abonnement Unibet Coolblue
pi_184488012
Dag,

Ik werk nu 7 jaar voor dezelfde vrijwilligersorganisatie. Eerste drie jaar als vrijwilliger en de laatste vier jaar als betaalde kracht. Ik werk 32 uur per week. Ik heb een jaar geleden een onbepaalde tijd contract toegezegd gekregen maar nooit op papier ontvangen.

Door de werkdruk ben ik in november 2018 uitgevallen met een burn-out. Een bedrijfsarts begeleidt mijn reintegratietraject.

Nu wil mijn werkgever mij volgende week voor een functioneringsgesprek uitnodigen waarbij ook de nare HR-manager aansluit. Ook blijkt er een nieuwe medewerker te zijn aangesteld die grotendeels hetzelfde werk gaat doen als ik.

Ik zie de bui al hangen. Ze willen mij kwijt. Maar omdat er op deze manier met mij wordt omgegaan, ik ben nooit eerder ziek geweest, twijfel ik of ik hier wel wil blijven werken.

Ik ben nog helemaal burnt out en alles is teveel :-( Zit ook nog als alleenstaande moeder thuis met een dreumes en een tiener. Ik hoop binnen een paar maanden wel wat meer energie te krijgen en op zoek te kunnen gaan naar een andere baan.

De vraag is, hoe haal ik nu het meeste eruit voor mijzelf?

1. In de ziektewet blijven voor max 2 jaar?
2. Een ontslagvergoeding accepteren? Deze moet wel compenseren voor eventueel 2 jaar ziektewet. Hoe werkt dat? Kan een werkgever voordeel behalen om voor deze optie te kiezen terwijl ik netto evenveel ontvang?

Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering en kan geen juridisch advies inwinnen en daarom vraag ik hier naar persoolijke ervaringen en tips.

Graag jullie hulp!

N.
  Spellchecker zaterdag 19 januari 2019 @ 10:14:05 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184488253
Ik heb een mod gevraagd je topic in het juiste forum te zetten: WGR.

Sterkte in ieder geval!
pi_184488352
Dank je wel!
  zaterdag 19 januari 2019 @ 10:38:36 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_184488649
Je gaat er nu al vanuit dat je sowieso 2 jaar in de ziektewet gaat blijven als je de vergoeding niet accepteert? Dat is een beetje de hamvraag hier, hoe zie je zelf het herstel voor je?
pi_184488686
Het juridisch loket is voor iedereen. Ben je bij een vakbond. Ken je iemand die op ern afdeling hr werkt. (die weten vaak precies wat een werkgever wel en niet moet betalen, dus zolang je daar net onder blijft zullen ze meestal akkoord gaan in onderhandelingen)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_184488695
Je gaat niet 2 jaar de ziektewet in (tenzij no-risk polis). Je krijgt gewoon 2 jaar je loon doorbetaald krijgen. Wat schiet je werkgever daarmee op?
pi_184489090
Wat raar dat je nooit een contract op papier gekregen hebt. Maar als ze je betalen is dat net zo goed een overeenkomst en waarschijnlijk ook voor onbepaalde tijd. Je ziek ontslaan mag niet zomaar. Dus zitten ze maximaal 2 jaar aan je vast qua doorbetalen. Deze termijn gaat in vanaf je ziekmelding. In het kader van de wet Poortwachter zijn er eisen en verplichtingen waar de werkgever en jij aan moeten voldoen. Wijs ze daar op!

Wat doe je nu al aan je herstel? Ga je naar een huisarts? Heb je medicatie, therapie? Want los van de vraag of je werkgever je op straat mag zetten, stelt ook het UWV eisen. Mocht je werkgever je mogen ontslaan dan kun je recht hebben op een ziektewetuitkering. Deze ziektewetuitkering gaat niet ten laste van je ww-recht. Echter als het UWV je ziek zijn niet accepteert dan zit je dus in de ww. De ww is tijdelijk en de volgende halte is bijstand met inkomens- en vermogenstoets. Check even de site van het UWV.

Verder zou ik je toch willen adviseren hulp te zoeken naar een Juridisch Loket om je beter te informeren.
  Redactie Frontpage zaterdag 19 januari 2019 @ 11:26:27 #8
38148 crew  Innisdemon
pi_184489366
Als 1 en 2 hetzelfde 'op moeten leveren', dan is de keus niet zo moeilijk toch?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_184489599
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 10:41 schreef djh77 het volgende:
Je gaat niet 2 jaar de ziektewet in (tenzij no-risk polis). Je krijgt gewoon 2 jaar je loon doorbetaald krijgen. Wat schiet je werkgever daarmee op?
De zekerheid dat je daarna weg bent.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_184489686
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 11:43 schreef Sometimes het volgende:

[..]

De zekerheid dat je daarna weg bent.
Dit zekerheid is er helemaal niet. Bij bv. gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid krijg je geen ontslagvergunning van UWV. Zal je naar de kantonrechter moeten met een dossier.
pi_184489976
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 09:52 schreef Meisje1975 het volgende:
Ook blijkt er een nieuwe medewerker te zijn aangesteld die grotendeels hetzelfde werk gaat doen als ik.
Je zit in de ziektewet...werk moet ook gedaan worden. Mensen met een burnout zijn vaak minimaal een aantal maanden niet inzetbaar, dus logisch dat iemand anders jou werk gaat doen.
pi_184490234
Volgens mij heb je al een contract voor onbepaalde tijd?

[ Bericht 1% gewijzigd door DancingPhoebe op 19-01-2019 12:46:14 ]
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_184490477
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:23 schreef DancingPhoebe het volgende:
Volgens mij heb je al een contract voor onbetaalde tijd?
Onbetaald. Dat was de tijd dat dat ts nog vrijwilliger was.
pi_184490491
Ik denk dat de eerste drie jaar niet meegeteld wordt dus blijft er 4 jaar over waar je een ontslagvergoeding voor zal krijgen. Meestal geven ze ook minder dan wettelijke minimum tenzij je dit aanvecht bij de rechtbank. Schat maar op 3.000 euro. Dat betekent dat je twee maanden vooruit kunt. Daarnaast 4 maanden WW = 6 maanden. Als je denkt dat je in die tijd beter wordt en gereed bent voor ene nieuwe baan, dan zou je dit moeten doen.

Denk je dat 6 maanden te kort is voor volledige herstel, dan lekker in de ziektewet blijven tot dat je beter bent en op eigen benen kunt staan. Dan pas akkoord met ontslag, mits daar grondige redenen voor zijn natuurlijk.
pi_184490562
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:39 schreef djh77 het volgende:

[..]

Onbetaald. Dat was de tijd dat dat ts nog vrijwilliger was.
:D
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_184491609
Dank voor alle reacties!

Worden ontslagvergoedingen wel eens netto uitbetaald? Kan mijn werkgever profiteren van een netto-bruto voordeel en daarmee ik ook? Mijn loon kost mijn werkgever bruto geld en ik krijg het netto. Als ik nou een ontslagvergoeding netto kan krijgen en het de werkgever ook netto kost zit daar tussen in onderhandelingsruimte. Toch?

Ik loop inderdaad bij de huisarts en de GGZ-ondersteuner (soort psycholoog).

Ik heb geen idee hoe lang ik met deze ellende blijf zitten maar een paar maanden vooruit zeker. Zelfs boodschappen doen is al een zware taak nu.

Het juridisch loket bellen stond al op mijn lijstje, ga ik aankomende week zeker doen!
pi_184491694
Nee je salaris kan je niet netto ontvaneg
pi_184491973
Ga er maar vanuit dat je minimaal een jaar uit de running bent. Misschien dat je aan het einde van dat jaar minder erg er aan toe bent dan nu (en dat je dus weer wat kunt gaan oppakken), maar ik zou niet verwachten dat je over een half jaar ofzo alweer de oude bent. Als wel, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Somebody that I used to know
  zaterdag 19 januari 2019 @ 14:46:41 #19
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184492642
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 09:52 schreef Meisje1975 het volgende:


Door de werkdruk ben ik in november 2018 uitgevallen met een burn-out. Een bedrijfsarts begeleidt mijn reintegratietraject.

Nu wil mijn werkgever mij volgende week voor een functioneringsgesprek uitnodigen waarbij ook de nare HR-manager aansluit. Ook blijkt er een nieuwe medewerker te zijn aangesteld die grotendeels hetzelfde werk gaat doen als ik.

Ik zie de bui al hangen. Ze willen mij kwijt.
Het was nog niet in je opgekomen dat ze die nieuwe medewerker mogenlijk hebben aangenomen om jouw werkdruk te verlagen?
So we just called him Fred
  Moderator zaterdag 19 januari 2019 @ 14:57:45 #20
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_184492805
Ik zou je nu nog niet al te druk maken en even aanhoren wat het gesprek gaat inhouden. Misschien maak je je wel druk om niets en het is nu allemaal speculeren.

Ga het gesprek aan maar:
- Teken niets
- Zeg niets toe

Alleen luisteren wat ze te vertellen hebben. Zeggen dat je daarover wilt nadenken en dan hier terug komen ;)
pi_184492999
quote:
3s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 14:57 schreef Armani XL het volgende:
Ik zou je nu nog niet al te druk maken en even aanhoren wat het gesprek gaat inhouden. Misschien maak je je wel druk om niets en het is nu allemaal speculeren.

Ga het gesprek aan maar:
- Teken niets
- Zeg niets toe

Alleen luisteren wat ze te vertellen hebben. Zeggen dat je daarover wilt nadenken en dan hier terug komen ;)
Déjà vu

WGR / werkgever, ziekte - wil gesprek

(en daar was ook al een 'nare HR-medewerker')
pi_184493093
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 14:46 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Het was nog niet in je opgekomen dat ze die nieuwe medewerker mogenlijk hebben aangenomen om jouw werkdruk te verlagen?
Idd en dat ze kunnen Eisen dat je weer een uurtje per dag komt werken.
pi_184493105
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 15:14 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Idd en dat ze kunnen Eisen dat je weer een uurtje per dag komt werken.
Beetje fatsoenlijke werkgever vraagt gewoon of je eerst een paar keer weer koffie komt drinken.
Somebody that I used to know
pi_184493212
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 15:09 schreef r_one het volgende:


(en daar was ook al een 'nare HR-medewerker')
De hr medewerker is voor veel medewerkers die gereactiveerd moeten worden altijd vervelend omdat ze maar blijven bellen en proberen mensen weer in het werkritme te krijgen. Dat deze medewerkers dit vanwege de wet poort wachter verplicht zijn vergeten andere medewerkers vaak weer. ;)
pi_184493373
Op _deze_ link kun je vinden wat je waarschijnlijk kunt verwachten, en wat er van jou verwacht kan worden in het kader van wet Poortwachter.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')