Ja, maar het is nu drie keer zoveel op jaarbasis (niet op maandbasis) als paar jaar geleden.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik hoop dat je weet dat door dit koude weer je gasverbruik exponentieel stijgt?
En als het binnen is? Want de gasmeter zit uiteraard in het huisquote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:05 schreef Postbus100 het volgende:
De netbeheerder, dus stedin(tot aan de voordeur zeg maar)
Dan zit 't dus na de meter hè. Anders had je 't niet gemerkt.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:03 schreef darktower het volgende:
Hoi, ons gasverbruik is ineens extreem hoog, terwijl dat echt niet kan kloppen. Vandebron verwijst naar Stedin, Stedin naar Vandebon, in de tussentijd een cv-monteur laten komen, en die zegt: niks mis met de ketel, maar de gasleiding (de fysieke pijp) naar de gasmeter toe is wel erg smal. Kan drukproblemen opleveren. Wie o wie gaat er dan over die pijp? Stedin?
er is geen lek, de vraag is dus meer of de grote druk door de smalle buis verkeerde readings oplevert ofzoquote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:07 schreef machtpen het volgende:
Zelfs een heel klein gaslekje ruik je al, denk daarbij aan een paar rijstkorrels per minuut.
wat is dan de diameter van de buis.... aan smal of klein heb je niks....quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:08 schreef darktower het volgende:
[..]
er is geen lek, de vraag is dus meer of de grote druk door de smalle buis verkeerde readings oplevert ofzo
Nee, tot aan de meter.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:05 schreef Postbus100 het volgende:
De netbeheerder, dus stedin(tot aan de voordeur zeg maar)
De meter is van de netbeheerder (niet eens van jou).tot aan de meter is het hun verantwoordelijkheid. Daarna mag je het zelf uitzoeken.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:07 schreef darktower het volgende:
[..]
En als het binnen is? Want de gasmeter zit uiteraard in het huis
Nee, druk wordt niet groter door dunnere buizen. Moet je toch bij natuurkunde hebben gehad.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:08 schreef darktower het volgende:
[..]
er is geen lek, de vraag is dus meer of de grote druk door de smalle buis verkeerde readings oplevert ofzo
ok suffe vraag: als het aan ons is/zou zijn; kan een cv-ketelmontagebedrijf dat, of is dat weer iets anders?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:09 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
De meter is van de netbeheerder (niet eens van jou).tot aan de meter is het hun verantwoordelijkheid. Daarna mag je het zelf uitzoeken.
Oh, heb je een andere meter gekregen en is het verbruik toen gestegen?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:07 schreef darktower het volgende:
Het is lastig, want er zit nu iemand anders in het huis, en die was er bij toen de monteur kwam. Verslag was dit:
'De ketelmonteur zei dat de leiding die bij de meter zit raar dun is en dat de verhoogde druk die daardoor ontstaat voor verkeerde readings kan zorgen van de meter. Hij zei: ‘degene die de pijp hebben gewijzigd, waarschijnlijk bij het installeren van de nieuwe meter, zijn hiervoor verantwoordelijk. Stedin dus.’ Het is alsof de meter telt dat een bepaalde hoeveelheid gas er door is gekomen, en dan aangepast wordt voor temperatuur om het verbruik te ‘meten’, maar als er veel druk is aan de andere kant (door de dunne buis) dan telt hij teveel.'
Als je gas door een smalle opening drukt dan stijgt de snelheid en die energie haalt het gas uit de druk. Dus de druk daalt.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:10 schreef machtpen het volgende:
[..]
Nee, druk wordt niet groter door dunnere buizen. Moet je toch bij natuurkunde hebben gehad.
ja dat is vandebron en die wijzen naar stedin en stedin wijst naar vandebron en dat duurt al maandenquote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:10 schreef Sigaartje het volgende:
Ik zou de verantwoordelijkheid leggen bij degene aan wie je de rekening betaalt. Als het met bellen niet lukt, dan een aangetekende brief met de cijfers er in met de mededeling dat aan de situatie niets is veranderd. Laat ze maar met een antwoord komen.
Geen idee, vraag het hun?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:10 schreef darktower het volgende:
[..]
ok suffe vraag: als het aan ons is/zou zijn; kan een cv-ketelmontagebedrijf dat, of is dat weer iets anders?
wijzen naar stedinquote:
die monteur mag weer naar school.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:07 schreef darktower het volgende:
Het is lastig, want er zit nu iemand anders in het huis, en die was er bij toen de monteur kwam. Verslag was dit:
'De ketelmonteur zei dat de leiding die bij de meter zit raar dun is en dat de verhoogde druk die daardoor ontstaat voor verkeerde readings kan zorgen van de meter. Hij zei: ‘degene die de pijp hebben gewijzigd, waarschijnlijk bij het installeren van de nieuwe meter, zijn hiervoor verantwoordelijk. Stedin dus.’ Het is alsof de meter telt dat een bepaalde hoeveelheid gas er door is gekomen, en dan aangepast wordt voor temperatuur om het verbruik te ‘meten’, maar als er veel druk is aan de andere kant (door de dunne buis) dan telt hij teveel.'
al gevraagd, verwijzen dan naar vandebron, en die zeiden maand geleden dat ze eerst cijfers gingen opvragen bij stedin, daarna niks meer gehoord, en nu reageren ze al helemaal niet meer want te druk blabla.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:13 schreef Eix het volgende:
Of vraag anders eens aan Stedin of zij het kunnen verklaren.
https://www.stedin.net/kl(...)jn-meter-laten-ijken
https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:14 schreef darktower het volgende:
[..]
al gevraagd, verwijzen dan naar vandebron, en die zeiden maand geleden dat ze eerst cijfers gingen opvragen bij stedin, daarna niks meer gehoord, en nu reageren ze al helemaal niet meer want te druk blabla.
Volgens mij kan Vandebron een verzoek indienen bij stedin als ze opmerken dat het geregistreerde gasverbruik vreemd is. Volgens mij kan je dit als klant ook laten aanvragen, maar in elk geval geldt dat als er niets aan de hand is, de kosten voor jou zijn (!).quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:11 schreef darktower het volgende:
[..]
ja dat is vandebron en die wijzen naar stedin en stedin wijst naar vandebron en dat duurt al maanden
Ah, het woord geschillencommissie is nieuw in deze discussie, want ik wil intussen wel escaleren ja. Al voor er in de zomer een nieuwe meter werd geïnstalleerd waren de verbruikswaardes enorm gestegen, zonder verandering in de situatie. Er is toen al eens gekeken of er iets mis was, nee dus, niet qua lek ofzo. Ketel is dus ok, er wordt nauwelijks gas gebruikt (heel zuinig met verwarming en koken enzo), dus tja, dan kan het alleen de meter nog zijn toch..? Maar hoe smalle pijp dan eventueel foute reading kan opleveren..??quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
die monteur mag weer naar school.
Ik denk dat het komt door je nieuwe meter die nu wel de juiste waarde afgeeft en je vorige niet, of dat die nu de verkeerde waarde afgeeft en de vroegere wel de juiste.
In beiden gevallen ligt het bij stedin.
Als ze niet willen luisteren stap je naar de geschillencommissie.
klopt, maar dat heb ik dus ook ALLANG gedaan, maar hoor gewoon niks meerquote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:15 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Volgens mij kan Vandebron een verzoek indienen bij stedin als ze opmerken dat het geregistreerde gasverbruik vreemd is. Volgens mij kan je dit als klant ook laten aanvragen, maar in elk geval geldt dat als er niets aan de hand is, de kosten voor jou zijn (!).
Maar je kan ook even op de website van stedin kijken of je dit direct bij hen kan aanvragen.
Sorry, te lang geleden dat ik deze materie bij de hand heb gehad. Weet zo niet meer uit mijn hoofd wat de werkwijze is.
nogmaals: wat is de diameter? of omtrek als je de diameter niet kan meten.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:16 schreef darktower het volgende:
Maar hoe smalle pijp dan eventueel foute reading kan opleveren..??
weet ik niet, ik was er zelf niet bij :/quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nogmaals: wat is de diameter? of omtrek als je de diameter niet kan meten.
dan meet je hem nu op....quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:18 schreef darktower het volgende:
[..]
weet ik niet, ik was er zelf niet bij :/
ik zit niet in dat huis!quote:
nee, een ijking is alleen op de gasmeter. Als de gasmeter de juiste waarde afgeeft tijdens de ijking dan verbruik je ook echt hetgeen die meter aangeeft. Het werk van Stedin is dan afgerond en dan ligt de oorzaak ergens anders.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:19 schreef darktower het volgende:
Even voor mijn begrip: met een ijking wordt gekeken of de gasmeter goed werkt. Wordt dan ook letterlijk gekeken wat het verbruik van de ketel is, en of de meter dat dus goed registreert? En dan wordt er dus NIET naar andere factoren gekeken, zoals of de ketel ok is, of naar smalle leidingen? Want eigenlijk wil ik nu iemand die naar álles kijkt, om zo te achterhalen wat de oorzaak is.
Dan zul je toch eerst een officiële klacht moeten indienen en minstens 30 dagen wachten.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:16 schreef darktower het volgende:
[..]
Ah, het woord geschillencommissie is nieuw in deze discussie, want ik wil intussen wel escaleren ja.
Dat kun je in de zomer makkelijk zien toch? Mits je even geen warm water verbruikt.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:16 schreef darktower het volgende:
[..]
Ah, het woord geschillencommissie is nieuw in deze discussie, want ik wil intussen wel escaleren ja. Al voor er in de zomer een nieuwe meter werd geïnstalleerd waren de verbruikswaardes enorm gestegen, zonder verandering in de situatie. Er is toen al eens gekeken of er iets mis was, nee dus, niet qua lek ofzo. Ketel is dus ok, er wordt nauwelijks gas gebruikt (heel zuinig met verwarming en koken enzo), dus tja, dan kan het alleen de meter nog zijn toch..? Maar hoe smalle pijp dan eventueel foute reading kan opleveren..??
Als je niet in dat huis zit, hoe weet je dan zeker dat degene die er wel zit niet voor de vogels stookt?quote:
Ik zit op 60% meer tov vorige week.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik hoop dat je weet dat door dit koude weer je gasverbruik exponentieel stijgt?
Dit dus.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:57 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ik zit op 60% meer tov vorige week.
En toch zal januari net onder vorig jaar uitkomen, hier is dat dan 180m3quote:Op zaterdag 26 januari 2019 18:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit dus.
Hier overigens 45% maar volgens de doelstelling is het verschil tussen vorige week en afgelopen week zelfs +52%
Ik ga iets boven vorig jaar januari komenquote:Op zaterdag 26 januari 2019 19:11 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
En toch zal januari net onder vorig jaar uitkomen, hier is dat dan 180m3
Zonnepanelen?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 19:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ga iets boven vorig jaar januari komen
Ik vermoed 100-150 kwh meer. Dat is 17% meer dan vorig jaar januari.
week 3 was ook 17% meer dan week 2
Oh bij ons is het meer dan dat, maar die 3 zonnige dagen bij de afgelopen 7 dagen vs 1 zonnige dag de week daarvoor hebben hun werk wel gedaan bij de zonneboilerquote:Op zaterdag 26 januari 2019 19:11 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
En toch zal januari net onder vorig jaar uitkomen, hier is dat dan 180m3
week 3 was gewoon significant kouder. 18,19 en 20 januari waren kouder.quote:
Ja dat klopt alleen de zonnepanelen hier piekte wel met die zon.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 19:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
week 3 was gewoon significant kouder. 18,19 en 20 januari waren kouder.
en toch is het 17% meer dan de week daarvoor. Ik kan de productie van mijn zonnepanelen niet op afstand aflezen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 19:26 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ja dat klopt alleen de zonnepanelen hier piekte wel met die zon.
Hier ook, ik zie van 14, 17, 18, 19, 20 en 21 januari echt wel aan mijn gasverbruik dat de zon flink scheen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 19:26 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ja dat klopt alleen de zonnepanelen hier piekte wel met die zon.
Ik denk dat de mensen boven jouw post dat meer dan uitstekend weten, en dat juist aangeven om dit verbruik niet als basis voor je gastverbruik te zienquote:Op zaterdag 26 januari 2019 19:36 schreef Ammoniet het volgende:
Sinds wanneer heb je een nieuwe meter en is bij het vervangen van de meter ook die leiding vervangen?
Alles tot en met de meter is van je netbeheerder. Dus ook die leiding naar je meter. Wat lastig is, is dat je leverancier en je netbeheerder naar elkaar verwijzen. Dat moet je zien te doorbreken. Vraag je leverancier om een schouwverzoek te doen bij de netbeheerder. Dat is de weg die je moet bewandelen. Als je leverancier dat weigert (vraag een bevestiging) kun je altijd nog zelf contact met Stedin zoeken.
En voor de mensen hierboven: in de wintermaanden gebruik je 75-80% van je jaarlijkse gasverbruik. Gasverbruik is niet evenredig verdeeld over het jaar. Stroomverbruik is veel evenrediger. Maak je dus geen zorgen als je de afgelopen week/weken meer gasverbruik ziet. Het was kkkkkoudWordt vanzelf rechtgetrokken in de zomermaanden.
Des te beterquote:Op zaterdag 26 januari 2019 19:46 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat de mensen boven jouw post dat meer dan uitstekend weten, en dat juist aangeven om dit verbruik niet als basis voor je gastverbruik te zien
Zo te zien houden we ons gasverbruik allemaal heel exact bij. Behalve Sjorsie, die is all electric.
Dat wil ik ook graag weten.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 19:53 schreef Ammoniet het volgende:
[..]
Des te beter
Blijft de vraag wanneer de meter is vervangen en of toen ook die bewuste leiding is vervangen.
nee is niet gebeurdquote:Op zaterdag 26 januari 2019 20:55 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat wil ik ook graag weten.
Is de gas volledig gesaneerd toen de nieuwe meter werd geinstalleerd? Als in, peko door de voorgevel en eventueel nieuw leidingwerk naar de gasbeugel.
Houdt 1 van je huurders van lang douchen?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 20:55 schreef darktower het volgende:
Huis van twee verdiepingen met elk 70m2, en verbruik is nu 100m3 per week...
Dit lijkt me nog de meest waarschijnlijke oorzaak.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 17:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je niet in dat huis zit, hoe weet je dan zeker dat degene die er wel zit niet voor de vogels stookt?
Of op een andere manier de hele dag stookt terwijl er niemand thuis is?
Ook twee huishoudens? 100m3 voor verwarming in een relatief frisse periode is niet zo gek. Overigens heeft een leidingdiameter geen invloed op de debietmeter. Als dat zo was, zou iedereen z'n leidingdiameter na de meter aanpassen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 20:55 schreef darktower het volgende:
Wat is het jaarverbruik in de woning?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 20:55 schreef darktower het volgende:
Dit is toch helemaal niet zoveel?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 20:55 schreef darktower het volgende:
ik had al geschreven dat die monteur weer naar school toe moest....quote:Op zondag 27 januari 2019 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook twee huishoudens? 100m3 voor verwarming in een relatief frisse periode is niet zo gek. Overigens heeft een leidingdiameter geen invloed op de debietmeter. Als dat zo was, zou iedereen z'n leidingdiameter na de meter aanpassen.
Minder druk, althans statische druk, dus loodrecht op de stroming gemeten, iets met Bernouilli:quote:Op zondag 27 januari 2019 14:59 schreef Werkperd het volgende:
Hoe zorgt een dunnere leiding voor meer druk?
was altijd 1200quote:Op zondag 27 januari 2019 11:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit is toch helemaal niet zoveel?
in de winter dus 400 m3/maand
winter duurt 3 maanden
najaar/voorjaa zal wel de helft zijn qua verbruik
6x200+3x400=2400 m3
Ietsies meer dan gemiddeld, maar niet overdreven veel.
Hoe bereken je dat?quote:
Je krijgt meer antwoorden als je wat uitgebreider informatie geeft.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |