abonnement Unibet Coolblue
pi_184693612
Met alle experts hier moet iemand het toch weten.....

In mijn garage komt een groepenkast, voornamelijk ten behoeve van een laadpaal voor elektrische auto. Gebruiken de gelegenheid gelijk om een paar groepen aan te leggen en de buitenverlichting netjes te schakelen op een tijdklok.

Alles in de garage zal opbouw worden in grijze slagvaste buis. Hieronder een simpele weergave van de wand waarop de groepenkast komt, maar er bovenuit de verschillende groepen.

Nu zijn er echter twee situaties waar de buizen elkaar moeten kruisen op de wand, zie aangegeven in rood. Hoe kan ik dit nu het mooiste aanleggen? Het is helaas echt niet te voorkomen.

Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
  Moderator dinsdag 29 januari 2019 @ 15:59:07 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184694404
Word de installatie uitgevoerd in grijze slagvaste buis met daarin ymvk kabel? Dan kun je kruisen door alleen de kabel over de kruising te laten lopen zonder buis.

Wordt het uitgevoerd in gewoon installatie draad in buis dan zul je buizen moeten buigen en verzetjes moeten buigen met behulp van een buigveer.
pi_184694622
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 15:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Word de installatie uitgevoerd in grijze slagvaste buis met daarin ymvk kabel? Dan kun je kruisen door alleen de kabel over de kruising te laten lopen zonder buis.

Wordt het uitgevoerd in gewoon installatie draad in buis dan zul je buizen moeten buigen en verzetjes moeten buigen met behulp van een buigveer.
super goed idee! Ik doe alles met ymvk kabel dus dat komt goed. Zodra eea klaar is komt er foto in jouw meterkast topic
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_184696842
Is je 5 x 2,5mm² voeding met 25 A niet een beetje te zwaar belast?
pi_184697250
Probeer toch zo veel mogelijk kruisingen te vermijden. Als je het spul van te voren uittekent en er even goed bij nadenkt moet dat prima kunnen.

Zo bijvoorbeeld:


Je hebt nog vrije ruimte in de kast. Als je daar een railklem zet mag je lassen in de kast (zal moeten voor de schakeldraad?). Fase / nul / aarde kun je waarschijnlijk gewoon dubbel aansluiten.
pi_184698642
Ik zou die 5x2,5 binnenkomend in ieder geval upgraden naar minimaal 4mm2
pi_184700360
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 19:44 schreef Makrolon het volgende:
Ik zou die 5x2,5 binnenkomend in ieder geval upgraden naar minimaal 4mm2
Je moet die kabel zelfs aanleggen met minstens 4mm2.

En als je dan toch bezig bent, kun je meteen kijken wat de hoofdaansluiting is. Iets met selectief....
pi_184701518
Hoe sluit je de meterkast in de garage aan op de hoofdaansluiting? Mag je wel direct op de 3x25A aansluiten?
pi_184710049
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 18:13 schreef exlurker het volgende:
Is je 5 x 2,5mm² voeding met 25 A niet een beetje te zwaar belast?
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 19:44 schreef Makrolon het volgende:
Ik zou die 5x2,5 binnenkomend in ieder geval upgraden naar minimaal 4mm2
Sorry verkeerd getekend. Natuurlijk is dit een 5x4mm kabel gezien het vermogen.
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_184710070
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 18:36 schreef XanderH het volgende:
Probeer toch zo veel mogelijk kruisingen te vermijden. Als je het spul van te voren uittekent en er even goed bij nadenkt moet dat prima kunnen.

Zo bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]

Je hebt nog vrije ruimte in de kast. Als je daar een railklem zet mag je lassen in de kast (zal moeten voor de schakeldraad?). Fase / nul / aarde kun je waarschijnlijk gewoon dubbel aansluiten.
Dit is de uitdaging, het type kast heeft maar plek voor één set railklemmen en die heb ik al nodig voor F1, F2, F3 en Nul om de verdelen over de krachtgroep en de eindgroepen.
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_184710143
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:25 schreef jasperve het volgende:
Hoe sluit je de meterkast in de garage aan op de hoofdaansluiting? Mag je wel direct op de 3x25A aansluiten?
Dit is toch geen probleem:

- 3x35a hoofdaansluiting
- de kabel van de hoofdgroepenkast naar de groepenkast in de garage wordt beveiligt met een 25a Alamat en daarmee selectief tov hoofdaansluiting
- de eindgroepen (krachtgroep en 3 1-fase groepen) zijn allemaal 16a, en daarmee selectief tov de beveiliging in de hoofdgroepenkast

Of gaan we ergens mis?
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_184710366
Mss voor de duidelijkheid, dit is de toekomstige hoofdgroepenkast

Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
  Moderator woensdag 30 januari 2019 @ 14:40:16 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184711537
Wat is de lengte van de kabel van de grootte verdeelkast naar de verdeler in de schuur ? :)
pi_184711949
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 14:40 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat is de lengte van de kabel van de grootte verdeelkast naar de verdeler in de schuur ? :)
9 meter
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
  Moderator woensdag 30 januari 2019 @ 18:03:37 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184715246
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 15:03 schreef bouwkloon het volgende:

[..]

9 meter
Zou hem zeker uitvoeren in YMvk 5 x 4mm² (L1, L2, L3, N + PE) je hangt er toch alweer een groep of vier achter (al specificeer je niet wat je waar op aansluit). Met een 5 x 2,5mm² ga je dat echt niet redden. Dat is te dun, het spanningsverlies is dan te hoog.

pi_184716038
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 13:18 schreef bouwkloon het volgende:

[..]

Dit is toch geen probleem:

- 3x35a hoofdaansluiting
- de kabel van de hoofdgroepenkast naar de groepenkast in de garage wordt beveiligt met een 25a Alamat en daarmee selectief tov hoofdaansluiting
- de eindgroepen (krachtgroep en 3 1-fase groepen) zijn allemaal 16a, en daarmee selectief tov de beveiliging in de hoofdgroepenkast

Of gaan we ergens mis?
Weet je wel zeker dat je 3x35a hebt? Dat is een hoger vastrecht tarief namelijk.
pi_184716148
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 18:03 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zou hem zeker uitvoeren in YMvk 5 x 4mm² (L1, L2, L3, N + PE) je hangt er toch alweer een groep of vier achter (al specificeer je niet wat je waar op aansluit). Met een 5 x 2,5mm² ga je dat echt niet redden. Dat is te dun, het spanningsverlies is dan te hoog.

[ afbeelding ]
Nou opzich kan het wel? Wil niet zeggen dat als je het toch aan gaat leggen dat het slimmer is om 5x4mm2 aan te leggen.
Do what you love, love what you do!
  woensdag 30 januari 2019 @ 20:28:20 #18
211039 Noodels
None of this
pi_184718120
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 19:08 schreef kree het volgende:

[..]

Nou opzich kan het wel? Wil niet zeggen dat als je het toch aan gaat leggen dat het slimmer is om 5x4mm2 aan te leggen.
Kan wel.... maar nee 25A mag nooit over 2,5mm2, hooguit 20A onder bepaalde omstandigheden.
pi_184718343
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:28 schreef Noodels het volgende:

[..]

Kan wel.... maar nee 25A mag nooit over 2,5mm2, hooguit 20A onder bepaalde omstandigheden.
Volgens mij mag het wel
https://www.xj3.nl/dokuwi(...)stemperatuur_van_30c
https://www.bouwplaats-in(...)n-krachtstroomkabels

Mits YMVK kabel trouwens :)

Maar eens ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen

[ Bericht 10% gewijzigd door kree op 30-01-2019 20:41:21 ]
Do what you love, love what you do!
  woensdag 30 januari 2019 @ 20:46:52 #20
211039 Noodels
None of this
pi_184718667
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:36 schreef kree het volgende:

[..]

Volgens mij mag het wel
https://www.xj3.nl/dokuwi(...)stemperatuur_van_30c
https://www.bouwplaats-in(...)n-krachtstroomkabels

Mits YMVK kabel trouwens :)

Maar eens ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen
Je 2e link gaat over krachtstroomkabels, en ik neem aan dat dat verplaatsbare kabels zijn voor tijdelijk gebruik.

Je 1e link (zekering 20A, wat ik dus zei) spreekt de eerste tegen.... mits “enkele aders vrij in lucht verlegd met tussenruimte > doorsnede”

Niet snel je post aanpassen en de linkjes omdraaien :)
  Moderator woensdag 30 januari 2019 @ 21:18:42 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184719652
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:36 schreef kree het volgende:

[..]

Volgens mij mag het wel
https://www.xj3.nl/dokuwi(...)stemperatuur_van_30c
https://www.bouwplaats-in(...)n-krachtstroomkabels

Mits YMVK kabel trouwens :)

Maar eens ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen
Je tweede link gaat over kracht stroom kabels. Dat zijn tijdelijke voorzieningen op de bouw.

