abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport woensdag 13 februari 2019 @ 11:38:49 #1
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_184989876


Wie zijn de christendemocraten?
Het CDA is een volkspartij. We krijgen steun van mensen uit alle bevolkingsgroepen. Wij zijn er niet voor de belangen van één bepaalde bevolkingsgroep, sociale klasse of godsdienst.

Het CDA heeft een vast geloof in democratische waarden. Wij gebruiken het Evangelie als grondslag en inspiratiebron als we zoeken naar oplossingen voor problemen van deze tijd. In onze statuten is deze grondslag vastgelegd. Vanuit deze grondslag is het Program van Uitgangspunten geschreven. Hierin staan vier begrippen centraal: publieke gerechtigheid, gespreide verantwoordelijkheid, solidariteit en rentmeesterschap. Het Program van Uitgangspunten is de basis voor onze verkiezingsprogramma’s.

Wat voor samenleving willen we?
Met de idealen uit ons Program van Uitgangpunten willen we een samenleving bereiken die er zo uitziet:

Een samenleving met eigen verantwoordelijkheid
Mensen en organisaties nemen zelf hun verantwoordelijkheid voor een goede samenleving. De regering helpt mensen om deze verantwoordelijkheid te nemen. In deze samenleving kan iedereen meedoen, we hebben respect voor elkaar en we zorgen voor elkaar.

Een samenleving met verantwoordelijkheden van de overheid
De overheid heeft ook duidelijke verantwoordelijkheden. De overheid zorgt ervoor dat iedereen goede zorg krijgt, dat het onderwijs goed is en dat Nederland veilig is. Hiervoor zijn regels nodig, maar het liefst zo weinig mogelijk.

Een solidaire samenleving
De samenleving heeft ook verantwoordelijkheden buiten Nederland. Daarom letten we op deze dingen:

We vechten tegen ongelijkheid en armoede in de wereld, bijvoorbeeld door ontwikkelingslanden te helpen;
We proberen ervoor te zorgen dat alle landen een eerlijke en democratische regering hebben;
We willen dat landen mensenrechten naleven.

Een duurzame samenleving
De welvaart groeit op een duurzame manier. Hierdoor kunnen ook de generaties die na ons komen in een schone wereld leven. Deze duurzame groei houdt in dat we goed nadenken over waar we ons geld aan besteden. Zo blijft de economie gezond. En het betekent dat we ruimte geven aan nieuwe bedrijven en aan ideeën voor duurzaamheid.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 13 februari 2019 @ 11:53:49 #2
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184990102
Heuy! Mijn partij *O*
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_184990351
quote:
Hierdoor kunnen ook de generaties die na ons komen in een schone wereld leven.
Hier moet ik altijd wel een beetje om lachen, aangezien er na de VVD geen partij is die zo hard op god's creatie schijt als het CDA.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 13 februari 2019 @ 12:45:39 #4
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184990849
Hecht overigens niet te veel waarde aan sites als de StemWijzer ed. Ik had em uit nieuwsgierigheid ingevuld, en CDA stond niet eens in de top drie. Toen ik het resultaat ging controleren met de reacties van de partijen bleek dat echter heel anders te zitten. Bijvoorbeeld omdat CDA als standpunt heeft ‘Geen van beide’ maar uit de toelichting duidelijk blijkt dat ze oneens zijn.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  woensdag 13 februari 2019 @ 12:47:11 #5
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184990866
quote:
13s.gif Op woensdag 13 februari 2019 12:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Hier moet ik altijd wel een beetje om lachen, aangezien er na de VVD geen partij is die zo hard op god's creatie schijt als het CDA.
Dat zou mijn grootste verbeterpunt zijn voor de partij. Juist CDA zou daarin een groener standpunt moet innemen. Niet zo radicaal als GroenLinks of D66, maar dit is te laks en te VVD.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 13 februari 2019 @ 12:58:03 #6
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_184991067
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 11:37 schreef borisz het volgende:

[..]

Daarvan wordt gezegd: "Die is heel geschikt", aldus Mona zelf.

Bron PG in Betrouwbare Bronnen. :+.
:D

quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2019 12:47 schreef Faux. het volgende:

[..]

Dat zou mijn grootste verbeterpunt zijn voor de partij. Juist CDA zou daarin een groener standpunt moet innemen. Niet zo radicaal als GroenLinks of D66, maar dit is te laks en te VVD.
tot nu toe is het vooral op de rem trappen en in de media roepen dat het allemaal niet zo voortvarend hoeft
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 13 februari 2019 @ 13:13:09 #7
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184991341
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 12:58 schreef rubbereend het volgende:

[..]

:D

[..]

tot nu toe is het vooral op de rem trappen en in de media roepen dat het allemaal niet zo voortvarend hoeft
Jammer. Dat zou ik echt graag anders zien bij t CDA. Snap dat ze willen opkomen voor de gezinnen die minder te besteden hebben, maar zo verliezen ze wel mensen die wel wat overhebben voor het klimaat.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 13 februari 2019 @ 13:13:40 #8
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_184991352
quote:
13s.gif Op woensdag 13 februari 2019 12:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Hier moet ik altijd wel een beetje om lachen, aangezien er na de VVD geen partij is die zo hard op god's creatie schijt als het CDA.
Idd.

Als ik dit zou moeten herschrijven, dan zouden er hele andere teksten verschijnen. :+ Ik ben zo lief om de OP uit 2010 over te nemen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 13 februari 2019 @ 13:22:02 #9
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184991484
Maar wie zijn hier lid of stemt CDA?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  Moderator woensdag 13 februari 2019 @ 13:24:01 #10
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_184991516
quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:22 schreef Faux. het volgende:
Maar wie zijn hier lid of stemt CDA?
Ik ben lid maar heb sinds de gedenkwaardige ledenvergadering waar over regeringsdeelname werd gesproken met gedoogsteun van de PVV landelijk niet meer op het CDA gestemd. Wel nog plaatselijk en provinciaal.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  woensdag 13 februari 2019 @ 13:27:02 #11
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184991571
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:24 schreef Mike het volgende:

[..]

Ik ben lid maar heb sinds de gedenkwaardige ledenvergadering waar over regeringsdeelname werd gesproken met gedoogsteun van de PVV landelijk niet meer op het CDA gestemd. Wel nog plaatselijk en provinciaal.
Begrijpelijk. Moet zeggen dat dat in de tijd was voor ik stemrecht had, dus ik dat niet echt meegemaakt heb, en het CDA in dat opzichte 'vergeef'.

Wat stem je nu? Als ik vragen mag.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 13 februari 2019 @ 13:30:36 #12
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_184991639
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:24 schreef Mike het volgende:

[..]

Ik ben lid maar heb sinds de gedenkwaardige ledenvergadering waar over regeringsdeelname werd gesproken met gedoogsteun van de PVV landelijk niet meer op het CDA gestemd. Wel nog plaatselijk en provinciaal.
_O_ dat was goede televisie _O_ en daar is echt een prachtige docu van gemaakt
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator woensdag 13 februari 2019 @ 13:30:47 #13
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_184991642
quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:27 schreef Faux. het volgende:

[..]

Begrijpelijk. Moet zeggen dat dat in de tijd was voor ik stemrecht had, dus ik dat niet echt meegemaakt heb, en het CDA in dat opzichte 'vergeef'.

Wat stem je nu? Als ik vragen mag.
Ik heb nu niet echt een vaste partij meer, maar kies in ieder geval altijd een partij met een wat socialer gezicht. Plaatselijk is het CDA hier nog altijd de beste bestuurderspartij en loopt het voorop qua sociale zaken, ik zou graag zien dat dat landelijk ook zou gaan gebeuren, maar dat zal sowieso niet onder Buma zijn.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  Moderator woensdag 13 februari 2019 @ 13:31:57 #14
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_184991672
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:30 schreef rubbereend het volgende:

[..]

_O_ dat was goede televisie _O_ en daar is echt een prachtige docu van gemaakt
Ik was erbij en het voelde al legendarisch aan in de zaal. Als het eindresultaat niet zo bedroevend was geweest, had ik er wellicht een beter gevoel aan overgehouden. :P
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  woensdag 13 februari 2019 @ 13:32:44 #15
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184991685
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:30 schreef Mike het volgende:

[..]

Ik heb nu niet echt een vaste partij meer, maar kies in ieder geval altijd een partij met een wat socialer gezicht. Plaatselijk is het CDA hier nog altijd de beste bestuurderspartij en loopt het voorop qua sociale zaken, ik zou graag zien dat dat landelijk ook zou gaan gebeuren, maar dat zal sowieso niet onder Buma zijn.
Lokaal shinet het CDA inderdaad echt ^O^
In mijn gemeente is er geen partij zo betrouwbaar en integer als die partij. En die lokale partijen, daar zitten een paar figuren bij, oef :X
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_184991836
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:24 schreef Mike het volgende:

[..]

Ik ben lid maar heb sinds de gedenkwaardige ledenvergadering waar over regeringsdeelname werd gesproken met gedoogsteun van de PVV landelijk niet meer op het CDA gestemd. Wel nog plaatselijk en provinciaal.
Was dat dat legendarische congres waar nattescheet Eurlings helemaal losging?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator woensdag 13 februari 2019 @ 13:41:02 #17
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_184991875
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:39 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Was dat dat legendarische congres waar nattescheet Eurlings helemaal losging?
Ja en waarbij stemmingen tig keer over moesten omdat de voorzitter het 'niet zo duidelijk' uitlegde allemaal.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 13 februari 2019 @ 13:44:09 #18
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_184991927
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:39 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Was dat dat legendarische congres waar nattescheet Eurlings helemaal losging?
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:41 schreef Mike het volgende:

[..]

Ja en waarbij stemmingen tig keer over moesten omdat de voorzitter het 'niet zo duidelijk' uitlegde allemaal.
en waar Leers kroop voor Wilders om maar minister te mogen worden
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_184991957
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:41 schreef Mike het volgende:

[..]

Ja en waarbij stemmingen tig keer over moesten omdat de voorzitter het 'niet zo duidelijk' uitlegde allemaal.
Ik zou me daar als partijlid toch aardig in mijn gezicht gescheten hebben gevoeld.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 13 februari 2019 @ 13:46:24 #20
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_184991976
Dit is echt een geweldige docu daarover: https://www.2doc.nl/docum(...)ber/het-congres.html
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_184992005
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:46 schreef rubbereend het volgende:
Dit is echt een geweldige docu daarover: https://www.2doc.nl/docum(...)ber/het-congres.html
Die zal ik eens gaan kijken. Tnhx.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 13 februari 2019 @ 13:49:29 #22
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184992043
quote:
9s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:13 schreef Faux. het volgende:

[..]

Jammer. Dat zou ik echt graag anders zien bij t CDA. Snap dat ze willen opkomen voor de gezinnen die minder te besteden hebben, maar zo verliezen ze wel mensen die wel wat overhebben voor het klimaat.
Het CDA is van oudsher wel een partij voor grote gezinnen en met name boeren. Die staan dus lijnrecht tegenover de dierenactivisten en milieufr... mensen die het milieu belangrijk vinden.

Ik denk dat het CDA ook wel inziet dat er al genoeg andere partijen zijn vol met hipsters die wel willen betalen voor het klimaat. Het type mens waar Rob Jetsetten mee dweept. Het CDA heeft gewoon een heel andere doelgroep.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 13 februari 2019 @ 13:52:16 #23
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_184992092
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:47 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Die zal ik eens gaan kijken. Tnhx.
mooi ook hoe de prominente CDA'ers elkaar ook niet sparen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport woensdag 13 februari 2019 @ 14:00:33 #24
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_184992237
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 13:49 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Het CDA is van oudsher wel een partij voor grote gezinnen en met name boeren. Die staan dus lijnrecht tegenover de dierenactivisten en milieufr... mensen die het milieu belangrijk vinden.

Ik denk dat het CDA ook wel inziet dat er al genoeg andere partijen zijn vol met hipsters die wel willen betalen voor het klimaat. Het type mens waar Rob Jetsetten mee dweept. Het CDA heeft gewoon een heel andere doelgroep.
En dan heb je nog het verschil tussen de leden en waar ze denken de stemmen vandaan te kunnen halen. De leden zijn over het algemeen wat linkser dan de potentiële stemmers, waar ze denken te kunnen scoren.

Echter de CDU/CSU verliest meer mensen aan De Groenen dan aan de AfD. :s)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_185276994
Een artikel uit Trouw.
quote:
De altijd terugkerende vraag: waar is het sociale gezicht van het CDA?
Jelle Brandsma– 9:33, 27 februari 2019
Het was een tijd stil, maar het debat over het sociale gezicht van het CDA laait nu weer op. ‘De koers moet linkser, zodat wij weer in het midden uitkomen.’
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')