Dat is idd een afweging, wat als het echt foute boel blijkt te zijn, is het dan eerlijk naar de baby toe?quote:Op dinsdag 26 februari 2019 10:32 schreef Ceviche het volgende:
Wij hebben wel de nipt gedaan (geen risicogroep). Mocht het echt foute boel zijn (niet met het leven verenigbaar) dan vonden we het niet eerlijk om een baby te laten groeien en evt te laten lijden (dit is natuurlijk een persoonlijke keuze!). Mocht het down hebben dan wilden we daarop voorbereid zijn (ook mentaal).
Nipt geeft geloof ik alleen een kans aan, dus een slechte nipt kan toch een gezonde baby zijn en andersom, maar daar zijn weer vervolgonderzoeken voor.
Het is een persoonlijke keuze, geen goed of fout.
Weet je waarom je een verhoogd risico hebt?
Ik vind dit wel gek. Ze horen je te counselen over prenatale screening, dus uitleggen wat er mogelijk is en wat de voor- en nadelen zijn. Daarna kan je zelf beslissen. En advies hoort daar per definitie niet bij. Want wat is verhoogd risico? En wat doe je bij een afwijkende uitslag. Een advies klinkt me nogal sturend in de oren en ik zou daar niet van gediend zijn.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 08:37 schreef Whoopje het volgende:
Gister gesprek gehad bij de verloskundige en omdat we 'verhoogd risico' hebben wordt ons geadviseerd de NIPT te doen. Hoe zijn hier de gedachtes over de NIPT? Hebben jullie dat gedaan of juist niet?
Die kans is wel klein.quote:Op maandag 25 februari 2019 22:53 schreef Djoess het volgende:
@:Peejtur bij mij leidde het vier jaar geleden alleen tot wat gerommel, MAAR het gerommel zorgde er voor dat ik toen de weeën begonnen wèl al bijna 4 cm ontsluiting had
Vandaag weer groeiecho gehad. 34+3w, baby wordt geschat op 2800 gramtwee weken voor op schema ongeveer.
Overigens is me nu al twee keer gevraagd of ik zeker ben van de uitgerekende datum, of de datum van mijn laatste menstruatie. Hoe groot is de kans dat ‘ze’ ernaast zitten en ik ‘gewoon’ al 2 weken verder ben?
Valt mee hoe sturend het was hoor, de keus om het wel/niet te doen ligt echt bij mij. Echte uitleg heb ik echter niet gekregen hoewel ik wel een folder heb meegekregen. Uiteraard ook gelezen maar was wel even benieuwd hoe men er hier over denkt, vandaar de vraag.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 12:53 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Ik vind dit wel gek. Ze horen je te counselen over prenatale screening, dus uitleggen wat er mogelijk is en wat de voor- en nadelen zijn. Daarna kan je zelf beslissen. En advies hoort daar per definitie niet bij. Want wat is verhoogd risico? En wat doe je bij een afwijkende uitslag. Een advies klinkt me nogal sturend in de oren en ik zou daar niet van gediend zijn.
Je schreef dat het werd geadviseerd. Dat vind ik vrij sturend. Ik mag hopen dat op z'n minst de eindbeslissing bij jou ligt.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 14:54 schreef Whoopje het volgende:
[..]
Valt mee hoe sturend het was hoor, de keus om het wel/niet te doen ligt echt bij mij. Echte uitleg heb ik echter niet gekregen hoewel ik wel een folder heb meegekregen. Uiteraard ook gelezen maar was wel even benieuwd hoe men er hier over denkt, vandaar de vraag.
Niet zozeer tegen striae want dat heb ik toch al maar is amper meer te zien (hiephoi voor ooit flink overgewicht gehad hebbendequote:Op dinsdag 26 februari 2019 21:13 schreef -Mellow- het volgende:
Smeren jullie iets tegen striae, en zo ja, heb je t gevoel dat t helpt?
Ik heb me 3x rot gesmeerd, maar het bleef me niet bespaard.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 21:13 schreef -Mellow- het volgende:
Ik smeerde bio oil, en vlak erna zat ik op Mn buik, hals en gezicht helemaal onder de rode stipjes. Naar de huisarts geweest en zelfs doorgestuurd naar de spoedeisende hulp. Tot op de dag van vandaag weet ik nog steeds niet of de bio oil er iets mee te maken heeft, maar sindsdien nooit meer iets speciaals gesmeerd. Gewoon ongeparfumeerde vette body crème en dat was t. Strepen kreeg ik wel, maar zo was mijn huid niet zo trekkerigquote:Op dinsdag 26 februari 2019 21:13 schreef -Mellow- het volgende:
Zelfde hier, nog geen striae gespot. Maar de oude striemen (nu wit) vallen wel meer op.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 21:15 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Niet zozeer tegen striae want dat heb ik toch al maar is amper meer te zien (hiephoi voor ooit flink overgewicht gehad hebbende), maar wel vooral vanwege erg droge huid. Ik gebruik therapy of dream cream van lush, net waar ik zin in heb.
Ja dat dacht ik ook. Maar misschien scheurt n soepele huid minder snel?quote:Op dinsdag 26 februari 2019 21:45 schreef Stormqueen het volgende:
Striae wordt voornamelijk bepaald door je genenpakket. Het enige wat profiteert van smeren zijn de bankrekeningen van de smeerselfabrikanten
Oh dat is balenquote:Op woensdag 27 februari 2019 08:18 schreef CaVaBien het volgende:
Hoi aanstaande mama's en papa's, ik heb de afgelopen tijd niet echt actief kunnen reageren vanwege tijdgebrek en gebrek aan energie. Heb wel mee gelezen
Wij hebben de nipt niet gedaan, vanwege een paar redenen:
- de uitslag is niet volledig betrouwbaar
- de baby is hoe dan ook welkom (weg laten halen was geen optie voor ons nadat we een hartslag hadden gehoord)
- we wilden de zwangerschap met zo min mogelijk stress doorbrengen
- geen risicogroep
Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, heb ik gelijk een hele voorraad zwangerschapsolie besteld om striae te voorkomen. Ik was heel actief met smeren, maar ondertussen vergeet ik het steeds of ben er te lui/moe voor![]()
Nu 31+3 weken en voorlopig geen uitscheuringen, dus ik hoop dat ik een beetje geluk heb.
En een update over mij:
Ik ben helaas medisch geworden, vanwege een ziekenhuisopname (hartkloppingen vanwege te veel stress en ik had/heb al last van een hoge bloeddruk voor de zwangerschap en dat is nu nog steeds hoog).
De verloskundige en de gynaecoloog vonden allebei dat ik beter onder behandeling van het ziekenhuis kon zijn in verband met een risico op hartfalen tijdens de bevalling (heel fijn en geruststellend om te weten)
Laatst een groeiecho gehad en daaruit bleek dat de baby kleiner is dan gemiddeld. Ik ben zelf ook klein (1,53m), dus dat is op zich niet heel gek, maar ik maak me toch zorgen. Het kan namelijk ook komen door mijn hoge bloeddruk, waardoor er weinig voedingsstoffen gaan naar de baby.
Vandaag weer een herhaling van de groeiecho. Ik ben benieuwd hoe het nu is.
Is er al wat beweging Peejtur?
Dank voor de tip! Ik ga het eens lezen en aankaartenquote:Op woensdag 27 februari 2019 09:22 schreef elamanilo het volgende:
Pinq, ik had veel last van m'n bekken en heb daar nu oefeningen voor (Röst methode) en dat werkt als een trein bij mij! Ik kan eigenlijk bijna alles weer nu, zonder pijn en veel langer volhouden. Ietsje rustiger aan dan 'normaal', maar ik heb nauwelijks nog pijn in m'n bekken. Ik vind het erg tof dat het zelfs gewoon weer kon verbeteren in de zwangerschap. Anyway, eventueel aankaarten bij de vk en/of bekkenfysio raadplegen, misschien kan het nog wel helpen bij jou ook?!
quote:Op woensdag 27 februari 2019 20:56 schreef Stippelrientje het volgende:
Verder ben ik even vergeten wat ik allemaal had gelezen
Nou moet ik wel zeggen dat alle begeleiding die wij hierin kregen om de keuze te maken bestond uit een envelop in je handen gedrukt krijgen met daarin de standaardboekjes van het RIVM en een formuliertje wat ik in moest vullen als ik hem zou willen doen, maar hey. Gelukkig wist ik zelf al genoeg en hadden we al besloten dat we een nipt zouden laten doen.quote:Wel of geen NIPT is natuurlijk al iets heel persoonlijks. Wij hebben hem wel gedaan, om meerdere redenen. Wij wilden graag wat zekerheid hebben of er een kans zou zijn dat ons kindje het syndroom van Patau, Edwards of Down zou hebben. Mocht daar een bericht uit komen dat die kans er was, dan zouden we dan kijken wat de opties zijn, vervolgonderzoek laten doen etc. Maar dat bleek niet nodig. Mijn moeder heeft tussen mij en mijn broertje nog een zwangerschap gehad waarbij het kindje rond 16 weken overleden is. Daar is een chromosomale afwijking bij vastgesteld, maar welke weet ze niet. Ondanks dat dit inmiddels 29 jaar geleden is, merk ik dat ze het daar nog best wel moeilijk mee heeft. Omdat dit voor mij ook onduidelijkheid gaf, vond ik de nipt een prettige oplossing. Mijn laatste motivator om hem te doen komt vanuit mijn medische interessegebied; zonder zulke onderzoeken kan de prenatale zorg niet ontwikkelen en ik hoop hiermee ook een klein beetje bij te hebben mogen dragen aan deze ontwikkeling.
Oh jo! Dit heb ook he. Zij leeft zo enorm in Mn gedachten (en hart!).quote:Op woensdag 27 februari 2019 08:56 schreef elamanilo het volgende:
Verder ben ik nu 28 weken zwanger, volgende week 29 weken. En telkens moet ik zoveel denken aan Elva*, hoe af ze al was. En dat ik dan dus nu bijna even ver zwanger ben...
Nee nog geen verandering. Vk is vandaag langs geweest om te kijken of er gestript kon worden. Helaas nog te weinig ontsluiting. Baarmoedermond stond wel iets open maar te weinig om er iets mee te kunnen. Zondag, dan is ze 41 weken, is de volgende poging. Kleine heeft het goed. Volgende week waarschijnlijk ook afspraak met gynaecoloog voor echo om te kijken hoe alles erbij ligt en er nog genoeg placenta is.quote:Op woensdag 27 februari 2019 21:24 schreef dodoria het volgende:
Striae, zoals al gezegd, is gewoon genetisch, cremepjes helpen daar niets bij. Wat wel helpt is een kleine baby, kleine buik en/of een vroeggeboorte, maar of je daar nu op moet gaan hopen?
Op zich heb ik goede genen voor striae, mijn moeder heeft het nooit gehad. En ik had bij de eerste geen striae tot ongeveer week 40. Maar in de 41e en 42e week zorgde dat laatste beetje extra buikgroei toch voor wat scheurtjes.
Bij mijn tweede was mijn buik groter, want ze was in de 42e week nog steeds niet ingedaald (en nu, 3 jaar later heeft ze nog steeds nooit haast en is altijd als laatste klaar), dus grotere buik op het einde en ik kon het gewoon voelen/horen scheuren als ik me bijvoorbeeld een beetje moest draaien in de auto om over mijn schouder te kijken of mijn gordel om te doen
![]()
![]()
![]()
Ik houd gelukkig wel heel veel van mijn lijf.Het is niet meer zo strak als het was, maar mijn lijf maakt potverdorie wel gewoon zomaar eventjes mensen, en het houdt ze daarna ook nog eens in leven, en mijn knuffels en kusjes kunnen ook nog eens de meest verschrikkelijke pijnen en angsten doen verdwijnen. Dus eigenlijk is mijn lijf een superheldenlijf, al zeg ik het zelf.
![]()
Mijn hormonen beginnen mij een beetje over te nemen. Werk kan me echt totaal niet boeien, ik wil eigenlijk alleen maar bezig zijn met babywasjes, kinderknuffelen en het huis in orde maken. (ik heb zelfs de plinten in de keuken laatst op mijn knieen zitten schrobben![]()
![]()
Maar ik moet toch eigenlijk wel een beetje meer mijn best gaan doen op mijn werk, want ik heb een paar weken geleden om een flinke salarisverhoging gevraagd en wacht nu nog mijn baas z'n antwoord/tegenvoorstel af. Dan helpt het niet als ik er maar als een zombie bij zit....
![]()
Peetjur.... wat ben je aan het doen? Druk bezig met de bevalling? Of gewoon de hele dag/nacht aan het seksen om die baby eruit te krijgen?![]()
![]()
Ik ben het volledig met je eens. De bijkomende complicaties en risico'z van inleidingen worden bijna nooit genoemd door gyns. En beslissingen maken op gemiddelden en algemene risico's, zonder de specifieke risico's voor de individuele patient te bekijken is eigenlijk gewoon bizar (en onethisch imho). Daarom kunnen ze ook gewoon extra echo's aanbieden, dagelijks het functioneren van de placenta controleren en hoe het met de baby gaat. Dat is inderdaad ook waar mijn voorkeur naar uitgaat. Gelukkig was mijn bevalling al spontaan begonnen op de dag die de gyn mij een inleiding probeerde op te leggen, maar anders was ik er ook niet zomaar mee akkoord gegaan hoor. Ik wordt er weeer helemaal opstandig van als ik er aan denk...quote:Op woensdag 27 februari 2019 23:34 schreef -Mellow- het volgende:
Jeetje dodoria... ik zou ook echt heel opstandig worden als een zorgverlener zegt dat je iets 'moet' ipv te overleggen of je akkoord gaat met een voorstel.
Een inleiding nog voordat week 42 is afgelopen zonder medische noodzaak lijkt me ook nogal rigoureus? Wat ik er over lees is dat een inleiding juist sneller van de ene complicatie tot de andere kan leiden. Kan me voorstellen dat die laatste loodjes zwaar zijn, maar de baby zal toch over t algemeen komen wanneer hij/zij daar klaar voor is. De natuur heeft het toch mooi geregeld(En ja, natuurlijk zijn er uitzonderingen en dan is het hartstikke mooi dat er een handje geholpen kan worden)
Nee in principe worden we, mocht het zover komen, volge de week zaterdag verwacht voor het voorwerk en dan zondag voor de bevalling. Ik vertrouw onze Gynaecoloog wel. Hebben elke keer dezelfde tot nu toe.quote:Op woensdag 27 februari 2019 23:24 schreef dodoria het volgende:
kleurdoos gefeliciteerd![]()
Ela, dat snap ik zeg, wat moet dat vreemd voelen en begrijpelijk dat Elva nu zo veel in je gedachten en je hart is.
Pjeetur...nog maar even, echt, het zijn de laatste loodjes, ik beloof het! Pas je er wel voor op dat je niet door de gyn 'gedwongen' wordt een inleiding te doen zonder aanleiding? (haha). Prima natuurlijk als er voor jullie specifieke risicoaanwijzingen zijn, of als het je persoonlijke voorkeur is, maar in mijn persoonlijke ervaring plannen gynaecologen de bevallingen het liefst op voor hun prettige tijden en dus grijpen ze nogal snel naar een inleiding. Bij mijn eerste vertelde de gyn mij dat ik met 41+2 ingeleid moest worden. En bij doorvragen was dat omdat ze de 3 dagen daarna het nogal druk hadden op de afdeling en dat er voor die dag nog weinig gepland stond. Dat was wel echt ene deuk in mijn vertrouwen dat de gyns het beste voor baby en moeder willen.
Maar goed, wellicht is dat voor jullie helemaal niet van belang. Vrolijk door blijven seksen en alle bakerpraatjes dingen uitproberen, die toch niet helpen, maar ze houden je in ieder geval bezig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |