quote:Op zondag 2 juni 2013 21:51 schreef arjan1212 het volgende:
Nou de kinderopvang en de bejaardenhuizen.. want dat moeten we zelf doen.. whaha
quote:• Waar de familie ons fundament is.
Het CDA onder Buma omarmt inniger het neoliberalisme en laat het sociale gezicht varen. De mantra kleinere overheid, geen nivellering en lagere lasten is er nu leidend zoals dat ook al het geval is bij de neoliberale partijen D66 en VVD. Zo onderhand is er in Nederland geen traditionele partij meer over dat nog een nadrukkelijk sociaal gezicht heeft. Misschien de PVDA een beetje met hun zogenaamde derde weg wat moet doorgaan als neoliberalisme met een sociaal gezicht. Maar dat sociale gezicht van de PVDA is voornamelijk nog nadrukkelijk te horen in campagnetijd.quote:De verrechtsing van het CDA: de Thee Partij
Groene Amsterdammer: 24-10-2013 16:01 uur
Door Marcel ten Hooven/De Groene Amsterdammer – CDA-partijleider Sybrand van Haersma Buma zet in op ‘een kleinere overheid, lagere lasten, geen nivellering’. Compassie is niet meer het leidende motief. De vraag rijst wat het CDA nog tot een christen-democratische partij maakt.
Is de ruk naar rechts van het cda méér dan strategisch opportunisme met het doel in de electorale vijver van de vvd te vissen? Steekt er ook een diepere overtuiging achter? Daar heeft het alle schijn van. Eerder dan een breuk is de koers die partijleider Sybrand van Haersma Buma uitzet een continuüm in de geschiedenis van het cda. Zijn inzet op ‘een kleinere overheid, lagere lasten, geen nivellering’ is de geradicaliseerde versie van het ideologische programma dat zijn voorgangers Elco Brinkman en Jan Peter Balkenende met het cda wilden uitvoeren ter ontmanteling van de verzorgingsstaat. Dat programma behelst een combinatie van moreel conservatisme, onder het motto ‘Fatsoen moet je doen!’, met economisch liberalisme.
Solidariteit en rentmeesterschap
Op het eerste gezicht is het verwonderlijk dat het cda zó ver uit het midden wegtrekt. In een kenschets van Ernst Hirsch Ballin is de lakmoesproef voor de christen-democratie dat zij in dienst van de ander staat. Programmatisch kwam dat bij het cda tot uitdrukking in idealen als solidariteit en rentmeesterschap, bestuurlijk in een houding van wendbaar pragmatisme om samenwerking met andersdenkenden mogelijk te maken. ‘Zal ik even met je meedenken?’ luidde de legendarische standaardzin waarmee premier Lubbers (1982-’94) een minister die vastliep in een conflict weer op weg hielp. Met zijn voorkeur voor het compromis boven polarisatie gaf het cda rust en stabiliteit aan het landsbestuur, wat zeker in tijden van crisis een verdienste was. Iemand als Wim Kok weigerde daarom schamper te doen over de lenigheid en vindingrijkheid van het cda bij het zoeken naar compromissen.
Meteen na zijn aantreden als pvda-leider in 1986 kwam hij met rapporten als Schuivende panelen en Bewogen beweging in het geweer tegen de polarisatie van zijn partij jegens politieke tegenstanders. ‘We waren hartstikke gek’, zei Ed van Thijn naderhand over die bejegening van andersdenkenden, in het bijzonder over de botheid waarmee de pvda de eigen standpunten als ‘ononderhandelbare strijdpunten’ in onderhandelingen met andere partijen inbracht.
Kiezerstrouw
In de onderhandelingen met het kabinet-Rutte over de begroting van 2014 maakte Buma zo’n strijdpunt van zijn trits ‘kleinere overheid, lagere lasten, geen nivellering’, waardoor het cda al gauw belandde in het kamp van de ‘nee-zeggers’ van sp en pvv. Gooit Buma misschien slechts tijdelijk de beuk erin, om het cda in afwachting van de volgende verkiezingen zo duidelijk mogelijk te profileren? Strategisch is de keuze om in het vvd-electoraat te hengelen een logische, gezien het feit dat cda en vvd elkaars directe electorale concurrenten zijn. Het verlies van de een is potentiële winst voor de ander. Het cda kan dus profijt trekken van Buma’s rechtse profilering, nu de vvd in de coalitie met de pvda concessies moet doen die haar achterban onwelgevallig zijn. Dat soort strategische overwegingen weegt in de politiek steeds zwaarder, nu partijen om elke kiezer moeten vechten.
Kiezerstrouw aan één partij is een verschijnsel uit het verleden, waardoor er in Den Haag een soort permanente verkiezingskoorts heerst. Vanaf de dag van de verkiezingen beïnvloedt de volgende stembusslag de keuzes die politici maken, mede onder druk van het peilingencircus op tv. Aan het Binnenhof prezen adviseurs in de buurt van Buma zich dan ook gelukkig met de zetelwinst waarop het cda even in de peilingen stond.
‘Samenleving, niet de overheid’
Veel wijst er niettemin op dat Buma’s motieven dieper steken. Al sinds de oprichting wordt het cda getekend door interne spanningen over het doel van het politieke handelen. Buma is een uitgesproken vertegenwoordiger van de cda’ers voor wie de christen-democratie vooral een leer is over de meest wenselijke maatschappelijke ordening, met een zo klein mogelijke overheid en een dito verzorgingsstaat.
Hun doel is dat de overheid zich zo ver mogelijk uit het maatschappelijk leven terugtrekt. ‘De samenleving, niet de overheid’, luidde dan ook het eerste van de zeven ‘principes’ die Buma dit voorjaar op het cda-congres als zijn politieke motivatie benoemde. In die sleutelrede sprak hij louter over de overheid als een sta-in-de-weg, te traag, te groot en te machtig, die de gezinnen als ‘melkkoe’ misbruikt.
Compassie
Het woord ‘compassie’ ontbrak in Buma’s rede, hoewel een door partijvoorzitter Ruth Peetoom geïnitieerde partijcommissie dat niet veel eerder nog had gemunt als ‘de ziel’ en ‘het kloppend hart’ van het cda. Peetoom deed naderhand vergeefse pogingen om ‘compassie’, nader geduid als ‘de bereidheid je te laten raken door het lot van een ander’, op te nemen in richtinggevende
geschriften van het cda, zoals het verkiezingsprogramma. Critici in eigen kring reageerden zuur op het woord. Te soft, te vaag. Het riep in hun ogen een eerder meelijwekkend dan zelfbewust beeld van het cda op, als een club van ‘zielige mensen’.
Compassie was destijds niettemin een leidend motief in wat bekend is geworden als de ‘Bergrede’ van Willem Aantjes, zijn roemruchte toespraak uit 1975. Aan de vooravond van de totstandkoming van het cda wilde hij nog één keer zeggen dat ook een grote partij in het centrum van de macht idealen niet uit het oog mag verliezen: ‘De hongerigen te voeden, dorstigen te drinken te geven, vreemdelingen te huisvesten, naakten te kleden en gevangenen te bezoeken.’
Regels en subsidies
Behalve een ideaal lag in die bijbeltekst (Mattheüs 25) een opdracht besloten, zei Aantjes, óók voor de overheid: ‘Want kijk eens om je heen. De hongerigen worden niet gevoed, zij sterven als ratten. De dorstigen worden niet gelaafd, zij worden aan hun lot overgelaten. De vreemdelingen worden niet gehuisvest, zij worden gediscrimineerd en uitgewezen. De naakten worden niet gekleed, zij worden uitgestoten. En de gevangenen worden niet bezocht, zij worden gemarteld.’
Voor cda’ers die in deze traditie staan hoeft de overheid niet per se zo klein mogelijk te zijn, als zij haar plaats maar kent. Dat kan betekenen dat de overheid soms om wille van de publieke gerechtigheid juist in het maatschappelijk leven moet interveniëren, met regels en subsidies. Buma daarentegen wil de overheid zonder meer laten terugtreden, om burgers en bedrijven zo veel mogelijk ruimte te geven.
Tea Party
De ironie wil dat zijn betoog de herinnering oproept aan het Amerikaanse conservatisme dat ‘compassie’ als zijn trefwoord heeft. Michael Gerson, een naaste medewerker van George Bush, zei daarover: ‘Compassionate conservatism is de theorie dat de overheid de aanwezigheid van sociale diensten aanmoedigt, zonder ze zelf te leveren.’
Ethicus Frits de Lange zag de Nederlandse variant van deze opvatting terug in de woorden van een ouderling tot een bedelaar bij de kerkpoort: ‘Wat jij nodig hebt is een schop onder je kont.’
‘De overheid heeft de samenleving verdrongen’, zei Buma in de congresrede over zijn principes. In al zijn overdrijving is dat een bijna Tea Party-achtige bewering. Op de keper beschouwd kopieert Buma met zijn trits ‘kleinere overheid, lagere lasten, geen nivellering’ het programma waarmee Ronald Reagan en Margaret Thatcher, de toenmalige leiders van de Angelsaksische wereld, in de jaren tachtig de neoliberale revolutie ontketenden. Misschien goed voor de economie, hoewel ook dat na de schuldencrisis van 2008 de vraag is, maar minder goed voor de maatschappij, door de toenemende ongelijkheid.
Ongelijkheid als politieke keuze
In een terugblik op de afgelopen dertig jaar in The International New York Times schreef de Amerikaanse econoom Joseph Stiglitz, oudchef- econoom van de Wereldbank, vorige week dat ongelijkheid een ‘politieke keuze’ is, geen onvermijdelijk bijeffect van de moderne economie. In dat licht valt het op hoe Buma als Hans Wiegel in zijn beste dagen het woord ‘nivelleren’ bijna uitspuwt, als diskwalificatie van de inzet van het kabinet om de lasten van de crisis naar draagkracht te delen.
Als kandidaat-lijsttrekker van het cda, begin jaren negentig, opperde Elco Brinkman al eens ‘solidariteit’ als christen-democratisch beginsel te schrappen. Dat was volgens hem een woord van voorbije tijden. Het zei nieuwe generaties niet veel meer en het werkte daarom eerder afstotend dan appellerend om het te handhaven als een van de vier basisprincipes van het cda. Achter deze uitspraak ging méér schuil dan Brinkmans profileringsdrang als de leider die het cda bij de tijd zou brengen en ook het stoffige boeltje in bestuurlijk Nederland eens zou opschudden.
Met zijn pleidooi voor maatregelen als extra bezuinigingen en lagere lasten, een bevriezing van het minimumloon en een hardere aanpak van de wao streefde hij een kleinere overheid en een kleinere verzorgingsstaat na. Destijds roerden de tegenkrachten in het cda zich al spoedig. Zij kregen gelijk van de partijcommissie- Gardeniers die na de verkiezingsnederlaag van 1994 concludeerde dat Brinkmans ‘eenzijdig harde toon’ afbreuk had gedaan aan het sociale profiel van het cda.
Ontmanteling van de verzorgingsstaat
Anno 2013 blijft het in het cda opvallend stil, hoewel Buma in de voetsporen van Brinkman treedt. Misschien komt dat doordat Jan Peter Balkenende na Brinkman met een fundamenteler, ideologisch doordacht betoog de geesten in het cda rijp heeft gemaakt voor een ontmanteling van de verzorgingsstaat. Zijn beleid om de overheidszorg terug te brengen tot ‘een basisvoorziening’, zoals hij dat in de regeringsverklaring van zijn tweede kabinet noemde, is een bewuste keuze geweest, waarvoor hij de zorgen in eigen kring over het ‘sociale gezicht’ van het cda op de koop toe nam.
Met goede bedoelingen na de oorlog opgebouwd om mensen te bevrijden van allerlei zorgen, ontnam de verzorgingsstaat in Balkenende’s visie mensen nu hun verantwoordelijkheid. In plaats van vrij waren ze afhankelijk gemaakt. Volgens hem kon het kabinet dus de vrijheid van mensen vergroten door hen minder afhankelijk te maken van overheidszorg.
Met de terugdringing van de verzorgingsstaat beoogde Balkenende dit morele doel, naast de financiële noodzaak om de kosten van de overheid terug te brengen. In zijn ogen had de verzorgingsstaat bovendien het cement tussen mensen weggehaald. Ze konden volgens hem altijd bij de staat terecht voor ondersteuning, waardoor ze geen verantwoordelijkheden jegens elkaar meer hadden, alleen afdwingbare rechten bij de overheid.
Buiten het radicale midden
Zijn leermeester Arie Oostlander, in de jaren tachtig zijn baas bij het Wetenschappelijk Instituut voor het cda, kritiseerde Balkenende. Voorzover hij met zijn beleid een vruchtbare bodem dacht te creëren voor nieuw particulier initiatief, een spontaan proces waarin burgers zich opnieuw organiseren, rekende Balkenende zich rijk, meende Oostlander. Volgens hem was die verwachting gebaseerd op een illusoir beeld van Nederland als een levendige civil society. ‘Ik zou dat vertrouwen niet zo hebben’, zei Oostlander. ‘Het gevaar is dat als dat proces van zelforganisatie niet op gang komt we een liberale woestenij overhouden waarin individuen zich maar moeten zien te redden.’
Met de excentrische positie van ‘nee-zegger’ tegen het compromis en een geradicaliseerde versie van het programma van Brinkman en Balkenende bevindt het cda zich ver buiten het ‘radicale midden’ waarvoor het partijcongres zich vorig jaar nog uitsprak. De spindoctors rond Buma mogen zich verheugen over de virtuele werkelijkheid van zetelwinst in de peilingen, de prijs is wel dat het allengs minder duidelijk is wat het cda tot een christen-democratische partij maakt.
Zinledig etiketje
Op de jubileumviering van het dertigjarige cda, in 2010, karakteriseerde oud-voorzitter Marja van Bijsterveldt haar partij nog als ‘christelijk-sociaal’. Maar zonder substantie, als het ideologische programma niet meer inhoudt dan dat de overheid zich zo ver mogelijk uit het maatschappelijk leven moet terugtrekken, is dat een zinledig etiketje. De Christen- Unie wacht haar kans als redelijk en christelijksociaal alternatief ondertussen af
http://politiek.theposton(...)ing-cda-thee-partij/
quote:Buma wil dat Nederland zelfvoorzienend wordt
'We moeten strategisch kiezen voor een Nederlandse landbouwsector die voorziet in de productie van ons dagelijks voedsel.' Dat schrijft CDA-leider Sybrand Buma vandaag in een opiniestuk in de Volkskrant.
Dat pleidooi voor een zelfvoorzienende landbouw wordt ingegeven door de onrust in de wereld. Het ligt voor Buma in het verlengde van onafhankelijkheid op het gebied van energie en defensie.
'De Nederlandse landbouw leunt nu sterk op innovatie en op nicheproducten', licht Buma toe. 'We moeten ook bulk produceren. De graankraan uit Oekraïne of Rusland kan zomaar worden dichtgedraaid. Het kan zomaar dat de groenten uit Kenia of Tanzania ons niet meer bereiken. Daar moet je je op voorbereiden. De kennis op dat gebied mag hier niet verdwijnen. '
quote:'Word eindelijk wakker voor de dreiging van buitenaf'
Deze zomer is gebleken dat ons omgaan met elkaar in vrede en vrijheid krachtig moet worden verdedigd, schrijft CDA-leider Sybrand Buma.
quote:
Zou ook kunnen, maar ik vind de Haagse leegloop toch wel frappant. Stel dat het CDA bij de volgende verkiezingen inderdaad flink meer zetels haalt dan nu, welke beginnelingen willen ze dan allemaal in de Tweede Kamer zetten? En stel dat ze meeregeren, wie moeten dan de bewindspersonen worden? Ik zie, op Omtzigt na, vrijwel geen enkel geschikt persoon.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:29 schreef rubbereend het volgende:
Of die zien hun kans schoon nu het CDA het goed doet om belangrijk te worden als gedeputeerde in de provincie ipv in de kamerbankjes zitten
In die fractie van 2010 heeft gewoon een ordinaire zuivering plaats gevonden van iedereen die moeilijk deed. Buma greep de macht en alles wat te links leek mocht niet te hoogquote:Op vrijdag 5 september 2014 20:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zou ook kunnen, maar ik vind de Haagse leegloop toch wel frappant. Stel dat het CDA bij de volgende verkiezingen inderdaad flink meer zetels haalt dan nu, welke beginnelingen willen ze dan allemaal in de Tweede Kamer zetten? En stel dat ze meeregeren, wie moeten dan de bewindspersonen worden? Ik zie, op Omtzigt na, vrijwel geen enkel geschikt persoon.
Die zitten allemaal in de gemeentes, provincies en in de organisatie zonder op de lijst te willen. Er zit niet minder capabel volk dan in de andere partijen of iets dergelijks, maar ze willen vaak gewoon niet landelijk. CDA is natuurlijk in de provincie gewoon een landbouwpartij, dat kan er mee te maken hebben. Bestuurders die ik spreek hebben eerder een regionale of juist Europese mindset dan een Nederlandse.quote:Op vrijdag 5 september 2014 20:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zou ook kunnen, maar ik vind de Haagse leegloop toch wel frappant. Stel dat het CDA bij de volgende verkiezingen inderdaad flink meer zetels haalt dan nu, welke beginnelingen willen ze dan allemaal in de Tweede Kamer zetten? En stel dat ze meeregeren, wie moeten dan de bewindspersonen worden? Ik zie, op Omtzigt na, vrijwel geen enkel geschikt persoon.
http://www.nu.nl/algemeen(...)ampaign=nunl_twitterquote:Ruth Peetoom is door het partijbestuur van het CDA voorgedragen voor een tweede termijn als voorzitter. Dat heeft de partij maandag bekendgemaakt.
Uit een eerste sollicitatieronde zijn geen andere kandidaten naar voren gekomen.
Peetoom (47) is sinds april 2011 voorzitter van het CDA. In oktober gaf ze al aan voor een tweede termijn te willen gaan. Hoewel er momenteel geen tegenkandidaten zijn, is het nog niet zeker dat ze aan die tweede periode mag beginnen.
Tot en met 14 februari kunnen zich nog leden melden, die beschikken over de steun van in ieder geval drie provinciale, tien gemeentelijke afdelingen of 1 procent van de leden.
De verkiezing van de nieuwe voorzitter vindt plaats op 11 april, tijdens het voorjaarscongres van de partij.
heeft ze nog iets te zeggen? Van de door haar ingezette lijn is niks overquote:Op maandag 19 januari 2015 21:30 schreef borisz het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/algemeen(...)ampaign=nunl_twitter
http://nos.nl/artikel/207(...)ter-van-capelle.htmlquote:Het CDA-Kamerlid Peter Oskam verlaat na drie jaar de Tweede Kamer. Hij wordt in januari burgemeester van Capelle aan den IJssel.
Bij de Kamerverkiezingen van 2012 stond hij op de tiende plaats van de kandidatenlijst; het CDA haalde 13 zetels. Een jaar later maakte hij deel uit van de parlementaire enquêtecommissie Woningcorporaties.
Peter Oskam werkte zich op van politieman in Den Haag naar officier van justitie in Rotterdam en kinderrechter in Den Haag en Amsterdam.
Begin januari
De gemeenteraad van Capelle heeft hem vanavond voorgedragen als opvolger van burgemeester Frank Koen. De ministerraad moet hem nog wel benoemen, maar dat is een formaliteit.
Als alles volgens plan verloopt, begint de 55-jarige Oskam op 4 januari aan zijn nieuwe baan.
quote:Op dinsdag 24 november 2015 08:54 schreef borisz het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/207(...)ter-van-capelle.html
treurigheid ten toptwitter:woukevscherrenb twitterde op woensdag 02-12-2015 om 13:09:52bedelen voor de burgemeesterspost https://t.co/ikz9o7iYmf via @volkskrant reageer retweet
ik kan die tweet niet zienquote:Op donderdag 9 februari 2017 21:07 schreef Greys het volgende:
Hm... Opvallend.
Hans Hillen (CDA): "Val van Rutte 1 kwam niet door PVV"
https://twitter.com/geertwilderspvv/status/829776519979470848
Hij zegt het echt.
quote:
omgquote:Op donderdag 9 februari 2017 21:22 schreef Greys het volgende:
[..]
Hij quote deze tweet. Met filmpje waarin die Hillen dat zegt. Kan je die wel zien?
https://twitter.com/NederPiet/status/829745314487758850
Wat een bende.quote:Op donderdag 9 februari 2017 21:31 schreef rubbereend het volgende:
[..]
omg
volgens mij heeft de afgelopen coalitie een grotere financiële opgave gehad.
Wat zou het motief zijn van Hillen om dit nu te zeggen? Snap jij het?quote:Op donderdag 9 februari 2017 21:45 schreef rubbereend het volgende:
uit alle reconstructies bleek dat de PVV dwars lag
misschien omdat Hillen toch graag over rechts wil met het CDA. Hij is sowieso al van de rechter conservatieve vleugel. Hij zal weinig zin hebben om met GroenLinks en D66 te gaan.quote:Op donderdag 9 februari 2017 21:58 schreef Greys het volgende:
[..]
Wat zou het motief zijn van Hillen om dit nu te zeggen? Snap jij het?
Buma zal hem dit niet in dank afnemen in elk geval. Denk ik.quote:Op donderdag 9 februari 2017 21:59 schreef rubbereend het volgende:
[..]
misschien omdat Hillen toch graag over rechts wil met het CDA. Hij is sowieso al van de rechter conservatieve vleugel. Hij zal weinig zin hebben om met GroenLinks en D66 te gaan.
CDA en de mastodonten, altijd lachenquote:Op donderdag 9 februari 2017 22:09 schreef Greys het volgende:
[..]
Buma zal hem dit niet in dank afnemen in elk geval. Denk ik.
Ophefgewijsgezien sowieso wel een lekker verkiezingsjaarquote:Op donderdag 9 februari 2017 22:34 schreef rubbereend het volgende:
[..]
CDA en de mastodonten, altijd lachen
Bronquote:Buma: te weinig belang gehecht aan cultuur en identiteit
Er moet veel meer nadruk komen op het belang van de gemeenschap tegenover het individu. Dat zei CDA-leider Buma in de jaarlijkse HJ Schoo-lezing, in Amsterdam.
Volgens hem is er te veel absolute waarde toegekend aan begrippen als vrijheid en gelijkheid en is er te weinig belang gehecht aan cultuur, identiteit en omgangsvormen. Buma noemde Nederland "in zijn grondslag nog steeds een christelijk land".
Boze burgers
De CDA-voorman zei dat mensen vaak ten onrechte als "boze burgers" worden afgeschilderd, als afwijking van de norm. Volgens hem zou je boze burgers ook gewone Nederlanders kunnen noemen, die steeds tegen een muur oplopen.
Mensen die de opkomst van Wilders, de verkiezing van Trump, de brexit en de uitslag van het Oekraïne-referendum als "irrationele oprispingen" beschouwen, maken zich schuldig aan struisvogelgedrag, vindt Buma.
"De baan is vergeven aan een immigrant of een Oost-Europeaan, de opleiding voor de kinderen is te theoretisch geworden en de verruwing van de samenleving komt via de televisie en computer rechtstreeks in de huiskamer."
Traditie en cultuur
Volgens Buma moeten vrijheid en gelijkheid altijd worden ingebed in de traditie en cultuur waarin ze zijn ontwikkeld. De CDA-leider wees erop dat volgens onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau minder dan 40 procent van de Nederlanders vindt dat het met Nederland de goede kant op gaat.
Buma beschouwt het als de kracht van populistische politici dat zij "de pijn zien". Maar volgens hem geven ze geen fundamentele antwoorden en hebben ze geen samenhangende visie. "De vrijheid van meningsuiting is bij hen het hoogste recht, maar de koran moet worden verboden."
In de Correspondent stond al eens geschreven dat Wilders het debat naar rechts heeft geschoven in de Nederlandse politiek. Dat zie je heel sterk terug bij het CDA en de VVD.quote:Op maandag 25 september 2017 12:36 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Forse kritiek op Buma’s H.J. Schoo-lezing in onderstaande artikel.
Nu de stofwolken na Sybrand Buma’s H.J. Schoo-lezing lijken neergedaald, blijkt het eenmalig veroordelen van de lezing niet voldoende. Want de lezing toonde aan dat het gedachtegoed van Buma nauwelijks meer te onderscheiden is van dat van Wilders.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)de-grenzen-heen.htmlquote:'Het christendom is niet nationalistisch, je kijkt juist over de grenzen heen'
VANDAAG, 12:44BINNENLAND
NIEUWSUUR
Iedere dinsdagochtend zijn illegalen welkom bij de protestantse kerk in Drachten. Op het inloopspreekuur van de vluchtelingenwerkgroep kunnen ze terecht voor een luisterend oor, advies en een keer per maand een beetje leefgeld. Voor de leden van de werkgroep is het niet meer dan vanzelfsprekend dat ze dit doen.
"Het belangrijkste christelijke gebod is dat je God boven alles zult liefhebben en je naasten als jezelf, daar komt die drive vandaan", zegt voorzitter Harm Klein Ikkink. "En in het oude testament wordt verschillende keren gezegd dat we ons moeten bekommeren om het lot van de wees, de weduwe en de vreemdeling."
De vluchtelingenproblematiek staat nadrukkelijk op de agenda van de protestantse kerk in Nederland. Nogal wat christenen hebben moeite met het harde vreemdelingenbeleid van dit kabinet. Met name binnen de ChristenUnie en aan de linkerflank van het CDA ziet men in de Bijbel juist een aansporing om vluchtelingen te helpen.
In Den Haag is er bijvoorbeeld een estafettedienst aan de gang om de uitzetting te voorkomen van een Armeens gezin. Ook in Drachten is men vanuit de Bijbel met het lot van vluchtelingen begaan.
"Wij bidden u: wees met de vluchtelingen in ons land. Dat we niet te snel roepen dat dit ons land is, maar dat we leren zingen: de aarde en haar volheid zijn des Heren Koninklijk domein", spreekt predikant Jurgen van den Herik in de protestantse kerk in Drachten de aanwezigen toe.
Hij legt uit welke betekenis de tekst volgens hem heeft. "Als je dat zingt, leer je te beseffen dat je niet kan zeggen dat het land vol is en dat mensen zich ergens anders maar moeten zien te redden. De opdracht van de gemeente is te laten zien hoe God de God kan zijn van alle volkeren."
Die visie wordt gedeeld op de redactie van het christelijke Nederlands Dagblad, een krant met veel aandacht voor buitenlands nieuws. Hoofdredacteur Sjirk Kuijper komt uit de hoek van de ChristenUnie. Volgens hem is het christendom per definitie niet nationalistisch.
"In het verleden werd weleens de indruk gewekt dat God een heel speciale band had met Nederland, maar ik ben ervan overtuigd dat het christelijk geloof je juist over grenzen doet heen kijken", zegt Kuijper. "En het is een enorm voorrecht als jouw wiegje in Nederland staat, maar dat geeft je niet het recht om alle voorrechten, luxe en welvaart die daarmee aan jou gegeven zijn, als rechten te claimen."
Maar de Bijbel kan verschillend worden geïnterpreteerd. CDA-leider Sybrand Buma voert met beroep op christelijke normen juist een nationalistische koers. In zijn HJ Schoo-lezing in 2017 sprak hij over "onze" traditie, cultuur en waarden. "Die mogen we niet laten verwateren. Sterker nog, we moeten ze versterken en uitdragen."
Oud-CDA-Kamerlid, burgemeester en columnist Syze Faber kan zich er niet in vinden. Hij heeft altijd tot de linkervleugel van de partij behoord. Volgens hem scherpt de Schoo-lezing de tegenstellingen in de samenleving aan. "Er gaat de suggestie vanuit dat de een van meer betekenis is dan de ander."
Hij vraagt zich ook af of iedereen zich in die Nederlandse tradities kan herkennen. Nieuwkomers hoeven zich volgens hem niet aan alles aan te passen. "Ze moeten zich aanpassen aan de Nederlandse wetgeving en democratische rechtsstaat en zich houden aan de geboden en voorschriften, maar je hoeft niet te denken, koken of eten als de oorspronkelijke witmens."
Alles doen voor een betere toekomst
Ook politiek actieve CDA'ers hebben moeite met de koers van hun partij. Het CDA in Drachten hoort tot de twintig lokale afdelingen die het kabinet hebben opgeroepen tot een ruimer kinderpardon De partij is in het migratiedebat te veel naar rechts opgeschoven, vindt men hier.
"Het CDA luistert te weinig naar wat er in de partij leeft en wat er in Nederland leeft", zegt Corrie Ponne, CDA-raadslid in Drachten. "Het botst met mijn christelijke normen en aarden. Als ik denk aan vluchtelingenkinderen, zie ik mijn eigen kinderen. Ik zou als moeder ook alles doen zodat zij een betere toekomst krijgen."
Ook in Drachten wonen Armeense asielzoekers die het land uit moeten. De leden van de vluchtelingenwerkgroep bespreken de situatie. Ze vinden niet dat de grenzen maar open moeten worden gezet, maar de mensen die hier al zijn laat je niet in de steek. "Jezus zou opkomen voor de verdrukten, dus moeten wij dat ook."
quote:'Betuttelend' en 'vreselijk truttig'. Maar ook: 'sympathiek' en 'vrolijk'. De 'hele goede morgen'-campagne van het CDA maakt de tongen los. Wat we er van vinden? De meningen lopen flink uiteen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rgen-tegen-nederland
Slaap lekker CDA.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 14:38 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Heeft iemand al de nieuwe spot van het CDA gezien? ''Een hele goedemorgen!''
[..]
Persoonlijk vind ik deze beter dan de vorige, waarin Buma door een bijna leeg, post-apocalyptisch Nederland leek te fietsen.Maar qua inhoud is het vergelijkbaar met Wilders en zijn A4.
Ook opvallend dat ze, voor de vorm, één moslima in het filmpje laten figureren, maar voor de rest alleen blanke mensen. Met name die kinderklas is tegenwoordig onrealistisch te noemen, in ieder geval in de Randstad. Het schept een soort beeld van vroeger van een Nederland dat niet langer bestaat.
de achterban van het CDA woont niet in de randstad maar juist in dorpen en kleine steden en daar is zijn dit soort klassen vrij normaalquote:Op dinsdag 29 januari 2019 14:38 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Heeft iemand al de nieuwe spot van het CDA gezien? ''Een hele goedemorgen!''
[..]
Ook opvallend dat ze, voor de vorm, één moslima in het filmpje laten figureren, maar voor de rest alleen blanke mensen. Met name die kinderklas is tegenwoordig onrealistisch te noemen, in ieder geval in de Randstad. Het schept een soort beeld van vroeger van een Nederland dat niet langer bestaat.
Wie zouden er allemaal staan te trappelen om Buma op te volgen?twitter:nrc twitterde op dinsdag 12-02-2019 om 09:20:56Veel wijst erop dat het CDA de sleutel van Rutte III in handen heeft, schrijft @tomjanmeeus. "Een partijprominent zei: als de twee komende verkiezingen tegenvallen is het gedaan met Sybrand. Ik weet niet of we dan nog lang een kabinet hebben."https://t.co/H1Fi1Pb72T reageer retweet
Omtzigt? Vind ik persoonlijk wel een goede politicus.quote:Op dinsdag 12 februari 2019 11:04 schreef rubbereend het volgende:
Wie zouden er allemaal staan te trappelen om Buma op te volgen?twitter:nrc twitterde op dinsdag 12-02-2019 om 09:20:56Veel wijst erop dat het CDA de sleutel van Rutte III in handen heeft, schrijft @:tomjanmeeus. "Een partijprominent zei: als de twee komende verkiezingen tegenvallen is het gedaan met Sybrand. Ik weet niet of we dan nog lang een kabinet hebben."https://t.co/H1Fi1Pb72T reageer retweet
De kroonprinsen Hoekstra & De Jongquote:Op dinsdag 12 februari 2019 11:04 schreef rubbereend het volgende:
Wie zouden er allemaal staan te trappelen om Buma op te volgen?twitter:nrc twitterde op dinsdag 12-02-2019 om 09:20:56Veel wijst erop dat het CDA de sleutel van Rutte III in handen heeft, schrijft @:tomjanmeeus. "Een partijprominent zei: als de twee komende verkiezingen tegenvallen is het gedaan met Sybrand. Ik weet niet of we dan nog lang een kabinet hebben."https://t.co/H1Fi1Pb72T reageer retweet
Daarvan wordt gezegd: "Die is heel geschikt", aldus Mona zelf.quote:Op dinsdag 12 februari 2019 12:23 schreef rubbereend het volgende:
Zou Mona niet alsnog een poging willen wagen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |