abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185048772
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 16 februari 2019 @ 16:24:28 #277
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185048915
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 16:24 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dus hetzelfde welles-nietes-spelletje tussen christendom en islam dat je ook op de gewone discussiefora tegenkomt.
die vergelijking kan je maken.

het verwijt vanuit christelijke hoek (hij komt zelf uit een christelijke kroost) dat de islam geweld toepast, wat mohammed een fake profeet maakt vindt van klaveren opmerkelijk. omdat de bijbel vol zit van toepassing van geweld en zelfs met de vernietiging van hele volksstammen, wat we tegenwoordig genocide zouden bestempelen.

daarnaast geeft hij zoals in dit citaat aan dat de hedendaagse "vredelievende hippie" frame van jezus simpelweg niet klopt.

wat hij in het boek beschrijft is vooral zijn persoonlijke proces van overtuigd christen dat een helder beeld heeft mbt de islam naar iemand die twijfelt aan zijn standpunten wanneer hij zich verdiept in de materie naar uiteindelijk iemand die ervan overtuigd raakt dat mohammed wel degelijk een profeet is in de bijbels traditie, wat hem dus feitelijk een moslim maakt. immers een moslim is iemand die gelooft in de eenheid van god en de profeetschap van mohammed.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_185048962
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 16:24 schreef Iblardi het volgende:

Zegt of doet de één iets verkeerd, dan moet het niet letterlijk worden opgevat. Zegt of doet de ander iets verkeerd, dan is de bron een vervalsing. Enzovoorts.
mbt de bezwaren richting de koran en overleveringen van de profeet plaatst hij ze in een specifieke context waardoor de materie een andere dimensie betekenis krijgt.

en aan het begin van het boek beschrijft hij vooral de punten binnen het christendom waar hij nooit vrede mee had. zoals wat in het artikel hierboven ook weordt benoemd dat zelfs luther zijn twijfels aangeeft over de autenticiteit van de bijbel, maar hij beshcrijft ook bv. zijn problemen met de drie eenheid, de erfzonde, het bloedoffer van jezus dat noodzakelijk was om uiteindelijk vergiffenis te krijgen
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 16 februari 2019 @ 16:49:09 #280
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185049085
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 16:35 schreef Slayage het volgende:

[..]

die vergelijking kan je maken.

het verwijt vanuit christelijke hoek (hij komt zelf uit een christelijke kroost) dat de islam geweld toepast, wat mohammed een fake profeet maakt vindt van klaveren opmerkelijk. omdat de bijbel vol zit van toepassing van geweld en zelfs met de vernietiging van hele volksstammen, wat we tegenwoordig genocide zouden bestempelen.

daarnaast geeft hij zoals in dit citaat aan dat de hedendaagse "vredelievende hippie" frame van jezus simpelweg niet klopt.
Vreemd. Als "overtuigd christen" stond hij volgens mij ook achter die ideeën, en hij zal toch ook zijn bijbel weleens gelezen hebben. Of misschien laat hij zich over het algemeen erg gemakkelijk overtuigen, dat zou ook kunnen.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 17:05:27 #281
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185049337
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 16:40 schreef Slayage het volgende:

[..]
zoals wat in het artikel hierboven ook weordt benoemd dat zelfs luther zijn twijfels aangeeft over de autenticiteit van de bijbel,
Dat lijkt me gezond. De daaropvolgende actie, het wonderverhaal van een onfeilbare, door God geïnspireerde bijbel inruilen voor het wonderverhaal van een onfeilbare, door een engel gedicteerde koran, is dan weer iets wat ik moeilijker te volgen vind.
pi_185051695
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 16:49 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Vreemd. Als "overtuigd christen" stond hij volgens mij ook achter die ideeën, en hij zal toch ook zijn bijbel weleens gelezen hebben. Of misschien laat hij zich over het algemeen erg gemakkelijk overtuigen, dat zou ook kunnen.
Dat lijkt me wel als als je godsdienstwetenschappen studeert :D

Hij is zoals hij zelf beschrijft jaren bezig geweest met de overstap naar de islam. Dus dat hij zich makkelijk heeft laten overtuigen klopt iig niet.
-Rabia Al-Basri
pi_185051768
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 17:05 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat lijkt me gezond. De daaropvolgende actie, het wonderverhaal van een onfeilbare, door God geïnspireerde bijbel inruilen voor het wonderverhaal van een onfeilbare, door een engel gedicteerde koran, is dan weer iets wat ik moeilijker te volgen vind.
Hij is een klassieke godzoeker. Hoe hij get in zijn boek beschrijft is het resultaat van zijn zoektocht eigenlijk niet zo verrassend.
-Rabia Al-Basri
pi_185058413
Zag hem vandaag nog in Almere lopen.
  zondag 17 februari 2019 @ 08:24:40 #285
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185059681
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 19:31 schreef Slayage het volgende:

[..]

Hij is een klassieke godzoeker. Hoe hij get in zijn boek beschrijft is het resultaat van zijn zoektocht eigenlijk niet zo verrassend.
Toch vind ik het merkwaardig dat hij dan uitgerekend naar de islam overstapt en ook maar meteen de argumenten van de vroegere tegenpartij overneemt. Van iemand die godsdienstwetenschappen heeft gestudeerd zou je een kritischer houding ten opzichte van beide tradities mogen verwachten, ook al ten tijde van zijn PPV'er-schap trouwens. Ik had het beter begrepen als hij openlijk "ietsist" was geworden, of zich wellicht bij een recente vreedzame stroming als de Baha'i-beweging had aangesloten, die Jezus ook erkent, veel minder ambigu is ten opzichte van gelijkwaardigheid van mensen en erkenning van andere religies, en geen bloederig paadje heeft schoon te vegen.
pi_185061342
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 08:24 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Toch vind ik het merkwaardig dat hij dan uitgerekend naar de islam overstapt en ook maar meteen de argumenten van de vroegere tegenpartij overneemt. Van iemand die godsdienstwetenschappen heeft gestudeerd zou je een kritischer houding ten opzichte van beide tradities mogen verwachten, ook al ten tijde van zijn PPV'er-schap trouwens. Ik had het beter begrepen als hij openlijk "ietsist" was geworden, of zich wellicht bij een recente vreedzame stroming als de Baha'i-beweging had aangesloten, die Jezus ook erkent, veel minder ambigu is ten opzichte van gelijkwaardigheid van mensen en erkenning van andere religies, en geen bloederig paadje heeft schoon te vegen.
Als ik onderstaande wiki pagina lees over de Bahai weet ik niet of van klaveren deze leer zou kwalificeren als uit de bijbelse traditie van profeetschap (hij geeft in in zijn boek heel duidelijk dat hij de bijbelse traditie als de persoon Jezus heel erg belangrijk vindt, iets wat hem ertoe bracht om schoorvoetend de islam te herwaarderen omdat de islam claimt uit dezelfde traditie voort te komen en de islam ook Jezus erkent als Messias) omdat ook de Buddha als Krishna erkennen als boodschappers van God en manifestaties van God. Hoewel de koran stelt dat alle volkoren ook gezanten gods hebben ontvangen en je daarom zou kunnen beargumenteren dat ze mogelijk wel een boodschapper waren, worden deze namen niet expliciet vermeld.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bahai
-Rabia Al-Basri
pi_185062868
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 17:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Juist wel, en daarom heeft hij geen hel nodig, want wat hij wil - de mensheid herstellen en redden - zal ook gebeuren.
Je bent nogal een eigenzinnige opvatting van het christendom. De hippie variant.
pi_185062921
Vrij opmerkelijke keuze. Het christendom heeft veel meer intelligente bagage en grote denkers, dan de islam.

Denkers als Augestinus heb je niet binnen de islam. Of althans, niet met zulke invloed.
  zondag 17 februari 2019 @ 13:21:10 #289
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_185063382
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 12:57 schreef theunderdog het volgende:
Vrij opmerkelijke keuze. Het christendom heeft veel meer intelligente bagage en grote denkers, dan de islam.

Denkers als Augestinus heb je niet binnen de islam. Of althans, niet met zulke invloed.
Overigens was Augustinus dan wel weer een Noordafrikaanse gastarbeider.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_185063626
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 13:21 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Overigens was Augustinus dan wel weer een Noordafrikaanse gastarbeider.
Wat maakt dat uit?
pi_185064245
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 12:57 schreef theunderdog het volgende:

Als je problemen hebt met de drie eenheid zoals Joram en erfzonde kom je niet bij Augustinus uit in je (of zijn) zoektocht naar de abrahamistische waarheid.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_185064279
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 17:05 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, en wijzen naar agressieve woorden van Jezus, en één enkele daad, is een beetje vreemd als je daarna de veel agressievere Mohamed als je profeet gaat zien.

Maar goed, Van Klaveren communiceert alleen naar de buitenwereld wat hij zelf wil. Ik ben wel benieuwd hoe emotioneel-stabiel hij werkelijk is. Want zijn gedrag laat niet bepaald logisch gedrag zien.
pi_185066696
quote:
1s.gif Op zondag 17 februari 2019 14:24 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Als je problemen hebt met de drie eenheid zoals Joram en erfzonde kom je niet bij Augustinus uit in je (of zijn) zoektocht naar de abrahamistische waarheid.
Want hij denkt dat islam geen logische inconsistenties heeft?
pi_185066801
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 16:56 schreef theunderdog het volgende:
Want hij denkt dat islam geen logische inconsistenties heeft?
Dat zegt hij niet. Hij kan de drie-eenheid en de erfzonde (al langer) niet rijmen met zijn godsbeeld. Dat noemt hij expliciet in verschillende rapportages die langskwamen.

Jij kwam met het argument "waarom hij zich bijv niet tot Augustinus wendt, zo'n grote denker". Simpel, omdat hij zich niet kan verenigen met de drie-eenheid en erfzonde. Dus kan je Augustinus en gehele christendom schrappen. Zijn toch echt kerndogma's namelijk.
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_185066874
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 17:03 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Dat zegt hij niet. Hij kan de drie-eenheid en de erfzonde (al langer) niet rijmen met zijn godsbeeld. Dat noemt hij expliciet in verschillende rapportages die langskwamen.

Jij kwam met het argument "waarom hij zich bijv niet tot Augustinus wendt, zo'n grote denker". Simpel, omdat hij zich niet kan verenigen met de drie-eenheid en erfzonde. Dus kan je Augustinus en gehele christendom schrappen. Zijn toch echt kerndogma's namelijk.
Dat is enkel een reden om van het christendom af te stappen. Niet om je tot de islam te bekeren.

Ik heb alle interviews met hem gelezen, maar hij geeft nergens echt aan wat hem nu zo aanspreekt aan de islam. Het blijft bij vaag geneuzel over de 'echte bronnen'...
pi_185066959
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 17:07 schreef theunderdog het volgende:
Dat is enkel een reden om van het christendom af te stappen. Niet om je tot de islam te bekeren.
Hij gaf volgens mij aan dat hij het "binnen de Abrahamistische godsdiensten wilde houden". En dat het jodendom (ondanks dat hij eerst of eerdere interesse had) het niet was omdat ze niets van Jezus vinden. Die wilde hij niet weglaten. Dan blijft er eentje over als je met name een probleem hebt met de drie-eenheid en erfzonde, en die Jezus behoud maar geen godheid toedicht.

quote:
Ik heb alle interviews met hem gelezen, maar hij geeft nergens echt aan wat hem nu zo aanspreekt aan de islam. Het blijft bij vaag geneuzel over de 'echte bronnen'...
Volgens mij geen een drie-eenheid, geen erfzonde, Mohammed vergeleek hij eerder met Mozes andere oud-testamentische profeten die ook geweld gebruikte "omdat ze een gemeenschap moesten stichten en verdedigen". Dat is wat ik gelezen heb van Joram. De kritiek dat hij Mo de gewelddadige verkiest boven vredelievende Jezus van het nieuwe testament pareert hij met "er zijn ook in de Bijbel oud-testamentische profeten die geweld moesten gebruiken zoals Mozes en anderen en dus is het een verkeerde vergelijking".
pi_185067004
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 17:11 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Hij gaf volgens mij aan dat hij het "binnen de Abrahamistische godsdiensten wilde houden". En dat het jodendom (ondanks dat hij eerst of eerdere interesse had) het niet was omdat ze niets van Jezus vinden. Die wilde hij niet weglaten. Dan blijft er eentje over als je met name een probleem hebt met de drie-eenheid en erfzonde, en die Jezus behoud maar geen godheid toedicht.

[..]

Volgens mij geen een drie-eenheid, geen erfzonde, Mohammed vergeleek hij eerder met Mozes andere oud-testamentische profeten die ook geweld gebruikte "omdat ze een gemeenschap moesten stichten en verdedigen". Dat is wat ik gelezen heb van Joram. De kritiek dat hij Mo de gewelddadige verkiest boven vredelievende Jezus van het nieuwe testament pareert hij met "er zijn ook in de Bijbel oud-testamentische profeten die geweld moesten gebruiken zoals Mozes en anderen en dus is het een verkeerde vergelijking".
Dus als je de drie-eenheid, erfzonde (wat ook niet in alle christelijke stromingen zo is) afwijst dan kom je automatisch bij de islam terecht?
pi_185067042
Hij/zij die zonder schuld is werpe de eerste steen!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2019 17:15:18 ]
pi_185067058
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2019 17:13 schreef theunderdog het volgende:

Dus als je de drie-eenheid, erfzonde (wat ook niet in alle christelijke stromingen zo is) afwijst dan kom je automatisch bij de islam terecht?
+ Jezus wil behouden. Ja. Zeker als je je aangetrokken voelt tot de Abrahamistische godsdiensten. Zo moeilijk toch niet?
pi_185067204
Joram kiest voor Jezus, daarom is hij een moslim geworden.

Als Jezus in zijn jellaba door Amsterdam Nieuw-West gaat lopen dan denken de meesten dat hij een Marokkaan is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')