begrijpen en krijg je je informatie vanuit consensus binnen. Maar als je doorgaat in de wetenschap, is het de bedoeling dat je vraagtekens zet bij die consensus. Er zijn allerlei sociale aspecten waardoor je als wetenschapper geneigd bent om met de consensus mee te gaan, die door complotdenkers gretig worden overdreven. Maar hoe ze soms ook worden overdreven, deze aspecten mogen niet uitgewist worden. Ik zie ze in mijn eigen vakgebied (de natuurkunde) ook.
Desondanks hebben we de afgelopen eeuwen een enorme wetenschappelijke ontwikkeling doorgemaakt. Je kunt dat zien als een wonder, of als een hint dat ondanks de sociale belemmeringen en obstakels uiteindelijk wetenschappers tot een objectieve beschrijving van de natuur komen. Een belangrijke graadmeter hiervoor is consensus.
Is consensus daarmee heilig? Nee, natuurlijk niet: zie de paradigmaverschuivingen van de afgelopen eeuwen. Maar die zijn betrekkelijk zeldzaam. Met name complotdenkers en crackpots (waaronder ik natuurlijk niet alle sceptici versta, maar zeker een deel ervan) leggen graag nadruk op die verschuivingen; in mijn eigen vakgebied zie ik vaak de vergelijking met de verketterde Galile voorbijkomen.
Dus een dergelijke verschuiving in het GW-onderzoek is mogelijk. Niks valt uit te sluiten. Maar ik kan als genteresseerde buitenstaander/hobbyist met een natuurkundige achtergrond alleen maar concluderen dat de consensus omtrent AGW zeer waarschijnlijk juist is, en dat de discussie vertroebeld wordt door 'sceptici' die in mijn eigen ervaring dezelfde manier van argumenteren gebruiken als de vele crackpots, complotdenkers en creationisten waar ik de afgelopen 20 jaar mee heb gesproken.
Begrijp me niet verkeerd: kritiek is goed. Maar de manier waarop deze vaak wordt geleverd door klimaat'sceptici' is vermoeiend en misleidend. Zie de video van Richard Muller die MrRatio aanhaalt: nergens rept MrRatio over het feit dat Muller na die video bijna 180 graden is gedraaid. Dat riekt naar cherrypicking.
Nou ja, dat dus![]()
En jij met de rest van je complotten en je Flat Earth abbo.quote:Op woensdag 6 maart 2019 23:04 schreef MrRatio het volgende:
[..]
Dat is jouw keuze.
Voel je vrij om de wetenschappelijke inzichten van Roos Vonk en van John Cook te omarmen.
Mijn punt is niet zozeer de klimaatontkenning (doe ik zelf ook niet) maar de aanname dat de mens in staat zou zijn binnen enkele decennia met verduurzaming het klimaat zou kunnen veranderen.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wie heeft het dan over "enige oorzaak"? Dat de mens verreweg het grootste aandeel heeft gehad in de temperatuurstijging van de afgelopen anderhalve eeuw wordt volgens mij gewoon bevestigd door de wetenschap. En daar hebben we het hier toch over? Dus wat is nou precies je punt?
En wat zegt het "gebrek aan vergelijkingsmateriaal" nu precies? Nee, we hebben geen meerdere planeten waarop we diverse maatregelen kunnen testen en tegen elkaar uit kunnen zetten. Maar de invloed van ons gedrag is veel meer dan "een aanname": het wordt grotendeels gestoeld op goed begrepen natuurkunde.
Het enige dat ik uit jouw post kan halen, is die je sceptisch bent, maar ten opzichte van wie en wat precies is me niet duidelijk.
Waarom vertrouw jij op je "gezonde verstand" in plaats van klimaatmodellen?quote:Op donderdag 7 maart 2019 10:32 schreef Elzies het volgende:
[..]
Mijn punt is niet zozeer de klimaatontkenning (doe ik zelf ook niet) maar de aanname dat de mens in staat zou zijn binnen enkele decennia met verduurzaming het klimaat zou kunnen veranderen.
Daar bestaat geen hard wetenschappelijk bewijs voor (slechts aannames middels modellen) maar het wordt wel als zodanig gepresenteerd. Het is maar afwachten of al die verduurzaming ertoe zal leiden dat de zeespiegel weer gaat zakken en het ijs op Groenland opnieuw gaat aangroeien. Mijn gezonde verstand zegt van niet.
On topic geneuzel?quote:
Die modellen zitten te ver van de werkelijkheid af. Al die voorspellingen zijn steeds extreem...quote:Op donderdag 7 maart 2019 11:00 schreef Haushofer het volgende:
Waarom vertrouw jij op je "gezonde verstand" in plaats van klimaatmodellen?
Kernpunt blijft of je met de huidige klimaatdoelen binnen de gestelde tijdsframe een wereldwijde klimaatsverandering kunt bewerkstelligen.quote:Op donderdag 7 maart 2019 11:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom vertrouw jij op je "gezonde verstand" in plaats van klimaatmodellen?
En ik weet niet of resultaten uit modellen als "hard bewijs" wordt gepresenteerd. Dat soort modellen moet je altijd statistisch interpreteren, net zoals weer'voorspellingen'. dus het lijkt me sterk als wetenschappers dit zelf zouden doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |