SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik snap het heel goed. I is cognitief ook wel toe aan groep 2. En ik vind ook dat ze nog erg lang moet kleuteren (na dit schooljaar nog 1 jaar), terwijl ze al zo bezig is met leren schrijven en sommetjes maken. En als ik dus kijk naar wat in dat artikel wordt genoemd als voorwaarden voor een start in groep 3 dan zit I daar eigenlijk al. Aan de andere kant trekt ze in haar nieuwe klas duidelijk toe naar de groep 1 kinderen, waar ze het meest mee speelt. Want ze houdt ook erg van spelen en ik vind het fijn om dat zo lang mogelijk voor haar 'vast te houden', ze moeten nog lang genoeg in de schoolbanken, immers.quote:Op donderdag 21 februari 2019 09:52 schreef Burdie het volgende:
Exode gefeliciteerd met B!
Franny bedankt voor dat inzicht . Wij zitten met de andere kant van het verhaal, Kuiken is (in overleg) overgeplaatst naar groep 2. Voor nu vind ik dat een goede beslissing. Voor volgend schooljaar ben ik er nog niet over uit, juist omdat groep 3 toch een stuk minder 'speels' is dan groep 2 en we dat spelenderwijs leren hem dan gevoelsmatig misschien te vroeg ontnemen. De school had daar zelf een mooi voorstel voor, dat Kuiken de lessen uit groep 3 meedoet en het spelen uit groep 2, maar voor mij is dat nog geen genomen beslissing.
Juist door dat sprongsgewijs ontwikkelen vind ik het super lastig in te schatten hoe hij over een half jaar is.
Ze zouden eigenlijk voor onze kinderen schooljaren moeten hebben die van januari tot december lopen hè .quote:Op donderdag 21 februari 2019 10:01 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ik snap het heel goed. I is cognitief ook wel toe aan groep 2. En ik vind ook dat ze nog erg lang moet kleuteren (na dit schooljaar nog 1 jaar), terwijl ze al zo bezig is met leren schrijven en sommetjes maken. En als ik dus kijk naar wat in dat artikel wordt genoemd als voorwaarden voor een start in groep 3 dan zit I daar eigenlijk al. Aan de andere kant trekt ze in haar nieuwe klas duidelijk toe naar de groep 1 kinderen, waar ze het meest mee speelt. Want ze houdt ook erg van spelen en ik vind het fijn om dat zo lang mogelijk voor haar 'vast te houden', ze moeten nog lang genoeg in de schoolbanken, immers.
We hebben na de voorjaarsvakantie een eerste gesprekje met haar nieuwe juf. Ben wel benieuwd hoe zij I ziet.
Bij twijfel zou ik persoonlijk kiezen voor niet versnellen. Pas als een kind echt heel duidelijk ongelukkig is, en een voorsprong van meer dan een jaar heeft, zou ik voor eerder plaatsen in groep 3 gaan.
J (ook in januari 6 geworden) is precies zo. Zindelijkheid erg laat (een week voor z'n vierde verjaardag, maar dan wel binnen een week), fietsen laat (hij fietst nu aardig, maar kan pas sinds de zomer zonder zijwielen).quote:Op donderdag 21 februari 2019 13:48 schreef Omentielvo het volgende:
MM. Klopt. Ze is nu alweer een maand 6. En ik zie haar echt veranderen van kleuter naar de volgende fase.
Daarbij hoe zij dingen ontwikkelt. Heel laat zindelijk, maar eenmaal door binnen no time dag en nacht droog bijvoorbeeld.
Of met fietsen. Dat ze droomde dat ze op twee wielen kon. Zijwieltjes moesten er per direct af.
Door al die dingen heb ik het gevoel dat nog een groep 2 haar niet goed zou doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoi! Ik heb ook houterige grove motoriek, altijd gehad.quote:Op donderdag 21 februari 2019 18:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb net het 10 minutengesprek gehad met de juf. Alles gaat prima. Ze werkt goed zelfstandig, het contact met de andere kinderen verloopt goed. Er is alleen één dingetje wat me zorgen baart: in haar verslag staat dat haar grove motoriek wat houterig is. Ik vroeg me af wat ik me daarbij moest voorstellen, dus ik heb het gegoogled. Wat ik gelezen heb, daar kan ik wel in komen, alleen er staat ook bij dat het problemen kan gaan geven. Nu wil ik hier morgen de juf hier nog even over aanspreken, hoe zij dit ziet.
