abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203644467
Mooi kastje geworden.
Nog even een vraag over deschakelaars onder de meter. Zijn de oude hoofdzekeringen naar "buiten" gebracht in de vorm van automaten zodat je ze zelf kunt bedienen?
En zo ja, weet iemand of je dat zelf kunt laten doen door een installateur?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_203644996
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:03 schreef quo_ het volgende:
Mooi kastje geworden.
Nog even een vraag over deschakelaars onder de meter. Zijn de oude hoofdzekeringen naar "buiten" gebracht in de vorm van automaten zodat je ze zelf kunt bedienen?
De automaten vervangen de oude hoofdzekeringen. De aansluitkabel is alleen afgezekerd in een verdeelkast of (trafo)station. De zekeringwaarde is afhankelijk van de hoofdkabels van de richting (vanaf 80A)

Alleen een netbeheerder mag deze aanpassing maken. Ik heb het zelf ook laten doen gedaan. Geen verzwaring, alleen de Gg patronen vervangen voor C25A automaten. Wat de kosten hiervan zijn weet ik niet.

Ik zie op de foto van @dennistd dat het achterbord van de meter is blijven zitten. Luie monteur, denk ik. Overigens mag het ook niet omdat het bord metalen rails bevat.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ridocar op 13-02-2022 14:39:05 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator zondag 13 februari 2022 @ 13:40:15 #153
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203645129
quote:
Mooi kastje geworden.
Dat moet in ieder geval gebeuren door de netbeheerder omdat het onder de kWh meter zit.
Denk niet dat het heel goedkoop is om te laten doen; bij een upgrade naar een drie fasen aansluiting kunnen ze dat natuurlijk wel meenemen en moeten ze dat toch aanpassen :)

quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 01:12 schreef dennistd het volgende:
Zoals het er grotendeels sinds 1979 in zat:
[ afbeelding ]

Na vervanging groepenkast en upgrade naar 3-fasen in maart vorig jaar:
[ afbeelding ]

En nog even de groepenkast in detail nadat ook de aardlekautomaat (16A 300mA) voor de zonnepanelen erin zit sinds juli:
[ afbeelding ]

Er zijn nog een paar groepen over en ook beide aardlekautomaten onderin (16A 30mA) zijn nog buiten gebruik. Eentje alvast voor een inductieplaat en de ander voor een elektrische auto. Samen voor 100 euro vond ik het wel een goede deal om ze er alvast in te hebben.

Verder zit er nu nog een P1-kabel tussen de meter en de server om het verbruik te bekijken, heb ik twee extra kabels (airco en tuin) aangesloten op de groepenkast en is de wcd rechtsonder vervangen door een betere viervoudige. In de groepenkast zitten twee Shelly EM's voor monitoring van de wasmachine/droger (klaar-melding) en de airco.
Mooi kastje geworden ! Heb zelf dezelfde serie verdeelkasten hangen van Eaton/Holec.
Ik kan het natuurlijk mis hebben; maar volgens mij heb je de kap op de meterkast op kop gemonteerd, stickers van de automaten zitten vaak onder de betreffende automaat. En niet er boven.. :+

Wat is dat voor printplaatje in dat doorzichtige kastje ? :?
pi_203645206
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:40 schreef Vonkenboer het volgende:
"Relais server -> thermostaat" staat er op. :+

Relaisbordje met USB zo te zien.
  Moderator zondag 13 februari 2022 @ 13:53:05 #155
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203645283
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:48 schreef XanderH het volgende:

[..]
"Relais server -> thermostaat" staat er op. :+

Relaisbordje met USB zo te zien.
Ik kon het niet helemaal duidelijk lezen :@ O-)
pi_203645338
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:31 schreef Ridocar het volgende:

Alleen een netbeheerder mag deze aanpassing maken. Ik heb het zelf ook laten doen gedaan. Geen verzwaring, alleen de Gg patronen vervangen voor C25A automaten. Wat de kosten hiervan zijn weet ik niet.
Met een sauna van 10kW zou ik samen met het normale verbruik theoretisch boven de 3x25A uit kunnen komen en het plaatsen van nieuwe zekeringen kost ook geld. De foto van dennistd bracht mij op het idee om ook automaten te willen.

In de Enexis prijslijst staat deze "upgrade" gewoon benoemd lees ik net; Vervangen hoofdzekering 3 fase door automaat ¤ 268,24.

Technische vraag die ik daar nog wel bij heb: wat ligt er sneller uit een automaat of een smeltveiligheid ?

[ Bericht 2% gewijzigd door quo_ op 13-02-2022 14:02:11 ]
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_203645515
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:55 schreef quo_ het volgende:

[..]
Met een sauna van 10kW zou ik samen met het normale verbruik theoretisch boven de 3x25A uit kunnen komen en het plaatsen van nieuwe zekeringen kost ook geld. De foto van dennistd bracht mij op het idee om ook automaten te willen.

In de Enexis prijslijst staat deze "upgrade" gewoon benoemd lees ik net; Vervangen hoofdzekering 3 fase door automaat ¤ 268,24.
Valt nog mee, zeker als de aansluitkabel moet worden vervangen. Ik weet niet wat voor een type kabel je hebt, maar is de aansluitkabel een Hakatel, Ravo-G of gplk (Gepanserd Papier-Lood Kabel), dan wordt deze vanaf de gevel door een kunststof (doorgaans een 4x6) vervangen.
quote:
Technische vraag die ik daar nog wel bij heb: wat ligt er sneller uit een automaat of een smeltveiligheid ?
Het is wel een beetje appels en peren vergelijken, aangezien de karakteristieken niet op elkaar lijken, maar bij dezelfde doorlaatwaarde gaat een automaat er over het algemeen sneller uit.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ridocar op 13-02-2022 17:39:55 ]
pi_203650299
Even een meterkast-gerelateerde vraag: ik zit nu bij een kennis te klussen, in de meterkast zie ik een aardedraad naar de omkasting van de groepenkast zelf, naar de waterleiding (aan de afnemerkant vd kunststoffen meter) en de gasleiding lopen. Maar nergens een aardedraad richting kruipruimte of ergens anders waar een aardpen zou kunnen zitten.

Het betreft een jaren 20 woning in binnenstad Utrecht met een relatief oude groepenkast (jaren 80 ofzo). Kan het dat de aarde door de leverancier wordt meegeleverd of is er hier iets goed mis?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203650940
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 19:50 schreef stavromulabeta het volgende:
Even een meterkast-gerelateerde vraag: ik zit nu bij een kennis te klussen, in de meterkast zie ik een aardedraad naar de omkasting van de groepenkast zelf, naar de waterleiding (aan de afnemerkant vd kunststoffen meter) en de gasleiding lopen. Maar nergens een aardedraad richting kruipruimte of ergens anders waar een aardpen zou kunnen zitten.

Het betreft een jaren 20 woning in binnenstad Utrecht met een relatief oude groepenkast (jaren 80 ofzo). Kan het dat de aarde door de leverancier wordt meegeleverd of is er hier iets goed mis?
Als netbeheerder de aarde aanbiedt dan zou een aardedraad aan de zijkant uit de hoofdzekeringkast komen of een aarddraad naar de groepenkast moeten lopen.
Je kunt het ook even testen door de weerstand de klantaarding en de nul van netbeheerder te meten.
Ik weet, officieel moet het anders, maar als je echt geen aarde hebt kun je de nul van netbeheerder pakken om in ieder geval de boel te aarden. De nul is overal gekoppeld aan de aarde, dus dat moet geen probleem zijn. Voordat je aan de slag gaat, eerst even meten, je zult niet de eerste zijn die erachter komt dat er een 127/220-net ligt, en dan ben je gefopt...
pi_203654390
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 20:51 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Als netbeheerder de aarde aanbiedt dan zou een aardedraad aan de zijkant uit de hoofdzekeringkast komen of een aarddraad naar de groepenkast moeten lopen.
Ah, dan is dat het. Ik zag het aan voor een aarding van de groepenkast en hoofdzekeringkast wat ik al vreemd vond.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203658650
Ook maar eens een fotootje dan.
Niet veel bijzonders verder :)

Do what you love, love what you do!
  Redactie Sport maandag 14 februari 2022 @ 17:31:52 #162
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_203661262
quote:
Mooi kastje geworden.
Ik heb Enexis gebeld over de upgrade naar 3-fasen, hoe ik dat moest regelen en ook meteen of er automaten ipv smeltzekeringen geplaatst kunnen worden. Dat laatst was geen probleem, ik moet het maar even aangeven in het opmerkingen-veld op de aanvraagpagina en dan werd dat meteen zonder extra kosten gedaan. En inderdaad gebeurde dat, zowel bij mij als later bij mijn tante waar ik de aanvraag ook voor regelde.

quote:
Ik zie op de foto van @:dennistd dat het achterbord van de meter is blijven zitten. Luie monteur, denk ik. Overigens mag het ook niet omdat het bord metalen rails bevat.
Was een monteur van Enexis zelf die alle tijd er voor nam. Heeft het er ook niet over gehad dat die vervangen zou moeten worden.

quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:40 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik kan het natuurlijk mis hebben; maar volgens mij heb je de kap op de meterkast op kop gemonteerd, stickers van de automaten zitten vaak onder de betreffende automaat. En niet er boven.. :+
Klopt, de deur moest naar recht openen ivm de ruimte, alleen kreeg ik het niet voor elkaar om het deurtje om te draaien. De kap er op de kop op zorgde voor hetzelfde resultaat en past ook perfect O-)
quote:
Een relais dat ik vanaf de server via usb aanstuur en die de tele-ingang op de thermostaat sluit. Een simpele oplossing om een domme thermostaat op afstand in te kunnen schakelen :+
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 18 februari 2022 @ 17:14:42 #163
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_203723664
quote:

[..]
De automaten vervangen de oude hoofdzekeringen. De aansluitkabel is alleen afgezekerd in een verdeelkast of (trafo)station. De zekeringwaarde is afhankelijk van de hoofdkabels van de richting (vanaf 80A)

Ik zie op de foto van @:dennistd dat het achterbord van de meter is blijven zitten. Luie monteur, denk ik. Overigens mag het ook niet omdat het bord metalen rails bevat.
Het oude meterbord laten we (Enexis) doorgaans wel zitten, al bevat het metalen rails. Voor wat betreft de hoofdzekeringen, het hangt af van de kabel en de bestaande aansluitkast of we dat al dan niet vervangen. Als er reeds 3 fasen aanwezig zijn, leggen we 2 meterdraden extra aan, wisselen de meter naar een 3 fasen kwh meter en plaatsen 2 zekeringen bij. Het is absoluut niet zo dat we dan ook automaten plaatsen. Het kan wel, dan wordt het een sanering van de oude aansluiting omdat automaten niet in de oude kast geplaatst worden. Alles wordt dan vernieuwd. Geen idee wat de kosten ervan zijn, maar de vraag ernaar komt overigens ook maar weinig voor.
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_203725783
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 17:14 schreef OkkieTrooy het volgende:

[..]
Het oude meterbord laten we (Enexis) doorgaans wel zitten, al bevat het metalen rails. Voor wat betreft de hoofdzekeringen, het hangt af van de kabel en de bestaande aansluitkast of we dat al dan niet vervangen. Als er reeds 3 fasen aanwezig zijn, leggen we 2 meterdraden extra aan, wisselen de meter naar een 3 fasen kwh meter en plaatsen 2 zekeringen bij. Het is absoluut niet zo dat we dan ook automaten plaatsen. Het kan wel, dan wordt het een sanering van de oude aansluiting omdat automaten niet in de oude kast geplaatst worden. Alles wordt dan vernieuwd. Geen idee wat de kosten ervan zijn, maar de vraag ernaar komt overigens ook maar weinig voor.
Inderdaad, bij mij is het een glpk kabel en daar konden geen automaten voor geplaatst worden, dus dan sanering en werd het een iets andere prijs als van 1 naar 3 fase. Dus gewoon 3 fase met patronen nu en een doosje trage 25a op voorraad
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_203733649
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 17:14 schreef OkkieTrooy het volgende:

[..]
Je hebt er kennelijk verstand van :)

Is er een manier om te bepalen wat voor kabel ik heb?
Mijn huis dateert uit 1973 (voormalig EGD gebied) en voor zover ik weet is de kabel niet vervangen. Ook niet toen ik 20 jaar geleden eeen 3 fasen aansluiting heb gekregen.
Ik zou automaten een nuttige upgrade vinden en heb er wel een paar honderd euro voor over.

Detailfoto van de zekeringenkast:

pi_203739347
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 09:27 schreef quo_ het volgende:

[..]
Je hebt er kennelijk verstand van :)

Is er een manier om te bepalen wat voor kabel ik heb?
Mijn huis dateert uit 1973 (voormalig EGD gebied) en voor zover ik weet is de kabel niet vervangen. Ook niet toen ik 20 jaar geleden eeen 3 fasen aansluiting heb gekregen.
Ik zou automaten een nuttige upgrade vinden en heb er wel een paar honderd euro voor over.

Detailfoto van de zekeringenkast:

[ afbeelding ]
Naar alle waarschijnlijkheid een kunststof kabel. Een gplk zou in een vultrechter zijn uitgekomen.

Heb je een kruipruimte? Dan is de kabel iets makkelijker omhoog te trekken uit de kruipruimte. De hoogte van de huidige en nieuwe HAK zijn volgens mij even lang, maar iets meer overlengte (plm 10 cm) is makkelijker om mee te werken. In de kruipruimte (als je die hebt) zou je meteen kunnen kijken wat voor type kabel je hebt.

Ja, ik weet, ik praat voor m'n beurt.
pi_203760337
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 17:10 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Naar alle waarschijnlijkheid een kunststof kabel. Een gplk zou in een vultrechter zijn uitgekomen.
.....
In de kruipruimte (als je die hebt) zou je meteen kunnen kijken wat voor type kabel je hebt.

De meterkast zit in mijn garage en daar is geen kruipruimte, dat gaat dus niet lukken.
pi_204149742
Nieuw huis, nieuwe ronde!

Heb eea al een beetje geprobeerd op te ruimen, maar alle tips welkom!

Hier zie je nog een kabel naar buiten wcd (moet nog groep worden) en kabels voor 3 fasen naar zolder (daar komt de omvormer voor zonnepanelen (26x 400kv)

[ Bericht 11% gewijzigd door bouwkloon op 20-03-2022 12:06:56 ]
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_204222285
Niemand wat op te merken?
pi_204223031
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 11:45 schreef bouwkloon het volgende:
Nieuw huis, nieuwe ronde!

Heb eea al een beetje geprobeerd op te ruimen, maar alle tips welkom!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hier zie je nog een kabel naar buiten wcd (moet nog groep worden) en kabels voor 3 fasen naar zolder (daar komt de omvormer voor zonnepanelen (26x 400kv)

[ afbeelding ]

Waarom heb je een surveillance monitor in je meterkast. Hoe vaak kijk je daar nou op?
pi_204223796
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 00:49 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
Waarom heb je een surveillance monitor in je meterkast. Hoe vaak kijk je daar nou op?
Ja nooit dus - alleen enige manier om in de configuratie van dat systeem te komen (ook muis aansluiten dan)
pi_204226077
Mijn meterkast. Huis is uit 1923, 4 jaar geleden nieuwe groepenkast laten plaatsen. Sinds een maand zonnepanelen (24 stuks). Sinds 2 maanden glasvezel dat moet ik nog een beetje netjes houden.

Ik heb nog een krachtstroom groep vrij om binnenkort de elektrische auto mee te gaan opladen.

pi_204232955
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 07:43 schreef bouwkloon het volgende:

[..]
Ja nooit dus - alleen enige manier om in de configuratie van dat systeem te komen (ook muis aansluiten dan)
speciaal aangezet voor de foto hoop ik dan? is anders toch wel zonde van de stroom.
  zondag 27 maart 2022 @ 10:05:06 #174
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204238030
Onze meterkast is echt dikke ellende.

Dit is een foto van 2018, nadat we zelf al een opruimactie hadden gedaan in de meterkast:

Zie ook gevaar voor de volksgezondheid rechts :') (rioolpijp)

Makrolon heeft in 2021 wat aanpassingen gedaan in de groepen en stopcontacten zodat we nog even door konden.

In 2022 zijn er zonnepanelen en warmtepomp bijgekomen. We gaan van het gas af, dus extra groepen nodig voor de keuken ivm inductie. En we overwegen om elektrisch te gaan rijden. De groepenkast wordt binnen een paar weken alsnog vervangen. En de gasmeter wordt weggehaald zodra Liander tijd heeft.

Status nu, rioolpijp is vorige week gesloopt:

De kabels die voor de meterkast hangen gaan volgens mij weg (was voorheen keuken maar dat is allemaal al vernieuwd).
Resistance is futile.
pi_204281576
het netwerkapparatuur wat opgeschoond in de meterkast. ziet er wat netter uit vind ik dan zwarte korte utp kabels, gebundeld gebruikt.

before

after

ook de blokken hout om de switch te houden vervangen door geprinte houdertje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')