abonnement Unibet Coolblue
  maandag 8 april 2019 @ 17:56:52 #76
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_186105114
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 17:38 schreef borealist het volgende:

[..]

Een zeer vroom antwoord, maar in de praktijk is de wetenschap er voornamelijk om machthebbers de macht te laten behouden.
Ik zie geen verschil, macht is per definitie (nodig) om de eigen soort te laten voortbestaan.

quote:
Als je hier goed over nadenkt zul je zien dat mijn antwoord jouw antwoord omvat, maar ook verduidelijkt waarom jouw antwoord niet altijd het juiste antwoord is.
Ik ben je kwijt....... tenzij je bedoeld dat "geloof cq. religie" nodig is om een zooi anders opstandigen (in) zichzelf te laten bevredigen en te laten voortbestaan. Wanneer je geloof reduceert tot noodzakelijk vermaak, volg ik je (uitstekend). Dat je dan "iets" tot God benoemt, kan ik zelfs huldigen.

quote:
Het christendom is zodoende wetenschappelijker dan de wetenschap omdat het stelt dat de absolute waarheid het hoogste goed is.
Vertel maar waar "het geloof" zichzelf ter discussie kan stellen of zelfs haar eigen "theorie" zal kunnen, willen, mogen verwerpen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 8 april 2019 @ 17:59:18 #77
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_186105168
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 17:54 schreef Iblardi het volgende:
Wat is waarheid, zei Pilatus. Aan de ene kant heb je de wereld van een tastbaar universum en aan de andere kant de belevingswereld van de mens die zijn eigen morele en spirituele "waarheden" creëert. De wetenschap onderzoekt het eerste type "waarheid", terwijl de "waarheid" van het christendom meer in de sfeer van dat tweede ligt.
Jezus stelt duidelijk dat hij zowel over het natuurlijke als het bovennatuurlijke spreekt. Door het natuurlijke te doorgronden krijgt een christen inzicht in het bovennatuurlijke, hetgeen slechts een belofte is dat het kwade zal zegevieren over het goede.

Vandaar dat links ook een bloedhekel aan het christendom heeft.
  maandag 8 april 2019 @ 18:09:48 #78
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186105381
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 17:59 schreef borealist het volgende:

[..]

Jezus stelt duidelijk dat hij zowel over het natuurlijke als het bovennatuurlijke spreekt. Door het natuurlijke te doorgronden krijgt een christen inzicht in het bovennatuurlijke, hetgeen slechts een belofte is dat het kwade zal zegevieren over het goede.

Vandaar dat links ook een bloedhekel aan het christendom heeft.
Ik vind dat toch lastig te plaatsen. Wat is eigenlijk je visie op de historische delen van het Oude Testament, met name het scheppings- en zonvloedverhaal in Genesis? Zie je die als verslagen van gebeurtenissen die werkelijk hebben plaatsgevonden? Dat botst namelijk flink met wetenschappelijke inzichten.
pi_186105454
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 13:58 schreef borealist het volgende:

[..]

Vertel mij de zin van het leven, en vervolgens de zin van de wetenschap? En svp op een objectief kwantificeerbare manier.
Met welk doel? De wetenschappelijke methode draait niet om de zoektocht naar de zin van het leven.

quote:
Het christendom stelt duidelijk dat de waarheid gezocht moet worden, zodoende is het een pro-wetenschappelijke religie, terwijl de meeste religies dogmatisch zijn. De reden dat het moderne christendom dogmatisch is is omdat intelligente mensen massaal het christendom verlaten hebben, en dat is ook goed te zien als je naar de moderne wetenschap kijkt, hetgeen in veel gevallen geen wetenschap meer te noemen is.
Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen.
  maandag 8 april 2019 @ 18:15:02 #80
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_186105471
quote:
16s.gif Op maandag 8 april 2019 17:56 schreef Vallon het volgende:
Ik zie geen verschil, macht is per definitie (nodig) om de eigen soort te laten voortbestaan.
Macht staat niet altijd ter beschikking aan het voortbestaan van de eigen soort. Zodoende is macht in strijd met de waarheid.

Dit is dan ook een bovennatuurlijk gegeven van het christendom, dat Jezus stelt dat een ieder dood is en God hem zond om de mensheid te redden. En ja, zelf nadenken wat hij daar mee bedoelt, niet aan dominee Gremdaat vragen.

quote:
16s.gif Op maandag 8 april 2019 17:56 schreef Vallon het volgende:
Ik ben je kwijt.......
De wetenschap staat in dienst van de macht. De macht staat niet in dienst van de soort maar in dienst van zichzelf. Zodoende dient de wetenschap niet het voortbestaan van de soort.

quote:
16s.gif Op maandag 8 april 2019 17:56 schreef Vallon het volgende:
Vertel maar waar "het geloof" zichzelf ter discussie kan stellen of zelfs haar eigen "theorie" zal kunnen, willen, mogen verwerpen.
Het Nieuwe Testament is zelf bevattend. Jezus stelt dat het goede won van het kwade, dus hij werd door God gezonden om dat te voorkomen. Zijn woord, het Nieuwe Testament, is de sleutel voor een enkeling om de eeuwige dood te voorkomen.
pi_186105483
quote:
De Sokal affaire maakt je bewering nog geen feit.
pi_186105557
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 17:38 schreef borealist het volgende:

Het christendom is zodoende wetenschappelijker dan de wetenschap omdat het stelt dat de absolute waarheid het hoogste goed is.
Als je denkt dat "stellen dat de absolute waarheid het hoogste goed is" een maat is voor wetenschappelijkheid dan heb je vrij weinig van wetenschap begrepen.
  maandag 8 april 2019 @ 18:43:29 #83
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_186105971
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 18:15 schreef borealist het volgende:

[..]

Macht staat niet altijd ter beschikking aan het voortbestaan van de eigen soort. Zodoende is macht in strijd met de waarheid.

Dit is dan ook een bovennatuurlijk gegeven van het christendom, dat Jezus stelt dat een ieder dood is en God hem zond om de mensheid te redden. En ja, zelf nadenken wat hij daar mee bedoelt, niet aan dominee Gremdaat vragen.
[..]

De wetenschap staat in dienst van de macht. De macht staat niet in dienst van de soort maar in dienst van zichzelf. Zodoende dient de wetenschap niet het voortbestaan van de soort.
[..]

Het Nieuwe Testament is zelf bevattend. Jezus stelt dat het goede won van het kwade, dus hij werd door God gezonden om dat te voorkomen. Zijn woord, het Nieuwe Testament, is de sleutel voor een enkeling om de eeuwige dood te voorkomen.
Succes met je prediking. Ik trek dat zelfbevlekkingsgedoe niet.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 8 april 2019 @ 19:16:26 #84
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_186106510
quote:
15s.gif Op maandag 8 april 2019 18:43 schreef Vallon het volgende:
Succes met je prediking. Ik trek dat zelfbevlekkingsgedoe niet.
De zelfbevlekking is met grote zekerheid onzin en voor de huidige discussie compleet irrelevant. Je begaat zodoende een intellectuele zonde, je vindt een slap excuus om niet zelf te hoeve nadenken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')