Kan het zijn dat ze nog niet hongerig genoeg is, of juist té hongerig? Dus als je het aanbieden van borst net een kwartier eerder zou doen of juist net wat later?
Hier nooit echt weigerkindjes gehad (behalve rond dat ze een maand of 8 a 9 oud waren, toen hebben ze beide enkele dagen helemaal niet bij me willen drinken*

) maar heel soms wilde ze niet drinken en dan kwam dat altijd omdat ik te snel was met aanbieden en ze nog net niet hongerig genoeg waren. En toen ze kleiner waren, gebeurde het wel eens dat ze juist al te hongerig waren en dat het aanhappen dan niet goed wilde lukken door frustratie. Dan moesten we echt tussendoor alle voorwaarden opnieuw creëren (vooral die rust terugbrengen).
In bad is altijd een goede trigger om weer aan de borst te gaan trouwens.
Wat gebeurd er als ze weigert en je wacht een kwartier of half uur en probeert dan opnieuw? Blijft ze dan weigeren? Of gaat ze dan tussendoor huilen? En wat als ze dan gaat huilen en je biedt opnieuw aan?
Of wat als je net wat eerder aanbiedt? Dus als ze echt de allereerste honger signalen gaat geven?
Wat ook nog kan helpen is geur. Dus zachtjes in je borst knijpen en je tepel eerst insmeren met melk. En daarna dat tegen haar neus houden. Dat kan helpen dat ze getriggered wordt om te gaan drinken.
Oh en rond de 4-5 maanden was hier dat ze echt door alles en iedereen afgeleid werden, de wereld om hen heen werd veel interessanter. Dan hielp het om echt in het schemer/donker te gaan liggen met ze, in het bed en alles zo rustig mogelijk te houden. Dan begonnen ze wel met drinken, maar lieten ze telkens los tussendoor om om zich heen te kijken. Niet echt weigeren dus, maar dat was echt dat ze afgeleid waren.
Hapt ze wel aan trouwens, als ze daarna weigert? Het zou dan ook nog met toeschietreflex te maken kunnen hebben. Wat gebeurd er als je dan zelf het toeschietreflex al een beetje opgang brengt (met je hand even een soort kolven tot de melk stroomt) en haar dan aan te leggen?
Bij een fles stroomt het natuurlijk meteen... En dat ze dan bv uit de fles niet wil kan inderdaad komen door de bv zelf en los staan van het toeschietreflex. (Omdat die melk bijv koud is? Au bain marie opwarmen wel eens geprobeerd?)
* Die weiger dagen rond de 8 a 9 maanden, toen heb ik de eerste dag telkens aangeboden, daarna niet meer en toen na enkele dagen opnieuw (toen m'n borsten het echt niet leuk meer vonden en ik de wanhoop nabij was). En na die enkele dagen wilden ze gewoon weer als vanouds drinken. Ze hebben dat beide gehad. De jongste was iets sneller weer terug aan de borst dan de oudste overigens. Zelf heb ik het ook gehad met 9 maanden en mijn moeder is toen gestopt, heeft niet meer opnieuw aangeboden.
[ Bericht 4% gewijzigd door elamanilo op 01-03-2019 09:16:46 ]