Hier ook een kleine houten Klaas hoor Sun. Volgens mij is ze inmiddels een stuk soepeler, maar mócht het problemen opleveren overweeg k wel een ritje fysiotherapie of ergotherapie. Maar voor nu hoor ik der juffen er niet zo over..quote:Op donderdag 21 februari 2019 18:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb net het 10 minutengesprek gehad met de juf. Alles gaat prima. Ze werkt goed zelfstandig, het contact met de andere kinderen verloopt goed. Er is alleen één dingetje wat me zorgen baart: in haar verslag staat dat haar grove motoriek wat houterig is. Ik vroeg me af wat ik me daarbij moest voorstellen, dus ik heb het gegoogled. Wat ik gelezen heb, daar kan ik wel in komen, alleen er staat ook bij dat het problemen kan gaan geven. Nu wil ik hier morgen de juf hier nog even over aanspreken, hoe zij dit ziet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 15% gewijzigd door Rijstebuiltje op 21-02-2019 19:49:28 ]Wir müssen leben, bis wir sterben!
Dat is heel herkenbaar. T schrijft zijn naam steevast achterstevoren. M.I.T. Het is voor hem nog meer een soort plaatje wat hij kent. S schrijft überhaupt zijn eigen naam nog niet. Hij is met veel belangrijkere dingen bezig, zoals hoe je Spiderman het beste na kunt doen. Echt een heel verschil met L, zij was zelf al veel met letters bezig en met een beetje ondersteuning in de zin van een appje had ze het heel snel onder de knie.quote:Op donderdag 21 februari 2019 21:12 schreef Franny_G het volgende:
Ik denk dat het ook niet heel veel zin heeft om te oefenen met cijfers en letters, als dat initiatief van de ouders komt. Dan leer je je kind wel iets te herkennen en bijv over te schrijven, maar als het kind er cognitief nog niet aan toe is, dan blijft dat niet meer dan een trucje. I wil graag schrijven, maar blijft de s en d in haar eigen naam consequent in spiegelschrift schrijven. ik corrigeer dat niet. Ze vraagt dan soms wel: is het met het buikje naar beneden of naar boven? als ze de d wil schrijven. Het feit dat ze dat nog niet goed automatiseert, geeft volgens mij aan dat ze dat nog niet echt kan en dan heeft haar daarop wijzen weinig nut.
Omen, ik vind het mooi om te lezen hoe je vertrouwt op je eigen inzicht in hoe ze is en wat wel of niet goed voor haar is. .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus ik ben erg blij. Zo zie je: andere juf en gelijk een stuk positiever beeld eigenlijk.
Mijn broer heet ook zo, en hij bleef als kleuter ook heel lang consequent M.I.T. schrijven. Weet nog hoe frustrerend ik (4jr ouder) het vond dat hij niet wilde geloven dat het toch echt andersom wasquote:Op donderdag 21 februari 2019 21:25 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Dat is heel herkenbaar. T schrijft zijn naam steevast achterstevoren. M.I.T. Het is voor hem nog meer een soort plaatje wat hij kent. [...]
Die fase duurt hier al een jaar of anderhalf... sorryquote:Op donderdag 21 februari 2019 19:35 schreef Fazzoletti het volgende:
Gefeliciteerd met B exode
Wat leuk dat M al zo’n goed vriendje heeft Kwak
F is opeens in eetstaking Hij wil alleen pannenkoeken en patat en snoep. Uh ja, is ook lekker maar niet voor elke dag. Hij heeft nu al een paar dagen geen avondeten op maar zeurt wel de hele middag om snoep omdat hij zo’n honger heeft. *zucht*
Begin deze week was het al 2x boos huilen op de bso omdat de eerste vraag bij het ophalen is ‘wat gaan we eten?’
Het is een fase, toch?
Dat laatste wat je zegt slaat bij mij heel erg aan... ik was zo’n meisje, en ik zou echt heel verdrietig zijn als ik ook maar een klein beetje kon voelen wat je hier zegt.quote:Op donderdag 21 februari 2019 20:53 schreef _NIKKI_ het volgende:
Rijst wat heftig. Heel veel sterkte.
Exode gefeliciteerd met B! Wat wordt gaat het hard!
Leuk om alle schoolverhalen te lezen. Ik ben deze week ook op school geweest en T en S komen gewoon prima mee. Wat de juf vooral opviel is hoe zelfstandig ze zijn met veel dingen. Bijvoorbeeld het zelf plannen van hun weektaakjes (Daltononderwijs) en ook het afplannen waarbij ze ook een stukje reflectie moeten doen van hoe het werkje is gegaan volgens henzelf. Qua getallen en letters is er nog niet zoveel interesse, maar thema's zoals bijvoorbeeld de ruimte slaan wel heel goed aan. T kent alle planeten uit zijn hoofd, weet welke de grootste is en welke de kleinste is, welke kleur ze hebben etc. Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik met T en S thuis geen letters en cijfers oefen. Met L deed ik dat destijds wel en zij kon lezen in groep 2, met de jongens zie ik dat nog niet gebeuren en het hoeft ook niet. Van mij mogen ze deze kleuterjaren gebruiken om nog lekker te spelen en sociaal te ontwikkelen, daarna moeten ze nog genoeg.
Overigens valt het me wel op hoe prestatiegericht sommige ouders zijn. Je doet niet mee als je kind niet hb blijkt te zijn. Ik vind het vooral heel sneu voor de kinderen dat ze van jongs af aan al zo'n druk voelen van hun ouders. Ik merk dat ik stiekem veel trotser ben op een kind wat ergens heel hard voor gewerkt heeft (S met bijvoorbeeld het oefenen van de pengreep) dan op een kind waarbij het komt aanwaaien (L) en dat geen moeite doet en wil doen, maar toch met een prachtig rapport thuiskomt.
Er is een verschil tussen wat ik denk en hoe ik handel. Ik zal nooit tegen L zelf zeggen dat ik er zo over denk, noch zal ze het aan me merken. Bij elk werkje/toets vertel ik haar dat ik het heel knap van haar vind, vraag haar of ze het lastig vond, of ze het leuk vond om te doen etc. Mijn eigen ouders waren nooit onder de indruk en als ik een keer met een 7 thuis kwam kreeg ik direct de wind van voren, want dan had ik er vast met de pet naar gegooid. Ik weet heel goed hoe het is om je niet gewaardeerd te voelen daarin, dus bij mijn eigen kinderen pak ik dat totaal anders aan dan mijn eigen ouders deden.quote:Op donderdag 21 februari 2019 22:01 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Dat laatste wat je zegt slaat bij mij heel erg aan... ik was zo’n meisje, en ik zou echt heel verdrietig zijn als ik ook maar een klein beetje kon voelen wat je hier zegt.
Want pas op met je aanname dat ze er niks voor doet/het komt aanwaaien. Simpelweg je gegeven talent gebruiken is ook werken, en kan evengoed energie kosten. Ik heb zo veel op moeten boksen tegen de neiging van mensen om elk goed cijfer van mij min of meer weg te wuiven. Alsof het geen prestatie was. Ik heb er behoorlijk veel gedachten aan over gehouden die niet ok zijn voor je zelfbeeld en volwassen functioneren, eerlijk gezegd.
Grappig, T's zus is ook 4 jaar ouder en zij heeft exact dezelfde frustratie.quote:Op donderdag 21 februari 2019 21:49 schreef Aerenia het volgende:
[..]
Mijn broer heet ook zo, en hij bleef als kleuter ook heel lang consequent M.I.T. schrijven. Weet nog hoe frustrerend ik (4jr ouder) het vond dat hij niet wilde geloven dat het toch echt andersom was
quote:Op donderdag 21 februari 2019 21:34 schreef vencodark het volgende:
Heel interessant en leuk om jullie schoolverhalen te lezen.
Ik vind het wel een beetje lastig overal netjes op in te gaan. Beetje gebrek aan concentratie op het moment. Lees wel alles met aandacht maar dan erop inhaken...
Anyway: ik las nog Franny G’s verhaal over de kleuterontwikkeling in het vorige deel.
Heel boeiend en ook herkenbaar. Denk wel dat A’s juf van vorig jaar dit stukje niet goed erkend heeft. Die sprongen in de ontwikkeling.
Een jaar geleden, toen A. nog geen jaar in groep 1 zat, vroeg zij zich al af hoe A. na dit schooljaar naar groep 3 zou moeten.
Leek mij toen al vroeg om over te praten maar het baarde mij wel wat zorgen.
Het gesprek van gisteren ging goed. Ik was de laatste dus ik nam lekker even de tijd.
Wat fijn Venco. Ik las je vraag in het vorige topic maar ivm oudergespekken ( ) en vakantie ben ik er niet aan toe gekomen om een reactie te typen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus ik ben erg blij. Zo zie je: andere juf en gelijk een stuk positiever beeld eigenlijk.
Heerlijk toch, zo'n wildebras?! En fijn dat deze juf het een stuk positiever inziet dan de vorige. Fysio voor kinderen waarvan de fijne motoriek in de tweede helft van groep 2 nog niet voldoende ontwikkeld is raden wij ook altijd aan. Liever nu spelenderwijs even extra begeleiding en oefenen, dan in groep 3 al starten met een achterstand met veel frustratie als gevolg.
Ik heb het artikel ook gelezen Franny en wij hebben hem uitgeprint en in de kleuterbouw opgehangen. Mooi stuk. Zal eens kijken of ik hem van de week eens kan scannen en voor de belangstellenden even kan mailen .
quote:Op donderdag 21 februari 2019 15:00 schreef exode het volgende:
Ik vind het wel interessant om allemaal te lezen over groep 1 en 2 etc. B is dus vandaag jarig dus die kleutert 2,5 jaar, prima. Hij loopt wat voor, maar niet zodanig dat 1,5 jaar kleuteren genoeg voor hem is. Enige vervelende vind ik dat hij vooral met groep 2 kindjes speelt. Op zijn kinderfeestje komen ook alleen groep 2 kinderen.
In de spoiler wat gedoe over schoonzus en nichtje.Gefeliciteerd nog met B Exode!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En van jouw spoiler word ik een beetje verdrietig. 6 maanden voorsprong is echt te weinig.
En zoals hier al vaker langs komt: die kleuterjaren krijgen de kinderen nooit meer terug! Ze moeten inderdaad nog zo lang aan een tafel zitten en werken. Een beetje kleuterjuf kan de kinderen die cognitief meer aan kunnen in kleine kringen en/of met andere werkjes voldoende stimuleren.
Ik heb een kleuter in de klas die momenteel de atlas van voor naar achter aan het bestuderen is omdat hij dat zo mega interessant vindt en op andere momenten de bouwhoek afbreekt
Trots, check! Ik kon haar wel duizend keer kussen en vastpakken. Noor keek me aan alsof ik bezeten was Overigens reageerde mijn vriend veel koeler op haar rapport. Trots en blij was hij zeker, maar toch heel anders als dat ik reageerde. Nu snap ik hoe dat kwam Ik reageerde gewoon idiootquote:Op zondag 24 februari 2019 11:30 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Hoe is het gegaan Nikki?
Hoera voor het geheugen van kleuters! (Nouja meestal dan... dingen die je ze s'nachts met slaapdronken hoofd beloofd mogen ze best vergeten )
Afgelopen donderdag kreeg S. haar 1e rapport mee naar huis. Wat kun je dan trots zijn maar het mooiste was wel de opmerking "mama ik ben ook trots op mij!"
En nu vakantie, maar daar heeft ze weinig aan want ze wordt dinsdag geopereerd aan haar keelamandelen. Dus vooral lekker tv kijken en rustige dingen doen.
Was het te doen met de drukte?quote:Op maandag 25 februari 2019 17:30 schreef Sunshine1982 het volgende:
Grenzen opzoeken doet ze niet echt. Misschien komt dat nog.
En wat is Plaswijck toch supertof. Wij zijn hier al vanaf 10 uur vanmorgen en omdat ik lichtelijk gesloopt ben gaan we naar huis. Als het aan Noor had gelegen hadden we nog tot 7 gebleven Een hele dag plezier voor nog geen 13 euro pp!
Het was druk, dat zeer zeker. Ik vond het opzich goed te doen. De parkeerplaats was al met 10 uur vol, maar in de wijk kon je op dat tijdstip nog prima parkeren.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |