abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:43:31 #1
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_184425514
Waarschuwing vooraf: oude lul alert. Als je jong bent, denk je vast "wtf heeft die gast het over. :')."

Ik heb speciaal voor dit topic een account geopend op Fok, omdat ik erg benieuwd ben naar de mening van anderen op dit vlak. Het is vast al meerdere malen voorbij gekomen, maar hierbij dan nogmaals:

Ik verbaas mij echt heel erg over de popmuziek van tegenwoordig. Aangezien ik er op kantoor regelmatig mee word geconfronteerd vanwege de radio, is het ook niet iets dat ik volledig kan ontwijken.

De oudere generaties klagen altijd over de muziek van de jongere generatie, maar ik vraag me af of het echt hetzelfde is als al die generaties hiervoor.

De laatste drie, vier jaar is het wat mij betreft echt op een bedroevend niveau beland: bepaalde succesformules worden tot op het bot uitgemelkt en vrijwel al die deuntjes hebben in mijn oren dezelfde strekking en sound.

Vooral samenwerkingen zijn erg hot nu. Ik heb eens geteld: in de huidige Top40 staan 20(!) van die 'collaborations' van populaire artiesten met populaire DJ's of producer. Martin Garrix ft., Diplo vs., David Guetta &, Marshmello ft. Kriss Kross Amsterdam, Bastille, Mark Ronson, Calvin Harris, Dua Lipa etc.

Ik vind het niet eens per se allemaal slecht, vaak zijn de tracks gewoon goed geproduceerd, maar het is zo'n ontzettende eenheidsworst. Muzikaal behang, weinig memorabels meer. Hierdoor lijkt het alsof er weinig artiesten meer zijn die op eigen kracht een succesvol en uniek repertoire kunnen opbouwen.

Daarnaast stoor ik me mateloos aan al die singer/songwriter liedjes. Dat "gevoelige" zingen, en dan vooral gasten met van die breekbare, hoge zeurstemmetjes. Het kan best goed zijn, maar men volgt ook hierin allemaal dezelfde trends.

Ik weet dat trends de definitie van pop (populaire) muziek zijn, maar ik heb toch het idee dat het tot een paar jaar terug wat meer gevarieerd was, en er nog echt behoorlijk afwijkende stromingen binnen 1 hitlijst bestonden. Dat hoor ik nu echt nog nauwelijks terug.

Ik ben zelf overigens 36, dus vooral een 'kind van de 90's'. Uiteraard stond er toen ook veel bagger in de Top40 zoals talloze boybands, de ene na de andere happy hardcore flutsingle of Britney/Christina Aguilera kloon.

Maar toch had ik het idee dat er toen meer afwisseling was, en dat artiesten ook meer op eigen kracht succes konden behalen.

Ik vraag me ook af of de 'oudere' generaties, die (denk ik) overdag tijdens de werkdag toch vooral het publiek vormen van radiostations, ook op al die nummers zitten te wachten. Het lijkt toch vooral op kinderen gericht te zijn...
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:44:15 #2
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_184425527
Niet hiphop van Boef en Lil kleine door je speakers pompen :')
#KICKOUTZP
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:46:00 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184425556
Huts a niffo.
And so is the past
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:48:10 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_184425590
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:46 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Huts a niffo.
Uitzondering op de regel!
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:49:48 #5
483336 Kamover
Ik adviseer u
pi_184425619
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:46 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Huts a niffo.
He niffo
Waar verstand zit groeit geen haar, daarom adviseer ik u een kamover;"best of both worlds".
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:53:07 #6
483336 Kamover
Ik adviseer u
pi_184425683
Niet haten op Britney broer
Waar verstand zit groeit geen haar, daarom adviseer ik u een kamover;"best of both worlds".
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:53:52 #7
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_184425699
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:44 schreef wollah het volgende:
Niet hiphop van Boef en Lil kleine door je speakers pompen :')
Is die dikke stront nog te verpompen ja?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:54:24 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184425712
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:53 schreef Kamover het volgende:
Niet haten op Britney broer
Britney bitch!
And so is the past
pi_184425724
Er wordt nog steeds genoeg goede muziek gemaakt, maar je zult het buiten de top 40 moeten zoeken. Maar dat moest je in de 90's ook al grotendeels hoor :P
pi_184425728
Porno filmpjes van Rapper Sjors vond ik wel indrukwekkend, ja zo gaat dat tegenwoordig, shemales knallen en rappen.
Interessant he ?
pi_184425740
Zeer terechte klacht. Ik vind de popmuziek van vroeger al kut, maar wat er tegenwoordig als "muziek" aan de man wordt gebracht is echt te triest voor woorden. Nou heb ik al zeker 10 jaar geen radio en tv meer, dat scheelt al een hoop. Maar soms krijg ik onwillekeurig toch nog wat mee. Tenenkrommende plaatsvervangende schaamte.
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_184426226
Het lijkt nu erger maar popmuziek is altijd al wansmaak geweest.
pi_184426399
Er zijn waardeloze nummers, maar lang niet alles is kut.
Ieder zijn smaak!
pi_184426482
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 23:26 schreef 88-4 het volgende:
Er zijn waardeloze nummers, maar lang niet alles is kut.
Ieder zijn smaak!
nou ja elke plaat in de top40 is wel kut vandaag de dag, als ik het al meekrijg. Maar komt dat niet gewoon omdat "we" ouder worden?
pi_184426643
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 23:30 schreef Handleiding het volgende:

[..]

nou ja elke plaat in de top40 is wel kut vandaag de dag, als ik het al meekrijg. Maar komt dat niet gewoon omdat "we" ouder worden?
Haaaaa _O-
pi_184426656
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 23:39 schreef Roberto24 het volgende:

[..]

Haaaaa _O-
Daaaaag :')
  dinsdag 15 januari 2019 @ 23:42:34 #17
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_184426709
Hutspop :')
pi_184426936
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:54 schreef Vanillekwark het volgende:
Er wordt nog steeds genoeg goede muziek gemaakt, maar je zult het buiten de top 40 moeten zoeken. Maar dat moest je in de 90's ook al grotendeels hoor :P
Dit ja, en juist met de komst van internet en alle opties die er nu zijn om muziek aan de man te brengen is er imo meer goeie muziek dan ooit.

Helaas heeft dit ook als resultaat dat de lil kleines, rapper sjorsjes e. a. ook een groter bereik hebben. Deze waren eind jaren 80 niet verder gekomen dan een keer draaien op een schoolfeest om vervolgens in elkaar geslagen te worden :7
Feel the fuzz!
  woensdag 16 januari 2019 @ 04:25:13 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184428527
Ik ben meestal de eerste om "er wordt geen goede muziek meer gemaakt tegenwoordig" mensen de grond in te boren maar ik denk dat de TS wel een waarheid raakt.

De afgelopen 3 a 4 jaar lijkt inderdaad een soort deadzone te zijn. De indie-scene is allemaal dat super-8 achtige zachte geprevel over een ukulele wat Jessica Pratt wel een goed voorbeeld van is. Industrie-muziek is inderdaad gewoon ctrl+c/ctrl+v+v+v+v+v+v+v+v+v+v+v...

Pitchfork blijft pretentieus niets-zeggende rapnummers pushen als de nieuwe diepzinnige popmuziek.

Ik zou niet eens meer weten waar ik het moet zoeken.

Metric heeft in 2018 nog wel een fatsoenlijk-achtig album gepubliceerd wat ik langzaamaan iets meer ben gaan waarderen. Al mijn andere helden zijn lekker aan het slapen. Kevin Parker zegt dat hij in deze zomer een nieuw album gaat uitbrengen. The Black Keys is.. overleden? Kan ik alleen maar aannemen.

Ik hoop eigenlijk dat de structurele problemen vanzelf weg gaan... als de industrie niks spannends produceert dan is het veld open voor onafhankelijke nieuwe mensen om er bovenuit te springen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 16-01-2019 05:01:56 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 16 januari 2019 @ 05:00:46 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184428544
Fraaie OP en terechte klacht.
Als je naar de top 40 van 30 jaar geleden kijkt, was er echt veel meer variatie: van hiphop tot metal, van klassiek tot reggae, pop en rock, novelty, goth, punk, blues, jazz, van alles en nog wat. Regelmatig dook er een nieuwe stijl op. Hele schema's moeten leren op muziekles.
In de 90's was dat er ook nog, naast pop en rock was er minstens house, dance, grunge en easy tune, en retrostijlen.

Nu heb ik al heel lang niets meer gehoord over een nieuwe stijl. Geen nieuwe instrumenten of technieken. Geen nieuwe inspiratiebronnen (ik weet van J-pop en K-pop, maar hier doet dat helemaal niets in de top zoveel).

Ik hoor niemand meer over "ons liedje", er zijn geen seizoenshits meer die je echt overal hoort. Muziek bindt niet meer, het is individueel geworden. Iedereen zijn eigen playlist. Al jaren niks meer op de radio of in het openbaar gehoord waarbij ik dacht "dat móet ik kopen!"

In de supermarkt hebben ze hits uit de 80's als muzak :')
  woensdag 16 januari 2019 @ 05:22:03 #21
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184428550
quote:
7s.gif Op woensdag 16 januari 2019 04:25 schreef SpecialK het volgende:


Ik zou niet eens meer weten waar ik het moet zoeken.


Ik zoek het bij een combinatie van podcasts/Mixcloud-streams/enz en internetzenders. Het werkt, maar je moet ze wel even weten te vinden.

Als je er wat gevonden hebt kan je zo nu en dan iets shazammen.

Het is alleen maar te hopen dat BBC 6 Music ook vanaf de lente nog te ontvangen is, en niet ge-geoblockt.

Verder had ik de OP voor een groot deel zelf getikt kunnen hebben. Ik ben ook maar 1 jaar ouder; zelfde generatie dus.
pi_184429636
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 23:30 schreef Handleiding het volgende:

[..]

nou ja elke plaat in de top40 is wel kut vandaag de dag, als ik het al meekrijg. Maar komt dat niet gewoon omdat "we" ouder worden?
Zat nummers die ik wel kan waarderen. Maar heel veel ook niet. Maar dat was vroeger ook zo.
  User die overal opduikt 2022 woensdag 16 januari 2019 @ 08:52:24 #23
186611 Haags
pi_184429641
Luister nou gewoon geen radio man
Zonder wrijving geen glans
pi_184429670
De username van TS _O_



[ Bericht 67% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2019 08:54:55 ]
  woensdag 16 januari 2019 @ 08:56:53 #25
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_184429704
quote:
Eerste waar ik aan dacht! _O_

SLAYERRRRRRRRRRR :7
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
  woensdag 16 januari 2019 @ 08:57:50 #26
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184429718
In m'n nieuwste gids (pas op: Blendle, en ja, er zijn ook mensen onder de 40 die nog een papieren gids hebben):

https://blendle.com/i/var(...)NS1hNjAzZmI2YTMyYSJ9

Een iets kritischer houding ten opzichte van die 'muziek' (het gaat over Ronnie Flex e.d.) had wat mij betreft best gemogen.
  woensdag 16 januari 2019 @ 09:00:07 #27
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184429737
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 08:57 schreef Eightyone het volgende:
In m'n nieuwste gids (pas op: Blendle, en ja, er zijn ook mensen onder de 40 die nog een papieren gids hebben):

https://blendle.com/i/var(...)NS1hNjAzZmI2YTMyYSJ9

Een iets kritischer houding ten opzichte van die 'muziek' (het gaat over Ronnie Flex e.d.) had wat mij betreft best gemogen.
Leuk zo'n link die 99% niet kan lezen. :').
And so is the past
  woensdag 16 januari 2019 @ 09:00:42 #28
372149 VarkensHart
Het geweten van fokkend Nederl
pi_184429747
Oude lullen muziek :')
  woensdag 16 januari 2019 @ 09:01:18 #29
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184429752
quote:
9s.gif Op woensdag 16 januari 2019 09:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Leuk zo'n link die 99% niet kan lezen. :').
Geen idee hoe veel mensen hier Blendle hebben.
  woensdag 16 januari 2019 @ 09:02:26 #30
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184429767
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 09:01 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Geen idee hoe veel mensen hier Blendle hebben.
1%.
And so is the past
  woensdag 16 januari 2019 @ 09:07:06 #31
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_184429831
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 08:57 schreef Eightyone het volgende:
In m'n nieuwste gids (pas op: Blendle, en ja, er zijn ook mensen onder de 40 die nog een papieren gids hebben):

https://blendle.com/i/var(...)NS1hNjAzZmI2YTMyYSJ9

Een iets kritischer houding ten opzichte van die 'muziek' (het gaat over Ronnie Flex e.d.) had wat mij betreft best gemogen.
Wehe, ik kan het niet lezen, maar die rooie schoften van de Vara fappen zich natuurlijk dood op de boefjes en de flexies van de popmuziek.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
  woensdag 16 januari 2019 @ 09:10:24 #32
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184429885
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 09:07 schreef Geelman het volgende:

[..]

Wehe, ik kan het niet lezen, maar die rooie schoften van de Vara fappen zich natuurlijk dood op de boefjes en de flexies van de popmuziek.
De toon van het stuk is vooral 'het is nou eenmaal muziek van nu, en wen er maar aan.'
  woensdag 16 januari 2019 @ 09:12:01 #33
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_184429904
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 09:10 schreef Eightyone het volgende:

[..]

De toon van het stuk is vooral 'het is nou eenmaal muziek van nu, en wen er maar aan.'
Typische socialistische insteek die druipt van het cultuurrelativisme.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
  woensdag 16 januari 2019 @ 09:15:46 #34
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184429949
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 09:10 schreef Eightyone het volgende:

[..]

De toon van het stuk is vooral 'het is nou eenmaal muziek van nu, en wen er maar aan.'
Huts!
And so is the past
pi_184430321
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:43 schreef Repentless het volgende:
Waarschuwing vooraf: oude lul alert. Als je jong bent, denk je vast "wtf heeft die gast het over. :')."

Ik heb speciaal voor dit topic een account geopend op Fok,
Hier gestopt met lezen.
Smaken verschillen dombo!
De rest is tijdverspilling.
  woensdag 16 januari 2019 @ 14:39:51 #36
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_184436104
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 09:37 schreef Werkman het volgende:

[..]

Hier gestopt met lezen.
Smaken verschillen dombo!
De rest is tijdverspilling.
:') Als je de OP had gelezen, had je kunnen lezen dat het precies mijn punt is dat smaken verschillen. Echter zie je dat nu in de popmuziek niet tot nauwelijks meer terug: het is bijna allemaal hetzelfde, en volledig inwisselbaar. Ik mis de variatie en het eigen geluid.
pi_184436229
quote:
9s.gif Op woensdag 16 januari 2019 09:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Leuk zo'n link die 99% niet kan lezen. :').
Boeie, ik klik toch nooit. :6
  FOK!fotograaf woensdag 16 januari 2019 @ 21:50:49 #38
842 Zorro
Z
pi_184444398
Het opvallendst vind ik wel dat, wat je ook goede muziek vindt, een groot aantal nummers uit de top 40 in jaren 60, 70, 80 en 90 nu als klassiekers worden gezien.

Ik kan me werkelijk geen nummer uit de top 40 van de laatste 10 jaar voorstellen wat daar over 25 jaar ook aan voldoet.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  woensdag 16 januari 2019 @ 21:54:29 #39
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184444470
quote:
6s.gif Op woensdag 16 januari 2019 21:50 schreef Zorro het volgende:
Het opvallendst vind ik wel dat, wat je ook goede muziek vindt, een groot aantal nummers uit de top 40 in jaren 60, 70, 80 en 90 nu als klassiekers worden gezien.

Ik kan me werkelijk geen nummer uit de top 40 van de laatste 10 jaar voorstellen wat daar over 25 jaar ook aan voldoet.
Huts!
And so is the past
pi_184445414
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:55 schreef Kornolio het volgende:
Zeer terechte klacht. Ik vind de popmuziek van vroeger al kut, maar wat er tegenwoordig als "muziek" aan de man wordt gebracht is echt te triest voor woorden. Nou heb ik al zeker 10 jaar geen radio en tv meer, dat scheelt al een hoop. Maar soms krijg ik onwillekeurig toch nog wat mee. Tenenkrommende plaatsvervangende schaamte.
Dit. _O_
  woensdag 16 januari 2019 @ 23:19:25 #41
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_184446033
quote:
6s.gif Op woensdag 16 januari 2019 21:50 schreef Zorro het volgende:
Het opvallendst vind ik wel dat, wat je ook goede muziek vindt, een groot aantal nummers uit de top 40 in jaren 60, 70, 80 en 90 nu als klassiekers worden gezien.

Ik kan me werkelijk geen nummer uit de top 40 van de laatste 10 jaar voorstellen wat daar over 25 jaar ook aan voldoet.
Ik denk dat je dan uit komt op Coldplay, Adèle, Blof, Imagine Dragons, Kensington en dat soort werk. Vind ik ook weinig aan, maar dat spreekt volgens mij wel meerdere generaties aan.

Ik kan me echter niet voorstellen dat je op je 30e nog steeds warm wordt van Maan met Kriss Kross Amsterdam. :') Maar goed, DJ Paul, Charly Lownoise & Mental Theo en Dune zijn voor mij jeugdsentiment, wat je nu ook terug ziet komen in de Top2000. Dat werd echter toen ook als hersenloze bagger bestempeld door de oudere generaties.

Echter hebben dit soort artiesten wel vanuit het niets een hele nieuwe muziekstroming gecreëerd die daarvoor nog niet bestond, wat het een stuk unieker maakt.
  donderdag 17 januari 2019 @ 10:52:47 #42
476677 DatDitKanJoh
Dat wist ik heel nie!
pi_184451282
Het is tegenwoordig allemaal inspiratieloze bagger wat een Youtuber/vlogger/facebooker/weetikveelwatmeer promoot om het te gebruiken en alle schapen gaan erachteraan zonder dat ze weten waarom. Tussen die schapen zitten ook 'artiesten' die ook er een slaatje uit proberen te slaan en dan zo goed als dezelfde bagger uit te poepen.

Waar, vroeger gebeurde dit ook maar omdat door heel de social media (in mijn ogen) de jongere generatie nogal heeft verkloot (eenheidsworst volgelingen ondanks dat ze zich allemaal uniek waren) zie je dat nu ook in de muziek
  donderdag 17 januari 2019 @ 10:58:03 #43
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184451347
En op Spotify-lijsten afgaan is helaas ook niet geheel veilig, als je verschoond wilt blijven van invloed van platenlabels en dergelijke.

Al is dat voor mezelf sowieso niet de ideale manier om muziek te ontdekken, mede omdat je zo snel in een filterbubbel terecht komt. Ik luister liever gewoon een (bij voorkeur gevarieerde) podcast/mix/enz. van iemand waarmee ik muzikale raakvlakken heb.
pi_184451399
Er zijn tegenwoordig legio mogelijkheden om niet naar popmuziek (radio) te hoeven luisteren _O_ mensen die dit wel doen neem ik niet serieus :')
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
  donderdag 17 januari 2019 @ 11:07:12 #45
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184451485
quote:
10s.gif Op donderdag 17 januari 2019 11:02 schreef yosander het volgende:
Er zijn tegenwoordig legio mogelijkheden om niet naar popmuziek (radio) te hoeven luisteren _O_ mensen die dit wel doen neem ik niet serieus :')
Een hele grote groep mensen moet op het werk verplicht naar Sky of 538 luisteren. Die kunnen niet anders.
pi_184451555
Radiootje uit, YouTube aan (met adblocker natuurlijk), lekker metal draaien. ^O^ Ik luister minder dan 1 minuut radio per dag, het stukje tussen het moment dat mijn wekker afgaat en het moment dat ik de wekker weer uit zet.
pi_184458518
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 11:07 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Een hele grote groep mensen moet op het werk verplicht naar Sky of 538 luisteren. Die kunnen niet anders.
Daar heb ik medelijden mee :+
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
  donderdag 17 januari 2019 @ 19:26:50 #48
36461 Joppy
geen colaboy
pi_184460165
quote:
6s.gif Op woensdag 16 januari 2019 21:50 schreef Zorro het volgende:
Het opvallendst vind ik wel dat, wat je ook goede muziek vindt, een groot aantal nummers uit de top 40 in jaren 60, 70, 80 en 90 nu als klassiekers worden gezien.

Ik kan me werkelijk geen nummer uit de top 40 van de laatste 10 jaar voorstellen wat daar over 25 jaar ook aan voldoet.
Niet alle nummers die wij nu als klasiekers beschouwen waren op het moment van uitkomen een grote hit, of uberhaupt een hit. Soms groeit het in de loop van de tijd. Recente muziek van een band als Arctic Monkeys zou op termijn best een bredere waardering kunnen krijgen.
Let the beat control your body!
  FOK!fotograaf donderdag 17 januari 2019 @ 20:17:24 #49
842 Zorro
Z
pi_184461156
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 19:26 schreef Joppy het volgende:

[..]

Niet alle nummers die wij nu als klasiekers beschouwen waren op het moment van uitkomen een grote hit, of uberhaupt een hit. Soms groeit het in de loop van de tijd. Recente muziek van een band als Arctic Monkeys zou op termijn best een bredere waardering kunnen krijgen.
Daar heb je gelijk in, maar ik heb het dan ook over de situatie andersom. Dat niet alle klassiekers ooit hits waren klopt, maar waar het om gaat is dat vroeger veel meer blijvende nummers hits waren.

Kijk naar de top 25 van de top2000, daar staan bv
Purple Rain, The River, Sultans Of Swing, Thunderstruck, Heroes, Imagine, Brothers In Arms, Nothing Else Matters, November Rain, Fix You (nieuwer maar toch ook al 14 jaar oud), Africa, Hotel California en Bohemian Rhapsody.

Dat zijn 13 nummers, meer dan de helft die een hit geweest zijn. En het nieuwste nummer is 14 jaar oud.

Van nu zullen wellicht wat meer Coldplay nummers overblijven, Adele zoals eerder hier genoemd, en Blof zal in Nederland ook wel blijven. Ook Borsato zal wel boven komen drijven als de tijdelijke hype-platen wegvallen. Verder zal het moeten komen van de muziek die niet in de lijsten staat, maar daar gaat het dus om, de "populaire" muziek is tegenwoordig veel meer een weggooiproduct dan vroeger.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  donderdag 17 januari 2019 @ 20:40:17 #50
308538 Piebe
Van alle markten thuis.
pi_184461611
Laat ik het zo zeggen.

Hoe meer ik de commerciële muziek van vandaag hoor.
Hoe meer ik de Spice Girls ga waarderen :P
Ja ja
  donderdag 17 januari 2019 @ 20:52:56 #51
36461 Joppy
geen colaboy
pi_184461855
quote:
6s.gif Op donderdag 17 januari 2019 20:17 schreef Zorro het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, maar ik heb het dan ook over de situatie andersom. Dat niet alle klassiekers ooit hits waren klopt, maar waar het om gaat is dat vroeger veel meer blijvende nummers hits waren.

Kijk naar de top 25 van de top2000, daar staan bv
Purple Rain, The River, Sultans Of Swing, Thunderstruck, Heroes, Imagine, Brothers In Arms, Nothing Else Matters, November Rain, Fix You (nieuwer maar toch ook al 14 jaar oud), Africa, Hotel California en Bohemian Rhapsody.

Dat zijn 13 nummers, meer dan de helft die een hit geweest zijn. En het nieuwste nummer is 14 jaar oud.

Van nu zullen wellicht wat meer Coldplay nummers overblijven, Adele zoals eerder hier genoemd, en Blof zal in Nederland ook wel blijven. Ook Borsato zal wel boven komen drijven als de tijdelijke hype-platen wegvallen. Verder zal het moeten komen van de muziek die niet in de lijsten staat, maar daar gaat het dus om, de "populaire" muziek is tegenwoordig veel meer een weggooiproduct dan vroeger.
We hebben tegenwoordig ook veel makkelijker toegang tot veel meer muziek. De LP is ergens rond 1900 uitgevonden, vanaf toen kon er een ontwikkeling beginnen die uiteindelijke leidde naar de pop en rockmuziek vanaf de jaren vijftig. In de jaren zestig/zeventig was er veel een kleinere catologus met vergelijkbare muziek beschikbaar. Als liefhebber van hardrock of disco moest je het doen met wat er op dat moment uit kwam. Nog buiten het feit dat muziek kopen ook relatief duur was en de meeste muziek via de radio werd geconsumeerd. Een hit op dat moment had een veel grotere impact dan een nu.
Tegenwoordig een hardrockliefhebber kiezen uit meer dan 50 jaar muziek. Draaien ze op de radio iets wat je niet bevalt, dan zoek je op spotify/youtube wel iets anders. Een 'hit' tegenwoordig heeft daardoor veel minder impact.

Voor 1999 moest je 50.000 singles verkopen voor een gouden plaat en 75.00 voor een platina plaat. Tegenwoordig is dat nog maar 15.000 en 30.000.
Let the beat control your body!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 00:33:47 #52
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_184466364
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 20:52 schreef Joppy het volgende:

[..]

We hebben tegenwoordig ook veel makkelijker toegang tot veel meer muziek. De LP is ergens rond 1900 uitgevonden, vanaf toen kon er een ontwikkeling beginnen die uiteindelijke leidde naar de pop en rockmuziek vanaf de jaren vijftig. In de jaren zestig/zeventig was er veel een kleinere catologus met vergelijkbare muziek beschikbaar. Als liefhebber van hardrock of disco moest je het doen met wat er op dat moment uit kwam. Nog buiten het feit dat muziek kopen ook relatief duur was en de meeste muziek via de radio werd geconsumeerd. Een hit op dat moment had een veel grotere impact dan een nu.
Tegenwoordig een hardrockliefhebber kiezen uit meer dan 50 jaar muziek. Draaien ze op de radio iets wat je niet bevalt, dan zoek je op spotify/youtube wel iets anders. Een 'hit' tegenwoordig heeft daardoor veel minder impact.

Voor 1999 moest je 50.000 singles verkopen voor een gouden plaat en 75.00 voor een platina plaat. Tegenwoordig is dat nog maar 15.000 en 30.000.
Ik vraag me toch af wie dan tegenwoordig bepaalt wat er op de radio komt, en vooral: waar dat op gebaseerd is. Beetje kip/ei verhaal: word je gedraaid omdat je goed verkoopt of verkoop je goed omdat je gedraaid wordt en men dus je muziek leert kennen?

Vroeger was het (dacht ik) zo dat een platenmaatschappij, als ze in je geloofden, in je investeerden en je single plugden bij radiostations. En daarbij ook een dikke vinger in de pap hadden.

Echter wordt de macht van platenmaatschappijen steeds minder en is het eenvoudiger geworden om je muziek op grote schaal te distribueren via online streamingdiensten.

Maar nu hoor je eigenlijk alleen maar steeds meer eenheidsworst, terwijl je zou verwachten dat andere stijlen op basis van aantal streams ook airplay verdienen (als dat zoals ik mag geloven tegenwoordig een van de graadmeters is voor hitnoteringen). Toch hoor je (ook in andere landen) steeds dezelfde nummers op hitradiostations terugkomen. Wie bepaalt dan dat hetgene is waar 'we' naar moeten luisteren? Want dankzij die airplay genereert de zoveelste nieuwe single van een of andere artiest ft. een andere random artiest natuurlijk binnen de kortste keren vanuit het niets veel streams. Terwijl een artiest zonder airplay misschien wel meer streams kan hebben, maar het wordt toch niet gedraaid.

Metallica heeft bijvoorbeeld met hun laatste album veel streams op Spotify gegenereerd, ze hebben meer dan 11 miljoen luisteraars per maand, vullen voetbalstadions. Een single heb ik echter niet op de radio gehoord. Terwijl ze dat natuurlijk begin jaren '90 wel hadden, ook met iets relatief stevigs als Enter Sandman.

Wie/wat/waarom bepaalt dan toch dat het geen airplay krijgt? Waarom elke Sean Paul single (om maar een naam te noemen) wel?
pi_184466985
Wordt weer tijd voor Vara's Vuurwerk :7
Feel the fuzz!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 05:28:40 #54
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184467087
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 00:33 schreef Repentless het volgende:

[..]

Ik vraag me toch af wie dan tegenwoordig bepaalt wat er op de radio komt, en vooral: waar dat op gebaseerd is. Beetje kip/ei verhaal: word je gedraaid omdat je goed verkoopt of verkoop je goed omdat je gedraaid wordt en men dus je muziek leert kennen?

Vroeger was het (dacht ik) zo dat een platenmaatschappij, als ze in je geloofden, in je investeerden en je single plugden bij radiostations. En daarbij ook een dikke vinger in de pap hadden.

Echter wordt de macht van platenmaatschappijen steeds minder en is het eenvoudiger geworden om je muziek op grote schaal te distribueren via online streamingdiensten.

Maar nu hoor je eigenlijk alleen maar steeds meer eenheidsworst, terwijl je zou verwachten dat andere stijlen op basis van aantal streams ook airplay verdienen (als dat zoals ik mag geloven tegenwoordig een van de graadmeters is voor hitnoteringen). Toch hoor je (ook in andere landen) steeds dezelfde nummers op hitradiostations terugkomen. Wie bepaalt dan dat hetgene is waar 'we' naar moeten luisteren? Want dankzij die airplay genereert de zoveelste nieuwe single van een of andere artiest ft. een andere random artiest natuurlijk binnen de kortste keren vanuit het niets veel streams. Terwijl een artiest zonder airplay misschien wel meer streams kan hebben, maar het wordt toch niet gedraaid.

Metallica heeft bijvoorbeeld met hun laatste album veel streams op Spotify gegenereerd, ze hebben meer dan 11 miljoen luisteraars per maand, vullen voetbalstadions. Een single heb ik echter niet op de radio gehoord. Terwijl ze dat natuurlijk begin jaren '90 wel hadden, ook met iets relatief stevigs als Enter Sandman.

Wie/wat/waarom bepaalt dan toch dat het geen airplay krijgt? Waarom elke Sean Paul single (om maar een naam te noemen) wel?
Platenmaatschappijen hebben ook invloed op die kant en klare Spotify-lijsten die door 'kenners' gecompileerd worden. Hun tentakels rijken ver.
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 18 januari 2019 @ 05:53:54 #55
186611 Haags
pi_184467177
oude lul gespot. Terechte klacht!
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 18 januari 2019 @ 18:12:18 #56
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_184477457
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:46 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Huts a niffo.
Ik wist niet wat dit betekende tot ik vandaag de Top 50 hoorde.

Serieus, wtf :')
  vrijdag 18 januari 2019 @ 18:13:13 #57
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_184477471
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 18:12 schreef Repentless het volgende:

[..]

Ik wist niet wat dit betekende tot ik vandaag de Top 50 hoorde.

Serieus, wtf :')
Doe normaal ey niffo.

:')
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 18:38:58 #58
36461 Joppy
geen colaboy
pi_184477881
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 00:33 schreef Repentless het volgende:

[..]

Ik vraag me toch af wie dan tegenwoordig bepaalt wat er op de radio komt, en vooral: waar dat op gebaseerd is. Beetje kip/ei verhaal: word je gedraaid omdat je goed verkoopt of verkoop je goed omdat je gedraaid wordt en men dus je muziek leert kennen?

Vroeger was het (dacht ik) zo dat een platenmaatschappij, als ze in je geloofden, in je investeerden en je single plugden bij radiostations. En daarbij ook een dikke vinger in de pap hadden.

Echter wordt de macht van platenmaatschappijen steeds minder en is het eenvoudiger geworden om je muziek op grote schaal te distribueren via online streamingdiensten.

Maar nu hoor je eigenlijk alleen maar steeds meer eenheidsworst, terwijl je zou verwachten dat andere stijlen op basis van aantal streams ook airplay verdienen (als dat zoals ik mag geloven tegenwoordig een van de graadmeters is voor hitnoteringen). Toch hoor je (ook in andere landen) steeds dezelfde nummers op hitradiostations terugkomen. Wie bepaalt dan dat hetgene is waar 'we' naar moeten luisteren? Want dankzij die airplay genereert de zoveelste nieuwe single van een of andere artiest ft. een andere random artiest natuurlijk binnen de kortste keren vanuit het niets veel streams. Terwijl een artiest zonder airplay misschien wel meer streams kan hebben, maar het wordt toch niet gedraaid.

Metallica heeft bijvoorbeeld met hun laatste album veel streams op Spotify gegenereerd, ze hebben meer dan 11 miljoen luisteraars per maand, vullen voetbalstadions. Een single heb ik echter niet op de radio gehoord. Terwijl ze dat natuurlijk begin jaren '90 wel hadden, ook met iets relatief stevigs als Enter Sandman.

Wie/wat/waarom bepaalt dan toch dat het geen airplay krijgt? Waarom elke Sean Paul single (om maar een naam te noemen) wel?
Ik denk dat radiostations tegenwoordig eigenlijk alleen maar kijken naar de luistercijfers (en daarmee advertentie-inkomsten). Ze zullen vooral muziek draaien die de gemiddelde mensen niet wegjaagt, geen extremen (Metallica of underground hiphop). Zeker op kantoren waar meerdere mensen naar de radio luisteren is het ook wel handig als iedereen het wel ok vindt. De platenmaatschappijen spelen daarop in door vooral radiovriendelijke muziek te pushen.

Met spotify/youtube zullen de liefhebbers van de minder radiovriendelijke muziek sowieso al een stuk minder radio luisteren. Dus die groep valt weg als potentiele luisteraar. Daarnaast zijn er nu ook gewoon veel meer radiostations die steeds meer in ongeveer dezelfde vijver willen vissen (538/q-music/sky/veronica/slam/radio 2/3fm).
Let the beat control your body!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 18:44:13 #59
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184477973
Dat hangt ook van het tijdperk af, wat extreem is.

Toen ik nog maar net muziek luisterde stonden Nirvana, Human Recource, LA Style en Metallica gebroederlijk samen in de hitlijsten, aangevuld met gekkigheid als Kaplaarzen; destijds leek het grote publiek best veel te kunnen hebben. En in de vorm van dingen als De La Soul zat er ook nog behoorlijk 'muzikale' hiphop bij; een bepaalde type muziek waarin nieuwe releases tegenwoordig als 'underground' gelden.

Het uit 2017 daterende pareltje hieronder (ook jazzy hiphop) vond ik verleden week bijvoorbeeld; niks extreems of ontoegankelijks, maar het vergt geluk om hier tegenaan te lopen.


Maar ja, in 1991/1992 had je nog die verticale programmering van Radio 3 (nu 3FM) die heel veel toe liet, met nauwelijks concurrentie. Men luisterde toch wel.

[ Bericht 5% gewijzigd door Eightyone op 18-01-2019 18:53:24 ]
  vrijdag 18 januari 2019 @ 19:27:56 #60
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_184478834
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 18:38 schreef Joppy het volgende:

[..]

Ik denk dat radiostations tegenwoordig eigenlijk alleen maar kijken naar de luistercijfers (en daarmee advertentie-inkomsten). Ze zullen vooral muziek draaien die de gemiddelde mensen niet wegjaagt, geen extremen (Metallica of underground hiphop). Zeker op kantoren waar meerdere mensen naar de radio luisteren is het ook wel handig als iedereen het wel ok vindt. De platenmaatschappijen spelen daarop in door vooral radiovriendelijke muziek te pushen.

Met spotify/youtube zullen de liefhebbers van de minder radiovriendelijke muziek sowieso al een stuk minder radio luisteren. Dus die groep valt weg als potentiele luisteraar. Daarnaast zijn er nu ook gewoon veel meer radiostations die steeds meer in ongeveer dezelfde vijver willen vissen (538/q-music/sky/veronica/slam/radio 2/3fm).
Maar... vindt iedereen het "wel OK"? Ik erger me er op den duur namelijk echt dood aan, en daarin ben ik niet de enige.

Vaak worden de wat stevigere stijlen als rock, metal of hardcore al gauw als "herrie" bestempeld. Snap dat men zo kan denken, maar voor mij is een nummer als 'Dreamer' van Axwell & Ingrosso ook gewoon pure herrie: een blaasorkest deuntje met op de achtergrond een stem met een effect eroverheen die het hele nummer bij elkaar blèrt op het constante zelfde volume.

Om over andere adlibbende, "kijk eens wat ik met mijn stem kan" artiesten nog maar te zwijgen. Een Sia met David Guetta die in een nummer zo hard schreeuwt dat haar stem zelfs breekt in het refrein. :') Een Pink die de hele boel weer bij elkaar jammert in een nummer.

Uiteraard prima dat men hier van houdt, maar waarom is dit "OK" en andere muziek herrie?
  vrijdag 18 januari 2019 @ 19:29:51 #61
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184478867
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 18:13 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Doe normaal ey niffo.

:')
Krullen op m'n hoofd a niffo...

Ik weet dit omdat ik pubers heb trouwens. :').
And so is the past
  vrijdag 18 januari 2019 @ 19:42:58 #62
36461 Joppy
geen colaboy
pi_184479173
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 19:27 schreef Repentless het volgende:

[..]

Maar... vindt iedereen het "wel OK"? Ik erger me er op den duur namelijk echt dood aan, en daarin ben ik niet de enige.

Vaak worden de wat stevigere stijlen als rock, metal of hardcore al gauw als "herrie" bestempeld. Snap dat men zo kan denken, maar voor mij is een nummer als 'Dreamer' van Axwell & Ingrosso ook gewoon pure herrie: een blaasorkest deuntje met op de achtergrond een stem met een effect eroverheen die het hele nummer bij elkaar blèrt op het constante zelfde volume.

Om over andere adlibbende, "kijk eens wat ik met mijn stem kan" artiesten nog maar te zwijgen. Een Sia met David Guetta die in een nummer zo hard schreeuwt dat haar stem zelfs breekt in het refrein. :') Een Pink die de hele boel weer bij elkaar jammert in een nummer.

Uiteraard prima dat men hier van houdt, maar waarom is dit "OK" en andere muziek herrie?
Ik ben het helemaal met je eens. Blijkbaar zijn er minder mensen die daar geen hekel aan hebben, dan mensen die daar wel een uitgesproken hekel aan hebben.

Daarnaast is er naar mijn beleving is er ook een hele grote groep mensen die gewoon geen eigen smaak hebben en alles leuk vinden wat ze door de radio door de strot geduwd krijgen en niet verder kijken.
Let the beat control your body!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 20:49:52 #63
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_184480685
quote:
8s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 19:29 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Krullen op m'n hoofd a niffo...

Ik weet dit omdat ik pubers heb trouwens. :').
Nou ja, het zijn dorpsgenoten zeg maar. Redelijk bekend hier in de regio.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 21:20:26 #64
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184481376
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 19:42 schreef Joppy het volgende:


Daarnaast is er naar mijn beleving is er ook een hele grote groep mensen die gewoon geen eigen smaak hebben en alles leuk vinden wat ze door de radio door de strot geduwd krijgen en niet verder kijken.
Ergens lijkt het me heel relaxed om zo in het leven te staan. Je krijgt gewoon overal datgene wat je goed vindt op een presenteerblaadje; een normale fm-radio is genoeg.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 21:52:12 #65
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_184482061
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 21:20 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Ergens lijkt het me heel relaxed om zo in het leven te staan. Je krijgt gewoon overal datgene wat je goed vindt op een presenteerblaadje; een normale fm-radio is genoeg.
Lijkt mij ook ideaal idd. Wat er ook gedraaid wordt, je vindt alles goed. Dat is toch fijn radio luisteren. Als ik in de auto een keer gewoon een beetje nieuws wil luisteren en dus de radio opzet ipv Spotify, ben ik constant aan het wegzappen om bagger te vermijden of iets redelijks te vinden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')