Interessante ontwikkeling als deze van de grond komt. Is goedkoper, duurzaam en kan worden aangesloten op het huidige aardgasinfrastructuur.quote:achelproducent uit Apeldoorn: cv-ketel op waterstof duurzamer én goedkoper dan warmtepomp
Niet alleen een warmtepomp kan verwarming op aardgas vervangen. De waterstofketel komt eraan. Goedkoper én duurzamer, zegt kachelproducent Remeha uit Apeldoorn.
We moeten van het aardgas af en massaal aan de warmtepomp, waarvoor we eerst ons huis drastisch voor een lieve som dienen te isoleren. Die indruk kan ontstaan als je de klimaatdiscussies volgt. Niet helemaal waar, zegt Remeha. De Apeldoornse ketelproducent presenteert deze week een goedkoper én duurzamer alternatief: de waterstofketel.
Eurekaquote:Op donderdag 7 februari 2019 23:35 schreef rutger05 het volgende:
K
[..]
Interessante ontwikkeling als deze van de grond komt. Is goedkoper, duurzaam en kan worden aangesloten op het huidige aardgasinfrastructuur.
Lees het artikel helemaal:
https://www.destentor.nl/(...)mtepomp-br~a5671fab/
Man, man, man...... altijd weer die haatquote:Op donderdag 7 februari 2019 23:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Eureka
mooi..
en ik haat warmtepompen.
Totale idioterie en rare hersenspinsels...quote:Op donderdag 7 februari 2019 23:41 schreef Fir3fly het volgende:
Mooi he, innovatie. Ik geniet nu al van die hele klimaat-'crisis' .
je verkoopt ze?quote:Op donderdag 7 februari 2019 23:41 schreef the-eye het volgende:
[..]
Man, man, man...... altijd weer die haat![]()
Haat vertroebelt de geest en belet je objectief de wereld te bezien
waterpomp gebruikt stroom, en stroom word nog steeds 90% opgewekt uit fossile brandstoffen. het is kwaad voor kwaad omwisselenquote:Op donderdag 7 februari 2019 23:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Eureka
mooi..
en ik haat warmtepompen.
Nee schei 's uit zeg. Ik ben voor een schoner milieu maar dat klimaat kan mij niet snel genoeg veranderenquote:
Een warmtepomp heeft 1kw stroom nodig om 4kw aan warmte te produceren. Een CV ketel op waterstof heeft 4kw nodig om 4kw aan warmte te produceren.quote:Op donderdag 7 februari 2019 23:50 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
waterpomp gebruikt stroom, en stroom word nog steeds 90% opgewekt uit fossile brandstoffen. het is kwaad voor kwaad omwisselen
Die Scandinaviërs zullen wel iets niet begrijpen over het verwarmen van huizen.quote:Op donderdag 7 februari 2019 23:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Eureka
mooi..
en ik haat warmtepompen.
quote:Op donderdag 7 februari 2019 23:57 schreef Zith het volgende:
[..]
Een warmtepomp heeft 1kw stroom nodig om 4kw aan warmte te produceren. Een CV ketel op waterstof heeft 4kw nodig om 4kw aan warmte te produceren.
Oplossing: waterstof gedreven warmtepompen.
Prima, maar er is met waterstof geef efficientievoordeel. Het maakt niet uit of je je huis met een waterstofketel verwarmt of met electrische kachels die nu ook al bestaan... En er is een reden waarom we dat niet massaal doen: zonder de warmtepomp efficiëntie is electrisch verwarmen veel te duur.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 00:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lelijk.
Duur.
Ik hoef geen bijkeuken met het interieur van een duikboot.
Wij van WC-eend...quote:Op donderdag 7 februari 2019 23:35 schreef rutger05 het volgende:
K
[..]
Interessante ontwikkeling als deze van de grond komt. Is goedkoper, duurzaam en kan worden aangesloten op het huidige aardgasinfrastructuur.
Lees het artikel helemaal:
https://www.destentor.nl/(...)mtepomp-br~a5671fab/
>90% van de waterstof wordt momenteel gemaakt uit aardgas, dat is nog wel het ergste...quote:Op vrijdag 8 februari 2019 00:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wij van WC-eend...
De productie van waterstof kost enorm veel energie.
En ondertussen heeft Remeha wel net Techneco (o.a. Elga / Loria) overgenomen om warmtepompen te kunnen leveren.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 00:33 schreef Zith het volgende:
Oftewel, leuk reclameartikel die mee wil liften op de warmtepomphaat van een meute die wel te overtuigen is dat waterstof magische en efficiënte energie is.
Klopt. Volgens mij ligt het percentage ergens rond de 95% zelfs.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 00:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
>90% van de waterstof wordt momenteel gemaakt uit aardgas, dat is nog wel het ergste...
ik neig eerder naar verwarming met hybride warmtepompen.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 00:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Klopt. Volgens mij ligt het percentage ergens rond de 95% zelfs.
't Is een nogal onzinnige exercitie ook, want je hebt een rendementsverlies van zo'n 25%. Elektriciteit omzetten in waterstof kost je zo'n 40%, dus ook dat is behoorlijk inefficient.
Nadeel is ook dat je ~¤180 vastrecht houdt zolang je gas gebruikt.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 00:50 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik neig eerder naar verwarming met hybride warmtepompen.
Waar nu de aardgas-cv het werk overneemt als de temperatuur onder 0 komt kan de waterstof cv dat dan doen. Het voordeel is dan dat je op de echt koude dagen een watertemperatuur van 60 graden kan bereiken.
Je kan dan een warmtepomp nemen met een relatief klein vermogen.
Nadeel is dan wel die complete infrastructuur in stand houden voor twee/drie weken per jaar.
Dat klopt helemaal. Maar dat tegenover een systeem dat mogelijk duizenden euro's goedkoper is? kleinere WP, geen LTV nodig...quote:Op vrijdag 8 februari 2019 01:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nadeel is ook dat je ~¤180 vastrecht houdt zolang je gas gebruikt.
Zonder gas heb ik dat nu niet meer en van ¤180 kan ik aardig wat kWh’s stroom betalen.
Je gaat van 't gas af, of je doet het niet.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 00:50 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik neig eerder naar verwarming met hybride warmtepompen.
Waar nu de aardgas-cv het werk overneemt als de temperatuur onder 0 komt kan de waterstof cv dat dan doen. Het voordeel is dan dat je op de echt koude dagen een watertemperatuur van 60 graden kan bereiken.
Je kan dan een warmtepomp nemen met een relatief klein vermogen.
Nadeel is dan wel die complete infrastructuur in stand houden voor twee/drie weken per jaar.
Remeha-groep heeft al veel langer warmtepompen.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 00:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En ondertussen heeft Remeha wel net Techneco (o.a. Elga / Loria) overgenomen om warmtepompen te kunnen leveren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |