abonnement Unibet Coolblue
pi_184690018
Hoi,

Kan iemand duidelijkheid scheppen in de wondere wereld van de inbouwspots voor in de badkamer?

Waar moet erop gelet worden? Wat is een mooie prijskwaliteit verhouding?

Het plafon wordt van luxalon in de kleur wit.

Wie kan er wat duidelijkheid scheppen?
pi_184690183
Wat vind je zelf mooi? Mij lijkt het meest praktisch om dimbare (LED) inbouwspots te nemen, met sensor.

1) Dimbaar, omdat je niet altijd even veel licht wilt; 's avonds en 's nachts bijv. alleen om de kraan te vinden en 's morgens om je te scheren
2) Sensor: gewoon makkelijk

Verder rel. wat meer spots boven de spiegel (in het plafond).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184699434
Je moet in ieder geval op de IP-waarde letten. Die bestaat uit twee getallen en het tweede getal zegt iets over de bescherming tegen vocht.

Er worden spotjes verkocht met vaste lichtbron. Gaan die kapot of zijn die leeg, dan moet je ze geheel vervangen. Ik vond dat een irritant idee en heb gezocht naar spotjes met aparte lichtbron. Ik heb deze gekozen omdat ik die mooi vond.

Verder op letten: GU10-fitting, dimbaar als je dat wil, met zwenkbereik als je de lichtstraal wilt kunnen richten, lichtkleur (ik heb 2700 K gekozen) en lichtopbrengst (ik ging voor minimaal 450 lumen).

Disclaimer: ik ben geen expert maar heb net spotjes voor mijn eigen badkamer uitgezocht en dit is wat mijn zelfstudie me opleverde.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_184699457
Als je mijn topic 'Huis aan het water' doorspit, zie je ergens nog een tip voor heel goedkope spots van de Gamma.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_184699850
Ik heb 230V inbouwspots geplaatst. De lampen kan je simpel vervangen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184700889
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:22 schreef Claudia_x het volgende:
Je moet in ieder geval op de IP-waarde letten. Die bestaat uit twee getallen en het tweede getal zegt iets over de bescherming tegen vocht.

Er worden spotjes verkocht met vaste lichtbron. Gaan die kapot of zijn die leeg, dan moet je ze geheel vervangen. Ik vond dat een irritant idee en heb gezocht naar spotjes met aparte lichtbron. Ik heb deze gekozen omdat ik die mooi vond.

Verder op letten: GU10-fitting, dimbaar als je dat wil, met zwenkbereik als je de lichtstraal wilt kunnen richten, lichtkleur (ik heb 2700 K gekozen) en lichtopbrengst (ik ging voor minimaal 450 lumen).

Disclaimer: ik ben geen expert maar heb net spotjes voor mijn eigen badkamer uitgezocht en dit is wat mijn zelfstudie me opleverde.
Hier heb ik wel wat aan. Het geeft wel meer duidelijkheid. Vooral de IP-waarde.
pi_184701843
Ik vraag mij af of bij deze set de lichtbron vervangbaar is.

https://www.conrad.nl/p/b(...)at-set-van-3-1559115

Dat lijkt mij makkelijker dan de complete spot vervangen. Ook al zou het levenslang mee moeten gaan.
pi_184701925
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 11:59 schreef blomke het volgende:
Wat vind je zelf mooi? Mij lijkt het meest praktisch om dimbare (LED) inbouwspots te nemen, met sensor.

1) Dimbaar, omdat je niet altijd even veel licht wilt; 's avonds en 's nachts bijv. alleen om de kraan te vinden en 's morgens om je te scheren
2) Sensor: gewoon makkelijk

Verder rel. wat meer spots boven de spiegel (in het plafond).
Sensor is wel iets om te onderzoeken of het handig is. Je hebt dan wel altijd licht... ook als je het misschien niet zou willen. Er zijn hier mensen in huis die van donker douchen houden... 😖
pi_184702480
Gooi de IP waarde overboord en neem een paar laagspanning spotjes. Osram muistrafo op het plafond, 12V Glowdim of Dim to warm LED's er in en klaar.

Blijf ook ver weg van armaturen met ingebouwde LED units. lampje stuk, armatuur weggooien en 1 van je 6 spots wijkt af van de rest.
pi_184705816
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:43 schreef LoaLoa het volgende:
Sensor is wel iets om te onderzoeken of het handig is. Je hebt dan wel altijd licht... ook als je het misschien niet zou willen. Er zijn hier mensen in huis die van donker douchen houden... 😖
Met een dimmer kan je 't ook uitschakelen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 23:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Gooi de IP waarde overboord en neem een paar laagspanning spotjes. Osram muistrafo op het plafond, 12V Glowdim of Dim to warm LED's er in en klaar.

Dat. Die hele IP-waarde is ook van nul en geen belang als je plafond maar hoog genoeg is: >3m.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 30-01-2019 08:48:23 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184707834
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 23:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Gooi de IP waarde overboord en neem een paar laagspanning spotjes. Osram muistrafo op het plafond, 12V Glowdim of Dim to warm LED's er in en klaar.

Blijf ook ver weg van armaturen met ingebouwde LED units. lampje stuk, armatuur weggooien en 1 van je 6 spots wijkt af van de rest.
Heb jij daar ook voorbeelden van?
pi_184708227
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 08:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Met een dimmer kan je 't ook uitschakelen.

[..]

Dat. Die hele IP-waarde is ook van nul en geen belang als je plafond maar hoog genoeg is: >3m.
Tegenwoordig al vanaf 2m30 boven vloer/onderzijde douchebak/badkuip.
pi_184708238
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 11:03 schreef LoaLoa het volgende:

[..]

Heb jij daar ook voorbeelden van?
Bijna elke standaard inbouwspot voor 50mm halogeen/LED spotjes is hiervoor geschikt.
pi_184714837
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 23:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Gooi de IP waarde overboord en neem een paar laagspanning spotjes. Osram muistrafo op het plafond, 12V Glowdim of Dim to warm LED's er in en klaar.

Kan iemand dit naar het Nederlands vertalen en er uitleg bij geven?

Echt, ik begrijp niet waarom over spotjes zo moeilijk wordt gedaan. Ik heb uren op websites doorgebracht en het was zo moeilijk om duidelijkheid en overzicht te krijgen. De bovenstaande opmerking helpt mij niet.

Mijn aannemer vroeg mij één ding niet te doen: 12V uitzoeken met trafo omdat die dingen volgens hem snel kapot gaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_184714866
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 11:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Tegenwoordig al vanaf 2m30 boven vloer/onderzijde douchebak/badkuip.
Ook in het douchegedeelte zelf?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_184715754
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 17:46 schreef Claudia_x het volgende:

Kan iemand dit naar het Nederlands vertalen en er uitleg bij geven?

Echt, ik begrijp niet waarom over spotjes zo moeilijk wordt gedaan. Ik heb uren op websites doorgebracht en het was zo moeilijk om duidelijkheid en overzicht te krijgen. De bovenstaande opmerking helpt mij niet.

Mijn aannemer vroeg mij één ding niet te doen: 12V uitzoeken met trafo omdat die dingen volgens hem snel kapot gaan.
IP = Ingression Protection en heeft te maken met de mate van bescherming tegen vocht, regen en sproeiwater.

Osram is een verlichtingsmerk voor lampen, dimmers en trafo's en die laatste term zal te maken hebben met de kleurtemperatuur.

Het nadeel van 12 V zie ik niet, pas dat op verschillende plaatsen toe. Je moet trafo en dimmer op elkaar afstemmen, bij 230V kan je met een dimmer solo toe.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 17:48 schreef Claudia_x het volgende:

Ook in het douchegedeelte zelf?
Denk dat je gelijk hebt, daar haalde ik die 3 meter vandaan:

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184715966
Laat ik voorop stellen: ik heb er de ballen verstand van. Het viel me alleen zo tegen hoe moeilijk het is om goede informatie te krijgen. Ik vind de wereld van spotjes behoorlijk schimmig. 8-)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_184716246
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 17:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ook in het douchegedeelte zelf?
Tegenwoordig geldt de 225cm grens ook in de douchecabine, mits er een 30mA aardlekschakelaar is die de groep beveiligd. Maar ook bij hogere plafonds hou ik het persoonlijk liever bij 12 Volt. Kost een keer een paar tientjes extra voor 2 of 3 trafo's (1 trafo per 2 spots, gemiddeld formaat badkamer), maar dat is peanuts op de kosten van een badkamer verbouwing. Bovendien zijn armaturen voor spotjes zonder IP classificatie goedkoper dan armaturen met bescherming, wat weer in de meerkosten compenseert.

En voor het hele huis: kies bij voorkeur armaturen waarvan je de lichtbron kunt vervangen! Scheelt veel gedoe als het lampje stuk gaat.
pi_184720510
Het IP gedeelte snap ik nu redelijk.

Maar 12V spotjes uitzoeken is nog wel een ding. De inbouwspotjes wereld is een wereld apart. Daar is nog geen keuze in gemaakt. Het zou zo maar 230V kunnen worden.

Wel weten we nu zeker dat er een dimmer gaat komen. Mede door rede 1 van blomke.
En armaturen met vervangbare lampen heeft toch wel de voorkeur.
pi_184720607
Vrijwel alle armaturen voor verwisselbare lampjes zij geschikt voor zowel 230V lampen met Gu10 fitting als 12V lampen met steekfitting. Het enige verschil is.... De fitting die los anderhalve euro kost.
  Moderator donderdag 31 januari 2019 @ 07:26:47 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184724981
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 21:55 schreef Ivo1985 het volgende:
Vrijwel alle armaturen voor verwisselbare lampjes zij geschikt voor zowel 230V lampen met Gu10 fitting als 12V lampen met steekfitting. Het enige verschil is.... De fitting die los anderhalve euro kost.
En dat je een 12v trafotje nodig hebt :p ;)
pi_184725411
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 18:59 schreef Claudia_x het volgende:
Laat ik voorop stellen: ik heb er de ballen verstand van. Het viel me alleen zo tegen hoe moeilijk het is om goede informatie te krijgen. Ik vind de wereld van spotjes behoorlijk schimmig. 8-)
Googelen op https://www.google.com/se(...)igB&biw=1174&bih=611

geeft toch keuzemogelijkheden genoeg. Eerder teveel dan te weinig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184727010
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 08:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Googelen op https://www.google.com/se(...)igB&biw=1174&bih=611

geeft toch keuzemogelijkheden genoeg. Eerder teveel dan te weinig.
Dat is precies het probleem: er is zoveel keuze. Websites zijn vaak heel onduidelijk ingericht. Als ik bijvoorbeeld een spotje wil zoeken zonder een vaste lamp, dan kan ik daar niet op filteren. Het is net alsof je kunt kiezen uit 500 smaken pindakaas. Geef mij maar een keuze tussen 5 smaken en leg uit wat de voor- en nadelen zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_184727343
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 10:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is precies het probleem: er is zoveel keuze. Websites zijn vaak heel onduidelijk ingericht. Als ik bijvoorbeeld een spotje wil zoeken zonder een vaste lamp, dan kan ik daar niet op filteren. Het is net alsof je kunt kiezen uit 500 smaken pindakaas. Geef mij maar een keuze tussen 5 smaken en leg uit wat de voor- en nadelen zijn.
Precies dat... 😳

Rond, vierkant, richtbaar en dat in verschillende kleuren. Klaar ben je...

Zit er nog echt kwaliteitsverschil wat in de gamma of ikea wordt aangeboden t.o.v. de spots op bijv. Conrad.

Ik zal blij zijn als wij het hebben uitgezocht... 500 smaken is echt teveel voor mij.
  Moderator donderdag 31 januari 2019 @ 11:44:30 #25
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184728130
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 10:56 schreef LoaLoa het volgende:

[..]

Precies dat... 😳

Rond, vierkant, richtbaar en dat in verschillende kleuren. Klaar ben je...

Zit er nog echt kwaliteitsverschil wat in de gamma of ikea wordt aangeboden t.o.v. de spots op bijv. Conrad.

Ik zal blij zijn als wij het hebben uitgezocht... 500 smaken is echt teveel voor mij.
Niet dat ik aandelen bij deze winkel heb maar had laatst wat nodig én heb ze bij Sander vunderink vandaan.

https://www.sandervunderink.nl/verlichting/inbouwspots/

Even een passende 12v of 230v GU10 fitting er bij en gaan :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')