Actief middelen- of alcoholmisbruik is een reden om iemand geen groen licht te geven voor een niertransplantatie, en dan kom je dus ook niet op de wachtlijst. Heb je in het verleden aan alcohol- of middelenmisbruik gedaan maar ben je wel gestopt, is er in principe geen reden om je een niertransplantatie of plek op de wachtlijst te ontzeggen. Verder kan ik geen goed antwoord geven op je vraag, omdat dat meer in het werk van de nefroloog ligt, en niet in het werk van een afdelingsverpleegkundige.quote:Op woensdag 20 februari 2019 20:27 schreef Ferdii het volgende:
In hoeverre krijgen mensen met een "fout" verleden (alcohol abuse, niet adequate leefgewoontes mbt ziekte etc) dezelfde rechten bij transplantatie/wachtlijst?
Nee. Een niertransplantatie vind plaats onder algehele narcose. Je kan er niet voor kiezen om mee te kijken tijdens een niertransplantatie.quote:Op woensdag 20 februari 2019 20:54 schreef Geytenbeekje het volgende:
Zijn het kijk-operaties ?
Kunnen mensen daar voor kiezen ?
Als je op mijn afdeling had gelegen, zou ik je geadviseerd hebben om met mijn leidinggevende te gaan praten, en zou ik mijn leidinggevende naar je toegestuurd hebben. Maarja, ik vind dat je als verpleegkundige op een bepaalde manier met je patienten om moet gaan, en snauwen hoort daar niet bij.quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:12 schreef LPFAN het volgende:
Ja, ik snap dat jullie het harstikke druk hebben! Logisch ook, en isolatie is ook lastig inderdaad. Heb er 4 dagen in moeten zitten en de muren kwamen echt zo vreselijk op me af.
Het waren ook niet alle verpleging hoor, maar heb er toch uiteindelijk een nare indruk aan overgehouden.
Nee inderdaad. Zeker niet in zo'n enorme onzekere periode ook lijkt mij. Vond het maar een rare gang van zaken iig.quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Als je op mijn afdeling had gelegen, zou ik je geadviseerd hebben om met mijn leidinggevende te gaan praten, en zou ik mijn leidinggevende naar je toegestuurd hebben. Maarja, ik vind dat je als verpleegkundige op een bepaalde manier met je patienten om moet gaan, en snauwen hoort daar niet bij.
En waarom kan dat niet ?quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:16 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee. Een niertransplantatie vind plaats onder algehele narcose. Je kan er niet voor kiezen om mee te kijken tijdens een niertransplantatie.
Waarom zou je het willenquote:Op woensdag 20 februari 2019 21:20 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
En waarom kan dat niet ?
Of stel ik een hele rare vraag ?
Voor de durfalsquote:Op woensdag 20 februari 2019 21:21 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Waarom zou je het willenAls ik zie hoe groot mijn litteken is hebben ze een behoorlijk stuk open gehad, hoef ik niet te zien ;p
Haha, ik heb wel een filmpje geprobeerd te kijken van een niertransplantatie maar gauw afgezetquote:
De operatie vindt plaats onder algehele narcose, waardoor je zelf niet meer in staat bent te ademen. Tijdens de operatie krijg je een buisje in je keel en word je met een machine beademd (intubatie en mechanische ventilatie). Er word een snee van 13-25 cm (afhankelijk van je postuur) op je buik gemaakt en de chirurg is vlakbij je darmen en buikvlies aan het priegelen met aders, slagaders en urineleiders om je nieuwe nier te voorzien van bloed aanvoer en afvoer, en een aansluiting van je nieuwe nier op je blaas. Het is Heel Erg Belangrijk dat dit steriel gebeurd, en als je wakker bent en mee kan kijken, kan je dus ook praten, en via je mond mogelijk je eigen wond infecteren. De nier wordt aangesloten op aftakkingen van grote aders en slagaders, en je moet absoluut het risico niet willen lopen dat je daar een ontsteking krijgt. Plus gemiddeld is er 200-300 ml bloedverlies tijdens het plaatsen van de nier, en dat is ook best freaky/schokkend om te zien.quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:20 schreef Geytenbeekje het volgende:
En waarom kan dat niet ?
Alsjeblieftquote:
Ik heb het idee dat je geen klopppend beeld hebt bij een kijkoperatie.quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:20 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
En waarom kan dat niet ?
Dank je voor de uitlegquote:Op woensdag 20 februari 2019 21:34 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat je geen klopppend beeld hebt bij een kijkoperatie.
De naam heeft niks te maken met of een patiënt mee kan kijken, maar met de techniek die de chirurg gebruikt. Het wordt ook wel een laperoscopische operatie genoemd.
Via een paar kleine gaatjes worden instrumenten ingebracht waarmee de nier verwijderd wordt.
Maar ze moeten daarvoor flink wat structuren doorknippen/opzij leggen etc en dat is niet te doen met een plaatselijke verdoving voor de patiënt. Dus je krijgt algehele verdoving, wordt beademd etc. Zoals VWJW beschrijft.
Het is de chirurg die de keuze maakt voor kijkoperatie of open ingreep. Ligt aan de voorkeur en ervaring van de chirurg en beleid van het ziekenhuis. En, als ik het goed heb, worden transplantatienieren bij de ontvanger alleen met een open operatie (grote snee in je onderbuik dus) ingebracht. Omdat ze dan ruimte moeten hebben om alle vaten goed met elkaar te verbinden.
quote:
Nou, de filmpjes van onze transplantatie-chirurg vond ik erg gaaf om te zien, vooral op het moment dat alles aangesloten is, en de klemmen van de ader en slagader afgehaald worden en je de transplantaat-nier binnen 10 seconde naar grauw/grijs naar knalroze ziet verkleuren! Echt tofquote:
quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:38 schreef Cat-astrophe het volgende:
![]()
Heb je er ook eentje van uitname van een donornier?
Hahahquote:Op woensdag 20 februari 2019 21:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nou, de filmpjes van onze transplantatie-chirurg vond ik erg gaaf om te zien, vooral op het moment dat alles aangesloten is, en de klemmen van de ader en slagader afgehaald worden en je de transplantaat-nier binnen 10 seconde naar grauw/grijs naar knalroze ziet verkleuren! Echt tof
Tof! Dank!quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:42 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ze zijn alleen niet zo geweldig als die van 'onze' chirurg.
Waarom zou je als verpleegkundige iemand een nier niet gunnen ?quote:Op woensdag 20 februari 2019 15:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ja.
En dan sta ik stil bij het feit dat hemodialyse per jaar ¤ 100.000,- kost, en een niertransplantatie gemiddeld ¤60.000,- in het eerste jaar en daarna minder. Maar het gebeurt dat we als verpleegkundigen onder elkaar tijdens de koffiepauze een paar welgemeende![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
doen.
Omdat het ook maar mensen zijn?quote:Op woensdag 20 februari 2019 22:05 schreef TLC het volgende:
[..]
Waarom zou je als verpleegkundige iemand een nier niet gunnen ?
sorry maar ik vind t n beetje een raar antwoord van een verpleegkundige, die toch altijd mensen moet helpen
ik ben ook een mens maar ik misgun niemand een nier (of welk orgaan dan ook)quote:Op woensdag 20 februari 2019 22:07 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Omdat het ook maar mensen zijn?
Met een gemiddeld hoger incasseringsvermogen dan de gemiddelde nederlander, maar soms moeten zelfs zij even afreageren.
Als ik lees dat iemand een nieuwe nier nodig heeft omdat hij/zij weigert insuline te spuiten als dat nodig is (langdurig hoge bloedsuikers kunnen je nieren helemaal stuk maken), dan denk ik inderdaad dat die nier beter bij iemand anders geplaatst kan worden. Iemand die geen insuline spuit als dat nodig is, zal ook niet 2-4 keer per dag pillen willen slikken om te zorgen dat de nieuwe nier niet afgestoten wordt.quote:Op woensdag 20 februari 2019 22:05 schreef TLC het volgende:
Waarom zou je als verpleegkundige iemand een nier niet gunnen ?
Jij mag het een raar antwoord vinden, maar ik denk niet dat jij genoeg verstand hebt van gezondheid, gezondheidszorg, therapietrouw en nefrologie om een zinvolle mening te hebben.quote:sorry maar ik vind t n beetje een raar antwoord van een verpleegkundige, die toch altijd mensen moet helpen
verstand van gezondheid ; jawelquote:Jij mag het een raar antwoord vinden, maar ik denk niet dat jij genoeg verstand hebt van gezondheid, gezondheidszorg, therapietrouw en nefrologie om een zinvolle mening te hebben.
GC / [Vraag wat je wil] aan een verpleegkundige bij niertransplantatiesquote:Op woensdag 20 februari 2019 22:15 schreef TLC het volgende:
verstand van gezondheid ; jawel
gezondheidszorg ; jawel
de laatste 2 idd niet
Ik hoop dat je vriendelijker bent tegenover je patienten, die ook vast hun eigen mening hebben
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |