He niffoquote:
Is die dikke stront nog te verpompen ja?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 22:44 schreef wollah het volgende:
Niet hiphop van Boef en Lil kleine door je speakers pompen
nou ja elke plaat in de top40 is wel kut vandaag de dag, als ik het al meekrijg. Maar komt dat niet gewoon omdat "we" ouder worden?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 23:26 schreef 88-4 het volgende:
Er zijn waardeloze nummers, maar lang niet alles is kut.
Ieder zijn smaak!
Haaaaaquote:Op dinsdag 15 januari 2019 23:30 schreef Handleiding het volgende:
[..]
nou ja elke plaat in de top40 is wel kut vandaag de dag, als ik het al meekrijg. Maar komt dat niet gewoon omdat "we" ouder worden?
Dit ja, en juist met de komst van internet en alle opties die er nu zijn om muziek aan de man te brengen is er imo meer goeie muziek dan ooit.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 22:54 schreef Vanillekwark het volgende:
Er wordt nog steeds genoeg goede muziek gemaakt, maar je zult het buiten de top 40 moeten zoeken. Maar dat moest je in de 90's ook al grotendeels hoor
Ik zoek het bij een combinatie van podcasts/Mixcloud-streams/enz en internetzenders. Het werkt, maar je moet ze wel even weten te vinden.quote:Op woensdag 16 januari 2019 04:25 schreef SpecialK het volgende:
Ik zou niet eens meer weten waar ik het moet zoeken.
Zat nummers die ik wel kan waarderen. Maar heel veel ook niet. Maar dat was vroeger ook zo.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 23:30 schreef Handleiding het volgende:
[..]
nou ja elke plaat in de top40 is wel kut vandaag de dag, als ik het al meekrijg. Maar komt dat niet gewoon omdat "we" ouder worden?
Eerste waar ik aan dacht!quote:
Leuk zo'n link die 99% niet kan lezen. .quote:Op woensdag 16 januari 2019 08:57 schreef Eightyone het volgende:
In m'n nieuwste gids (pas op: Blendle, en ja, er zijn ook mensen onder de 40 die nog een papieren gids hebben):
https://blendle.com/i/var(...)NS1hNjAzZmI2YTMyYSJ9
Een iets kritischer houding ten opzichte van die 'muziek' (het gaat over Ronnie Flex e.d.) had wat mij betreft best gemogen.
Geen idee hoe veel mensen hier Blendle hebben.quote:Op woensdag 16 januari 2019 09:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Leuk zo'n link die 99% niet kan lezen. .
1%.quote:Op woensdag 16 januari 2019 09:01 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Geen idee hoe veel mensen hier Blendle hebben.
Wehe, ik kan het niet lezen, maar die rooie schoften van de Vara fappen zich natuurlijk dood op de boefjes en de flexies van de popmuziek.quote:Op woensdag 16 januari 2019 08:57 schreef Eightyone het volgende:
In m'n nieuwste gids (pas op: Blendle, en ja, er zijn ook mensen onder de 40 die nog een papieren gids hebben):
https://blendle.com/i/var(...)NS1hNjAzZmI2YTMyYSJ9
Een iets kritischer houding ten opzichte van die 'muziek' (het gaat over Ronnie Flex e.d.) had wat mij betreft best gemogen.
De toon van het stuk is vooral 'het is nou eenmaal muziek van nu, en wen er maar aan.'quote:Op woensdag 16 januari 2019 09:07 schreef Geelman het volgende:
[..]
Wehe, ik kan het niet lezen, maar die rooie schoften van de Vara fappen zich natuurlijk dood op de boefjes en de flexies van de popmuziek.
Typische socialistische insteek die druipt van het cultuurrelativisme.quote:Op woensdag 16 januari 2019 09:10 schreef Eightyone het volgende:
[..]
De toon van het stuk is vooral 'het is nou eenmaal muziek van nu, en wen er maar aan.'
Huts!quote:Op woensdag 16 januari 2019 09:10 schreef Eightyone het volgende:
[..]
De toon van het stuk is vooral 'het is nou eenmaal muziek van nu, en wen er maar aan.'
Hier gestopt met lezen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 22:43 schreef Repentless het volgende:
Waarschuwing vooraf: oude lul alert. Als je jong bent, denk je vast "wtf heeft die gast het over. ."
Ik heb speciaal voor dit topic een account geopend op Fok,
Als je de OP had gelezen, had je kunnen lezen dat het precies mijn punt is dat smaken verschillen. Echter zie je dat nu in de popmuziek niet tot nauwelijks meer terug: het is bijna allemaal hetzelfde, en volledig inwisselbaar. Ik mis de variatie en het eigen geluid.quote:Op woensdag 16 januari 2019 09:37 schreef Werkman het volgende:
[..]
Hier gestopt met lezen.
Smaken verschillen dombo!
De rest is tijdverspilling.
Boeie, ik klik toch nooit.quote:Op woensdag 16 januari 2019 09:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Leuk zo'n link die 99% niet kan lezen. .
Huts!quote:Op woensdag 16 januari 2019 21:50 schreef Zorro het volgende:
Het opvallendst vind ik wel dat, wat je ook goede muziek vindt, een groot aantal nummers uit de top 40 in jaren 60, 70, 80 en 90 nu als klassiekers worden gezien.
Ik kan me werkelijk geen nummer uit de top 40 van de laatste 10 jaar voorstellen wat daar over 25 jaar ook aan voldoet.
Dit.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 22:55 schreef Kornolio het volgende:
Zeer terechte klacht. Ik vind de popmuziek van vroeger al kut, maar wat er tegenwoordig als "muziek" aan de man wordt gebracht is echt te triest voor woorden. Nou heb ik al zeker 10 jaar geen radio en tv meer, dat scheelt al een hoop. Maar soms krijg ik onwillekeurig toch nog wat mee. Tenenkrommende plaatsvervangende schaamte.
Ik denk dat je dan uit komt op Coldplay, Adèle, Blof, Imagine Dragons, Kensington en dat soort werk. Vind ik ook weinig aan, maar dat spreekt volgens mij wel meerdere generaties aan.quote:Op woensdag 16 januari 2019 21:50 schreef Zorro het volgende:
Het opvallendst vind ik wel dat, wat je ook goede muziek vindt, een groot aantal nummers uit de top 40 in jaren 60, 70, 80 en 90 nu als klassiekers worden gezien.
Ik kan me werkelijk geen nummer uit de top 40 van de laatste 10 jaar voorstellen wat daar over 25 jaar ook aan voldoet.
Een hele grote groep mensen moet op het werk verplicht naar Sky of 538 luisteren. Die kunnen niet anders.quote:Op donderdag 17 januari 2019 11:02 schreef yosander het volgende:
Er zijn tegenwoordig legio mogelijkheden om niet naar popmuziek (radio) te hoeven luisteren mensen die dit wel doen neem ik niet serieus
Daar heb ik medelijden meequote:Op donderdag 17 januari 2019 11:07 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Een hele grote groep mensen moet op het werk verplicht naar Sky of 538 luisteren. Die kunnen niet anders.
Niet alle nummers die wij nu als klasiekers beschouwen waren op het moment van uitkomen een grote hit, of uberhaupt een hit. Soms groeit het in de loop van de tijd. Recente muziek van een band als Arctic Monkeys zou op termijn best een bredere waardering kunnen krijgen.quote:Op woensdag 16 januari 2019 21:50 schreef Zorro het volgende:
Het opvallendst vind ik wel dat, wat je ook goede muziek vindt, een groot aantal nummers uit de top 40 in jaren 60, 70, 80 en 90 nu als klassiekers worden gezien.
Ik kan me werkelijk geen nummer uit de top 40 van de laatste 10 jaar voorstellen wat daar over 25 jaar ook aan voldoet.
Daar heb je gelijk in, maar ik heb het dan ook over de situatie andersom. Dat niet alle klassiekers ooit hits waren klopt, maar waar het om gaat is dat vroeger veel meer blijvende nummers hits waren.quote:Op donderdag 17 januari 2019 19:26 schreef Joppy het volgende:
[..]
Niet alle nummers die wij nu als klasiekers beschouwen waren op het moment van uitkomen een grote hit, of uberhaupt een hit. Soms groeit het in de loop van de tijd. Recente muziek van een band als Arctic Monkeys zou op termijn best een bredere waardering kunnen krijgen.
We hebben tegenwoordig ook veel makkelijker toegang tot veel meer muziek. De LP is ergens rond 1900 uitgevonden, vanaf toen kon er een ontwikkeling beginnen die uiteindelijke leidde naar de pop en rockmuziek vanaf de jaren vijftig. In de jaren zestig/zeventig was er veel een kleinere catologus met vergelijkbare muziek beschikbaar. Als liefhebber van hardrock of disco moest je het doen met wat er op dat moment uit kwam. Nog buiten het feit dat muziek kopen ook relatief duur was en de meeste muziek via de radio werd geconsumeerd. Een hit op dat moment had een veel grotere impact dan een nu.quote:Op donderdag 17 januari 2019 20:17 schreef Zorro het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar ik heb het dan ook over de situatie andersom. Dat niet alle klassiekers ooit hits waren klopt, maar waar het om gaat is dat vroeger veel meer blijvende nummers hits waren.
Kijk naar de top 25 van de top2000, daar staan bv
Purple Rain, The River, Sultans Of Swing, Thunderstruck, Heroes, Imagine, Brothers In Arms, Nothing Else Matters, November Rain, Fix You (nieuwer maar toch ook al 14 jaar oud), Africa, Hotel California en Bohemian Rhapsody.
Dat zijn 13 nummers, meer dan de helft die een hit geweest zijn. En het nieuwste nummer is 14 jaar oud.
Van nu zullen wellicht wat meer Coldplay nummers overblijven, Adele zoals eerder hier genoemd, en Blof zal in Nederland ook wel blijven. Ook Borsato zal wel boven komen drijven als de tijdelijke hype-platen wegvallen. Verder zal het moeten komen van de muziek die niet in de lijsten staat, maar daar gaat het dus om, de "populaire" muziek is tegenwoordig veel meer een weggooiproduct dan vroeger.
Ik vraag me toch af wie dan tegenwoordig bepaalt wat er op de radio komt, en vooral: waar dat op gebaseerd is. Beetje kip/ei verhaal: word je gedraaid omdat je goed verkoopt of verkoop je goed omdat je gedraaid wordt en men dus je muziek leert kennen?quote:Op donderdag 17 januari 2019 20:52 schreef Joppy het volgende:
[..]
We hebben tegenwoordig ook veel makkelijker toegang tot veel meer muziek. De LP is ergens rond 1900 uitgevonden, vanaf toen kon er een ontwikkeling beginnen die uiteindelijke leidde naar de pop en rockmuziek vanaf de jaren vijftig. In de jaren zestig/zeventig was er veel een kleinere catologus met vergelijkbare muziek beschikbaar. Als liefhebber van hardrock of disco moest je het doen met wat er op dat moment uit kwam. Nog buiten het feit dat muziek kopen ook relatief duur was en de meeste muziek via de radio werd geconsumeerd. Een hit op dat moment had een veel grotere impact dan een nu.
Tegenwoordig een hardrockliefhebber kiezen uit meer dan 50 jaar muziek. Draaien ze op de radio iets wat je niet bevalt, dan zoek je op spotify/youtube wel iets anders. Een 'hit' tegenwoordig heeft daardoor veel minder impact.
Voor 1999 moest je 50.000 singles verkopen voor een gouden plaat en 75.00 voor een platina plaat. Tegenwoordig is dat nog maar 15.000 en 30.000.
Platenmaatschappijen hebben ook invloed op die kant en klare Spotify-lijsten die door 'kenners' gecompileerd worden. Hun tentakels rijken ver.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 00:33 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik vraag me toch af wie dan tegenwoordig bepaalt wat er op de radio komt, en vooral: waar dat op gebaseerd is. Beetje kip/ei verhaal: word je gedraaid omdat je goed verkoopt of verkoop je goed omdat je gedraaid wordt en men dus je muziek leert kennen?
Vroeger was het (dacht ik) zo dat een platenmaatschappij, als ze in je geloofden, in je investeerden en je single plugden bij radiostations. En daarbij ook een dikke vinger in de pap hadden.
Echter wordt de macht van platenmaatschappijen steeds minder en is het eenvoudiger geworden om je muziek op grote schaal te distribueren via online streamingdiensten.
Maar nu hoor je eigenlijk alleen maar steeds meer eenheidsworst, terwijl je zou verwachten dat andere stijlen op basis van aantal streams ook airplay verdienen (als dat zoals ik mag geloven tegenwoordig een van de graadmeters is voor hitnoteringen). Toch hoor je (ook in andere landen) steeds dezelfde nummers op hitradiostations terugkomen. Wie bepaalt dan dat hetgene is waar 'we' naar moeten luisteren? Want dankzij die airplay genereert de zoveelste nieuwe single van een of andere artiest ft. een andere random artiest natuurlijk binnen de kortste keren vanuit het niets veel streams. Terwijl een artiest zonder airplay misschien wel meer streams kan hebben, maar het wordt toch niet gedraaid.
Metallica heeft bijvoorbeeld met hun laatste album veel streams op Spotify gegenereerd, ze hebben meer dan 11 miljoen luisteraars per maand, vullen voetbalstadions. Een single heb ik echter niet op de radio gehoord. Terwijl ze dat natuurlijk begin jaren '90 wel hadden, ook met iets relatief stevigs als Enter Sandman.
Wie/wat/waarom bepaalt dan toch dat het geen airplay krijgt? Waarom elke Sean Paul single (om maar een naam te noemen) wel?
Ik wist niet wat dit betekende tot ik vandaag de Top 50 hoorde.quote:
Doe normaal ey niffo.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 18:12 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik wist niet wat dit betekende tot ik vandaag de Top 50 hoorde.
Serieus, wtf
Ik denk dat radiostations tegenwoordig eigenlijk alleen maar kijken naar de luistercijfers (en daarmee advertentie-inkomsten). Ze zullen vooral muziek draaien die de gemiddelde mensen niet wegjaagt, geen extremen (Metallica of underground hiphop). Zeker op kantoren waar meerdere mensen naar de radio luisteren is het ook wel handig als iedereen het wel ok vindt. De platenmaatschappijen spelen daarop in door vooral radiovriendelijke muziek te pushen.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 00:33 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik vraag me toch af wie dan tegenwoordig bepaalt wat er op de radio komt, en vooral: waar dat op gebaseerd is. Beetje kip/ei verhaal: word je gedraaid omdat je goed verkoopt of verkoop je goed omdat je gedraaid wordt en men dus je muziek leert kennen?
Vroeger was het (dacht ik) zo dat een platenmaatschappij, als ze in je geloofden, in je investeerden en je single plugden bij radiostations. En daarbij ook een dikke vinger in de pap hadden.
Echter wordt de macht van platenmaatschappijen steeds minder en is het eenvoudiger geworden om je muziek op grote schaal te distribueren via online streamingdiensten.
Maar nu hoor je eigenlijk alleen maar steeds meer eenheidsworst, terwijl je zou verwachten dat andere stijlen op basis van aantal streams ook airplay verdienen (als dat zoals ik mag geloven tegenwoordig een van de graadmeters is voor hitnoteringen). Toch hoor je (ook in andere landen) steeds dezelfde nummers op hitradiostations terugkomen. Wie bepaalt dan dat hetgene is waar 'we' naar moeten luisteren? Want dankzij die airplay genereert de zoveelste nieuwe single van een of andere artiest ft. een andere random artiest natuurlijk binnen de kortste keren vanuit het niets veel streams. Terwijl een artiest zonder airplay misschien wel meer streams kan hebben, maar het wordt toch niet gedraaid.
Metallica heeft bijvoorbeeld met hun laatste album veel streams op Spotify gegenereerd, ze hebben meer dan 11 miljoen luisteraars per maand, vullen voetbalstadions. Een single heb ik echter niet op de radio gehoord. Terwijl ze dat natuurlijk begin jaren '90 wel hadden, ook met iets relatief stevigs als Enter Sandman.
Wie/wat/waarom bepaalt dan toch dat het geen airplay krijgt? Waarom elke Sean Paul single (om maar een naam te noemen) wel?
Maar... vindt iedereen het "wel OK"? Ik erger me er op den duur namelijk echt dood aan, en daarin ben ik niet de enige.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 18:38 schreef Joppy het volgende:
[..]
Ik denk dat radiostations tegenwoordig eigenlijk alleen maar kijken naar de luistercijfers (en daarmee advertentie-inkomsten). Ze zullen vooral muziek draaien die de gemiddelde mensen niet wegjaagt, geen extremen (Metallica of underground hiphop). Zeker op kantoren waar meerdere mensen naar de radio luisteren is het ook wel handig als iedereen het wel ok vindt. De platenmaatschappijen spelen daarop in door vooral radiovriendelijke muziek te pushen.
Met spotify/youtube zullen de liefhebbers van de minder radiovriendelijke muziek sowieso al een stuk minder radio luisteren. Dus die groep valt weg als potentiele luisteraar. Daarnaast zijn er nu ook gewoon veel meer radiostations die steeds meer in ongeveer dezelfde vijver willen vissen (538/q-music/sky/veronica/slam/radio 2/3fm).
Krullen op m'n hoofd a niffo...quote:
Ik ben het helemaal met je eens. Blijkbaar zijn er minder mensen die daar geen hekel aan hebben, dan mensen die daar wel een uitgesproken hekel aan hebben.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 19:27 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar... vindt iedereen het "wel OK"? Ik erger me er op den duur namelijk echt dood aan, en daarin ben ik niet de enige.
Vaak worden de wat stevigere stijlen als rock, metal of hardcore al gauw als "herrie" bestempeld. Snap dat men zo kan denken, maar voor mij is een nummer als 'Dreamer' van Axwell & Ingrosso ook gewoon pure herrie: een blaasorkest deuntje met op de achtergrond een stem met een effect eroverheen die het hele nummer bij elkaar blèrt op het constante zelfde volume.
Om over andere adlibbende, "kijk eens wat ik met mijn stem kan" artiesten nog maar te zwijgen. Een Sia met David Guetta die in een nummer zo hard schreeuwt dat haar stem zelfs breekt in het refrein. Een Pink die de hele boel weer bij elkaar jammert in een nummer.
Uiteraard prima dat men hier van houdt, maar waarom is dit "OK" en andere muziek herrie?
Nou ja, het zijn dorpsgenoten zeg maar. Redelijk bekend hier in de regio.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 19:29 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Krullen op m'n hoofd a niffo...
Ik weet dit omdat ik pubers heb trouwens. .
Ergens lijkt het me heel relaxed om zo in het leven te staan. Je krijgt gewoon overal datgene wat je goed vindt op een presenteerblaadje; een normale fm-radio is genoeg.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 19:42 schreef Joppy het volgende:
Daarnaast is er naar mijn beleving is er ook een hele grote groep mensen die gewoon geen eigen smaak hebben en alles leuk vinden wat ze door de radio door de strot geduwd krijgen en niet verder kijken.
Lijkt mij ook ideaal idd. Wat er ook gedraaid wordt, je vindt alles goed. Dat is toch fijn radio luisteren. Als ik in de auto een keer gewoon een beetje nieuws wil luisteren en dus de radio opzet ipv Spotify, ben ik constant aan het wegzappen om bagger te vermijden of iets redelijks te vinden.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 21:20 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ergens lijkt het me heel relaxed om zo in het leven te staan. Je krijgt gewoon overal datgene wat je goed vindt op een presenteerblaadje; een normale fm-radio is genoeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |