abonnement Unibet Coolblue
pi_184566454
Ik kom online tegen dat een werkgever je vakantieverlof mag weigeren als er sprake is van een 'gewichtige reden'. Wat valt daaronder?

Op mijn werk werken we op projectbasis. Er werken meerdere mensen op het kantoor met dezelfde functie als ik, maar ik ben wel wat beter/sneller in bepaald werk wat uitgevoerd moet worden, daarom willen ze me graag zolang mogelijk hebben. De projectdeadline is erg strak gepland, maar dat is bij elk project wat we doen het geval.

Mijn werkgever hint er naar dat mijn 5 verzochte verlofdagen over een maand misschien niet mogelijk zijn, omdat de planning het niet toestaat. Ik heb als compromis aangeboden 2 dagen daarvan toch te kunnen werken. Nu vrees ik dat ze ook gaan proberen achter de andere 3 dagen aan te gaan. Kunnen ze dat maken?
  Vis een optie? woensdag 23 januari 2019 @ 07:42:58 #2
70532 loveli
N
pi_184566525
Als hij dat binnen 2 weken na indienen van de verlofaanvraag kenbaar maakt, dan mag hij dat doen.
crap in = crap out
pi_184566551
De vraag is natuurlijk wel of dit een gewichtige reden is...
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_184566562
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 07:42 schreef loveli het volgende:
Als hij dat binnen 2 weken na indienen van de verlofaanvraag kenbaar maakt, dan mag hij dat doen.
Mits dat een gewichtige reden is, ja. Wel belangrijk detail.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Vis een optie? woensdag 23 januari 2019 @ 07:48:11 #5
70532 loveli
N
pi_184566570
Deadline project lijkt me een gewichtige reden.

TS, val je onder een CAO en staat daar iets in?
crap in = crap out
pi_184566622
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 07:48 schreef loveli het volgende:
Deadline project lijkt me een gewichtige reden.

TS, val je onder een CAO en staat daar iets in?
Dat lijkt me geen gewichtige reden. Als er een zieke is dan moet dat ook opgevangen worden. Als dit project is afgelopen en er wordt een nieuw project gestart kan TS weer niet met verlof!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_184566660
Bij ons is het al een gewichtige reden als iemand anders verlof wil hebben. Zelfs voor een operatie kreeg ik al het verzoek die datum te verzetten, wat ik dus niet gedaan heb. Sommige mensen zijn goed in het gewichtig maken van redenen. Hok vol herrie maken of slikken en aanpassen.

Het lijkt mij dat als TS al verlof heeft gevraagd en die twee weken voorbij zijn dat ie dan gewoon moet gaan.Dat zijn vervangers iets minder competent zijn lijkt me het probleem van de werkgever.
pi_184566699
In een project planning moet er gewoon rekening mee gehouden worden dat de medewerkers hun vakantie kunnen opnemen.. Wat mij betreft dan. Het zou me wat worden als je alleen vakantie kan opnemen als het projectwerk even op een laag pitje staat.
  woensdag 23 januari 2019 @ 08:09:27 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_184566719
Ben je projectleider? Dan is een onderdeel van je taak dat je zelf vervanging tijdens je afwezigheid regelt en hem/haar inwerkt zodat het project door kan gaan. Als dat geregeld is, kan je rustig met vakantie.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_184566744
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 07:35 schreef Bot13 het volgende:
Ik kom online tegen dat een werkgever je vakantieverlof mag weigeren als er sprake is van een 'gewichtige reden'. Wat valt daaronder?

Op mijn werk werken we op projectbasis. Er werken meerdere mensen op het kantoor met dezelfde functie als ik, maar ik ben wel wat beter/sneller in bepaald werk wat uitgevoerd moet worden, daarom willen ze me graag zolang mogelijk hebben. De projectdeadline is erg strak gepland, maar dat is bij elk project wat we doen het geval.

Mijn werkgever hint er naar dat mijn 5 verzochte verlofdagen over een maand misschien niet mogelijk zijn, omdat de planning het niet toestaat. Ik heb als compromis aangeboden 2 dagen daarvan toch te kunnen werken. Nu vrees ik dat ze ook gaan proberen achter de andere 3 dagen aan te gaan. Kunnen ze dat maken?
Die reden is by far niet gewichtig genoeg. Helaas moet je wel je baas er van overtuigen. En ik snap als je dat niet met een advocaat wil doen.

Hoe groot is het bedrijf? Is er een OR om je hier mee te helpen?
  Vis een optie? woensdag 23 januari 2019 @ 08:18:26 #11
70532 loveli
N
pi_184566772
Hebben andere collega's in die periode ook al verlof gekregen?

Op basis van de informatie die gegeven is kan ik niet zeggen dat het geen gewichtige reden is, ben benieuwd waarom anderen dat wel beweren.
crap in = crap out
pi_184566823
verlof als in vakantiedagen? of verlof als in overuren omzetten naar vrije dagen?
pi_184566933
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:18 schreef loveli het volgende:
Hebben andere collega's in die periode ook al verlof gekregen?

Op basis van de informatie die gegeven is kan ik niet zeggen dat het geen gewichtige reden is, ben benieuwd waarom anderen dat wel beweren.
Dat kan ik wel: het is geen gewichtige reden en wel hier om:
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 07:35 schreef Bot13 het volgende:
Er werken meerdere mensen op het kantoor met dezelfde functie als ik,
Dat TS zijn werk beter/sneller doet, is geen (ik herhaal: GEEN!) gewichtige reden.
  woensdag 23 januari 2019 @ 08:43:45 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_184566967
"Er werken meerdere mensen op het kantoor met dezelfde functie als ik,"

Kom maar op met je zwaarwegend belang

Aan de andere kant

Als het gaat om een project van tig miljoen euro dat op datum X moet worden opgeleverd dan kan ik er ook weer inkomen dat X en de dagen ervoor vrij vragen niet kan.

In dit soort zaken is het geven en nemen, als de werkgever normaal niet moeilijk doet, maar jij nu toevallig vrij vraagt op die datum X, mja. Werkgever moet wel alle kosten vergoeden die jij hebt gemaakt/maakt, als die dagen al waren toegekend maar later worden ingetrokken.
Dum de dum
  Vis een optie? woensdag 23 januari 2019 @ 08:44:07 #15
70532 loveli
N
pi_184566972
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:38 schreef r_one het volgende:

[..]

Dat kan ik wel: het is geen gewichtige reden en wel hier om:

[..]

Dat TS zijn werk beter/sneller doet, is geen (ik herhaal: GEEN!) gewichtige reden.
En die andere collega's hebben geen eigen werkzaamheden en staan stand-by voor als iemand kort van te voren vakantie wil opnemen?
crap in = crap out
pi_184566984
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:44 schreef loveli het volgende:

[..]

En die andere collega's hebben geen eigen werkzaamheden en staan stand-by voor als iemand kort van te voren vakantie wil opnemen?
Hoezo "kort van te voren"? :?
  Vis een optie? woensdag 23 januari 2019 @ 08:48:05 #17
70532 loveli
N
pi_184567008
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:45 schreef r_one het volgende:

[..]

Hoezo "kort van te voren"? :?
Maand van te voren en het is tijdens een schoolvakantie.

Maar misschien is het handig als TS wat meer info geeft dan "vrij aanvraag is afgewezen, mag dat".
crap in = crap out
pi_184567011
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:48 schreef loveli het volgende:

[..]

Maand van te voren
Dat is ruim op tijd.
quote:
en het is tijdens een schoolvakantie.
So what?
  Vis een optie? woensdag 23 januari 2019 @ 08:51:06 #19
70532 loveli
N
pi_184567025
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:49 schreef r_one het volgende:

[..]

Dat is ruim op tijd.

[..]

So what?
En ook ruim op tijd afgewezen.

Schoolvakantie is relevant omdat de kans groot is dat meer collega's vrij zijn.

Maar nogmaals, TS is nogal sumier met het geven van info.
crap in = crap out
pi_184567074
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:51 schreef loveli het volgende:

[..]

En ook ruim op tijd afgewezen.
Maar de motivering faalt, niet de termijn waarop.
quote:
Schoolvakantie is relevant omdat de kans groot is dat meer collega's vrij zijn.
Maar geen zomervakantie van 2/3 weken, dan zou ik me nog voor kunnen stellen dat het bedrijfsreglement het niet toestaat.
quote:
Maar nogmaals, TS is nogal sumier met het geven van info.
TS is duidelijk genoeg: werkgever plant structureel te krap en houdt daarbij geen rekening met vakanties. Daarmee creëert werkgever welbewust zijn eigen probleem, het had voorkomen kunnen worden.

Klaar. Punt. Nog niet eens een twijfelgevalletje.
pi_184567083
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:48 schreef loveli het volgende:

[..]

Maand van te voren en het is tijdens een schoolvakantie.

Maar misschien is het handig als TS wat meer info geeft dan "vrij aanvraag is afgewezen, mag dat".
Wat wil je weten? Dat valt inderdaad tijdens een schoolvakantie.
Het bedrijf is middengroot, geen OR of iets dergelijks. Verzoek is een week geleden gedaan, vandaag is er een meeting over. Ik vrees dat mij een nee verkocht gaat worden en ik wil weten hoe sterk ik sta met mijn 2 van de 5 dagen inleveren compromis, of dat ik een volledige afwijzing maar gewoon te slikken heb.
pi_184567107
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 08:57 schreef Bot13 het volgende:

[..]

Wat wil je weten? Dat valt inderdaad tijdens een schoolvakantie.
Het bedrijf is middengroot, geen OR of iets dergelijks. Verzoek is een week geleden gedaan, vandaag is er een meeting over. Ik vrees dat mij een nee verkocht gaat worden en ik wil weten hoe sterk ik sta met mijn 2 van de 5 dagen inleveren compromis, of dat ik een volledige afwijzing maar gewoon te slikken heb.
Zelfs je compromis was niet nodig geweest; de werkgever moet het werk zo inrichten dat jij een werkweek gemist kunt worden. Sterker: je hebt zelfs het recht om twee weken aaneengesloten vakantie op te nemen, van rechtswege. Dat je werkgever daar met de projectplanning niet in voorziet, is niet jouw probleem.

Een en ander staat of valt met de motivering van de afwijzing maar ik kan me nog geen scenario indenken waarbij je aanvraag op gewichtige (!) gronden zal worden afgewezen.
  woensdag 23 januari 2019 @ 09:09:06 #23
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184567190
Ze moeten 2 weken na je verlof aanvraag antwoord geven. Doen ze dat niet, heb je verlof.
Als je verlof aanvraag is goedgekeurd, kan deze alleen ingetrokken worden voor "zwaarwegend bedrijfsbelang".

Heb je echter al een akkoord gekregen? Als dat niet zo is weet ik het niet precies. Wel ben ik van mening dat de werkgever tijd genoeg heeft om de planning aan te passen zodat jij vrij kan krijgen. Maar als dit niet kan, heb je denk ik wel pech. Zeker als jij niet de enige bent met die functie. Dat ze deadlines afspreken zonder ruggespraak met het team is jammer. Dat leren ze (management/verkoop) maar op 1 manier.

Dit komt overigens wel over op zo;'n geintje dat jij tóch komt werken, flink wat uren maakt om het werk gedaan te krijgen en de rest om 16:00u al thuis aan de aardappels zit. Maar dat kan aan mij liggen :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184568453
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:09 schreef daNpy het volgende:
Ze moeten 2 weken na je verlof aanvraag antwoord geven. Doen ze dat niet, heb je verlof.
Dit is in ieder geval NIET waar.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_184568501
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:32 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dit is in ieder geval NIET waar.
Ehh, jawel hoor.

Artikel 638 2

quote:
2. Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')