abonnement Unibet Coolblue
pi_184429888
Ik at een huzarensla uit de supermarkt want ik zag geen gluten bij de ingredienten en ik had het lang niet gegeten. Gevolg: obstipatie en twee dagen depressief. Ik weet weer hoe erg depressief zijn is. Je voelt niets en daardoor voel je je ellendig.

Weer snel groente en fruit en rijst en aardappels en vis gegeten en de juiste stemming keert terug.
Nu zie ik dat de wetenschap ook al zover is intussen: (afgaande aan dit artikel kunnen de bewaarmiddelen in de huzarensla de oorzaak zijn)

“Het brein in ons hoofd is één homp hersencellen. Het brein in onze darmen bevat ongeveer evenveel hersencellen als het brein van een kat en ligt als een dun laagje over de hele lengte van het darmstelsel. Het bestaat uit precies dezelfde hersencellen als die van ons andere brein en produceert dezelfde neurotransmitters. Het communiceert met onze hersenen via de nervus vagus, de zenuw die de hersenen met de darmen verbindt en één van de belangrijkste zenuwen die we hebben. Ze is ook supersnel, omdat onze darmen en hersenen zeer snel moeten kunnen communiceren met elkaar. De bacteriën in onze darmen kunnen dat systeem hacken en de signalen wijzigen. Zo kunnen ze ons hoofdbrein instructies geven.
Ihttps://www.ggznieuws.nl/(...)n-maar-in-de-darmen/


Wordt het niet eens tijd hier heel veel aandacht aan te besteden?

[ Bericht 5% gewijzigd door Loekie1 op 16-01-2019 09:16:07 ]
pi_184430102
Volgens mij is het al een tijdje bekend dat het meeste serotonine in je lichaam door de darmen wordt aangemaakt. Net als dat suiker voeding is voor de schimmels in je darmen, die weinig toevoegen voor een blij hoofd.

Je eet dan ook niet om jezelf te voeden, maar de bacterien in je darmen, die op hun beurt er weer voor zorgen dat jij gevoedt kan worden. Zorg dus goed voor je microbioom en jij zal er het voordeel van hebben.

Wat overigens al redelijk bekend is, maar het verdienmodel is redelijk slecht. En onze gezondheids zorg is reactief, niet proactief. Ik denk ook dat je mensen kan helpen door ze vit d te geven (voor en na operaties), probiotica te nemen bij antibiotica (of er na) en om externe middelen (turkey tail paddestoelen) te geven die de weerstand verhogen bij chemo’s (of andere issues die de weerstand verlagen/vernietigen).

Paddo’s schijnen veel beter te werken voor depressies dan alle medicijnen, maar het levert niets op als medicijnen gewoon in het bos groeien. Dus als je er echt in gelooft, ga zelf achter de info aan, het zal niet snel breed gedragen gaan worden in onze gezondheidszorg, vermoed ik.
pi_184430158
Als het na 2 dagen weer over is, dan is het natuurlijk geen depressie geweest.
Maar eet vooral geen gluten als je je daar goed bij voelt.
  Redactie Frontpage woensdag 16 januari 2019 @ 10:22:06 #4
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_184431214
Depressief zijn gelijk stellen aan 'niets voelen' is echt volledige bullshit. Je voelt juist heel veel, maar niet de gevoelens die je zou willen voelen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_184431328
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 09:30 schreef MevrouwPuff het volgende:
Als het na 2 dagen weer over is, dan is het natuurlijk geen depressie geweest.
Maar eet vooral geen gluten als je je daar goed bij voelt.
Heeft niets met gluten te maken, huzarensla is gewoon ranzig.
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_184431777
Dit is natuurlijk al jaren bekend maar de lobbyisten van Johma en consorten weten dit van de publieke agenda te houden.
pi_184431817
Je kan niet twee dagen depressief zijn. Maar eten doet veel met je ja.
pi_184433602
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 10:58 schreef Koettie het volgende:
Je kan niet twee dagen depressief zijn. Maar eten doet veel met je ja.
Dat kan dus wel. Ik ben heel bewust van mijn lichaam en ook stemming en ik weet wanneer mijn normale stemming weg is.
pi_184433691
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 12:28 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dat kan dus wel. Ik ben heel bewust van mijn lichaam en ook stemming en ik weet wanneer mijn normale stemming weg is.
Nee. Want:

Vijf (of meer) van de volgende symptomen zijn binnen dezelfde periode van twee weken aanwezig geweest en wijken af het eerdere functioneren; minstens één van de symptomen is ofwel (1) een sombere stemming, ofwel (2) verlies van interesse of plezier.

Het moet dus sowieso, voor alle criteria, minstens 14 dagen aaneengesloten zijn.

Je was een paar dagen gewoon down, of niet lekker in je vel. Voor een depressie moet dat aanhoudend zijn en moet je aan meerdere criteria voldoen. 'voel me depressief' is een mode term voor voel me niet zo top.
pi_184433818
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 12:32 schreef Koettie het volgende:
Nee. Want:

Vijf (of meer) van de volgende symptomen zijn binnen dezelfde periode van twee weken aanwezig geweest en wijken af het eerdere functioneren; minstens één van de symptomen is ofwel (1) een sombere stemming, ofwel (2) verlies van interesse of plezier.

Het moet dus sowieso, voor alle criteria, minstens 14 dagen aaneengesloten zijn.

Je was een paar dagen gewoon down, of niet lekker in je vel. Voor een depressie moet dat aanhoudend zijn en moet je aan meerdere criteria voldoen. 'voel me depressief' is een mode term voor voel me niet zo top.
Dan ga je dus uit van hoe iets theoretisch is vastgelegd en gedefinieerd middels het denken óver depressie. Zo leven wij mensen in een wereld van begrippen en woorden die we als werkelijkheid beschouwen.

In werkelijkheid is de term 'depressie' gewoon een verwoording van een bepaalde gevoelsmatige toestand van weinig energie, somberheid, down-zijn. Dat kun je al hebben een dag nadat je flink aan de xtc hebt gezeten en je serotonine-systeem tijdelijk is uitgeput.
Eens kijken
pi_184433890
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 12:38 schreef Maharski het volgende:

[..]

Dan ga je dus uit van hoe iets theoretisch is vastgelegd en gedefinieerd middels het denken óver depressie. Zo leven wij mensen in een wereld van begrippen en woorden die we als werkelijkheid beschouwen.

In werkelijkheid is de term 'depressie' gewoon een verwoording van een bepaalde gevoelsmatige toestand van weinig energie, somberheid, down-zijn. Dat kun je al hebben een dag nadat je flink aan de xtc hebt gezeten en je serotonine-systeem tijdelijk is uitgeput.
Nee, dan voel je je gewoon kut en weet je dat je over een paar dagen beter voelt.
pi_184433933
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 12:42 schreef Koettie het volgende:
Nee, dan voel je je gewoon kut en weet je dat je over een paar dagen beter voelt.
Ja, als je dat gevoel langere tijd zou hebben, meerdere weken, maanden, wordt je gek en aardig suïcidaal na een tijdje kan ik mij zo voorstellen. Het is gewoon hetzelfde, alleen komt er bij een klinisch, officiële depressie langere tijd maar geen einde aan.
Eens kijken
pi_184433982
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 12:45 schreef Maharski het volgende:

[..]

Ja, als je dat gevoel langere tijd zou hebben, meerdere weken, maanden, wordt je gek en aardig suïcidaal na een tijdje kan ik mij zo voorstellen. Het is gewoon hetzelfde, alleen komt er bij een klinisch, officiële depressie langere tijd maar geen einde aan.
Precies. Ik voel me twee dagen depressief is dus niet correct. Je voelt je kut en down en niet lekker in je vel. In spreektaal wordt depressief dan veel gebruikt. Maar dit gaat over een onderzoek naar depressie, de ziekte/stoornis en niet de spreektaalvorm.
pi_184434490
De nieuwe naam is een depressieve stemmingsstoornis, als je dat gebruikt als officiële term is er niet zo snel verwarring.
pi_184434650
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 12:45 schreef Maharski het volgende:

[..]

Ja, als je dat gevoel langere tijd zou hebben, meerdere weken, maanden, wordt je gek en aardig suïcidaal na een tijdje kan ik mij zo voorstellen. Het is gewoon hetzelfde, alleen komt er bij een klinisch, officiële depressie langere tijd maar geen einde aan.
Je geluksstofjes zijn bij een depressie ook zodanig uit balans dat een herstel op een dergelijke korte termijn ook niet mogelijk is. Daarom kan '2 dagen' ook nooit een depressie zijn.

2 dagen is even doorbijten, maar bij een depressie weet je ook dat er op korte termijn geen of minimale verbetering in zit. Ik vind dat perspectief toch wel een wezenlijk verschil voor de gemoedstoestand en ook zeker niet hetzelfde.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2019 13:38:32 ]
pi_184434717
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 12:38 schreef Maharski het volgende:
In werkelijkheid is de term 'depressie' gewoon een verwoording van een bepaalde gevoelsmatige toestand van weinig energie, somberheid, down-zijn. Dat kun je al hebben een dag nadat je flink aan de xtc hebt gezeten en je serotonine-systeem tijdelijk is uitgeput.
Dat is best een beetje vervelend voor mensen die depressief zijn (geweest). In werkelijkheid dan hè ;)
pi_184434794
Als je na één keer een beetje gluten eten voor 2 dagen depressief bent, denk ik dat depressie wel gewoon uit het hoofd komt.
pi_184435286
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 13:26 schreef Sapstengel het volgende:
Als je na één keer een beetje gluten eten voor 2 dagen depressief bent, denk ik dat depressie wel gewoon uit het hoofd komt.
Er zitten geen gluten in die huzarensalade, althans dat staat er niet op dus ik denk dat het ook door andere zaken kan komen. Bewerkt voedsel in het algemeen kan wel eens slechter voor de goede stofjes in de darmen zijn dan wij nu weten.
pi_184435299
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 13:26 schreef Sapstengel het volgende:
Als je na één keer een beetje gluten eten voor 2 dagen depressief bent, denk ik dat depressie wel gewoon uit het hoofd komt.
Ik voel het alsof de gezonde verbinding tussen darmen en hersens tijdelijk is verstoord. Bij klinische depressie is dat continu verstoord.
pi_184435353
:')

Komt er weer zo'n wereldverbeteraar die iedereen aan de sla wilt want anders wordt je depressief.

Heb maar eens een depressie en na een tiental jaar heb je eindelijk de oorzaak in zicht, dat heeft niks met eten te maken. Als ik bij de Mac gegeten heb voel ik mij ook altijd 2 dagen rot, maar dat is geen depressiviteit.
pi_184435377
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 13:53 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
:')

Komt er weer zo'n wereldverbeteraar die iedereen aan de sla wilt want anders wordt je depressief.

Heb maar eens een depressie en na een tiental jaar heb je eindelijk de oorzaak in zicht, dat heeft niks met eten te maken. Als ik bij de Mac gegeten heb voel ik mij ook altijd 2 dagen rot, maar dat is geen depressiviteit.
Er is allang een verband vastgesteld tussen obstipatie en depressiviteit.
pi_184435466
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 13:55 schreef Loekie1 het volgende:
obstipatie
Ik denk dat je alles wel kunt linken aan depressiviteit, als je een jaar thuis zit met een ziekte wordt je ook depressief, gaat een relatie uit kun je ook depressief raken, ben je je gehele jeugd mishandeld raak je ook depressief. Maar natuurlijk hadden al die mensen beter moeten eten. :') Neem het maar aan van iemand die al 19 jaar met depressiviteit worstelt, ik voel mij het beste als ik mij ook fysiek goed voel, maar mijn (soms slechte) eetpatroon is een gevolg van de depressiviteit niet de oorzaak. Als ik mij nu slecht voel ga ik een uurtje sporten, daarna voel ik mij stukken beter. Dus ik denk dat dit eerder effect heeft op de depressiviteit maar een oorzaak vind ik pure onzin weer verzonnen door die anti gluten brigade. Mensen die zoiets beweren weten dus totaal niet wat depressiviteit inhoud en hebben er nog nooit last van gehad behalve een klein dipje na het eten van junkfood of suikers wat zij dus zien als depressiviteit.
pi_184435544
Vind ik persoonlijk een erg interessant onderwerp, de link tussen voeding en gemoedstoestand, zeker als je bedenkt dat serotonine in de darmen wordt gemaakt.
O.a. op het moment een boek aan het lezen van Robert Lustig die ingaat op de verhouding tussen dopamine (hedonisme, voeding) en serotonin (gelukkig voelen), waarbij dopamine en ook cortisol de serotonine spiegel verlagen.

pi_184435662
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 13:21 schreef Chia het volgende:

[..]

Je geluksstofjes zijn bij een depressie ook zodanig uit balans dat een herstel op een dergelijke korte termijn ook niet mogelijk is. Daarom kan '2 dagen' ook nooit een depressie zijn.

2 dagen is even doorbijten, maar bij een depressie weet je ook dat er op korte termijn geen of minimale verbetering in zit. Ik vind dat perspectief toch wel een wezenlijk verschil voor de gemoedstoestand en ook zeker niet hetzelfde.
Amen. En behoorlijk kut :(
Somebody that I used to know
pi_184436135
Ik weet ook wel hoe het voelt om je sombertjes te voelen, bijvoorbeeld met dit weer en dan weet je ook door hard te gaan lopen of een andere truc, je je weer beter voelt. Dan voel je als het ware van tevoren dat dat gaat werken.
Maar als je iets aan je darmen hebt, als dat de oorzaak is, voelt dat anders, dan weet je: zo moet iemand zich voelen die klinisch depressief is. Dieper kun je niet. Dan zit je op de bodem van een leeg zwembad. Ik weet dan door beter te eten, dat het waarschijnlijk weer goed komt. Ik hoop dat en het is juichen als het inderdaad zo werkt.
  woensdag 16 januari 2019 @ 14:58:10 #26
471241 NoFrauds
Niet je fokking moeder
pi_184436361
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 10:55 schreef Rectum het volgende:
Dit is natuurlijk al jaren bekend maar de lobbyisten van Johma en consorten weten dit van de publieke agenda te houden.
_O- ik moest lachen
Ik hou niet van fraude.
pi_184436482
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 14:42 schreef Loekie1 het volgende:
Ik weet ook wel hoe het voelt om je sombertjes te voelen, bijvoorbeeld met dit weer en dan weet je ook door hard te gaan lopen of een andere truc, je je weer beter voelt. Dan voel je als het ware van tevoren dat dat gaat werken.
Maar als je iets aan je darmen hebt, als dat de oorzaak is, voelt dat anders, dan weet je: zo moet iemand zich voelen die klinisch depressief is. Dieper kun je niet. Dan zit je op de bodem van een leeg zwembad. Ik weet dan door beter te eten, dat het waarschijnlijk weer goed komt. Ik hoop dat en het is juichen als het inderdaad zo werkt.
Gekkenhuis, ga je niet verdedigen. Een depressief gevoel hebben is iets anders dan een depressie. Jouw gevoel doet niets af aan de depressie van een ander.

Je zegt ook nergens dat depressieve mensen dit op kunnen lossen door anders te eten, slechts dat anders eten ook andere gevoelens teweeg brengt.

Vind het een mooi onderwerp, eten en de psyche, laten we daar op focussen. :0
pi_184436602
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 14:58 schreef NoFrauds het volgende:

[..]

_O- ik moest lachen
Het was een AH-huzarensalade dus ik wil Johma even vrijpleiten. Het was een middelgrote bak, niet de kleinste en niet de grootste. In één keer opgegeten dus op zich is dat al niet verstandig, maar toch, dit gevolg had ik niet verwacht.

En ik herken het patroon, want het gebeurt wel vaker dat ik iets verkeerds eet waar mijn darmen blijkbaar niet blij mee zijn, en de gevolgen zijn altijd hetzelfde, je komt weer in dat lege zwembad, de darmen sputteren, beetje opgeblazen, of ze lijken totaal stil te liggen en dan weet je terugdenkend ja hoor, inderdaad weer iets uitgeprobeerd uit de supermarkt en in mijn geval - glutenintolerant - iets gegeten waar dus toch gluten in zitten.

[ Bericht 17% gewijzigd door Loekie1 op 16-01-2019 15:19:35 ]
pi_184436642
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 15:05 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Gekkenhuis, ga je niet verdedigen. Een depressief gevoel hebben is iets anders dan een depressie. Jouw gevoel doet niets af aan de depressie van een ander.

Je zegt ook nergens dat depressieve mensen dit op kunnen lossen door anders te eten, slechts dat anders eten ook andere gevoelens teweeg brengt.

Vind het een mooi onderwerp, eten en de psyche, laten we daar op focussen. :0
Dankje.
pi_184445895
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 12:28 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dat kan dus wel. Ik ben heel bewust van mijn lichaam en ook stemming en ik weet wanneer mijn normale stemming weg is.
Down voelen is niet hetzelfde als depressief.
pi_184450119
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/01/170123094638.htm

Hoe poeptransplantatie een positief effect kan hebben op autisme(klachten)..

We zijn gewoon mobiele voertuigen voor bacterien en overgeleverd aan de stoffen die zij vrijmaken.. ;)
pi_184484051
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 09:28 schreef Jopie78 het volgende:
We zijn gewoon mobiele voertuigen voor bacterien en overgeleverd aan de stoffen die zij vrijmaken..
_O_
Eens kijken
pi_184498833
Ik heb hier ook last van. Dat is ook niet gek want dit is gewoon wetenschappelijk bewezen. Mensen met depressie kunnen last van hun darmen krijgen maar het kan dus ook andersom.

Ik heb prikkelbaar darmsyndroom en kan nadat ik iets verkeerd heb gegeten enkele uren tot twee dagen depressieve gevoelens hebben. In mijn geval wordt het veroorzaakt door ui en knoflook. Ik kan ook niet tegen een aantal andere dingen maar daar heb ik die gevoelens nog niet bij gehad.

Zodra mijn darmen weer normaal doen, zijn die gevoelens als sneeuw door de zon verdwenen.
Spoilers!
  zaterdag 19 januari 2019 @ 21:18:13 #34
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184499403
Je langdurig lichamelijk rot voelen, en daardoor je geestelijk rot voelen is toch niet raar?

[ Bericht % gewijzigd door LPFAN op 19-01-2019 21:48:24 ]
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_184499539
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 21:18 schreef Kaneelstokje het volgende:
Je langdurig lichamelijk rot voelen, en daardoor je geestelijk rot voelen is toch niet raar?
Dat is het niet, het gaat echt verder dan dat. Ik voel me vaak lichamelijk rot en ben daar niet blij mee maar de depressieve gevoelens komen echt uit de darmen. Ik vind het zelf ook moeilijk om te geloven. Ik heb dit sinds enkele maanden en het verbaast me nog steeds.
Spoilers!
pi_184500379
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 21:26 schreef Molo het volgende:

[..]

En hoe weet je zeker dat dit uit je darmen komt?

Klinkt als nocebo-effect
Allereerst heb ik het niet over een depressie, laat staan over depressief zijn, maar over depressieve gevoelens. Die heb ik normaalgesproken totaal niet, echt nooit. Ik ben hoogstens sacherijnig of heb nergens zin in maar ik heb nog nooit iets dat maar in de buurt kwam van depressieve gevoelens gehad, gelukkig.

Sinds de pds in volle hevigheid aanwezig is, kan ik me dus enkele uren of langer zeer somber voelen. Soms heb ik in eerste instantie ook nog geen darmklachten. Wanneer ik dan uiteindelijk wel darmklachten krijg en daarna naar het toilet ben geweest of simpelweg een wind heb gelaten, is de somberheid ineens compleet weg en ben ik van het ene op andere moment weer normaal.
Spoilers!
  zaterdag 19 januari 2019 @ 21:49:53 #37
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_184500697
Graag ontopic.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_184500958
Logisch wel dat je je kut voelt als je darmen van slag zijn, maar dat gelijkstellen aan depressieve gevoelens? Ik heb geen ervaring met depressie, maar ik vind dat nogal een belediging naar de mensen met een depressieve stoornis. :+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_184500988
Oh, en ik reageer nogal sterk op allerlei voedsel, dus het is niet dat ik het niet ken ofzo. :+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_184500993
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 09:30 schreef MevrouwPuff het volgende:
Als het na 2 dagen weer over is, dan is het natuurlijk geen depressie geweest.
Maar eet vooral geen gluten als je je daar goed bij voelt.
Precies. Prima als het placebo effect bij jou werkt.

Overigens is het zeker zo dat de darmen een heel belangrijke rol hebben bij vanalles, belangrijker dan we ooit dachten.

Maar dat heeft geen kut met gluten te maken.
Whatever...
pi_184501099
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 21:58 schreef IJsdraakje het volgende:
Logisch wel dat je je kut voelt als je darmen van slag zijn, maar dat gelijkstellen aan depressieve gevoelens? Ik heb geen ervaring met depressie, maar ik vind dat nogal een belediging naar de mensen met een depressieve stoornis. :+
De mensen in mijn omgeving met een depressieve stoornis vinden dat gelukkig niet omdat ik het totaal niet vergelijk met de hel waar zij doorheen gaan.
Spoilers!
pi_184501124
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:03 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

De mensen in mijn omgeving met een depressieve stoornis vinden dat gelukkig niet omdat ik het totaal niet vergelijk met de hel waar zij doorheen gaan.
Zeg ik dat dan?
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_184501191
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:04 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Zeg ik dat dan?
Het leek er wel op maar dan heb ik dat mis.
Spoilers!
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:07:19 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184501205
Als je goed voor je darmen en jezelf wilt zorgen, hou op je zorgen te maken wat sociale media en esotherische buurvrouwen je vertellen wat je niet moet eten zoals gluten. Focus je op wat wel eet.
1. eet veel vezels, volkoren brood, en niet dat chocoladebruine geverfde brood, Fries roggebrood popcorn
2. Nog meer vezels, gekookte en rauwe groenten, peulvruchten, fruit (geen sapjes maar echt fruit) noten
Vezels geven je darmen en darmflora wat te doen.
Een goede darmflora is erg goed voor je.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184501219
En eerlijk is eerlijk, ik snap jullie scepsis. Als iemand een jaar geleden tegen mij had gezegd wat ik hier vanavond postte, had ik ook :') gedaan en gedacht.
Spoilers!
pi_184501244
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je goed voor je darmen en jezelf wilt zorgen, hou op je zorgen te maken wat sociale media en esotherische buurvrouwen je vertellen wat je niet moet eten zoals gluten. Focus je op wat wel eet.
1. eet veel vezels, volkoren brood, en niet dat chocoladebruine geverfde brood, Fries roggebrood popcorn
2. Nog meer vezels, gekookte en rauwe groenten, peulvruchten, fruit (geen sapjes maar echt fruit) noten
Vezels geven je darmen en darmflora wat te doen.
Een goede darmflora is erg goed voor je.
Tenzij je dus voedselgerelateerse pds hebt ;)
Maar dat heeft ook verder niets met gluten te maken maar met bepaalde eiwitten.
Spoilers!
pi_184501259
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je goed voor je darmen en jezelf wilt zorgen, hou op je zorgen te maken wat sociale media en esotherische buurvrouwen je vertellen wat je niet moet eten zoals gluten. Focus je op wat wel eet.
1. eet veel vezels, volkoren brood, en niet dat chocoladebruine geverfde brood, Fries roggebrood popcorn
2. Nog meer vezels, gekookte en rauwe groenten, peulvruchten, fruit (geen sapjes maar echt fruit) noten
Vezels geven je darmen en darmflora wat te doen.
Een goede darmflora is erg goed voor je.
Hear hear.

En eet fermenten. Eet zeer gevarieerd zodat je ook veel verschillende micro-organismen binnenkrijgt.
Whatever...
pi_184501344
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:06 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Het leek er wel op maar dan heb ik dat mis.
Neuh, het was vooral de TT en OP die dat triggerde. Zelf herken ik het totaal niet, een mentaal effect vóór een lichamelijk effect. Andersom wel, vaak zat jankend op de bank/wcpot gezeten voor ik ontdekte waar ik niet tegen bleek te kunnen. Maar toen voelde alles al naar.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_184501363
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je goed voor je darmen en jezelf wilt zorgen, hou op je zorgen te maken wat sociale media en esotherische buurvrouwen je vertellen wat je niet moet eten zoals gluten. Focus je op wat wel eet.
1. eet veel vezels, volkoren brood, en niet dat chocoladebruine geverfde brood, Fries roggebrood popcorn
2. Nog meer vezels, gekookte en rauwe groenten, peulvruchten, fruit (geen sapjes maar echt fruit) noten
Vezels geven je darmen en darmflora wat te doen.
Een goede darmflora is erg goed voor je.
Ha, gaat heen met je peulvruchten en noten. Die veroorzaken de ellende bij mij juist. :')
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_184501414
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:12 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Neuh, het was vooral de TT en OP die dat triggerde. Zelf herken ik het totaal niet, een mentaal effect vóór een lichamelijk effect. Andersom wel, vaak zat jankend op de bank/wcpot gezeten voor ik ontdekte waar ik niet tegen bleek te kunnen. Maar toen voelde alles al naar.
Ok :) Ja de OP en TT helemaal gaan erg kort door de bocht.

Gelukkig kan ik wel tegen peulvruchten en noten. Helaas niet tegen ui, knoflook, bloemkool, paddenstoelen en grote hoeveelheden lactose. Elke groep levert wel zijn eigen problemen op.
Spoilers!
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:16:02 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184501429
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:09 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Hear hear.

En eet fermenten. Eet zeer gevarieerd zodat je ook veel verschillende micro-organismen binnenkrijgt.
Correct. Hoe meer micro organismen die je op die manier binnen krijgt hoe lager de kans op allerlei allergieën te ontwikkelen. Is veel onderzoek naar gedaan.
Koolsoorten zijn trouwens ook erg verstandig te eten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:17:05 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184501455
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:13 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Ha, gaat heen met je peulvruchten en noten. Die veroorzaken de ellende bij mij juist. :')
Ik heb het over voorkomen, niet over genezen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184501471
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb het over voorkomen, niet over genezen
Dan ga je er al van uit dat het te voorkomen valt.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:21:08 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184501575
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:17 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Dan ga je er al van uit dat het te voorkomen valt.
Als je weinig of vrijwel geen vezels eet ga je vrijwel gegarandeerd allerlei gezondheidsproblemen krijgen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184501621
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:17 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Dan ga je er al van uit dat het te voorkomen valt.
Was dat maar zo.
Spoilers!
pi_184501675
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je weinig of vrijwel geen vezels eet ga je vrijwel gegarandeerd allerlei gezondheidsproblemen krijgen
Ik eet liever dingen waar ik wel goed op reageer. Gelukkig weet ik ondertussen wat dat wel en niet is. Noten, peulvruchten en bepaalde zaden en granen vallen in de "eet het en bezuur het"-categorie. :+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_184501687
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:17 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Dan ga je er al van uit dat het te voorkomen valt.
Zeker. Jagers verzamekaarsvolken hebben nauwelijks last van dergelijke allergie of intolerantie. Die eten zeer gevarieerd en hun microbioom is veel gevarieerder dan van ons.
Whatever...
pi_184501732
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ok :) Ja de OP en TT helemaal gaan erg kort door de bocht.

Gelukkig kan ik wel tegen peulvruchten en noten. Helaas niet tegen ui, knoflook, bloemkool, paddenstoelen en grote hoeveelheden lactose. Elke groep levert wel zijn eigen problemen op.
Er is nog heel veel onbekend. Maar het zou zomaar kunnen dat jij de micro organismen mist om deze zaken zonder problemen te eten.
Whatever...
pi_184501756
Nou, fijn om te weten dat mijn ziekte mijn eigen schuld is. Kan je het ook nog beter maken toevallig?
Spoilers!
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:27:41 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184501769
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:24 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Ik eet liever dingen waar ik wel goed op reageer. Gelukkig weet ik ondertussen wat dat wel en niet is. Noten, peulvruchten en bepaalde zaden en granen vallen in de "eet het en bezuur het"-categorie. :+
Mijn advies was ook geen maatwerk voor jou, maar dat veel vezels eten erg belangrijk is, voorzien van wat voorbeelden. Vervolgens ga jij een aantal van die voorbeelden jouw klachten te verwijten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184501777
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:26 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Er is nog heel veel onbekend. Maar het zou zomaar kunnen dat jij de micro organismen mist om deze zaken zonder problemen te eten.
Precies, mijn maag bevat de enzymen niet om bepaalde eiwitten af te breken.
Spoilers!
pi_184501791
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:24 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Zeker. Jagers verzamekaarsvolken hebben nauwelijks last van dergelijke allergie of intolerantie. Die eten zeer gevarieerd en hun microbioom is veel gevarieerder dan van ons.
Mja. Daar gaan kinderen met allergieën waarschijnlijk gewoon dood waardoor die defecten niet worden doorgegeven. Maar da's een andere discussie.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:29:01 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184501807
quote:
12s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nou, fijn om te weten dat mijn ziekte mijn eigen schuld is. Kan je het ook nog beter maken toevallig?
Wellicht moet je je niet zo aangevallen voelen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184501828
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wellicht moet je je niet zo aangevallen voelen
Zie de PI ;)
Spoilers!
pi_184501859
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mijn advies was ook geen maatwerk voor jou, maar dat veel vezels eten erg belangrijk is, voorzien van wat voorbeelden. Vervolgens ga jij een aantal van die voorbeelden jouw klachten te verwijten.
Of je advies is totaal niet nuttig en misplaatst.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:31:55 #66
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184501900
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:28 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Mja. Daar gaan kinderen met allergieën waarschijnlijk gewoon dood waardoor die defecten niet worden doorgegeven. Maar da's een andere discussie.
Nee, natuurvolken hebben vaak parasieten die stoffen afscheiden die een reactie van het immuunsysteem tegengaan, en allergieën zijn vrijwel altijd te sterke reacties van je immuun systeem. Daarom hebben kinderen die nooit vuil mogen worden en in hypeschone woningen opgroeien veel vaker allergieën dan kinderen die op boerderijen opgroeien en veel,buiten zijn.
Hun immuun systeem is veel meer gewend
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:34:03 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184501968
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:30 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Of je advies is totaal niet nuttig en misplaatst.
Vroeger dacht men dat de zon \, de sterren en de planeten om de aarde draaide
Later dacht men dat de zon het middelpunt was van het universum
Inmiddels weten we beter, het hele universum draait om jou
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:35:16 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184502004
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Zie de PI ;)
En dat is?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:36:09 #69
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_184502035
Wat een onzin weer. Depressief ben je omdat er iets fout gaat in de hersenen. Wat heeft dat nou weer met je darmen te maken? :')
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_184502044
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dat is?
Hoe lang loop je hier al rond :D PI is post icon, ofwel de knipoog bij mijn post.
Spoilers!
pi_184502057
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vroeger dacht men dat de zon \, de sterren en de planeten om de aarde draaide
Later dacht men dat de zon het middelpunt was van het universum
Inmiddels weten we beter, het hele universum draait om jou
Ach, ik vergeet dat ik het tegen de alwetende heb.

Natuurlijk draait het niet om mij en mijn defecte genen. Of om de TS of LS. Blijft het een feit dat de defecten er zijn en dat dat gevolgen heeft die niet opgelost worden met "eet meer vezels".
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:39:13 #72
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184502131
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:36 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Ach, ik vergeet dat ik het tegen de alwetende heb.

Natuurlijk draait het niet om mij en mijn defecte genen. Of om de TS of LS. Blijft het een feit dat de defecten er zijn en dat dat gevolgen heeft die niet opgelost worden met "eet meer vezels".
Wat allemaal niet wegneemt dat het eten van vezels goed is voor je darmflora.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184502239
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat allemaal niet wegneemt dat het eten van vezels goed is voor je darmflora.
Waar zeg ik dat vezels slecht voor je zijn dan?
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:43:20 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184502244
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:36 schreef Samuel24 het volgende:
Wat een onzin weer. Depressief ben je omdat er iets fout gaat in de hersenen. Wat heeft dat nou weer met je darmen te maken? :')
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Serotoninetheorie

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Serotonine

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:44:04 #75
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184502269
Het kàn een van de oorzaken van depressie zijn, maar is zeker niet de enige. Daarom is de OP verneukeratief. Als je voedingspatroon helemaal in orde is, maar je bioritme niet aansluit op je werktijden wordt je net zo goed depressief. Daarnaast kunnen externe oorzaken er debet aan zijn. "Beter eten" is dan geen oplossing, en "slecht eten, dus eigen schuld" geen oorzaak.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:44:20 #76
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184502275
quote:
9s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:43 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat vezels slecht voor je zijn dan?
Jij jammert de boel bij elkaar omdat ik zei dat vezels goed voor je zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:45:18 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184502303
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:44 schreef Lunatiek het volgende:
Het kàn een van de oorzaken van depressie zijn, maar is zeker niet de enige. Daarom is de OP verneukeratief. Als je voedingspatroon helemaal in orde is, maar je bioritme niet aansluit op je werktijden wordt je net zo goed depressief. Daarnaast kunnen externe oorzaken er debet aan zijn. "Beter eten" is dan geen oplossing, en "slecht eten, dus eigen schuld" geen oorzaak.
De op is van Loeki
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184502307
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij jammert de boel bij elkaar omdat ik zei dat vezels goed voor je zijn
Nee, ik reageerde (hihaho ;( ) op de peulvruchten en noten. De rest verzin je er zelf bij.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  zaterdag 19 januari 2019 @ 22:50:34 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184502455
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:45 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Nee, ik reageerde (hihaho ;( ) op de peulvruchten en noten. De rest verzin je er zelf bij.
Dat waren slechts voorbeelden, ik had het over vezels, lastig is dat voor sommige mensen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184502730
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:36 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Ach, ik vergeet dat ik het tegen de alwetende heb.

Natuurlijk draait het niet om mij en mijn defecte genen. Of om de TS of LS. Blijft het een feit dat de defecten er zijn en dat dat gevolgen heeft die niet opgelost worden met "eet meer vezels".
Jouw persoonlijke situatie ken ik niet. Maar wat de juiste bacteriën kunnen doen, us de genen aan of uitschakelen die problemen kunnen geven. Dat zou zomaar een defect kunnen zijn.

Maar het kan ook makkelijk Iers ongeneesbaar zijn en ben jij de uitzondering op de regel dat je vooral veel vezels moet eten.

Er is inmiddels wel bewezen dat het microbioom voor epigenetische verandering kan zorgen.

Een poeptransplantatie kan nogal wat veranderingen brengen.
Whatever...
  zaterdag 19 januari 2019 @ 23:02:54 #81
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_184502761
Wat is nou weer een poeptransplantatie? :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 23:04:34 #82
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184502794
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De op is van Loeki
Bedankt voor het wijzen op de tautologie :@
  zaterdag 19 januari 2019 @ 23:05:17 #83
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184502807
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 23:02 schreef Samuel24 het volgende:
Wat is nou weer een poeptransplantatie? :')
Precies wat je denkt dat het is.
Wil je doneren?
pi_184502845
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:24 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Zeker. Jagers verzamekaarsvolken hebben nauwelijks last van dergelijke allergie of intolerantie. Die eten zeer gevarieerd en hun microbioom is veel gevarieerder dan van ons.
Heb je daar een linkje naar?
Definitely not CIA
pi_184502877
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:44 schreef Lunatiek het volgende:
Het kàn een van de oorzaken van depressie zijn, maar is zeker niet de enige. Daarom is de OP verneukeratief. Als je voedingspatroon helemaal in orde is, maar je bioritme niet aansluit op je werktijden wordt je net zo goed depressief. Daarnaast kunnen externe oorzaken er debet aan zijn. "Beter eten" is dan geen oplossing, en "slecht eten, dus eigen schuld" geen oorzaak.
Beste post tot nu toe.
Definitely not CIA
  zaterdag 19 januari 2019 @ 23:09:28 #86
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_184502884
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 23:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Precies wat je denkt dat het is.
Wil je doneren?
Neen.
En ik snap er nog steeds niks van.
Word er bij een poeptransplantatie soms andermans poep in je darmen ingebracht ofzo. Lijkt mij zeer onaangenaam en ook heel erg vies.
Ik hoef niet andermans poep in mijn darmen te hebben hoor. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 23:24:14 #87
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184503161
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 23:09 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

Neen.
En ik snap er nog steeds niks van.
Word er bij een poeptransplantatie soms andermans poep in je darmen ingebracht ofzo. Lijkt mij zeer onaangenaam en ook heel erg vies.
Ik hoef niet andermans poep in mijn darmen te hebben hoor. :')
Ben je nu te lui of te dom om te googelen ?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 23:26:08 #88
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_184503205
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 23:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ben je nu te lui of te dom om te googelen ?
Ik heb het daarnet even ge-googled inderdaad. En uh...het klinkt wat minder onsmakelijk dan ik eerder in gedachten had. Maar ik vind het nog steeds een beetje vreemd hoor. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  Official ESF Kreviewer zondag 20 januari 2019 @ 09:58:38 #91
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_184507449
Ik denk dat je mensen met een depressie wel een beetje beledigt als je zegt dat je twee dagen depressief was door het eten van een bakje salade.

Ik geloof best dat het van invloed is op je gemoedstoestand, maar gebruik dan in elk geval wel een beetje een toepasselijke term.
pi_184510078
quote:
14s.gif Op zondag 20 januari 2019 09:58 schreef Kreator het volgende:
Ik denk dat je mensen met een depressie wel een beetje beledigt als je zegt dat je twee dagen depressief was door het eten van een bakje salade.

Ik geloof best dat het van invloed is op je gemoedstoestand, maar gebruik dan in elk geval wel een beetje een toepasselijke term.
Ik denk dat als je beledigd bent doordat je emoties en gevoelens gaat vergelijken met anderen, dat je sowieso niet zo sterk in je schoenen staat.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:20:04 #93
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184510982
quote:
14s.gif Op zondag 20 januari 2019 09:58 schreef Kreator het volgende:
Ik denk dat je mensen met een depressie wel een beetje beledigt als je zegt dat je twee dagen depressief was door het eten van een bakje salade.

Ik geloof best dat het van invloed is op je gemoedstoestand, maar gebruik dan in elk geval wel een beetje een toepasselijke term.
Het hele idee van de depressie is dat een bepaalde stof in je lichaam (tijdelijk) niet aanwezig is of niet goed werkt. Om die stof toe te voegen zijn er oplossingen maar die zijn afhankelijk van de oorzaak. Niet de goede voedingsstoffen binnenkrijgen is er een van. Denk verder aan onvoldoende beweging (zorgt dat bepaalde stoffen worden aangemaakt), onvoldoende daglicht, niet genoeg slaap, psychisch trauma (rouw o.a.), werkdruk/stress en zelfs een natuurlijk tekort aan die stoffen waardoor mensen chronologisch depressief zijn (dystymie).

Je wordt niet depressief van twee dagen "verkeerd" eten, maar het kan wel als je stelselmatig bepaalde voedingsstoffen te weinig binnenkrijgt. En dan ben je net zo goed depressief als alle anderen.
pi_184511177
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het hele idee van de depressie is dat een bepaalde stof in je lichaam (tijdelijk) niet aanwezig is of niet goed werkt. Om die stof toe te voegen zijn er oplossingen maar die zijn afhankelijk van de oorzaak. Niet de goede voedingsstoffen binnenkrijgen is er een van. Denk verder aan onvoldoende beweging (zorgt dat bepaalde stoffen worden aangemaakt), onvoldoende daglicht, niet genoeg slaap, psychisch trauma (rouw o.a.), werkdruk/stress en zelfs een natuurlijk tekort aan die stoffen waardoor mensen chronologisch depressief zijn (dystymie).

Je wordt niet depressief van twee dagen "verkeerd" eten, maar het kan wel als je stelselmatig bepaalde voedingsstoffen te weinig binnenkrijgt. En dan ben je net zo goed depressief als alle anderen.
Je doelt in je eerste regel op serotonine denk ik (?)

Dit artikel is waarschijnlijk wel nuttig voor dit topic: https://www.maagdarmleverpoli.nl/PDS_10

Verder: helemaal eens met wat je schrijft. Alle factoren zouden belicht moeten worden zodat je bij klachten eerst kunt werken aan alles wat nog niet in balans is. Zoals idd beweging, nachtrust en stress. Maar gezonde voeding is sowieso de basis.
  Official ESF Kreviewer zondag 20 januari 2019 @ 13:57:33 #95
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_184511461
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 12:29 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Ik denk dat als je beledigd bent doordat je emoties en gevoelens gaat vergelijken met anderen, dat je sowieso niet zo sterk in je schoenen staat.
Dat heeft er verder niks mee te maken natuurlijk. Een depressie is vast omkaderd en als je je twee dagen down voelt door eten, ben je dus niet depressief.
Het is een verkeerde zelfdiagnose.
  zondag 20 januari 2019 @ 16:38:38 #96
11682 Moonah
Jolie femme
pi_184514067
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:35 schreef Tuned22 het volgende:

Dit artikel is waarschijnlijk wel nuttig voor dit topic: https://www.maagdarmleverpoli.nl/PDS_10

quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 09:28 schreef Jopie78 het volgende:
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/01/170123094638.htm

Hoe poeptransplantatie een positief effect kan hebben op autisme(klachten)..

We zijn gewoon mobiele voertuigen voor bacterien en overgeleverd aan de stoffen die zij vrijmaken.. ;)
Tnx beiden. Interessant.

Een vlot leesbaar boek over de samenhang tussen darmen en brein:
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_184526964
Ik zou zeggen: let er gewoon eens op, wat je hebt gegegeten als je je goed voelt, en als je een paar dagen heel slecht voelt, hoe je darmen voelen, hoe het eruitziet in de wc-pot en wat je dan hebt gegeten. Ik ben er ongeveer 7 jaar mee bezig ondertussen, zo vaak gehad dat ik dacht dat ik iets wel kon eten, voelde me prima tenslotte en daarna moest ik het bezuren. Het is zoals Johan Cruyff zei: je gaat het pas zien als je het doorhebt. Je krijgt er steeds meer aandacht voor en kan steeds meer de signalen herkennen en het verband zien met wat je gegeten hebt.
In de huzarensla zitten volgens de ingredienten geen gluten dus het kan iets anders zijn, misschien de E211 (= natriumbezoaat, bewaarmiddel waar op internet een en ander over te vinden is) en daar ga ik dus op letten voortaan. Misschien was het een partij huzarensla waar iets te veel van dat middel in zat.
Ook waar je goed op reageert is nuttig om bij te houden. Ik reageer bijv. erg goed op rode kool. Is voor mij een superfood.

[ Bericht 6% gewijzigd door Loekie1 op 21-01-2019 09:14:16 ]
pi_184527013
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 09:28 schreef Jopie78 het volgende:
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/01/170123094638.htm

Hoe poeptransplantatie een positief effect kan hebben op autisme(klachten)..

We zijn gewoon mobiele voertuigen voor bacterien en overgeleverd aan de stoffen die zij vrijmaken.. ;)
Een studie met 18 kinderen is natuurlijk nog niets. Is er een follow-up geweest?
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_184527082
quote:
10s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:11 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Een studie met 18 kinderen is natuurlijk nog niets. Is er een follow-up geweest?
Wat zei google?
pi_184527138
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:20 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Wat zei google?
'vraag het op fok'
Want ik kom alleen deze ene 'study' tegen met een selectiegroep van likmevestje en veel autism-mums die hier blij van worden :')

Ik begrijp best welk punt je probeert te maken maar dit artikel is er niet het juiste voor.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')