quote:Zijn er hier mensen die behalve dat het van ouder tot ouder is doorgegeven of dat er mensen zijn die je dingen verteld hebben over het geloof en het je geloof maakt ook mensen die iets spititueels ervaren van het geloof?
Met geloof bedoel ik elk vorm van geloof die jij gelooft op het moment dat kan christendom zijn, satanisme, islam, hindoeisme, boedhisme.
Ik ben zelf gedoopt en ik ben door het leven gegaan vrijwel vanaf geboorte als christen toen ben ik op ongeveer acht jarig leeftijd geconverteerd tot het islam en hiervoor is ook een ritueel gedaan. Ik ben hierin streng door het leven gegaan. Uiteindelijk voelde ik mij gevangen en wilde ik daaruit komen. Waar dit aan lag weet ik niet. Toen ben ik vervolgens overgegaan op atheisme en toen heb ik ergens satanisme ook proberen te begrijpen. Ik voel mij hier en dan wel bevrijd maar niet helemaal door het atheisme en ook door het satanisme. Dat alles met dat symbool aangeeft dat je vrij bent sprak mij aan. Ik heb het niet daadwerkelijk aangehangd dus ik ga nog altijd door het leven als atheist.
Ik ben ooit op de bus gestapt zodat ik ver weg van mijn huis terecht kom (1,5h). Deze route heb ik vaker begaan zonder het besef van kerken om mij heen die ik passeer. Ik merk dus dat mijn hele wereld veranderd wanneer ik op een bepaald punt ben terwijl ik in de bus zit. Ik moet letterlijk iedere keer hoesten op dat moment net alsof je hebt gezwommen en je even dat water weg moet hoesten om opnieuw goed te kunnen ademen. Ik merkte dus dat ik een kerk voorbij ging op dat moment en daarna nog een en ik voel mij letterlijk helemaal de oude.
Als ik terug naar huis kom gaat het net zoals het komt ook weer weg nadat ik die kerken passeer en toch probeer ik dat gevoel aan te houden tot thuis en ik voel me dus ook altijd wat beter als ik dit gedaan heb en weer thuis ben. Ondertussen passeer ik nog meer kerken maar die kerken hebben geen werking op mij dichtbij huis. Dus ongeveer op een 1 uur afstand merk ik dit.
Nu dacht ik stel je voor dat het echt hoort dat ik een christen hoor te zijn omdat ik gedoopt ben en mij daaraan moet houden. Laat ik eens proberen te bidden of een kruisje af en toe te gebaren. Iedere keer wanneer ik dit doe voel ik mij lichter maar het gaat ook snel weer weg (dus bidden en kruisgebaar). Toen ik de islam geloofde was ik ook in een bepaalde mindset met mijn stieffamilie om mij heen. Maar ik was toch net anders. De rest zegt wel dat die moslim is maar doet ondertussen alles wat god verboden heeft. En dat geld voor elk individu die ik hier ben tegengekomen. Ik op dat moment niet. Ik bidde wel iedere dag en dat soort dingen. Op een gegeven moment ook niet meer en op een gegeven moment gewoon veel gedaan wat niet halal is. En ik voelde mij letterlijk veel beter. Ik woonde ook niet meer thuis en eindelijk voelde ik mij als de rest van de wereld en als de mensen waarmee ik tussen leefde.
Maar goed ik kan heel snel veranderen in mijn hoofd de ene keer ben ik een autist, de andere keer sociaal en de andere keer zoals in de bus en ik ook daadwerkelijk ergens ander ben voel ik mij vrij. Net alsof ik in de ban ben van een of andere demoon of van iets wat ik aanhang of vervloekt ben. Ik vermijd ook nu mijn ouderlijk huis omdat ik mij daar voel zoals vanouds voel om deze redenen.
Ik ben dus van plan om het uit te zoeken en een kruisje te gaan dragen en een mariabeeld te gaan kopen en kijken wat voor effect op mij heeft. En anders wil ik dus gewoon ver weg van waar ik nu ben en hopen dat het te maken heeft met afstand en mijn heil ergens anders te vinden is.
Zelf heb ik ook ooit vermoed dat je wel wat moet geloven om je goed te voelen op wat voor manier dan ook en dat dan dus ook kan voelen omdat een heleboel andere mensen dat geloof belijden en dus allemaal gelijk minded zijn. Verder kan het bij mij ook zijn dat als ik ergens woon ik langzamer de maatschappelijke gedachtegang diep in mijn wortels komen te zitten en de enige manier dus is om weg te gaan en vrij te zijn. Maar door financiele omstandigheden gaat dit helaas niet.
Dus nu mijn vraag kan dit inderdaad met geloof te maken hebben en heb jij ook iets wat jij doet en dan voelt dat er iets anders met je gebeurd? Dus dat je om die redenen dus geloofd? Of ben jij net als mij van geloof naar geloof over gestapt waarbij je in beide geloven rituelen hebt gedaan? Dit dus misschien met rituelen te maken heeft of symbolisme?
Laat het me weten.
Waar zie jij dan enig academisch bewijs voor de juistheid van de islam? Die is er net zo min als voor het christendom. De koran heeft wellicht wat meer interne consistentie dan de bijbel, maar dat is wat je kunt verwachten bij een werk dat voornamelijk door één persoon geschreven is in plaats van door vele auteurs over vele generaties. En zelfs dan is er soms nog sprake van een "voortschrijdend inzicht" in de openbaringen naarmate Mohammeds positie en levensomstandigheden veranderen.quote:Op woensdag 27 februari 2019 22:20 schreef dedienaar het volgende:
Mijn advies is om niet zo emotioneel te denken, maar meer rationeel. Maar dat je wel bid naar 'Degene die mij geschapen heeft'. Dus niet naar een bepaalde god, maar Wie jou dan ook geschapen heeft — als Hij bestaat, wat jij al wel lijkt te geloven.
Ik ben zelf academisch ingesteld en wil graag bewijs zien voor de beweringen die gemaakt worden. Mijn hiernamaals is mij te belangrijk om te vergokken aan inhoudsloze uitspraken zoals 'Jezus is liefde!', 'Jezus is gestorven voor jouw zondes!', 'Geloof dat Jezus God is!'.
Soera 27, An-Naml
64 […] Zeg (O Mohammed): "Breng jullie bewijs, als jullie waarachtigen zijn."
https://www.bijbelhoek.nl/koran/27/64
Ik was zelf jarenlang agnostisch atheïst, maar uiteindelijk heeft God mij geleid naar islam. En het ironische is: ik was niet eens op zoek. Een beetje net als de ex-PVV'er Joram van Klaveren die totaal geen interesse had om moslim te worden, maar tijdens het schrijven van zijn anti-islam boek, langzamerhand toch begon te geloven in de islam.
Bewijs voor religie is iets persoonlijks. Vanuit een islamitisch-theologisch perspectief, wordt er geloofd dat als iemand zelfs een engel zou zien, dat hij niet zou geloven in God — tenzij Hij daar toestemming voor geeft. Het maakt dan ook niet uit of ik nou drie of 10 redenen geef om te geloven. Je zal nooit geloven, behalve als God dat wilt.quote:Op woensdag 27 februari 2019 22:41 schreef Iblardi het volgende:
Waar zie jij dan enig academisch bewijs voor de juistheid van de islam?
[...]
Ik vraag me toch steeds weer af hoe het kan dat een academisch geschoold persoon een boek uit het Arabië van de 7e eeuw niet in zijn historische, culturele en psychosociale context plaatst en het niet benadert als het menselijk product dat het is, net als al die andere duizenden boeken uit de oudheid en middeleeuwen.
De profeet Mohammed — vrede zij met hem — was ongeletterd: hij kon niet lezen en niet schrijven, iets wat niet zo belangrijk was in die tijd. En daarnaast was de Koran in het begin voornamelijk een verbale traditie.quote:Op woensdag 27 februari 2019 22:41 schreef Iblardi het volgende:
De koran heeft wellicht wat meer interne consistentie dan de bijbel, maar dat is wat je kunt verwachten bij een werk dat voornamelijk door één persoon geschreven is in plaats van door vele auteurs over vele generaties.
Dat stooien met soera's getuigt niet van diepgang. Meer van "nu hoef ik zelf niet na te denken want de waarheid staat al ergens". Probeer het zelf eens uit te leggen.quote:Op woensdag 27 februari 2019 23:24 schreef dedienaar het volgende:
[..]
Bewijs voor religie is iets persoonlijks. Vanuit een islamitisch-theologisch perspectief, wordt er geloofd dat als iemand zelfs een engel zou zien, dat hij niet zou geloven in God — tenzij Hij daar toestemming voor geeft. Het maakt dan ook niet uit of ik nou drie of 10 redenen geef om te geloven. Je zal nooit geloven, behalve als God dat wilt.
Soera 28, Al-Qasas
56 Voorwaar, jij (O Mohammed) kunt degene die jij liefhebt geen leiding geven. Maar Allah leidt wie Hij wil, en Hij kent degenen die leiding volgen het best.
https://www.bijbelhoek.nl/koran/28/56
Soera 16, An-Nahl
93 En als Allah het gewild had, had Hij jullie zeker (als behorend) tot één godsdienst gemaakt. Maar Hij doet dwalen wie Hij wil en Hij leidt wie Hij wil. En jullie zullen zeker ondervraagd worden over wat jullie plachten te doen.
https://www.bijbelhoek.nl/koran/16/93
Dat God leidt wie Hij wilt is zeker geen reden voor moslims om niet het geloof te verkondigen, noch is het een reden voor een niet-moslim om niet op zoek te gaan. De vraag die de niet-moslim zou moeten te stellen, is: wat heb ik gedaan, om God's leiding te verdienen?
[..]
De profeet Mohammed — vrede zij met hem — was ongeletterd: hij kon niet lezen en niet schrijven, iets wat niet zo belangrijk was in die tijd. En daarnaast was de Koran in het begin voornamelijk een verbale traditie.
Wellicht vind je deze video interessant: THE RING COMPOSITION! - Remarkable Structure of the Quran (10:04)
Dan moet je eerst geloven in een god die je heeft geschapen.quote:Op woensdag 27 februari 2019 22:20 schreef dedienaar het volgende:
Mijn advies is om niet zo emotioneel te denken, maar meer rationeel. Maar dat je wel bid naar 'Degene die mij geschapen heeft'. Dus niet naar een bepaalde god, maar Wie jou dan ook geschapen heeft — als Hij bestaat, wat jij al wel lijkt te geloven.
Wat is het verschil met Allahu akbar?quote:Ik ben zelf academisch ingesteld en wil graag bewijs zien voor de beweringen die gemaakt worden. Mijn hiernamaals is mij te belangrijk om te vergokken aan inhoudsloze uitspraken zoals 'Jezus is liefde!', 'Jezus is gestorven voor jouw zondes!', 'Geloof dat Jezus God is!'.
Dat is een mening. Persoonlijk vind ik het "wettische" gedoe van orthodoxe joden en moslims die zich baseren op de leefregels van patriarchale woestijngemeenschappen uit de ijzertijd heel wat inhoudslozer dan geloven dat Jezus een god is die naastenliefde gebiedt en proberen daar ook naar te handelen. Maar goed, als mensen mentale rust vinden in het handhaven van allerhande willekeurige rituelen is dat wat mij betreft prima, zolang de maatschappij er maar geen hinder van ondervindt.quote:Op woensdag 27 februari 2019 22:20 schreef dedienaar het volgende:
Mijn hiernamaals is mij te belangrijk om te vergokken aan inhoudsloze uitspraken zoals 'Jezus is liefde!', 'Jezus is gestorven voor jouw zondes!', 'Geloof dat Jezus God is!'.
Ja dat heb ik je al een paar keer zien beweren. Ikzelf kom ze niet tegen.quote:Op woensdag 27 februari 2019 19:22 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat weten de meeste gelovigen al. Alleen de atheïsten begrijpen er geen drol van.
Ik denk dat het inderdaad niet goed is om te generaliseren. Voor beide partijen. Je hebt nu eenmaal dogmatische en minder dogmatische gelovigen. De dogmatische springen maatschappelijk het meest in het oog. De andere vallen misschien grotendeels samen met de categorie die vaak "ietsisten" wordt genoemd.quote:Op donderdag 28 februari 2019 08:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja dat heb ik je al een paar keer zien beweren. Ikzelf kom ze niet tegen.
Ik ben opgegroeid in de zware hoek (Chr. Geref) die vrijwel alles letterlijk neemt. En gisteren vond ik nog weer een aandoenlijk, handgeschreven briefje in de bus, vergezeld van een JG foldertje, waaruit bleek dat ook daar vrijwel alles letterlijk wordt genomen.quote:Op donderdag 28 februari 2019 09:06 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik denk dat het inderdaad niet goed is om te generaliseren. Voor beide partijen. Je hebt nu eenmaal dogmatische en minder dogmatische gelovigen. De dogmatische springen maatschappelijk het meest in het oog. De andere vallen misschien grotendeels samen met de categorie die vaak "ietsisten" wordt genoemd.
Ik in meer vrijzinnige hoek. Dat kleurt je waarneming waarschijnlijk wel.quote:Op donderdag 28 februari 2019 09:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid in de zware hoek (Chr. Geref) die vrijwel alles letterlijk neemt. En gisteren vond ik nog weer een aandoenlijk, handgeschreven briefje in de bus, vergezeld van een JG foldertje, waaruit bleek dat ook daar vrijwel alles letterlijk wordt genomen.
Veel succes met dat bidden.quote:Op woensdag 27 februari 2019 22:20 schreef dedienaar het volgende:
Nee, dat maakt niet uit. Het gaat erom dat mensen doorgaans hun geloof weten te scheiden van de wetenschap. Geloof is dan privé.quote:Op donderdag 28 februari 2019 09:06 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik denk dat het inderdaad niet goed is om te generaliseren. Voor beide partijen. Je hebt nu eenmaal dogmatische en minder dogmatische gelovigen. De dogmatische springen maatschappelijk het meest in het oog. De andere vallen misschien grotendeels samen met de categorie die vaak "ietsisten" wordt genoemd.
Toch nog even een toelichting en uitbreiding op wat ik hier schreef. Dat ik van "aandoenlijk" spreek, dat klinkt arroganter dan het bedoeld is. Ik vind het op een of andere manier wel attent van ze dat ze het weer trotseren om mensen als mij te "redden", ook al geloof ik er niet in. En als ik zeg dat ik hun foldertje ga bekijken doe ik dat meestal ook even, zij het vluchtig, en de inhoud neem ik ter kennisgeving aan. Ik heb ook geen behoefte om deze mensen rechtstreeks of achter hun rug om belachelijk te maken.quote:Op donderdag 28 februari 2019 09:15 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik in meer vrijzinnige hoek. Dat kleurt je waarneming waarschijnlijk wel.
De (meestal bejaarde) JG's die bij mij aan de deur komen vind ik iets aandoenlijks hebben. Ik neem beleefd hun Amerikaans geïllustreerde foldertjes aan en doe daar verder niets meer mee.
Eeuwenlang was dat wel het geval, en ook nu nog hele volksstammen. Dat sommige gelovigen evolutie accepteren komt uitsluitend door voortschrijdend wetenschappelijk bewijs. Ontkennen heeft geen zin (meer).quote:Op donderdag 28 februari 2019 09:30 schreef Lunatiek het volgende:
Gelovig zijn wil niet per se zeggen dat je zaken als evolutie ontkent.
Idem dito. Ik lees ze even door, het is altijd hetzelfde overigens. Het zijn doorgaans heel lieve mensen. Maar als ze beginnen te evangeliseren kunnen ze een bal verwachten.quote:Op donderdag 28 februari 2019 09:58 schreef Iblardi het volgende:
Toch nog even een toelichting en uitbreiding op wat ik hier schreef. Dat ik van "aandoenlijk" spreek, dat klinkt arroganter dan het bedoeld is. Ik vind het op een of andere manier wel attent van ze dat ze het weer trotseren om mensen als mij te "redden", ook al geloof ik er niet in. En als ik zeg dat ik hun foldertje ga bekijken doe ik dat meestal ook even, zij het vluchtig, en de inhoud neem ik ter kennisgeving aan. Ik heb ook geen behoefte om deze mensen rechtstreeks of achter hun rug om belachelijk te maken.
Ik wil dat toch wel even nuanceren. Die acceptatiegrens ligt bij gelovigen niet noodzakelijk heel hoog, getuige het feit dat Darwin al in 1882 met veel ceremonieel in Westminster Abbey begraven werd als één van de grootste Britten ooit, terwijl de kerk toen toch een stuk machtiger en de evolutietheorie een stuk minder sterk met geologische en (micro)biologische bewijzen onderbouwd was dan tegenwoordig.quote:Op donderdag 28 februari 2019 10:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Eeuwenlang was dat wel het geval, en ook nu nog hele volksstammen. Dat sommige gelovigen evolutie accepteren komt uitsluitend door voortschrijdend wetenschappelijk bewijs. Ontkennen heeft geen zin (meer).
quote:Darwin was greatly respected by his contemporaries and the Bishop of Carlisle, Harvey Goodwin, in a memorial sermon preached in the Abbey on the Sunday following the funeral, said:
"I think that the interment of the remains of Mr Darwin in Westminster Abbey is in accordance with the judgment of the wisest of his countrymen…It would have been unfortunate if anything had occurred to give weight and currency to the foolish notion which some have diligently propagated, but for which Mr Darwin was not responsible, that there is a necessary conflict between a knowledge of Nature and a belief in God…"
https://www.westminster-a(...)tions/charles-darwin
Hangt af van het geloof. Abrhamisme en evolutie gaat wat minder goed samen. Alhoewel ook dat inmiddels vaker wel goed gaat.quote:Op donderdag 28 februari 2019 10:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Eeuwenlang was dat wel het geval, en ook nu nog hele volksstammen. Dat sommige gelovigen evolutie accepteren komt uitsluitend door voortschrijdend wetenschappelijk bewijs. Ontkennen heeft geen zin (meer).
Ik denk wel dat het nuttig is om wetenschappelijke inzichten te onderscheiden van de producten van de rijke menselijke fantasie, die inderdaad bijna oneindig divers zijn, maar die niet noodzakelijk het gevolg hoeven te zijn van een diepgaand inzicht in de fysische wereld. Het idee van een universum dat uit een ei wordt geboren, bijvoorbeeld, is geïnspireerd op een fenomeen uit de dierenwereld dat uiteindelijk niets te maken heeft met de redenering achter de werkelijke "big bang"-theorie.quote:Op donderdag 28 februari 2019 11:40 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
De scheppinhsverhalen zijn dan ook zeer divers. Zelfs de big bang theorie is geen 'nieuw' inzicht. Ontstaan vanuit een singulariteit is geen nieuw inzicht.
Je bedoelt dat mythen authentieke historische informatie kunnen bevatten? Aangezien je zelf met het voorbeeld van de mammoet komt: kun je een geloofsverhaal noemen dat een herinnering aan de mammoet heeft bewaard?quote:Wat ik aan atheisten zou willen vragen is zich minder richten op takken van geloof/religie en meer op hoe geloofsverhalen e.d. de geschiedenis van de mens verhalen.
Jaja. En dat de koran boordevol fouten staat, dat interesseert je dan niet?quote:Op woensdag 27 februari 2019 22:20 schreef dedienaar het volgende:
Ik ben zelf academisch ingesteld en wil graag bewijs zien voor de beweringen die gemaakt worden. Mijn hiernamaals is mij te belangrijk om te vergokken aan inhoudsloze uitspraken zoals 'Jezus is liefde!', 'Jezus is gestorven voor jouw zondes!', 'Geloof dat Jezus God is!'.
Soera 27, An-Naml
64 […] Zeg (O Mohammed): "Breng jullie bewijs, als jullie waarachtigen zijn."
https://www.bijbelhoek.nl/koran/27/64
Ik was zelf jarenlang agnostisch atheïst, maar uiteindelijk heeft God mij geleid naar islam. En het ironische is: ik was niet eens op zoek. Een beetje net als de ex-PVV'er Joram van Klaveren die totaal geen interesse had om moslim te worden, maar tijdens het schrijven van zijn anti-islam boek, langzamerhand toch begon te geloven in de islam.
Puur fout (dit was medische kennis die vanaf de Grieken kwam, die dachten dan ook).quote:So let man observe from what he was created.
He was created from a fluid, ejected,
Emerging from between the backbone and the ribs.
Allah is geen man, noch een vrouw. Het is gewoon de Nederlandse taal om God met Hij en Hem aan te duiden. Ik dacht dat het algemeen bekend was, maar ik snap de verwarring.quote:
Je plaatst nu woorden in mijn mond: ik heb niet gezegd dat de wetten en richtlijnen een reden zijn om te geloven (al hoewel dat best kan). Mijn uitspraak was meer dat emotionele uitspraken op zichzelf niet bewijzen dat een bepaalde religie waar is.quote:Op donderdag 28 februari 2019 07:27 schreef Iblardi het volgende:
Dat is een mening. Persoonlijk vind ik het "wettische" gedoe van orthodoxe joden en moslims die zich baseren op de leefregels van patriarchale woestijngemeenschappen uit de ijzertijd heel wat inhoudslozer dan geloven dat Jezus een god is die naastenliefde gebiedt en proberen daar ook naar te handelen
Ik bekritiseer uitspraken als 'Jezus is God' niet alleen als onbewezen, maar de Bijbel zelf getuigd ervan dat Jezus — vrede zij met hem — niet God is. Dus wie denkt de Kerk dan te zijn om te beweren dat er een zogenaamde drie-eenheid is? De joden hebben alleen in de Vader gelooft. De moslims geloven alleen in de Vader (weliswaar wordt Hij niet zo genoemd, maar het is dezelfde God). Het waren de heidense Romeinen die de drie-eenheid hebben geïntroduceerd, naast andere heidense feesten en tradities zoals de kerstman, de kersboom en de paashaas.quote:Op donderdag 28 februari 2019 07:27 schreef Iblardi het volgende:
Overigens: als je uitspraken als "Jezus is God" bekritiseert als onbewezen, dan zou dat ook moeten gelden voor de waarheidsclaims over de godheid van de islam, die net zo goed op axioma's gebaseerd zijn.
Scheer alsjeblieft niet het christendom (met name de Katholieke Kerk) samen met andere geloven. Weet wel dat het islamitische wetenschappers en filosofen waren (voornamelijk tijdens het islamitisch gouden tijdperk) die de fundamenten waren voor hedendaags westerse ontdekkingen. Denk maar aan figuren zoals Ibn Sina (Avicenna), Ibn Al-Haytham (Alhazen), Al-Ghwarizmi en Al-Biruni.quote:Op donderdag 28 februari 2019 09:30 schreef Lunatiek het volgende:
Het gaat erom dat mensen doorgaans hun geloof weten te scheiden van de wetenschap. Geloof is dan privé.
Soera 2, Al-Baqarahquote:Ibn al-Haytham schreef zijn experimentele wetenschappelijke methode en wetenschappelijk scepticisme aan zijn islamitisch geloof toe. Het islamitische heilige boek (De Koran), bijvoorbeeld, legt een sterke nadruk op empirisme. [bv. 2.164] Hij geloofde ook dat de mensen inherent ontsierd zijn en dat slechts God perfect is. Hij redeneerde dat om de waarheid over de natuur te ontdekken, het noodzakelijk is om menselijk advies en menselijke fouten te elimineren, en het heelal toe te staan voor zich te spreken.
Wellicht dat je deze dialoog tussen een atheïst en een bekeerde moslim (in Speakers' Corner) interessant vindt:quote:Op donderdag 28 februari 2019 09:58 schreef Iblardi het volgende:
En luisteren naar je geweten is in mijn optiek een veel belangrijker voorwaarde om een goed leven te leiden dan het geloof in een godheid. Steker nog, jezelf vastleggen op een heilig boek van een openbaringsreligie geeft juist onnodige storing omdat er onvermijdelijk ook regels in staan die je met je geweten moet proberen te verzoenen. (Homo's verdienen de dood, mannen zijn superieur aan vrouwen, andersgelovigen gaan naar de hel - dat wil je niet, dat vind je niet, en waarom zou je dan willens en wetens voor acceptatie van een religie met zulke dogma's kiezen?)
Waar is je bewijs voor de bewering dat er een hiernamaals is?quote:Op woensdag 27 februari 2019 22:20 schreef dedienaar het volgende:
Ik ben zelf academisch ingesteld en wil graag bewijs zien voor de beweringen die gemaakt worden. Mijn hiernamaals is mij te belangrijk om te vergokken aan inhoudsloze uitspraken ...
Maar varkensvlees niet, en wijn evenmin, ook niet met mate. Waarom het één wel toestaan, met mate, en het andere niet, als in: nooit?quote:Op donderdag 28 februari 2019 12:12 schreef dedienaar het volgende:
(Overigens zijn zoetigheden in islam wel toegestaan, maar in mate. Het is niet de bedoeling dat je dik wordt. En sporten/fitnessen is aangeraden.)
Hoezo? Dat de godheid de man boven de vrouw heeft geplaatst, dat seks enkel binnen het kader van het huwelijk mag plaatsvinden en dat degenen die de godheid niet erkennen zullen branden in de hel dan wel een eeuwige dood zullen sterven zijn doctrines die zowel in de koran als in de bijbel aanwezig zijn. Hoe is dat een drogreden?quote:Wat je overigens tussenhaakjes hebt gezet is een drogreden (strawman/stroman argument).
In het filmpje zie ik een rustige, wat verlegen man die probeert na te denken over zijn antwoorden terwijl een drukke kerel met schelle stem hem in een hoek probeert te drijven, maar het is zo'n luidruchtig getetter dat ik na een minuutje ben afgehaakt. Als je de kern van de argumentatie schriftelijk kunt samenvatten, kan ik daarop reageren. Anders houdt het op.quote:Op donderdag 28 februari 2019 12:12 schreef dedienaar het volgende:
Het gaat over de motivatie of de drijfveer om te doen wat je doet. Spoel gerust door naar 10:00.
Zeker mee eens:quote:Op donderdag 28 februari 2019 12:10 schreef De_Onnoembare het volgende:
En aangezien de koran zogenaamd het letterlijke woord van god is kan er geen fout in staan.
Kan je uitleggen wat er volgens jou fout aan is? Je reactie is een beetje kort door de bocht. Ik weet waar je naartoe wilt gaan, maar ik wil het van jou horen.quote:Op donderdag 28 februari 2019 12:10 schreef De_Onnoembare het volgende:
https://quran.com/86/5-7
So let man observe from what he was created.
He was created from a fluid, ejected,
Emerging from between the backbone and the ribs.
Puur fout (dit was medische kennis die vanaf de Grieken kwam, die dachten dan ook).
Als ik al geloof ik God, wat doet jou denken dat het hiernamaals iets bijzonders is? Ik denk persoonlijk niet dat een hiernamaals logisch is, tenzij je gelooft in God.quote:Op donderdag 28 februari 2019 12:21 schreef hoatzin het volgende:
Waar is je bewijs voor de bewering dat er een hiernamaals is?
We dwalen af van de topic. Als je wilt, open een nieuwe topic of mail me: dedienaar gmail comquote:Op donderdag 28 februari 2019 12:22 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar varkensvlees niet, en wijn evenmin, ook niet met mate. Waarom het één wel toestaan, met mate, en het andere niet, als in: nooit?
[..]
Hoezo? Dat de godheid de man boven de vrouw heeft geplaatst, dat seks enkel binnen het kader van het huwelijk mag plaatsvinden en dat degenen die de godheid niet erkennen zullen branden in de hel dan wel een eeuwige dood zullen sterven zijn doctrines die zowel in de koran als in de bijbel aanwezig zijn. Hoe is dat een drogreden?
Dat begrijp ik. En ik deel dezelfde mening, maar het komt door de plek waarin ze zijn (Speakers' Corner is zeer hectisch). Wel een interessante plek overigens, waar iedereen over van alles en nog wat discussieert.quote:Op donderdag 28 februari 2019 12:38 schreef Iblardi het volgende:
In het filmpje zie ik een rustige, wat verlegen man die probeert na te denken over zijn antwoorden terwijl een drukke kerel met schelle stem hem in een hoek probeert te drijven, maar het is zo'n luidruchtig getetter dat ik na een minuutje ben afgehaakt. Als je de kern van de argumentatie schriftelijk kunt samenvatten, kan ik daarop reageren. Anders houdt het op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |