abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184847324
Ik vroeg mij af of het verplicht is om je in te schrijven bij de kamer van koophandel op het moment dat je een webshop opent. Ik ben van plan een webshop te openen voor mijn hobby. Ik ben niet van plan om ooit winst te maken, maar gewoon puur om mijn hobby te beoefenen. Op de site van KvK zelf staat dat ik mij in principe niet hoef in te schrijven als ik niet handel met het doel om winst te maken.

Hoe zit dit?
Excuse me, but do you suck ballz?
pi_184847438
Nee niet verplicht
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_184847481
Oke, want mij is verteld dat een webshop zonder kvk illegaal is..
Excuse me, but do you suck ballz?
  woensdag 6 februari 2019 @ 08:11:15 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_184849499
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 00:30 schreef RGS18 het volgende:
Oke, want mij is verteld dat een webshop zonder kvk illegaal is..
Nee hoor, het ligt er een beetje aan hoeveel je omzet. Ook kun je geen BTW terugvorderen.De extra inkomsten kun je bij je belastingaangifte opgeven.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  woensdag 6 februari 2019 @ 08:38:38 #6
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_184849739
Probleem is wel om je betaalsystemen te integreren. Die werken bijna alleen zakelijk en moet je dus wel een registratie hebben.

Dus dan zit je vast aan alleen PayPal betalingen. Maar als je toch geen winst wil maken hoeven mensen natuurlijk toch niet te betalen :D
pi_184849809
quote:
14s.gif Op woensdag 6 februari 2019 08:11 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Nee hoor, het ligt er een beetje aan hoeveel je omzet. Ook kun je geen BTW terugvorderen.De extra inkomsten kun je bij je belastingaangifte opgeven.
Ongeveer een paar honderd per maand. Alleen geen van die omzet is winst omdat ik non-profit ben (ik verkoop alles tegen kostprijs).
Excuse me, but do you suck ballz?
pi_184849931
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 08:44 schreef RGS18 het volgende:

[..]

Ongeveer een paar honderd per maand. Alleen geen van die omzet is winst omdat ik non-profit ben (ik verkoop alles tegen kostprijs).
Eigenlijk ga je verlies maken als niet alles verkocht kan worden of retour wordt gestuurd door de koper?
pi_184849945
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 08:59 schreef djh77 het volgende:

[..]

Eigenlijk ga je verlies maken als niet alles verkocht kan worden of retour wordt gestuurd door de koper?
Klopt, gelukkig is dat op dit moment nog niet gebeurt, maar ik omdat het voor mij een hobby is was ik al bereid verlies te lijden.
Excuse me, but do you suck ballz?
  woensdag 6 februari 2019 @ 21:45:49 #10
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_184864973
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 08:44 schreef RGS18 het volgende:

[..]

Ongeveer een paar honderd per maand. Alleen geen van die omzet is winst omdat ik non-profit ben (ik verkoop alles tegen kostprijs).
Maar, je zult nog steeds BTW over je inkoop moeten berekenen en die kun je niet terugkrijgen zonder BTW nummer.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_184869577
quote:
3s.gif Op woensdag 6 februari 2019 21:45 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Maar, je zult nog steeds BTW over je inkoop moeten berekenen betalen en die kun je niet terugkrijgen zonder BTW nummer.
Dat is zo, maar dat maakt een KvK-inschrijving niet verplicht. Een BTW-nummer is hiervoor voldoende.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184871000
En wat als ik geen BTW terug zou willen? Moet ik dan nog een BTW nummer regelen?
Excuse me, but do you suck ballz?
pi_184871433
Ja en dat krijg je allemaal bij inschrijving.

Tip: geef niet je eigen nummer aan de kvk bij je inschrijving, maar gewoon 06-1234567, want ze verkopen de gegevens en je gaat telefonisch gestalkt worden door oplichters.
  donderdag 7 februari 2019 @ 10:52:35 #14
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184871510
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:47 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
Ja en dat krijg je allemaal bij inschrijving.
Welnee. Als jij een schilderijtje maakt voor de buurvrouw, en zij geeft jou daar ¤5 voor omdat dat is wat jij voor een schildersdoek+acrylverf hebt betaald bij de Action, dan heb je ook geen BTW nummer nodig. Zo te lezen is de webwinkel van TS een beetje hetzelfde idee.

TS moet op zijn site duidelijk maken dat het een hobby projectje is en alleen vergoeding van materiaalkosten vraagt. TS mag zich niet voordoen als bedrijf, mag geen reclame maken en mag niet als doel hebben om winst te maken, ook niet op termijn.
Gebeurt dat wel, dan moet TS zich inschrijven bij de KVK.

@TS, waarom ga je niet gewoon via Marktplaats of Etsy verkopen?
KuikenGuppy
pi_184871588
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:52 schreef Burdie het volgende:

[..]

Welnee. Als jij een schilderijtje maakt voor de buurvrouw, en zij geeft jou daar ¤5 voor omdat dat is wat jij voor een schildersdoek+acrylverf hebt betaald bij de Action, dan heb je ook geen BTW nummer nodig. Zo te lezen is de webwinkel van TS een beetje hetzelfde idee.

TS moet op zijn site duidelijk maken dat het een hobby projectje is en alleen vergoeding van materiaalkosten vraagt. TS mag zich niet voordoen als bedrijf, mag geen reclame maken en mag niet als doel hebben om winst te maken, ook niet op termijn.
Gebeurt dat wel, dan moet TS zich inschrijven bij de KVK.

@TS, waarom ga je niet gewoon via Marktplaats of Etsy verkopen?
Je hebt wel een btw nummer nodig als je btw terug wil. Maar ik zie nu dat ik het verkeerd heb gelezen; hij wil geen btw terug. Ok, dan niet.
pi_184871717
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:52 schreef Burdie het volgende:

[..]

Welnee. Als jij een schilderijtje maakt voor de buurvrouw, en zij geeft jou daar ¤5 voor omdat dat is wat jij voor een schildersdoek+acrylverf hebt betaald bij de Action, dan heb je ook geen BTW nummer nodig. Zo te lezen is de webwinkel van TS een beetje hetzelfde idee.

TS moet op zijn site duidelijk maken dat het een hobby projectje is en alleen vergoeding van materiaalkosten vraagt. TS mag zich niet voordoen als bedrijf, mag geen reclame maken en mag niet als doel hebben om winst te maken, ook niet op termijn.
Gebeurt dat wel, dan moet TS zich inschrijven bij de KVK.

@TS, waarom ga je niet gewoon via Marktplaats of Etsy verkopen?
Ik verkoop ook via Marktplaats. Maar ik wil mijn eigen website om mijn naam op te bouwen in de hobby. Ik wil iets dat gewoon helemaal van mij is.
Excuse me, but do you suck ballz?
pi_184873075
Ik wil gewoon zeker weten dat ik kan verkopen zonder KvK, aangezien meerdere mensen tegen mij zeggen dat van de "NWA" een KvK verplicht is.
Excuse me, but do you suck ballz?
pi_184873101
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 00:30 schreef RGS18 het volgende:
Oke, want mij is verteld dat een webshop zonder kvk illegaal is..
Persoonlijk zou ik sowieso nooit bij een webshop kopen welke niet ingeschreven staat. En zo denken veel mensen. Maar goed, heb zelf dan ook een webwinkel.
pi_184874133
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 12:20 schreef RGS18 het volgende:
Ik wil gewoon zeker weten dat ik kan verkopen zonder KvK, aangezien meerdere mensen tegen mij zeggen dat van de "NWA" een KvK verplicht is.
Lees anders even op https://www.kvk.nl/inschr(...)van-een-onderneming/. Er staat precies in wanneer je je wel en niet moet inschrijven.

Wie of wat is NWA?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 7 februari 2019 @ 13:21:43 #20
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184874159
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 13:20 schreef baskick het volgende:

[..]

Wie of wat is dat?
Dat is toch duidelijk? Een instantie die kvk's verplicht :P.
KuikenGuppy
pi_184874607
Ja bij Niggas With Attitudes is dat inderdaad verplicht oO/
Facts don't care about your feelings
pi_184884886
Ik bedoel de ACM
Excuse me, but do you suck ballz?
  vrijdag 8 februari 2019 @ 11:21:55 #23
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184893041
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 21:32 schreef RGS18 het volgende:
Ik bedoel de ACM
Als je met de ACM te maken hebt, ben je een bedrijf en moet je ingeschreven staan bij de kamer van koophandel.
KuikenGuppy
pi_184893084
Ik
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 11:21 schreef Burdie het volgende:

[..]

Als je met de ACM te maken hebt, ben je een bedrijf en moet je ingeschreven staan bij de kamer van koophandel.
Ik kan mijzelf geen bedrijf noemen. Gewoon een hobbyist die dingen tegen kostprijs op zijn website verkoopt... Alleen ik wordt gewaarschuwd voor de ACM omdat die boetes zouden uitdelen aan mensen die verkopen zonder KvK
Excuse me, but do you suck ballz?
  vrijdag 8 februari 2019 @ 13:46:45 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184894883
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 11:25 schreef RGS18 het volgende:
Ik

[..]

Ik kan mijzelf geen bedrijf noemen. Gewoon een hobbyist die dingen tegen kostprijs op zijn website verkoopt... Alleen ik wordt gewaarschuwd voor de ACM omdat die boetes zouden uitdelen aan mensen die verkopen zonder KvK
Zie post #14.
KuikenGuppy
pi_184899822
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 13:46 schreef Burdie het volgende:

[..]

Zie post #14.
Ik vraag me wel af hoe het dan met garantie en dat soort zooi zit. Hoef je daar allemaal niet aan te voldoen als hobbyist?
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 8 februari 2019 @ 18:28:42 #27
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184900331
Ik weet niet wat je verkoopt. Maar als je commercielen in de weg zit zou ik voorzichtiger zijn.

Verkoop je zelf gepunikte onderzetters dan zou ik me geen zorgen maken. Dan is ook voor iedereen de hobby duidelijk.
Tot nooit .......
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 8 februari 2019 @ 18:38:33 #28
408813 crew  trein2000
pi_184900496
Niet dat het heel relevant is, maar voor het begrip en de context wel handig. Om welke producten gaat het?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 8 februari 2019 @ 18:39:00 #29
408813 crew  trein2000
pi_184900505
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 17:58 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik vraag me wel af hoe het dan met garantie en dat soort zooi zit. Hoef je daar allemaal niet aan te voldoen als hobbyist?
Nee want geen consumentenkoop.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184900612
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 18:38 schreef trein2000 het volgende:
Niet dat het heel relevant is, maar voor het begrip en de context wel handig. Om welke producten gaat het?
Voornamelijk 3D geprinte producten.
Excuse me, but do you suck ballz?
pi_184903754
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 18:39 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Nee want geen consumentenkoop.
Maar je kan dan ook heel simpel mensen oplichten toch?
Facts don't care about your feelings
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 8 februari 2019 @ 21:08:47 #32
408813 crew  trein2000
pi_184903764
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 21:08 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Maar je kan dan ook heel simpel mensen oplichten toch?
Dat is strafbaar
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184903792
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 21:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat is strafbaar
Ik bedoel meer voorbeelden als hele lange levertijd, product is anders dan foto, product gaat snel kapot etc. Ze hebben dan geen poot om op te staan?
Facts don't care about your feelings
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 8 februari 2019 @ 21:10:37 #34
408813 crew  trein2000
pi_184903806
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 21:10 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik bedoel meer voorbeelden als hele lange levertijd, product is anders dan foto, product gaat snel kapot etc. Ze hebben dan geen poot om op te staan?
Non-conformiteit...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184904038
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 21:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Non-conformiteit...
Tja hoeveel heb je daaraan als het geen consumentenaankoop is... En dat is misschien als het product kapot gaat, maar er zijn nog zat voorbeelden te noemen. Stel iemand maakt geld over en TS zegt: oke je krijgt het product over 2 maanden want ik moet het nog maken. De klant hoeft het dan niet meer en zegt geef het geld maar terug, maar dat weiger je :P
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 8 februari 2019 @ 21:45:17 #36
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184904673
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 21:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Tja hoeveel heb je daaraan als het geen consumentenaankoop is... En dat is misschien als het product kapot gaat, maar er zijn nog zat voorbeelden te noemen. Stel iemand maakt geld over en TS zegt: oke je krijgt het product over 2 maanden want ik moet het nog maken. De klant hoeft het dan niet meer en zegt geef het geld maar terug, maar dat weiger je :P
Hoe is dat anders dan een Marktplaats aankoop?
KuikenGuppy
pi_184910726
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 21:45 schreef Burdie het volgende:

[..]

Hoe is dat anders dan een Marktplaats aankoop?
Dat is het eigenlijk :P En uit ervaring weet ik dat je daar, ondanks de wet, weinig kans van slagen hebt. Maar nu koop je iets wat lijkt op een webwinkel, dan verwachten veel mensen toch wel iets meer dan marktplaats taferelen...
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 9 februari 2019 @ 09:23:27 #38
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184910842
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 09:11 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is het eigenlijk :P En uit ervaring weet ik dat je daar, ondanks de wet, weinig kans van slagen hebt. Maar nu koop je iets wat lijkt op een webwinkel, dan verwachten veel mensen toch wel iets meer dan marktplaats taferelen...
Zo moeilijk is het toch niet?
Je kan problemen ook voorkomen en zorgen dat je geen klachten krijgt. Duidelijk maken wat je levert, dat je particulier bent EN dat je twee maanden levertijd hebt. Je kan ook gewoon garantie geven als je achter je product staat.

Mocht je dan toch een keer een klacht hebben betaal je de klant gewoon terug (of maakt een nieuwe). Vooral niet gaan roepen dat je niks terug hoeft te geven OMDAT je geen bedrijf bent.

Ik heb jaren lang op deze manier een particulier verkooppunt gedreven. Ik kan me geen klachten herinneren. Later ben ik doorgeroeid. Maar ook dan, met duidelijkheid en een beetje soepelheid voorkom je veel.
Tot nooit .......
pi_184919931
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 09:23 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Zo moeilijk is het toch niet?
Je kan problemen ook voorkomen en zorgen dat je geen klachten krijgt. Duidelijk maken wat je levert, dat je particulier bent EN dat je twee maanden levertijd hebt. Je kan ook gewoon garantie geven als je achter je product staat.
Het gaat me ook niet om de verkoper, maar om de koper. De consument is best beschermd en als jij een webwinkel hebt dan moet je aan veel eisen voldoen qua betaling, levering, verzending en after sales. Maar als hobbyist hoeft dat allemaal niet. Sterker nog, het lijkt me dat je niet eens je eigen adres of naam hoeft te vermelden op de site. Je kan dus mensen makkelijker oplichten....
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 9 februari 2019 @ 19:11:46 #40
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184921444
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:59 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Het gaat me ook niet om de verkoper, maar om de koper. De consument is best beschermd en als jij een webwinkel hebt dan moet je aan veel eisen voldoen qua betaling, levering, verzending en after sales. Maar als hobbyist hoeft dat allemaal niet. Sterker nog, het lijkt me dat je niet eens je eigen adres of naam hoeft te vermelden op de site. Je kan dus mensen makkelijker oplichten....
Ja maar dat kan via Marktplaats ook. En om wat voor bedragen gaat het nou helemaal, als het een hobby is? Als mensen niks willen bestellen bij een hobbyist, is dat toch ook prima?
KuikenGuppy
  maandag 11 februari 2019 @ 12:13:29 #41
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_184952748
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 11:25 schreef RGS18 het volgende:
Ik

[..]

Ik kan mijzelf geen bedrijf noemen. Gewoon een hobbyist die dingen tegen kostprijs op zijn website verkoopt... Alleen ik wordt gewaarschuwd voor de ACM omdat die boetes zouden uitdelen aan mensen die verkopen zonder KvK
Zodra jij duidelijk kunt aantonen dat het hobbymatig is, jij geen winst maakt en je niet profileert als bedrijf, kan dat gewoon.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')