abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_185134279
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:27 schreef Ferdii het volgende:
In hoeverre krijgen mensen met een "fout" verleden (alcohol abuse, niet adequate leefgewoontes mbt ziekte etc) dezelfde rechten bij transplantatie/wachtlijst?
Actief middelen- of alcoholmisbruik is een reden om iemand geen groen licht te geven voor een niertransplantatie, en dan kom je dus ook niet op de wachtlijst. Heb je in het verleden aan alcohol- of middelenmisbruik gedaan maar ben je wel gestopt, is er in principe geen reden om je een niertransplantatie of plek op de wachtlijst te ontzeggen. Verder kan ik geen goed antwoord geven op je vraag, omdat dat meer in het werk van de nefroloog ligt, en niet in het werk van een afdelingsverpleegkundige.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185134331
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:54 schreef Geytenbeekje het volgende:
Zijn het kijk-operaties ?
Kunnen mensen daar voor kiezen ?
Nee. Een niertransplantatie vind plaats onder algehele narcose. Je kan er niet voor kiezen om mee te kijken tijdens een niertransplantatie.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185134409
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:12 schreef LPFAN het volgende:
Ja, ik snap dat jullie het harstikke druk hebben! Logisch ook, en isolatie is ook lastig inderdaad. Heb er 4 dagen in moeten zitten en de muren kwamen echt zo vreselijk op me af.
Het waren ook niet alle verpleging hoor, maar heb er toch uiteindelijk een nare indruk aan overgehouden.
Als je op mijn afdeling had gelegen, zou ik je geadviseerd hebben om met mijn leidinggevende te gaan praten, en zou ik mijn leidinggevende naar je toegestuurd hebben. Maarja, ik vind dat je als verpleegkundige op een bepaalde manier met je patienten om moet gaan, en snauwen hoort daar niet bij.

Destijds heb ik zo links en rechts jouw verhaal gevolgd als lurker :@ en me af en toe best wel druk gemaakt om wat je vertelde :')
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 20 februari 2019 @ 21:20:35 #54
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_185134464
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Als je op mijn afdeling had gelegen, zou ik je geadviseerd hebben om met mijn leidinggevende te gaan praten, en zou ik mijn leidinggevende naar je toegestuurd hebben. Maarja, ik vind dat je als verpleegkundige op een bepaalde manier met je patienten om moet gaan, en snauwen hoort daar niet bij.
Nee inderdaad. Zeker niet in zo'n enorme onzekere periode ook lijkt mij. Vond het maar een rare gang van zaken iig.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_185134468
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:16 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee. Een niertransplantatie vind plaats onder algehele narcose. Je kan er niet voor kiezen om mee te kijken tijdens een niertransplantatie.
En waarom kan dat niet ?
Of stel ik een hele rare vraag ?
  woensdag 20 februari 2019 @ 21:21:47 #56
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_185134505
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:20 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

En waarom kan dat niet ?
Of stel ik een hele rare vraag ?
Waarom zou je het willen :P Als ik zie hoe groot mijn litteken is hebben ze een behoorlijk stuk open gehad, hoef ik niet te zien ;p
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_185134545
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:21 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Waarom zou je het willen :P Als ik zie hoe groot mijn litteken is hebben ze een behoorlijk stuk open gehad, hoef ik niet te zien ;p
Voor de durfals ;)
  woensdag 20 februari 2019 @ 21:24:44 #58
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_185134605
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:23 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Voor de durfals ;)
Haha, ik heb wel een filmpje geprobeerd te kijken van een niertransplantatie maar gauw afgezet :P Komt te dichtbij haha.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_185134706
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:20 schreef Geytenbeekje het volgende:
En waarom kan dat niet ?
Of stel ik een hele rare vraag ?
De operatie vindt plaats onder algehele narcose, waardoor je zelf niet meer in staat bent te ademen. Tijdens de operatie krijg je een buisje in je keel en word je met een machine beademd (intubatie en mechanische ventilatie). Er word een snee van 13-25 cm (afhankelijk van je postuur) op je buik gemaakt en de chirurg is vlakbij je darmen en buikvlies aan het priegelen met aders, slagaders en urineleiders om je nieuwe nier te voorzien van bloed aanvoer en afvoer, en een aansluiting van je nieuwe nier op je blaas. Het is Heel Erg Belangrijk dat dit steriel gebeurd, en als je wakker bent en mee kan kijken, kan je dus ook praten, en via je mond mogelijk je eigen wond infecteren. De nier wordt aangesloten op aftakkingen van grote aders en slagaders, en je moet absoluut het risico niet willen lopen dat je daar een ontsteking krijgt. Plus gemiddeld is er 200-300 ml bloedverlies tijdens het plaatsen van de nier, en dat is ook best freaky/schokkend om te zien.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185134794
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 20 februari 2019 @ 21:30:50 #61
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_185134830
Nee dank je _O-
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_185134970
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:20 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

En waarom kan dat niet ?
Of stel ik een hele rare vraag ?
Ik heb het idee dat je geen klopppend beeld hebt bij een kijkoperatie.
De naam heeft niks te maken met of een patiënt mee kan kijken, maar met de techniek die de chirurg gebruikt. Het wordt ook wel een laperoscopische operatie genoemd.
Via een paar kleine gaatjes worden instrumenten ingebracht waarmee de nier verwijderd wordt.
Maar ze moeten daarvoor flink wat structuren doorknippen/opzij leggen etc en dat is niet te doen met een plaatselijke verdoving voor de patiënt. Dus je krijgt algehele verdoving, wordt beademd etc. Zoals VWJW beschrijft.

Het is de chirurg die de keuze maakt voor kijkoperatie of open ingreep. Ligt aan de voorkeur en ervaring van de chirurg en beleid van het ziekenhuis. En, als ik het goed heb, worden transplantatienieren bij de ontvanger alleen met een open operatie (grote snee in je onderbuik dus) ingebracht. Omdat ze dan ruimte moeten hebben om alle vaten goed met elkaar te verbinden.

Edit: en ik lees nu dat het risico voor infectie ook meespeelt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_185135003
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:34 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat je geen klopppend beeld hebt bij een kijkoperatie.
De naam heeft niks te maken met of een patiënt mee kan kijken, maar met de techniek die de chirurg gebruikt. Het wordt ook wel een laperoscopische operatie genoemd.
Via een paar kleine gaatjes worden instrumenten ingebracht waarmee de nier verwijderd wordt.
Maar ze moeten daarvoor flink wat structuren doorknippen/opzij leggen etc en dat is niet te doen met een plaatselijke verdoving voor de patiënt. Dus je krijgt algehele verdoving, wordt beademd etc. Zoals VWJW beschrijft.

Het is de chirurg die de keuze maakt voor kijkoperatie of open ingreep. Ligt aan de voorkeur en ervaring van de chirurg en beleid van het ziekenhuis. En, als ik het goed heb, worden transplantatienieren bij de ontvanger alleen met een open operatie (grote snee in je onderbuik dus) ingebracht. Omdat ze dan ruimte moeten hebben om alle vaten goed met elkaar te verbinden.
Dank je voor de uitleg
Ik wist er idd niets van af
pi_185135089
quote:
:9

Heb je er ook eentje van uitname van een donornier? :+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_185135155
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:30 schreef LPFAN het volgende:
Nee dank je _O-
Nou, de filmpjes van onze transplantatie-chirurg vond ik erg gaaf om te zien, vooral op het moment dat alles aangesloten is, en de klemmen van de ader en slagader afgehaald worden en je de transplantaat-nier binnen 10 seconde naar grauw/grijs naar knalroze ziet verkleuren! Echt tof O+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185135254
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:38 schreef Cat-astrophe het volgende:
:9

Heb je er ook eentje van uitname van een donornier? :+

Ze zijn alleen niet zo geweldig als die van 'onze' chirurg.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 20 februari 2019 @ 21:45:09 #67
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_185135341
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nou, de filmpjes van onze transplantatie-chirurg vond ik erg gaaf om te zien, vooral op het moment dat alles aangesloten is, en de klemmen van de ader en slagader afgehaald worden en je de transplantaat-nier binnen 10 seconde naar grauw/grijs naar knalroze ziet verkleuren! Echt tof O+
Hahah :P
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_185135523
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:42 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]


Ze zijn alleen niet zo geweldig als die van 'onze' chirurg.
Tof! Dank!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_185135889
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 15:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja.

En dan sta ik stil bij het feit dat hemodialyse per jaar ¤ 100.000,- kost, en een niertransplantatie gemiddeld ¤60.000,- in het eerste jaar en daarna minder. Maar het gebeurt dat we als verpleegkundigen onder elkaar tijdens de koffiepauze een paar welgemeende |:( |:( |:( |:( |:( :') :') :') :') :') doen.
Waarom zou je als verpleegkundige iemand een nier niet gunnen ?

sorry maar ik vind t n beetje een raar antwoord van een verpleegkundige, die toch altijd mensen moet helpen
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_185135961
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:05 schreef TLC het volgende:

[..]

Waarom zou je als verpleegkundige iemand een nier niet gunnen ?

sorry maar ik vind t n beetje een raar antwoord van een verpleegkundige, die toch altijd mensen moet helpen
Omdat het ook maar mensen zijn?
Met een gemiddeld hoger incasseringsvermogen dan de gemiddelde nederlander, maar soms moeten zelfs zij even afreageren.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_185135984
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:07 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Omdat het ook maar mensen zijn?
Met een gemiddeld hoger incasseringsvermogen dan de gemiddelde nederlander, maar soms moeten zelfs zij even afreageren.
ik ben ook een mens maar ik misgun niemand een nier (of welk orgaan dan ook)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_185136100
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:05 schreef TLC het volgende:
Waarom zou je als verpleegkundige iemand een nier niet gunnen ?
Als ik lees dat iemand een nieuwe nier nodig heeft omdat hij/zij weigert insuline te spuiten als dat nodig is (langdurig hoge bloedsuikers kunnen je nieren helemaal stuk maken), dan denk ik inderdaad dat die nier beter bij iemand anders geplaatst kan worden. Iemand die geen insuline spuit als dat nodig is, zal ook niet 2-4 keer per dag pillen willen slikken om te zorgen dat de nieuwe nier niet afgestoten wordt.
quote:
sorry maar ik vind t n beetje een raar antwoord van een verpleegkundige, die toch altijd mensen moet helpen
Jij mag het een raar antwoord vinden, maar ik denk niet dat jij genoeg verstand hebt van gezondheid, gezondheidszorg, therapietrouw en nefrologie om een zinvolle mening te hebben.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185136176
quote:
Jij mag het een raar antwoord vinden, maar ik denk niet dat jij genoeg verstand hebt van gezondheid, gezondheidszorg, therapietrouw en nefrologie om een zinvolle mening te hebben.
verstand van gezondheid ; jawel
gezondheidszorg ; jawel
de laatste 2 idd niet

Ik hoop dat je vriendelijker bent tegenover je patienten, die ook vast hun eigen mening hebben ;)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_185136384
Het feit dat je kritisch bent op het gebrek aan verantwoordelijkheid voor de eigen gezondheid maakt natuurlijk niet dat je iemand niet professioneel bejegent natuurlijk.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_185136396
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:15 schreef TLC het volgende:
verstand van gezondheid ; jawel
gezondheidszorg ; jawel
de laatste 2 idd niet

Ik hoop dat je vriendelijker bent tegenover je patienten, die ook vast hun eigen mening hebben ;)
GC / [Vraag wat je wil] aan een verpleegkundige bij niertransplantaties

Buiten dat er om mijn mening gevraagd word, ben ik verpleegkundige, maar dat betekent niet dat ik altijd mensen moet helpen. Ik ben moeder Theresa niet!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185136435
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:22 schreef Clubsoda het volgende:
Het feit dat je kritisch bent op het gebrek aan verantwoordelijkheid voor de eigen gezondheid maakt natuurlijk niet dat je iemand niet professioneel bejegent natuurlijk.
Precies! We hebben als samenleving in Nederland een zorgplicht, maar de individuele Nederlander heeft geen zelfzorgplicht, en soms is dat behoorlijk wrang.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185136445
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

GC / [Vraag wat je wil] aan een verpleegkundige bij niertransplantaties

Buiten dat er om mijn mening gevraagd word, ben ik verpleegkundige, maar dat betekent niet dat ik altijd mensen moet helpen. Ik ben moeder Theresa niet!
Dat het niet altijd helpen van mensen op je werk lijkt me een beetje lastig, of je moet snel een andere baan willen zoeken natuurlijk.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_185136518
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:25 schreef TLC het volgende:
Dat het niet altijd helpen van mensen op je werk lijkt me een beetje lastig, of je moet snel een andere baan willen zoeken natuurlijk.
Wat probeer je te bereiken met wat je zegt?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185136584
quote:
5s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wat probeer je te bereiken met wat je zegt?
Ik was alleen verbaasd over je reactie op n vraag (dat je iemand nieren zou misgunnen), en dat van een verpleegkundige. Zo raar is dat toch niet ? Het laatste wat ik hierover wil zeggen is dat ik hoop dat ik (of andere) nooit zo'n verpleegkundige aan mn bed heb mocht het ooit zover komen.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_185136712
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:25 schreef TLC het volgende:

[..]

Dat het niet altijd helpen van mensen op je werk lijkt me een beetje lastig, of je moet snel een andere baan willen zoeken natuurlijk.
Zie maar eens mensen te helpen die niet geholpen willen worden. Daar sta je dan met je goede adviezen...
Hele logische redenatie om dan te denken dat die persoon het maar lekker zelf moet uitzoeken en dat de kostbare en exclusieve behandelingen beter naar iemand anders kunnen gaan.

Als wijkverpleegkundigen denk ik dit ook regelmatig
hardcoholic
pi_185136730
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:31 schreef TLC het volgende:
Ik was alleen verbaasd over je reactie op n vraag (dat je iemand nieren zou misgunnen), en dat van een verpleegkundige. Zo raar is dat toch niet ? Het laatste wat ik hierover wil zeggen is dat ik hoop dat ik (of andere) nooit zo'n verpleegkundige aan mn bed heb mocht het ooit zover komen.
Wat mijn persoonlijke mening is, heeft geen invloed op de zorg die ik aan iemand verleen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185136791
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:35 schreef Ferdii het volgende:

Zie maar eens mensen te helpen die niet geholpen willen worden. Daar sta je dan met je goede adviezen...
Hele logische redenatie om dan te denken dat die persoon het maar lekker zelf moet uitzoeken en dat de kostbare en exclusieve behandelingen beter naar iemand anders kunnen gaan.

Als wijkverpleegkundigen denk ik dit ook regelmatig
Ik denk dat iedere verpleegkundige (of zorgverlener in de breedste zin van het woord, zelfs) met enige regelmaat denkt dat bepaalde zorg beter op andere plekken of voor andere mensen ingezet kan worden. Maakt dat ons ongeschikt voor het werk? Ik vind van niet.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185136811
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Wat mijn persoonlijke mening is, heeft geen invloed op de zorg die ik aan iemand verleen.
Objectiviteit bestaat niet.
Totaal ongeschikt dus.
  woensdag 20 februari 2019 @ 22:42:56 #84
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_185136886
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:05 schreef TLC het volgende:

[..]

Waarom zou je als verpleegkundige iemand een nier niet gunnen ?

sorry maar ik vind t n beetje een raar antwoord van een verpleegkundige, die toch altijd mensen moet helpen
Als je ziet hoe sommigen ermee omgaan dan kan ik 't me wel voorstellen.
Ik heb als darmpatient ook veel in 't ziekenhuis gelegen met mensen die niet echt goed met hun ziekte omgingen.
Vroeger mocht je nog in 't ziekenhuis roken, je wil niet weten hoeveel longpatienten daar in 't rookhok zaten.
Hebben ze longkanker maar toch nog lekker doorpaffen, bij elke hijs ook weer de longen half uit 't lijf hoesten.

En ik heb ook eens met iemand op zaal gelegen die inmiddels al een 2e levertransplantatie had gekregen omdat ie z'n alcoholverslaving niet onder controle wist te houden.
Da's zonde van dat eerste orgaan, daar had ook iemand anders mee gered kunnen worden.

Overigens worden die mensen niet veel anders behandeld dan andere patienten.
Verpleegkundigen mogen 't wel zonde van een orgaan vinden maar dat betekent niet dat ze de patient minder goed behandelen, iedereen heeft recht op dezelfde zorg.
pi_185136949
Als er een 100% match is, maar er is sprake van medicijn/alcohol/tabak/drugs-gebruik, kan men zeggen: Gebruik 3 maanden niet, dan kan je doneren? Of is die persoon bij voorbaat al afgeschreven?

Edit: Dan bedoel ik bij de goedwillende donor op dat moment.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2019 22:45:43 ]
pi_185137052
quote:
14s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:45 schreef Monopoly het volgende:
Als er een 100% match is, maar er is sprake van medicijn/alcohol/tabak/drugs-gebruik, kan men zeggen: Gebruik 3 maanden niet, dan kan je doneren? Of is die persoon bij voorbaat al afgeschreven?
Even opnieuw beginnen met reageren, ik had niet goed gelezen.
Actief drugsgebruik (met uitzondering van hasj/wiet) is altijd een harde contra-indicatie. 3 maanden is niet lang genoeg om clean te zijn om te doneren. Het gaat namelijk niet alleen om de ontvanger, de gezondheid van de donor is ook erg belangrijk. Het doel van een (levende) niertransplantatie is namelijk een patient minder maken, niet het aantal patienten gelijk houden of groter maken (even simpel gezegd)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185137174
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Even opnieuw beginnen met reageren, ik had niet goed gelezen.
Actief drugsgebruik (met uitzondering van hasj/wiet) is altijd een harde contra-indicatie. 3 maanden is niet lang genoeg om clean te zijn om te doneren. Het gaat namelijk niet alleen om de ontvanger, de gezondheid van de donor is ook erg belangrijk. Het doel van een (levende) niertransplantatie is namelijk een patient minder maken, niet het aantal patienten gelijk houden of groter maken (even simpel gezegd)
Wouw. Interessant :Y

[ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2019 22:54:13 ]
  woensdag 20 februari 2019 @ 23:05:22 #88
432997 Ven1972
Man met humor
pi_185137425
Iedere verpleegkundige is verplicht voor de patiënten te zorgen zolang hij of zij in het ziekenhuis opgenomen. Dus ik neem alle verpleegsters altijd serieus en heb heel veel respect voor hun werk. Iemand die verpleegkundige is noemt zich een roeping voor iemand te zorgen zodat ze ziek zijn of in het ziekenhuis te verplegen. Maar een verpleegkundige heeft altijd een voorbeeldfunctie in de gezondheidszorg. En ze zijn altijd de aanspreekpunt voor alle patiënten in welk ziekenhuis dan ook, maar stellen jullie altijd gerust als je bijvoorbeeld onrustig, nerveus of angstig bent voor een behandeling of een operatie.

Maar voor vele drukte hebben ze vaak geen tijd om met iedere patiënt uitgebreid te praten op haar of zijn eigen verpleegafdeling. Ze hebben veel taken die uitgevoerd moet worden en hebben een eigen werkstructuur op een dagelijkse of nachtelijke ritme. En ze nemen iedere patiënt heel serieus als mens die ook eigen mening heeft, ook respecteren ze hun mening ook, maar je moet ook als patiënt luisteren naar een verpleegkundige als je om raad of advies vraagt.

Verpleegsters of verplegers zijn ook maar mens die graag gerespecteerd wil worden op hun eigen werk en ze zijn voor iedere patiënt even belangrijk als ze opgenomen worden op hun eigen afdeling.

Heb je wel eens agressieve patiënten meegemaakt op je afdeling?
Humor, serieus en vrolijk!
pi_185137593
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 23:05 schreef Ven1972 het volgende:
Iedere verpleegkundige is verplicht voor de patiënten te zorgen zolang hij of zij in het ziekenhuis opgenomen. Dus ik neem alle verpleegsters altijd serieus en heb heel veel respect voor hun werk. Iemand die verpleegkundige is noemt zich een roeping voor iemand te zorgen zodat ze ziek zijn of in het ziekenhuis te verplegen. Maar een verpleegkundige heeft altijd een voorbeeldfunctie in de gezondheidszorg. En ze zijn altijd de aanspreekpunt voor alle patiënten in welk ziekenhuis dan ook, maar stellen jullie altijd gerust als je bijvoorbeeld onrustig, nerveus of angstig bent voor een behandeling of een operatie.

Maar voor vele drukte hebben ze vaak geen tijd om met iedere patiënt uitgebreid te praten op haar of zijn eigen verpleegafdeling. Ze hebben veel taken die uitgevoerd moet worden en hebben een eigen werkstructuur op een dagelijkse of nachtelijke ritme. En ze nemen iedere patiënt heel serieus als mens die ook eigen mening heeft, ook respecteren ze hun mening ook, maar je moet ook als patiënt luisteren naar een verpleegkundige als je om raad of advies vraagt.

Verpleegsters of verplegers zijn ook maar mens die graag gerespecteerd wil worden op hun eigen werk en ze zijn voor iedere patiënt even belangrijk als ze opgenomen worden op hun eigen afdeling.

Heb je wel eens agressieve patiënten meegemaakt op je afdeling?
Wat je allemaal boven je vraag schrijft, slaat de spijker op de kop. Ik waardeer wat je schrijft ^O^

Ik heb zelf geen ervaring met agressieve patienten. Wel met agressief bezoek, en patienten die grensoverschrijdend gedrag vertonen en niet reageren als je ze daarop aanspreekt. Bijvoorbeeld een meneer die seksueel getinte grapjes blijft maken terwijl ik zeg dat niet op prijs te stellen. Een jonge mannelijke patient die dingen zegt zoals: oh, kom jij me morgen ochtend lekker wassen? Laat de deur maar open, dan kan ik naar al die mooie zustertjes kijken! Of bezoek dat heel erg boos wordt omdat er geen frisdrank uitgedeeld word aan bezoek, of vindt dat het belachelijk is dat de dokter niet om 21 uur 's avonds vragen komt beantwoorden. Ik leg 2 keer op een rustige manier uit hoe dingen werken in het ziekenhuis, en welke regels er zijn voor bezoek en patienten om zich aan te houden. Als dat niet genoeg effect heeft, vraag ik overdag hup aan mijn leidinggevende, en buiten kantooruren hulp aan de beveiliging. Veiligheid voor de andere patienten en mijn collega's en mezelf is heel belangrijk voor ons als verpleegkundigen en voor het ziekenhuis.

Vandaag is het klaar met vragen beantwoorden, ik ga naar bed. Ik kijk morgen of er nog vragen open staan. :W
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185138459
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 23:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wat je allemaal boven je vraag schrijft, slaat de spijker op de kop. Ik waardeer wat je schrijft ^O^

Ik heb zelf geen ervaring met agressieve patienten. Wel met agressief bezoek, en patienten die grensoverschrijdend gedrag vertonen en niet reageren als je ze daarop aanspreekt. Bijvoorbeeld een meneer die seksueel getinte grapjes blijft maken terwijl ik zeg dat niet op prijs te stellen. Een jonge mannelijke patient die dingen zegt zoals: oh, kom jij me morgen ochtend lekker wassen? Laat de deur maar open, dan kan ik naar al die mooie zustertjes kijken! Of bezoek dat heel erg boos wordt omdat er geen frisdrank uitgedeeld word aan bezoek, of vindt dat het belachelijk is dat de dokter niet om 21 uur 's avonds vragen komt beantwoorden. Ik leg 2 keer op een rustige manier uit hoe dingen werken in het ziekenhuis, en welke regels er zijn voor bezoek en patienten om zich aan te houden. Als dat niet genoeg effect heeft, vraag ik overdag hup aan mijn leidinggevende, en buiten kantooruren hulp aan de beveiliging. Veiligheid voor de andere patienten en mijn collega's en mezelf is heel belangrijk voor ons als verpleegkundigen en voor het ziekenhuis.

Vandaag is het klaar met vragen beantwoorden, ik ga naar bed. Ik kijk morgen of er nog vragen open staan. :W
ja, ik kwam met mijn eigen verhaal ook voor jou op wat ook andere mensen niet altijd begrijpen wat de verpleegkundigen doen.

Niet alle mensen respecteren verpleegkundigen niet, denk ook aan Marokkanen en allochtonen die hebben heel andere cultuur dan wij hier in Nederland.

Wat je ook over seksuele getinte grapjes ook schrijft ben ik ook mee eens, het kan ook zijn dat een mannelijke jonge patiënt jou gewoon aardig en leuk vindt. De vrouwelijke of mannelijke patiënt kan ook opgewonden worden van mannelijke of vrouwelijke verpleegsters zoals ze seksuele getinte opmerkingen maken, dan zul je ook niets van aan trekken, als zo vaak voorkomt op jouw afdeling. Maar op zich moet je gewoon professioneel zijn op werk, echter hebben jullie ook gedragscodes waar je ook als verpleegster aan dient te houden.

Niet iedereen wil aan de regels van het ziekenhuis houden maar vaak gaan ze wel eigen weg en doen ze wat ze graag willen. Vooral vind ik de regels van het ziekenhuis erg belangrijk om aan te houden vooral hygiëne en respect voor iedere patiënt en het personeel. Je hebt gewoon wettelijk recht op goede behandeling van iedereen, dat geldt ook voor mij en anderen. Veiligheid is een groot goed wat we hier mee moeten omgaan.

Inderdaad als het uit de hand loopt ben je ook verplicht om hulp te vragen aan jouw leidinggevende of beveiliging van het ziekenhuis, dan weet je ook zelf wel. Je moet ook jezelf goed beschermen tegen agressie, dat geldt ook voor iedere Nederlander hier in Nederland.

De grenzen bewaken is ook heel belangrijk onderdeel van ons allemaal waar we ook aan moeten houden. Maar ik vind het ook erg zonde en dom dat sommige mensen jou niet kunnen respecteren en waarderen als een goede professionele verpleegster en meen ik het ook dat je met echt een groot hart hebt gekozen voor verpleging in te gaan. Je bent ook erg gelukkig op je werk, dat is erg belangrijk!
Humor, serieus en vrolijk!
pi_185139559
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 22:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wat mijn persoonlijke mening is, heeft geen invloed op de zorg die ik aan iemand verleen.
_O_ Goed dat je dat gescheiden kan houden.

Vraagje: is het aantal nierpatiënten toegenomen de laatste 10 jaar, of merken jullie bv in bepaalde maanden van het jaar meer nierproblemen?
Ain't it funny how it is
You never miss it 'til it's gone away!
pi_185140098
Hoe groot is de kans dat een donornier wordt afgestoten?
En zijn er ontwikkelingen betreft kweken van organen dmv gebruik stamcellen?
pi_185140221
quote:
4s.gif Op donderdag 21 februari 2019 06:47 schreef Melting het volgende:
_O_ Goed dat je dat gescheiden kan houden.

Vraagje: is het aantal nierpatiënten toegenomen de laatste 10 jaar, of merken jullie bv in bepaalde maanden van het jaar meer nierproblemen?
Het aantal nierpatiënten neemt al jaren langzaam aan toe. Maar omdat nierfunctieverlies meestal een langzaam proces is, kan je niet zeggen dat er meer patiënten komen in bepaalde maanden.
In de zomer merken we vaak dat er meer patiënten met nierproblemen opgenomen moeten worden, maar dit zijn meestal geen transplantatie patiënten. Vaak zijn dit mensen met chronisch nierfalen die zich vanwege het warme weer niet aan hun vochtbeperking (soms maar 800 ml/dag) kunnen houden. Want 800 ml drinken op een dag is ontzettend weinig, vooral als je je bedenkt dat fruit ook telt als drinken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185140251
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 08:19 schreef Antaris het volgende:
Hoe groot is de kans dat een donornier wordt afgestoten?
In het eerste jaar is er 10% kans op afstoting. Echter zijn er heel veel verschillende vormen van afstoting, en voor de meeste soorten afstoting is een behandeling beschikbaar. Afstoting betekent niet automatisch dat het orgaan verloren is.
quote:
En zijn er ontwikkelingen betreft kweken van organen dmv gebruik stamcellen?
Oh ongetwijfeld, maar ik ben daar amper van op de hoogte ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  donderdag 21 februari 2019 @ 08:59:00 #95
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_185140451
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 08:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

In het eerste jaar is er 10% kans op afstoting. Echter zijn er heel veel verschillende vormen van afstoting, en voor de meeste soorten afstoting is een behandeling beschikbaar. Afstoting betekent niet automatisch dat het orgaan verloren is.

[..]

Oh ongetwijfeld, maar ik ben daar amper van op de hoogte ;)
Hoe ver zijn ze al met de ontwikkeling van een bio-kunstnier? (al dan niet geprint of gekweekt) Die zou namelijk van lichaamseigen materiaal kunnen worden gemaakt en minder gevoelig zijn voor afstoting. lees je daar publicaties over?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_185140482
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 08:59 schreef klappernootopreis het volgende:
Hoe ver zijn ze al met de ontwikkeling van een bio-kunstnier? (al dan niet geprint of gekweekt) Die zou namelijk van lichaamseigen materiaal kunnen worden gemaakt en minder gevoelig zijn voor afstoting. lees je daar publicaties over?
Nee ;) Dat is zulke speciaistische materie dat ik er toch geen iota van snap. Maar wellicht kan je meer informatie vinden op de website van de nierstichting?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_185140498
Vast al gevraagd maar geen tijd om terug te lezen; zijn de voorwaarden streng om nierdonor te worden? Hoe gezond moet je zijn?
pi_185140548
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 09:03 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Vast al gevraagd maar geen tijd om terug te lezen; zijn de voorwaarden streng om nierdonor te worden? Hoe gezond moet je zijn?
Ik ga er even vanuit dat je wil weten hoe gezond een levende donor moet zijn ;) Welke eisen er precies gesteld worden, weet ik niet maar in deze link kan je wat meer informatie vinden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  donderdag 21 februari 2019 @ 09:12:42 #99
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_185140605
Heb je wel eens patïenten gehad die nierdonor zijn geweest, er een heeft afgestaan en later zelf nierproblemen hebben gekregen?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_185140634
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 09:12 schreef klappernootopreis het volgende:
Heb je wel eens patïenten gehad die nierdonor zijn geweest, er een heeft afgestaan en later zelf nierproblemen hebben gekregen?
Nee. Wel een keer een patient die een nier afgestaan had en daarna een probleem met een ander orgaan kreeg.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')