abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185264106
Men is gestoord in dit kabinet, dit kun je aan geen enkele kiezer uitleggen, voor 680 miljoen aan staatsschuld erbij, dit wordt gestoken in een enorme fluctuerende sector waarbij only god knows what will happen in de toekomst er gegokt wordt met dit enorme bedrag, er een grote last bijkomt voor volgende kabinetten en er een nog grotere ketting om de nek van de gemiddelde Nederlander wordt gelegd.

Waarom verkwist dit kabinet zijn financiele positie in zo'n erbarmelijke wijze zoals er nu gebeurt, en dat terwijl de lasten met zo'n gemiddeld 340 euro per Nederlander per jaar omhoog gaat?

Ik zit echt met mijn handen in het haar van treurnis , ik stond juist achter de meer conservatieve houding die het kabinet had na de financiele crisis. Helaas, men vergeet maar weer al te snel om niet zomaar geld te verspillen, en dat is echt hetgeen wat dit is, geldverspilling over de ruggen van de Nederlanders.
  dinsdag 26 februari 2019 @ 22:04:04 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_185264165
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 22:01 schreef zetalore het volgende:
dit kun je aan geen enkele kiezer uitleggen
Dat hoeft toch ook niet, sinds wanneer is het kabinet verantwoording schuldig aan de burger.
pi_185264208
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 22:04 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Dat hoeft toch ook niet, sinds wanneer is het kabinet verantwoording schuldig aan de burger.
Waar is die 1000 euro gebleven, en nog vele beloftes.. Men dacht dat VVD hun economische voorspoed zou brengen. Nu is het niets waard.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  dinsdag 26 februari 2019 @ 22:06:30 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_185264213
"If you want to become a Millionaire, start with 680 Million Euros and buy an airline." :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_185264459
Schopje KLB?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 26 februari 2019 @ 22:24:08 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_185264608
Je kunt je afvragen of het tot de kerntaken van de overheid behoort om in vliegmaatschappijen te beleggen. Ik denk het niet.
En zoals gebruikelijk koopt de staat op het hoogste punt in. Als belegger zou ik er niet blij mee zijn, de overheid als mede-aandeelhouder.
The End Times are wild
  dinsdag 26 februari 2019 @ 22:39:50 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_185265039
Maar waarom precies nu deze invloed? En waarom dit geld dus naar de KLM? Waarom niet verspreid in het MKB? Of in DSM? Of Akzo?
Het is niet zo dat de vliegindustrie nu zo hoogwaardige werkgelegenheid biedt. Het is gewoon een zeer vervuilend en overlastgevend transportbedrijf. Verder helemaal niks.
The End Times are wild
pi_185265910
Hoezo is dit geldverspilling? Kan iemand dit uitleggen of is dat ook zo'n kan-je-aan-niemand-uitleggen-dingetje?
  dinsdag 26 februari 2019 @ 23:14:15 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_185265935
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:13 schreef opgebaarde het volgende:
Hoezo is dit geldverspilling? Kan iemand dit uitleggen of is dat ook zo'n kan-je-aan-niemand-uitleggen-dingetje?
Je weet niet of het geldverspilling is, of het een positief rendement oplevert zal pas later blijken. Maar het is in ieder geval geen overheidstaak om te beleggen in KLM
The End Times are wild
pi_185265996
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 22:06 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Waar is die 1000 euro gebleven, en nog vele beloftes.. Men dacht dat VVD hun economische voorspoed zou brengen. Nu is het niets waard.
'de economie' groet behoorlijk hard, al een aantal jaren. Zelfs een hogere groei dan Duitsland.

Wat bedoel je met niets waard?
pi_185266054
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:16 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

'de economie' groet behoorlijk hard, al een aantal jaren. Zelfs een hogere groei dan Duitsland.

Wat bedoel je met niets waard?
Na jaaaaren het slechtste jongetje van de Noord Europese klas te zijn geweest ja :)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_185266059
Wat zijn de regels eigenlijk? Is dit staatssteun?
In elk geval heeft de Franse staat al een tijdje hetzelfde percentage aandelen in handen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_185266062
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je weet niet of het geldverspilling is, of het een positief rendement oplevert zal pas later blijken. Maar het is in ieder geval geen overheidstaak om te beleggen in KLM
Dus als KLM over een aantal jaren volledig zou opgaan in AirFrance en zou verdwijnen uit Nederland, dan had dat ons niks kunnen schelen?
Ik kan me dat moeilijk voorstellen
pi_185266079
20 maart kan je afrekenen.
  dinsdag 26 februari 2019 @ 23:22:12 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_185266148
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:19 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dus als KLM over een aantal jaren volledig zou opgaan in AirFrance en zou verdwijnen uit Nederland, dan had dat ons niks kunnen schelen?
Ik kan me dat moeilijk voorstellen
Misschien kan ons het wel wat schelen, de vraag is of we er wat aan moeten doen. Ik niet, ik ben economisch vrij liberaal. De VVD is hier gewoon van de staatssteun/bemoeienis.
The End Times are wild
pi_185266315
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Misschien kan ons het wel wat schelen, de vraag is of we er wat aan moeten doen. Ik niet, ik ben economisch vrij liberaal. De VVD is hier gewoon van de staatssteun/bemoeienis.
Vraag is of je Schiphol enorme schade wilt aan doen. Kennelijk wel, en daar heeft de hele economie last van. Maar goed, dan is de kans wel groter dat migratie naar nul gaat, dat is dan economisch liberaal ofzo.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_185266428
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Misschien kan ons het wel wat schelen, de vraag is of we er wat aan moeten doen. Ik niet, ik ben economisch vrij liberaal. De VVD is hier gewoon van de staatssteun/bemoeienis.
Bemoeienis eens. Staatssteun is natuurlijk lariekoek

Ik vind het wel een interessant dilemma. Zoals je wel vaker als overheid het dilemma hebt hoe om te gaan met belangrijke bedrijven. Zoals dat dividenddebacle of eigenlijk ook het nederland-belatingparadijs-gebeuren.

Je moet aan de ene kant ook wel want het alternatief, bedrijf vertrekt (gedeeltelijk), daar heb je ook niks aan, integendeel.

Officieel leren wij, dat het vanzelf oplost. En dat is een theorie waarbij elk land een economie had. Tegenwoordig kan de plaatselijke boer niet.meet concurreren tegen een concurrent die 10.000 km verderop zit.
pi_185266650
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:16 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

'de economie' groet behoorlijk hard, al een aantal jaren. Zelfs een hogere groei dan Duitsland.

Wat bedoel je met niets waard?
Dan zouden meeste mensen wel aan zijn portemonnee wel merken.
Werkelijkheid zijn iedereen nu alweer aan inleveren. Terwijl de grote bedrijven buiten de shot staan.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 27 februari 2019 @ 01:25:22 #19
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_185268431
quote:
Men is gestoord in dit kabinet, dit kun je aan geen enkele kiezer uitleggen, voor 680 miljoen aan staatsschuld erbij, dit wordt gestoken in een enorme fluctuerende sector waarbij only god knows what will happen in de toekomst er gegokt wordt met dit enorme bedrag, er een grote last bijkomt voor volgende kabinetten en er een nog grotere ketting om de nek van de gemiddelde Nederlander wordt gelegd.
Het is idd diep triest dat men uitgaven kan doen zonder dat daarover door kiezers wordt (in)gestemd.
quote:
Waarom verkwist dit kabinet zijn financiele positie in zo'n erbarmelijke wijze zoals er nu gebeurt, en dat terwijl de lasten met zo'n gemiddeld 340 euro per Nederlander per jaar omhoog gaat?
Yep, niet omdat het zinnig is maar omdat het leuk kan en de mensen platgeslagen er toch niets meer van (willen) begrijpen.
quote:
Ik zit echt met mijn handen in het haar van treurnis , ik stond juist achter de meer conservatieve houding die het kabinet had na de financiele crisis. Helaas, men vergeet maar weer al te snel om niet zomaar geld te verspillen, en dat is echt hetgeen wat dit is, geldverspilling over de ruggen van de Nederlanders.
Trek het je niet persoonlijk aan. Zie het als investering..... niet zo zeer van jou (of mij) maar voor het goede bedrijfsdoel... wat dat dan ook - voor wie dan ? - moge zijn. Er wordt vast iemand heel veel beter van dit beleid en dat moet je dan toch als betrokken burger goed doen (in)stemmen..... of toch.... nee, het is vast goed.....
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_185268870
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 22:01 schreef zetalore het volgende:
Men is gestoord in dit kabinet, dit kun je aan geen enkele kiezer uitleggen,

Is prima uit te leggen, misschien dat de kiezer het niet begrijpt, maar dat ligt dan niet aan de uitleg...
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_185268879
Gezien de timing en dat debacle met de directeur zal er wel wat op de achtergrond gespeeld hebben waarna KLM aan de bel heeft getrokken.

Ben benieuwd wat er speelde. Verdere coup van de Fransen?
pi_185268923
Deze investering in KLM is misschien wel het verstandigste wat het kabinet tot nu toe gedaan heeft, als je dat niet kunt begrijpen dan ben je pas oliedom!

AirFrance wil vluchten van klm schrappen en onder brengen onder AF, deze vluchten verdwijnen dan vsn Schiphol naar Charles-de-Gaulle en Nederland raakt zijn spot als belangrijke overstap hub kwijt met KLM/Schiphol. Schiphol is een van de grootste belangrijkste economische motor van Nederland met direct en indirect ruim 110.000 arbeidsplaatsen, als Schiphol 30% van zijn inkomsten aan KLM kwijt raakt, 3x raden wat er dan gaat gebeuren, ik denk dat de kosten aan ww uitkeringen dan heel wat hoger zullen zijn dan deze 650miljoen aan aandelen, die men mogelijk in de toekomst weer kan verkopen.
pi_185269695
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:19 schreef capricia het volgende:
Wat zijn de regels eigenlijk? Is dit staatssteun?
In elk geval heeft de Franse staat al een tijdje hetzelfde percentage aandelen in handen.
Voor zover wordt het niet als staatssteun gezien als er een realistisch vooruitzicht op een redelijke return on investment is. Tenminste zo is het bij banken geregeld.
  Redactie Frontpage woensdag 27 februari 2019 @ 08:04:59 #24
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_185269960
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 22:06 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Waar is die 1000 euro gebleven, en nog vele beloftes.. Men dacht dat VVD hun economische voorspoed zou brengen. Nu is het niets waard.
Een verkiezingsbelofte 3 verkiezingen geleden van een enkele lijsttrekker heeft het huidige kabinet niets mee te doen.

Gaat het wel goed met je???
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_185270066
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 08:04 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Een verkiezingsbelofte 3 verkiezingen geleden van een enkele lijsttrekker heeft het huidige kabinet niets mee te doen.

Gaat het wel goed met je???
Er zijn legio verzuurde babyboomers die nog dagelijks over het kwartje van Kok klagen, hoor
pi_185270067
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 02:24 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Is prima uit te leggen, misschien dat de kiezer het niet begrijpt, maar dat ligt dan niet aan de uitleg...
Klopt, dit is een prima uit te leggen beslissing. Bij problemen bij KLM heeft Schiphol een groot probleem en komen er tienduizenden banen op de tocht te staan en krijgt de economie een enorme dreun. Dat je daar wil meepraten is dus logisch.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_185270105
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 08:17 schreef Hanca het volgende:

[..]

Klopt, dit is een prima uit te leggen beslissing. Bij problemen bij KLM heeft Schiphol een groot probleem en komen er tienduizenden banen op de tocht te staan en krijgt de economie een enorme dreun. Dat je daar wil meepraten is dus logisch.
Is het dan uit te leggen hoe dezelfde neoliberale partijen de KLM in 2003 hebben verkwanseld?

Nutsbedrijven hetzelfde verhaal

Zoals iemand al zei: het is Hayek voor het volk en Keynes voor de (steeds meer afgezonderde) elite.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Redactie Frontpage woensdag 27 februari 2019 @ 08:29:29 #28
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_185270171
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 08:17 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Er zijn legio verzuurde babyboomers die nog dagelijks over het kwartje van Kok klagen, hoor
Ja, sommige mensen zijn een beetje de weg kwijt inderdaad.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_185270191
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 08:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Is het dan uit te leggen hoe dezelfde neoliberale partijen de KLM in 2003 hebben verkwanseld?

Nutsbedrijven hetzelfde verhaal

Zoals iemand al zei: het is Hayek voor het volk en Keynes voor de (steeds meer afgezonderde) elite.
Je vindt dit geen goede beslissing omdat 16 jaar geleden er nutsbedrijven zijn verkocht?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_185270319
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:19 schreef capricia het volgende:
Wat zijn de regels eigenlijk? Is dit staatssteun?
In elk geval heeft de Franse staat al een tijdje hetzelfde percentage aandelen in handen.
Dit is zeker geen staatssteun, in principe wordt de maatschappij er zelf namelijk niet beter van. Als het een subsidie zou zijn was het een ander verhaal.
pi_185270365
Waren vliegtuigen niet ook nog eens ontzettend vervuilend? :')
pi_185272282
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 08:46 schreef J.B. het volgende:

[..]

Dit is zeker geen staatssteun, in principe wordt de maatschappij er zelf namelijk niet beter van. Als het een subsidie zou zijn was het een ander verhaal.
Dus het is puur dat de KLM-tak er binnen dat concern sterker voor staat?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_185272450
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 10:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Dus het is puur dat de KLM-tak er binnen dat concern sterker voor staat?
Het is puur zodat NL als aandeelhouder wat kan zeggen bij grote wijzigingen. Inderdaad zal dat vooral ten gunste van KLM en vooral ook Schiphol zijn, want daar liggen de Nederlandse belangen.

Nu waren er regelmatig kamerdebatten over KLM maar kon de minister eigenlijk alleen de zorgen overbrengen als grootaandeelhouder van een belangrijke parner: Schiphol. Nu zal er een wat directere lijn en invloed zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 27-02-2019 11:17:36 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 27 februari 2019 @ 14:21:24 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_185276255
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 08:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Is het dan uit te leggen hoe dezelfde neoliberale partijen de KLM in 2003 hebben verkwanseld?

Nutsbedrijven hetzelfde verhaal

Zoals iemand al zei: het is Hayek voor het volk en Keynes voor de (steeds meer afgezonderde) elite.
Nouja wat heb je dan liever. Dat ze nu inzien dat dat niet zo verstandig was, en daar naar handelen, of dat ze lekker blijven volharden?
pi_185276861
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:19 schreef capricia het volgende:
Wat zijn de regels eigenlijk? Is dit staatssteun?
In elk geval heeft de Franse staat al een tijdje hetzelfde percentage aandelen in handen.
Nee, dit is geen staatssteun, EU overheden mogen aandeelhouders zijn in bedrijven, zie de NS, Deutsche Bahn, SNCF etc etc.
pi_185276902
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 08:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Is het dan uit te leggen hoe dezelfde neoliberale partijen de KLM in 2003 hebben verkwanseld?

Nutsbedrijven hetzelfde verhaal

Zoals iemand al zei: het is Hayek voor het volk en Keynes voor de (steeds meer afgezonderde) elite.
De KLM was in 2003 bijna failliet. Verkwanseld? Mwah, eerder Air France die KLM redde.
pi_185277068
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 15:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

De KLM was in 2003 bijna failliet. Verkwanseld? Mwah, eerder Air France die KLM redde.
Misschien was KLM wel bijna failliet door de concurrentie van... Air France ;)
pi_185277798
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 15:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

De KLM was in 2003 bijna failliet. Verkwanseld? Mwah, eerder Air France die KLM redde.
Tuurlijk. :') Ik heb zo'n vermoeden dat jij die tijd niet bewust meegemaakt hebt. KLM had toen zijn partners voor het uitzoeken. Iedereen wou KLM hebben/mee samenwerken/mee fuseren/ een alliantie mee vormen. Het was KLM die kieskeurig was. Waarom ze toen voor Air-France gekozen hebben begreep ik toen al niet en heb ik nooit begrepen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Braindead2000 op 27-02-2019 16:04:20 ]
pi_185278399
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 07:35 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Voor zover wordt het niet als staatssteun gezien als er een realistisch vooruitzicht op een redelijke return on investment is. Tenminste zo is het bij banken geregeld.
In dit geval is er ook geen kapitaal rechtstreeks naar KLM gegaan. Aandelen zijn gekocht op de secundaire markt. Hooguit wat beleggers die geprofiteerd hebben van de stijging van zo'n ¤9 naar ¤12.
pi_185278513
Hahah de Fransen zijn jelly

quote:
French Finance Minister Bruno Le Maire insisted the company should be "managed without national public interference".
Terwijl ze dus naar een even groot belang streven als Frankrijk :')

quote:
A ministry source told AFP news agency the Dutch move was both "surprising" and "unfriendly", more in the manner of market traders than a state shareholder.
Zodra de Fransen pissig worden weet je dat je goed bezig bent.

https://www.bbc.com/news/world-europe-47386140
  woensdag 27 februari 2019 @ 18:38:21 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_185280697
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 16:29 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

In dit geval is er ook geen kapitaal rechtstreeks naar KLM gegaan. Aandelen zijn gekocht op de secundaire markt. Hooguit wat beleggers die geprofiteerd hebben van de stijging van zo'n ¤9 naar ¤12.
het is wel bedoeld om als grootaandeelhouder druk te kunnen uitoefenen ten gunste van klm. In dat opzicht is het wel degelijk staatssteun.
The End Times are wild
pi_185280708
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 15:57 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Tuurlijk. :') Ik heb zo'n vermoeden dat jij die tijd niet bewust meegemaakt hebt. KLM had toen zijn partners voor het uitzoeken. Iedereen wou KLM hebben/mee samenwerken/mee fuseren/ een alliantie mee vormen. Het was KLM die kieskeurig was. Waarom ze toen voor Air-France gekozen hebben begreep ik toen al niet en heb ik nooit begrepen.
Ik was nog net geen 40 in 2003...en jouw visie lijkt mij nogal rooskleurig over KLM. In 2003 had KLM een verouderde, kleine vloot en enorme verliezen, zoveel gegadigden waren er niet die daar geld voor wilden neerleggen en garanties wilden geven.
pi_185280771
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 18:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

het is wel bedoeld om als grootaandeelhouder druk te kunnen uitoefenen ten gunste van klm. In dat opzicht is het wel degelijk staatssteun.
Vooral ten gunste van Schiphol.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 27 februari 2019 @ 19:18:53 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_185281545
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 18:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Vooral ten gunste van Schiphol.
Ik hoorde op BNR dat ze de HUB-functie wilden waarborgen. Dan denk ik, dat is echt pure overlast en vervuiling en draagt nauwelijks bij aan de bereikbaarheid van Nederland. Leuk voor de mensen in de Randstad dat daar allemaal vliegtuigen landen, passagiers re-shuffelen en weer opstijgen. Mega veel fijnstof en geluidsoverlast. "Ja maar de werkgelegenheid" is dan altijd het dogmatische argument. Maar we hebben structurele krapte op de arbeidsmarkt, dus werkgelegenheid is eerder een contra argument.
The End Times are wild
  woensdag 27 februari 2019 @ 19:28:46 #45
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_185281802
Staat wel een beetje haaks op de energietransitie in ieder geval. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_185281857
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 19:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik hoorde op BNR dat ze de HUB-functie wilden waarborgen. Dan denk ik, dat is echt pure overlast en vervuiling en draagt nauwelijks bij aan de bereikbaarheid van Nederland. Leuk voor de mensen in de Randstad dat daar allemaal vliegtuigen landen, passagiers re-shuffelen en weer opstijgen. Mega veel fijnstof en geluidsoverlast. "Ja maar de werkgelegenheid" is dan altijd het dogmatische argument. Maar we hebben structurele krapte op de arbeidsmarkt, dus werkgelegenheid is eerder een contra argument.
Ik woon echt vlak onder Schiphol (aan de Schiphol kant van Alphen aan den Rijn), maar ik heb echt nog nooit ergens last van gehad. Het enige wat ik merk is dat mijn kinderen ook bij het 10e vliegtuig dat over vliegt nog staan te juichen.

En dat Schiphol groot blijft is essentieel, bijvoorbeeld ook voor de bloemenveilingen in Aalsmeer. En voor allerlei hoofdkantoren in Amsterdam.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 27 februari 2019 @ 19:32:53 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_185281892
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 19:30 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik woon echt vlak onder Schiphol (aan de Schiphol kant van Alphen aan den Rijn), maar ik heb echt nog nooit ergens last van gehad. Het enige wat ik merk is dat mijn kinderen ook bij het 10e vliegtuig dat over vliegt nog staan te juichen.

En dat Schiphol groot blijft is essentieel, bijvoorbeeld ook voor de bloemenveilingen in Aalsmeer. En voor allerlei hoofdkantoren in Amsterdam.
Maar die bloemenveilingen zijn gewoon klanten in het achtergebied. Daar blijven ze echt wel voor vliegen. Ik heb het nu over Schiphol als HUB-functie. Daarbij wordt het achterland helemaal niet gediend. En of mensen nu 4x per dag naar New York kunnen vliegen of 2x per dag zal het verschil voor een hoofdkantoor echt niet maken. Beter behoud je een leefbare stad.
The End Times are wild
pi_185282485
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 18:38 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik was nog net geen 40 in 2003...en jouw visie lijkt mij nogal rooskleurig over KLM. In 2003 had KLM een verouderde, kleine vloot en enorme verliezen, zoveel gegadigden waren er niet die daar geld voor wilden neerleggen en garanties wilden geven.
Geen enkele luchtvaartmaatschappij, iig niet de grote spelers, deden het toen goed. Die in de VS lagen helemaal in puin. Ik wil niet beweren dat voor aandeelhouders toen een aandeel in KLM een gouden investering was maar beweer alleen dat vergeleken met de rest de KLM het niet zo slecht deed.

Zoals jij het stelde: Dat Air France KLM van de ondergang redde klopt niet. De KLM had toen zelf de keus bij wie ze zich aan wilde sluiten. BA was geïnteresseerd in KLM, andere allianties ook.
pi_185282983
Het heeft wel een hoog Monty Python gehalte allemaal.

Eerst privatiseer je een bedrijf, vervolgens zijn er (gepercipieerd ongewenste) mogelijke gevolgen van die privatisering en dan ga je halfbakken 'nationaliseren' tegen een veelvoud van de initiële opbrengst. Dat doe je om beslissingen te kunnen beïnvloeden, die overigens in essentie geen aandeelhoudersbeslissingen zijn. Al zouden het aandeelhoudersbeslissingen zijn, heb je nog steeds maar 12% en dus geen invloed van betekenis.

Schiphol heeft KLM ook niet zozeer nodig, maar KLM Schiphol wel. Wil je KLM als hub carrier behouden en zie je überhaupt een rol voor zo'n doel weggelegd als overheid, dan investeer je in Schiphol zelf en niet de hub carrier. KLM vindt het tegelijkertijd natuurlijk prachtig met de hete adem van de zwaar gesponsorde emiraten, die heftig aan het voorsorteren zijn op hun olieloze tijdperk, in de nek voelend.

En tot slot is het hele groeiplaatje van Schiphol (waarvan KLM nu blijkbaar als cum suis beschouwd wordt) gebaseerd op het loslaten van milieu- en geluidseisen, die nu juist speerpunt van beleid zouden moeten zijn.

Vrij schizofreen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_185285645
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 23:19 schreef capricia het volgende:
Wat zijn de regels eigenlijk? Is dit staatssteun?
In elk geval heeft de Franse staat al een tijdje hetzelfde percentage aandelen in handen.
die doen het vooral voor Air Frans
pi_185286688
quote:
9s.gif Op woensdag 27 februari 2019 20:15 schreef nostra het volgende:
Het heeft wel een hoog Monty Python gehalte allemaal.

Eerst privatiseer je een bedrijf, vervolgens zijn er (gepercipieerd ongewenste) mogelijke gevolgen van die privatisering en dan ga je halfbakken 'nationaliseren' tegen een veelvoud van de initiële opbrengst. Dat doe je om beslissingen te kunnen beïnvloeden, die overigens in essentie geen aandeelhoudersbeslissingen zijn. Al zouden het aandeelhoudersbeslissingen zijn, heb je nog steeds maar 12% en dus geen invloed van betekenis.

Schiphol heeft KLM ook niet zozeer nodig, maar KLM Schiphol wel. Wil je KLM als hub carrier behouden en zie je überhaupt een rol voor zo'n doel weggelegd als overheid, dan investeer je in Schiphol zelf en niet de hub carrier. KLM vindt het tegelijkertijd natuurlijk prachtig met de hete adem van de zwaar gesponsorde emiraten, die heftig aan het voorsorteren zijn op hun olieloze tijdperk, in de nek voelend.

En tot slot is het hele groeiplaatje van Schiphol (waarvan KLM nu blijkbaar als cum suis beschouwd wordt) gebaseerd op het loslaten van milieu- en geluidseisen, die nu juist speerpunt van beleid zouden moeten zijn.

Vrij schizofreen.
Waarom zijn dat geen aandeelhoudersbeslissingen? Lijkt erop dat de holding graag van de duale structuur af wil, met Frankrijk uiteraard als 'winnaar'. Daarom hebben de Fransen ook aangegeven hun staatsbelang te verkopen als dat nodig mocht zijn voor een efficiëntere structuur.

Jij denkt dat Schiphol zijn belangrijke positie kan behouden zonder KLM? Het is maar goed dat Schiphol zelf niet geprivatiseerd is, dat maakt het halen van milieu doelstellingen stukken eenvoudiger zonder dat je met schadevergoedingen moet gaan zwaaien.

Komisch trouwens dat ABN Amro wordt gebruikt voor dit grapje.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_185290022
Ik moet nu denken aan al die naïeve Nederlandse eurofielen die zo vaak beweerden dat Nederland zoveel macht in de Eu had. _O-

Wat was het? Een week geleden? Werd Nederland al op zijn knieën gedwongen door Frankrijk om het pulsvissen af te schaffen en slaafs als Rutte3 is volgen ze dat gebod probleemloos op.

En nu heeft het superieure Frankrijk er ernstige problemen mee dat een minderwaardig land als Nederland hetzelfde belang in Air France nastreeft als de Franse staat heeft. :')

Geeft wel mooi weer hoe de rest van Europa over Nederland denkt: Schuiven en voor de rest je bek houden.

Geef ze geen ongelijk ook. Nederland is het sukkeltje van Europa.
pi_185291889
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 22:07 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom zijn dat geen aandeelhoudersbeslissingen?
De beslissing om vluchten al dan niet van Schiphol naar CDG te verplaatsen is aan de directie. Natuurlijk kunnen de aandeelhouders wel indirecte invloed uitoefenen door ontslag of benoeming van directieleden of toezichthouders, maar het is niet zo dat de Nederlandse Staat even een bava kan beleggen als de directie iets doet wat in hun ogen de belangen van de Nederlandse werknemers schaadt.

quote:
Lijkt erop dat de holding graag van de duale structuur af wil, met Frankrijk uiteraard als 'winnaar'. Daarom hebben de Fransen ook aangegeven hun staatsbelang te verkopen als dat nodig mocht zijn voor een efficiëntere structuur.
De enige rationele reden om deze stap te zetten is dat de facto de stem van de Franse Staat nietig wordt gemaakt. Dat zal ook een dringende reden geweest moeten zijn, gezien de haast waarmee is gehandeld, en ongetwijfeld zijn gebaseerd op de informatie die men heeft verkregen bij het hele proces met Elbers. Dat de Fransen hun belang zouden willen opgeven lijkt me dan ook erg onwaarschijnlijk.

Ik ben ook wel benieuwd of, en zo ja welke, er een reactie vanuit de Fransen gaat volgen.

quote:
Jij denkt dat Schiphol zijn belangrijke positie kan behouden zonder KLM?
Schiphol heeft een KLM nodig, niet de KLM. Sterker nog, vorig jaar heeft de ACM nog aangegeven dat de banden tussen Schiphol en de KLM nog steeds veel te innig zijn en dat het argument van Schiphol en KLM dat Schiphol haar positie als hub volledig te danken heeft aan KLM/SkyTeam (zoals ook hier weer als argument aangevoerd wordt) volkomen kolder is.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  donderdag 28 februari 2019 @ 09:42:05 #54
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_185292871
'AMSTERDAM - De Nederlandse Staat kon tot dinsdagavond geruisloos een pakket aandelen van 12,7% belang in Air France KLM kopen door snel én slim te handelen. In opdracht van het kabinet heeft ABN Amro op de beurs in enkele dagen veel aandelen opgekocht.

Omdat er dus veel vraag was naar aandelen, ging de prijs omhoog maar niemand wist dat achter de reeks kooporders slechts één koper schuilging: minister Hoekstra van Financiën. Gisteren vulde de minister het belang aan tot de beloofde 14%.

Slim
ABN Amro speelde het spel slim. Grote beleggers werd gevraagd of zij rechtstreeks pakketten aandelen Air France KLM wilden verkopen. Veel van die beleggers gingen daar op in.

De bank moest wel héél snel handelen. Als een belegger een bepaalde grens passeert dan moet dat worden gemeld bij de AFM. Als die melding zou uitlekken, was de verrassing van Hoekstra weg. Voordat iemand in de gaten had wat gebeurde, was minister Hoekstra grootaandeelhouder van Air France KLM. Een huzarenstukje van de bank, die nog steeds grotendeels in handen is van diezelfde Nederlandse Staat.'

Bron: https://www.telegraaf.nl/(...)koop-aandelen-af-klm
pi_185293553
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 08:15 schreef nostra het volgende:

[..]

De beslissing om vluchten al dan niet van Schiphol naar CDG te verplaatsen is aan de directie. Natuurlijk kunnen de aandeelhouders wel indirecte invloed uitoefenen door ontslag of benoeming van directieleden of toezichthouders, maar het is niet zo dat de Nederlandse Staat even een bava kan beleggen als de directie iets doet wat in hun ogen de belangen van de Nederlandse werknemers schaadt.

[..]

De enige rationele reden om deze stap te zetten is dat de facto de stem van de Franse Staat nietig wordt gemaakt. Dat zal ook een dringende reden geweest moeten zijn, gezien de haast waarmee is gehandeld, en ongetwijfeld zijn gebaseerd op de informatie die men heeft verkregen bij het hele proces met Elbers. Dat de Fransen hun belang zouden willen opgeven lijkt me dan ook erg onwaarschijnlijk.

Ik ben ook wel benieuwd of, en zo ja welke, er een reactie vanuit de Fransen gaat volgen.

[..]

Schiphol heeft een KLM nodig, niet de KLM. Sterker nog, vorig jaar heeft de ACM nog aangegeven dat de banden tussen Schiphol en de KLM nog steeds veel te innig zijn en dat het argument van Schiphol en KLM dat Schiphol haar positie als hub volledig te danken heeft aan KLM/SkyTeam (zoals ook hier weer als argument aangevoerd wordt) volkomen kolder is.
Maar in hoeverre zijn andere vliegmaatschappijen bereid om dezelfde functie over te nemen en daar ook in te investeren? Nederland is maar een klein land/markt en veel maatschappijen hebben nu eenmaal overheidsbanden.

Men schermt hier ook graag met het Belgische scenario.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_185293864
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2019 07:35 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Voor zover wordt het niet als staatssteun gezien als er een realistisch vooruitzicht op een redelijke return on investment is. Tenminste zo is het bij banken geregeld.
Nederland belegt niet in AF-KLM om een mooi rendement te halen, maar uit strategische overwegingen; om de hub-functie van Schiphol in de toekomst zeker te kunnen blijven stellen. De toekomstige marktwaarde van AF-KLM is voor de overheid niet van belang; het is niet dat ze van plan zijn om over een aantal jaar weer met (grote) winst te verkopen. Dit kan dus betekenen dat de Nederlandse overheid er op aan wil gaan sturen dat er meer vluchten op Schiphol blijven, ook als dit betekent dat dit voor AF-KLM als bedrijf niet de beste optie is qua winstgevendheid/ROI. Vandaar ook dat de aandeelhouders er niet blij mee zijn en de beurswaarde is gedaald toen bekend werd dat de Nederlandse staat nu ook een grote aandeelhouder is.

Ik snap waarom de Nederlandse overheid dit doet, voor Schiphol (en de Nederlandse economie) zou dit best goed kunnen zijn, maar ik snap ook dat bestaande aandeelhouders van AF-KLM hier niet blij mee zijn.
pi_185294819
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_185296029
quote:
Dat laatste zinnetje in het commentaar had ik niet verwacht.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_185297527
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 13:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat laatste zinnetje in het commentaar had ik niet verwacht.
Volkskrant is een alt-right krant geworden en iig stukken minder voorspelbaar dan het door jou geprezen Fox News.

Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_185298253
quote:
quote:
Indien het Koreaanse Samsung of het Amerikaanse Intel morgen een knock-outbod doet op ASML, zou de staat ook in actie komen.
Zoals vorig jaar bij NXP niet gebeurde?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_185298683
quote:
7s.gif Op donderdag 28 februari 2019 15:03 schreef nostra het volgende:

[..]


[..]

Zoals vorig jaar bij NXP niet gebeurde?
Daar dacht ik zelf ook aan, haha.

Grappig genoeg bestaat er een beeld van dat voorland Amerika en VK met hun 'liberale' economieën maar alles laten gebeuren, maar zij zijn zelf ook niet vies van overnames van luchtvaartmaatschappijen en andere bedrijven in de sector te blokkeren (heeft de VS gedaan) en het VK heeft een paar jaar terug nog Astrazeneca geblokkeerd, door het Conservatieve Eton vriendenkringetje.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_185311173
Dit zaakje stinkt. Wat zou de reden zijn dat Rutte dit flikte of dit toestond? Nog nooit heb ik Rutte iets zien doen wat zijn carrièrekansen in de EU mogelijk belemmeren, zeker niet zo'n brutale schoffering van een hogere EU-god als Macron . Deed hij dit voor de naderende verkiezingen? Heeft Merkel hem dit ingefluisterd? Realiseert hij zich dat zijn kansen op het hogere pluche verkeken zijn? Heeft hij nog wel kansen maar weet hij dat Macron niks voor hem kan betekenen, weet Rutte dat Macron een hekel aan hem heeft en een gevaar is voor zijn carrière?

[ Bericht 16% gewijzigd door Braindead2000 op 01-03-2019 00:01:39 ]
pi_185311400
Een paar dagen voor de vorige verkiezingen met die Turkenrellen in Rotterdam deed Rutte ook al zoiets onbegrijpelijk wat je nooit van hem zou verwachten.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 00:17:38 #64
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_185311927
Rutte is best wel voorspelbaar, zijn hele doen en laten, zijn leugens, zijn geslijm, etc: zowat alles aan Rutte is voorspelbaar.

Twee keer is hij uit de bocht gevlogen: Toen hij 2 jaar geleden gewapende Nederlandse politiemensen of militairen 2/3/4 dagen voor de verkiezingen een Turkse minister liet omsingelen.



En nu dit, het opkopen van aandelen in Air France . Ook iets wat je nooit van hem zou verwachten. Ook iets wat toevallig net voor verkiezingen plaatsvindt. Toeval?
pi_185315470
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 23:43 schreef Braindead2000 het volgende:
Dit zaakje stinkt. Wat zou de reden zijn dat Rutte dit flikte of dit toestond? Nog nooit heb ik Rutte iets zien doen wat zijn carrièrekansen in de EU mogelijk belemmeren, zeker niet zo'n brutale schoffering van een hogere EU-god als Macron . Deed hij dit voor de naderende verkiezingen? Heeft Merkel hem dit ingefluisterd? Realiseert hij zich dat zijn kansen op het hogere pluche verkeken zijn? Heeft hij nog wel kansen maar weet hij dat Macron niks voor hem kan betekenen, weet Rutte dat Macron een hekel aan hem heeft en een gevaar is voor zijn carrière?
Misschien klopt het beeld in jouw hoofd dat Rutte naar Brussel wel dan ook helemaal niet. Ik snap echt niet waarom dat verzinsel maar op blijft duiken, het slaat echt nergens op...


Denk dat Rutte na zijn laatste kabinet gewoon het bedrijfsleven in duikt, daar kan hij een dik salaris krijgen en ik kan me voorstellen dat hij straks wel even genoeg heeft van politiek en zeurende pers.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')