En in mijn berekening heb ik rekening gehouden met de installatie methode die hij gaat gebruiken. Meeraderige kabel in buis op de wand :)

TS moet zeker 4mm² kabel gebruiken.
pi_184722449
Jongens lees nou even, te heeft al lang gezegd dat t een foutje was en er een 5x4 in komt ;)
pi_184725403
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 18:03 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zou hem zeker uitvoeren in YMvk 5 x 4mm² (L1, L2, L3, N + PE) je hangt er toch alweer een groep of vier achter (al specificeer je niet wat je waar op aansluit). Met een 5 x 2,5mm² ga je dat echt niet redden. Dat is te dun, het spanningsverlies is dan te hoog.

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 19:08 schreef kree het volgende:

[..]

Nou opzich kan het wel? Wil niet zeggen dat als je het toch aan gaat leggen dat het slimmer is om 5x4mm2 aan te leggen.
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:28 schreef Noodels het volgende:

[..]

Kan wel.... maar nee 25A mag nooit over 2,5mm2, hooguit 20A onder bepaalde omstandigheden.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:36 schreef kree het volgende:

[..]

Volgens mij mag het wel
https://www.xj3.nl/dokuwi(...)stemperatuur_van_30c
https://www.bouwplaats-in(...)n-krachtstroomkabels

Mits YMVK kabel trouwens :)

Maar eens ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:46 schreef Noodels het volgende:

[..]

Je 2e link gaat over krachtstroomkabels, en ik neem aan dat dat verplaatsbare kabels zijn voor tijdelijk gebruik.

Je 1e link (zekering 20A, wat ik dus zei) spreekt de eerste tegen.... mits “enkele aders vrij in lucht verlegd met tussenruimte > doorsnede”

Niet snel je post aanpassen en de linkjes omdraaien :)
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 21:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je tweede link gaat over kracht stroom kabels. Dat zijn tijdelijke voorzieningen op de bouw.

En in mijn berekening heb ik rekening gehouden met de installatie methode die hij gaat gebruiken. Meeraderige kabel in buis op de wand :)

TS moet zeker 4mm² kabel gebruiken.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 23:05 schreef Makrolon het volgende:
Jongens lees nou even, te heeft al lang gezegd dat t een foutje was en er een 5x4 in komt ;)

Geen zorgen, het is een 5x4mm kabel
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_184725462
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 19:02 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Weet je wel zeker dat je 3x35a hebt? Dat is een hoger vastrecht tarief namelijk.
Zeker. Achter die groepenkast in de garage komt een 11kw laadpaal vor electrische auto, en aangezien die juist vaak moet opladen als we ook andere dingen in huis doen, is het wel heel dun met 3x25A. Kan je in theorie niet de oven aanzetten en koffie maken als de auto staat te laden....

Overigens ging ik in overleg met het bedrijf die die laadpaal komen plaatsen, en die gaven aan dat 3x25 prima kon in deze opstelling, ze zouden de kabel dan in de hoofdmeterkast beveiligen met 20A automaat en dan in de garage de 16A kracht en eindgroepen plaatsen. Dat voldoet volgens mij niet aan de regel 'x1.6' voor selectiviteit, maar dit was volgens hun een veelgebruikte opzet omdat veel mensen het wel op 3x25A willen proberen.
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_184725484
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 18:03 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zou hem zeker uitvoeren in YMvk 5 x 4mm² (L1, L2, L3, N + PE) je hangt er toch alweer een groep of vier achter (al specificeer je niet wat je waar op aansluit). Met een 5 x 2,5mm² ga je dat echt niet redden. Dat is te dun, het spanningsverlies is dan te hoog.

[ afbeelding ]
Er komt achter:

1 krachtgroep ten behoeve van laadpaal

1 eindgroep ten behoeve van verlichting (binnen en tuinverlichting mbv klok)

1 eindgroep voor stopcontacten werkbank

1 eindgroep met stopcontact voor electrische garage kachel
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_184739467
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 08:30 schreef bouwkloon het volgende:

[..]

Zeker. Achter die groepenkast in de garage komt een 11kw laadpaal vor electrische auto, en aangezien die juist vaak moet opladen als we ook andere dingen in huis doen, is het wel heel dun met 3x25A. Kan je in theorie niet de oven aanzetten en koffie maken als de auto staat te laden....

Overigens ging ik in overleg met het bedrijf die die laadpaal komen plaatsen, en die gaven aan dat 3x25 prima kon in deze opstelling, ze zouden de kabel dan in de hoofdmeterkast beveiligen met 20A automaat en dan in de garage de 16A kracht en eindgroepen plaatsen. Dat voldoet volgens mij niet aan de regel 'x1.6' voor selectiviteit, maar dit was volgens hun een veelgebruikte opzet omdat veel mensen het wel op 3x25A willen proberen.
Welk bedrijf komt de laadpaal plaatsen? Mag ook in pb. Misschien kom ik wel namelijk :9

En inderdaad, ik plaats wekelijks 11kw laadpalen achter 3x25. De meeste particulieren willen geen hoger vastrecht betalen om de auto sneller te kunnen laden.
pi_184746770
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 21:17 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Welk bedrijf komt de laadpaal plaatsen? Mag ook in pb. Misschien kom ik wel namelijk :9

En inderdaad, ik plaats wekelijks 11kw laadpalen achter 3x25. De meeste particulieren willen geen hoger vastrecht betalen om de auto sneller te kunnen laden.
PB gestuurd
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_184940688
Nou het is allemaal gelukt, alleen was helaas de 16A Alamat nog niet binnen voor de verdeler in de schuur, dus nog even een gat in de kast. En aan de linkerkant naast dat relais nog even netjes een afdekplaatje maken natuurlijk.





Ook gelijk een ouwe TL bak eruit gegooit en wat LED buizen opgehangen. Lekker licht nu.



Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_184961322
Netjes! Kan je alleen nog niet laden dus? :9 welke auto heb je?
pi_184962581
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 20:47 schreef Makrolon het volgende:
Netjes! Kan je alleen nog niet laden dus? :9 welke auto heb je?
nee nog even geduld. Vandaag is Stedin de aansluiting komen verzwaren en volgende week komen ze die paal plaatsen. Nu hopen dat de TU deze week wel het juiste in het kratje doet zodat ik het kan afmaken.
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
  Moderator dinsdag 12 februari 2019 @ 08:48:17 #31
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184968176
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 20:47 schreef Makrolon het volgende:
Netjes! Kan je alleen nog niet laden dus? :9 welke auto heb je?
Ben ik dan de enige die het niet zo heel strak vind ? Of is het meer een beroepsdeformatie ? :+

- Buis zadels boven de kast die naast elkaar zitten, zijn niet op dezelfde hoogte gemonteerd.
- Buizen boven de kast zijn niet van dezelfde lengte.
- Buis zadels zijn niet mooi verdeeld.
- Bochten van de kabels bij die twee kabeldozen zijn niet mooi evenwijdig.
- Wartels bij de kabeldozen zijn iet goed genoeg aangedraaid.

Zelf zou ik het anders gedaan hebben iig O-)
pi_184968206
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 08:48 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ben ik dan de enige die het niet zo heel strak vind ? Of is het meer een beroepsdeformatie? :+

- Buis zadels boven de kast die naast elkaar zitten, zijn niet op dezelfde hoogte gemonteerd.
- Buizen boven de kast zijn niet van dezelfde lengte.
- Buis zadels zijn niet mooi verdeeld.
- Bochten van de kabels bij die twee kabeldozen zijn niet mooi evenwijdig.
- Wartels bij de kabeldozen zijn iet goed genoeg aangedraaid.

Zelf zou ik het anders gedaan hebben iig O-)
Beetje van beide denk ik. :D
pi_184968783
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 08:48 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ben ik dan de enige die het niet zo heel strak vind ? Of is het meer een beroepsdeformatie ? :+

- Buis zadels boven de kast die naast elkaar zitten, zijn niet op dezelfde hoogte gemonteerd.
- Buizen boven de kast zijn niet van dezelfde lengte.
- Buis zadels zijn niet mooi verdeeld.
- Bochten van de kabels bij die twee kabeldozen zijn niet mooi evenwijdig.
- Wartels bij de kabeldozen zijn iet goed genoeg aangedraaid.

Zelf zou ik het anders gedaan hebben iig O-)
Het is niet autistisch netjes inderdaad, en ook niet zoals ik t zou doen.

Maar wel netter dan 90 procent van wat ik tegen kom :+
pi_184970552
Haha tja er zitten wat lekkere autisten op het forum. Ik zou het ook netter maken maar niet iedereen hecht waarde aan netheid boven functie :9
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')