abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184527390
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan een iemand die werkt als product ontwikkelaar. Stel hier al je vragen over waar aan gedacht moet worden bij het ontwerp van een product. Wat het werk precies inhoudt en hoeveel mensen meedenken aan het ontwerp van prodcuten...

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184527468
De meeste producten die je tegenwoordig koopt, zijn niet door één bedrijf gemaakt, of niet gemaakt door het bedrijf dat er op staat. Apple laat zijn complete producten door Foxconn maken, electronica in VW komt meestal van Bosch (maar Bosch besteedt de productie ook vaak weer uit) en andere bedrijven besteden zelfs de ontwikkeling uit en zijn eigenlijk niet meer dan marketingbedrijven.

Dit is wat ik dagelijks doe, producten ontwikkelen voor klanten/bedrijven die een concept hebben, maar niet de capaciteit en/of kennis in huis om de ontwikkeling en de productie te doen. Dit kan een startup met een huisrobot zijn, een automaker die batterijmanagement nodig heeft voor zijn electrische auto, een heads up display, een melkschuimer... Ons bedrijf is een van de grotere en heeft productielocaties in Europa, Zuid-Amerika en Natuurlijk Azië.
Ondertussen durf ik er wel op te gokken dat zo goed als iedereen die in dit topic kijkt in ieder geval één product in huis heeft, dat (ten dele) door één van onze fabrieken gemaakt is.

Vanwege geheimhoudingsverklaringen kan en zal ik helaas niet ingaan op vragen betreffende merken/namen/producten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 21 januari 2019 @ 09:51:06 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184527516
Hoi leuk dat je vragen wilt beantwoorden.

Ik heb alvast een vraagje je omschrijft jezelfs als product engineer, hou je je dan vooral bezig met de binnenkant van een apparaat zeg maar hoe hij werkt of met de buitenkant? Of kun je die twee niet los zien?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184527521
Ben je desing of design engineer? O-)
Somebody that I used to know
pi_184527591
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:51 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoi leuk dat je vragen wilt beantwoorden.

Ik heb alvast een vraagje je omschrijft jezelfs als product engineer, hou je je dan vooral bezig met de binnenkant van een apparaat zeg maar hoe hij werkt of met de buitenkant? Of kun je die twee niet los zien?
Onze afdeling is alleen bezig met het technische aspect. Als het consumer producten betreft, is tegenwoordig het uiterlijk al door de klant of zijn eigen designer vastgelegd, zodat het in het productportfolio past.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184527619
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:51 schreef Postbus100 het volgende:
Ben je desing of design engineer? O-)
Ligt eraan welke spellingscontrole actief is. 😋 Af en toe ben ik zelfs dressing emgineer!

Bosbeetle, kan je de titel nog aanpassen?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 21 januari 2019 @ 09:57:39 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184527622
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:51 schreef Postbus100 het volgende:
Ben je desing of design engineer? O-)
:@ my bad
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 21 januari 2019 @ 10:01:03 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184527670
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:55 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Onze afdeling is alleen bezig met het technische aspect. Als het consumer producten betreft, is tegenwoordig het uiterlijk al door de klant of zijn eigen designer vastgelegd, zodat het in het productportfolio past.
Ah dus je maakt/ontwerpt dus de functionele kant van de apparaten. Doe je ook aan printplaat ontwerp? Zo ja hou je dan ook rekening met hoe "schoon" elementen zijn, ik geloof dat er nogal wat controverse is over tantalum weerstanden en dat die nogal millieu en mens onvriendelijk worden geproduceerd?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184527809
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:01 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ah dus je maakt/ontwerpt dus de functionele kant van de apparaten. Doe je ook aan printplaat ontwerp? Zo ja hou je dan ook rekening met hoe "schoon" elementen zijn, ik geloof dat er nogal wat controverse is over tantalum weerstanden en dat die nogal millieu en mens onvriendelijk worden geproduceerd?
Bijna alle producten die ons bedrijf maakt zijn met iets van electronica er in, maar ikzelf ben vooral bezig met mechanica (dus producten waar iets beweegt) en hoe het in elkaar te zetten is. Vooral dat laatste is steeds belangrijker en moeilijker, omdat alles kleiner wordt en de eisen/wensen wat betreft het uiterlijk steeds hoger.

Wat betreft electronicacomponenten houden wij ons aan de wettelijke voorschriften, maar bepaald de klant uiteindelijk wat er nog extra gedaan wordt betreffende milieuvriendelijkheid. Bedenk ook dat voor bijvoorbeeld automotive en medical er andere eisen voor materialen kunnen bestaan. In bepaalde gevallen is een 100% betrouwbare soldeerverbinding belangrijker dan het beperkte milieu-aspect.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 21 januari 2019 @ 10:13:41 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184527853
Wat vind jij zelf van apparaten die je niet meer normaal open kan doen voor reparatie?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 21 januari 2019 @ 10:16:00 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184527891
En heb je zelf ook apparaten in huis die je zelf ontworpen hebt :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184527914
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:@ my bad
:*
Somebody that I used to know
pi_184527935
Om meteen maar één van de standaardvragen/opmerkingen alvast gehad te hebben: “alles wat uit China komt is goedkope troep”

Nee, als je goedkope troep in China hebt laten maken (als bedrijf), dan ben je daar zelf schuldig aan. Het grote cultuurverschil met China is namelijk dat ze letterlijk precies doen wat je ze verteld wat ze moeten doen. Geen eigen initiatief of meedenken. Als je dus als bedrijf ze precies voorschrijft, wat ze moeten doen, wat de kwaliteitseisen zijn en hoe (en hoe vaak) die getest moeten worden, dan kan je fantastische dingen in China laten maken!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184528026
hoeveel scheelt productie in china tav west europa?
hardcoholic
pi_184528166
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat vind jij zelf van apparaten die je niet meer normaal open kan doen voor reparatie?
In principe vind ik het beter als de gebruiker zelf zijn producten kan (laten) repareren. Ik zelf let daar ook wel op als ik iets nieuws koop. Maar in de praktijk zijn er helaas een heleboel redenen om het niet te doen.

• Dit is alleen interessant voor een heel klein gedeelte van je uiteindelijke publiek. De meeste consumenten kunnen/willen helemaal geen apparaten repareren. Omdat ze de kennis niet hebben, of omdat ze te lui zijn. Kijk bijvoorbeeld hoeveel mensen al de wegenwacht bellen om een lekke band te laten vervangen, terwijl ze zelf een thuisbrenger en gereedschap in de kofferbak hebben liggen.

• Aansprakelijkheid. Als iemand zijn electrische tandenborstel openmaakt en daarbij alles kapot gaat, dan is dat eigen schuld dikke bult. Maar als mensen bijvoorbeeld een magnetron gaan open schroeven, dan heb je het zonder overdrijven over levensgevaarlijk

• Eisen aan waterdichtheid. Als een product waterdicht moet zijn (denk aan keukenapparatuur, electrische tandenborstels, autoelectronica), dan zijn de meest betrouwbare methodes om dat voor elkaar te krijgen nu eenmaal vaak niet makkelijk weer open te krijgen.

• Eisen aan het uiterlijk. Denk je dat de iphone zo goed zou verkopen als hij met schroeven dicht zou zijn gemaakt? Bovendien zou hij dan ook een stuk groter gemaakt moeten worden, en is dat mooie edge-to-edge design van het glas voorop ook niet meer mogelijk... Kennelijk vinden de apple designers en de apple klanten het belangrijker dat het er goed uit ziet en klein is.

• Goedkoper. Schroefjes kosten niet veel. Maar drie snappers die in het kunststofdeel geintegreerd zijn, zijn zo goed als gratis. In de productie spaar je weer een paar seconden en een schroefautomaat. Bij miljoenen stuks per jaar zijn dit soort rekeningen de moeite waard.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184528197
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:16 schreef Bosbeetle het volgende:
En heb je zelf ook apparaten in huis die je zelf ontworpen hebt :P
Uit de tijd dat ik medicijnproducten heb gemaakt gelukkig niets. ;)
Voor de rest ook relatief weinig, omdat ik geen complete auto ga kopen, alleen maar omdat ik aan een bepaald onderdeel heb gewerkt.
Het kan natuurlijk wel zijn, dat af en toe prototypes, die voor tests gebruikt zijn en daardoor niet meer nuttig voor het bedrijf, na afloop van het project opgeruimd worden en mijn boekenkast versieren. O-)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184528255
Hoe vaak zie je een collega zonder papieren?
  maandag 21 januari 2019 @ 10:47:23 #18
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_184528266
Als fabrikant is het gunstig als je klanten terug blijven komen, omdat ze vervanging nodig hebben voor het vorige product dat de geest heeft gegeven.

In hoeverre houd je er bij het ontwerpen van iets rekening mee dat het de garantieperiode overleeft maar niet veel langer daarna defect zal raken?
pi_184528294
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:26 schreef Ferdii het volgende:
hoeveel scheelt productie in china tav west europa?
Dat is niet zo eenvoudig te beantwoorden, omdat het van heel veel dingen afhankelijk is.

Hoeveel? Door de afstand en cultuurverschillen is en blijft het altijd moeilijker om in het begin alles op de rails te krijgen. Voor 10.000 stuks is dat de moeite niet. Voor 1.000.000 stuks waarschijnlijk wel.

Hoe ingewikkeld. Voorgaande speelt natuurlijk minder een rol, zodra het product minder ingewikkeld is. Dus bij eenvoudige producten ligt het aantal waarbij het de moeite waard is een stuk lager.

Lead time. Als het snel klaar moet zijn, dan zijn die 8 weken op de boot erg lang.

Specialisme nodig? Voor sommige onderdelen zijn er bepaalde landen/gebieden die er gewoon zo in gespecialiseerd zijn, dat zelfs china er niet mee kan concurreren. Neem bijvoorbeeld glas. Dat wordt nog steeds meestal in Frankrijk en Turkije gemaakt. Simpelweg omdat die zoveel ervaring hebben dat China (nog) niet kan concurreren.

Bovendien zijn er ook een boel alternatieven die een compromis zijn tussen west-europa en China: Oost Europa. Niet heel veel duurder dan China, maar wel veel dichter bij. Af en toe is er naar toe kunnen rijden en zelf in de fabriek kunnen kijken waar het mis gaat onbetaalbaar.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 21 januari 2019 @ 10:51:58 #20
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_184528314
Wat is de naam van je beroep in het Nederlands?
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
pi_184528391
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:46 schreef Tailless het volgende:
Hoe vaak zie je een collega zonder papieren?
De collega die naast mij zit, is aan de draaibank begonnen en langzaam opgeklommen tot design engineer. Dus het is mogelijk, al duurt het langer. De praktijkervaring die zulke collegas mee brengt is super, maar daartegenover ontbreekt vaak fundamentele kennis van mechanica en dergelijke die de universitaire collegas mee brengen. Onmogelijk is het zeker niet zonder diplomas, hard werken is het wel.
Wel is het in internationale projecten, wat tegenwoordig bijna elke project is, erg belangrijk dat je je talen spreekt. Ik werk uitsluitend in het Engels en Duits, af en toe Frans.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184528576
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:47 schreef Woelwater het volgende:
Als fabrikant is het gunstig als je klanten terug blijven komen, omdat ze vervanging nodig hebben voor het vorige product dat de geest heeft gegeven.

In hoeverre houd je er bij het ontwerpen van iets rekening mee dat het de garantieperiode overleeft maar niet veel langer daarna defect zal raken?
Dit gerucht hoor je erg vaak, maar ik kan met mijn hand op het hart zeggen dat ik dit nog nooit heb gedaan. Ook al zou ik dat willen doen, het is gewoon ontzettend moeilijk om te voorspellen hoe lang een product gaat overleven in de praktijk. Omdat je geen idee hebt hoe de klant het gaat gebruiken/misbruiken, omdat je niet weet waar ze het gaan gebruiken...

Meestal is het al moeilijk genoeg om aan de eisen te voldoen, en is eindigt het in een compromis. De levensduur van een accu staat nu eenmaal tegenover de snelheid waarmee je kan opladen. Gaat de ene omhoog, dan gaat de andere omlaag. Dus wil de klant sneller opladen. Met de prijs natuurlijk net zo goed.

Er zijn zeker weten voorbeelden te noemen van producten die expres een beperkte levensduur hebben. Een bekend voorbeeld is de inktjet-cartridge met ingebouwde teller. Maar de meeste voorbeelden van "planned obsolescence" die ik te zien krijg, zijn eerder voorbeelden van eerder genoemd compromis. En soms maken collegas ook gewoon fouten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184528605
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:51 schreef MissGiraffe het volgende:
Wat is de naam van je beroep in het Nederlands?
Ik denk productontwikkelaar ofzo? Ik woon en werk niet in nederland, dus ik weet het eerlijk gezegd niet.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 21 januari 2019 @ 11:10:20 #24
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_184528642
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 11:08 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik denk productontwikkelaar ofzo? Ik woon en werk niet in nederland, dus ik weet het eerlijk gezegd niet.
Ja geen idee.

Wat voor opleiding heb je gevolgd?
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
pi_184528680
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 11:10 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

Ja geen idee.

Wat voor opleiding heb je gevolgd?
Werktuigbouwkunde op de universiteit.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')